Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Recenzja karty Sapphire Radeon X800GT
    

 

Recenzja karty Sapphire Radeon X800GT


 Autor: Kris | Data: 07/10/05

Podsumowanie

Radeon X800GT jest niewątpliwie godnym konkurentem GeForce 6600GT. Dzięki wysokiemu taktowaniu rdzenia oraz dużej przepustowości pamięci karta osiąga bardzo dobrą wydajność w swojej klasie cenowej. W zasadzie Radeon X700Pro, któremu zdecydowanie zaszkodziła 128-bitowa szyna pamięci może spokojnie odejść na przedwczesną, wymuszoną emeryturę.

Zanim jednak będzie można odtrąbić pojawienie się nowej interesującej propozycji "klasy średniej" i naprowadzić na nią uwagę potencjalnych klientów, chciałbym zwrócić uwagę na kilka dodatkowych faktów. Po pierwsze Radeon X800GT jest wydajniejszy od GeForce 6600GT pod warunkiem zastosowania pamięci GDDR3, taktowanych częstotliwością 490MHz. Takie karty istnieją tylko w droższych, 256-megowych wersjach. W związku z tym, że dla klasy wydajności jaką reprezentują te karty nie należy spodziewać się istotnych różnic związanych z ilością pamięci, to nie popełnią błędu Ci, którzy wybiorą kartę nVidia w wersji 128MB. W przypadku Radeona gwarancję wydajności dają dopiero droższe karty. W tym momencie mamy wybór pomiędzy GF6600GT 128MB a RX800GT 256MB i tu okazuje się, że różnica w cenie jest większa, niż spodziewany średni zysk framerate.

Drugim istotnym aspektem związanym z Radeonem X800GT jest to, że mam pewne wątpliwości czy w ogóle karta osiądzie w sklepach na dłużej. W hurtowniach zaczęły się już pojawiać 12-stopotokowe RX800GTO (mam nadzieję, że szybko uda mi się przeprowadzić porównanie) w cenach zbliżonych do wersji ośmiopotokowej. Te karty powinny zapewnić większy margines przewagi nad konkurencją i być może nabierze znaczenia również tańsza wersja 128MB. W takim przypadku trudno mi wyobrazić sobie na rynku miejsce dla RX800GT. Znaczące obniżki spowodowałyby konflikt z nową generacją kart Radeon X1300, a bez nich klient bez namysłu sięgnie po GTO. Być może znaczący jest również fakt, że karta Sapphire X800GT aktualnie zniknęła z opisów na stronie producenta.

Trzecia sprawa dotyczy walorów funkcjonalnych. Karta oparta na wysoko taktowanym, blokowanym programowo rdzeniu opartym na architekturze 0.13um jest potężnym odbiornikiem mocy. Oprócz kwestii związanych z koniecznością użycia wydajnego zasilacza i zapewnienia prawidłowej wentylacji obudowy, mamy również do czynienia ze zwiększoną głośnością, jeśli producent zechce przygotować tani model wyposażony w standardowe chłodzenie. Z funkcjonalnością związane są też pośrednio możliwości w zakresie przetwarzania efektów 3D. Seria ATI X800 w odróżnieniu od GeForce 6 nie posiada implementacji SM3.0 co oczywiście jest skrupulatnie wykorzystywane przez marketing. Mnie osobiście zupełnie to nie razi, bo wobec niewielkiej ilości tytułów gier, które są w stanie wykorzystać te funkcje w istotny dla gracza sposób oraz w obliczu słabości tej klasy kart w ich przetwarzaniu, pozostają one dla mnie bardziej elementem dekoracyjnym niż faktycznym zyskiem. To co najbardziej boli to spore spadki framerate w (na szczęście nielicznych, choć często znaczących) grach, które wykorzystują dedykowane możliwości hardware nVidia (np. UltraShadow w Riddick). Nie jest to jednak związane z samym modelem przetwarzania, bo w kwestii shaderów Radeony radzą sobie znakomicie, dzięki swojej uniwersalności jednostek arytmetycznych.

Uwzględniając powyższe zastrzeżenia mogę Radeona X800GT 256MB (proszę zwrócić uwagę na podanie wielkości pamięci) spokojnie polecić uwadze zainteresowanych kupnem czytelników. Karta dysponuje (średnio licząc) wyższą od GF6600GT wydajnością, szczególnie przy zastosowaniu FSAA i filtrowania anizotropowego. Wprawdzie nowe karty nVidia już od dłuższego czasu dają na monitorze zbliżony jakościowo obraz, ale jak dla mnie wciąż ustępują w jakości i funkcjonalności wyjścia telewizyjnego. Są również liczne gry (wśród moich ulubionych są to na przykład samochodowe "ściganki"), które znacząco lepiej zachowują się na kartach ATI (swoista przeciwwaga do gier pisanych dla GeForce). Nie można również pominąć prostego i ludzkiego przywiązania do konkretnej marki, która w obliczu RX800GT nie musi oznaczać konieczności szukania nowej karty wśród "obcych" producentów.

poprzednia strona (Dodatkowe testy)    -   następna strona (Podsumowanie)








Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Recenzja karty Sapphire Radeon X800GT
 
 » Wprowadzenie
 » Sapphire Radeon X800GT 256MB V/D/VO
 » Asus Extreme N6600GT Silencer/HTD
 » HIS Radeon X700Pro 256MB IceQ
 » Wydajność w grach
 » Dodatkowe testy
 » Podsumowanie
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »
 
  Sprzęt do testów dostarczyły firmy:

Sapphire, Inc.      Sapphire, Inc.

ASUS Polska      ASUS Polska

HIS Polska      HIS Polska