Test Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 9060 XT 16GB vs Pure RX 9070 16GB Autor: DYD | Data: 23/06/25
|
Dziś na tapecie mamy obszerny test nowej karty graficznej Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 9060 XT Gaming OC 16GB w wersji 16 GB, opartej na niedawno wprowadzonym na rynek układzie AMD Radeon RX 9060 XT. Według zapowiedzi AMD, model ten ma stanowić alternatywę (w wariancie 16 GB) dla GeForce RTX 5060 Ti (8 GB), przy czym jego cena ma być niższa. Karta została zaprojektowana z myślą o maksymalnej wydajności w grach w rozdzielczości 1080p, z włączoną obsługą ray tracingu. Sprawdzimy, jak poradziła sobie w kilkunastu tytułach w rozdzielczościach 4K, 1440p oraz 1080p. Tym samym, wraz z tym artykułem, wracamy do publikacji recenzji kart graficznych – wkrótce można się spodziewać kolejnych testów, mamy nadzieję również modeli od NVIDIA. Tymczasem zapraszam do lektury testu Sapphire Nitro+ Radeon RX 9060 XT kontra Sapphire Pulse Radeon RX 9070 16GB. Dajcie znać w komentarzach, jaki model karty graficznej chcecie w testach w następnej kolejności. |
|
Garść informacji o układzie AMD Radeon RX 9600 XT
Układ AMD Radeon RX 9060 XT, mający być bezpośrednią konkurencją dla modelu NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti, zadebiutował na rynku pod koniec maja 2025 roku. Karty oparte na tym układzie są dostępne w polskich sklepach od początku czerwca, w cenach od 1399 zł (najtańsze modele z 8 GB pamięci) do nawet 2129 zł za wersje 16 GB z fabrycznie podkręconymi zegarami rdzenia. Radeon RX 9060 XT występuje w dwóch wariantach – z 8 GB i 16 GB pamięci VRAM – wycenionych na dzień premiery odpowiednio na 299 USD i 349 USD. Karta została zaprojektowana z myślą o maksymalnej wydajności w grach w rozdzielczości 1080p z włączonym ray tracingiem i obsługuje zarówno technologię FSR 4, jak i jej następcę – Project Redstone.
Radeon RX 9060 XT bazuje na 4-nanometrowym układzie Navi 44 z architekturą RDNA 4, wyposażonym w 32 aktywne jednostki obliczeniowe (CU). Oznacza to łącznie 2048 procesorów strumieniowych, 64 jednostki AI, 32 jednostki RT, 128 TMU oraz 64 ROP-y. Karta korzysta z 128-bitowego interfejsu pamięci GDDR6 o przepustowości 320 GB/s, a jej TDP wynosi 182W w wariancie 16 GB oraz 150 W w wersji 8 GB.
Według danych AMD, Radeon RX 9060 XT 16 GB w rozdzielczości 1440p jest średnio o 6% wydajniejszy od GeForce RTX 5060 Ti 8 GB. Co więcej, karta oferuje lepszy stosunek wydajności do ceny – konkurencyjny RTX 5060 Ti 8 GB kosztuje około 380 USD.
Układ Radeon RX 9060 XT wspiera technologię AMD Frame Generation, znana również jako AMD Fluid Motion Frames (AFMF). To technologia generowania klatek, która ma na celu zwiększenie płynności obrazu w grach. Działa poprzez interpolację dodatkowych klatek między już istniejącymi, co w teorii przekłada się na wyższą liczbę FPS i bardziej płynną rozgrywkę. AFMF jest odpowiedzią AMD na NVIDI's DLSS Frame Generation. Oprócz AFMF mamy jeszcze inną technologię - AMD FidelityFX Super Resolution (FSR), która także poprawia płynność obrazu w grach. Obie technologie (AFMF o FSR) mogą ze sobą współpracować – łączy je wspólny cel: zwiększenie liczby klatek na sekundę bez znacznego pogorszenia jakości obrazu.
Spójrzmy, jak prezentują się dane techniczne układu oraz testowanych modeli kart: Sapphire Nitro+ OC Radeon RX 9060 XT 16 GB i Sapphire Pulse Radeon RX 9070 16 GB.
Parametr |
Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 9060 XT Gaming OC 16GB |
Sapphire Pulse AMD Radeon RX 9070 Gaming 16GB |
NVIDIA RTX 5060 Ti 8/16GB |
Nazwa kodowa GPU |
Navi 44 XT |
Navi 48 XT |
GB206-300 (Blackwell) |
Liczba tranzystorów |
29 700 mln |
53 900 mln |
21 900 mln |
Data wydania układu |
21.05.2025 |
28.03.2025 |
16.04.2025 |
Technologia wykonania |
4 nm |
4 nm |
4 nm (TSMC N4) |
Rozmiar procesora (Die Size) |
199 mm² |
357 mm² |
181 mm² |
Typ magistrali |
PCIe 5.0 x16 |
PCIe 5.0 x16 |
PCIe 5.0 x16 |
Liczba potoków pikseli (ROP) |
64 |
128 |
48 |
Jednostki mapowania tekstur (TMU) |
128 |
224 |
144 |
Rozmiar pamięci |
16 GB |
16 GB |
8/16 GB |
Typ pamięci |
GDDR6 (Hynix) |
GDDR6 (Hynix) |
GDDR7 |
Szerokość magistrali |
128-bit |
256-bit |
128-bit |
Częstotliwość GPU |
2787 MHz |
2070 MHz |
2407 MHz |
Boost GPU |
3444 MHz |
2920 MHz |
2572 MHz |
Częstotliwość MEM |
2518 MHz |
2518 MHz |
3500 MHz |
Efektywna częstotliwość pamięci |
20016 MHz |
20040 MHz |
28000 MHz |
Przepustowość pamięci |
322.3 GB/s |
644.6 GB/s |
448.0 GB/s |
Jednostki cieniujące |
2048 (v6.5) |
3584 (v6.5) |
