Przegląd Windows 10 na podstawie konferencji Microsoftu Autor: Przemysław Rel | Data: 22/01/15
|
|
Xbox Live i Game DVR
Przedmiotem ożywionej dyskusji w sieci były plany Microsoftu dotyczące gier. Przy premierze każdego kolejnego Windowsa obiecywano, że gracze komputerowi nie będą osamotnieni i że firma nie skupia się jedynie na konsoli Xbox – jak wyglądało to w praktyce, mogliśmy przekonać się chociażby przy okazji Games for Windows Live ;)
Pierwsze chwile demonstracji aplikacji Xbox Live w Windows 10 nie były zbyt ciekawe dla pecetowych graczy. Po prostu aplikacja zbierająca w jednym miejscu informacje o grach ze wszystkich urządzeń, głównie z Xbox One. Dostęp do osiągnięć, listy znajomych i innych opcji społecznościowych.
(kliknij, aby powiększyć)
Na szczęście, to nie wszystko. Okazuje się, że aplikacja współpracuje też ze zwykłymi grami dla PC – jako przykład uruchomiono klienta Steam, a następnie grę Civilization: Beyond Earth. W jakim celu to pokazano? Aby zademonstrować systemową funkcję nazwaną Game DVR. W każdej chwili podczas gry po wciśnięciu klawiszy WIN+G rozpoczniemy... nagrywanie wideo z rozgrywki. Film można udostępnić na różne osoby – w ramach aplikacji Xbox Live, czy na inne serwisy społecznościowe.
(kliknij, aby powiększyć)
Kolejnym elementem związanym z Xbox Live jest możliwość strumieniowego przekazywania gier na różne urządzenia, podobnie jak obecnie robi to Steam: możliwa będzie gra na PC w tytuł uruchomiony na konsoli w drugim pokoju. Niestety, konieczny do tego będzie pad, gdyż nie przewidziano w takiej sytuacji możliwości sterowania klawiaturą i myszką.
Następną ciekawą rzeczą sprawiająca, że istnienie aplikacji Xbox Live ma sens było... dołączenie na PC do multiplayerowej rozgrywki w grze Fable Legends, uruchomionej na Xbox One. Gra ta ma się bowiem ukazać równocześnie w wersji na konsolę oraz Windows 10 i korzystać będzie z DirectX 12. Tryb wieloosobowy pozwalał będzie na wspólną rozgrywkę graczy konsolowych i pecetowych.
O samym DirectX 12 powiedziano stosunkowo niewiele – to, że będzie wydajniejszy już wiemy od dawna, tym razem dodano, że wydajność wzrośnie do 50%. Zademonstrowano benchmark firmy Futuremark, który testuje narzut API i który powinien pojawić się niebawem do pobrania.
Pora na nieco mniej przyjemną informację: DirectX 12 będzie dostępny tylko dla Windows 10, zatem każdy gracz pragnący pozostać na czasie, będzie zmuszony do aktualizacji systemu, na co Microsoft liczy dzięki darmowej aktualizacji.
Dodano również, że DX12 na urządzeniach mobilnych przyczyni się do zmniejszenia apetytu na energię podczas grania, co wydłuży czas na akumulatorach.
(kliknij, aby powiększyć)
Obsługę nowego API zapowiedziało studio Epic w Unreal Engine 4.0 oraz środowisko Unity.
|