Radeon 9000/9000 Pro Autor: Kris | Data: 28/10/02
|
|
Deserek
Smaczku powinny dodać efekty specjalne, serwowane przez testowane karty. Szczególnymi względami wśród konsumentów cieszą się filtrowanie anizotropowe i pełnoekranowy antyaliasing. Zobaczmy czy w przypadku kart z niższej półki możemy dodać sobie szczyptę tej przyprawy.
Najpierw kilka słów o filtrowaniu anizotropowym. W przypadku GF4MX sterownik umożliwia dla D3D tryb 2x stąd dla przypomnienia dałem "gwiazdkę" przy nazwie karty. Niewielki spadek wydajności tych kart przy odpaleniu tego efektu wiąże się niestety również z podłym stopniem filtrowania i w zasadzie nie powinienem zawierać w tabeli wyników dla tych kart.
Po lewej stronie Anizo wyłączone, po prawej Anizo na Geforce3
Po lewej stronie Anizo na Radeonie 9000, prawej Anizo na GF4MX
W przypadku GF3 mamy do czynienia z odpowiednią jakością obrazu, ale z kolei następuje znaczny spadek mocy, który w Aquanox uniemożliwia płynną grę. W przypadku kart ATI mamy do czynienia w wybiórczym algorytmem, który choć ma pewne minusy (np. sample dwuliniowe) to zdecydowanie wypada najlepiej wśród testowanych kart. W przypadku tak trudnej do strawienia gry stosowanie dodatkowych ulepszaczy w zasadzie mija się z celem, ale przynajmniej można zanalizować ich wpływ na wydajność poszczególnych układów. Reasumując możemy w zasadzie użyć tylko Anizotropa i tylko w przypadku układów ATI. W przypadku nVidia tak znaczący spadek wydajności związany jest również z faktem, że w D3D układy po włączeniu filtrowania anizotropowego nie są w stanie jednocześnie przetwarzać kilku tekstur. Kolejny przykład należy do grupy OpenGL.
Sytuacja w zasadzie zbliżona do poprzedniego przykładu. Swoją drogą nie spodziewałem się, że GF4MX jest tak słaby w pełnoekranowym antyaliasingu. W przypadku Fsaa x4 najlepiej radzi sobie GF3, choć Radeony wcale nie pozostają daleko w tyle.
W przypadku UT2003 okazuje się, że najlepszy efekt osiągnąć można właśnie na R9000Pro po włączeniu filtrowania anizotropowego. Z bliżej nieznanych mi przyczyn nie mogłem natomiast wykonać na kartach ATI testów Fsaa+Anizo. Za każdym razem pod koniec testu następował restart komputera.
3DMark 2001 SE 1024x768x32 Filtrowanie Anizotropowe (kliknij, aby powiększyć)
Kolejne dwa przykłady wykorzystujące 3DMarka 2001 w zasadzie nie wnoszą nic nowego.
3DMark 2001 SE 1024x768x32 Filtrowanie Anizotropowe + Pełnoekranowy Antyaliasing (kliknij, aby powiększyć)
Analizę wyników pozostawiam czytelnikowi.
Po tej sporej dawce liczb spróbuje zebrać własne odczucia w kilka bardziej wyrazistych tez. W przypadku nowych Radeonów możemy z powodzeniem stosować filtrowanie anizotropowe niezależnie od wymagań stawianych przez grę. W przypadku mniej obciążających aplikacji nie ma również problemu z FSAA x2. Niezależnie od użytego efektu osiągnięte wyniki są lepsze niż w przypadku konkurencyjnych układów GF4MX. Po raz kolejny R9000Pro udowodnił, że posiada możliwości zbliżone do R8500LE.
|