TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
A R C H I W A L N A W I A D O M O Ś Ć |
|
|
|
Rękojmia - cieszyć się czy nie? , Magnus 25/09/02 21:39 Dziś zakupiłem dysk WD Caviar 80GB BB i dostałem 36 miesięcy rękojmi na niego.
I co to własciwie oznacza ta renkojmia? Czy jak mi się (odpukać) dysk sypnie to wymienią mi go odrazu na nowy?- 36 mieskow??? , Tummi 25/09/02 21:52
To dziwne... w kc jest zapis, ze dostajesz 12 mieskow... Dziwne.
Co do rekojmi - moga Ci oddac naprawiony sprzet, a na naprawe maja 14 dni roboczych. Jak zazadasz kasy, to tez nei musza Ci jej oddac, jesli zdolaja zastapic produkt innym o podobnych parametrach.
www.federacja-konsumenta.org.pl bodajze - nie pamietam koncowki - jest wszystko napisne!
T.www.skocz.pl/uptime :D - link prawie dobry , burz 26/09/02 13:21
tylko nie -konsumenta, a -konsumentow
pozdr., burz___
- roznica jest taka ze , ayk 25/09/02 22:43
rekojmie daje Ci sprzedawca, a gwarancje gwarant czyli serwis najczesciej. Jesli masz trzyletnia rekojmie tzn, ze jesli cos sie bedzie dzilo z dyskiem masz prawo walic z tym do punktu gdzie to kupiles i zyczyc sobie wymiany na nowy albo zwrotu gotowki od sklepu (oczywiscie musza miec expertyze z serwisu czy usterka jest istotna) - poczytaj sobie o szczegolach
http://www.federacja-konsumentow.org.pl/ - 32miesiace , NimnuL-Redakcja 26/09/02 08:46
to Ty gwarancji dostales ... rekojmia sprzedawcy trwa 12 miesiecy i nie dłuzej .Gdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach. - nie , Magnus 26/09/02 10:23
Kupowałem w Actionie. I dostałem w magazynie taki druk na którym jest napisane Karta gwarancyjna do faktury xxx i poniżej w tabelce jest nazwa dysku numer seryjny i w ostatniej kratce gwarancja jest wpis 36 mies. (rękojmia)- a to ciekawe .... , NimnuL-Redakcja 26/09/02 10:52
z czyms takim sie jeszcze nie spotkalem .. to lepiej dla Ciebie .Gdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach.
- hmmm tak dla scislosci ... :-) , NimnuL-Redakcja 26/09/02 11:21
nie chcialo mi sie selekcjonowac - ale pewnie cos znajdziesz na ten temat :
Umowa gwarancyjna
W treści gwarancji jest zapis, iż wszelkie prawa i obowiązki stron reguluje tylko i wyłącznie dokument gwarancyjny. Co z kodeksem cywilnym?
Przy aktualnie przyjętych zasadach udzielenie gwarancji jakości jest dobrowolne i strony w sposób dowolny mogą - co do zasady - określić jej treść. Większość przepisów kodeksowych jest traktowana jako dyspozytyne, czyli takie które można modyfikować. Oczywiście niektóre z nich mają charakter bezwzględnie obowiązujący np. art. 579 czy 581 k.c.
Udzielenie gwarancji
Niedawno zakupiłem kartę dźwiękową SB live 1024. Gwarancja według informacji zawartych w piśmie CHIP dla tego typu karty powinna wynosić 36 miesięcy. Sprzedawca, u którego dokonałem zakupu twierdzi, że wynosi ona 12 miesięcy.
Podstawową funkcją gwarancji jakości jest ochrona kupującego przed konsekwencjami zepsucia się przedmiotu objętego gwarancją, przed niewłaściwym funkcjonowaniem tego przedmiotu, pozostającego w związku z jego wadliwością. Zgodnie z treścią art. 577§1 k.c. w wypadku gdy kupujący otrzymał odsprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu obowiązany jest do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w terminie określonym w gwarancji. Udzielenie gwarancji ma charakter dobrowolny - jej udzielenie nie jest obowiązkiem sprzedawcy. Co za tym idzie, określenie czasu trwania leży również w gestii sprzedawcy. Możliwe jest zatem wyznaczenie jej 12 miesięcznego okresu. Jeżeli wraz z dokumentem gwarancyjnym sprzedawcy otrzymał Pan gwarancję wytwórcy, wówczas wszelkie roszczenia powinny być kierowane do niego (ewentualnie do dystrybutora). Pamiętać jednak należy, że karta karcie nierówna i możliwe są różne okresy gwarancyjne.
