Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Nowa Generacja - II odsłona: MSI GeForce 6800 Ultra
    

 

Nowa Generacja - II odsłona: MSI GeForce 6800 Ultra


 Autor: Kris | Data: 22/06/04

Wydajność (...c.d. testów)

Half Life 2 to gra wyczekiwana od dłuższego czasu. Czas do jej wydania można sobie umilić wersją pokazaną na targach Expo 2003. Silnik bez wątpienia należy do nowej generacji i wszystko wskazuje, że będzie się czuł na nowych kartach, jak ryba w wodzie.

Setki shaderów 2.0 zarzynają skutecznie FX'a mimo, że ponoć programiści starali się zoptymalizować jego działanie. Totalna klapa. W porównaniu do RX800P blednie nawet GF6, który choć odnotowuje gigantyczny, trzykrotny wzrost framerate w stosunku do poprzednika, to nie daje rady wyprzedzić 12-potokowego Radeona. Ciekawe jak będzie się zachowywała gra w wersji finalnej, której premiera ponoć zbliża się coraz większymi krokami. Mówi się, że majowa prezentacja obecnej wersji silnika powodowała samoczynny wypływ języka z ust tych, którzy mieli okazję ją widzieć.

LockOn - Modern Air Combat to znany "morderca" sprzętu komputerowego. Symulacja lotnicza należąca do klasyki dla miłośników gatunku. W poprzednich recenzjach ustawiałem wszystkie zmienne w grze na maksymalną jakość obrazu co powodowało zejście średniego framerate poniżej 10 fps. Po zmianie platformy sprzętowej i po testach nowych kart okazało się, że ograniczeniem wyniku nie był układ graficzny i musiałem zmienić parametry gry. Znacznie lepiej test zachowuje się na predefiniowanych ustawieniach HIGH, choć nadal płynnością trudno to nazwać.

Znowu "obudził się" nowy Radeon (proszę również zerknąć na min. fps w tabeli). W grze to było czuć nawet lepiej niż w testach. Również i tu widać, jak na dłoni różnicę generacji kart. Przy lekturze rozdziału o FSAA proponuję wrócić do tej tabeli i spojrzeć na nią pod kątem porównania FX5950U z R9800XT.

Z ciekawości postanowiłem użyć do testu również Painkillera. Nowa gra 3D rodzimej produkcji wprowadza w wersji 1.1 możliwość benchmarkowania w trybie flyby. Nie jest to może najszczęśliwszy rodzaj testu samej gry, bo brak atakującej hordy wrogów powoduje, że wynik nijak nie odzwierciedla faktycznego zachowania gry. Również i nie do końca jest to dobry test samych kart bo framerate swobodnie przekracza 50 fps i wpływ platformy daje się odczuć.

Pomimo zastrzeżeń wyniki są kolejną powtórką CodeCreatures. Również i tu nie będę powtarzał komentarza.

Splinter Cell opiera się na modyfikowanej wersji silnika wykorzystywanego w Unreal'ach. Niektóre z efektów realizowane są za pomocą sampli, więc stosowanie poprawek obrazu typu FSAA/Anizo jest wysoko niewskazane, o czym z resztą informuje nas opis gry. Oczywiście rezygnuję z tych dodatków. Test dostępny w wersji 1.2b.

Z kolei Splinter Cell wyraźnie nie "leży" FX'owi. Z przyczyn bliżej mi nieznanych. Do reszty wyników już chyba jesteśmy przyzwyczajeni.

Przedostatnia gra w zestawieniu. Tomb Raider - Angel of Darkness. Programiści uraczyli nas niemałą dawką nowych efektów. Niektóre są wręcz niespotykane w stosunku do innych gier. Mimo tego obraz nie powala jakością grafiki, choć różnica do starszych wersji serii Tomb Raider jest duża. Ustawienia wysokiej jakości zaczerpnąłem z artykułu 3DCenter. Gra w wersji 0.49 wyposażona jest w benchmark.

Szersze zastosowanie Pixel Shadera 2.0 oraz zmiennoprzecinkowego filtrowania tekstur to niemal pewność potknięcia się starego GeForce. Po raz kolejny rzeczywistość potwierdza rozważania teoretyczne. FX wypada fatalnie w porównaniu na tych ustawieniach. Oczywiście gracze muszą zrezygnować z kilku efektów, aby mieć płynny obraz. Gra, oprócz kwestii przetwarzania shaderów, bardzo dobrze wykorzystuje architekturę potoków. Nowe karty rozwijają skrzydła z łatwością. Wykres wygląda jak przekrój przez trzy generacje. GT tym razem uległ "urokowi" RX800P. GF6800U na czele stawki.

Ostatnią (alfabetycznie) grą wykorzystaną w teście jest kosmiczna symulacja X2 - The Threat. Spora ilość programów dla VS2.0 brak PS2.0. Jedna z nielicznych gier wykorzystujących technikę UltraShadow, opracowaną przez nVidia.

Dominacja nVidia w tej grze nie pozostawia wątpliwości. Wprawdzie RX800P "pokonał" FX'a, ale nowa generacja GeForce zdecydowanie na prowadzeniu. Różnice pomiędzy działaniem silnika gry przy współpracy z kartami ATI i nVidia doprowadził do zatarcia granic pomiędzy nowymi a starymi kartami.







Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Nowa Generacja - II odsłona: MSI GeForce 6800 Ultra
 
 » Wstęp
 » Teoria (technologia, pamięć, wierzchołki)
 » Teoria (piksele)
 » Teoria (fsaa, inne)
 » Teoria (słowniczek, tabela zbiorcza)
 » Sprzęt wykorzystywany do testów
 » Opis karty Gainward GFFX5950U
 » Opis karty Abit R9800XT
 » Opis karty Sapphire RX800P
 » Opis karty MSI GF6800U
 » Wydajność (teoria, opis metod)
 » Wydajność (testy ...)
 » Wydajność (...c.d. testów)
 » Jakość obrazu: FSAA
 » Podkręcanie
 » Uczta numerologa
 » Zamiast podsumowania
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »