Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2020
RECENZJE | Przegląd kart PCI-Express. Część I. Produkty do 1000 zł
    

 

Przegląd kart PCI-Express. Część I. Produkty do 1000 zł


 Autor: Kris | Data: 24/02/05
     

Testy gier

FarCry

Wersja 1.3. Ustawienia FSAA/Anizo z poziomu pliku konfiguracyjnego. Demo testowe zawiera znaczną część mapy Research (zejście z góry i wejście do podziemi). Test, który wykonuje procedura gry nie zawiera elementów walki i niektórych dodatków (np. latarka) co powoduje, że w realnej grze framerate jest niższy.

Najprawdopodobniej karty serii X700 tracą z powodu błędu w sterowniku. W kolejnych recenzjach wykorzystam Catalyst 5.2, który znacząco wpływa na zachowanie tych kart w FarCry. W takiej sytuacji GF6600GT zdecydowanie deklasuje konkurencję choć i w tym przypadku trudno pisać o płynnej grze w podstawowym trybie (1024x768 AF). Konieczne są zmiany w konfiguracji. W przypadku pozostałych kart nie ma mowy o utrzymaniu tych parametrów. Niewielka różnica pomiędzy kartami X700 natomiast bardzo duża w przypadku GF6600. Karty GF6200, seria X600 oraz PCX5900 notują zbliżone wyniki. Za nimi X300 i PCX5750. W dalszej kolejności GF6200TC32 oraz X300SE. Stawkę zamykają PCX5300-64b oraz GF6200TC16, które w tym trybie ledwo dochodzą do 5 fps.

Wśród tańszych kart GF6200 wyraźnie przed X300 ale i tu nie ma co liczyć na akceptowalny framerate. W dalszej kolejności GF6200TC32, X300SE, GF6200TC16 i PCX5750. PCX5300-64b zachowuje się jak rasowa karta biurowa z ledwością przekraczając 10 fps i wyraźnie odstając od reszty.

Doom3

Jedyna gra OpenGL w tym zestawieniu. Ustawienia maksymalnej jakości oraz FSAA/Anizo z poziomu gry. Tekstury "High". Warto pamiętać, że domyślnie w tym trybie włącza się filtrowanie anizotropowe, które w konkretnych testach wyłączam w pliku konfiguracyjnym. Pomiar za pomocą demo1 poleceniem timedemo.

Zachowanie mocniejszych kart zbliżone do FarCry choć w tym wypadku nie ma mowy o problemach ze sterownikiem. Po prostu silnik gry lepiej wykorzystuje możliwości nowych kart GeForce. GF6600GT zdecydowanie na prowadzeniu. Nieco dziwi brak różnic pomiędzy kartami X700, które z kolei wyprzedzają GF6600 i PCX5900. Dalej GF6200, który nie miał problemów z pokonaniem zespołu X600 oraz PCX5750 która w tym teście plasuje się dosyć wysoko. Za nimi X300, GF6200TC32 i X300SE. Na końcu GF6200TC16 i PCX5300-64b. W tym trybie można próbować gry jedynie na GF6600GT i to również raczej z marnym skutkiem. Wyłączenie antyaliasingu jest konieczne. W przypadku pozostałych kart jest to niezbędne, ale i nie wystarczające.

Spośród tańszych kart GF6200 znowu na czele. Za nim PCX5750 oraz GF6200TC32. Seria X300 przedzielona GF6200TC32. Można uznać, że GF6200 umożliwia grę w tym trybie choć bez "szarpnięć" związanych z doczytywaniem tekstur się nie obejdzie.

Half-Life 2

Niestety wbrew obietnicom po raz kolejny zostałem zmuszony do zaprezentowania wyników z wersji testowej gry przedstawionej na targach Expo 2003. Zacząłem testować finalną wersję na mapie "cannals", ale już po odesłaniu części kart Steam update'ował grę i przygotowane wcześniej demo przestało działać. Na szczęście wyniki wersji E3 w zasadzie pokrywają się z tymi, które można zebrać na mapie "coast" w finalnej wersji. Tym nie mniej moim faworytem testowym są właśnie te nafaszerowane efektami 3D "kanały". Mam nadzieję, że przy recenzji droższych kart PCI-E będę je mógł wykorzystać. FSAA/Anizo włączam z poziomu sterownika.

Karty X700 oraz GF6600GT zdecydowanie najlepiej sobie radzą. Można spokojnie grać w tym trybie. Reszta znacząco słabiej. Szczególnie bladziutko (w stosunku do ceny) wypadają karty PCX. Seria X600 oraz GF6600 po wyłączeniu FSAA utrzymuje płynność bez większych zastrzeżeń. W przypadku kart X300 oraz GF6200TC trzeba liczyć się z koniecznością zmniejszenia trybu.

Wśród tańszych kart GF6200 wybija się ponad konkurencję. "Obudził" się również GF6200TC32. X300 wykazują pewną ociężałość. PCX5300-64b po raz kolejny poległ.

Splinter Cell

Gra oparta na silniku firmy Epic. Niektóre z efektów realizowane są metodą próbkowania przez co nie jest zalecane stosowanie filtrowania anizotropowego i antyaliasingu. Demo Tbilisi, pomiar procedurą zawartą w wersji 1.2b. W pliku konfiguracyjnym wymuszenie "projector shadow".

Po raz kolejny GF6600GT zdecydowanie na czele zestawienia. Tym razem widać w końcu różnicę pomiędzy kartami X700 co związane jest z tym, że gra w znaczącym stopniu wykorzystuje przepustowość szyny pamięci. Pomimo stosunkowo niskiego framerate gra się dosyć wygodnie również na kartach X600 oraz GF6600.

W niższym trybie płynność zdecydowanie poprawia się na GF6200. Dla PCX'ów, serii X300 oraz GF6200TC ustawienia wydają się wciąż za wysokie.

X2 - The Threat

Dedykowany benchmark oparty na silniku gry. W stosunku do wartości domyślnych włączyłem cienie a FSAA 4x wymusiłem w sterowniku.

Tym razem do czołówki dołączył PCX5900, który w poprzednich testach nie zabłysł. GF6600 oraz seria X600 zachowują zbliżony framerate. Również pozostałym kartom PCX wyraźnie ta gra odpowiada. Nawet PCX5300 w końcu oderwał się od ostatniego miejsca. Tym niemniej poniżej X700 z FSAA należy się w tym trybie wstrzymać. Osobiście wolałbym mniejszy tryb z włączonym antyaliasingiem bo w tej grze ma on spory wpływ na jakość obrazu.

W niższym trybie można próbować gry na wszystkich 128bitowych, tanich kartach choć do płynności wciąż sporo brakuje. Nie sprawdził się również GF6200TC32, który w innych grach ma wystarczającą wydajność w tym trybie.

Tomb Raider: Angel of Darkness

Jedna z pierwszych gier masowo wykorzystujących efekty Dx9. Wprawdzie nie wpłynęło to na jakąś rewolucję w obrazie, ale odsłoniło wiele maskowanych słabości nowych kart. Ustawienia wysokiej jakości zaczerpnięte z testów serwisu 3DCenter. Filtrowanie anizotropowe włączone w ustawieniach gry również w 800x600. FSAA aktywowany poprzez ekran konfiguracyjny. Benchmark zawarty w wersji .49.

Po raz kolejny karty X700 oraz GF6600GT wyraźnie odstają wydajnością od reszty. Po nich seria X600 oraz GF6600. Też nic nowego. Dalej PCX5900 oraz GF6200 i X300. PCX5750 oraz X300SE jeszcze próbują walczyć a TurboCache i PCX5300-64b poniżej 10 fps.

W niższym trybie płynność odzyskują GF6200 oraz X300. W przypadku pozostałych tanich karty trzeba korygować ustawienia.

