Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Porównanie 8500GT, 8600GT(GTS), 7900GS, 2600HD(Pro) i 2400HT
    

 

Porównanie 8500GT, 8600GT(GTS), 7900GS, 2600HD(Pro) i 2400HT


 Autor: DYD | Data: 19/09/07

Porównanie 8500GT, 8600GT(GTS), 7900GS, 2600HD(Pro) i 2400HTWraz z pojawieniem się nowego systemu Microsoftu i jednocześnie nowej odsłony środowiska graficznego 3D, producenci kart graficznych również rozpoczęli swoje działania w kierunku rozwoju. Pierwsze kroki na tym polu postawiła NVidia, wypuszczając produkt z najwyższej półki - GeForce 8800. Następnie, do grona kart wspierających "DirectX 10" wstąpiły karty z niższego segmentu, pochodzące zarówno od nVidii jak i AMD.

W niniejszym porównaniu udział wzięły karty oparte na układach: GeForce 8600GT (i GTS) , 8500GT, 7900GS oraz Radeon 2600XT (Pro) i 2400XT pochodzące od producentów Asus, HIS, MSI i Palit. Ceny tychże kart zaczynają się już od 220zł, a kończą na kwocie 720zł. Ich wydajność sprawdziliśmy przy użyciu systemu Vista 32bit a także przy pomocy testów w środowisku DirectX 10.

Specyfikacja techniczna

Analizując porównawczą specyfikację testowanych kart widać pewne ich cechy wspólne. Karty wspierające DirectX 10 posiadają dość mocno okrojoną, 128-bitową szynę pamięci (oprócz układu 2400XT, który cechuje się jedynie 64-bitową szyną). Do tego wszystkie karty korzystają z szybkich pamięci DDR3, choć w sprzedaży są także modele z wolniejszymi pamięciami DDR2. Na rynku niebawem pojawiają się także modele Radeon 2600XT wyposażone w bardzo szybkie pamięci DDR4.

Karty kompatybilne z DX10 zbudowane są na układach wykonanych w nowej technologii - 80 nm u NVidii oraz 65 nm u konkurencji. Oprócz GeForce 8600 GTS, pozostałe karty nie wymagają dodatkowego zasilania, ponieważ nowy proces technologiczny objawia się m.in. niższym zapotrzebowaniem na moc. Zunifikowana architektura shaderów pojawia się zarówno w kartach nVidii, jak i AMD/ATI.

Cechy wspólne tychże kart to również 128-bitowe zmiennoprzecinkowe oświetlenie high dynamic-range (HDR), wsparcie dla DirectX 10 i Shader Model 4.0, możliwość łączenia kart w trybie SLI (NVidia) oraz Crossfire (ATI), maksymalna rozdzielczość 2560 x 1600, podwójne cyfrowe łącze DVI Dual-Link oraz wsparcie HDCP dla odtwarzania zabezpieczonych materiałów HD.

Rodzina układów RV6xx posiada pełne, sprzętowe wsparcie dla standardów video MPEG-2, VC-1 oraz H.264. A to dzięki procesorowi UVD (Unified Video Decoder), który przy współpracy z oprogramowaniem ATI Avivo HD umożliwia akcelerację wysokiej jakości video czyli m.in. Blu-Ray i HD DVD. Z kolei w układach NVidii mamy PureVideo HD oraz wbudowany procesor wideo ze sprzętową akceleracją odtwarzania filmów High-definition H.264, VC-1, MPEG2 oraz WMV9.

Karty NVidii oferują wygładzanie krawędzi w próbkowaniu do 16x, zaś ATI wprowadza dodatkowo 24x Custom Filter Anti-Aliasing w modelach HD2600 i 2900. W układach Radeon 2400 mamy próbkowanie 12x.

Zarówno układ G84 jak i Radeon RV630 wspiera HDMI wraz ze zintegrowanym w dźwiękiem 5.1, jednak ta funkcja aktywna jest tylko w wybranych modelach i przy opcjonalnych konwerterach HDMI->DVI.

  
Po lewej Avivo HD, po prawej PureVideo HD - w PowerDVD 7.3 (kliknij, aby powiększyć)

  
Konwerter HDMI->DVI z dźwiękiem 5.1 w 8600GT i 2600XT

Dla chętnych pełna, oficjalna specyfikacja techniczna poszczególnych układów:

Technikalia GeForce 8600 GTS, 8600GT i 8500GT
  • Zunifikowana architektura shaderów
  • Technologia GigaThread
  • Pełne wsparcie Microsoft DirectX10
    • Jednostki geometrii
    • Geometria chwilowa
    • Wyjście strumieniowe
    • Shader Model 4.0
  • Pełna 128-bitowa precyzja obliczeń zmiennoprzecinkowych w całym procesie graficznym
Silnik NVIDIA Lumenex
  • Pełnoekranowy antyaliasing 16x
  • Antyaliasing metodą sterowanego przezroczystością multisamplingu i supersamplingu
  • Niezależne od kąta patrzenia 16x filtrowanie anizotropowe
  • 128-bitowe zmiennoprzecinkowe oświetlenie high dynamic-range (HDR) z antyaliasingiem
    • Zmiennoprzecinkowe filtrowanie i blending tekstur metodą 32-bitów na składową
  • Zaawansowane algorytmy bezstratnej kompresji koloru, tekstur oraz danych wymiaru z
  • Obsługa kompresji map normalnych
  • Z-cull
  • Early-Z
Technologia NVIDIA Quantum Effects
  • Zaawansowane jednostki obliczeniowe przeznaczone do obliczeń fizycznych
  • Symulowanie i renderowanie efektów fizycznych przez procesor graficzny
Technologia NVIDIA SLI11
  • Umożliwiając jednoczesne współdziałanie dwóch kart graficznych pozwala na zwiększenie wydajności w stosunku do pojedynczego procesora graficznego.
Technologia NVIDIA PureVideo HD2
  • Dedykowany, wbudowany procesor wideo
  • Sprzętowa akceleracja odtwarzania filmów High-definition H.264, VC-1, MPEG2 oraz WMV9
  • Zaawansowana funkcja przestrzenno-czasowego usuwania przeplotu
  • Obsługa HDCP3
  • Funkcja przestrzenno-czasowego usuwania przeplotu
  • Redukcja szumów
  • Wyostrzanie krawędzi
  • Korekcja Bad Edit
  • Funkcja Inverse telecine (korekcja 2:2 oraz 3:2 pull-down)
  • Wysokiej jakości skalowanie obrazu wideo
  • Korekcja temperatury kolorów
  • Obsługa MicrosoftVideo Mixing Renderer (VMR)
Zaawansowane funkcje obsługi wyświetlania obrazu
  • Podwójne zintegrowane układy RAMDAC pracujące z częstotliwością 400MHz zapewniające obsługę analogowych wyświetlaczy do rozdzielczości 2048x1536 przy 85Hz włącznie4
  • Jedno podwójne wyjście DVI do obsługi płaskich wyświetlaczy cyfrowych do rozdzielczości 2560x16005
  • Jedno pojedyncze wyjście DVI do obsługi płaskich wyświetlaczy cyfrowych do rozdzielczości 1920x12006
  • Zintegrowany dekoder HDTV zapewnia możliwość odtwarzania wideo na odbiorniku TV (wyjście Component/Composite/S-Video) do rozdzielczości 1080i
  • Obsługa technologii wyświetlania na wielu monitorach NVIDIA nView
  • 10-bitowe przetwarzanie obrazu
Zaprojektowany dla MicrosoftWindows Vista
  • Pełna obsługa DirectX 10
  • Dedykowany procesor graficzny obsługujący nowy interfejs 3D Windows Vista Aero
  • Architektura wideo wykorzystująca VMR
Szybkie interfejsy
  • Obsługa architektury PCI Expressx16
  • Zaprojektowane dla pamięci GDDR3 i DDR2
Systemy operacyjne
  • Zaprojektowany dla Microsoft Windows Vista
  • Windows XP/Windows XP 64
  • Linux
Obsługa API
  • Pełna obsługa standardu DirectX, w tym najnowszej wersji Microsoft DirectX 10 Shader Model 4.0
  • Pełna obsługa OpenGL, w tym także OpenGL 2.0
1 - Tylko certyfikowane dla NVIDIA SLI wersje procesorów graficznych GeForce przeznaczonych dla magistrali PCI Express.
2 - Funkcja wymaga odpowiedniego oprogramowania wideo. Funkcja niedostępna w niektórych produktach.
3 - Wymaga odpowiednich, kompatybilnych komponentów, które są także przystosowane do obsługi HDCP.
4 - Funkcja dostępna tylko w procesorach graficznych GeForce 8600.
5 - Funkcja dostępna tylko w procesorach graficznych GeForce 8500.
6 - Funkcja dostępna tylko w procesorach graficznych GeForce 8400.




Technikalia ATI Radeon HD 2600
  • ATI Radeon HD 2600

    • 120 strumieniowych jednostek teksturujących
    • 390 milionów tranzystorów
    • 65nm proces technologiczny
    • 128-bitowy interfejs pamięci

    • Pełne wsparcie dla DirectX 10
    • Zunifikowana architektura shaderów
    • Technologia skalowania kart CrossFire
    • 128-bitowe zmiennoprzecinkowe oświetlenie high dynamic-range (HDR)
    • Do 24x Custom Filter Anti-Aliasing
    • Sprzętowa jednostka tesselacji
    • Dynamiczna akceleracja geometrii
    • Symulowanie i renderowanie efektów fizycznych przez procesor graficzny
  • ATI Radeon HD 2400

    • 40 strumieniowych jednostek teksturujących
    • 180 milionów tranzystorów
    • 65nm proces technologiczny
    • 64-bitowy interfejs pamięci

    • Pełne wsparcie dla DirectX 10
    • Zunifikowana architektura shaderów
    • Technologia skalowania kart CrossFire
    • Zmiennoprzecinkowe oświetlenie high dynamic-range (HDR)
    • Do 12x Custom Filter Anti-Aliasing
    • Sprzętowa jednostka tesselacji
    • Dynamiczna akceleracja geometrii
    • Symulowanie i renderowanie efektów fizycznych przez procesor graficzny
  • Cechy wspólne HD 2400 i HD2600

    • ATI Avivo HD video i architektura wideo
    • Wbudowane HDMI
    • Wbudowany dźwięk 5.1 (AC3) surround
    • Wbudowane wsparcie HDCP support
    • Obsługa adaptera ATI Radeon DVI-I na HDMI
    • Moduł UVD (Unified Video Decoder) Blu-ray / HD DVD





Asus EN8600GTS TOP (G-8600GTS)

Karta Asusa to najdroższy przedstawiciel biorący udział w tym teście. Oparty jest o chip NVidia GeForce 8600GTS z oznaczeniem "TOP" w wydaniu Asusa. Oznacza to fabrycznie podkręcone częstotliwości. Nominalne zegary rdzenia, shaderów i pamięci w układzie 8600GTS wynoszą 675/1450/1000 MHz. W EN8600GTS TOP częstotliwości są odpowiednio zwiększone - 745/1620/1145. Miło jest dostać w prezencie trochę więcej wydajności, jednak za takie wersje zawsze trzeba trochę dopłacić. Karta posiada 256MB pamięci DDR3, dwa cyfrowe wyjścia Dual-Link DVI, zgodność z HDCP, zintegrowany encoder HDTV ze wsparciem dla standardu 1080i. Karta zajmuje jeden slot i wymaga dodatkowego źródła zasilania poprzez złącze zasilające PCI-Express. Wiatrak w 2D pracuje dość cicho, dopiero po przejściu w tryb 3D zaczyna być wyraźniej słyszalny. Wyposażenie jest skromne: sterowniki, Adapter DVI-VGA, przewód wyjścia HDTV, etui na płyty. Można by sie pokusić o jakąś pełną wersję ciekawej gry, zwłaszcza, że radiator posiada logo gry S.T.A.L.K.E.R.

Nie zabrakło znanych już z poprzednich kart Asusa takich funkcji jak: Asus Splendid (poprawia jakość filmów oglądanych na komputerze PC), Asus Video Security Online (mini domowa ochrona), Asus Game LiveShow (przesyłanie obrazu wideo z gry do sieci Internet), Asus Game Replay (zapis obrazu wideo z gry do plików MPEG4), Asus Game FaceMessenger (możliwość komunikacji i tworzenia konferencji podczas gry w dowolne gry przeznaczone dla komputerów PC), Asus Gamer OSD (zmiana ustawień obrazu podczas grania).

  
(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)





Palit GeForce 8600GT Sonic

Dopisek "Sonic", podobnie jak "TOP" u Asusa, oznacza fabryczny overclocking. Mamy więc w naszym Palicie następujące częstotliwości: 600/1285/800 (rdzeń, shader, pamięci). Referencyjne zegary 8600GT wynoszą odpowiednio 540/1180/700. Karta posiada 256MB pamięci DDR3, dwa cyfrowe wyjścia Dual-Link DVI, zgodność z HDCP, zintegrowany encoder HDTV ze wsparciem dla standardu 1080i. Karta zajmuje dwa sloty i nie wymaga dodatkowego źródła zasilania poprzez złącze zasilające PCI-Express. Masywny wiatrak zarówno w 2D jak i podczas gier pracuje cicho. W standardowym wyposażeniu znajdziemy: sterowniki, Adapter DVI-VGA, przewód wyjścia HDTV oraz pełną wersję gry SpellForce 2.

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)





Palit GeForce 8500GT Sonic

Przyszła kolei na najtańszy w tym teście układ NVdii. Układ GeForce 8500GT wedle specyfikacji NVidii oferuje referencyjne częstotliwości 450/900/400 MHz (rdzeń, shader, pamięci). Testowany Palit GeForce 8500GT Sonic miał fabrycznie podkręcone częstotliwości od poziomu 600/1200/600 MHz. Karta posiada 256MB pamięci DDR3, jedno cyfrowe wyjście Dual-Link DVI oraz analogowe VGA, zgodność z HDCP, zintegrowany encoder HDTV ze wsparciem dla standardu 1080i. Karta zajmuje jeden slot i nie wymaga dodatkowego źródła zasilania poprzez złącze zasilające PCI-Express. Wiatrak zarówno w 2D jak i 3D pracuje cicho. W standardowym wyposażeniu znajdziemy: sterowniki, Adapter DVI-VGA, przewód wyjścia HDTV oraz pełną wersję gry SpellForce 2.

  
(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)





HIS Radeon HD 2600 XT IceQ Turbo

Wszystkie karty HISa zgodne z nową linią "HD" (i koncepcją Hi-Fi) wyróżniają się niebieskim PCB, grafitowym śledziem oraz pozłacanymi złączami DVI. Dodatkowo, HIS Radeon HD 2600 XT IceQ Turbo posiada firmowy overclocking. Nominalne zegary rdzenia i pamięci w układzie Radeon HD 2600 wynoszą 800MHz / 700MHz. W tym modelu mamy częstotliwości na poziomie 830 MHz dla rdzenia i 955 MHz dla pamięci. Karta posiada 256MB pamięci DDR3, wsparcie HDMI wraz z dźwiękiem 5.1 (poprzez opcjonalny konwerter DVI->HDMI), dwa cyfrowe wyjścia Dual-Link DVI, zgodność z HDCP, zintegrowany encoder HDTV ze wsparciem dla standardu 1080i. Karta zajmuje dwa sloty i nie wymaga dodatkowego źródła zasilania poprzez złącze zasilające PCI-Express. Znane i opisywane na naszych łamach chłodzenie IceQ sprawdza się dobrze, karta nie wydaje z siebie większego szumu nawet przy dużym obciążeniu 3D. W pudełku znajdziemy: sterowniki na płycie, przejściówkę DVI-VGA, przewód wyjścia HDTV, mostek Crossfire, a także kupon z grami HL2: Loast Coast i HL2: Deathmatch poprzez Steam.

  
(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)





MSI RX2600Pro (HD 2600Pro)

Model MSI RX2600Pro zbudowany na układzie ATI Radeon HD 2600Pro charakteryzuje się pasywnym chłodzeniem. Duży radiator przerzucony jest na tył karty i połączony termoprzewodzącymi rurkami z mniejszym radiatorem osadzonym na rdzeniu. Podczas pracy system ten działa sprawnie i nie powoduje niebezpiecznego nagrzewania się rdzenia. Karta oferuje referencyjne częstotliwości - 600 MHz rdzeń oraz 700 MHz pamięci. MSI RX2600Pro posiada 256MB pamięci DDR3, dwa cyfrowe wyjścia Dual-Link DVI oraz analogowe VGA, zgodność z HDCP, zintegrowany encoder HDTV ze wsparciem dla standardu 1080i. Karta zajmuje jeden slot (choć trzeba uważać na umieszczony z tyłu spory radiator) i nie wymaga dodatkowego źródła zasilania. Podobnie jak u HISa, jest opcjonalne wsparcie HDMI wraz z dźwiękiem 5.1, poprzez opcjonalny konwerter DVI->HDMI. W standardowym wyposażeniu znajdziemy: sterowniki, oprogramowanie MSI (m.in. MSI VIVID do zmiany parametrów obrazu podczas grania i MSI Live), Adapter DVI-VGA, przewód wyjścia HDTV oraz przewód SVideo.

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)





Palit HD 2400XT Sonic

Ten model to najtańszy bohater tego testu. Przede wszystkim ma obciętą szynę pamięci do 64-bit. Rdzeń posiada częstotliwość 700 MHz (to wersja "Sonic" fabrycznie podkręcona), zaś pamięci 750 MHz. Karta wyposażona jest w pamięci DDR3 o wielkości 256MB (są także wersje DDR2). Posiada jedno cyfrowe wyjście Dual-Link DVI, analogowe VGA, zgodność z HDCP, zintegrowany encoder HDTV ze wsparciem dla standardu 1080i. W standardowym wyposażeniu znajdziemy: sterowniki, Adapter DVI-VGA, przewód wyjścia HDTV oraz kupon HL2: Loast Coast i HL2: Deathmatch.

  
(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)





Asus EN7900GS (G-7900GS)

Na koniec opisu kart, rzut oka na starszego przedstawiciela rodziny GeForce 7, który także wystąpił w teście. GF7900GS już u nas opisywany, mieści się w przedziale cenowym testowanych kart i nadal jest dostępny w sprzedaży.

  
(kliknij, aby powiększyć)


(kliknij, aby powiększyć)





Testy

  • PLATFORMA TESTOWA
  • Procesor: INTEL CORE2 DUO 3GHz (9x333MHz)
  • Płyta główna: MSI MS-7345 (Intel P35)
  • Pamięci: OCZ 2GB DDR2-800 PC2-6400
  • HDD: HITACHI 500GB SATA-II
  • Zasilacz: OCZ GAMEXTREME 600W
  • Monitor: LCD 24" BenQ
  • STEROWNIKI / USTAWIENIA / SYSTEM
Sterowniki użyte przy kartach nVidii to Forceware 162.22 WHQL, zaś dla kart ATI wykorzystałem sterowniki Catalyst 7.8.
Testowy system to Windows Vista 32-bit PL. Vsync domyślnie wyłączony. Ustawienia sterowników takie jak po ich zainstalowaniu.





Podsumowanie

Aby zestawić miarodajnie zebrane wyniki 10 testów zsumowałem cząstkowe wyniki z poszczególnych benchmarków i podzieliłem sumę przez 10 (GeForce 7900GS w dwóch testach nie został wzięty pod uwagę ze względu na brak wsparcia DX10, więc jego wyniki podzieliłem przez 8). Efekt był następujący:
  • 6,5 punktów - Asus EN8600GTS TOP (G-8600GTS)
  • 5,7 punktów - Asus EN7900GS (G-7900GS)
  • 5,2 punktów - HIS Radeon HD 2600 XT IceQ Turbo
  • 5,0 punktów - Palit GeForce 8600GT Sonic
  • 3,6 punktów - MSI RX2600Pro (HD 2600Pro)
  • 2,9 punktów - Palit GeForce 8500GT Sonic
  • 1,8 punktów - Palit HD 2400XT Sonic
Oceniając generalnie wydajność nowych kart, trzeba stwierdzić, że nie prezentuje się ona zbyt okazale. Wraz z postępem technologicznym w parze nie poszła wydajność, co widać po zestawieniu wyników ze starszym układem 7900GS. Na szczęście nowo wydawane sterowniki poprawiają co nieco wydajność nowych układów, jak np. Catalyst 7.9, który podniósł troszkę fps w takich tytułach jak Far Cry, Call of Duty 2, Half-Life 2: Episode 1, Serious Sam 2 i Quake 4. Przyzwyczajono nas jednak, że nowe układy z segmentu środka często w kwestii wydajności ustępują swoim starszym braciom, które ewaluowały z układów wyższego segmentu (vide 7900GS czy X1950Pro). Ograniczenie szyny pamięci oraz mała ilość jednostek teksturujących na pewno nie uczyniło z tych kart demonów prędkości.

Nie ma co jednak tak bardzo rozpaczać, gdyż za kwotę 200 - 500 zł nie można oczekiwać killera fpsów. Jeśli chcemy naszego peceta wykorzystać do trochę bardziej nowoczesnych gier, na pewno trzeba sobie odpuścić układy GeForce 8500GT, Radeon HD 2400XT i niższe ich mutacje. Warto dołożyć niewielką kwotę i zastanowić się nad zakupem układów o oczko wyższych. Pominąłbym także 2600Pro, który warto zastąpić 2600XT oraz układ 8600GTS, którego cena jest dość wysoka. Zamiast pakować się w 8600GTS warto dołożyć trochę gotówki i zainwestować w układ segmentu wyższego (8800GTS lub jak wyjdzie 8800GS).

Na plus trzeba uznać, że karty te oferują wsparcie, które na razie raczkuje, ale sukcesywnie będzie się powiększać. Po pierwsze DirectX 10 rokuje obsługą nowych tytułów, zaś sprzętowa akceleracja video wysokiej jakości daje nam komfort odbioru tychże materiałów. Wszystkie nowo wydane układy, zarówno GeForce jak i Radeon skutecznie wspierają video high-definition poprzez sprzętową akcelerację. ATI dzięki Avivo HD, a NVidia ze swym PureVideo umożliwiają płynne odtwarzanie nowych standardów video HD i wszystkich filmów Blu-Ray i HD DVD. Obciążenie procesora podczas odtwarzania tego typu filmów było na poziomie 5-7%. Dodatkowo poprzez specjalny konwerter HDMI można przesyłać zarówno obraz Full HD jak i cyfrowy, przestrzenny dźwięk 5.1.

Trzeźwo jednak patrząc na rynek, na razie DX10 nie wiele może zaoferować posiadaczom kart go obsługującym poza tym, że w ogóle istnieje. Gier pod te API mamy jak na lekarstwo, nie ma też na razie na nie bumu. Ważne wychodzące tytuły radzą sobie dobrze w systemie XP i DX9 (vide najnowszy Medal of Honor: Airbone na silniku Unreal3). Zobaczymy jak będzie z Crysis, który ma wykorzystać potencjał nowego API. Póki zatem DX10 nie zakorzeni się bardziej na rynku, to jeszcze trochę wody upłynie...

Jeśli jednak już teraz chcemy korzystać z dobrodziejstw najnowszych technologii, Vista nam nie straszna, nie wymagamy super wydajności oraz nie chcemy wydać zbyt wiele gotówki (na karty typu GF8800 czy HD2900), warte polecenia są dwa układy: GeForce 8600GT i Radeon 2600XT. Dostępne są w cenie, w zależności od wersji, od 350zł do 500zł. I właśnie tymi dwoma układami, ze względu na stosunek wydajności do ceny oraz nowe zaplecze technologiczne, warto się zainteresować.


TwojePC - OK!

HIS Radeon HD 2600 XT IceQ Turbo (ATI Radeon HD 2600XT)

Palit GeForce 8600GT Sonic (nVidia GeForce 8600GT)