4608 CUDA |
Rdzenie RT (śledzenie promieni) |
32 |
56 |
36 SM → 72 RT‑core |
Pobór mocy (idle/max) |
14W / 220W |
16W / 182W |
10W / 182W |
Zalecany zasilacz |
650W |
450W |
450–550W |
Ilość wentylatorów |
3 |
2 |
2/3 |
Złącza |
2xHDMI(2.1b mini) 1xDP (2.1a) |
2xHDMI(2.1b) 2xDP (2.1a) |
[zależnie od modelu] HDMI (2.1b) / DP (2.1b) |
Zasilanie |
1x8-Pin |
2x8-Pin |
1×8pin/16pin |
Cena (czerwiec 2025) |
1899 zł |
2899 zł |
Zakres cen 8 GB: 1650–1850zł
Zakres cen 16 GB: 1999–2599zł |
Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 9060 XT Gaming OC 16GB
Sapphire Nitro+ RX 9060 XT to topowy model z serii RX 9060 XT, wyposażony w efektowne podświetlenie ARGB, chłodzenie klasy premium oraz fabryczny overclocking. W ofercie producenta znajdują się także inne warianty tej karty – Pure (16 GB) oraz Pulse (8 GB i 16 GB).
Model Nitro+ wyróżnia się solidną konstrukcją i dużymi wymiarami – ma aż 298 mm długości, a zastosowany zestaw trzech cichych wentylatorów zapewnia skuteczne odprowadzanie ciepła. Grubość karty to 55 mm, co oznacza, że zajmuje trzy sloty w obudowie komputera.
Karta pracuje z zegarem do 3320 MHz w trybie Boost oraz 2787 MHz w trybie Game, co stanowi znaczący wzrost względem referencyjnego taktowania (2530 MHz) i daje wyraźną przewagę nad wersjami Pulse czy Pure. RX 9060 XT Nitro+ bazuje na architekturze RDNA 4 (Navi 44) i wyposażona jest w 16 GB pamięci GDDR6.
Parametr Typical Board Power (typowy pobór mocy przez kartę) wynosi w tym modelu 182 W, co czyni go najbardziej wymagającym energetycznie spośród wszystkich wersji RX 9060 XT od Sapphire. Zasilanie realizowane jest za pomocą pojedynczego złącza 8-pin PCI Express. Tuż obok na laminacie umieszczono bezpieczniki chroniące układ graficzny przed skokami napięcia. Sekcja zasilania składa się z 9 faz.
Jeśli chodzi o wyjścia wideo, każda autorska karta Sapphire RX 9060 XT wyposażona została w:
- 2 porty HDMI 2.1b (obsługujące rozdzielczości UHD i 4K przy 120–240 Hz),
- 1 złącze DisplayPort 2.1a.
Standard DP 2.1a, wprowadzony w styczniu 2024 roku, obsługuje pełne pasmo UHBR20 – do 20 Gb/s na linię, co łącznie daje 80 Gb/s przy czterech liniach transmisyjnych. Wszystkie te złącza umożliwiają przesyłanie obrazu w rozdzielczości do 8K (7680 × 4320 px).
Spójrzmy teraz jak karta Sapphire Nitro+ OC Radeon RX 9600 XT 16GB się prezentuje, w pórownaniu do mocniejszego brata Sapphire Pulse RX 9070 16GB.
Sapphire Nitro+ OC Radeon RX 9060 XT 16GB (kliknij, aby powiększyć)
(kliknij, aby powiększyć)
(kliknij, aby powiększyć)
(kliknij, aby powiększyć)
Sapphire Nitro+ RX 9060 XT oraz Sapphire Pulse RX 9070XT (kliknij, aby powiększyć)
Ten większy to jest Sapphire Nitro+ OC RX 9060 XT (kliknij, aby powiększyć)
Na śledziu mamy 1xDP oraz 2x mini HDMI, zaś do zasilenia karty wystarczy 1 złącze 8-PIN PCI-E(kliknij, aby powiększyć)
Sapphire Nitro+ w obudowie CoolerMaster (kliknij, aby powiększyć)
Sapphire Nitro+ w obudowie CoolerMaster (kliknij, aby powiększyć)
W przekazywaniu ciepła z układu graficznego do podstawy systemu chłodzenia pośredniczy termopad Honeywell PTM7950. Jest to sprawdzone rozwiązanie o wysokiej wydajności, które nie traci właściwości wraz z upływem czasu ani nie przewodzi prądu. Radiator karty jest owiewany przez trzy wentylatory Tri-X z podwójnym łożyskiem kulkowym i łopatkami o profilu AeroCurve. Dzięki minimalizacji tarcia powietrza generują one niskie ciśnienie akustyczne.
Ponadto, dzięki technologii Quick Connect po odkręceniu jednej śrubki wentylatory można łatwo wyczyścić albo ewentualnie wymienić, nie tracąc przy tym gwarancji. Zgodnie z filozofią Frame Defence autorskie karty Sapphire są zabudowane z każdej strony, co zabezpiecza je przed uszkodzeniami mechanicznymi. Pomaga w tym aluminiowy backplate.
Na całej długości układ chłodzenia modelu NITRO+ został zainstalowany pasek podświetlenia ARGB. Za pomocą programu Sapphire TriXX można zmieniać jego tryby pracy. Ponadto, przy pomocy znajdującego się na laminacie karty wyprowadzenia i dołączonego do zestawu przewodu można zsynchronizować iluminację paska z diodami LED płyty głównej.
Ze strony producenta warto pobrać oprogramowanie Sapphire TriXX, które – jak chwali producent – jest kluczem do pełnego wykorzystania możliwości kart graficznych tej marki. Dzięki TriXX można precyzyjnie dostroić wydajność karty oraz zapisać własne profile ustawień dla ulubionych gier. Aplikacja została przeprojektowana i oferuje intuicyjny interfejs, który obejmuje m.in. funkcje TriXX Boost, NITRO GLOW oraz Software BIOS Switch.

Aplikacja Sapphire TriXX (kliknij, aby powiększyć)
TriXX może działać zarówno w trybie instalacyjnym, jak i przenośnym (portable). Z poziomu aplikacji możliwe jest m.in. zapisanie aktualnej wersji BIOS-u, monitorowanie parametrów pracy karty, przetestowanie wentylatorów (które przy teście rozpędzają się do ponad 4000 obr./min przez kilkanaście sekund) oraz regulacja lub całkowite wyłączenie podświetlenia LED. Przydałaby się jednak nowsza wersja programu, ponieważ w przypadku układu RX 9060 XT brakuje kilku informacji na głównym ekranie – m.in. danych o rozmiarze chipu (Die Size) czy obsługiwanej wersji DirectX.
W zakładce TriXX Boost znajdziemy funkcje umożliwiające poprawę płynności kosztem jakości lub odwrotnie – to forma upscalingu, podobna do tej dostępnej w sterownikach AMD Adrenalin. Program dostępny jest wyłącznie w wersji angielskiej.
Podczas intensywnego obciążenia (np. w teście stresowym) karta Sapphire Nitro+ RX 9060 XT pobierała około 182 W, w porównaniu do 220 W dla modelu Pulse RX 9070. Z kolei w trybie bezczynności – gdy taktowania rdzenia i pamięci są obniżane – pobór mocy wynosił miedzy 14 a 19 W.
Mimo pełnego obciążenia, system chłodzenia złożony z solidnych rurek cieplnych (heatpipe’ów) oraz trzech cichych wentylatorów utrzymuje wysoką kulturę pracy – prędkość obrotowa nie przekraczała 43% (ok. 1800 obr./min). Dzięki temu karta zachowywała niskie temperatury: rdzeń osiągał maksymalnie 52°C, a pamięci 74°C.
W trybie spoczynku (idle) wentylatory pozostają wyłączone, a temperatury można śledzić np. na zrzutach ekranu z GPU-Z. Taktowanie pamięci wówczas spadało do poziomu między 250 a 908 MHz (na karcie RX 9070 Pulse wartości te obniżały się nawet do 76 MHz).
GPU-Z info: Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 9060 XT Gaming OC 16GB
GPU-Z Advanced: Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 9060 XT Gaming OC 16GB
GPU-Z czujniki, Idle: Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 9060 XT Gaming OC 16GB
GPU-Z czujniki, stress-test: Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 9060 XT Gaming OC 16GB
GPU-Z czujniki, Idle: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 9070 16GB
GPU-Z czujniki, stress-test: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 9070 16GB
Platforma testowa
Testy odbywają się w temperaturze otoczenia 25°C, a karty graficzne podczas testów znajdują się w obudowie. Na wstępie testów od razu zaznaczę, że oczywiście warto było dodać wyniki tożsamych kart od zielonej konkurencji, czyli ze stajni NVIDIA, ale obecnie dysponowaliśmy tylko tymi dwoma kartami i jak uda nam się otrzymać do testów modele RTX, to szybko wyniki zostaną zaktualizowane.
Platforma testowa |
Procesor (CPU) |
AMD Ryzen 9 7900X (AM5) |
AMD.com |
Płyta główna |
Aorus X870E Elite WiFi7 |
. |
Pamięci (DDR5) |
G.Skill Z5 Royal Neo DDR5 6400 CL30 32GB (16GBx2) |
GSkill.com |
Chłodzenie |
Noctua NH-D15 G2 |
Noctua.at |
Zasilacz |
Fractal Design ION+ 760P |
. |
Dysk |
WD Blue SN570 NVMe SSD 1TB PCIe Gen3 |
WD.com |
Obudowa |
Cooler Master HAF 700 |
CoolerMaster.com |
System |
Windows 11 Pro |
. |
Karty graficzne biorące udział w testach |
Model: |
Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 9060 XT Gaming OC 16GB |
SapphireTech.com |
Model: |
Sapphire Pulse AMD Radeon RX 9070 Gaming 16GB |
Sapphiretech.com |
* Wersja sterownika w testach 25.6.1 Adrenalin Edition
Test Cyberpunk 2077: Ultimate Edition
Gra Cyberpunk 2077: Ultimate Edition korzysta z autorskiego silnika REDengine 4, będącego czwartą iteracją technologii stworzonej przez CD Projekt Red. REDengine 4 wnosi wsparcie dla ray tracingu w czasie rzeczywistym, globalnego oświetlenia, screen space reflections oraz PBR (Physically Based Rendering), co w połączeniu z DirectX umożliwia uzyskanie imponującej oprawy wizualnej. Choć wersja Ultimate Edition obejmuje wszystkie aktualizacje – w tym „Phantom Liberty” – i działa na nowych konsolach oraz PC, nadal opiera się na REDengine4, czyli tej samej technologii, która zasilała oryginalne wydanie, tylko z dodatkowymi usprawnieniami i optymalizacjami wizualnymi. Gra posiada wbudowane narzędzie do sprawdzania wydajności w grze.
Cyberpunk 2077: Ultimate Edition | ustawienia grafiki (kliknij, aby powiększyć)
Ustawienia grafiki:
- Detale = Overdrive RT [Ultra]
- AMD FSR 2.1 = Jakość

Ustawienia grafiki:
- Detale = Overdrive RT [Ultra]
- AMD FSR 2.1 = Wydajność

Ustawienia grafiki:
- Detale = Overdrive RT [Ultra]
- AMD FSR 3 = Natywna AA

Ustawienia grafiki:
- Detale = Overdrive RT [Ultra]
- AMD FSR 3 = Jakość

Ustawienia grafiki:
- Detale = Overdrive RT [Ultra]
- AMD FSR 3 = Wydajność

Ustawienia grafiki:
- Detale = Overdrive RT [Ultra]
- Skalowanie = OFF

Test Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2 został stworzony na autorskim silniku Rockstar o nazwie RAGE (Rockstar Advanced Game Engine). Silnik ten był rozwijany przez lata i został specjalnie dostosowany do wymagań otwartego świata gry. W RDR2 RAGE umożliwia zaawansowaną symulację fizyki, realistyczne oświetlenie, zmienne warunki pogodowe oraz rozbudowaną sztuczną inteligencję postaci niezależnych. Dzięki zastosowaniu technologii TAA (Temporal Anti-Aliasing), HDR i volumetric lighting, gra oferuje wysoki poziom szczegółowości zarówno w krajobrazach, jak i animacjach postaci. Gra posiada wbudowane narzędzie do sprawdzania wydajności w grze.
Red Dead Redemption 2 | ustawienia grafiki (kliknij, aby powiększyć)
Ustawienia grafiki:
- Detale = Wszystko przesunięta na Maksimum jakości
- AMD FSR 2 = OFF
- TAA = Wysoka | FXAA = Wł. | MSAA x4
- Interfejs graficzny = Vulkan
- Ust. zaawansowane = Wszystko przesunięta na Maksimum jakości

Ustawienia grafiki:
- Detale = Wszystko przesunięta na Maksimum jakości
- AMD FSR 2 = Jakość
- Interfejs graficzny = Vulkan
- Ust. zaawansowane = Wszystko przesunięta na Maksimum jakości

Test Monster Hunter Wilds Benchmark
Gra Monster Hunter Wilds została opracowana z wykorzystaniem wewnętrznego silnika Capcomu o nazwie RE Engine, znanego również jako „Reach for the Moon Engine”. Aby wykonać pomiar można pobrać darmową wersję narzędzia o nazwie Monster Hunter Wilds benchmark z platformy Steam umożliwiający przeprwodzanie testu wydajności PC.
Monster Hunter Wilds Benchmark | ustawienia grafiki (kliknij, aby powiększyć)
Ustawienia grafiki:
- Detale = ULTRA
- Dodatkowo śledzenie promieni = Bardzo Wysokie
- Upscalling (Superrozdzielczość) = AMD FSR [3.1.3]
- Generowanie klatek = OFF
- Tryb Upscalingu = AMD Native AA

Ustawienia grafiki:
- Detale = ULTRA
- Dodatkowo śledzenie promieni = Bardzo Wysokie
- Upscalling (Superrozdzielczość) = OFF
- Generowanie klatek = OFF
- Wygładzanie krawędzi = FXAA + TAA

Test Grand Theft Auto V Enhanced
Gra Grand Theft Auto V Enhanced (wydana na konsole nowej generacji i PC) wykorzystuje silnik graficzny RAGE (Rockstar Advanced Game Engine). Jest to autorski silnik stworzony przez Rockstar Games, używany także w takich tytułach jak Red Dead Redemption 2 czy Max Payne 3. W wersji "Enhanced", RAGE został znacząco usprawniony — obsługuje tekstury w wyższej rozdzielczości, zaawansowane oświetlenie, odbicia w czasie rzeczywistym, cieniowanie PBR (physically based rendering) oraz ray tracing (na kompatybilnym sprzęcie). Silnik zapewnia także dynamiczne warunki pogodowe, rozbudowaną fizykę pojazdów i realistyczne animacje postaci dzięki integracji z technologią Euphoria. Wszystko to sprawia, że świat GTA V w wersji Enhanced wygląda znacznie bardziej realistycznie niż w pierwotnych wydaniach.
Pomiar dokonany przy użyciu wbudowanego narzędzia do testowania. Aby je aktywować, trzeba rozpocząć grę i wówczas w sekccji ustaień graficznych pojawi się możliwość uruchomienia benchmarka. Po zakończeniu benchmarka, wyniki nię są podawane na ekranie. Są zapisywane w pliku txt w tym katalogu: C:\Users\[nazwa użytownika]\Documents\Rockstar Games\GTAV Enhanced\Benchmarks. Na karcie 9060XT nie był akrywny tryb AMD SFR w wersji 4. Pojawił się dopiero na karcie 9070. SFR 4 to czwarta generacja tego podejścia, w której algorytmy dynamicznie dzielą obciążenie renderowania między rdzenie GPU, co skutkuje płynniejszym przebiegiem animacji i mniejszymi skokami czasu renderowania klatki.
Grand Theft Auto V Enhanced | ustawienia grafiki (kliknij, aby powiększyć)
Ustawienia grafiki:
- Detale = ULTRA
- Pomiar 1: Skalowanie klatek = AMD FSR 1 [tryb: Ultra Jakość]
- Pomiar 2: Skalowanie klatek = AMD FSR 3 [tryb: Natywne wygładzanie krawędzi]
- Pomiar 3-6: Skalowanie klatek = wyłączone

Test Black Myth Wukong Benchmark Tool
Gra Black Myth: Wukong została stworzona przy użyciu silnika Unreal Engine 5, jednego z najnowocześniejszych i najbardziej zaawansowanych silników graficznych dostępnych na rynku. Dzięki temu tytuł oferuje wyjątkowo szczegółową grafikę, realistyczne oświetlenie (w tym Lumen) oraz dynamiczne otoczenie, które reaguje na działania gracza. W grze zastosowano również technologię Nanite, umożliwiającą renderowanie ogromnej liczby detali bez wpływu na wydajność, co przekłada się na imponującą skalę i jakość wizualną świata. Można za darmo pobrać Black Myth Wukong Benchmark Tool, aby sprawdzić wydajność komputera.
Black Myth Wukong | ustawienia grafiki (kliknij, aby powiększyć)
Jakość grafiki jest na bardzo wysokim poziomie. W ustawieniach można wybrać oprócz XsEE (Intel Xe Super Sampling – technika rekonstrukcji obrazu opracowana przez Intel) także TSR (Temporal Super Resolution) oraz FSR (FidelityFX Super Resolution) – dwoma technologiami skalowania obrazu stosowanymi w grach w celu poprawy wydajności przy zachowaniu wysokiej jakości grafiki. TSR – opracowany został przez Epic Games i jest zintegrowany z Unreal Engine 5. FSR opracowany przez AMD, działa w wielu silnikach i grach. W tym benchmarku duże znaczenie na ilość fps ma ustawienie Supersamplingu (w zakresie od 25 do 100). Testowaliśmy z dwóch wersjach 25 i 50.
Ustawienia grafiki:
- Jakość grafiki = Filmowy
- Ostrość Supersamplingu = 25
- Supersamplingu = OFF
- Generowanie klatek = OFF
- Pełny Ray tracing = Wł. (poziom: bardzo wysoki)

Poniżej wyniki na tych samych ustawieniach co powżej, ale z włączoną opcją Generowania klatek.
Ustawienia grafiki:
- Jakość grafiki = Filmowy
- Ostrość Supersamplingu = 25
- Supersamplingu = OFF
- Generowanie klatek = ON
- Pełny Ray tracing = Wł. (poziom: bardzo wysoki)

Ostatni pomiar z tego benchmarku to ustawienia jak w pierwszym pomiarze, ale Ostrość Supersamplingu ustawiona na 50. Tutaj już mocno spada fps.
Ustawienia grafiki:
- Jakość grafiki = Filmowy
- Ostrość Supersamplingu = 50
- Supersamplingu = OFF
- Generowanie klatek = OFF
- Pełny Ray tracing = Wł. (poziom: bardzo wysoki)

Test Control
Control to jedna z pierwszych gier, które w pełni wykorzystały możliwości kart graficznych z obsługą DirectX Raytracing (DXR), co znacząco wpłynęło na jakość wizualną. Gra od studia Remedy Entertainment została stworzona przy użyciu autorskiego silnika Northlight Engine. Jest to zaawansowany technologicznie silnik graficzny, który pozwala na implementację ray tracingu w czasie rzeczywistym, oferując realistyczne odbicia, oświetlenie i cienie. Northlight wyróżnia się również szczegółowym systemem fizyki otoczenia oraz efektami cząsteczkowymi, co ma kluczowe znaczenie w dynamicznej, zniszczalnej przestrzeni gry. Control nie posiada wbudowanego benchmarka do sprawdzenia wydajności. Pomiar gry za pomocą aplikacji Microsoft Game Bar [skrót CRTL+G]. Wykonany w trzech ustawieniach: Ultra, Wysokie, Średnie.
Control | ustawienia grafiki (kliknij, aby powiększyć)
Ustawienia grafiki:
- Predefiniowana jakość grafiki = Ultra
- Predefiniowany Ray tracing = Ultra
- MSAA = 4X

Ustawienia grafiki:
- Predefiniowana jakość grafiki = Wysokie
- Predefiniowany Ray tracing = Wysokie
- MSAA = 4X

Ustawienia grafiki:
- Predefiniowana jakość grafiki = Średnie
- Predefiniowany Ray tracing = Średnie
- MSAA = 4X

Test Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration
Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration zostało stworzone na bazie autorskiego silnika studia Crystal Dynamics o nazwie Foundation Engine — będącego rozwinięciem silnika użytego wcześniej w wydaniu Tomb Raider z 2013 roku, a następnie udoskonalonego w Shadow of the Tomb Raider. Silnik ten obsługuje zaawansowane funkcje graficzne, takie jak rendering fizyczny (physically-based rendering), globalne oświetlenie, tesselacja sprzętowa oraz oświetlenie oparte na obrazach (image-based lighting), co przekłada się na bogate i klimatyczne środowiska gry. Wersja 20 Year Celebration wprowadza dodatkowe ulepszenia graficzne — oferując tryby wyboru między rozdzielczością 4K, wyższą liczbą klatek na sekundę i zwiększoną jakością detali, wszystko w oparciu o możliwości Foundation Engine. Gra posiada wbudowany benchmark do sprawdzenia wydajności.
Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration | ustawienia grafiki (kliknij, aby powiększyć)
Ustawienia grafiki:
- Predefiniowana jakość grafiki = Bardzo Wysokie
- Cząstkowe parametry grafiki ustawione na maksimum
- SSAA = 4X

Test Tom Clancy's Rainbow Six Extraction
Gra Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction działa na zmodyfikowanym i ulepszonym silniku Ubisoft Anvil (nowsze wydanie AnvilNext 2.0), który jest również wykorzystywany w Rainbow Six Siege, Assassin’s Creed Valhalla czy Immortals Fenyx Rising. Dzięki silnikowi Anvil Extraction osiąga wysoką jakość grafiki, z ulepszonym oświetleniem, bogatszą paletą barw oraz niemal całkowicie destruktywnymi środowiskami. Tom Clancy's Rainbow Six Extraction posiada wbudowany benchmark do sprawdzenia wydajności (również w darmowej wesji Demo).
Tom Clancy's Rainbow Six Extraction | ustawienia grafiki (kliknij, aby powiększyć)
Ustawienia grafiki:
- Predefiniowana jakość grafiki = Maksimum
- Jakość rozdzielczości: ustalona na 100%
- Anizo 16X | SSAA = 4X
- Ostrość T-AA = 100%

Test S.T.A.L.K.E.R. Call of Prypiat - Enhanced Edition
Gra S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat – Enhanced Edition bazuje na autorskim XRay Engine, rozwijanym przez GSC Game World. Oryginalna wersja „Call of Pripyat” korzystała z XRay 1.6, oferując wsparcie dla DirectX11, sprzętowej teselacji oraz bardziej zaawansowanego oświetlenia i cieniowania. W wersji Enhanced Edition silnik został zaktualizowany do XRay 1.7 – działa w trybie 64-bit oraz obsługuje DirectX12, lepsze wielowątkowo i nowoczesne techniki, m.in. temporal anti-aliasing, FidelityFX Super Resolution i generowanie klatek (frame generation). Gra nie ma wbudowanego benchmarka, pomiar dokonany został za pomocą aplikacji Microsoft Game Bar [skrót CRTL+G].

S.T.A.L.K.E.R. Call of Prypiat - Enhanced Edition | ustawienia grafiki (kliknij, aby powiększyć)
Ustawienia grafiki:
- Predefiniowana jakość grafiki = Maksimum
- AMD FSR = aktwyny
- Ostrość FSR = 100%
- Generowanie ramek FSR = OFF
- Tryb FSR = natywny

Test Skull and Bones
Gra Skull and Bones działa na autorskim silniku Ubisoftu — AnvilNext, będącym rozwinięciem silnika Anvil, znanego z serii Assassin’s Creed oraz innych tytułów Ubisoftu. Silnik ten jest ceniony za możliwości w tworzeniu otwartych światów, realistyczne oświetlenie, dużą szczegółowość otoczenia oraz imponujące efekty wodne i atmosferyczne. Dzięki AnvilNext gra oferuje solidną oprawę wizualną — szczegółowe tekstury, dynamiczne odbicia i realistyczną fizykę wody, choć niektóre recenzje wskazują na problemy z optymalizacją. Silnik obsługuje także zaawansowane funkcje graficzne, takie jak tesselacja sprzętowa i ray tracing. Skull and Bones posiada wbudowany benchmark do sprawdzenia wydajności (również w darmowej wesji Demo).

Skull and Bones | ustawienia grafiki (kliknij, aby powiększyć)
Ustawienia grafiki:
- Predefiniowana jakość grafiki = Maksimum
- Upscaling = TAA [Natywny]

Ustawienia grafiki:
- Predefiniowana jakość grafiki = Maksimum
- Upscaling = AMD FSR 2 [Jakość]

Test Stellar Blade
Gra Stellar Blade została stworzona na silniku Unreal Engine 4. To sprawdzone środowisko graficzne, które oferuje zaawansowane efekty wizualne, realistyczne oświetlenie oraz szczegółowe modele postaci i otoczenia. Dzięki możliwościom UE4, twórcy gry – południowokoreańskie studio Shift Up – byli w stanie uzyskać wysoki poziom szczegółowości animacji, płynność ruchu oraz widowiskowe efekty świetlne i cząsteczkowe. Stellar Blade nie ma wbudowanego benchmarka, pomiar dokonany został za pomocą aplikacji Microsoft Game Bar [skrót CRTL+G].

Skull and Bones | ustawienia grafiki (kliknij, aby powiększyć)
Pomiar gry za pomocą aplikacji Game Bar.
Ustawienia grafiki:
- Predefiniowana jakość grafiki = Wysokie / Bardzo wysokie
- Upscaling = AMD FSR 3 Native AA
- Generowanie klatek = OFF
- Ostrość podstawowa = 10

Test 3DMark
3DMark to znane narzędzie benchmarkowe opracowane przez firmę UL (dawniej Futuremark), wykorzystywane do testowania wydajności komputerów w zastosowaniach graficznych i gamingowych. Wykorzystuje własny silnik graficzny oparty na nowoczesnych technologiach, który obsługuje najnowsze API, takie jak DirectX 12, Vulkan oraz ray tracing w czasie rzeczywistym. Każdy z testów w 3DMark został zaprojektowany z myślą o innym rodzaju obciążenia sprzętowego i innych funkcjach GPU. W naszych testach wykorzystaliśmy cztery testy z aplikacji 3DMark "
Speed Way – to najnowszy benchmark oparty na DirectX 12 Ultimate. W pełni wykorzystuje technologie takie jak ray tracing (zarówno cieniowanie, jak i odbicia), mesh shaders oraz samplery feedback. Jest niezwykle wymagający i przeznaczony głównie do testowania kart graficznych klasy premium z najnowszej generacji.
Time Spy Extreme – test oparty na DirectX 12, stworzony do benchmarkowania komputerów z wysokowydajnymi kartami graficznymi i procesorami wielordzeniowymi. Obsługuje rozdzielczość 4K i intensywnie korzysta z wielowątkowości, co pozwala dobrze przetestować zarówno GPU, jak i CPU.
Steel Nomad – nowy test z 2024 roku, dostępny w dwóch wersjach: Steel Nomad (DirectX 12) i Steel Nomad Light (DirectX 11). Skupia się na realistycznym oświetleniu, zaawansowanych efektach cząsteczkowych i geometrii, a także płynnych przejściach scen. Ma bardziej artystyczny, filmowy charakter niż inne benchmarki i lepiej odzwierciedla rzeczywiste gry.
Ray Tracing – osobny zestaw testów w 3DMark mierzy wydajność kart graficznych w śledzeniu promieni. Przykładem jest „3DMark Port Royal” (dla DXR) i „3DMark DirectX Raytracing Feature Test”. Umożliwiają one pomiar wydajności samego ray tracingu bez klasycznego rasteryzowania obrazu, co pozwala ocenić czystą moc rdzeni RT i jednostek dedykowanych.
Ustawienia grafiki:
- Bez zmian - ustawienia standardowe jakie oferuje dany benchmark