Counter Strike: Source

Multiplayer oparty na nowym silniku Valve. Grafika dostosowana do uzyskania większego framerate, niezbędnego do odniesienia sukcesu w sieciowych zmaganiach. Maksymalna jakość poprzez ustawienia dostępne w konfiguracji samej gry.

GF6600GT dosłownie zjada konkurencję. Seria X700 również umożliwia wygodną grę. Nieźle radzi sobie też GF6600, który tym razem spokojnie wyprzedził karty X600. W przypadku GF6200, PCX5900 oraz X300 również da się grać w 1024x768, ale należy przemyśleć modyfikację ustawień gry.

Ustawienia Dx9 wyraźnie odbijają się czkawką przy serii PCX. Prostym wyjściem jest przejście na efekty Dx8.1 (ustawiają się domyślnie dla tych kart). Po pewnych modyfikacjach parametrów można grać stosunkowo płynnie na wszystkich kartach z szyną 128bitów.

LockOn: Modern Air Combat

Symulator "lotniczy" L.O.M.A.C. od dawna rozkłada na łopatki słabsze karty. Niestety w większości przypadków użycie FSAA, tak pożądane w kwestii jakości obrazu tego typu gier, uniemożliwia płynną symulację. Pomiar za pomocą Fraps fragmentu nagranego dema.

Kolejność kart podobna jak w pozostałych testach. Największe różnice dotyczą kart PCX, które w przypadku starszych gier zachowują się wyraźnie lepiej. Przy ustawieniach testowych praktycznie nie da się wygodnie grać na żadnej z kart. GF6600 na czwartym miejscu. PCX5900 przeskoczył serię X600 oraz GF6200 i PCX5750. Najsłabszy okazał się GF6200TC16.

Na niższym trybie najbardziej skorzystały karty Turbocache i X300. PCX5300-64b przesunął się na koniec zestawienia. W zasadzie tylko trzy najmocniejsze karta nie miały żadnych problemów z uzyskaniem płynności.

Colin McRae '05

Najnowsza odsłona znanej serii Codemasters. Przykład "samochodówki" w wydaniu rajdowym. Pomiar za pomocą Fraps. FSAA ustawiony w grze. Pozostałe parametry na najwyższą jakość. Mierzyłem średni framerate startowego odcinka pierwszej trasy.

W tej grze z kolei nieco lepiej niż zwykle zachowują się karty Radeon. X700Pro tym razem minimalnie przed GF6600GT. Na czwartym miejscy X600XT a za nim GF6600, X600Pro oraz PCX5900. Na tych kartach można jeszcze próbować jazdy.

W niższym trybie można się dodatkowo ścigać na X300, GF6200 a nawet X300SE oraz GF6200TC. Fatalnie zachowują się jedynie najsłabsze karty PCX.







Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Przegląd kart PCI-Express. Część I. Produkty do 1000 zł
 
 » Wstęp
 » Sprzęt testowy i nowości
 » Zestawienie
 » GeForce PCX5300: Gigabyte
 » GeForce PCX5750: Albatron
 » GeForce PCX5900: Gigabyte
 » GeForce 6200TC: nVidia (2x)
 » GeForce 6200: Leadtek
 » GeForce 6600: Prolink (2x)
 » GeForce 6600GT: Prolink
 » Radeon X300SE: Gigabyte
 » Radeon X300: GeCube
 » Radeon X600Pro: Abit
 » Radeon X600Pro: Sapphire
 » Radeon X600XT: Sapphire
 » Radeon X700: Gigabyte
 » Radeon X700Pro: Sapphire
 » Radeon X700Pro: Sapphire TOXIC
 » Testy gier
 » Testy dodatkowe
 » Podkręcanie
 » Uczta numerologa
 » Podsumowanie
 » [Dodatek] HIS Radeon X700Pro 256MB VIVO ICEQ
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »