Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Nowe karty graficzne ATI i nVidia w cenie 600~1200 PLN
    

 

Nowe karty graficzne ATI i nVidia w cenie 600~1200 PLN


 Autor: Kris | Data: 04/10/03

Testy IV: Tomb Raider, Halo, FF XI

Tomb Raider: Angel of Darkness

Pierwsza na rynku gra wykorzystująca PS2.0 (pixel shader). Wprawdzie ilość shaderów nowej generacji można policzyć na palcach, ale ich ogólna liczba już zaczyna mieć dominujące znaczenie. Benchmark możliwy był dzięki nieoficjalnej wersji v49. Ustawienia zapożyczyłem z artykułu Beyond3D i oprócz kilku drobiazgów w zasadzie niemal wszystkie parametry łącznie z filtrowaniem anizotropowym wymuszają najwyższą jakość obrazu. W przypadku kart FX sterownik nie umożliwiał uzyskanie efektu cieni PS2.0. Były i inne, drobniejsze problemy. W teście PS1.1 (Dx8) ustawienia nowych kart starają się dublować możliwości GF4, aby możliwe było porównanie.

Tam gdzie pojawiają się efekty PS2.0 karty FX natychmiast dostają fatalnej "czkawki". Ponad dwukrotna różnica framerate. Spektakularne zwycięstwo R9500Pro a Radeony w zasadzie mogą konkurować jedynie same z sobą. Po wymuszeniu PS1.1 FX'y nagle przypominają sobie, że potrafią działać płynnie. Nadal jednak do szczęścia jest daleko. Choć i w tych ustawieniach karty ATI dominują to po raz kolejny GF4 okazuje się mocniejszy od kart opartych na nowej architekturze. Wymuszenie PS1.1 wydaje się naturalnym posunięciem posiadacza kart nVidia tej klasy cenowej, ale z kolei skoro ograniczamy się do efektów Dx8 to, dlaczego rezygnować ze sprawdzonych kart GeForce poprzedniej generacji? Jak nie patrzeć na wyniki to i tak przytłacza zdecydowana przewaga Radeonów niezależnie od trybu.

Halo

Druga gra wykorzystująca PS2.0, jaką miałem możliwość sprawdzić. Jest to finalna wersja gry, która niedługo powinna ukazać się w sklepach. Również i w tym wypadku ilość nowych shaderów nie rzuca na kolana. To są mutacje silników dx8 a nowe efekty są jedynie dodatkiem. Gra ma wbudowany benchmark i umożliwia wymuszenie różnych standardów shadera.

Inny silnik, inny producent gry, ale zachowanie kart zbliżone do tego, co prezentowały w poprzednim teście. R9500Pro a potem pozostałe Radeony. FX'y na końcu. Znacząca poprawa ich działania następuje po przejściu na PS1.4, choć nie zmienia to kolejności kart. Nadal najsłabszy Radeon 9600 działa lepiej niż najmocniejsza 600-tka nVidia. Zmiany następują dopiero przy PS1.1. Znowu GF4 dochodzi do głosu, choć pozycja mocniejszych Radeonów jest nie do ruszenia. W przypadku kart ATI sprawdzają się zapowiedzi programistów, że framerate na różnych shaderach będzie zbliżony a różnice jedynie dotkną kwestii jakości wyświetlanego obrazu. Znowu powraca pytanie czy sens ma pakowanie się z nową architekturę skoro i tak na części kart nic nas nie ratuje przed wymuszeniem PS1.1? Oczywiście pytanie dotyczy kart FX5600.

Final Fantasy XI

Wprawdzie gry jeszcze nie ma na rynku (ma pojawić się pod koniec października), ale dostępny jest oficjalny benchmark umożliwiający określenie zachowania kart w tej grze. Gry tego gatunku w sam raz nie należą do moich ulubionych, ale sądzę, że znajdą się zainteresowani tematem.

Czyżby kolejna gra ukazująca słabość FX5600? GF4Ti radzi sobie nieźle, ale Radeony zdecydowanie na prowadzeniu. Co ciekawsze nVidia aktywnie uczestniczy w przygotowaniu wersji gry dla komputerów PC więc trudno spodziewać się specjalnych optymalizacji dla układów konkurencji.









Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Nowe karty graficzne ATI i nVidia w cenie 600~1200 PLN
 
 » Wprowadzenie
 » Teoria
 » Karty: część I - Sapphire i Gainward
 » Karty: część II - SuperGrace i MSI
 » Karty: część III - Hercules, Leadtek i FIC
 » Platforma testowa
 » Testy I: Code Creatures, Chameleon, RightMark
 » Testy II: Serious Sam, Gun Metal 2, UT 2003
 » Testy III: Splinter Cell, Moto GP2, X2
 » Testy IV: Tomb Raider, Halo, FF XI
 » Sterowniki. Aquamark 3. ShaderMark 2.0
 » Podkręcanie
 » Podsumowanie
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »