Recenzja zestawu 5.1 Edifier S550: mocna dawka dźwięku Autor: DYD | Data: 21/01/11
|
|
Wrażenia słuchowe
Testy komputerowe odbywały się na karcie dźwiękowej Sound Blaster X-Fi Fatality Edition przy pełnym podłączeniu sześciokanałowym (5.1). Dodatkowo głośniki zostały sprawdzone na netbooku MSI Wind przy podłączeniu stereo z subwooferem. Wykorzystano odtwarzacze PowerDVD 10 Ultra, VLC Media player, Foobar. Do porównań dynamiki dźwięku przy utworach muzycznych wykorzystano segmentowy zestaw audio składający się ze wzmacniacza stereo Pioneer A-405R oraz dwóch kolumn TDL Electronics RTL2 (wysokie kolumny z mocą 20 - 80W na kanał).
- Moc zestawu / szumy / rozkład
Moc zestawu licząca 280W przekłada się na odpowiednią siłę i głośność zestawu. Mimo dość dużej liczby, spora część rozkłada się w subwooferze (120W), na resztę kolumn przypada po 32W (czyli łącznie 180W). Przy ustawieniu poziomu dźwięku na maksimum w komputerze, zaś w kontrolerze głośność na 50 (wraz z Boost Voulme 6), czyli maksymalny poziom tego zestawu, dźwięk jest wciąż klarowany i czysty, nie słychać dławienia się sprzętu. W kwestii szumów zaczynają one być dopiero bardziej słyszalne przy głośności na poziomie 40, przy 50 są już dość wyraźne, kolejne poziomy Boost Volume jeszcze je powiększają. Trzeba dodać, że poziom 40 to już dość głośny dźwięk, z którego korzysta się w sytuacjach pokazu filmu, domowej imprezy lub dręczenia sąsiadów ;-) Przy głośnym odsłuchu wyraźnie odczujemy subwoofer, który mocnym dźwiękiem będzie emitował dolne rejestry. Mimo wybijającego się woofera, góra gra także względnie wyraźnie przy dużym poziomie głośności.
Istotne jest odpowiednie ułożenie zestawu w pokoju. Przy rozmieszczeniu ich na niewielkiej powierzchni możemy odczuć pewien dyskomfort, gdyż moc zestawu, a zwłaszcza subwoofera wymaga odpowiedniej przestrzeni. Rozkład "biurkowy" (czyli prostokąt 1m x 2m, frontowe ustawione na biurku, subwoofer umiejscowiony pod biurkiem, centralny ustawiony przed monitorem, tylne zawieszone z tyłu) spełni się jednak do pewnego stopnia głośności - przy większym poziomie, dźwięk będzie za bardzo się dusił, zwłaszcza w dolnych rejestrach, dlatego lepiej jest dać im trochę więcej przestrzeni. Przede wszystkim głośnik niskotonowy powinien nie stać pod biurkiem, lecz bardziej z boku, inaczej poczujemy silne basowe fale uderzeniowe na łydkach ;-)
Podczas bezczynności zestaw pobiera 27W, kiedy wyciszymy go poprzez przycisk mute poziom poboru mocy spada do 8W. Przy fragmencie z filmu Matrix Reloaded (Blu-ray) i głośności 30 (wartość typowa/optymalna dla tego zestawu) to pobór wynosi 30-33W, przy głośności 40 (głośno) pobór rośnie do przedziału 35-40W, zaś przy poziomie głośności 50 (bardzo głośno) dochodzi do 80W - pobór mocy rośnie głównie podczas bardziej nasilonych niskich tonów emitowanych z subwoofera.
(kliknij, aby powiększyć)
- Filmy Blu-ray, wideo H.264 z True HD / DTS 5.1 / AC3
Testy wykonywane były na płytach Blu-ray z komputera oraz wysokiej jakości filmach H.264 z DTS5.1 (także z True HD), bez żadnych dźwiękowych ulepszaczy, ustawień EQ i pseudo 3D (typu X-Fi Crystalizer czy X-Fi CMSS-3D). Sprawdzono dźwięk m.in. w pozycjach: Matrix Reloaded (Dolby TrueHD 5.1 ~1.5Mb/s), Blade Runner (z klimatyczną oprawą dźwiękową i muzyką Vangelisa; A52/AC3 48.0 KHz, strumień 630Kbps), koncerty U2 360 at the Rose Bowl (DTS 5.1 48.0 KHz, strumień 1536Kb/s), This Is It (DTS 5.1, 48.0 KHz, strumień 1536Kb/s), Eric Clapton Crossroads Guitar Festival (DTS 5.1, 48.0 KHz, 1536 Kbps), Depeche Mode Tour of the Universe - Live in Barcelona (DTS 5.1, 48.0 KHz, 768Kb/s). Odsłuchy były też przeprowadzane na testowych plikach Dolby (train_long, orchestra, stomp).
W tej kategorii zestaw czuje się jak ryba w wodzie - sześciokanałowy system głośnikowy odpowiednio rozprowadza dźwięk na poszczególne kanały. Dialogi i vocal są wyraźne i odpowiednio wyodrębnione, więc tło i oprawa dźwiękowa nie zakłóci nam podstawowego przekazu. Wysokie i średnie rejestry są ostro słyszalne, więc nie ma problemu ze zgubieniem jakiegoś istotnego dźwięku z danej sceny. Dynamiczny i głęboki bas odpowiednio nastroi atmosferę, tak istotną przy oglądaniu filmów. Dźwięk przestrzenny jest dobrze ukierunkowany - tyle satelity są tej samej mocy co przednie, więc tył dźwiękowej sceny jest wyrazisty i prawidłowo wychwytywany. Koncerty zarówno rockowe, jak i te z muzyką elektroniczną brzmią poprawnie, instrumenty są dobrze odczuwalne, zwłaszcza gitarowe sesje dobrze się prezentują. Subwoofer dobrze znosi dolne rejestry, nie odczujemy tutaj efektu buczenia.
- Muzyka stereo: rock, trance, pop, klasyka
Zapis muzyki wciąż odbywa się głównie w trybie stereo, więc podczas odsłuchu takich nagrań dźwięk działa w trybie 2.1, a centralny i tylne kolumny są nieaktywne. Zestaw nie posiada własnego systemu symulującego dźwięk przestrzenny, można go uzyskać korzystając z aplikacji typu: X-Fi CMSS 3D w karcie dźwiękowej Sound Blaster X-Fi. Jednak nagrań stereo lepiej słuchać na systemie 2.0 lub 2.1 niż sztucznie rozkładać dźwięk na wszystkie głośniki.
Dynamika dźwięku podczas odsłuchu stereo jest na mocnym poziomie w dolnych i wysokich rejestrach - średnie tony trochę są przytłumione, wielkość kolumn ma znaczenie. W porównaniu do 'oldschoolowego' zestawu stereo z dużymi kolumnami dobrej jakości czuć pewien niedostatek w scenie dźwiękowej kolumn Edifier. Dźwięk jest ostry, mocny, jednak wyczuwalne są pewne ograniczenia. Przy głośniejszym odsłuchu muzyki, lepiej zredukować poziom subwoofera, aby zbytnio nie epatował silnym basem - nie dotyczy fanów muzyki elektronicznej, test basów w Chemical Brothers przeszedł poprawnie z nawiązką.
(kliknij, aby powiększyć)
- Gry: Just Cause II, Mafia II, Half-Life 2 EP2
W grach oferujących dźwięk przestrzenny będziemy w pełni usatysfakcjonowani. Przy poprawnym rozstawieniu zestawu bez trudu możemy odsłuchać, z którego kierunku dobiega dźwięk, w zależności od ustawienia bohatera. Źródło dźwięku płynnie przemieszcza się z przednich głośników do tylnych, kiedy zmieniamy pozycje. Nastrojowa muzyka płynąca w tle rozgrywki, jak i dźwięki otoczenia, dialogi brzmią poprawnie i dodają smaku grze. Dźwięk jest czysty i dobrze ulokowany w przestrzeni. Nie ma opóźnień w momencie przechodzenia dźwięku z poszczególnych kanałów. Moc zestawu i jakość dźwięku bez zarzutu.
|