Lustereczko, powiedz przecie - test Minolty Dynax 5D Autor: NimnuL | Data: 20/09/05
|
|
Do testu przystąp
W niniejszym akapicie przedstawię aparat według moich standardowych procedur testowych. Ci którzy nie są zainteresowani aspektami szumów, ostrości, kolorków i innych detali, zapraszam na koniec artykułu do działu "Najistotniejsze informacje". Tam bowiem zawarta jest esensja wyciśnięta z aparatu.
Ale do rzeczy.
1. PUSZKA
- sprawność AS
Na wstępie dodam, że trudno jest wykazać dużą przydatność AS w warunkach "laboratoryjnych". Kilkukrotnie bywało tak, że zdjęcie z włączonym AS było poruszone lub poruszone bardziej, natomiast z wyłączonym AS było ostre lub poruszone mniej (przy tych samych czasach ekspozycji). System stabilizacji obrazu absolutnie nie gwarantuje, że zdjęcie będzie nieporuszone. Jednak w bardzo dużym stopniu pomaga uzyskać nie rozmazane obrazy. Używając stabilizacji na co dzień doszedłem do wniosku, że AS w wielu przypadkach dał mi pewność, że zdjęcie wyjdzie dobrze i wielokrotnie uratował fotografię od niechybnego pomazania.
Poniżej znajdują się wycinki z jednakowej sceny fotografowanej ogniskową 105mm (po przeliczeniu cropa) przy włączonym i wyłączonym systemie AS. Robiąc zdjęcia byłem w pozycji stojącej o nic się nie podpierając.
(kliknij, aby powiększyć)
Proszę jednak abyście się zbytnio nie sugerowali powyższym przykładem, wszystko zależy od stabilności Waszej pozycji "strzeleckiej". Mi osobiście kilkukrotnie udało się wykonać zarówno nieporuszone zdjęcie przy czasie ekspozycji 1s i ogniskowej 50mm, jak i poruszone fotografie przy czasie 1/125s i ogniskowej około 70mm. Jednak ogólnie rzecz ujmując dzięki AS dostajemy gratis średnio 1-3 EV przewagi nad wyłączoną stabilizacją. Moim zdaniem to bardzo dużo.
- szumy czyli majteczki w kropeczki
Nie wiem ile osób zwraca aktualnie uwagę na ilość szumów w aparatach tej klasy. No ale jeśli znajdzie się jedna - zrobię go dla niej ;-)
(kliknij, aby powiększyć)
Oto jak rejestrowany jest obraz przy różnych wartościach czułości matrycy. ISO 80 (Low) oraz 200 (High) służą do rejestracji scen o ciemnej (Lowkey) lub jasnej (Highkey) tonacji.
Nieznaczny spadek ostrości zauważalny jest przy ISO 800, natomiast przy ISO 1600 i 3200 ostrość spada bardzo znacznie, jednak pogorszenie ostrości jest na akceptowalnym poziomie.
Natężenie szumów nie odbiega znacząco w żadną stronę w porównaniu do konkurencyjnych aparatów.
- Zone Matching
Jak się natomiast sprawdza tzw. Zone Matching czyli wspomniane wcześniej ISO 80 (Low) i ISO 200 (High)?
Na początek scena z jasnymi tonacjami.
(kliknij, aby powiększyć)
Pierwsze co się rzuca w oczy to dość znaczne niedoświetlenie, to bardzo popularna reakcja aparatów na scenę tego typu. Przy 0EV różnic pomiędzy ustawieniami aparatu nie dostrzeżemy. W zasadzie działanie funkcji "High" docenimy dopiero przy +2EV w takiej scenie. Tam gdzie inne ustawienia nie radzą sobie z jasną tonacją przepalając fragmenty sceny, tam ustawienie High radzi sobie idealnie.
Scena z ciemnymi tonacjami:
(kliknij, aby powiększyć)
Tutaj działanie funkcji Low widać bez kombinowania z ekspozycją. Ustawienie ISO 80 Low powoduje skuteczne wyciągnięcie szczegółów z cieni.
Niemniej jednak osobiście sekcję Zone Matching traktuję jako ciekawostkę. Te same, a nawet lepsze efekty można uzyskać odpowiednio obrabiając plik graficzny. Jednak dla amatora nie chcącego bawić się suwakami - opcje te zostają docenione.
- kompresja JPG
Dynax 5D oferuje trzy stopnie kompresji pliku JPG.
(kliknij, aby powiększyć)
Różnice pomiędzy poszczególnymi stopniami kompresji są bardzo niewielkie. Na tyle niewielkie, że śmiało można korzystać z najwyższej kompresji bez obawy wystąpienia paskudnych artefaktów.
Co się natomiast tyczy rozmiarów plików. Poniższa scena:
(kliknij, aby powiększyć)
zajmowała odpowiednio: 5.3MB, 3.0MB oraz 1.7MB dla kolejnych stopni kompresji. Jednak urok JPG jest taki, że jego rozmiar zależy od złożoności sceny. Zatem rozpiętość plików może sięgać od około 1 do 8 MB przy czym średnia wartość oscyluje w okolicy 3MB (dla Fine) i 4MB (dla Extra Fine). Plik RAW zawsze waży 8.8MB.
- automatyka i schematy WB
Poniżej znajdują się kadry scen przy różnym oświetleniu.
