TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
A R C H I W A L N A W I A D O M O Ś Ć |
|
|
|
Zakladanie firmy. I sporo w tej sprawie watpliwosci. , Keeper 2/01/04 15:15 ostatnio postanowilismy ze znajomym stworzyc cos wspolnie. mamy nieco funduszy na sredniej wielkosci inwestycje. Zaczelismy wszystko zalatwiac - wpis do ewidencji, nip, regon - to juz mamy.
Mam jednak kilka watpliwosci. Czesc z Was na pewno zna te sprawy z wlasnego doswiadczenia.
Chodzi np.: o vat. jak to z nim dokladnie jest. jak sie placi, czy z hurtowni bierze sie sprzet bez vatu i pozniej vat placi w podatku (tak slyszalem), faktury - co trzeba miec, zeby je wystawiac, i czy to wystarczy do prowadzenia normalnej dzialalnosci ?
Czy sa jakies freewarowe a dobre programy do prowadzenia ksiegowosci.
Czy zainstalowanie sciagniejtej z netu wersji programu i operowanie nim na ksiegowosci (wydruki) w miejscu innym niz siedziba firm moze byc jakims problemem? czy ewentualna kontrola ksiegowa moze domagac sie sprawdzenia sprzetu na ktorym jest to robione?
Moze jakies ogolne porady na poczatek dla zupelnie zielonego ?
Bylbym bardzo wdzieczny...-------
http://www.siemiany.info - VAT... , Holek 2/01/04 15:25
na poczatek - VAT placisz przy zakupie w hurtowni, potem sprzet sprzedajesz (drozej) i roznice pomiedzy VATem z hurtowni, a VATem ze sprzedazy placisz wg. deklaracji raz na miesiac lub raz na kwartal (teraz najczesciej raz na miesiac).
Jesli masz duzo kosztow (komorki, czynsz,internet, reczniki i papier toaletowy do WC itp) to VAT z tych faktur odliczasz i tyle ile go na fakturach tyle mniej zaplacisz w danym miesiacu (dlatego warto brac kazde najmniejsze g... na fakture - co miesiac wychodzi ladnych pare setek;)
Jesli chodzi o programy - troche ich mialem jeden z lepszych (do faktur i magazynu) to fakturzysta start (www.jzk.pl).
Dzisiaj zakupilem rekomendowany mi program - http://allegro.pl/show_item.php?item=19204864 - zobacze jak sie bedzie sprawowal, ale z opisu wynika, ze calkiem fajny jest...
Do prowadzenia ksiegowosci byl kiedys soft w Rzeczypospolitej, ale raczej marny. Poszukaj lepiej jakies firmy, ktora poprowadzi ksiegowosc (w Sosnowcu to ok. 100-200 zł netto). Zapytaj, czy biora odpowiedzialnosc za bledy i czy rozliczenie jest zalezne od ilosci faktur (na poczatku moze sie oplacac, ale potem jak faktur bedzie wiecej, moga wyjsc kosmiczne kwoty, wiec szukaj takiej, co bierze stala kase bez wzgledu na ilosc).
Jesli nie lapiesz sie w takich rzeczach jak VAT to daruj sobie prowadzenie tego samemu..."...here I am on The Road again..." - to przypuśćmy , pirat 2/01/04 16:49
że kupisz samochód na firmę, tutaj VAT już troche "waży".
Czy jeśli będzie on przekraczał kwotę, którą masz oddać do Urzędu Skarbowego, to Ci oddadzą, czy przekażą saldo na next miesiąc?odczepta się od mojego podpisu ;) - wlasnie ze zwrotami... , Holek 2/01/04 17:14
jest u nich troche ciezko... bedziesz 'zwolniony' z podatku przez kilka miesiecy (takze dochodowego) - az do momentu kiedy znowu nie wyjdziesz na zero lub na plus...
US rzadko cos zwraca;)"...here I am on The Road again..." - nie, to nie tak.... , tramway 2/01/04 18:18
zwolnionym od podatku VAT faktycznie można być (polega to na tym, że nie możesz odliczać podatku naliczonego przy zakupie, ale też nie musisz naliczać należnego, gdy sprzedajesz towary....prawo do zwolnienia mają podatnicy nieprzekraczający w roku podatkowym 10.000 Euro obrotu),ale ma się to nijak do podatku dochodowego (od którego nie można być zwolnionym)...w przypadku, gdy samochód kupuje podatnik zwolniony od podatku VAT, to nie może odliczyć podatku właśnie ze względu na zwolnienie...- zle mnie zrozumiales... , Holek 2/01/04 18:23
'zwolniony' bylo w cudzyslowie..."...here I am on The Road again..." - w cudzysłowiu czy nie.... , tramway 2/01/04 18:32
tak czy nie - zwolnienie w Vacie ma się nijak do zwolnienia z obowiązku wpłacania zaliczek (bo o to chyba Ci chodziło, mgdy pisałeś o zwolnieniu w podatku dochodowym)...i wiąże się z obrotami (max. 10.000 Euro w ciągu roku) podatnika, a nie z wychodzeniem na zero czy plus...
