TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
RECENZJE | Nowe karty graficzne ATI i nVidia w cenie 600~1200 PLN |
|
|
|
Nowe karty graficzne ATI i nVidia w cenie 600~1200 PLN Autor: Kris | Data: 04/10/03
|
|
Teoria
Zacznę od tabelki z wybranymi parametrami kart.
Tabelka z wybranymi parametrami kart
Układ NV31 stanowiący bazę kart FX5600 powstał w wyniku cięć rdzenia NV30. Innymi słowy wywodzi się wprost od GeForceFX 5800, którego sam producent poprzez wycięcie z wszelkich materiałów reklamowych skazał na zapomnienie. Operacja polegała głównie na odchudzeniu układu z połowy jednostek teksturowania oraz zmniejszeniu częstotliwości pracy. Mniejszy i niżej taktowany rdzeń oraz zastąpienie gorących DDR-II klasycznymi modułami umożliwiło zastosowanie "normalnego" chłodzenia, choć nie wyeliminowało konieczności stosowania dodatkowego zewnętrznego zasilania w wersji Ultra. FX5600 dysponuje tymi samymi technologiami, jakimi chwalił się jego protoplasta i oczywiście brakuje mu dodatków, które wnosił FX5900. Brak technologii HCT i UltraShadow a silnik CineFX występuje w wersji pierwotnej. Nadal jednak mamy do czynienia architekturą FX, a co za tym idzie klasyczne podejście do obliczenia teoretycznej wartości FillRate nie może mieć miejsca, bo nie ma klasycznych strumieni renderowania ze sztywno przyporządkowanymi jednostkami teksturowania. W zależności od aktualnego zadania TMU pracują w układzie 4/1 lub 2/2. Natomiast w obszarze obliczeń geometrii nic się w stosunku do NV30 nie zmieniło.
Układ RV350 zasilający karty Radeon 9600 jest pierwszym rdzeniem ATI wykonanym w technologii 0.13um. Z punktu widzenia producenta jest to bardzo ważny krok, dzięki któremu zmniejsza się koszt wykonania scalaka a poprzez ograniczenie spożycia energii prowadzi do dalszych oszczędności związanych z chłodzeniem i blokami zasilania. Docelowo karty R9600 mają szansę na znaczące obniżki cen. Oczywiście pod warunkiem, że sytuacja rynkowa wymusi takie działania. RV350 zgodnie z nazwą stworzony został poprzez cięcie rdzenia R350 zastosowanego w kartach Radeon 9800. Usunięto nie tylko połowę jednostek teksturowania, ale i połowę silników geometrycznych oraz F-Bufor, bez którego Smartshader zasłużył jedynie na numerek 2.0. Pozostałe technologie, łącznie z HyperZ III+ i Smoothvision 2.1 zostały adoptowane bez zmian. Jedynym elementem, który zaprojektowano od nowa jest kontroler pamięci, dedykowany do pracy z 128-bitową szyną. Udało się uzyskać niespotykany wcześniej stopień kompresji Z-Bufora 8:1. Warto przypomnieć, że R9500Pro pomimo zastosowania szyny 128-bitów miał wbudowany 256-bitowy kontroler optymalizowany do współpracy z taką właśnie szyną, co prowadziło do konkretnych strat wydajności. Dzięki przejściu na technologię 0.13um można też było znacząco podwyższyć taktowanie układu oraz wyeliminować zewnętrzne zasilanie. Należy jednak pamiętać, że tylko częściowo skompensowało to straty w wydajności teoretycznej w stosunku do wyposażonego w architekturę 8/1 Radeona 9500 Pro.
Polub TwojePC.pl na Facebooku
|
|
Rozdziały: Nowe karty graficzne ATI i nVidia w cenie 600~1200 PLN |
|
|
» | Wprowadzenie | » | Teoria | » | Karty: część I - Sapphire i Gainward | » | Karty: część II - SuperGrace i MSI | » | Karty: część III - Hercules, Leadtek i FIC | » | Platforma testowa | » | Testy I: Code Creatures, Chameleon, RightMark | » | Testy II: Serious Sam, Gun Metal 2, UT 2003 | » | Testy III: Splinter Cell, Moto GP2, X2 | » | Testy IV: Tomb Raider, Halo, FF XI | » | Sterowniki. Aquamark 3. ShaderMark 2.0 | » | Podkręcanie | » | Podsumowanie | » | Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie |
| Wyświetl komentarze do artykułu » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|