TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
RECENZJE | Mini-PC barebone od Iwilla: XP4 i ZPC |
|
|
|
Mini-PC barebone od Iwilla: XP4 i ZPC Autor: Jasiek | Data: 21/07/03
|
|
Wyniki testów
Na potrzeby testów zbudowałem dwa komputery na bazie XP4 oraz ZPC składające się z następujących komponentów:
Konkurencję dla mini-pecetów stanowił komputer z płytą Gigabyte 8PE-667 Ultra, identyczną kością pamięci i procesorem. W obu przypadkach testowy P4 pracował z mnożnikiem 18x przy magistrali 100MHz, a pamięci były ustawione w tryb DDR266 przy tych samych timingach. Postaramy się określić, ile mocy stracą testowe komponenty na IWill'ach z 845GV w stosunku do konstrukcji na chipsecie bez zintegrowanej grafiki - 845PE.
Jak widać testy syntetyczne nastawione na wykorzystanie CPU nie wykazują różnic pomiędzy chipsetami. Konfiguracja obu testowanych zestawów była poprawna i dawała odpowiednie wyniki. Jeżeli chodzi o kontroler pamięci widać już wyraźny spadek wydajności w stosunku do 845PE pozbawionego zintegrowanego układu graficznego korzystającego z zasobów pamięci RAM. W testach czysto syntetycznych spadł transfer oraz wzrosło nieco opóźnienie, różnica zmniejszyła się trochę w PCMarku 2002 oraz CCR. Uczciwie trzeba jednak przyznać, że prezentowana wydajność wystarczy do sprawnego uruchomienia praktycznie każdej aplikacji na jaką może natknąć się domowy użytkownik. Poniżej kilka testów dysków twardych. Obydwa urządzenia działały poprawnie w trybie UltraDMA na kontrolerze wbudowanym w ICH4, uzyskując typowe dla siebie wyniki testów wydajnościowych.
W przypadku XP4 odnotowaliśmy kilkakrotnie niższy odczyt, tutaj jednak też wszystko jest w porządku. Energooszczędne dyski dla notebooków generalnie nie są demonami wydajności, do tego testowa Toshiba nie należy już do najnowszych modeli.
Na koniec sprawdziliśmy w praktyce, ile warta jest zintegrowana grafika chipsetu 845GV. Jak widać, mimo 100% kompatybilności i braku przekłamań w generowanym obrazie, osiągi nie zadowolą raczej nikogo. Niemniej starsze gry DirectX7 lub OpenGL przy niskich ustawieniach detali i rozdzielczości 640x480 rokują jeszcze szanse w przyzwoitego działania na tych zestawach. Intel zdaje sobie sprawę z marketingowego potencjału kolorowych obrazków z gier 3D, jednak w sytuacji kiedy Extreme Graphics odstaje już mocno od standardu uznawanego za low-end wśród dzisiejszych kart graficznych możliwości praktycznego zastosowania tego układu są bardzo ograniczone. Czas już najwyraźniej na nową generację zintegrowanych rozwiązań. Procesorowy gigant przekazuje pałeczkę ATI Technologies i już niedługo możemy spodziewać się wysypu rozwiązań podobnych do prezentowanych w tej recenzji ze znacznie mocniejszym układem RV250 zintegrowanym w mostku północnym chipsetu ATi R9100 IGP.
O wiele istotniejszą sprawą niż możliwości zintegrowanej grafiki w trójwymiarowych API jest jakość obrazu 2D jaką prezentuje. Potencjalnie, dzięki układowi RAMDAC pracującemu z częstotliwością 350MHz lista obsługiwanych trybów jest duża. W praktyce układ Intela serwuje słabą jakość obrazu, typową również dla innych rozwiązań zintegrowanych. Obraz już w rozdzielczości 1024x768 przy odświeżaniach powyżej 100Hz staje się lekko rozmyty, ponadto jego stabilność jest słaba - mamy wrażenie minimalnych drgań w pionie. Taka jakość grafiki 2D wystarczy tylko do niskiej lub średniej klasy monitorów 15" i 17".
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|