Aparaty cyfrowe: Photon 484 vs Luxmedia 4008 Autor: NimnuL | Data: 11/08/04
| Długiego wstępu do aparatów cyfrowych pisać raczej nie trzeba. W dzisiejszych czasach słyszał o nich już każdy, większość natomiast ma własny lub przynajmniej miała w rękach jakiś model cyfraka. Popularność tych urządzeń w głównej mierze wynika ze spadającej ceny i rosnących możliwości. Coraz rzadziej kupowane są aparaty rejestrujące zdjęcia na błonie negatywowej, częściej wybór pada na modele z krzemową pamięcią. Niezaprzeczalnymi zaletami modeli cyfrowych są niewielkie rozmiary (większości popularnych cyfraków) i wygoda użytkowania (natychmiast widzimy rezultaty swojej pracy. Modeli cyfrowych na rynku przybywa coraz więcej, a wybór staje się ogromny, zaczynając od tanich i prostych aparatów zwanych małpkami, przez zaawansowane modele, a na lustrzankach cyfrowych kończąc. Walkę o rynek aparatów cyfrowych podjęły nie tylko znane i cenione marki, ale także firmy nie zajmujące się dotychczas rynkiem fotograficznym.
Od niedawna na polskim rynku w sprzedaży dostępne są aparaty Luxmedia 4008 znanej firmy Praktica (niemiecki koncern Pentacon) oraz bliźniaczo podobny do Luxmedii, Photon 484 firmy Pentagram. Dziś one poszły na warsztat testowy TwojePC - zapraszam serdecznie do recenzji. |
|
Suche fakty
Poniżej prezentuję tabelę, która ukazuje dane techniczne i parametry podane przez producenta (dystrybutora) lub w nawiasach wartości zmierzone przeze mnie.
(kliknij, aby powiększyć)
* Po podanych przez dystrybutora przedziałach ogniskowych wnioskuje, iż rozmiar matrycy nie może wynosić 1/1,8''. Gdyby tak było, ogniskowe zawierały by się w przedziale 32-282mm. Po prostu mnoży się długość ogniskowej przez stosunek długości przekątnych rozmiaru klatki 35mm i matrycy CCD.
Więcej na ten temat: tutaj oraz tutaj. Krótko mówiąc, matryca 1/2,5'' ma przekątną 6,9mm, klatka filmu natomiast 43,3mm. Dzieląc obie długości otrzymujemy wartość około 6,27. Wartość tą mnożymy odpowiednio przez najkrótszą i najdłuższą ogniskową i otrzymujemy przedział od 41mm (6,27*6,6mm) do 365mm.
** Obaj producenci podają różne wartości przeliczenia ogniskowych dla aparatu małoobrazkowego. W obu aparatach rzeczywista wartość ogniskowych zawiera się w przedziale 6,6-58,2mm, co daje około 8,8 krotne wydłużenie ogniskowej (58,2/6,6=8,8). Powyższe wyliczenia podają, że najkrótsza ogniskowa wynosi 41mm, łatwo przeliczyć, że końcowa wartość po wydłużeniu o 8,8x wyniesie około 365mm. Dziwny jest fakt, że producent w tym miejscu zaniżył parametry swojego aparatu pisząc, że zoom jest 8x a nie 9x jak jest w rzeczywistości.
*** Odległość mierzona od środka powierzchni pierwszej soczewki obiektywu
**** Informacje podane przez dystrybutora.
Bliskie spotkanie
Zarówno Photon 484 jak i Luxmedia 4008 są bliźniaczo podobne do siebie. Postaram się rozpatrzyć oba modele jako jeden i opisać ewentualne między mini różnice. Jako ciekawostkę dodam, iż są jeszcze inne modele przypominające opisywane w tym artykule cyfraki, np. Megxon C480 czy model z serii Eye Q firmy Concord.
Mam podstawy przypuszczać, że są to identyczne aparaty o identycznych możliwościach i jakości, wyprodukowane przez niezależnego producenta, jednak firmowane przez inne marki. Pomijam już identyczny wygląd, identyczne możliwości czy nawet identyczne błędy w menu (o tym później). Dodatkowo, oba aparaty mają na spodzie naklejkę z nadrukowanym modelem produktu, z tym samym oznaczeniem: AX480. Dodatkowo EXIF podaje ten sam model aparatu i tą samą wersję oprogramowania. Dla mnie sprawa jest ewidentna, jednak w dalszej części oczywiście sprawdzę, czy zdjęcia robione przez oba aparaty się pokrywają.
Photon 484 vs. Luxmedia 4008
Przyjrzyjmy się obu aparatom jednocześnie.
Photon 484 vs Luxmedia 4008 (kliknij, aby powiększyć)
Praktica przybyła zapakowana w firmowy karton. Całość zwarta i estetyczna. Na pudełku można przeczytać podstawowe informacje o wyposażeniu i parametrach technicznych urządzenia.
Opakowanie Pentagrama zdaje się być nieco "groźniejsze" przez zachowanie ciemnej kolorystyki. Wielkość kartonu taka sama jak w Luxmedii, jednak zawarto na nim więcej informacji odnośnie parametrów technicznych aparatu (na spodniej części).
Photon 484 vs Luxmedia 4008 (kliknij, aby powiększyć)
Wewnątrz kartonu od Praktica odnaleźć można dwie instrukcje obsługi, jedna to kserówka w języku polskim, druga, nieco obszerniejsza, lecz już w językach obcych. Zaznaczam fakt, że instrukcja oryginalna jest instrukcją uniwersalną. Nie ma wzmianki o producencie aparatu.
Dodatkowo w komplecie znajduje się płyta CD ze sterownikami do aparatu i oprogramowaniem graficznym: Ulead Photo Explorer 8.0SE, Ulead Video Studio 7.0SE oraz Ulead Cool 360.
Pentagram wyposażony jest nieco lepiej. Również obecna jest uniwersalna instrukcja obsługi, jednak zamiast niezbyt czytelnej kserówki, otrzymujemy kolorową i bardzo obszerną instrukcję w języku polskim. W sumie 72 strony w pełni wyczerpujących informacji. Z Photonem dodatkowo dołączona jest gwarancja na okres 12 miesięcy. W testowym modelu Luxmedii gwarancji nie było, jednak przy zakupie otrzymamy również gwarancję na 1 rok. Płyta z oprogramowaniem identyczna jak u konkurenta.
Photon 484 vs Luxmedia 4008 (kliknij, aby powiększyć)
Praktica w komplecie posiada również pasek na szyję, komplet baterii alkaicznych oraz przewód Video. Przewód USB również należy do kompletu, ale nie było go w kartonie. Pentagram wyposażony identycznie. Z tą różnicą, że nie ma baterii, a jest przewód USB. Ogólnie jednak rzecz ujmując, w obu aparatach, komplet obejmuje: przewód USB, przewód video, instrukcje obsługi, pasek na szyję, CD z oprogramowaniem, 4 baterie alkaiczne oraz osłona obiektywu.
Poniżej prezentuję zdjęcia obu aparatów. Gdyby nie różne napisy na osłonie obiektywu i na czole aparatu, nie sposób byłoby je odróżnić. Są identyczne.
Photon 484 vs Luxmedia 4008 (kliknij, aby powiększyć)
Photon 484 vs Luxmedia 4008 (kliknij, aby powiększyć)
Photon 484 vs Luxmedia 4008 (kliknij, aby powiększyć)
Photon 484 vs Luxmedia 4008 (kliknij, aby powiększyć)
Trzeba przyznać, że wygląd obu aparatów wygląda rasowo. Czarny kolor i niebagatelne (jak na aparat cyfrowy) rozmiary dodają tym urządzeniom profesjonalnego charakteru.
Aparaty wyprofilowane są tak, że leżą w dłoni bardzo dobrze. Komplet baterii umieszczony w zgrubieniu uchwytu powoduje, że aparat jest dobrze wyważony i nie "znosi" na lewą stronę. Na przedzie uchwytu jest wstawka z gumy, z tyłu także gumowy fragment pod kciuk. Całość zapewnia dość pewne i wygodne trzymanie urządzenia.
Obudowa obydwu modeli zrobiona jest z matowego plastiku, szkoda, że niezbyt dobrej jakości. Wykończenie jest dobre, choć w niektórych miejscach dopasowanie złączeń nie jest idealne. Ogólnie jednak aparat skonstruowany jest solidnie, nie sprawia wrażenia, taniej zabawki, nie skrzypi i nie ma żadnych luzów. Obie konstrukcje są dość ciężkie. Blisko pół kilograma z bateriami to już waga cięższa w kategorii cyfraków.
Photon 484 vs Luxmedia 4008 (kliknij, aby powiększyć)
Aparat jest dość ubogo wyposażony w przyciski. Większość ustawień kontroluje się z poziomu menu. Na tylnej ściance znajduje się 1,6'' wyświetlacz LCD oraz EVF (Electronic View Finder - wizjer elektroniczny), między którymi można się przełączać podczas kadrowania czy zmiany ustawień. Dodatkowo z tyłu znajdziemy przycisk sterujący zoomem, przełączający obraz między LCD a EVF, przycisk blokowania ekspozycji i focusa oraz przycisk wywołujący menu. Obok LCD znajduje się czterokierunkowy joystick. Niestety nie jest on wystarczająco precyzyjny. Czasem wychylenie dźwigienki w lewo powoduje zadziałanie "w dół". Takie rozwiązanie nie przypadło mi do gustu. Dużo praktyczniejszy jest klasyczny przycisk czterokierunkowy.
(kliknij, aby powiększyć)
Na górze obudowy znajdują się dwa przyciski dotyczące lampy błyskowej: jeden zmienia jej tryb działania a drugi powoduje jej pojawienie. Na górze uchwytu zlokalizowany jest spust migawki oraz pokrętło włączające aparat, a także niewielki głośniczek.
(kliknij, aby powiększyć)
Boczna ścianka kryje pokrętło zmiany trybów działania aparatu, przycisk makro oraz samowyzwalacza/zdjęć seryjnych. Ergonomia aparatu pozostawia jednak bardzo wiele do życzenia. Dostęp do przycisków jest niewygodny i trudno jest operować funkcjami aparatu trzymając go tylko w jednej ręce. Trudno też operować funkcjami bez odrywania oczu od wizjera. Krótko mówiąc, przyciski nie są "pod palcem".
(kliknij, aby powiększyć)
Dodatkowo źle jest umieszczona lampka wspomagania autofocusa. W większości wypadków łatwo przysłonić ją palcem podczas trzymania aparatu.
(kliknij, aby powiększyć)
Na tej samej ściance bocznej co pokrętło trybów pracy znajduje się gumowa zaślepka zakrywająca gniazda: USB, Audio/Video oraz zewnętrznego zasilania. Zewnętrzny zasilacz należy do wyposażenia dodatkowego. Po podłączeniu aparatu do komputera, pojawia się on jako dysk wymienny.
(kliknij, aby powiększyć)
Na przeciwległym boku znajduje się natomiast klapka zamykająca slot dla karty pamięci. Jej położenie jest jednak bardzo niefortunne, gdyż znajduje się zaraz pod kciukiemi i dość łatwo ją otworzyć i ewentualnie wyrwać. Gdyby klapka zamykana była na jakiś zatrzask, a nie na delikatną sprężynkę, sprawa uległa by poprawie.
(kliknij, aby powiększyć)
Część spodnia aparatu kryje klapkę mieszczącą w sobie 4 ogniwa AA lub dwa CR-V3. Warto zwrócić uwagę na metalowy gwint na statyw. To bardzo ważn,e gdyż najczęściej montowane w tej klasie aparatów plastikowe mocowania są niezbyt trwałe szczególnie przy intensywnym używaniu aparatu na statywie.
Monitor LCD o przekątnej 1,6'' ma widoczną bezwładność i co ciekawe nie pokrywa całego kadru (obcina minimalnie kadr z lewej strony i u dołu). Podobnie jak wizjer EVF, choć tu odnoszę wrażenie, że bezwładność jest nieco większa. W zasadzie nie przeszkadza to w prawidłowym kadrowaniu, jednak przy szybko poruszających się obiektach nieco utrudnia tę czynność. Jakość wizjera pozostawia wiele do życzenia i precyzyjne kadrowanie przy długiej ogniskowej traci sens. Ogólnie jednak zastosowanie EVF jest praktyczne, gdyż działa on jak monitor LCD, można przy jego pomocy ustawić wszelkie opcje. Używając tego wizjera wydłuża się nieco czas pracy na bateriach oraz eliminuje efekt paralaksy (pozorne przeuniecie obrazu) podczas fotografowania bliskich obiektów. Obok wizjera znajduje się pokrętło umożliwiające zmianę dioptrii.
Obiektyw oferowany w obu aparatach zdaje się być tym samym. Powłoka antyrefleksyjna o podobnej, słabej skuteczności tłumienia odbić i refleksów. Obiektyw w tym aparacie wykonany jest przez firmę ASIA Optical. Trzeba jednocześnie zaznaczyć, że jasność obiektywu w obu aparatach jest na bardzo dobrym poziomie. Minimalna przysłona 2,8 i maksymalna 5,58 w trybie szerokokątnym i odpowiednio 3,41 oraz 6,82 w trybie tele to całkiem przyzwoity wynik jeśli chodzi o jasność obiektywu, jednak maksymalna przysłona jest za mała.
Niestety obiektyw nie posiada gwintu na zamontowanie filtrów. Nie ma również możliwości zamontowania tulejek, na które można byłoby owe filtry nakręcić.
Mechanizm zoomu mnie jednak mocno rozczarował. W obu wypadkach jest taki sam - bardzo głośny. Odgłos jego pracy sprawia wrażenie jakby miał się zaraz rozlecieć lub jakby dostał się do środka piasek. Kwestia przyzwyczajenia oczywiście, jednak drgania powodowane przez silnik, a które przenosiły się na cały aparat nie spodobały mi się.
Lampa błyskowa podczas spoczynku schowana jest pod klapką, dopiero po przesunięciu odpowiedniego przełącznika podnosi się ponad korpus aparatu. Jest to rozwiązanie bardzo wygodne i praktyczne. Przy tak dużym obiektywie wystającym poza korpus aparatu, tradycyjne położenie lampy powodowało by ogromne winietowanie. Rozwiązanie jakie znalazło się w omawianych aparatach całkowicie uchroniło aparat przed tym nieprzyjemnym efektem. Zasięg lampy błyskowej to 0,9-3m. Ogromnym, moim zdaniem, mankamentem jest fakt, że nie da się włączyć lampy błyskowej, gdy czas naświetlania jest dłuższy niż 1/4s. Gdy czas wydłużymy, lampa automatycznie się dezaktywuje. Moim zdaniem to duża wada dla osób chcących fotografować sceny nocne, szczególnie w ruchu.
Menu i możliwości
Również oprogramowanie w obu aparatach jest identyczne. Menu wyświetlane jest w wielu językach, w tym także po polsku i to w poprawnej polszczyźnie.
(kliknij, aby powiększyć)
Wyświetlacz LCD prócz pokazywania kadru, wyświetla także informacje o trybie pracy, włączeniu samowyzwalacza lub zdjęć seryjnych, trybie makro, balansie bieli (jeśli inny niż auto), trybie lampy błyskowej, korekcji ekspozycji/ostrości/nasycenia/ kontrastu (w zależności od ustawień) przysłonie, czasie ekspozycji, czułości matrycy (jeśli inna niż auto), rozdzielczości i jakości zdjęcia, dacie i godzinie, blokadzie AE lub AF (jeśli włączone), sposobie pomiaru oświetlenia, zoomie, ilości wolnego miejsca w pamięci oraz stanie baterii. Wszystkie te informacje wyświetlone są w sposób czytelny. Niemniej jednak mam kilka zastrzeżeń. Wskaźnik poziomu baterii nie jest wyświetlany cały czas, tylko pojawia się od czasu do czasu - nie zaobserwowałem jednak konkretnego schematu, kiedy się pojawia. Drugą uwagą jaką mam to brak informowania użytkownika o tym, jakie parametry zostają dobrane podczas robienia zdjęć w trybie automatycznym. Na pochwałę zasługuje jednak możliwość wyświetlenia histogramu w czasie rzeczywistym, podczas kadrowania.
(kliknij, aby powiększyć)
Także istnieje możliwość wyświetlenia "mocnych" punktów na LCD, umożliwia to prawidłowe wykadrowanie zdjęcia.
(kliknij, aby powiększyć)
Zdecydowanie brakuje mi pomocniczego wyświetlacza LCD umieszczonego gdzieś na górze obudowy.
Aparat oferuje sporą liczbę nastaw tematycznych. Po nastawieniu pokrętła trybów na tryb scena do dyspozycji otrzymamy: auto, sport, krajobraz, noc, portret, samowyzwalacz (portret własny), portret nocny, zachód słońca, plaża, pod światło, jesień, natura, niebo, party, tekst. W sumie 15 trybów tematycznych, które przynajmniej w teorii mogą pasować do większości sytuacji w których zechcemy robić zdjęcia.
(kliknij, aby powiększyć)
W sumie pokrętło oferuje 8 trybów pracy aparatu. Wspomniany już tryb sceny, program, preselekcja czasu i przysłony, manualny, odtwarzanie, audio/video oraz setup.
