Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
B O A R D
   » Board
 » Zadaj pytanie
 » Archiwum
 » Szukaj
 » Stylizacja

 
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
OBECNI NA TPC
 
 » DYD 19:46
 » Banan 19:46
 » MARtiuS 19:45
 » cVas 19:42
 » bajbusek 19:38
 » Artaa 19:33
 » Hitman 19:25
 » Sherif 19:20
 » m&m 19:18
 » jenot 19:10
 » Dexter 19:09
 » Fl@sh 19:09
 » rulezDC 19:05
 » Chrisu 18:59
 » kyusi 18:58
 » rzymo 18:53
 » Chavez 18:50
 » Kenny 18:49
 » GLI 18:46
 » krismel 18:45

 Dzisiaj przeczytano
 41138 postów,
 wczoraj 25974

 Szybkie ładowanie
 jest:
włączone.

 
ccc
TwojePC.pl © 2001 - 2024
A R C H I W A L N A   W I A D O M O Ś Ć
    

Jak to jest z czasem reakcji w monitorach LCD? , Andrzejek 4/09/03 09:43
Wiadome jest, że oko ludzkie widzi obrazy płynnie już od 25 klatek/sek (FPS). Czyli, aby spełnić ten warunek monitor powinien posiadać czas łącznej reakcji nie większy niż 40ms (1/0,040=25). Mamy już monitory, które mają czas 16ms i po obliczeniu 1/0,016 mamy 62,5 FPS. Filmy będą chodzić płynnie na takich, ale mnie interesuje jak będą się zachowywać gry (takie bardziej dynamiczne) typu Quake, UT. Podczas testów np. procesorów, jednym z kryteriów jest test w Quake'u, gdzie wychodzi im np. 300 FPS. I teraz pytanie: jak się ma te 300 klatek do możliwości monitora, który daje 62,5 klatki/sek? Chodzi mi o to jak się zachowuje obraz w tym momencie (rozmycia, smużenie, zmiany kolorów, itp.)

Nie będę zaczynał drugiego wątku i dopiszę jeszcze jedno pytanie: Czy ktoś spotkał się z takim stwierdzeniem (albo naocznie), że uszkodzone piksele na wyświetlaczu LCD mogą być spowodowane wyładowaniami elektrostatycznymi między wyświetlaczem a użytkownikiem? Taką informację wyczytałem na forum Tom's Hardware, a ponieważ jestem jakoś szczególnie podatny na tego typu czynniki więc chciałbym to zweryfikować. Chodzi mi głównie o takie monitory, które nie mają szybki ochronnej z przodu.

To tyle. Wszelkie spostrzeżenia mile widziane.
Dzięki.

  1. to sa 2 rzeczy... , Ranx 4/09/03 09:56
    czas reakcji swoje i musi byc maly bo inaczej wiadomo ze bedzie mrugal... a te 300 fpsow to wydajnosc karty i znaczy tyle ze komp w kazdych warunkach poradzi sobie z nadmiarem z wysmietlaniem grafiki i zawsze bedzie plynnie...
    bo niby jak to ma byc... moj monit w 1024 ma max 119 Hz a w kwaku 300 fpsow... tzn ze co wyswietli mi obraz 300 Hz?
    a co do 2 nie wiem

    o roztramtajdany charkopryszczańcu...

    1. ale dajmy na to , Andrzejek 4/09/03 11:59
      że monitory CRT mają czasy rzędu <1ms. Więc 1/0,001 daje nam równo 1000 klatek. Zapas jest więc ogromny i monitory teoretycznie powinny wyświetlić te 300 FPS. Zdaje sobie oczywiście sprawę, że są to ekstremalne wartości. Do poprawnego grania wystarczy pewnie kilkadziesiąt klatek/s. Patrząc na to z drugiej strony monitory LCD nie potrzebują chyba klasycznego odświeżania obrazu jak to jest w normalnym kineskopie, bo ich zasada działania jest trochę inna. Wydaje mi się, że bardziej istotne są właśnie te czasy reakcji. Co właściwie znaczy 60Hz czy 75Hz jako parametr wyświetlacza LCD?

      1. skad ty to bierzesz? , Ranx 4/09/03 12:08
        jestes po matematyce czy jak? a moze nowy calc?
        nie wiem jakie maja czasy CRT i nie ma to znaczenia o tyle ze: np moj monitor CRT moze wyswietlic max 119 Hz w 1024 tzn ze elektronika MOZE przerobic tylko i wylacznei MAX 119 klatek (na twoje FPSow) na sekunde! i te 300 fpsow to wiesz co...
        odswiezanie liczysz dla crt i lcd: 1 Hz jako wyswietlenie 1 pelnego obrau w czasie 1 sek... i tego nie ominiesz nawet jak napiszesz ze crt ma czas reakcji 1us.

        o roztramtajdany charkopryszczańcu...

        1. nie jestem po matematyce :) , Andrzejek 4/09/03 13:35
          w tym momencie chciałbym uściślić parę rzeczy... te czasy <1ms są możliwe technicznie do osiągnięcia dla kineskopów crt (a nie jak napisałem dla monitorów crt). Zgadzam się z Tobą, że odświeżanie 119Hz daje nam 119 klatek/s. W tym przypadku jesteśmy ograniczeni elektroniką monitora crt i to jest to co faktycznie dany monitor może wyświetlić, a te 300 FPS'ów generowanych przez grafikę to jest "na wyrost".

          Identycznie powinno być w monitorach LCD. Dla przykładu (ViewSonic VP171b) ma czas reakcji matrycy 16ms, a maksymalne odświeżanie 85Hz. Czyli teoretycznie potrafiłby wyświetlić 85 klatek/s, gdyby pozwalałaby mu na to matryca, która teoretycznie może tylko 62,5 klatki.

          Cały mój wywód zmierzał do tego, czy taki monitor będzie już poprawnie zachowywał się w takich grach jak napisałem. Chodziło mi głównie o opinie użytkowników. Jeżeli już zdecyduję się wydać takie pieniądze (ok. 2500), to chciałbym być możliwie jak najlepiej zadowolonym z zakupu. Można wprawdzie czekać, aż zrobią matryce LCD poniżej 10ms i z odświeżaniem 100Hz, tylko jak długo? Może producenci będą się prześcigać o 1ms i za parę lat dojdą do 5-10 ms.
          Chciałem tylko zasięgnąć opinii czy opłaca się kupić LCD już teraz?

          1. aaa to juz inaczej brzmi:) , Ranx 4/09/03 13:43
            oplaca sie kupic juz napewno bo oczy ma sie jedne a i komfort pracy wiekszy. mam mozliwosc pracy na lg po analogu i sony 15' po dvi i choc sony lepszy to i na lg da sie filmy ogladac... do grania sony lepszy i spokojnie gram w UT bez obiekcji. na lg jest srednio...
            a jesli masz watpliwosci co do danego modelu to masz tylko jedno wyjscie: wlaczyc dany monitor i potestowac. innego wyjscia nie ma bo to co producenci napisza a co ty widzisz to sa 3 rozne rzeczy:)
            aha to ze oni napisza 100 Hz czy 500 Hz czy 85 ma niewielkie znaczenie. tak jak piszesz czas rekcji jest istotny ale tez bym za wiele do niego nie przywiazywal. bo bywa roznie.
            jak chcesz w archiwum speed sie wypowiadal na temt LCD i czasow - poszukaj.

            o roztramtajdany charkopryszczańcu...

            1. aha i liczac w ten sposob , Ranx 4/09/03 13:47
              dla crt popelniasz takiego bleda ze az boli. czasy powrotu synchronizacje, wygaszanie itp sa tu bardzo istotne a tego nie uwzgledniles:) jak przypadkiem nie wiesz o co biega to oblukaj jak tworzy sie obraz na tv:)
              co do lcd to sie nie wypowiem ale mysle ze jakies dodatkowe czasy tu tez wchodza w rachube. tak od razu to nic nie dziala.

              o roztramtajdany charkopryszczańcu...

            2. już przeczytałem archiwum (Speed+LCD) , Andrzejek 4/09/03 14:41
              Tryb postępowania jest następujący:
              1. Określić mniej więcej do czego ma być potrzebny monitor LCD.
              2. Wybrać kilka modeli do dalszego rozważenia.
              3. Zasięgnąć szeroko pojętej opinii.
              4. Pójść do sklepu i zobaczyć na własne oczy jak świecą.
              5. Zdecydować się i któryś w końcu kupić.
              6. Jeżeli pominiemy pkt.4 nie mieć pretensji do Speed'a :))

              Co do obliczeń to były faktycznie baaaaaaaaardzo przybliżone, ale nie chciałem się wdrabniać w szczegóły.

  2. Rozne jest , marasss 4/09/03 10:25
    Sam sie przymierzam do kupna LCD i sie naczytalem tyle roznych testow i artykulow, ze juz mnie glowa boli :) Z tego co wyczytalem, to teoretycznie lepiej jest jak panel ma mniejszy czas reakcji. Jednak z testow wynika, ze czasem monitor, ktory ma 25ms ma mniejsze smuzenie niz taki, ktory ma 16ms. Wynika to po pierwsze z jakosci matrycy, a po drugie z nie zawsze prawdziwych danych, podawanych przez producenta. Poza tym te panele z 16ms podobno nie wyswietlaja 16mln kolorow tylko 262 tys. Polecam artykul:

    http://www.tomshardware.com/...20030626/index.html

    Pozdrawiam

    1. zgadzam się z przedmówcą , merams 4/09/03 10:34
      niektóre LCDki z całkowitym czasem reakcji teoretycznie dłuższym lepiej prezentują się niż te, które mają mniejszy.
      Polecam LCD z matrycą MVA.
      http://www.monitor.pl dobra stronka o monitorach. Polecam.

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL