Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
B O A R D
   » Board
 » Zadaj pytanie
 » Archiwum
 » Szukaj
 » Stylizacja

 
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
OBECNI NA TPC
 
 » Fight 08:26
 » kyusi 08:25
 » fiskomp 08:25
 » OBoloG 08:23
 » XepeR 08:21
 » DJopek 08:19
 » m&m 08:19
 » Demo 08:19
 » Katoda Lt 08:19
 » MARtiuS 08:18
 » KHot 08:13
 » Chrisu 08:04
 » steve 07:58
 » Zbyl 07:54
 » exmac 07:54
 » JE Jacaw 07:53
 » maddog 07:52
 » piwo1 07:52
 » ZeXeL 07:48
 » Logic-3 07:41

 Dzisiaj przeczytano
 25644 postów,
 wczoraj 29788

 Szybkie ładowanie
 jest:
wyłączone.

 
ccc
TwojePC.pl © 2001 - 2024
A R C H I W A L N A   W I A D O M O Ś Ć
    

Do fizykow ;]] interpolacja dzwieku ;] , Wasabi 1/02/03 18:09
no wiec tak
programik foobar2000
jak KAZDY wie ;] jest lepsiejszy od winampa ;]
i to nie jest tematem dyskusji ;]

a teraz pytanie
programik ten daje mozliwosc interpolacji
i mozna wybrac
linear
cubic
FIR
none

czy ktos da rade wytlumaczyc laikowi z czym to sie je ???
bo mam w standardzie ustawiona modol dekodera z wlaczona interpolacja FIR zastanawia mnie co znaczy liniowa i cubic [kubiczna ??? kwadratowa ?? szescianowa ???] bo co do none to sie domyslam ;]]

Nothing to see here

  1. w skrócie... , XTC 1/02/03 18:22
    jak masz dajmy na to dźwięk zapisany na 16-bitach a karta ma możliwość odtwarzania 24 z np. dodatkowo zwiększoną częstotliwością próbkowania (taka chyba sytuacja jest w fobar - gdzie on wszystko wewnętrznie przetwarza na 32bitach) - więc "na wyjściu" otrzymałbyś to samo co na wejściu... czyli nie wykorzystałbyś wszystkich progów poziomu, kroków czasowych jakie oferuje zwiększona precyzja w porównaniu do 16bit 44kHz...

    słowem dźwięk wyglądający tak:


    __---___

    dajmy na to jest to zmiana o 1bit dla przetwarzania 16-bitowego... z krokiem czasowym jakimś tam - to jeśli to przetworzysz na ile chcesz bitów "jak leci" uzyskasz to samo...
    a właśnie większa ilość bitów/próbek w czasie daje Ci możliwość uzyskania płynniejszego przejścia niż to pokazane na "obrazku"...
    więc trzeba skądś "wziąć dane o przejściu" - żeby wiedzieć jak się między tymi punktami w których mamy dla podanego czasu - podane wartości próbek - trzeba je "wyczarować" ew. starać się jakoś "przewidzieć"...
    i tu z pomocą przychodzi funkcja interpolacji...
    używa się ich masowo przy resamplingu - generalnie to od jej jakości zależy jakość całego resamplingu...
    skoro mamy dwa punkty o 2-ch współrzędnych (wartość "głośności" i czas) to możemy wyznaczyć równanie liniowe (interpolacja liniowa) ... i tą drogą biorąc pod uwagę więcej punktów możemy budować funkcje bazujące np. na wielomianach (bo chyba najprościej) które odwzorują "przewidywany przebieg funkcji" - słowem "odgadniemy jak to szło przed podziałem na tak małej dokładności próbki" ... i w zasadzie im więcej punktów (cubic - to 3 chyba :) tym większa dokładność/czasochłonność/złożoność obliczeniowa procesu...
    ale i to się czasem nie udaje i zależnie od przebiegu interpolowanego może generować znaczne błędy...
    dlatego nie robi się tego "w nieskończoność" ...
    nie pamiętam dokładnie ale chyba takie Vortexy (i też inne karty robiące resampling 44kHz > 48kHz > 44kHz (live np. choć wszyscy mają mu za złe użyte algorytmy jeśli chodzi o jakość wyjściową)) korzystają sprzętowo z naprawdę wielu punktów aby przybliżyć przebieg...
    i w skrócie to tak wygląda...
    te inne to "jakieś inne" metody interpolacji których akurat nie znam ale pewnie znajdziesz te wszystkie metody w sieci...

    Linux

  2. hmm , bor@s 1/02/03 20:37
    jedno jest pewne liniowa albo none = najgorsze rozwiązanie. Ale interpolacja ma tylko sens gdy utwór ma niskie próbkowanie (<44 kHz)

  3. ta interpolacja dotyczy modułów ! , Master/Pentium 1/02/03 21:07
    nie mp3/ogg/mpc etc. Od tego masz resampler (analogiczna funkcja).

    Nie ma tego złego , co by się w gorsze
    obrócić nie mogło - jak nie wierzysz
    włącz komputer :-)

    1. gwoli ścisłości... , XTC 1/02/03 21:12
      chodzi dokładniej mówiąc o "sample używane jako instrumenty" w modułach...
      ja do modułów używam WaveMOD'a... w/g mnie najfajniejszy...
      inna sprawa, że do modułów nie zawsze jest fajnie włączać interpolację... bo zwykle twórca robi/ł na oryginalnej - dajmy na to amidze i te niedoskonałości brzmienia są niejako "charakterystyczne" i wasymilowane w brzmienie utworu - wraz z uwzględnieniem owego nieco metalicznego dźwięku...
      więc używanie interpolacji to w sumie to samo co słuchanie dobrej jakościowo płyty na dobrych głośnikach - używając "ot tak dla fantazji" equalizera ustawionego na \_/ :)
      ...zawsze to "zniekształcenia których nie miał na myśli autor"...
      zdanie takie moje :)

      Linux

      1. racja , Master/Pentium 1/02/03 21:23
        szczególnie z equalizotorem :-)

        Nie ma tego złego , co by się w gorsze
        obrócić nie mogło - jak nie wierzysz
        włącz komputer :-)

    2. ;]]]] , Wasabi 2/02/03 12:21
      no i wszytsko jasne ;]
      znaczy nie wazne jak to ustawie bo resamplera mam ustawionego na 48kHz a te modoly to mi do niczego nie potrzebne ;]

      Nothing to see here

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL