Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Testy: Radeon HD 4830 vs GeForce 9800 GT
    

 

Testy: Radeon HD 4830 vs GeForce 9800 GT


 Autor: KamilM | Data: 28/10/08

Podsumowanie

NVIDIA ma kolejny trudny orzech do zgryzienia. Wydawać by się mogło, że wprowadzenie starych układów w nowym nazewnictwie (8800 GT i 9800 GT, 8800 GS i 9600 GSO, 8600 GT i 9500 GT) przyniesie dobre efekty. Tymczasem użytkownicy mają nieco dosyć dziwnych praktyk stosowanych przez "zielonych". Natomiast AMD zamiast wprowadzać odświeżane akceleratory, przedstawia karty o nowej architekturze. I jak widać wychodzi na tym całkiem nieźle. Dowodem na to jest również prezentowany dziś Radeon 4830. Układ oferuje dobre możliwości, jak na swoją cenę (która niestety stale rośnie). Za średnio 490-550 zł możemy kupić użytego w porównaniu GeForce 9800 GT 512 MB. A jak udowodniły przeprowadzone przez nas testy w wielu grach, w różnych rozdzielczościach, z pełnoekranowym wygładzaniem krawędzi, filtrowaniem anizotropowym, wydajność tych dwóch akceleratorów jest bardzo zbliżona.

Całkiem nieźle sobie poradził również wysoko podkręcony GeForce 9600 GT, na którego pokładzie zainstalowano aż 1 GB pamięci. Dzięki temu w wielu przypadkach wydajność niebezpiecznie zbliżała się do tej, jaką oferuje standardowo pracujący GeForce 9800 GT. Bywa, że w ściśle określonych przypadkach, dzięki większej ilości pamięci operacyjnej, wyniki były nawet wyższe niż GF 9800 GT. Tak stało się np. w TES4: Oblivion w bardzo wysokich ustawieniach graficznych. Karty z serii GeForce bardzo żwawo reagują na podkręcanie. Każde kolejne MHz powodują wyraźny wzrost wydajności - co widać po doskonałych wynikach podkręconego 9600 GT. Nieco inaczej to się odbywa w przypadku HD 4830. Tutaj overclocking przynosi średnie rezultaty. Niezaprzeczalnymi zaletami za to w Radeonie są moduł UVD2 oraz obsługa DirectX 10.1. Choć tak naprawdę tytułów pod DX 10.1 jest jak na lekarstwo, to w ogólnym rozrachunku może to być jeden z wielu argumentów przemawiających przy wyborze odpowiedniego akceleratora.

Sam układ HD 4830 wydaje się być ciekawą propozycją ze strony AMD. Pomimo uszczuplenia w architekturze wewnętrznej (względem "pełnego" RV770) 32 jednostek cieniowania i 8 układów teksturujących, karta prezentuje dobrą wydajność. W kluczowych tytułach, jak choćby Crysis, RaceDriver: Grid, czy też Call of Duty 4 - Radeon HD 4830 osiąga znakomite rezultaty. Układ wydaje się być świetnym rozwiązaniem dla osób, które posiadają 19-20 calowe monitory pracujące w rozdzielczościach 1280x1024 lub 1680x1050. Karta w takich ustawieniach zazwyczaj pozwalała na bardzo komfortową grę przy zastosowaniu wysokich detali graficznych. Rzecz jasna są tytuły, gdzie nie zawsze będzie można użyć tak wysokich detali graficznych np. Crysis. Ponadto należy pamiętać, iż w rozdzielczości obrazu 1680x1050 wąskim gardłem może być ilość zastosowanej pamięci operacyjnej. Wówczas 512 MB w najnowszych tytułach gier może stanowić hamulec.

Reasumując: w pojedynku Radeon 4830 vs GeForce 9800 GT, ten pierwszy nie ma się czego wstydzić. Chociaż sumarycznie w naszych testach GeForce miał więcej wygranych "bitw", to jego przewaga często jest nieznaczna. Ważnym jest natomiast, że AMD uzupełniło lukę między Radeonem 4670 a 4850.

Ciężko nam natomiast w tej chwili stwierdzić, o ile układ HD 4830 jest wolniejszy od HD 4850 z racji braku przeprowadzonych testów na naszej nowej platformie testowej oraz nowym zestawie gier. Prawdopodobnie jednak różnice w wydajności będą pokrywały się z różnicami cenowymi kart Radeon 4830 i 4850.

Największym minusem prezentowanego modelu HD 4830 była temperatura. Osiągane 90 stopni Celsjusza pod obciążeniem karty, to nie powód do dumy. Miejmy nadzieję, że do sprzedaży czym prędzej trafią zmodyfikowane akceleratory. Jeśli bacznie śledzicie nasze aktualności, to z pewnością widzieliście zaprezentowanego przez firmę Sapphire Radeona 4830 z autorskim coolerem.

Wracając jeszcze do dwóch pozostałych układów graficznych, które wzięły udział w porównaniu. Gainward GeForce 9800 GT to w tej chwili jeden z najpoważniejszych konkurentów dla HD 4830. Karta wyposażona została w autorskie chłodzenie. Nie jest one ciche, ale za to całkiem wydajne. Karta w tej chwili kosztuje około 480-500 zł.

W bardzo zbliżonym poziomie cenowym występuje Palit GeForce 9600 GT Sonic taktowany częstotliwością 700/1000 MHz, który również wziął udział w niniejszym porównaniu. Dzięki 1 GB pamięci na pokładzie oraz wysokim trybom pracy, karta uzyskuje zadowalające wyniki w grach. Producent zastosował swoje własne chłodzenie, które bardzo przypomina te z Gainwarda GeForce 9800 GT. Nie miało ono żadnych problemów z odprowadzaniem ciepła, choć pod obciążeniem karty było słychać przyspieszoną pracę wentylatora.

TwojePC - OK!

ATI Radeon HD 4830

Gainward GeForce 9800 GT


poprzednia strona (Podkręcanie)    -   następna strona (Podsumowanie)








Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Testy: Radeon HD 4830 vs GeForce 9800 GT
 
 » Wstęp
 » Radeon 4830 – Architektura
 » Radeon HD 4830 512 MB
 » Testy
 » Podkręcanie
 » Podsumowanie
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »
 
  Sprzęt do testów dostarczyły firmy:

AMD Polska      AMD Polska

Sklep komputerowy Reactor.Pl      Sklep komputerowy Reactor.Pl