"Profil" oznacza schemat dla konkretnego typu oświetlenia. Wzorzec - pomiar balansu bieli na szarą kartę Kodaka.
(kliknij, aby powiększyć)
Automatyka WB poradziła sobie wzorowo ze wszystkimi typami oświetlenia prócz żarowego. Tutaj też słabo poradził sobie profil na wzorzec w którym nastąpiło zazielenienie sceny.
Dodatkowo do dyspozycji mamy możliwość korekcji każdego ze schematów balansu bieli w 7 stopniach (od -3 do +3). Przesunięcie o 1 stopień odpowiada przesunięciu o 10 miredów.
Skorzystać również możemy z definiowanej temperatury barwowej w zakresie 2500K - 9900K.
- długie czasy naświetlania
Przykład sceny sfotografowanej przy 30s czasie naświetlania, f/8.0 i ISO 100.
Redukcja szumów włączona (kliknij, aby powiększyć)
Redukcja szumów wyłączona (kliknij, aby powiększyć)
Jak widać, odszumianie skutecznie wyeliminowało szczątkowe hot pixele które wystąpiły w drugiej scenie. Obraz przy 30s czasie ekspozycji jest ostry i szczegółowy - mucha nie siada.
- Odwzorowanie koloru skóry
Wszystkie zdjęcia wykonane były przy ISO 400; F=70mm; f/5.6; 1/100s; WB ustawiony na schemat "pochmurny".
Zestawienie sceny z czterema różnymi ustawieniami kolorystycznymi.
(kliknij, aby powiększyć)
Najlepszy rezultat daje ustawienie Natural + dzięki któremu scena jest najbardziej kontrastowa i dobrze nasycona kolorami.
Odwzorowanie koloru skóry przez aparat na wszystkich ustawieniach jest świetne.
- Wbudowany flash
Wbudowana lampa błyskowa może pracować na trzy sposoby: błysk wypełniający, wypełniający z redukcją czerwonych oczu oraz wyzwalany na drugą lamelkę. Dostępne są również dwa sposoby pomiaru światła: ADI (Advanced Distance Integration) oraz przebłysku TTL. Poniżej prezentuję różnice w działaniu pomiędzy poszczególnymi trybami pracy.
Wspólne parametry: F=70mm; f/5.6; ISO 100; WB - flash; centralnie ważony pomiar światła. Ostrość ustawiona na pierwszą zabawkę.
(kliknij, aby powiększyć)
System ADI wyraźnie lepiej poradził sobie z doświetleniem sceny i tła.
- współpraca z obiektywami M42
Poniżej znajduje się pełen kadr wykonany obiektywem Pentacon 200/4, czyli 20 letnim, manualnym szkłem dotąd używanym przeze mnie z analogową Prakticą.
(kliknij, aby powiększyć)
Oraz dwa cropy z powyższej sceny:
(kliknij, aby powiększyć)
Uzyskany efekt jest świetny. Tanim kosztem (przejściówką) można zaadaptować niezłej jakości, stare i tanie szkła odziedziczone np. po dziadku.
Co ciekawe, po wpięciu takich obiektywów do Minolty 5D system AS nadal działa, podobnie jak poprawny pomiar światła. Raj dla eksperymentatorów.
2. OBIEKTYW
Jakość optyczna
Porównanie wycinków obrazu przy różnych otworach przysłony dla ogniskowej 18mm (27mm Crop):
(kliknij, aby powiększyć)
Porównanie wycinków obrazu przy różnych otworach przysłony dla ogniskowej 70mm (105mm Crop):
(kliknij, aby powiększyć)
Przy pełnym otworze przysłony w żadnym miejscu ostrość nie jest w pełni zadowalająca. Jednak już niewielkie przymknięcie otworu bardzo poprawia obraz. Szczególnie rozmycia na rogach przy maksymalnej ogniskowej zostają wyeliminowane. Trochę gorzej ma się sytuacja przy szerokim kącie. Tutaj zwiększenie przysłony nie eliminuje w dostatecznym stopniu rozmyć na krawędziach.
- bokeh
Poniżej znajdują się pełne kadry prezentujące bokeh. Odległość ostrzenia około 1m, odległość przedmiotowa około 10m.
(kliknij, aby powiększyć)
Mi osobiście taki bokeh przypadł do gustu. Jest miły dla oka, miękki i naturalny. Jednak czy Wam odpowiada, oceńcie sami.
- makro
Obiektyw dołączany do Dynaxa 5D na obudowie ma napis "macro", rzekomo ostrząc z 38cm. I faktycznie, najmniejsza odległość ostrzenia jaką udało mi się uzyskać dla maksymalnej ogniskowej wyniosła właśnie około 38cm. Niemniej jednak powiększenia jakie oferuje ten obiektyw nie zaliczyłbym do kategorii makro. Spójrzcie sami:
Pełen kadr:
(kliknij, aby powiększyć)
Crop:
(kliknij, aby powiększyć)
Do fotografowania kwiatków z bliska obiektyw ten się sprawdzi. Jednak do prawdziwej makrofotografii trzeba będzie zainwestować w przystosowany do tego obiektyw.
- winietowanie
(kliknij, aby powiększyć)
Duże winietowanie występuje jedynie przy najkrótszej ogniskowej i pełnym otworze przysłony. Już przymknięcie dziurki do wartości 8 eliminuje zaciemnione rogi prawie całkowicie. Przy maksymalnej ogniskowej problem oczywiście nie występuje.
|