|
TwojePC.pl © 2001 - 2025
|
 |
A R C H I W A L N A W I A D O M O Ś Ć |
 |
| |
|
(OT - motoryzacja) Oznaczenia opon: indeks predkości, nośności itd. , JE Jacaw 27/09/25 19:05 Wiem, że są tu fani motoryzacji, a ja właśnie szykuję się do zmiany opon wielosezonowych Falkenów na (chyba) Continental AllSeasonContact 2 215/55 R17 lub Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 215/55 R17.
Od tych wszystkich testów ogłupieć można, ale powiedzmy, że wybór już w miarę zapadł. Tylko, że każda z tych opon jeszcze ma kilka wersji z różnymi indeksami prędkości i nośności, a jeszcze są wzmacniane XL i z rekomendacją dla elektryków EV.
Tak z grubsza wiem co one oznaczają i każdy z nich oczywiście pasuje do mojego auta Suzuki Vitra FL z 2020. I czy zwracać na to w ogóle uwagę, czy może brać najwyższy możliwy indeks i do tego wzmacniane XL, bo będą lepsze i trwalsze, czy może jednak nie, bo np. tylko wzrosną opory toczenia i spalanie?
Z góry dziękuje za wszelką pomoc.Socjalizm to ustrój, który
bohatersko walczy z problemami
nieznanymi w innych ustrojach - od lat kupuję tylko XL w indeksie jaki samochód osiąga , Artaa 27/09/25 19:52
chyba że wyższy jest w podobnej cenie, między innymi Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
dziś bylejakość jest tak posunięta, że tylko XL mają trwałość zbliżoną do opon z czasów PRL
na zwykłych często byle dziura niszczyła opnę, albo pojawiały się bomble, albo wewnętrzne (niewidocznę) puszczenie części kordu i bicie na wyważarce
W firmie też tylko XL dla mężczyzn
a DriveGuard dla kobiet... ;-)- indeks , elliot_pl 27/09/25 20:28
jak nawyzszy, nawet jesli nie masz zamiaru sie zblizac do tych predkosci. Oczywiscie w ramach rozsadnej roznicy cenowej. XL tez warto jesli w danym modelu kapcia wystepuje - powinna wytrzymac wiecej, czyli nawet w przypadku dziury, moze sie okazac ze przezyje, zamiast wyhodowac babla z boku :) Ale pewnosci nigdy nie ma.momtoronomyotypaldollyochagi... - duży procent pewności daje DriveGuard , Artaa 27/09/25 20:49
i dlatego kobiety dostają tylko takie opony...
nie ma dzięki temu głupich telefonów, że krawężnik był zły, że droga była zła, że tory były złe... itp ;-)
Ale racja nie ma 100% pewności, bo jednej się udało zajeździć jedną DG, bez ciśnienia trochę jeździła, ale przynajmniej do serwisu dojechała ;-)- niedawno szukałem opon , Nikita_Bennet 27/09/25 21:05
do auta mojej kobitki i też kupione XLnikita_bennet (at) poczta.onet.pl
- OK. Dzięki. , JE Jacaw 27/09/25 20:48
To jeszcze muszę zobaczyć jak tam się ceny kształtują i jak nie będzie dużej różnicy to chyba w te XL pójdę.Socjalizm to ustrój, który
bohatersko walczy z problemami
nieznanymi w innych ustrojach
- Indeks to nie tylko prędkość , negef 27/09/25 20:32
różnica pomiędzy H i V jest niewielka, ale wytrzymałość już zdecydowanie inna.
Jeśli nie przekraczasz 210/h to wystarczy H. Renomowany producent nie robi popeliny w tym zakresie.
Opony o wyższej nośności (XL) są zauważalnie sztywniejsze, mocniejsze.
Zrobiłem różnymi samochodami typu suv i crossover prawie 300k jeśli nie więcej (zawodowo) na różnych oponach w tym premium i raczej polecam opony wzmacniane.
Jeśli większość jazdy to miasto, wzmacniane nie mają aż takiego znaczenia chyba, że drogi bardzo dziurawe lub często są "atakowane" krawężniki.
Chociaż jest jeszcze jedna zaleta opon XL, mniej "pływają" czyli mają mniejsze ugięcia boczne co szczególnie czuć w wyższych temperaturach czyli latem.
- Co do prędkości , JE Jacaw 27/09/25 20:47
To maksymalna auta to chyba 190 km/h, a ja raczej jestem emeryt za kierownicą, który trzyma się przepisów. :-)Socjalizm to ustrój, który
bohatersko walczy z problemami
nieznanymi w innych ustrojach - Prędkość to jedno , negef 27/09/25 20:53
indeks V= większa wytrzymałość konstrukcji opony niż H. Sporo większa.
Różnica ceny pomiędzy H i V to kilkadzesiąt pln, ale XL już zauważalnie droższe.
- Re: , Kool@ 27/09/25 21:52
Po wcześniejszych doświadczeniach z oponami od ok. 10 lat kupuję opony XL/wzmacniane (o ile są dostępne w potrzebnym rozmiarze).
Czy takie opony podnoszą spalanie? Może, ale to nie jest aż tak istotne, a wolę wytrzymalszą oponę.
Ostatnio bratu w jego aucie wybuliło oponę (opona zwykła, znanej lepszej marki) z boku - czujniki ciśnienia nie dały nic znać, a w czasie jazdy po mieście jeszcze nie było czuć na kierownicy. Niestety dokładnie te opony nie były już dostępne (a nawet jeżeli byłyby dostępne to były na tyle zużyte że założenie jednej nowej byłoby słabym pomysłem) i musiał kupić dwie nowe.... - Jezdze wlasnie na Conti All Season 2 , Kenny 27/09/25 22:44
Ostatni brak zimy oraz zgon letnich i zimowek przekonal mnie do sprobowania drugi raz all season (pierwsza proba to byly CC+, i pomine ja milczeniem bo nie wytrzymaly nawet lata). Conti poki co zyja.
I tak, zawsze kupuje xl oraz indeks z zapasem, choc tu czesto mialem nawet W i Y bo akurat byly w promocji, sprawdzaj bo moze byc roznie.
.:Pozdrowienia:. - też miałem próbę na A5 ale syf te CC , Artaa 28/09/25 08:57
na takich został kupiony samochód.
Generalnie opony Michelina i nie tylko są celowo "wyposażone" w postarzanie, ale w tych oponach z PPP zdecydowanie przegięli, opona pękła na bieżniku - w poprzek w czasie jazdy
na autostradzie, wibracje i dźwięk niezapomniany...- no ja mam o michelinach , Kenny 28/09/25 10:54
ogolnie zdanie ze to syf - kiedys fabrycznie PSA montowala EnergySaver czy jakos tak to sie nzywalo - opony jak z kamienia, nic sie nie zuzywaly i... nic nie hamowaly :D.:Pozdrowienia:.
- No właśnie CC jakoś mnie nie przekonuje , JE Jacaw 28/09/25 10:38
Od dłuższego czasu przeglądam różne testy i niby Michelin jest w czołówce, ale zawsze coś mi nie pasuje. Już nie pamiętam wszystkich szczegółów, ale jakoś ten Continental najbardziej mi się podobał.Socjalizm to ustrój, który
bohatersko walczy z problemami
nieznanymi w innych ustrojach - Bierzesz pod uwagę np. Hankook? , NimnuL-Redakcja 28/09/25 11:48
Po kolejnym roku nadal uważam, że to są niezłe opony.
https://twojepc.pl/...wum.php?r=2024&id=140387Gdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach. - Hanlook bywa nieprzyjemny akustycznie , rurecznik 28/09/25 15:24
Mam i letnie i zimowe (rozmiar 205/55 R16, razem mają przejechane niecałe 30 kkm) i one mają jakiś taki nieprzyjemny dźwięk. Nie to że są głośne, ale generowany dźwięk jest taki jakiś drażniący. Oczywiście to mocno subiektywne odczucie. Natomiast co do właściwości jezdnych opon, to absolutnie nie ma się czego przyczepić.
- Ja się kilka razy na Continentalach trochę zawiodłem , rurecznik 28/09/25 15:30
Od razu mówię, że nie na welosezonach, ale na letnich. Za każdym razem okazywały się ponadprzeciętnie szybko zużywające się, niezbyt oszczędne (a takie miały być bo to różne wersje EcoContact były) i zachowanie na drodze też nie powalało. Każdorazowo były to opony z tzw. pierwszego montażu w fabryce. Na dziś (subiektywnie) Continentala bym nie kupił.
Zerknij jeszcze na Bridgestone i Vredestein. Te ostatnie miałem jako wielosezonowe i nie mam się do czego przyczepić. Bridgestone wielosezonowe wśród moich znajomych użytkowników też mają b.dobre opinie.
- I poczekaj do pazdziernuka , Kenny 27/09/25 22:51
Conti regularnie ma promocje jesienia i wuosna
https://www.hurtopony.pl/...ck-od-continental.html
https://promocjacontinental.pl/
https://www.sklepopon.com/promocja-continental?.:Pozdrowienia:. - Dzięki , JE Jacaw 28/09/25 00:25
To może się przydać. :-)Socjalizm to ustrój, który
bohatersko walczy z problemami
nieznanymi w innych ustrojach
- nie bierz Goodyear 4Seasons , piszczyk 28/09/25 03:42
bo szybko twardnieją i zaczynają się ślizgać na mokrym przy ruszaniu i w zakrętach. Ostrzegam z własnego doświadczenia (dwa komplety w różnych autach). Na początku nowe były super i byłem zadowolony, ale problemy zaczęły się już w połowie drugiego roku użytkowania. Dopóki było ciepło to twardsze 4Seasons dawały nawet lepsze prowadzenie na suchym, ale jak zrobiło się zimno i mokro, to zaczęły się uślizgiwać - przy ruszaniu i (co gorsza) w zakrętach. Zacząłem się zastanawiać czy i kiedy je wymienić, ale problem rozwiązał się sam, bo rozwaliłem jedną najechawszy brzegiem na krawężnik :) I teraz od kilku miesięcy jeżdżę na nowym komplecie Pirelli Cinturato All Season SF3 - bardzo miękkie i komfortowe opony do spokojnej jazdy, nie nadają się do szaleństw w zakrętach, za to rewelacyjne na mokrym - bardzo odporne na aquaplaning i świetnie hamują. Zobaczymy jak będzie zimą :]takie tam klamoty . . . - każde opony twardnieją z sezonu na sezon , Artaa 28/09/25 09:11
w przypadku wielosezonowych po prostu szybciej to widać i czuć ;-)
Generalnie z tego względu opony wielosezonowe trzeba wymieniać co 3-4 lata od daty produkcji.
Zjeździłem 3 komplety 4Seasons, Gen1/Gen2/Gen3 ostatnie były najlepsze, ale zasada jak wyżej obowiązywała, więc wymieniałem je gdy zaczynały się ślizgać, ale nadal miały dużo bieżnika- A miałeś okację jeździć na Continetalach? , JE Jacaw 28/09/25 10:42
Goodyear biorę też pod uwagę, ale jakoś bardziej mnie ciągnie w stronę Continentali, mimo, że chyba są średnio nieco droższe.
Moje obecne Falkeny właśnie mają około 4,5 roku i latem jeszcze dawały radę, ale na zimę chciałbym już coś nowego. Już na początku przyjąłem zasadę, że wielosezonowe to tak około 4 lata i wymiana.Socjalizm to ustrój, który
bohatersko walczy z problemami
nieznanymi w innych ustrojach - tak ale zwykłych letnich , Artaa 28/09/25 10:46
i parę lat temu, więc nic mądrego nie powiem, poza tym że były OK w porównaniu do biodegradowalnego Michelina i Dunlopa ;-)
- owszem, wszystkie , piszczyk 28/09/25 18:40
ale wcześniej jeździłem na Michelin Crossclimate i dopiero w czwartym roku użytkowania czuć było, że zesztywniały i trzeba wymienić. A Goodyear niecałe 2 lata jazdy i jest podobnie, jakieś uślizgi przy dohamowaniu albo myszkowanie tyłu na nieco szybszych wirażach . . . Dla mnie zachowanie na mokrym przy hamowaniu i/lub w zakrętach to najważniejsze cechy opony, więc goodyeary dostają krzyżyk na drogę :|takie tam klamoty . . . - lata od produkcji nie samego użytkowania w przypadku wielosezonu , Artaa 28/09/25 18:47
to nie letnia że nieużywana może leżeć magazynie 3 lata i jest OK- zgadza się, ale zawsze starałem się kupować dość świeże , piszczyk 29/09/25 00:09
max. do pół roku od wyprodukowania, więc wątpię, żeby to miało tutaj znaczenie. Po prostu w Goodyear mieszanka szybciej się starzeje i z dobrej opona staje się taką co najwyżej przeciętną. Tragedii nie ma, można jeździć dalej jak ktoś chce, ale jak dla mnie są to już opony o znacznie ograniczonym zaufaniu, a nie po to dokładam do premium . . . Więc krzyżyk im :]takie tam klamoty . . .
- a to ciekawe , bajbusek 29/09/25 19:57
bo mnie serwis Cupry odradzil zakup tych GY mowiac, ze przyjezdzali ludzie na serwis, ze im "cos bije kolo" i sie okazywalo, ze wyrwane byly lamelki z opony GY 4 Season - podczas upalow te opony sie rozlatuja.
Kupilem Pirelli Cinturato All Season SF3, najpierw do Formentora (20 cali) a potem do Leona (18 cali) ... ale te auta maja ~300 koni ... jezdze drugi rok i jestem zadowolony.
- czyli jak moje cc+ w lato , Kenny 29/09/25 20:28
:)).:Pozdrowienia:.
- Te dla EV to czym mogą się różnić? , NimnuL-Redakcja 28/09/25 07:57
Wyciszone w środku? Dla Tesli były z jakąś pianką wewnątrz.Gdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach. - pianka coś tam wycisza, dopóki się nie urwie , Artaa 28/09/25 09:23
chociaż niektórzy nie widzą różnicy akustycznej, poniżej przykładowy wątek o uszkodzeniu pianki i dzwięku:
https://www.speakev.com/...ibrations.186380/?tl=pl
- Biorąc pod uwagę co odwalają producenci opon , Chrisu 28/09/25 13:28
bierz XL z największym indeksem prędkości.
Mam auto z oponami ok 35 lat (nie nie jeżdżę nim, nawet nie zarejestrowane ;) ). Systematyczni schodzi z nich powietrze (tak po 2 latach 2 opony są puste). Na zgięciach opony są całe.
Przebita 4 letnia opona (powietrze schodziło ok 2 dni) na zgięciu była cała popękana. Kuzyn-oponiarz powiedział, że to standard.
Aha... I jeszcze uważaj na opony "bardziej oszczędne" jeśli chodzi o paliwo. Mają znacznie mniej bieżnika... /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\ - producenci to h... , Artaa 28/09/25 14:02
szwagier pracował w jednym z dwóch "polskich" producentów opon ;-)
więc mam wiele informacji "bezpośrednio"
Generalnie jest tak że opony zwykłe ogólnie do H są robione jako tako, głównym założeniem jest tanio produkować dużo zarobić, kogo się da oszukać agresywnym marketingiem i przepłaconymi testami...,
dopiero wyżej zaczyna się minimalne dbanie o jakość, a że przy XL już choć trochę jakości jest wymagane, to jak wyżej pisaliśmy kupić XL w najwyższym opłacalnym indeksie - Chcesz poszucie do Malucha? , NimnuL-Redakcja 6/10/25 13:38
https://allegro.pl/...amp;clickId=ppr-pl-738806533
Gdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach. - no ba! , Chrisu 7/10/25 09:11
zostało się po tym co miałem kiedyś kupić? ;) /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\ - aaaa , Chrisu 7/10/25 09:24
znaczy na pepperze znalazłeś ;)
wbrew pozorom ceny "blach" do malacza nie są jakieś straszne ;) /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\
- vitara , wrrr 28/09/25 17:31
to pewnie jakis teren tez widzi, wiec chyba celuj wzmacniane
nie biorac kraweznikow jak wariat i smigajac po utwardzonych drogach osobiscie nie widze sensu doplacac, byle opona byl z tzw. grupy premium (bo sie mozesz zdziwic jakim padlem na sniegu potrafi byc np. debica frigo jesli przed zmiana miales np. pirellki;)- To nie ta Vitara :-) , JE Jacaw 28/09/25 21:42
Czyli nie stara terenówka. Niestety nowa wersja, to typowy SUV. Owszem mam napęd AllGrip, który ma dobre opinie, ale w teren nie planuję nią jeździć.Socjalizm to ustrój, który
bohatersko walczy z problemami
nieznanymi w innych ustrojach - Frigo na kopnym śniegu akurat były super , pwil2 6/10/25 10:33
Na każdej innej nawierzchni fatalne, ale na śniegu można było wjechać wszędzie (mimo 2WD), dopóki zderzak nie płużył zbytnio. Na mokrym jak po lodzie.9800X3D/64G/5070Ti16 HX370/128G
7800X3D/64G/6800 5600H/64G/3060
1350P/64G 13700 SSD30TB A7m3 - to prawda , Kenny 6/10/25 10:46
bo zasada jest prosta - na kopny snieg im bardziej ordynarna opona i bieznik tym lepiej - tyle ze na kadej innej nawierzchin to bylo zamobojstwo :).:Pozdrowienia:. - no to , wrrr 6/10/25 14:37
lepiej wylosowales, bo moje zachowywaly sie jak letnie, twarda slizgajaca sie guma mimo kupy bieznika
- z Continentalami źle nie trafisz , piszczyk 29/09/25 00:45
ale rzuć jeszcze okiem na te Pirelki SF3, ja wybrałem po analizie kilku testów, głównie TyreReviews sprzed roku:
https://www.tyrereviews.com/...Tyres-2024-2025.htm
ale jak dobrze widzę, to i w tym roku też wygrały:
https://www.tyrereviews.com/...res-for-2025-26.htm
3 dni temu w testach Autobilda również:
https://www.autobild.de/...5-40-r-18-25697127.html
O Goodyear napisałem wyżej, na początku po zakupie były bardzo dobre, po dwóch latach już nie bardzo :|
takie tam klamoty . . . - mam SF3 w dwoch mocnych autach , bajbusek 29/09/25 19:57
polecam - OK. Dzięki. , JE Jacaw 29/09/25 21:52
Jeszcze się im przyjrzę, chociaż jakoś mnie do tych Continentali ciągnie. :-)Socjalizm to ustrój, który
bohatersko walczy z problemami
nieznanymi w innych ustrojach
- Jaki jest powód że Falkenów nie kontynuujesz? , Artaa 30/09/25 10:00
bo wiesz lepsze (podobno wg testów) jest wrogiem dobrego
Ile lat i ile km zrobiłeś na F zanim przestałeś być zadowolony/zanim się zużyły?- Chęć spróbowanie czegoś innego , JE Jacaw 30/09/25 12:50
W poprzednim aucie też miałem wielosezonowe Falkeny (poprzedni model) i po kupnie nowego poszedłem w sprawdzone rozwiązanie, jednak teraz chciałbym zobaczyć czy wyższa półka coś rzeczywiście daje.
Moje obecne Falkeny mają 65 tys. km i 4,5 roku, bieżnik już chyba nieco poniżej 4 mm, generalnie jeździło mi się na nich OK. Jednak były też momenty (szczególnie zimą), że trochę mi auto pływało. Przy czym nie wiem czy to na lepszych (czytaj droższych) oponach byłoby to samo, czy nie... i chcę to m.in. sprawdzić.Socjalizm to ustrój, który
bohatersko walczy z problemami
nieznanymi w innych ustrojach - czyli ciekawość , Artaa 30/09/25 13:14
;-) jak nie zapomnisz to napis podsumowanie po kilku latach jak się nowe będą kończyły- Tak :-) , JE Jacaw 30/09/25 13:20
Ale też podyktowana tym, że chcę (póki mnie stać ;-) spróbować czegoś teoretycznie lepszego i samemu się przekonać, czy warto.Socjalizm to ustrój, który
bohatersko walczy z problemami
nieznanymi w innych ustrojach
- Różnica w drodze hamowania w zależności od głębokości bieżnika , Tomasz 6/10/25 09:39
wg chata gpt, spodziewasz się wydłużenia drogi ale nie sądziłem, że będą aż tak duże różnice, nawet na suchym asfalcie.
Droga hamowania przy różnej głębokości bieżnika
Suchy asfalt (100 km/h → 0)
8 mm (nowa): ok. 36–38 m
4 mm: ok. 39–41 m (+ ~10%)
2 mm: ok. 44–46 m (+ ~20–25%)
Mokry asfalt (80 km/h → 0)
8 mm: ok. 35–36 m
4 mm: ok. 40–42 m (+ ~15%)
2 mm: ok. 46–50 m (+ ~30–40%)
śnieg ubity (50 km/h → 0)
8 mm: ok. 27–28 m
4 mm: ok. 34–36 m (+ ~25–30%)
2 mm: nawet 50+ m (+ ~80%)
Błoto pośniegowe (slush)
8 mm: opona jeszcze „odpycha” błoto
4 mm: mocno pogarsza się stabilność i kierowalność
2 mm: praktycznie brak zdolności do oczyszczania rowków, ryzyko poślizgu/ślizgania się jak na letnich
Źródła:
ADAC – wieloletnie testy opon letnich, zimowych i całorocznych; m.in. raporty z 2018–2023, gdzie przy głębokości 3–4 mm droga hamowania na mokrym była o ~20–30% dłuższa niż przy nowych 8 mm.
AutoBild – preselekcja do testów (m.in. 2020, 2022, 2024), gdzie symulowano zużycie do 4 mm i sprawdzano dystanse na mokrym/suchym; poniżej 4 mm opony zimowe/całoroczne często nie kwalifikowały się dalej.
Michelin / Continental – oficjalne zalecenia producentów: zimowe/całoroczne wymieniać przy 4 mm, bo przy mniejszej głębokości gwałtownie pogarsza się trakcja na śniegu/błocie pośniegowym (m.in. materiały Michelin „Why 4mm tread depth is critical for winter tyres”).https://www.siepomaga.pl/milosz-mosko - Edit, wklejam w kodowaniu ANSI, może nie będzie krzaczków ;p , Tomasz 6/10/25 09:41
Droga hamowania przy różnej głębokości bieżnika
Suchy asfalt (100 km/h › 0)
8 mm (nowa): ok. 36–38 m
4 mm: ok. 39–41 m (+ ~10%)
2 mm: ok. 44–46 m (+ ~20–25%)
Mokry asfalt (80 km/h › 0)
8 mm: ok. 35–36 m
4 mm: ok. 40–42 m (+ ~15%)
2 mm: ok. 46–50 m (+ ~30–40%)
Śnieg ubity (50 km/h › 0)
8 mm: ok. 27–28 m
4 mm: ok. 34–36 m (+ ~25–30%)
2 mm: nawet 50+ m (+ ~80%)
Błoto pośniegowe (slush)
8 mm: opona jeszcze „odpycha” błoto
4 mm: mocno pogarsza się stabilność i kierowalność
2 mm: praktycznie brak zdolności do oczyszczania rowków, ryzyko poślizgu/ślizgania się jak na letnich
https://www.siepomaga.pl/milosz-mosko - Poddaje się , Tomasz 6/10/25 09:41
...https://www.siepomaga.pl/milosz-mosko - Śnieg i mokre zgodnie z przewidywaniami , pwil2 6/10/25 10:29
Jeśli chodzi o suchy asfalt to widziałem testy, gdzie niższy bieżnik wypadał lepiej, bo był bliższy slickom - większa powierzchnia styku i mniejsze zawijanie się bieżnika.9800X3D/64G/5070Ti16 HX370/128G
7800X3D/64G/6800 5600H/64G/3060
1350P/64G 13700 SSD30TB A7m3
|
|
|
|
 |
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2025, TwojePC.PL |
 |
|
|
|