Test FurMark
FurMark to narzędzie benchmarkowe i stresstest do kart graficznych, stworzone przez firmę Geeks3D. Jego głównym celem jest maksymalne obciążenie GPU, co pozwala wykryć problemy z chłodzeniem, stabilnością lub zasilaniem. FurMark znany jest z charakterystycznego „futrzanego torusa”, renderowanego z użyciem intensywnego cieniowania i antyaliasingu (można ustawiać opcję aż do AAx8). FurMark wykorzystuje własny, lekki silnik graficzny oparty na niskopoziomowych API – głównie OpenGL (GL) oraz nowszą implementację opartą na Vulkanie (VK). Nie są to silniki wykorzystywane w grach komercyjnych, lecz wyspecjalizowane moduły testowe, zaprojektowane do maksymalnego wykorzystania zasobów GPU.
Ustawienia grafiki:
- Rozdzielczość = 3840x2160
- Poziom antyaliasingu = AAx0 | AAx4 | AAx8
- Wersja API = OpenGL (GL) | Vulkan (VK)

Radeon RX 9060 XT 16GB (Sapphire Nitro+)
Radeon RX 9070 16GB (Sapphire Pulse)
Podsumowanie
Sapphire Nitro+ Radeon RX 9060 XT 16GB Gaming OC to karta graficzna oparta na architekturze RDNA 4, wyposażona w 16 GB pamięci GDDR6 na magistrali 128-bit. W testach osiąga bardzo dobre wyniki w rozdzielczości 1080p, oferując średnio ponad 60 fps w wielu popularnych grach, takich jak Cyberpunk 2077 (ponad 60 fps na ustawieniach Ultra w trybie „Wydajność”), Red Dead Redemption 2 (prawie 60 fps przy detalach Ultra i FSAA×4 oraz ponad 90 fps z FSR w trybie „Jakość”) czy Control (na wysokich ustawieniach i MSAA×4). Przy rozdzielczości 1440p, aby utrzymać płynność rozgrywki, konieczne jest zredukowanie detali i przełączenie trybu skalowania z „Jakość” na „Wydajność”. Ekperymenty z 4K mogą okazać się bolesne, jeśli przesadzimy za jakością...
Model Sapphire Nitro+ wyróżnia się wysoką kulturą pracy – zastosowano w nim rozbudowany system chłodzenia z trzema wentylatorami, który zapewnia niskie temperatury oraz cichą pracę nawet pod pełnym obciążeniem. Zegar w tym modelu sięga ponad 2800 MHz w trybie Game i przekracza 3300 MHz podczas maksymalnego taktowania w trybie Boost, co w połączeniu z fabrycznym overclockingiem przekłada się na nieco wyższą wydajność względem wersji referencyjnych.
Patrząć na ceny, w porównaniu do konkurencyjnych kart, takich jak GeForce RTX 4060 Ti 8 GB czy nawet RTX 5060/5060 Ti, RX 9060 XT oferuje lepszy stosunek ceny do dostępnej ilości pamięci VRAM, co może mieć znaczenie w kontekście nadchodzących gier AAA. Ray tracing pozostaje jednak słabszym punktem tej konstrukcji – choć technicznie dostępny, jego wydajność w grach z zaawansowanym RT bez wsparcia technologii AMD FSR zauważalnie spada.
Cena detaliczna wynosząca około 1899 zł czyni tę kartę atrakcyjną propozycją dla graczy budujących zestawy do grania w 1080p lub 1440p, szczególnie jeśli zależy im na dużej ilości VRAM i solidnym chłodzeniu. Jeśli jednak celem jest rozgrywka w maksymalnych detalach w 1440p lub tym bardziej 4K, warto rozważyć dołożenie środków i wybór np. testowanego Radeona RX 9070, który dzięki 256-bitowej magistrali i wyższej przepustowości pamięci znacznie lepiej radzi sobie w bardziej wymagających ustawieniach graficznych.
Plusy |
Minusy |
+ Dobra wydajność w 1080p i potencjał w 1440p, choć z detalami trzeba uważać |
− Wydajność ograniczana przez wąską magistralę 128-bit |
+ Wydajny i cichy system chłodzenia Sapphire Nitro+ |
− Ray tracing nie jest najmocniejszą stroną |
+ 16 GB na pokładzie – potencjał na przyszłość w grach AAA |
− Relatywnie dość wysoki pobór mocy |
+ Wsparcie dla AMD FSR 3 i funkcji frame generation |
|
+ Cena względem konkurencji (1899 zł) |
|
Reasumując, Sapphire RX 9060 XT Nitro+ 16 GB to karta dobrze wyważona pod względem ceny i możliwości. Sprawdzi się w grach e-sportowych i nowoczesnych produkcjach z mniejszym naciskiem na Ray Tracing lub z aktywnym FSR.
|