Testy Radeon HD 4890 - Godny następca HD 4870? Autor: KamilM | Data: 03/04/09
|
|
Sapphire Radeon 4890 1 GB OC
(kliknij, aby powiększyć)
(kliknij, aby powiększyć)
Podobnie, jak w każdym innym Radeonie z serii 4850/4870, główną siłą napędową są zunifikowane jednostki cieniowania, których w sumie jest 160, przy czym każda taka pojedyncza jednostka może wykonać do pięciu operacji na jeden cykl zegara. Jak widać na zamieszczonym schemacie GPU, rdzeń składa się z 10 bloków zawierających jednostki cieniowania (Simd Cores) oraz jednostkami teksturującymi. Każdy taki blok zawiera 80, 32 bitowych zunifikowanych shaderów oraz 4 moduły z jednostkami teksturującymi. Nad równomiernym obciążeniem jednostek cieniowania czuwa Ultra-Threaded Processor. Ponadto układ ma do dyspozycji 40 jednostek teksturujących oraz 16 RBE. W dolnej części widać cztery kontrolery pamięci - układ ma do dyspozycji 256 bitowy interfejs pamięci.
Rdzeń graficzny zaszyty w Radeonie HD 4890, to RV790 tworzony w procesie 55 nm. AMD poczyniła szereg zmian w strukturze krzemowej GPU. Nieco wzrosła liczba tranzystorów z 956 do 959 milionów. Powiększyła się zatem i powierzchnia procesora z 256 do 300 mm2. Ponadto zmiany objęły sekcję zasilającą. Wszystko po to, aby karty mogły pracować z bardzo wysokimi częstotliwościami taktowania.
(kliknij, aby powiększyć)
(kliknij, aby powiększyć)
Układ wspiera środowisko DirectX 10.1 (Shader Model 4.1) oraz OpenGL 2.1.W kwestii DX 10.1, to wreszcie coraz bliżej do premiery kolejnych gier. Na chwilę obecną mieliśmy jedynie Assasinn's Creed oraz STALKER - Clear Sky. A już niebawem dostaniemy takie tytuły jak: Hawx, Battle Force, Stormrise.
NVIDIA ma PhysX, a AMD ma... Havoka. Jest to dostawca oprogramowania do tworzenia środowiska oraz symulacji fizycznych. Havok był zaimplementowany w takich tytułach gier, jak choćby Max Payne, Half-Life 2, Halo 3, Assassin's Creed, Bioshock i z tego co się mówi, do końca roku 2009 ma powstać jeszcze 75 gier wykorzystujących silnik fizyczny Havok.
Ponadto w HD 4890 występuje obsługa technologii CrossFireX (do 4 GPU naraz). Karta wyposażona została w moduł UVD2 umożliwiający dekodowanie materiału wideo o wysokiej rozdzielczości.
Sapphire udostępnił nam sampla, który został fabrycznie podkręcony. W sklepach będzie dostępny pod nazwą "Sapphire Radeon 4890 OC". Overclocking objął taktowanie rdzenia oraz pamięci operacyjnej. Zamiast więc 850/975 MHz, u Sapphire jest 900/1000 MHz. Karta na pokładzie również miała 1024 MB pamięci RAM o szerokości 256 bitów (GDDR5).
Przewidywana cena wynosi 1150 zł. Gwarancja obejmuje okres 2 lat.
(kliknij, aby powiększyć)
Sapphire ostatnio eksperymentuje z ciemnym designem pudełek. W średnich rozmiarów kartonie znalazło się całkiem bogate wyposażenie dodatkowe. Firma w przeciągu ostatnich miesięcy dba o klientów interesujących się nie tylko grami, ale i multimediami. Stąd w wyposażeniu oprócz instrukcji obsługi, sterowników, przewodów zasilających, przejściówki DVI->HDMI, przejściówki DVI->D-Sub i mostka CrossFire dorzuca pełne wersje programów DVD Suite, Power DVD oraz przewód HDTV. Ponadto, jako ciekawostkę można uznać pełna wersję benchmarka 3DMark Vantage. Wspaniały dodatek dla maniaków testowania swojej platformy komputera, czy HWBOT'a.
(kliknij, aby powiększyć)
Uwaga: do testów otrzymaliśmy sample karty, która ma jeszcze starą naklejkę na obudowie chłodzenia. Finalny produkt, który znajdziecie w sklepach będzie wyglądał tak.
Układ graficzny wykorzystuje referencyjną konstrukcję AMD. W porównaniu do ASUS'a różni się tylko naklejką na obudowie chłodzenia. Akcelerator został pokryty czerwonym laminatem, bardzo charakterystycznym dla wyrobów ATI. W obudowie komputera, Sapphire HD 4890 zajmie nam dwa sloty..
(kliknij, aby powiększyć)
Śledź Sapphire'a został wyposażony w dwa wyjścia DVI - bez problemu możemy więc pracować przy użyciu dwóch monitorów. Ponadto nie zapomniano o wyjściu TVOut. Na tylnej krawędzi karty umiejscowiono dwa złącza zasilające. Według producenta, karta maksymalnie może pobierać do 190 W (HD 4870 - 160 W, HD 4850 - 110 W).
(kliknij, aby powiększyć)
Cooler bardzo przypomina wcześniejsze konstrukcje stosowane na Radeonach HD 4870 i HD 3870. W końcowej części karty znajduje się duży wentylator, który przedmuchuje radiatory, które zakrywa plastikowa obudowa chłodzenia. Na szczęście praca czerwonej turbinki u Sapphire była o wiele cichsza, niż w naszym felernym ASUS'ie. W trybie 2D szum powietrza był ledwo słyszalny. W grach natomiast, po rozgrzaniu się karty nie było powodów do zasłaniania uszu. Wreszcie referencyjny system chłodzenia AMD jest cichy! Brawo.
|