Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy miejsce na Twojš reklamę
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Mega-test: GeForce GTX 680, 580, 570, 560, Radeon HD 7970, 7950, 7870...
    

 

Mega-test: GeForce GTX 680, 580, 570, 560, Radeon HD 7970, 7950, 7870...


 Autor: DYD & Zbyszek | Data: 27/04/12

GeForce GTX 680 - architektura Kepler, układ GK104

GeForce GTX 680 to nowy flagowy model jednoprocesorowej karty graficznej w ofercie Nvidii. Jest to pierwsza karta tego producenta korzystająca z nowej architektury o nazwie Kepler oraz układu graficznego wykonanego w 28-nanometrowym procesie produkcji. Ten układ to chip o oznaczeniu GK104, składający się z 3,54 miliarda tranzystorów umieszczonych na powierzchni 294 mm2. Chip zawiera 1536 procesorów strumieniowych, 128 jednostek mapowania tekstur (TMU) i 32 jednostki cieniowania pikseli (ROP).

Układ jest podzielony na osiem bloków SMX, z których każdy zawiera 192 procesory strumieniowe, 16 jednostek mapowania tekstur (TMU), pamięci podręczne oraz silnik PolyMorph 2.0 odpowiedzialny za teselację. Dwa takie bloki składają się na blok jednostek nazywany Graphics Processor Cluster (GPC), który jest wyposażony w rasteryzator. Tym samym organizacja wewnętrzna jednostek w architekturze Kepler została znacznie zmieniona w stosunku do układów ze starszą architekturą Fermi. Dla porównania układ GF110 kart GeForce GTX 580 zawiera 512 procesorów strumieniowych i 64 jednostki TMU, podzielone na 16 bloków SM - w każdym po 32 procesory strumieniowe i 4 jednostki TMU. W przypadku architektury Kepler blok SMX zawiera sześciokrotnie więcej procesorów strumieniowych i 4 razy więcej jednostek TMU niż blok SM Fermi, co poprawia dwukrotnie jego wskaźnik wydajności na wat.


(kliknij, aby powiękrzyć)


(kliknij, aby powiękrzyć)

GeForce GTX 680 jest zbudowany z 2GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą oraz układu GK104 w pełnej wersji, z aktywnymi wszystkimi jednostkami. Chip jest taktowany zegarem 1006 MHz, natomiast pamięci 1502 MHz (6008 MHz efektywnie). Wskaźnik TDP wynosi 195W. Do zasilania służą dwie 6-pinowe wtyczki, natomiast na śledziu znalazły się dwa złącza DL-DVI i po jednym HDMI 1.4a oraz DisplayPort 1.2. Moc obliczeniowa wynosi 3,09 Teraflopa dla operacji pojedynczej precyzji


(kliknij, aby powiękrzyć)


(kliknij, aby powiękrzyć)

Brak osobnej częstotliwości taktowania dla procesorów strumieniowych to nie pomyłka. W najnowszej architekturze procesory strumieniowe nie są już taktowane podwójnym zegarem jak w przypadku Fermi, ale za to w stosunku do jednostek TMU jest ich dwukrotnie więcej (niż np. w układach GF104). Zdaniem Nvidii takie rozwiązanie daje zbliżoną wydajność, ale zmniejsza skomplikowanie układu i ilość pobieranej energii. Energia niezbędna do rozprowadzania sygnału taktującego zmniejsza się o połowę, natomiast energia potrzebna do pracy nowych procesorów strumieniowych jest o 10% niższa, niż dla o połowę mniejszej liczby analogicznych procesorów strumieniowych Fermi, ale taktowanych 2-krotnie wyższym zegarem. Skutkiem ubocznym jest wzrost powierzchni - osiągnięcie tej samej wydajności wymaga dwukrotnie większej liczby procesorów strumieniowych, które zajmują 80% większą powierzchnię, niż o połowę mniej analogicznych procesorów strumieniowych Fermi wraz z obwodami odpowiadającymi za ich podwójne taktowanie.


(kliknij, aby powiękrzyć)

Zmieniona budowa bloków SM/SMX oraz nowa architektura procesorów strumieniowych to nie jedyna zmiana wprowadzona w architekturze Kepler. Oprócz tego dodano obsługę najnowszych bibliotek DirectX 11.1 i znacznie usprawniono silniki polimorficzne (PolyMorph Engine) odpowiadające za teselację, obsługę vertexów i transformacje oraz rasteryzatory do obliczeń geometrycznych. Nowe silniki polimorficzne mają zapewniać 2-krotnie wyższą wydajność niż analogiczne w układach ze starszą architekturą Fermi. Wydajność rasteryzatorów została zwiększona do tego stopnia, aby odpowiada wydajności jednostek ROP i nie stanowiła wąskiego gardła. Zdaniem Nvidii wydajność teselacji w nowej architekturze w przypadku wysokich współczynników teselacji jest do 4 razy większa niż w architekturze GCN firmy AMD i karcie Radeon HD 7970.


(kliknij, aby powiękrzyć)

Kolejną z nowości jest funkcja GPU Boost, odpowiadająca za zwiększanie taktowania układu graficznego w celu poprawy wydajności. Funkcja monitoruje pobór energii i kiedy nie przekracza on TDP może zwiększać taktowanie układu graficznego ponad standardowe 1006 MHz. Wartością do jakiej wzrasta taktowanie w GeForce GTX 680 jest 1058 MHz, choć według Nvidii w rzadkich przypadkach może ono osiągać nawet około 1100 MHz. Aby funkcjonowanie GPU Boost było możliwe w chip GK104 najprawdopodobniej wbudowano rozwiązanie podobne do funkcji PowerTune kart Radeon HD 6900 i 7000. Funkcja ta polega na pomiarze poboru energii elektrycznej przez układ graficzny w czasie rzeczywistym oraz możliwości jego regulacji i dostosowywania do wcześniej ustalonej wartości. Dzięki temu w sterownikach i oprogramowaniu do GeForce GTX 680 pojawił się suwak znany dotychczas ze sterowników AMD, którym można zmniejszać lub zwiększać ilość pobieranej przez akcelerator energii.


(kliknij, aby powiękrzyć)

Oprócz tego w nowej architekturze znacznie usprawniono obsługę wyświetlaczy i technologię 3D Vision Surround oraz dodano obsługę ekranów o rozdzielczości 4K/Quad HD (3840x2160 pikseli). GeForce GTX 680 potrafi jednocześnie obsłużyć cztery monitory, natomiast na trzech z nich wyświetlać jednocześnie obraz stereoskopowy z częstotliwością 120 Hz. Maksymalna obsługiwana rozdzielczość ekranu wzrosła do 3840x2160 pikseli. To duża poprawa względem dotychczasowych kart z architekturą Fermi, choć do możliwości Radeonów z najnowszą wersją Eyefinity jeszcze trochę brakuje. Podobnie jak w rozwiązaniu firmy AMD tak i w nowej karcie Nvidii zastosowano funkcję kompensacji obrazu ukrytego za ramkami ustawionych obok siebie monitorów (tzw. Bezel Correction). Nvidia ulepszyła dodatkowo tę funkcję o możliwość chwilowego wyłączenia za pomocą wybranego klawisza, w przypadku, gdyby za ramką monitora znalazła się na przykład część menu gry.


(kliknij, aby powiękrzyć)


(kliknij, aby powiękrzyć)

W najnowszej generacji kart Nvidii nie mogło także zabraknąć rozwiązania podobnego do silnika QuickSync układów graficznych Intela oraz kodera VCE (Video Codec Engine) wprowadzonego w kartach Radeon HD 7000 z architekturą GCN. Jest nim specjalny silnik sprzętowego wspomagania konwersji materiałów wideo o nazwie NVENC. Jednostka potrafi konwertować materiały H.264/MVC 1080p w czasie od 4 do 8-krotnie szybszym od rzeczywistego, zużywając zaledwie kilka wat energii elektrycznej. NVENC jest już obsługiwany m.in. przez oprogramowanie CyberLink MediaEspresso. Ulepszeniu uległ także silnik odpowiadający za sprzętową akcelerację samego odtwarzania materiałów wideo, który zapewnia pełną akcelerację dla materiałów w rozdzielczości 3840x2160 pikseli, a nie tylko Full HD (1920x1080 pikseli) jak dotychczas.


(kliknij, aby powiękrzyć)

Wraz z nową architekturą zadebiutował również nowy algorytm wygładzania krawędzi, znacznie lepszy od dotychczas znanych. TXAA jest porównywany pod względem obciążenia karty z MSAA x8, jednak zapewnia wyraźnie wyższą jakość wygładzania krawędzi. Oprócz tego dodano adaptacyjną synchronizacją pionową (Adaptive V-Sync). Adaptive V-sync synchronizuje liczbę klatek z częstotliwością monitora tylko w przypadku, gdy przekracza ona 60 fps - gdy jednak chwilowo jest mniejsza synchronizacja zostaje na ten moment wyłączona, dzięki czemu płynność gry nie spada od razu do 30 fps. Architektura Kepler obsługuje także magistralę PCI-Expres 3.0, a także większą liczbę wyświetlanych jednocześnie tekstur.


(kliknij, aby powiękrzyć)


(kliknij, aby powiększyć)









Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Mega-test: GeForce GTX 680, 580, 570, 560, Radeon HD 7970, 7950, 7870...
 
 » Wstęp, lista GPU w porównaniu, specyfikacja
 » GeForce GTX 680 - architektura Kepler, układ GK104
 » Karta: Gigabyte GV-N680OC-2GD [GTX 680]
 » Radeon HD 7950, 7970 - układ Tahiti
 » Karta: VTX 3D VX7970 3GBD5-M2DHG [HD 7970]
 » Karta: Gigabyte GV-R795WF3-3GD [HD 7950]
 » Radeon HD 7850, 7870 - układ Pitcairn
 » Karta: Sapphire HD7870 GHZ Edition 2G [HD 7870]
 » Radeon HD 7700 - układ Cape Verde
 » Karta: Gigabyte GV-R777OC-1GD [HD 7770]
 » GeForce GTX 470, 480 - architektura Fermi, układ GF100
 » Karta: Sparkle SXX4701280D5-NM [GTX 470]
 » GeForce GTX 460 - układ GF104
 » Karta: Gigabyte GV-N460SO-1GI [GTX 460]
 » GeForce GTX 580, 570 - układ GF110
 » Karta: Gigabyte GV-N570SO-13I [GTX 570]
 » Karta: Gigabyte GV-N580SO-15I [GTX 580]
 » GeForce GTX 560, GTX 560 Ti - układ GF114
 » Karta: Gigabyte GV-N56GSO-1GI [GTX 560]
 » Karta: Sparkle Calibre X 560 Ti DF [GTX 560 Ti]
 » GeForce GTX 550 Ti - układ GF116
 » Karta: Gigabyte GV-N550 OC-1GI [GTX 550 Ti]
 » Radeon 6950, 6970 - układ Cayman
 » Karta: Sapphire Flex HD6970 2G GDDR5 [HD 6970]
 » Karta: Gigabyte GV-R695OC-1GD [HD 6950]
 » Radeon HD 6790, 6850, 6870 - układ Barts
 » Karta: Sapphire HD6790 1G GDDR5 [HD 6790]
 » Karta: Gigabyte GV-R685D5-1GD [HD 6850]
 » Karta: Sapphire VaporX HD6870 1G GDDR5 [HD 6870]
 » Platforma, procedura testowa i lista kart
 » Testy: GeForce GTX 460, 470, 550 Ti, 560, 560 Ti, 570, 580, 680, Radeon HD 6790, 6850, 6870, 6950, 6970, 7770, 7870, 7950, 7970
 » Dodatkowy test GTX 680, skalowanie
 » Pobór mocy, temperatury
 » Analiza i podsumowanie wyników
 » Podsumowanie
 » Kliknij, aby zobaczyć cały artykuł na jednej stronie
Wyświetl komentarze do artykułu »