(kliknij, aby powiększyć)
Tryb Setup oferuje ustawienia główne aparatu, gdzie możemy ustawić takie parametry jak data/godzina, czas samowyzwalacza, głośność, czas pokazu slajdów, automatyczny obrót zdjęć, czas podglądu zdjęć, oszczędność energii, język, sygnał video, formatowanie pamięci, numeracja zdjęć oraz wybór tła.
(kliknij, aby powiększyć)
Tryb audio/video umożliwia nagranie sekwencji dźwiękowych lub filmowych. Ich długość ograniczona jest pojemnością pamięci. Filmy ASF w rozdzielczości 320x240 i płynności 30fps wyglądają tak: Filmik.asf (1.9 MB). W obu aparatach jakość rejestrowanych filmów jest taka sama. Dźwięki nagrywane są w trybie monofonicznym. Głośnik ma nieco zbyt mały poziom natężenia dźwięku.
(kliknij, aby powiększyć)
Odtwarzanie to tryb pracy aparatu, w którym możemy obejrzeć wykonane zdjęcia i filmy. Istnieje możliwość opatrzenia zdjęć ramką, podejrzenia histogramu, wyświetlenia 4 lub 9 miniatur zdjęć, ośmiokrotnego powiększenia zdjęć oraz wyświetlenia danych dot. parametrów zdjęcia. Z poziomu menu w tym trybie można zdjęcie wydrukować, uruchomić pokaz slajdów lub dodać notatkę głosową do zdjęcia (długość ograniczona pojemnością pamięci). Poza tym można wyświetlić pełne informacje o zdjęciu (przysłona, migawka, balans bieli, data, godzina, czułość, wielkość, jakość, numer zdjęcia i tryb w jakim znajdował się aparat podczas robienia fotografii). Dostęp do tego trybu jest jednak bardzo niewygodny, dużo wygodniejszy byłby dostęp przez naciśnięcie jednego przycisku, a nie każdorazowe okręcanie pokrętłem, gdy chce się obejrzeć zarejestrowany materiał.
(kliknij, aby powiększyć)
Tryb manualny umożliwia ręczne ustawienie czasu ekspozycji i przysłony. Brak jest możliwości ręcznego ustawienia ostrości. Bardzo przeszkadza ograniczenie ustawienia przysłony tylko do dwóch wartości (największa i najmniejsza dla danej ogniskowej). Ilość ustawień czasu ekspozycji również nie jest zbyt duża: 1/2000s, 1/1000s, 1/500s, 1/250s, 1/125s, 1/60s, 1/30s, 1/15s, 1/8s, 1/4s, 1/2s, 1s, 2s, 4s, 8s, 16s.
Zaznaczę jednak, że w oprogramowaniu jest błąd i liczba "16" się nie wyświetla, w zamian tego pojawia się dwukrotnie 8s. Podobnie dzieje się z czasem 1/4s, wyświetla się on przy wydłużaniu czasu, jednak przy zmniejszaniu wyświetla się dwa razy 1/2s.
(kliknij, aby powiększyć)
Priorytet przysłony to tryb pracy aparatu w którym można ustawić 1 z dwóch dostępnych (w zależności od ogniskowej) wartości przysłony i wymusić ją na aparacie, a czas ekspozycji samoczynnie zostanie dobrany.
(kliknij, aby powiększyć)
Priorytet czasu jest trybem, w którym decydujemy o czasie ekspozycji, wybierając jeden z dostępnych przedziałów czasowych podobnie jak ma to miejsce w trybie manualnym.
Program to pełen automat, nie mamy możliwości wpływać na parametry rejestracji zdjęcia.
Ustawieniami wspólnymi dla trybów: manualnego, priorytetu czasu, przysłony i programowego jest regulacja czułości matrycy w zakresie ISO50-400, sposób pomiaru światła, jakość i wielkość zdjęcia, filtry cyfrowe, balans bieli, obszar fokusa oraz ustawienia L/R.
Dodam jeszcze, że istnieje możliwość swobodnego przemieszczania ramki AF, dzięki czemu nie musimy przekadrowywać zdjęcia, by wyszło ostre to co sobie życzymy. Lampka wspomagająca AF świeci czerwonym kolorem. Jej skuteczność jest bardzo wysoka. Tylko w nielicznych wypadkach aparat nie był w stanie wyostrzyć zdjęcia. Zaznaczę jednak, że bywało i tak, że AF zgłaszał, że ostrość została nastawiona, w rzeczywistości jednak obiekty wciąż nie były ostre.
Miłymi dodatkami jest możliwość zablokowania AF lub parametrów ekspozycji dla zdjęcia. Samowyzwalacz jest standardem w dzisiejszych aparatach fotograficznych, dostępne wartości opóźnienia to 3 i 10s. Aparat ma możliwość wykonania zdjęć w trybie seryjnym. Krótko mówiąc, wykona 3 zdjęcia pod rząd z prędkością około 2 zdjęć/s.
Balans bieli można ustawić w 5 trybach: słońce, chmury, światło żarowe, światło jarzeniowe oraz tryb własny. Naturalnie jest też tryb automatyczny.
Dla Joysticka można przypisać jedną z 5 funkcji, które podczas wykonywania fotografii można wygodnie regulować przesuwając dźwigienkę w prawo lub lewo. Dostępne są następujące parametry: EV (od -2 do +2 co 1/3), ostrość (3 poziomy), nasycenie (od -5 do +5 co 1), kontrast (od -5 do +5 co 1), ręczny balans bieli (16 poziomów od czerni po niebieski).
Słów kilka o filtrach cyfrowych, które można włączyć z poziomu menu. Dostępnych jest ich aż 10 rodzajów. Prócz popularnych filtrów dających efekt zdjęć czarno-białych czy sepii, dostępne są również efektowne i przydatne fitlry kolorystyczne: różowy, purpurowy, niebieski, zielony, żółty, a także filtr rozświetlony (solarize) oraz negatywowy. Oto kilka przykładowych fotografii możliwości niektórych filtrów:
Filtr-Czerwony i Filtr-Negatyw (kliknij, aby powiększyć)
Filtr-Solaryzacja i Filtr-Zielony (kliknij, aby powiększyć)
Podczas testów zaobserwowałem również jedną niedogodność. Oba aparaty mi się wieszały. Najczęściej Praktica, czasem podczas przetwarzania zdjęcia, czasem po prostu "zamarzała". W sumie podczas trzydniowej zabawy z Prakticą, aparat przestał odpowiadać 6 razy. Pentagram również "zawisał", jednak tylko 2 razy się to przytrafiło. Jedynym wyjściem było otworzenie klapki na baterie.
Sesja fotograficzna
Na wstępie przypomnę, że podejrzewałem iż Luxmedia 4008 i Photon 484 to identyczne aparaty. Trudno jest się nie zgodzić z tym stwierdzeniem bacząc na to, że zarówno wygląd jak i możliwości oraz funkcje oferowane przez obydwa urządzenia są takie same. Niemniej jednak sprawa skomplikuje się zaraz po tym, jak pokażę zdjęcia rejestrowane przez te dwa aparaty.
Jeśli nie zaznaczone inaczej, zdjęcia wykonywane były w rozdzielczości 4Mpix, najwyższej jakości zdjęć, AWB, matrycowym pomiarem światła, programowym trybie pracy oraz z wyłączonym flashem. Wszelkie odstępstwa od tych danych będą zaznaczone. Nie wszystkie zdjęcia porównawcze są identyczne. Podczas testów Praktica było pochmurno, natomiast podczas testów Pentagram, niemal bezchmurnie. Jedynie zdjęcia w domu wykonane są w niemal identycznych warunkach.
- Makro
Na pierwszy ogień, zdjęcia makro. Jak już wcześniej wspomniałem, oba aparaty oferują lepsze parametry trybu makro, niż informuje o tym producent. Na tym polu najlepiej wypada Praktica umożliwiając wykonanie zdjęcia już z około 5,6cm od obiektu (odległość mierzona od obiektu do soczewki obiektywu). Aparat Pentagrama umożliwia zarejestrowanie obiektu z odległości około 8,4cm, co jest wartością nieco ponad 50% gorszą od Luxmedii. Należy jednak pamiętać, że producent obu aparatów przedział ostrzenia w trybie makro podaje między 20 a 50cm. Nawet jeśli producent podał odległość od matrycy (a nie jak ja mierzyłem, od obiektywu), to Praktica uzyskuje i tak lepsze rezultaty. Odległość od końca obiektywu do tylnej ścianki (matryca i tak znajduje się bliżej obiektywu, niż tylnej ścianki aparatu) wynosi 12,5. Łatwo więc policzyć, że w obu aparatach by dane producenta były zgodne, matryca musiała by się znaleźć poza aparatem. Dodam, że w trybie makro możemy sfotografować zarówno kwiatek z bliska, jak i daleki las, ponieważ AF zgłasza ostrość również na bardzo dalekich obiektach. Dodam jeszcze, że w trybie tym nie istnieje możliwość zmiany ogniskowej.
Oto rezultaty zdjęć wykonanych z minimalnej odległości (Praktica / Pentagram):
Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Zdjęcie z lampą błyskową: Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Zdjęcie dalekich obiektów w trybie makro: Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Zdjęcie makro dalekich obiektów jest poprawne w Pentagramie, to wykonane na Luxmedii jest nieco nieostre, przypuszczalnie na różnice wpłynęła znaczna różnica warunków oświetleniowych. Zdjęcia z minimalnej odległości nieco ostrzejsze w Praktica.
- Zoom
Były zdjęcia wykonane z bardzo bliska, teraz kilka zdjęć z dalekiej odległości bez zoomu, z zoomem 8x i z zoomem cyfrowym (w sumie 32x).
Zoom 1x: Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Zoom 8x: Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Zoom 32x: Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Zoom 1x: Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Zoom 8x: Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Zoom 32x: Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Różnice w obrazie wynikają z różnic w oświetleniu, jednak oba aparaty radzą sobie bardzo podobnie z powiększaniem obrazu. Na zdjęciu drzewa wykonanym Praktica z maksymalnym wydłużeniem ogniskowej zaobserwować można jednak spadek ostrości w prawym, górnym rogu. Warto też zauważyć, że na zdjęciu komina praktycznie w ogóle nie ma aberracji chromatycznej.
- Jakość matrycy
Zdjęcia z flashem wykonane z różnymi czułościami matrycy.
ISO 50: Praktica / Pentagram(kliknij, aby powiększyć)
ISO 100: Praktica / Pentagram(kliknij, aby powiększyć)
ISO 200: Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
ISO 400: Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Najgorzej w tym teście wypadła Praktica. Balans bieli zostal bardzo źle dobrany, a szumy matrycy są ogromne przy czułości 200 i 400. Zdjęcie przy ISO 50 wyszło zbyt ciemne. Co ciekawe, przy tych samych parametrach zdjęcia, Pentagram wykonał znacznie jaśniejsze zdjęcie. Ilość szumów przy czułości 50 jest bardzo mała, przy ISO 100 jest wciąż na akceptowalnym poziomie w Pentagramie, niemniej jednak balans bieli jest nierówny w obu aparatach. Trudno powiedzieć, czy w przegranej Luxmedii zawiniła gorszej jakości matryca, o niższej niż deklarowana czułości, czy też automatyka, która dobrała błędnie błysk lampy, niemniej jednak tutaj zwycięża Pentagram.
- Jakość optyki
Kolejna próba, zdjęcia z dużymi kontrastami dla wykrycia aberracji chromatycznych. Zdjęcie w trybie wide oraz tele:
Aberracje wide i tele (kliknij, aby powiększyć)
Podczas testów stwierdziłem, że oba aparaty sprawują się identycznie, aberracje na większości typowych zdjęć są niezauważalne, jeśli już występują są bardzo małe. Przy krótkich ogniskowych efekt aberracji można pominąć, przy najdłuższej ogniskowej w sprzyjających warunkach defekty te widać, są one jednak bardzo małe.
- Powłoka antyrefleksyjna
Wcześniej wspominałem o słabej powłoce antyrefleksyjnej. Oto dwa przykładowe zdjęcia, gdzie słonce lub silne źródła światła są niedaleko kadru. Tutaj także nie było różnic między modelami:
Refleksy (kliknij, aby powiększyć)
I w tym momencie zdecydowanie brakuje gwintu na obiektywie, na który można by było nakręcić stosowny filtr.
- Zdjęcia nocne
Oto kolejna konkurencja. Zdjęcia nocne przy tych samych parametrach i warunkach oświetleniowych (ustawienia manualne).
Zdjecia Nocne 4s: Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Zdjecia Nocne 8s: Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Zdjecia Nocne 16s: Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Zdjęcia z Pentagrama są wyraźnie jaśniejsze, ostrość i kolory są takie same. Potwierdzało by to przypuszczenie, że Praktica ma jednak nieco mniej czułą matrycę. Uważam, że jest remis, z niewielką przewagą Photona.
- Kolory
Zdjęcia kilku kolorowych obiektów z flashem.
Kolory - flash: Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Kolory - flash: Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Kolory - flash: Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Co ciekawe, w tym teście wykrywa Praktica. Zdjęcia butelek są ostrzejsze, tło za kwiatem lepiej doświetlone, a balans bieli bardziej odpowiada rzeczywistym kolorom.
- Jakość zdjęć
Trzy stopnie jakości zdjęć tego samego obiektu, wykonane aparatem Praktica (efekt z Pentagrama jest identyczny).
Zdjęcia zaczynając od jakości najwyższej:
Jakość: MAX / MEDIUM / MIN (kliknij, aby powiększyć)
Różnica w jakości jest subtelna pomiędzy najwyższą jakością a średnią, zauważalna wyraźnie pomiędzy najniższym i najwyższym stopniem kompresji. W najwyższej kompresji widać wyraźnie segmentację niektórych obszarów jednolitego tła. Można jednak zyskać znacznie na objętości zdjęcia. Jakość średnia kompresuje zdjęcie o około 50% w stosunku do najwyższej, a najniższa o około 60%.
- Pomiar światła i balans bieli
Pomiar światła w obu aparatach może się odbywać na trzy sposoby: matrycowy, centralnie ważony oraz punktowy. Poniżej prezentuję efekt zmiany tych ustawień. Dodatkowo ustawiony balans bieli na światło żarowe co nadało świetlówce (świetlówka daylight) blado białego koloru.
Pomiar światła: matryca / centralny / punktowy (kliknij, aby powiększyć)
Obszar punktowego pomiaru światła zawiera się dokładnie w obszarze ramki AF.
- Geometria obrazu, dystorsja
Często bywa tak, że aparat przy szerokim kącie widzenia zniekształca linie proste. Przez co obserwować można np. tzw. efekt poduszki. Oto dwie fotografie zrobione przy najkrótszej i najdłuższej ogniskowej.
(kliknij, aby powiększyć)
Oba aparaty nie mają obiektywu szerokokątnego, ich minimalna ogniskowa wynosi około 41mm, przez co też zniekształcenia są nieznacznie. Jedynie przy najkrótszej ogniskowej widać niewielkie uciekanie prawego dolnego rogu w lewą stronę kadru. Jest to jednak minimalne zniekształcenie, którego nie widać przy typowych fotografiach. Najdłuższa ogniskowa nie powoduje żadnych zniekształceń.
- Interpolacja rozdzielczości
Oba modele oferują interpolowanie rzeczywistego rozmiaru matrycy do 6 oraz 8Mpix. Dzięki temu można uzyskać maksymalny rozmiar zdjęcia 3264 x 2448. Oto trzy fragmenty zdjęcia wykonanego w rozdzielczości 4Mpix (rzeczywiste) oraz interpolowanych 6 i 8 Mpix.
Interpolacja: 4Mpix, 6Mpix i 8Mpix (kliknij, aby powiększyć)
Pogorszenie jakości jest widoczne, a identyczne efekty można otrzymać w programie graficznym przez przeskalowanie obrazu. Interpolację uważam więc jedynie za "gadżet".
- Pozostałe zdjęcia
Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Praktica / Pentagram (kliknij, aby powiększyć)
Zdjęcia są moim zdaniem porównywalne ze sobą. Nie są to fotografie, o których się marzy, jednak w większości wypadków dość ostre i szczegółowe. Raczej trudno przyczepić się do czegoś konkretnego.
Numerologia
Trochę liczb na koniec. Wyniki opracowane na podstawie średniej z kilku pomiarów lub zakresu średnich.
- Żywotność baterii - Akumulatorki 1800mAh, pomiar obejmował robienie naprzemiennie (z zoomem i bez) 2 zdjęć bez lampy błyskowej i jednego z fleshem aż do wyczerpania baterii. Potem wyłączenie aparatu na 2 godziny i ponowny cykl robienia zdjęć. Wynik jaki uzyskałem po próbach to 116 zdjęć w Pentagram Photon 484 oraz jedynie 76 zdjęć w Praktica Luxmedia 4008. W obu przypadkach jest to bardzo słaby wynik, kupując pojemniejsze akumulatorki 2300mAh możliwe, że czas wydłużył by się do około 150 zdjęć na Photon 484 i około 100 fotografii na Luxmedii 4008. Zmusi to więc użytkowników do wzięcia przynajmniej jednego zapasowego kompletu baterii.
Wewnętrzna pamięć dostępna w aparacie o pojemności 16MB nie wystarczy na długie sesje fotograficzne. Pamięci braknie bardzo szybko, szczególnie używając najwyższych ustawień, o czym przekonamy się z poniższej tabeli.
Oprogramowanie
Słów kilka o oprogramowaniu dołączonym do aparatów.
- Ulead Photo Explorer 8.0SE jest przeglądarką zdjęć, umożliwia także prostą edycję obrazów (redukcja czerwonych oczu, rotacja, korekcja kontrastu, kolorów itd.). Program ten umożliwia stworzenie pokazu slajdów z wybranych zdjęć, bezpośredni wydruk czy też wysłanie fotografii pocztą elektroniczną. Istnieje również konwersja plików na inne popularne formaty.
- Ulead Video Studio 7.0SE to narzędzie do montażu materiału filmowego. Istnieje możliwość dodawania efektów przejść między scenami, zmiana ścieżki dźwiękowej przez dodanie muzyki, nakładanie filtrów i efektów graficznych, dodanie napisów oraz nagranie przygotowanego materiału na płytę CD.
- Ulead Cool 360 to oprogramowanie do tworzenia zdjęć panoramicznych. Dołączony kreator w prosty sposób przeprowadza proces tworzenia panoramy.
Podsumowanie
We wstępie podejrzewałem, że oba modele są identyczne. Jak jednak można wywnioskować podczas testu, drobne różnice konstrukcyjne być muszą. Niemniej jednak wciąż uważam, że oba aparaty pochodzą z jednej fabryki, z której wychodzą modele w dwóch (lub więcej) wersjach matrycy. Jednak to jedynie domysły i wolne spekulacje, gdyż producent i dystrybutor żadnego z aparatów nie odpowiada jasno na tego typu wątpliwości.
Podczas testu, z oboma aparatami pracowało się dość przyjemnie. Mam wiele zastrzeżeń co do ergonomii czy łatwości dostępu do niektórych funkcji, jakości niektórych zdjęć, pracy mechanizmu, czy innych detali o których napisałem wcześniej. Oba aparaty mają jednak kilka niezaprzeczalnych zalet.
Pentagram Photon 484 oferuje bardzo przyzwoity zoom, blisko 9 krotny, niskie wady optyki, przyzwoite makro (jak na zoomiaka), lampkę AF oraz niespotykane w tej klasie cenowej funkcje (priorytety i tryb manualny). Plus dla niego za dobry stosunek możliwości do ceny.
Praktica Luxmedia 4008 natomiast to aparat niemal bliźniaczy w stosunku do Photona. Oferuje bardzo dobre makro, wyraźnie lepsze niż w Photonie, jednak jakość i czułość matrycy jest nieco gorsza. Ogólnie są to jednak aparaty bardzo porównywalne i gdyby nie różnica w cenie trudno byłoby wskazać konkretnego zwycięzcę. Jednak cena 1333zł jaką trzeba zapłacić za Photona i około 300zł więcej za Luxmedie sprawia, że nowy produkt spod znaku Pentagram nie ma realnej konkurencji oferującej tak wiele za podobną cenę.
Oba aparaty jednak są wprost stworzone dla osób zaczynających przygodę z fotografią, chcących eksperymentować z ustawieniami.
Pentagram Photon 484
PLUSY:
+ wygląd
+ dobrze leży w dłoni
+ cena
+ spore możliwości
+ dobre makro, znacznie lepsze niż podaje producent
+ bardzo niewielkie aberracje chromatyczne
MINUSY:
- brak pomocniczego wyświetlacza LCD
- niska ergonomia
- nieprecyzyjny joystick sterujący
- duża prądożerność
- brak możliwości włączenia lampy z długimi czasami naświetlania
- niepełny tryb manualny
- tylko dwa stopnie przysłony do ustawienia
- błędy w menu
Praktica Luxmedia 4008
PLUSY:
+ wygląd
+ dobrze leży w dłoni
+ spore możliwości
+ bardzo dobre makro, znacznie lepsze niż podaje producent
+ bardzo niewielkie aberracje chromatyczne
MINUSY:
- brak pomocniczego wyświetlacza LCD
- niska ergonomia
- nieprecyzyjny joystick sterujący
- bardzo duża prądożerność
- brak możliwości włączenia lampy z długimi czasami naświetlania
- niepełny tryb manualny
- tylko dwa stopnie przysłony do ustawienia
- błędy w menu
- cena
Słowniczek
- Aberacja - zniekształcenie koloru lub kształtu przez obiektyw, korygowane dzięki
wielosoczewkowej konstrukcji obiektywu lub użyciu małego otworu przesłony.
Rozróżniamy aberację sferyczną i chromatyczną.
- Chromatyczna aberacja - wada obiektywu, przez którą promienie o różnych
długościach fali skupiają się w punktach leżących na płaszczyznach różnych od
płaszczyzny ogniskowej obiektywu. Ujawnia się jako szereg obwódek o różnej barwie
otaczających fotografowany przedmiot.
- Autofocus (AF) - automatyka nastawiania ostrości. Automatyczny system, który
wykorzystuje silnik elektryczny wbudowany w obiektyw lub korpus aparatu dla
uzyskania takiego wysunięcia obiektywu, które zapewnia ostrość naświetlanego
obrazu. Odległość os fotografowanego obiektu ustalana jest na podstawie np. pomiaru
różnic faz wysyłanych fali lub na podstawie różnicowania kontrastów.
- Balans bieli - równoważenie barwy światła pochodzącego z różnych źródeł.
Przykładowo światło sztuczne powoduje na zdjęciu dominantę barwy żółtej. Regulacja
balansu bieli (spotykana w prawie każdym aparacie cyfrowym) niweluje ten efekt
sprawiając, że na fotografii kolor biały będzie wyglądał naturalnie.
- CCD (Charge Coupled Device) - półprzewodnikowy przetwornik obrazu. Płytka z siatką
elementów światłoczułych. W zależności od natężenia światła padającego na
poszczególne komórki płytki, wzbudzany jest prąd, który zamieniany jest później na
sygnał cyfrowy. Można w ten sposób zapisać cyfrowo obraz w pamięci. CCD znalazł
zastosowanie między innymi w aparatach cyfrowych.
- Dystorsja - zniekształcenie optyczne kształtów i/lub proporcji w obrazie, występuje
przy niektórych typach obiektywów jak np. rybie oko. Może być także wykorzystywane
jako efekt specjalny.
- Ekspozycja - ilość światła, którego działaniu poddaje się materiał światłoczuły,
regulowana czasem otwarcia migawki lub zegarem powiększalnikowym oraz przesłoną
obiektywu.
- Ekwiwalent ogniskowej - odpowiednik ogniskowej obiektywu aparatu cyfrowego w
klasycznym aparacie 35mm.
- Głębia ostrości - przestrzeń, w której wszystkie elementy są ostre w obrazie; im
obiekt jest bliżej aparatu, tym mniejsza jest głębia ostrości, zależy od typu obiektywu i
zadanej przesłony. Głębia ostrości zmienia się w zależności od nastawionej, wybranej
wartości liczby przesłony, nastawionej wybranej odległości przedmiotowej oraz od
odległości ogniskowej obiektywu użytego do zdjęć. Głębia ostrości wzrasta, jeżeli
zmniejsza otwór przesłony (nastawiona na skali większa wartość liczby przesłony),
jeżeli do zdjęć użyto obiektywu o krótszej odległości ogniskowej, i jeżeli obiektyw jest
nastawiony na maksymalną odległość przedmiotową.
- ISO - skrót nazwy: International Standard Organization - skala stopni czułości
znormalizowana przez tę instytucję została przyjęta jako norma międzynarodowa dla
oznaczania fotograficznych materiałów światłoczułych i zastąpiła poprzednio używane
powszechnie skale stopni czułości według ASA i według DIN.
- Interpolacja pikseli - rzeczywisty kolor piksela obrazu jest uzyskiwany na drodze
interpolacji punktów sąsiadujących. Na podstawie składowych koloru sąsiednich
elementów są obliczane wartości składowe barwy centralnego punktu.
- Makrofotografia - fotografia bardzo małych obiektów. Ukazuje obiekt na zdjęciu
większy niż jest on w rzeczywistości.
- Mocne punkty obrazu - punkty, w których przecinają się hipotetyczne linie pionowe i
poziome, dzielące obraz na trzy równe części; umieszczenie obiektu w tych punktach
wizualnie równoważy kompozycję.
- Obiektywy szerokokątne - obiektywy o wyjątkowo krótkiej ogniskowej w stosunku
do przekątnej klatki (dla 35 mm - od 8 do 38 mm).
- Ogniskowa - odległość pomiędzy miejscem, w którym obiektyw ustawiony na
nieskończoność tworzy obraz a płaszczyzną obiektywu.
- Paralaksa - różnica między obrazem widzianym poprzez celownik aparatu
fotograficznego a obrazem odwzorowanym przez obiektyw na elemencie
światłoczułym. Błąd paralaksalny najbardziej uwidocznia się w aparatach z
celownikiem przeziernikowym (lunetkowym), spotykanym w większości cyfrówek,
ponieważ oś optyczna celownika jest w aparacie przesunięta względem osi optycznej
obiektywu.
- Pomiar światła poprzez obiektyw - typ systemu pomiarowego stosowany ogólnie w
aparatach lustrzanych do pomiaru światła odbitego od przedmiotu, po przejściu
poprzez obiektyw aparatu. Używany powszechnie skrót angielski TTL (Through the
Lens).
- Preselekcja czasu migawki - typ półautomatycznego sterowania naświetlaniem, w
którym fotografujący ręcznie ustawia wartość czasu migawki, a układ sterujący
automatycznie dobiera wartość liczby przesłony, zapewniającą w konkretnych
warunkach prawidłowe naświetlenie.
- Preselekcja przesłony - typ półautomatycznego sterowania naświetlaniem, w
którym fotografujący ręcznie ustawia wartość liczby przesłony, a układ sterujący
automatycznie dobiera czas migawki, zapewniający w danych warunkach prawidłowe
naświetlenie.
- Przesłona - okrągły otwór umieszczony w obiektywie lub tuż obok niego, regulujący
ilość światła padającą na materiał światłoczuły a także wyznaczający głębię ostrości.
Może być stała lub zmienna. Jej wielkość oznacza się liczbą otworu przesłony f.
- RAW - tryb zapisu oznaczany jako RAW (tzw. surowy) jest trybem pozwalającym na
transfer danych (bitów) bezpośrednio z aparatu cyfrowego (matrycy CCD lub CMOS)
do np. komputera, bez żadnej ingerencji w ten proces ze strony oprogramowania
(przetwarzania elektronicznego), czy też sprzętu.
- Samowyzwalacz - urządzenie opóźniające o jakiś czas otwarcie migawki po
naciśnięciu spustu.
- Solaryzacja - częściowe odwrócenie tonów spowodowane znacznym prześwietleniem
lub światłem zadymiającym w trakcie wywoływania.
- Wide - ustawienie obiektywu w tryb szerokokątny.
- Winietowanie - częściowe zniekształcenie obrazu na brzegach przez przysłonięcie
innym obrazem, ściemnienie lub zbytnie rozjaśnienie.
- Zoom cyfrowy - stratne jakościowo zbliżenie obrazu, polegające na wycięciu
fragmentu z całości zdjęcia i powiększeniu go.
Sprzęt do testów dostarczyły firmy:
|
| | INFOGLOB Komputer |
| | G&P Focus | |