Ostatnio popsuł mi się dysk twardy. Sklep daje gwarancje na mój dysk (Quantum fireball 4.3GB) dwa lata. Ja mam go już 2.5 roku. Kolega z branży komputerowej powiedział mi, ze sklep może dać gwarancje na 2 lata, ale dystrybutor daje 3 lata.
Paragraf 2 art. 577 kodeksu cywilnego stanowi, że jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. W Pana przypadku sprzedawca zastrzegł termin 24 miesięczny od dnia sprzedaży i tylko w tym okresie może Pan wnosić roszczenia z tego tytułu względem sprzedawcy. Dłuższy termin gwarancji producenta, czy dystrybutora tłumaczony jest faktem sporej różnicy czasu od dnia wyprodukowania towaru do jego ostatecznego sprzedania.
Krótki okres gwarancji jakości
We wrześniu na giełdzie we Wrocławiu nabyłem CD-ROM Samsunga 32x, nowy, z miesięczną gwarancją. Stoisko, na którym nabyłem ten sprzęt, należy do jednego z wrocławskich sklepów. Po upływie 3 miesięcy CD-Rom odmówił posłuszeństwa. Czy fakt, iż upłynął już czas gwarancji uniemożliwia mi odzyskanie pieniędzy lub sprzętu?
Gwarancji udziela sprzedawca i jest to zapewnienie o jakości rzeczy sprzedanej. Jednak jej udzielenie ma charakter dobrowolny, od sprzedawcy zależy również określenie czasu jej trwania (art. 577§1 k.c.). W opisanej sytuacji w celu wyegzekwowania przysługujących praw, może Pan posłużyć się przepisami dotyczącymi rękojmi za wady fizyczne nabytej rzeczy (art. 556 k.c.). Wada taka istnieje wówczas, gdy 1) zmniejsza wartość rzeczy, 2) zmniejsza użyteczność rzeczy ze względu na cel lub użyteczność, 3) rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewniał sprzedawca oraz 4) rzecz została wydana w stanie niezupełnym. Z tytułu rękojmi przysługują nabywcy cztery uprawnienia (vide art. 556-576 k.c.). Między innymi nabywca może odstąpić od umowy, tzn. zwrócić rzecz i żądać w zamian zwrotu zapłaconej kwoty. Jeśli jednak sprzedający niezwłocznie wymieni rzecz na wolną od wad lub też wadę usunie, wówczas nie można żądać odstąpienia od umowy. Może Pan również żądać wymiany towaru (oznaczony co do gatunku) na inny, wolny od wad. Pamiętać jednak należy o obowiązku powiadomienia sprzedawcy o wadzie, w terminie jednego miesiąca od chwili jej stwierdzenia. Zawiadomienie powinno zostać przełożone na piśmie (za potwierdzeniem na kopii, listem poleconym). Uprawnienia z tego tytułu wygasają po upływie roku, licząc od dnia kiedy rzecz została wydana kupującemu.
Uszkodzono mi sprzęt podczas naprawy gwarancyjnej
Mam pewien problem. Oddałem monitor do naprawy na gwarancji. Został naprawiony. Ale tutaj zaczynają się schody, niestety porysowali mi ekran. Oczywiście pan w serwisie mówi, że to nie oni, twierdzi ze jak wyciągnęli z kartonu to był porysowany itd. Co mam zrobić, bo nie mam zamiaru tego tak zostawić ?
W liście Czytelnik stwierdził, iż monitor został naprawiony przez zakład serwisu gwarancyjnego, zgodnie z zobowiązaniem gwarancyjnym. Jednakże pamiętać należy o regulacji art. 580 § 3 kodeksu cywilnego, zgodnie z którą "niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy w czasie od wydania jej gwarantowi do jej odebrania przez uprawnionego z gwarancji ponosi gwarant". W związku z powyższym, to gwarant (w zależności od treści gwarancji - producent lub sprzedawca) odpowiada za fizyczne uszkodzenie monitora. Zagadnieniem wymagającym dokładnego wyjaśnienia jest kwestia udokumentowania przekazania sprzętu do naprawy. W większości przypadków sporządzany jest protokół przyjęcia urządzenia, w którym przyjmujący w rubryce np. "uwagi" wpisuje swoje ewentualne zastrzeżenia co do stanu technicznego reklamowanego sprzętu ("porysowanie obudowy, drobne rysy powierzchni kineskopu" itp.). W chwili, gdy był sporządzony wymieniony powyżej protokół i nie znalazły się w nim żadne zastrzeżenia, poczytywać należy, iż powstały one w trakcie naprawy, czyli w chwili gdy za sprzęt odpowiadał zakład serwisowy. Stąd też, winien on usunąć powstałą wadę poprzez wymianę samego kineskopu lub dostarczenia nowego urządzenia wolnego od wad.
Przedłużenie biegu terminów gwarancyjnych
Oddałem do naprawy dysk twardy. Okazało się, iż wymieniono mi go na nowy, ale gwarancja została wydłużona tylko o dwa tygodnie.
Zgodnie z art. 581 § 1 kodeksu cywilnego jeżeli gwarant w wykonywaniu swoich obowiązków dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli natomiast gwarant wymienił tylko część rzeczy, regulacje opisane powyżej stosuje się odpowiednio do części wymienionej. Natomiast w każdym innym przypadku termin gwarancji ulega wydłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją uprawniony z gwarancji nie mógł korzystać (art.. 581 § 2 k.c.).Gdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach. - a jak to wyglada naprawde (dluuugie) , burz 26/09/02 13:42
Witam. No to ja opisze swoj aktualny problem, wiazany z rekojmia i jakoscia serwisu.
Sony Wega 29 cali, kupiony w lodzkim MM od czasu do czasu (nie ma reguly) ZAWIESZA sie. Przestaje reagowac na pilota i przyciski w obudowie. Nie mozna ani zmienic programu, sciszyc czy nawet wylaczyc. Nic, wisi. Pomaga tylko wylaczenie z sieci - po wlaczeniu jest OK, az do nastepnego zwisu, za dzien lub kilka tygodni.
Reklamowalem (na zasadzie rekojmi). Pierwszy raz - w serwisie Ragz w Lodzi, gdzie zostal przeslany przez Media Markt, nie stwierdzono usterki. Po miesiacu reklamowalem drugi raz - nie stwierdzono usterki. Za trzecim razem, gdy telewizor "wisial", sciagnalem do domu technika z serwisu (Ragz Lodz, filia w moim miesice), zeby zobaczyl na wlasne oczy.
Zobaczyl. Reklamowalem po raz trzeci... i wlasnie dzis zawiadomili mnie z MM, ze Sony juz jest do odbioru, ale nic nie zostalo zrobione, bo usterka nie wystapila.
Te wszystkie moje zglaszane reklamacje mam na pismie, z opisem usterki.
Rece opadja!
Zadzwonilem do Ragzu w Lodzi (autoryzowany serwis Sony, do jasnej cholery!), a facet mi na to, ze owszem, u mnie w domu wprawdzie wisial, ale u nich na komputerze nic nie wychodzi i nie widza, co maja naprawic - i wg. nich Sony jest dobry.
Jestem w kropce. Media markt chce mi ten nie naprawiony tv przywiezc do domu twierdzac, ze jest sprawny. Zadzwonilem do Sony Poland, ale oni mowia, ze im nic do tego, bo to rekojmia. Dopiero jezeli oddam do naprawy gwarancyjnej, to wtedy owszem, bedzie ich sprawa.
Mimo 3.krotnego pobytu w serwisie i nie usunieciu usterki, MM nie chce slyszec o innym zalatwieniu sprawy - jak przywiezienie tego bubla do mnie.
Teraz konsultuje sie z Inspekcja Handlowa i Federacja Konsumentow, czy kierowac sprawe do sadu, czy po prostu olac i zwrocic sie o serwis do Sony (za miesiac konczy sie gwarancja)....
To tyle. pozdr., burz___
|
|
|
|
|
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL |
|
|
|
|