Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Recenzja Radeon HD 7970 - graficzne rewolucje (część 1 teoretyczna)
    

 

Recenzja Radeon HD 7970 - graficzne rewolucje (część 1 teoretyczna)


 Autor: Zbyszek | Data: 22/12/11

Recenzja Radeon HD 7970 - graficzne rewolucje (część 1 teoretyczna)Dokładnie 15 grudnia ubiegłego roku firma AMD wprowadziła na rynek karty Radeon 6900 stanowiące duży krok na przód pod względem zastosowanych technologii i rozwiązań. Dziś - rok po tamtym wydarzeniu oficjalnie debiutują akceleratory Radeon HD 7970 bazujące na układach graficznych o nazwie kodowej Tahiti z zupełnie nową architekturą GCN (Graphics Core Next). Są to jednocześnie pierwsze na rynku karty z układami graficznymi produkowanymi w nowym 28-nanometrowym wymiarze technologicznym. Jakie zmiany wprowadzono w nowych kartach i czy są one rewolucyjne? O tym w niniejszej recenzji. Zapraszamy!

Karty Radeon HD 7970 oraz układ graficzny Tahiti

Debiut nowych kart graficznych lub procesorów zawsze wywołuje sporo emocji i stanowi duże wydarzenie w światku sprzętu komputerowego. Nie inaczej jest w przypadku najnowszych kart firmy AMD które nie dość, że są pierwszymi na rynku akceleratorami z 28-nanometrowymi układami graficznymi, to jeszcze bazują na zupełnie nowej architekturze a ponadto pojawiają się w gorącym przedświątecznym okresie, kiedy wiele osób upatruje pod choinką coś nowego dla swojego komputera.

Debiutujący dziś Radeon HD 7970 to następca wprowadzonego na rynek przed rokiem Radeona HD 6970 z układem Cayman. Karta obsługuje biblioteki DirectX 11.1, magistralę PCI-Express w wersji 3.0 i jest oparta na 28nm układzie o nazwie kodowej Tahiti zbudowanym z użyciem zupełnie nowej architektury GCN (Graphics Core Next). Akcelerator dysponuje 2048 procesorami strumieniowymi oraz 3GB pamięci GDDR5 z 384-bitową magistralą i pracuje z zegarami 925 MHz dla układu graficznego oraz 5500 MHz (efektywnie) dla pamięci.

W porównaniu do poprzednika częstotliwość taktowania rdzenia graficznego wzrosła z 880 do 925 MHz, natomiast taktowanie pamięci nadal wynosi 5500 MHz (efektywnie, faktycznie 1375 MHz). Wzrosła natomiast pojemność pamięci (3GB) oraz szerokość magistrali łączącej ją z układem graficznym - zamiast 256-bitowej zastosowano 384-bitową szynę co poskutkowało wzrostem przepustowości pamięci ze 176 do 264 GB/s. Moc obliczeniowa wynosi 3,79 Teraflopa dla operacji pojedynczej precyzji oraz 947 gigaflopów w przypadku operacji podwójnej precyzji. Dla starszego Radeona HD 6970 wartości te wynosiły odpowiednio: 2.7 Teraflopa oraz 675 gigaflopów.

Radeon HD 7970 jest zasilany przez dwie 6-pinowe wtyczki zasilające i może pobierać maksymalnie 250W energii elektrycznej, a zatem tyle samo co Radeon HD 6970. Kolejny bliźniaczy element z kartą starszej generacji to przełącznik Dual BIOS umieszczony w pobliżu złącz CorssFire, dzięki któremu można przełączać się pomiędzy jedną z dwóch kości BIOSu. Jedna z nich jest na stałe zabezpieczona przed zapisem, natomiast zawartość drugiej można dowolnie modyfikować, co znacznie ułatwia używanie dwóch różnych ustawień zegarów taktujących. Takie rozwiązanie chroni również karty przed ewentualnym uszkodzeniem podczas aktualizacji BIOSu - w przypadku niepowodzenia podczas aktualizacji wystarczy jedynie przestawić przełącznik w drugą pozycję, a kraty uruchomią się korzystając z fabrycznego BIOSu.

Na tym jednak kończą się zewnętrzne podobieństwa do starszej serii. Radeon HD 7970 zaskakuje nowym wyglądem, który może się podobać - obudowa systemu chłodzenia zyskała zaokrąglone kształty oraz błyszczącą powierzchnię. Wraz ze zmianami stylistycznymi zdecydowano również nieco usprawnić system chłodzenia - łopatki wirnika zostały zaprojektowane od nowa, komora parowa wraz z radiatorem ma większe rozmiary niż we wcześniejszym Radeonie 6970, natomiast ze śledzia znikło jedno złącze DVI. Wprowadzone ulepszenia mają poprawić przepływ powietrza oraz zmniejszyć temperaturę pracy i natężenie generowanego hałasu.

Sercem karty jest nowy układ graficzny o nazwie kodowej Tahiti, który jest produkowany w 28-nanometrowym procesie technologicznym i zbudowany z użyciem zupełnie nowej architektury GCN (Graphics Core Next). Nowy układ składa się z 4,31 miliarda tranzystorów i zajmuje powierzchnię 365 mm^2. Tym samym jest nieco mniejszy od układów Cayman montowanych na kartach Radeon HD 6900, które składają się z 2,64 miliarda tranzystorów i mają powierzchnię 389 mm^2. Sumarycznie liczba tranzystorów wzrosła o ponad 63% a jednocześnie powierzchnia układu jest o 6,2% mniejsza, co jest zasługą zastosowania nowego 28-nanometrowego procesu technologicznego.

Na co wydatkowano dodatkowe tranzystory? W porównaniu do układów Cayman liczba procesorów strumieniowych została zwiększona z 1536 do 2048, natomiast liczba jednostek mapowania tekstur (TMU) wzrosła z 96 do 128. Niezmieniona pozostała liczba bloków RBE (Render Back Ends). Kolejne z dodatkowych tranzystorów wykorzystano do implementacji architektury GCN (Graphics Core Next) wraz z nową strukturą pamięci podręcznej, o czym więcej nieco dalej...



Zupełnie nowa architektura

Nowy układ graficzny korzysta z zupełnie nowej architektury procesorów strumieniowych o nazwie GCN (Graphics Core Next). Dzięki zmienionej budowie i znacznie rozszerzonej funkcjonalności procesorów strumieniowych nowa architektura ma ułatwić obliczenia wykonywane za pomocą GPU oraz zwiększyć ich wydajność.

Pierwsze modyfikacje skutkujące zwiększeniem wydajności obliczeń wykonywanych za pomocą GPU wprowadzono już w kartach Radeon HD 6900 debiutujących przed rokiem, kiedy to ulepszono kontrolę przepływu danych oraz umożliwiono bardziej wydajne równoległe wykonywanie wielu wątków jednocześnie - każdy wątek otrzymał własną kolejką poleceń oraz własną chronioną przestrzenią adresów wirtualnych. Dodano także drugi port DMA dla przyśpieszenia operacji odczytu i zapisu w pamięci systemowej. Zmiany poczynione pod tym kątem w architekturze GCN idą o kilka kroków dalej i śmiało mogą zostać nazwane jako rewolucyjne.

Dotychczas stosowane w poprzednich generacjach kart bloki SIMD z architekturą VLIW5 lub VLIW4 zostały zastąpione przez jednostki Compute Units (CU). Każda z takich jednostek zawiera 64 pojedyncze procesory strumieniowe, 4 jednostki mapowania tekstur (TMU) oraz 16KB pamięci podręcznej pierwszego poziomu, z możliwością dostępu poprzez 512-bitową magistralę do 64KB współdzielonej pamięci podręcznej L2.

Oprócz tego jednostki CU zostały wzbogacone o własny zestaw rejestrów, dekoder, licznik programu, stos i jednostkę obsługi skoków oraz możliwość bezpośredniego wykonywania kodu napisanego w typowym wysokopoziomowym języku programowania, jak np. C++. Ponadto każda z nich dysponuje własnym portem DMA i może bezpośrednio odwoływać się do pamięci systemowej komputera. W praktyce oznacza to, że nowe jednostki mogą być traktowane jako niezależne rdzenie - szczególnie możliwość bezpośredniego dostępu do pamięci RAM komputera stanowi istotny przełom i powinna znacznie uprościć wykorzystanie kart graficznych do wspomagania pracy głównego procesora.

Jednostki CU połączone są w grupy po cztery - każda z grup dysponuje 16KB pamięci podręcznej dla instrukcji współdzielonej pomiędzy cztery bloki Compute Unit oraz 32KB współdzielonej pamięci dla danych. Łącznie w nowym układzie znajduje się 32 jednostki CU z 2048 procesorami strumieniowymi i 512KB pamięci podręcznej L1, a ponadto 128KB współdzielonej pamięci podręcznej dla instrukcji i 256KB pamięci podręcznej dla danych oraz 768KB współdzielonej pamięci L2. Powyższa kalkulacja nie uwzględnia własnej pamięci podręcznej, którą posiada każdy z bloków RBE (Render Back Ends).

Zmiany wprowadzone w architekturze GCN są imponujące i jej pełne możliwości poznamy zapewne dopiero za jakiś czas. W chwili obecnej firma AMD postanowiła zaprezentować wyniki uzyskane w teście wspomagania obliczeń matematycznych polegających na tworzeniu fraktali (Mandelbrot), szyfrowania SHA256 i AES256 oraz renderowaniu scen 3D w oparciu o biblioteki OpenCL.

AMD zamierza wykorzystać moc drzemiącą w nowej architekturze do promowania rozwiązania App Acceleration. W tym celu nawiązano współpracę z twórcami oprogramowania, którzy przygotują wersje programów optymalizowane pod kątem wykonywania części obliczeń na kartach graficznych oraz układach graficznych procesorów APU. Jedną z pierwszych z nich jest WinZip 16.5.





Teselacja, DirectX 11.1 oraz PCI-Express 3.0

Wraz ze zmianą architektury postanowiono również wprowadzić kilka nowości. Najważniejsze z nich to obsługa najnowszej magistrali PCI-Express w wersji 3.0 o przepustowości 32 Gb/s oraz pełna zgodność z bibliotekami DirectX 11.1 które dopiero pojawią się w systemie Windows 8. Nowe Radeony HD 7970 to nie tylko pierwsze na rynku karty graficzne z 28-nanometrowym układem graficznym, ale również pierwsze karty, które obsługują DirectX 11.1 oraz magistralę PCI-E 3.0.

Kolejne z wprowadzonych ulepszeń obejmują teselację. Teselacja, czyli dzielenie wygenerowanych podczas tworzenia obrazu 3D wielokątów na mniejsze to jeden z bardziej istotnych elementów bibliotek DirectX 11. To co miłe dla oka jest jednak dość męczące dla kart graficznych, które po włączeniu sprzętowej teselacji notują wyraźny spadek ilości generowanych klatek. Z problemem walczą producenci optymalizując budowę oraz zwiększając wydajność teselatorów - specjalnych jednostek do obliczeń geometrycznych zaszytych w architekturze kart. Nie inaczej jest w przypadku najnowszej serii Radeon HD 7900 firmy AMD.

W stosunku do wcześniejszych Radeonów HD 6900 nowa generacja kart przynosi nawet 4-krotny wzrost wydajności teselacji, co ma przełożyć się na 50-100% większą liczbę klatek w grach po jej włączeniu. Według AMD możemy liczyć na około 2-krotny wzrost wydajności teselacji dla niskich współczynników, około 3-krotny dla średnich (8-11) oraz 3,5-4 krotny dla współczynników o dużej wartości (12 i większej). Wzrost osiągnięto znacznie modyfikując budowę specjalnych jednostek przetwarzania geometrii odpowiedzialnych za teselację, nazywanych teselatorami. Nowa architektura tak jak wcześniejsze karty Radeon 6900 zawiera dwa teselatory, jednak są to jednostki zupełnie nowej generacji, dysponujące znacznie większą mocą obliczeniową. Ponadto poprawiono obsługę werteksów, powiększono pamięci podręczne oraz usprawniono buforowanie. Wszystko to powinno przełożyć się na wspomniany wcześniej maksymalnie 4-krotny wzrost wydajności teselacji.

Oprócz tego ulepszono filtr anizotropowy oraz usprawniono obsługę bardzo dużych tekstur. Nowy algorytm filtru anizotropowego eliminuje efekt shimmeringu, czyli migotania i pływania pikseli w przypadku filtrowania tekstu o bardzo dużej szczegółowości. Co więcej, ten niekorzystny efekt jest usuwany bez jednoczesnego rozmazywania grafiki.

W dziedzinie obsługi bardzo dużych tekstur zastosowano technikę polegająca na użyciu jednej tekstury i nałożeniu jej na mapę, zamiast powielania mniejszych. Aby umożliwić wydajne mapowanie tekstur wprowadzono sprzętowe wspomaganie mapowania oraz bezpośrednio dostępną "na żądanie" wirtualną pamięć podręczną tekstur, wydzieloną w pamięci lokalnej karty. Dzięki wszystkim zabiegom nowe Radeony HD 7970 mogą obsługiwać tekstury o rozmiarze do 32TB.





Eyefinity 2.0 oraz obsługa rozdzielczości 4K

Nowa architektura przynosi także nową generację technologii Eyefinity, pozwalającej na równoczesną obsługę wielu monitorów. Technologia ta po raz pierwszy pojawiła się w serii kart Radeon HD 5000 i szybko zyskała uznanie użytkowników. W przypadku serii Radeon HD 7000 mamy do czynienia z drugą generacją Eyefinity, która potrafi obsłużyć dowolną konfigurację monitorów z obszarem roboczym do 16000 x 16000 pikseli. Eyefinity 2.0 można również łączyć z funkcją AMD HD3D, tworząc w ten sposób konfiguracje Eyefinity 3D z trzema monitorami.

Oprócz tego wprowadzono kilka nowości czysto programowych, które powinny zostać udostępnione również w starszych kartach. M.in. umożliwiono łączenie monitorów o różnych wielkościach pracujących w różnych pozycjach oraz ulepszono narzędzie kompensacji szerokości ramek monitorów, które jest bardziej elastyczne i daje znacznie szersze możliwości dostosowywania ustawień. Pojawiła się również funkcja Task Bar Positioning umożliwiająca wyświetlanie części centralnej pulpitu na dowolnym z monitorów połączonych w Eyefinity, a nie tylko skrajnym lewym.

Kolejna ważna nowość techniczna Eyefinity 2.0 to możliwość równoczesnego przesyłu poprzez złącza DisplayPort więcej niż jednego strumienia audio. Dzięki temu korzystając z Eyfinity można nie tylko wyświetlać obraz na wielu monitorach jednocześnie, ale również prowadzić konferencje audio-wizualne z wieloma osobami jednocześnie.

Karty Radeon HD 7970 wnoszą również obsługę złącza HDMI 1.4a o częstotliwości 3GHz oraz ekranów o rozdzielczości 4K (4096x2304 pikseli)i Quad HD (3840x2160 pikseli). Są to jednocześnie pierwsze karty na rynku przystosowane do obsługi ekranów i multimediów o tak dużej rozdzielczości. Podobną funkcjonalność zamierza wkrótce wprowadzić również Intel w układach graficznych zintegrowanych z procesorami Ivy Bridge.





Ulepszenia Power Tune oraz technologia Zero Core Power

Jak doskonale orientują się czytelnicy TwojePC w kartach Radeon HD 6900 wprowadzona została technologia PowerTune będąca prawdziwym przełomem pod względem zarządzania poborem energii elektrycznej. Funkcja ta udostępniła możliwości raczej niespotykane we wcześniejszych układach graficznych oraz procesorach x86, niezależnie od ich producenta. A wszystko dzięki bieżącemu pomiarowi i regulacji poboru energii elektrycznej w czasie rzeczywistym w każdym takcie zegara, oraz możliwości dostosowywania go do wcześniej ustalonej wartości.

Regulacja poboru energii przez PowerTune następuje co kilka cykli jego zegara - taktowanie poszczególnych bloków układu graficznego jest dynamicznie regulowane w zależności od bieżącego zapotrzebowania na wydajność, oraz określonego limitu zużycia energii. Rozwiązanie jest w pełni sprzętowe, a w połączeniu z odpowiednim oprogramowaniem daje bezpośredni wpływ na ilość konsumowanych Watów.

W debiutującym dziś Radeonie 7970 technologia PowerTune została usprawniona - poprawiono granulację, dzięki czemu nowy układ graficzny jest podzielony na większą ilość oddzielnych bloków, których taktowanie może być dynamicznie regulowane, co zwiększa efektywność działania PowerTune i pozwala oszczędzać więcej energii.

Oprócz tego rozwiązanie zostało wzbogacone o istotną nowość: technologię Zero Core Power. Technologia pozwala zmniejszyć pobór energii przez kartę do mniej niż 3W w trybie głębokiego spoczynku (Long Idle). Dla porównania wcześniejsze karty Radeon HD 6800 i 6900 konsumowały podczas pełnego spoczynku 24W energii elektrycznej. Dzięki Zero Core Power prawie wszystkie części układu graficznego zostają odcięte od zasilania za pomocą technik takich bramkowania mocy (Power Gating) stosowanych przez AMD również w najnowszych układach APU. Dla porównania dotychczasowe generacje kart przechodząc w tryb spoczynku po prostu zwalniały swojego zegary taktujące do bardzo małych wartości, pozostając wciąż pod pełnym zasilaniem.

Nie oznacza to automatycznie, że nasz nowy Radeon HD 7970 będzie pobierał zaledwie 3W mocy podczas aktywnego przeglądania stron internetowych czy oglądania filmu. Firma AMD mówi o stanie głębokiego spoczynku, co oznacza po prostu bezczynność karty graficznej oraz wygaszenie monitora. Podczas używania karty w środowisku 2D (pulpit Windows) pobór energii może być większy i wynosić około 20W. Z dobrodziejstw technologii Zero Core Power postanowiono skorzystać w przypadku konfiguracji CrossFire - po zakończeniu gry i powrotu do pulpitu Windows tylko jedna z posiadanych kart pozostanie aktywna, natomiast pozostałe zostaną automatycznie odłączone, konsumując nie więcej niż 3W energii elektrycznej.





Steady Video 2.0 i kodowanie VCE

Wraz z premierą APU Llano i sterowników Catalyst 11.6 firma AMD wprowadziła technologię Steady Video, która została również udostępniona posiadaczom dedykowanych kart graficznych serii 6000. Na czym polega Steady Video? funkcja ta stara się w czasie rzeczywistym niwelować artefakty obrazu oraz wstrząs kamery poprzez korektę i uzupełnianie obrazu na podstawie analizy poprzednich i następnych klatek. Dodatek ma poprawiać stabilność obrazu oglądanego nawet w serwisach internetowych takich jak np. YouTube. Niejako "przy okazji" dokonywana jest także automatyczna poprawa kontrastu - poprawa następuje przez zabieg określany fachowo rozciągnięciem histogramu, a nie tylko przez "zwykłe" przyciemnienie ciemnych pikseli i rozjaśnienie tych już jaskrawych. Oznacza to, że Steady Video nie zepsuje obrazu który już odznacza się wysokim kontrastem (a przynajmniej nie powinno), natomiast może znacznie poprawić jakość obrazu o niskim kontraście.

W przypadku najnowszego Radeona 7970 i architektury GCN mamy do czynienia z drugą odsłoną technologii Steady Video. Wprowadzone zmiany polegają na zastosowaniu nowego, bardziej wydajnego i skutecznego algorytmu estymacji ruchu kamery, co ma poprawić efekty działania funkcji. W tym celu wykorzystano nowy typ operacji SAD (Sum of Absolute Differences) - poszczególne klatki obrazu dzielone są na bloki o wielkości 8x8 pikseli i korygowane na podstawie analizy odpowiadających im bloków z poprzednich i następnych klatek. W jednym takcie zegara jedna jednostka CU (Compute Units) składająca się z 64 procesorów strumieniowych dokonuje operacji SAD na jednym bloku obrazu złożonym z 64 pikseli.

Sumarycznie do korekty obrazu o rozdzielczości 1920x1080 pikseli i płynności 60 klatek na sekundę potrzebne jest dokonanie ponad 513 miliardów 382 milionów takich obliczeń, co dla nowego Radeona HD 7970 nie stanowi żadnego problemu. AMD podkreśla że dzięki zastosowaniu nowego algorytmu możliwości Steady Video w dziedzinie estymacji ruchu nie ograniczają się tylko do niwelacji drgań kamery, ale również np. do rozpoznawania w czasie rzeczywistym gestów wykonywanych przez osoby występujące na nagraniu. Być może możliwości te zostaną wykorzystane w przyszłości przez specjalizowane oprogramowanie.



Video Codec Engine

Oprócz tego wraz z nową generacją debiutuje system sprzętowego wspomagania konwersji materiałów wideo o nazwie Video Codec Engine (VCE). VCE jest rozwiązaniem podobnym do funkcji Quick Sync wprowadzonej przed rokiem w procesorach Sandy Bridge i polega na sprzętowej akceleracji enkodowania wideo przez układ graficzny. VCE podobnie tak jak rozwiązanie Intela jest w stanie obsłużyć sprzętowo kodowanie H.264 w czasie rzeczywistym. Należy spodziewać się, że funkcja zostanie wykorzystana w przyszłych wersjach oprogramowania do edycji wideo. Należy jednak podkreślić, że pełne sprzętowe wsparcie konwersji wideo wymaga od aplikacji obsługi standardu OpenCL lub DirectCompute oraz wykorzystanie możliwości VCE i uniwersalnego dekodera wideo (UVD - Universal Video Decoder).





Podsumowanie

Debiutujący dziś Radeon HD 7970 to zdaniem AMD to najbardziej zaawansowana oraz najbardziej wydajna jednoukładowa karta graficzna na rynku. O ile drugie potwierdzą testy, to z pierwszym nie sposób jest się nie zgodzić. Radeon HD 7970 jako pierwszy na rynku obsługuje biblioteki DirectX 11.1 i magistralę PCI-Express 3.0, jest także pierwszą kartą graficzną z układem graficznym produkowanym w najnowszym 28-nanometrowym wymiarze technologicznym. Jednak bez wątpienia najbardziej istotną nowością jest zupełnie nowa architektura procesorów strumieniowych GCN (Graphics Core Next), która znacznie rozszerza możliwości wykonywania obliczeń za pomocą GPU. Nowe karty zostały również wyposażone w drugą generację technologii Eyefinity, jeszcze bardziej elastyczną i unowocześnioną, a także rozwiązanie Zero Core Power redukujące prawie do zera zużycie energii w trybie bezczynności.

Wisienką na torcie są możliwości podkręcania nowych Radeonów HD 7970. Osiągnięcie częstotliwości taktowania układu graficznego na poziomie 1GHz jest według AMD bajecznie proste i ogranicza się do użycia odpowiedniej opcji w aplikacji OverDirve - wystarczy tylko zaakceptować wprowadzoną zmianę i wszystko działa. Według AMD 1000 MHz to jednak dopiero początek możliwości podkręcania układu, które sięgają około 1100 MHz bez zwiększania napięcia zasilającego. Fabryczne limity podkręcania ustalone przez AMD w aplikacji OverDrive to 1125 MHz dla układu graficznego oraz 1575 MHz dla pamięci (6300 MHz). Przekroczenie tych wartości będzie wymagać użycia innej aplikacji lub modyfikacji ustawień jednego z dwóch BIOSów.

Co ważne - wszystkie nowości wprowadzone w Radeonie HD 7970 pojawią się niebawem w całej serii kart o nazwie Southern Islands. AMD posiada w swoim zanadrzu łącznie trzy 28-nanometrowe układy graficzne z architekturą GCN i pełną paletą wszystkich nowych rozwiązań - oprócz chipu Tahiti są to również układy Pitcairn oraz Cape Verde. Drugi z nich będzie korzystał z 256-bitowej magistrali pamięci i stanie się podstawą kart Radeon HD 7800, które zastąpią dzisiejsze Radeony 6800 z układami Barts. Dla mniej zamożnych pojawią się karty z Radeon 7700 z układami Cape Verde i 128-bitową magistralą pamięci.


Radeon HD 7970 przynajmniej na razie nie zastąpi jeszcze starszego modelu i do momentu premiery kolejnych akceleratorów z serii HD 7000 będzie uzupełnieniem dotychczasowej oferty firmy AMD w segmencie kart najbardziej wydajnych. O rzeczywistym przeznaczeniu Radeona HD 7970 świadczy jego cena, która wynosi 549 USD. To sprawia że nowa karta to aktualnie raczej bezpośredni konkurent dla kosztującego 499 USD GeForce GTX 580, niż następca dużo tańszego Radeona HD 6970. Sytuację zrewiduje dopiero pojawienie się całej gamy nowych kart z architekturą GCN które wyprą starsze Radeony 6000, oraz być może obniżka cen ze strony konkurencyjnej Nvidii.



· · · Sprawdź ceny kart graficznych w ofercie sklepu · · ·