Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | SiS Xabre 400
    

 

SiS Xabre 400


 Autor: Kris | Data: 02/12/02

Technologia

Zacznę od obowiązkowej tabelki podstawowych parametrów oraz wydajności teoretycznej porównującej Xabre 400 z najbliższą konkurencją. Wyboru kontrkandydatów dokonał nasz portfel.

Na podstawie powyższych danych można wysnuć wniosek, że układ powinien zostać zaliczony raczej do grupy mocniejszych produktów, bo parametry są w zasadzie takie jak przy Radeonie 8500 czy GeForce4 Ti4200. Jak do tego nałożyć cenę ze zdecydowanie niższej półki to naturalnie klient powinien od razu skupić uwagę na Xabre 400. Należy jednak pamiętać, że są to tylko wartości teoretyczne i jak dotychczasowa praktyka potwierdza, nie należy się nimi entuzjazmować bez sprawdzenia jak nowy układ zachowuje się w realnych zastosowaniach.

  • Złącze AGP: Xabre jest pierwszym układem, w którym zastosowano specyfikację AGP v3.0 i transfer 8x. Umożliwia to przepływ 2.1GB danych pomiędzy kartą a płytą główną w czasie jednej sekundy. Brzmi zachęcająco, ale jak już wielokrotnie pisałem nie ma żadnych korzyści z AGP 8x dla graczy. Nie dosyć, że nie poczujemy najmniejszego wzrostu mocy, to i różnice w dokładnych testach oscylują na granicy błędów pomiaru. Jeśli kupujemy nowy sprzęt to zarówno od strony karty graficznej jak i płyty głównej fakt posiadania transferu 8x powinniśmy traktować całkowicie obojętnie a skoncentrować się na innych parametrach. Tym nie mniej należy odnotować, że to SiS stworzył pierwszą kartę obsługującą ten standard i na tą funkcję marketing producenta kładzie szczególny nacisk. Sądzę, że jest to spowodowane promocją własnych chipsetów oraz możliwościami poprawy wydajności tej grafiki zintegrowanej z nimi, która wykorzystuje pamięć podstawową płyty.

  • Architektura 4x2: Xabre wyposażono w cztery strumienie renderowania oraz osiem jednostek teksturujących (TMU), czyli po dwa na każdy kanał. To właśnie powoduje, że układ przypomina GeForce4 Ti czy Radeona 8500. Producent nie chwali się jednak funkcjonalnością umożliwiającą wielokrotne "omiatanie" danymi TMU w jednym procesie bez wykorzystania bufora ramki (przydatne przy bardziej skomplikowanych obliczeniach shaderów i większej ilości nakładanych tekstur), co może degradować jakość renderowanego obrazu oraz wydajność. Na pewno możemy jednak liczyć na obsługę czterech pikseli z dwoma teksturami w jednym cyklu.

  • DirectX 8: Najistotniejszą innowacją "ósemki" jest wprowadzenie programowalnych jednostek geometrii i cieniowania pikseli zwanych shaderami. Microsoft pozostawił możliwość emulacji Vertex Shadera za pomocą procesora natomiast w związku z jego niewystarczającymi możliwościami zablokował próby zrzuceniu mu na barki realizacji obliczeń programów dla pikseli. Tym właśnie tropem podążył SiS implementując w układzie jedynie Pixel Shader (w wersji 1.3). Z punktu widzenia zgodności z oprogramowaniem wydaje się takie posunięcie bardziej sensowne niż rozwiązanie znane z GF4MX i w zasadzie stanowi o zgodności z DirectX 8 przy minimalizacji kosztów własnych. Mocny procesor bez większych problemów poradzi sobie z obliczeniem prostych programów dla wierzchołków, a konkurent nVidia będzie zmuszał gry do rezygnacji z efektów Pixel Shadera, co w niektórych przypadkach (np. Morrowind) prowadzi do fatalnego pogorszenia realizmu grafiki 3D. Akcent marketingu SiS na tą funkcjonalność jest podstawowym ciosem godzącym w bezpośredniego rywala, czyli GF4MX. Bardziej niewygodnym przeciwnikiem wydaje się dla Xabre układ ATI Radeon 9000, bo oba Shadery realizuje sprzętowo.