- to zależy... , tramway 2/01/04 18:14
przede wszystkim od tego czy samochód ma homologację (nie ma homologacji, nie ma odliczenia, a tym bardziej zwrotu podatku VAT....podatek ten co najwyżej możesz wtedy wrzucić w koszty na gruncie podatku dochodowego)...jeśli masz prawo do odliczenia podatku VAT (a więc kupiłeś samochód z homologacją), a chcesz go dostać od razu z powrotem warunek jest jeszcze jeden - samochód musi być amortyzowany na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych...tylko bowiem nabycie środków trwałych, które są amortozowane uprawinia do bezpośredniego zwrotu VAT....- eee , pirat 2/01/04 18:40
ja raczej nie z tej branży ... mógłbyś to napisać bardziej po polsku (o ile się da) ?odczepta się od mojego podpisu ;) - co ma piernik do wiatraka , Darek K. 2/01/04 18:41
a w tym przypadku amortyzacja do VATu.Everything that has a beginning has an end - a ma to;-) , tramway 2/01/04 18:46
zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy o VAT, podatnikom dokonującym sprzedaży towarów opodatkowanych wyłącznie stawką 22%, u których podatek naliczony jest wyższy od podatku należnego, przysługuje zwrot różnicy podatku z urzędu skarbowego w kwocie nie wyższej od kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które na podstawie odrębnych przepisów zaliczane są przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji...- samochód osobowy też podlega amortyzacji , Darek K. 2/01/04 18:58
a odliczyć VATu nie można. Chodzi mi tu o najzwyklejszy nie homologowany na hiperciężarówkę samochód osobowy.Everything that has a beginning has an end - ale czy na potrzeby , pirat 2/01/04 19:01
firmy samochód musi mieć koniecznie homologację ciężarówki?
Przecierz przykładowo jako firma świadcząca min. usługi serwisu komputerów w domu u klienta nie potrzebujesz "ciężarówki" żeby tam dojechać.odczepta się od mojego podpisu ;) - homologacja... , tramway 2/01/04 19:09
jest warunkiem (czy raczej jednym z warunków) odliczenia podatku VAT przy zakupie samochodu...ofkors, nie musisz kupować samochodu z homologacją, ale wtedy za żadne skarby świata nie odliczysz podatku zapłaconego przy zakupie (będziesz "za to" mógł wrzucić go do kosztów uzyskania przychodu na gruncie podatku dochodowego)...
....a to czy potrzebujesz czy nie ma znaczenie o tyle tylko, że w razie kontroli będziesz musiał wykazać związek między:
- zakupem, a sprzedażą opodatkowaną (na gruncie podatku VAT),
- wydatkiem, a uzyskiwanymi przychodami (na gruncie podatku dochodowego)....
zasadniczo w 90% przypadków nie ma problemu z wykazaniem takiego związku...ot, choćby w przypadku firmy komputerowej musisz gdzieś wozić skrzynkę ze sprzętem;-)))
pzd...
- oczywiście... , tramway 2/01/04 19:03
wynika to z art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, który jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 21 (w tym art. 21 ust. 3)...i w niczym nie zmienia tego, że warunkiem zwrotu przy zakupie środka trwałego jest zaliczenie go do środków trwałych....tyle, że w przypadku samochodów osobowych nawet to nie pomoże;-))
oi!- w tym momencie chodziło mi o samą amortyzację , Darek K. 3/01/04 11:22
bo osobówkę też można amortyzować (do pewnej kwoty)Everything that has a beginning has an end
- No więc tak... , Remek 2/01/04 15:28
- Sprzęt kupujesz/sprzedajesz z VATem. Potem odprowadzasz do Urzędu Skarbowego różnicę między VATem zapłaconym przez Ciebie i Vatem zapłaconym przez Twojego klienta...
- Jak macie firmę to normalnie wystawiacie faktury i to wszystko
- Teoretycznie fakturować możecie w Excelu, ale jeśli macie zamiar trzymać magazyn, to potrzebny jest program do jego ewidencji.
- Fakturować możesz i z bazy na księżycu, nie ma znaczenia gdzie jest siedziba firmy.
Na każde z pytań postawionych przez Ciebie można odpowiadać długo i namiętnie. Nie wiem jak z funduszami, ale jeśli obrotów będzie trochę, to sugerowałbym skorzystanie z usług licencjonowanego biura rachunkowego, które będzie za Was wypisywać deklaracje, składać je do Urzedów, rozliczać wszystko. Unikniecie konieczności grzebania się w rachunkowości i we wszelakich ustawach, by byc zawsze "updated". Koszty takich usług wynoszą miesięcznie od 200 zeta wzwyż... - no z tego co pamiętam: , pjfox 2/01/04 15:32
niech mnie ktoś poprawi jak się mylę:
1. sprzęt się bierze bez VATu, VAT się płaci osobno, sprzedajesz klientom już oczywiście z VATem, a od VATu do płacenia, odliczasz różne pierdoły paliwa, samochody, amrotyzacje itd.
2. co do faktur to chyba kasa fiskalna podstawy prawne czyli regony nipy itd (nie znam się za dobrze na tym )
Co to znaczy normalna działalność? ((-:
3. Freeware soft to już nie mam pojęcia )-: na pewno płatnik ZUS ((-:
4. Co do miejsca używania zakupionego programu, to by trzeba poczytać w programie. Można zrobić tak, że siedziba jest na ulicy X, a oddział u ciebie w domu i już możesz, ale nie tego samego tylko drugiego (zależnie od licencji - tak tak, czeba będzie poczytać (-: )
5. co do rad to też chętnie posłucham znaczy poczytam ((-:taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa - Ojojoj - nagrzmociłeś.... , Remek 2/01/04 15:44
Ad.1 - Nieprawda. Pierdoły odliczasz od kwoty do opodatkowania podatkiem dochodowym. VAT płacisz przy zakupie.
Ad.2 - Kasa fiskalna, jak prowadzisz sprzedaż detaliczną ponad pewien limit...
Ad.3 - Płatnik ZUS to do ZUS i ze sprzedażą niewiele ma wspólnego
Ad.4 - Podtrzymuję, co napisałem wcześniej...- tak więc dobrze że mnie skorektowałeś , pjfox 2/01/04 17:27
thx
teraz już wiemtaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
- thx , Keeper 2/01/04 17:00
dziekuje bardzo za Wasze odpowiedzi. Duzo mi sie przejasnilo :)
Jeszcze jedna kwestia - gwarancja. Jak ta sprawa wyglada ?
Czesto widuje, ze firmy/sklepy maja wlasne druczki gwarancyjne.
Czy nie wystarczy, ze kiedy klient przyniesie mi sprzet, to odwioze go do servisu hurtowni w ktorej to zakupilem ? Co daje takie oddzielne udzielanie gwarancji ?
p.s. Po przeczytaniu Waszych porad zalatwilem biuro - 50 zl / miesiac :D przynajmniej na kilka poczatkowych miesiecy. Pozniej Pani ma nam pokazac jakis prosciutki program i nauczyc nas jego obslugi :)-------
http://www.siemiany.info - co do gwarancji... , tramway 2/01/04 17:26
art. 577 § 1 Kodeksu cywilnego: W wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.
innymi słowy - co do zasady udzielenie gwarancji nie jest obowiązkowe...jesli ją wystawisz stajesz się w rozumieniu powyższego przepisu gwarantem i ciążą na Tobie obowiązki gwaranta (kolejne przepisy KC)...
dwie uwagi - gwarancja wystawiona przez sprzedawcę nie ma nic wspólnego z gwarancją wystawioną przez producenta sprzętu...na ogół jest tak, że sprzedawcy nie wystawiają własnej gwarancji, a jedynie podbijają gwarancję producenta....w tej sytuacji są kimś w rodzaju pośredników - gwarancji nie udzielają oni, lecz producent...własne druczki, o których mówiłeś są najpewniej gwarancjami udzielanymi przez samych sprzedawców...
po drugie: nie należy mylić gwarancji z odpowiedzialnością towaru za zgodność towaru z umową (poprzednio rękojmią)....to są dwa reżimy prawne (gwarancja - KC, odpowiedzialność za zgodność towaru z umową - ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego)...podobne, ale też w zasadniczy sposób się różniące...choćby tym, że udzielenie gwarancji jest dobrowolne, a odpowiedzialność za zgodność towaru z umową ma miejsce z mocy prawa...
i jeszcze jedno - odpowiedzialność za zgodność towaru z umową dotyczy sprzedaży konsumenckiej (osobom fizycznym nieprowadzącym działalności prawnej)...w przypadku gdy sprzedajesz towar firmom mają zastosowanie przepisy o rękojmi (art. 556 i nast. KC)....
pozdrawiam - Nie wystarczy , El Vis 2/01/04 17:31
Musisz mieć własną umowę gwarancyjną, którą klient powinien podpisać. Podpis jest akceptacją warunków gwarancji. Do tego przy odbieraniu sprzętu do naprawy pamiętaj o wystawianiu rewersów, pozwoli Ci to uniknąć wielu problemów. Pozdrawiam.I don't suffer from insanity.
