Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Techinka: Konfiguracja systemu Vyatta w ćwiczeniach
    

 

Techinka: Konfiguracja systemu Vyatta w ćwiczeniach


 Autor: Łukasz Łaciak | Data: 09/06/11

3. Maskarada.

Maskarada jest szczególnym przypadkiem mechanizmu tłumaczenia adresów sieciowych (ang. Network Address Translation, NAT), gdyż używana jest w środowiskach, gdzie IP interfejsu wychodzącego w stronę Internetu jest zmienne.

Mając sieć prywatną, która uzyskuje dostęp przez jeden komputer-router, komputery wewnątrz niej nie mają pełnego kontaktu z Internetem, ponieważ pakiety powracające do nich gubią się, dlatego, że w nagłówku IP noszą adresy nieznane komputerom spoza sieci. Dla odległego komputera adres 192.168.0.2 może być adresem w jego sieci, i to tam skieruje odpowiedź, zamiast odesłać do komputera, skąd pochodzi. Aby były osiągalne, router musi zmieniać adresy pochodzenia (źródłowe) pakietów, podstawiając w miejsce adresów komputerów, swój własny adres. W ten sposób, komputery odpowiadające na zapytania maszyn z sieci prywatnej wiedzą, do którego routera mają skierować odpowiedź, a on z powrotem podmienia adres w nagłówku IP, tym razem docelowy, ze swojego na adresy komputerów w sieci prywatnej.


Obraz 3-1: Schemat działania maskarady




3.1. Topologia.




Obraz 3-1: Topologia sieci użytej w zadaniu




3.2. Przygotowanie wirtualnych sieci.

Przed uruchomieniem wirtualnych maszyn konieczne jest ustawienie ilości interfejsów sieciowych oraz sieci, z którymi będą się one łączyć. Poniżej są one wypisane dla komputerów, które będą uczestniczyć w ćwiczeniu.

R1:
eth0 - NAT (VMnet8)
eth1 - VMnet2

R2:
eth0 - VMnet2

R3:
eth0 - VMnet2


3.3. Cel oraz założenia.

Celem bieżącego ćwiczenia jest zapoznanie się z mechanizmem maskarady oraz konfiguracja prostej sieci.

Przydatna będzie znajomość nagłówka pakietu IP. Przed przystąpieniem do zadania zalecane jest zapoznanie się z ćwiczeniem "2. Początkowa konfiguracja i aktualizacja".

3.4. Konfiguracja.

Interfejs eth0 komputera R1oraz jego brama domyślna pozostają w niezmienionej formie, tj. są skonfigurowane tak samo jak w ćwiczeniu "2. Początkowa konfiguracja i aktualizacja". Natomiast jego interfejs eth1 będzie skonfigurowany do udostępniania połączenia innym komputerom, których interfejsy też zmienią konfigurację. Przy zmianie adresów interfejsów trzeba najpierw usunąć stary adres, ponieważ nie zostanie on zastąpiony przez nowy, tylko dodany jako drugi, przez co mogą występować konflikty. W każdej chwili można sprawdzić adres interfejsu poleceniem 'show', a dokładniej 'show interfaces'.

R1:

set interfaces ethernet eth1 address 192.168.0.1/24
commit

R2:

delete interfaces ethernet eth0 address
set interfaces ethernet eth0 address 192.168.0.2/24
set system gateway-address 192.168.0.1
commit


R3:

delete interfaces ethernet eth0 address
set interfaces ethernet eth0 address 192.168.0.3/24
set system gateway-address 192.168.0.1
commit



Komputery będą mieć już łączność ze sobą, co można sprawdzić programem Ping. Maszyna R1 będzie miała dostęp do Internetu, ale pozostałe dwa nie, co widać na obrazie 3-2.


Obraz 3-2: Polecenie 'ping 212.77.100.101' wykonane z komputera R3. Brak odpowiedzi


Pakiety wysyłane przez komputer R3 co prawda dochodzą do celu, jednak już nie wracają do niego, ponieważ ma on adres z puli prywatnej, nieznanej odpytywanemu komputerowi. On po prostu nie wie gdzie jest maszyna R3. Aby temu zapobiec, na interfejsie eth0 komputera R1 musi zostać skonfigurowana maskarada.

Składnia użytych poleceń:
  • 'set service nat rule < numer> source address < adres sieci/maska>' -definiuje adres źródłowy (sieci), która ma być ukryta za maskaradą, dla reguły o podanym numerze.
  • 'set service nat rule < numer> outbound-interface < interfejs>' -określa interfejs, na którym ma być dokonana translacja adresów.
  • 'set service nat rule < numer> type masquerade' -określa typ NATa.

R1:

set service nat rule 1 source address 0.0.0.0/0
set service nat rule 1 outbound-interface eth0
set service nat rule 1 type masquerade
commit



Po powyższych zabiegach wszystkie komputery podłączone do R1 będą miały już kontakt ze światem zewnętrznym, nawet jakby były z innych sieci, ponieważ adres 0.0.0.0/0 znaczy tyle co każdy adres na każdej masce. Na obrazie 3-3 pokazany jest wynik polecenia 'ping 212.77.100.101' wykonanego z komputera R3.


Obraz 3-3: Odpytywany adres zaczął odpowiadać


Tak jak w poprzednim ćwiczeniu, dobrze jest zapisać zmiany poleceniem 'save' do tego samego pliku (nadpisać go) lub wpisać 'save plik", aby zapisać do innego pliku. Można tą konfigurację potraktować jako pewną bazę, która przyda się do następnych ćwiczeń.







Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Techinka: Konfiguracja systemu Vyatta w ćwiczeniach
 
 »  Wstęp
 » 1. Instalacja.
 » 2. Początkowa konfiguracja - omówienie.
 » 3. Maskarada.
 » 4. DHCP.
 » 5. Routing statyczny.
 » 6. OSPFv2.
 » 7. RIPv2.
 » 8. BGP-4.
 » 9. Firewall.
 » 10. IPS i filtrowanie ruchu webowego.
 » 11. Load Balancing i Failover.
 » 12. QoS.
 » Podsumowanie.
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »