TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
RECENZJE | Przegląd kart PCI-Express. Część I. Produkty do 1000 zł |
|
|
|
Przegląd kart PCI-Express. Część I. Produkty do 1000 zł Autor: Kris | Data: 24/02/05
|
|
Sprzęt testowy i nowości
Spośród opisywanego zestawu kart chciałbym zwrócić uwagę na dwie nowości, o których wcześniej nie pisałem. Są to GeForce 6200 oraz Radeon X700. Oczywiście należy się im przynajmniej mikroskopijny opis techniczny.
Karty GeForce serii 6200 występują w dwóch wersjach. "Klasyczny" model z kompletnym obsadzeniem 128-bitowymi pamięciami oparty na blokowanym programowo rdzeniu NV43 oraz wersja TurboCache zbudowana na bazie jego odchudzonej wersji o numerze kodowym NV44. W stosunku do GeForce 6600, z którego zapożyczono układ NV43 zmiany polegają na wyłączeniu połowy jednostek pikseli oraz kompresji koloru i "Z". Odmiana TurboCache wykorzystuje zupełnie nowy rdzeń NV44, w którym fizycznie usunięto bloki odpowiedzialne za te funkcje. Dodatkowym odchudzeniem było pozbycie się funkcji 16-bitowego (precyzja zmiennoprzecinkowa) filtrowania i przenikania (blending). Jednak TurboCache to przede wszystkim "zabieg" na pamięciach. Wbrew znakomitej handlowo nazwie dokonano potężnej amputacji polegającej na przejściu na szynę 64-bitową i jakby tego było mało, ograniczono ilość pamięci lokalnej do 16 i 32MB (referencyjne konstrukcje nVidia) oraz 64MB. W przypadku zapotrzebowania na transfer większej ilości danych przenoszone są one wprost do pamięci lokalnej płyty poprzez złącze PCI-E. Celem, który uświęcił środki była oczywiście kwestia możliwości ograniczenia kosztów produkcji kart. Tak jak "klasyczny" GF6200 wydaje się bardzo obiecującą wydajnościowo konstrukcją (szczególnie wobec możliwości odblokowania rdzenia), tak wersja TurboCache jest raczej "skazana" głównie na obecność w sprzęcie "biurowym", i to pod warunkiem znaczącej różnicy w cenie w stosunku do mocniejszych modeli kart.
Po dłuższym okresie oczekiwania pojawiły się w końcu karty ATI serii X700. Zapowiadany wcześniej, najmocniejszy model XT oprócz nielicznych wyjątków pozostał jedynie na ulotkach reklamowych producentów kart i w cennikach, a wyprodukowane dotychczas układy znaleźć można głównie na kartach sprzedawanych jako X700 Pro. Oprócz tej wersji w sklepach powinniśmy ujrzeć również słabszą i tańszą odmianę X700 (również przez niektórych producentów zwaną LE). Karty oparte są na nowym układzie ATI RV410 wykonanym w technologii 0.11um. Z technicznego punktu widzenia są odpowiednikami serii GF6600 opartymi na architekturze wywodzącej się z modeli X800. O połowę zmniejszono ilość potoków pikseli oraz szerokość magistrali pamięci współpracującej z dwukanałowym kontrolerem. W odróżnieniu od konkurencji, pozostawiono natomiast komplet sześciu jednostek vertex. Nie zmieniła się również lista oferowanych przez karty efektów 3D.
Wszystkie przetestowane karty wykorzystywały peceta opartego na Asus P5GDC-V Deluxe, Intel Pentium 4 @3.5GHz, 2x 512MB DDR. System Windows XP Pro SP2 PL. Sterowniki nVidia 66.81 i 71.20 oraz ATI 4.10 i 5.1. Ustawienia sterowników domyślne + wyłączenie V-Sync. Gry testowe ustawione były na maksymalną jakość obrazu. W testach FSAA/Anizo odpowiednie wartości włączane były w samej grze a jeśli nie było to możliwe to w sterownikach. Pomiar wykorzystywał możliwości benchmarkowania dostępne w grze lub program Fraps. Konkretne ustawienia opisywałem przy danych testach we wcześniejszych recenzjach. Dodatkowe informacje starałem się podawać przy konkretnym wykresie. Wartości średniego framerate odczytywane były po drugim przejściu procedury testowej.
Podstawowym trybem porównawczym pozostaje 1024x768 FSAAx4/Anizox8. Aby prawidłowo ocenić możliwości tańszych kart (przyjąłem, że chodzi o modele do ok. 500 zł) wprowadziłem dodatkowe wykresy dla rozdzielczości 800x600. Dla tych trybów opisy ograniczę tylko do kart z niższej kategorii cenowej. Zaliczyłem do nich serię GF6200, X300 oraz PCX5300. Aby nie zaciemniać obrazu różnic pomiędzy modelami w porównaniach wydajności biorą udział tylko pojedynczy przedstawiciele każdego z typów kart. Wszystkie (oprócz TurboCache) wyposażone w 128MB pamięci lokalnej.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|