I actually quite enjoy it.
- odliczanie VAT... , tramway 2/01/04 17:48
po jednym pytaniu na wątek, bo dopiero co nacisnąłem wyczyść po napisaniu wszystkiego na raz i nie chcę ryzykować;-)
Chodzi np.: o vat. jak to z nim dokladnie jest. jak sie placi, czy z hurtowni bierze sie sprzet bez vatu i pozniej vat placi w podatku (tak slyszalem)
--------
a więc....kupując towar lub płacąc za usługę zawsze zapłacisz podatek VAT.....jest to tzw. podatek naliczony...sprzedając towar lub świadcząc usługę również naliczasz VAT będący w tym momencie podatkiem należnym....składając do 25 następnego miesiąca (lub miesiąca następującego po danym kwartale - możliwość kwartalnego rozliczania podatku mają tzw. mali podatnicy) możesz, co do zasady, obniżyć podatek należny (czyli ten ze sprzedaży) o podatek naliczony (ten, który zapłaciłeś przy zakupie)... - faktury... , tramway 2/01/04 17:51
faktury - co trzeba miec, zeby je wystawiac, i czy to wystarczy do prowadzenia normalnej dzialalnosci ?
-------
co do zasady nie trzeba mieć nic...od biedy mozesz fakture wystawić ręcznie - nie ma obowiązku drukowania faktur czy innych takich;-) musi ona jednak zawierać wymienione w ustawie o VAT elementy (por. art. 32) i powinna zawierać elementy wymienione w § 35 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT...wszelkiej maści programy do wystawiania faktur służą tylko ułatwieniu i przyspieszeniu pracy...a więc nic nie MUSISZ, ale jedynie możesz... - księgowość... , tramway 2/01/04 17:54
Czy zainstalowanie sciagniejtej z netu wersji programu i operowanie nim na ksiegowosci (wydruki) w miejscu innym niz siedziba firm moze byc jakims problemem? czy ewentualna kontrola ksiegowa moze domagac sie sprawdzenia sprzetu na ktorym jest to robione?
----
co do zasady nie...pamietaj jednak, że wszelkiego rodzaju księgi podatkowe (ewidencje, księge przychodów i rozchodów) musisz przechowywać w siedzibie firmy (ew. w miejscu przechowywania ksiąg, o którym masz obowiązek powiadomić organy podatkowe)...co do zasady drukować możesz gdzie chcesz, ale pamiętaj że jeśli kupisz kompa na firmę kontrola może się dopytywać, gdzież on jest... - inne rady... , tramway 2/01/04 17:57
Moze jakies ogolne porady na poczatek dla zupelnie zielonego ?
------
powiem tak - prawem podatkowym zajmuję się prawie rok, a nadal nie zdecydowałbym się chyba na robienie samemu księgowości....nie baw się w głupie oszczędności i znajdź porządne biuro, które Ci może po prostu uratować tyłek...to o co pytasz to tylko kropla w morzu...
aha...i jeśli ktoś z braci Boardowiczów miał jakieś wątpliwości z podatkami zapraszam na mejla...na kompach może się nie znam specjalnie, ale na prawie podatkowym ździebko;-)))
pozdrawiam...- tramway , Keeper 2/01/04 19:01
tramway - dziekuje Ci bardzo za wyjasnienie duzej czesci moich watpliwosci/uzupelnienie poprzednio wypowiadajacych sie osob. Musze przyznac, ze widac od razu bijaca z Twoich postow "roczna stycznosci z prawem podatkowym" :D-------
http://www.siemiany.info - ależ proszę.... , tramway 2/01/04 22:59
cała przyjemność po mojej stronie;-))
pozdrawiam...
- dużo zależy jak rozliczasz się z US , h-doc 2/01/04 18:10
jak nie masz kosztów, to najlepiej wziąć ryczałt - w dużym stopniu usprawnia księgowość. Ja całą księgowość prowadziłem pisemnie w książkach - ewidencję przychodów i ewidencję VAT. Przy jednej fakturze misięcznie to pikuś, ale jak codziennie wystawiasz ileś faktur ro jest to trochę uciążliwe. Natomiast z ZUSem to się z Płatnikiem rozliczałem, bo to trochę wygodniejszze niż ręczne wypełnianie formularzy.
Co do VATu - jęsli więcej kupisz niż sprzedasz, to broń Boże nie żądaj zwrotu nadpłaconego VAT-u, tylko przenieś na następny miesiąc. A tak poza tym to możesz rozliczać VAT kwartalnie i masz 3 razy mniej roboty.- ale czemu??? , tramway 2/01/04 18:22
"Co do VATu - jęsli więcej kupisz niż sprzedasz, to broń Boże nie żądaj zwrotu nadpłaconego VAT-u, tylko przenieś na następny miesiąc".
---
jak w temacie???? instytucja zwrotu VATU pozwala na szybsze odzyskaniu pieniędzy!!! przecież chyba lepiej jak od razu odzyska kasę niż będzie przez kilkanaście miesięcy (w przypadku samochodu spokojnie tyle) przenosić na następny miesiąc.... - chłopie są tylko 2 przypadki kiedy można żądać zwrotu VATu , Darek K. 2/01/04 18:50
export lub zakup środka trwałego
nadwyżka podatku naliczonego nad należnym w przypadku zakupu towarów handlowych nie umożliwia zwrotu VATu.
Poza tym jak kwota zwracanego VAtu jest wyższa niż 5000 zł - kontrola US murowana.Everything that has a beginning has an end - nie tyle eksport co... , tramway 2/01/04 19:56
sprzedaż opodatkowana stawką niższą niż 22%....to raz....dwa - pisałem o zwrocie podatku pisałem w kontekście zakupu środka trwałego (np. samochodu)...pewnie, że nie można żądać zwrotu podatku naliczonego przy zakupie towarów handlowych...ale to nie powód, by twierdzić, by "broń Boże" nie żądać zwrotu VAT-u, bo jednak czasem to ma sens...
...a co do kontroli to pewnie masz rację...ale czy to znaczy, że mamy ze strachu przed kontrolą nie korzystać ze swoich praw? jak wszystko jest w porządku to czego się bać? a jak nie jest to to, że podatek dasz do przeniesienie niewiele Ci pomoże...- odpowiadam: , h-doc 2/01/04 20:08
właśnie chodzi o kontrole. Niestetety, moi znajomi mieli właśnie z tego powodu serię nalotów. Dopóki płacisz jest wszystko ok a jak zaczynasz żądać od US pieniędzy to zaczynają się nieprzyjemności. Oczywiście - pewnie niektórym zwisają takie kontrole, ale dla mnie jest to stres - właśnie klka dni temu dostałem wezwanie do US, bo 2 lata temu przeprowadzałem termomodernizację lokalu i uzyskałem częściowe pokrycie kosztów z Urzędu Miejskiego. US sobie teraz o tym przypmniał i będą mnie z tego maglować. Brrr!!!- pewnie masz rację.... , tramway 2/01/04 20:19
ja jestem raczej teoretykiem niż praktykiem;-)
- no właśnie ciężko.... , tramway 2/01/04 18:52
bo o tym można by napisać (i z mniejszą lub większą moją pomocą mój szefo pisze), a w paru słowach to jest cholernie cięzkie...spróbuję...
...zasada jest taka, że o podatek naliczony przy zakupie można obniżyć podatek należny...kolejną zasadą jest to, że jeśli w danym miesiącu podatek naliczony (ten, który zapłaciliśmy) jest wyższy od należnego (ten, który nam zapłacili) to możemy różnicę przenieść na następny miesiąc...w dwóch sytuacjach możemy jednak żądać zwrotu bezpośredniego (a w praktyce po 60 dniach, bo tyle ma czasu urząd na rozpatrzenie wniosku)....w przypadku środków trwałych warunek jest taki, by środki te były przez nas amortyzowane...jeśli tak nie jest (np. jeśli samochód jest warty mniej niż 3.500 zł i nie chcieliśmy go amortyzować) możemy tylko różnicę podatku naliczonego przenosić na następne miesiące...
...co do homologacji to chyba wszyscy wiedzą jak to wygląda...
...i jak powiedziałem - jeśli macie jakieś pytania możecie na mejla walić...
pozdrawiam...- to było do Pirata po polskiemu;-) , tramway 2/01/04 18:53
...a przynajmniej tak się starałem;-)
|
|
|
|
|
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL |
|
|
|
|