  • Pamięć: Xabre 400 komunikuje się z pamięciami DDR za pomocą 128-bitowej szyny danych. Odpowiada to możliwościom oferowanym przez konkurencję. Znaczniej gorzej wygląda za to zagadnienie oszczędzania pasma, bo jedynym zaimplementowanym mechanizmem jest podział pamięci na dwa 64-bitowe banki oraz stosowanie przeplotu pomiędzy nimi. Wprawdzie Radeon 9000 ma jeszcze prostszy, pojedynczy 128-bitowy kontroler, ale doświadczenie uczy, że ważniejsze są techniki kompresji oraz detekcji i eliminacji obiektów przesłoniętych.

  • Wyświetlanie obrazu: Xabre, podobnie jak bezpośredni rywale umożliwia przetwarzanie dwóch niezależnych obrazów. Wyjście analogowe obsługiwane jest przez zawarty w układzie Ramdac charakteryzujący się przyzwoitym pasmem 375MHz. Współpracę z drugim urządzeniem wyświetlającym zapewnia dodatkowy układ SiS 301 zawierający TDMS dla LCD, Ramdac dla drugiego monitora analogowego oraz układ kodowania telewizyjnego PAL-NTSC umożliwiający osiąganie trybu 1024x768. W związku z takim przydziałem interfejsów nie jest możliwa konfiguracja DVI+TV czy 2xDVI. Jak na razie nie przewidziano również dedykowanego do pracy dualnej oprogramowania (typu nVidia nView czy ATI HydraVision) i "skazani" jesteśmy na podstawowe wsparcie jakim raczy nas sterownik oraz sam system operacyjny.

  • Filmy: SiS od lat wspiera sprzętowo dekodowanie Mpeg w postaci przetworzenia kompensacji ruchu (MC). Trzeba jednak przyznać, że konkurencja jest w stanie lepiej odciążyć procesor poprzez dodatkowe przejęcie obliczeń iDCT. Ważnym aspektem jest również wysoka jakość sprzętowej realizacji funkcji deInterlace (usuwanie przeplotu) oraz przeskalowania obrazu. W tym zakresie wydaje się, że Xabre zrobił dla kinomanów trochę więcej niż produkty nVidia i jedynie ATI dysponuje bardziej zaawansowanymi technologiami. Wrażenie to w zasadzie wynika tylko z rzeczywistych ocen porównawczych, bo producenci zawsze stosują w tym względzie przerost marketingu nad realnymi efektem praktycznym.

  • Dodatkowe mechanizmy poprawy jakości 3D: Jedną z większych wad Xabre jest brak możliwości użycia filtrowania anizotropowego. Mamy natomiast pełnoekranowy antyaliasing wykorzystujący supersampling (przeskalowanie z wyższego trybu renderowania) i rozmycie oraz dowolne ich połączenie. Są to najprostsze metody wygładzania ukośnych rantów obiektów różniące się funkcjonalnością. Supersampling dając wysoką jakość powoduje duże obciążenie układu natomiast rozmycie przy niewielkich stratach mocy prowadzi do pogorszenia jakości wyświetlanego obrazu.
Słowniczek nazw własnych:
  • 8X8 GPU: Określenie funkcjonalności układu Xabre oznaczające możliwość pracy AGP w trybie 8x oraz zgodność z DirectX 8.
  • Pixelizer Engine: Nazwa implementacji Pixel Shadera w układzie Xabre.
  • Frictionless Memory Control (FMC): Mechanizm przeplotu banków pamięci zwiększający efektywność ich wykorzystania.
  • Jitter-Free Anti-Aliasing: Metoda pełnoekranowego antyaliasingu realizowanego przez Xabre.
  • MotionFixing Video Procesor: Nazwa technik sprzętowego deInterlace oraz skalowania obrazu w odniesieniu do strumienia video.
  • Coloredeemer Technology: Mechanizm wzbogacenia kolorów wyświetlanego przez Xabre obrazu.
  • The Xminator XP Unified Driver: Nazwa sterowników referencyjnych SiS dla Xabre.
  • CubicLook Utility: Narzędzie obsługi okularów 3D, detekcji trybu AGP oraz zmian taktowania karty Xabre.
  • Double Scene Technology: Mechanizm niezależnej obsługi dwóch urządzeń wyświetlania obrazu przez Xabre (DVI+CRT, CRT+CRT,CRT+TV).








Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: SiS Xabre 400
 
 » Wstęp
 » Technologia
 » Przedstawiciel
 » Jakość 2D
 » Wyjście telewizyjne
 » Ustawienia 3D
 » Wydajność
 » Antyaliasing
 » Podkręcanie / słabszy procesor
 » Podsumowanie
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »