Radeon X1800 XT - nowa architektura ATI Autor: Kris | Data: 17/01/06
|
|
Kontroler pamięci
Jednym z ważniejszych bloków funkcjonalnych rdzenia jest kontroler pamięci. Ten niedoceniany element ma bezpośredni wpływ na wydajność i jako, że funkcjonuje niezależnie od rdzenia architektury 3D najczęściej jest eksploatowany przez kilka generacji układów, w niemal niezmienionej formie (różnice związane a obsługą konkretnych typów pamięci i adresowaniem).
Kontroler pamięci (kliknij, aby powiększyć)
Kontroler pamięci X1800 vs X800 (kliknij, aby powiększyć)
Wraz z R520 debiutuje nowy kontroler pamięci. W związku z tym, że ATI bardzo się nim chwali wygląda na to, że jego projekt pożarł sporo roboczogodzin, a stopień zaawansowania wskazuje na zajęcie sporego procenta powierzchni rdzenia. Wewnętrzną szynę dostępu do pamięci zaprojektowano w topologii okręgu położonego w zewnętrznej części struktury rdzenia. Składa się z dwóch, dwukierunkowych, 256-bitowych magistral podzielonych na cztery odcinki. Każdy z fragmentów kończy się punktem styku z pamięciami wyposażonym w dwa 32-bitowe kanały (łącznie 256 bitów). Mamy więc z jednej strony optymalizację tras danych umożliwiającą zwiększenie stabilności przy wysokim taktowaniu, a z drugiej zwiększenie efektywności wykorzystania zewnętrznej szyny (układ 8x32 vs 4x64). Będzie to szczególnie ważne przy zastosowaniu przyszłych pamięci GDDR4. Nowy model obsługi pamięci podręcznej (cache) umożliwia przechowywanie w dowolnym miejscu każdego fragmentu zawartości pamięci zewnętrznej. Kontroler jest programowalny i sterownik może dynamicznie zmieniać algorytmy jego działania. Między innymi związane jest to z możliwością ustalania priorytetów dla pakietów danych. Można sobie wyobrazić zmuszenie kontrolera do faworyzowania tych danych, których sprawne dostarczenie ma największy wpływ na wydajność w danym momencie.
|