TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
A R C H I W A L N A W I A D O M O Ś Ć |
|
|
|
[OT] Mała łamigłówka , maruszek 13/01/04 01:22 Całkiem ciekawa zagadka - może Wam też sie spodoba:
Pan A zna iloczyn pewnych dwóch liczb, a Pan B zna ich sumę.
Liczby te są naturalne, większe od 1, a ich iloczyn jest mniejszy od 100.
A: Nie wiem, jakie to liczby.
B: Wiedziałem, że nie wiesz.
A: Nadal nie wiem, co to za liczby.
B: Ja też.
A: A to ja już wiem.
B: Ja też.
Zadanie - znajdź te liczby.
Powodzenia ;)Umieść posta na Brodzie - mogę , Andrzejek 13/01/04 01:38
się dołączyć?
Dziękuję z góry.
W równaniu:
101-102=1
należy tak przestawić jedną cyfrę, aby wynik wyszedł prawdziwy.
Może ktoś jeszcze dopisze zagadkę? Wszak nie wszyscy śpią :)
Pozdrawiam nocnych Marków i nie tylko...- przestawic w sensie , Wedrowiec 13/01/04 01:53
zamienic miejscami czy co ?:>"Widziałem podręczniki
Gdzie jest czarno na białym
Że jesteście po**bani" - otóż , Andrzejek 13/01/04 02:41
nie mogę zbyt wiele podpowiedzieć, ale jedną konkretną cyfrę należy przestawić w najbardziej dowolny sposób (zamiana miejscami również się do tego zalicza choć nie musi to być to, prawda?).
To taka mała podpowiedź...
- ... , Adamusss 13/01/04 06:41
chyba o to chodzi ...
1+101-102=0
:)
a tego pierwszego sie nie czepaiam na razie , za wczesnie jest ;P- wynik , Andrzejek 13/01/04 11:18
faktycznie się zgadza, ale za dużo operacji jednocześnie jest wykonanych :)
miała być tylko jedna cyfra dowolnie przestawiona- ... , Adamusss 13/01/04 17:26
dzizas tera dopiero widze co napisalem :D
- przy 1 jak przenosilem na druga strone zjadlem ;>
- a wiec tak: , Dhoine 13/01/04 08:10
101-10^2=1 (czyli 2 idzie kawalek do gory i zmniejsza czcionke, co czyni zen potege).- i to , Andrzejek 13/01/04 11:15
jest właśnie poprawna odpowiedź!
- no coz jak metdoa dowolna to , Wedrowiec 13/01/04 02:50
102-101=1
ale nie o to chyba chodzi :/"Widziałem podręczniki
Gdzie jest czarno na białym
Że jesteście po**bani" - mialo byc pod Andrzejkiem , Wedrowiec 13/01/04 02:50
ale nie wyszlo ;)"Widziałem podręczniki
Gdzie jest czarno na białym
Że jesteście po**bani"
- Jeśli to zadanie ma rozwiązanie... , marcin79 13/01/04 05:19
...to chciałbym je poznać, bo mi wyszły trzy pary liczb: 2 i 6; 4 i 19; 4 i 23. A nóż niewiele się pomyliłem ;)~~~~ sapere aude ~~~~ - jestes blisko , maruszek 13/01/04 10:59
jedna z tych par jest poprawnym rozwiazaniemUmieść posta na Brodzie - A to dopiero ciekawostka przyrodnicza. , marcio 13/01/04 15:43
Moim skromnym zdaniem (2,6) sa sprzeczne z 2-ga wypowiedzia, a (4,19) i (4,23) z 3-cia, totez droga dedukcji ;-) wnioskuje, ze cos jednak nie tak.
Ale to tak na szybko, wiec calkiem mozliwe, ze sie gdzies pomylilem. Zobacze pozniej - teraz znikam na zajecia.
Jezeli to zadanie rzeczywiscie posiada poprawne rozwiazanie to jest rewelacyjne! :-)- chyba wiem gdzie sie pomyliłeś , maruszek 13/01/04 17:13
z drugiej wypowiedzi wywnioskowałeś troche za dużo. Koleś A, po tej wypowiedzi, wie jedynie ze "B wie, ze A nie wiedział" i nic wiecejUmieść posta na Brodzie - A pudlo wlasnie! :-) , marcio 13/01/04 19:47
Dokladnie tak rozumiem - jest to napisane jednoznacznie i inaczej sie nie da tego zinterpreowac. Pierwsze dwie wypowiedzi moglyby pasc w dokladnie tym samym momencie, ale trzecia dopiero po drugiej. Nie takie rzeczy sie robilo na zajeciach z logiki, systemow informacyjnych, kompleksow operacji, sztucznej inteligencji i wielu innych... :-)
- Niech mi to ktoś wytłumaczy , DJopek 13/01/04 19:22
bo nie kapuje tej łamigłówki :/- Tak skrótowo... , marcin79 13/01/04 19:41
...to chodzi mniej więcej o to, aby wyciągać wnioski z ich dialogu. Skoro pan A powiedział, że nie wie jakie to liczby, a przecież zna ich iloczyn, to ze zbioru wszystkich rozwiązań można wykluczyć wszystkie te rozwiązania, które dają wynik nie powtarzający się w innych rozwiązaniach itd itp :)~~~~ sapere aude ~~~~ - Ja nadal nie rozumiem , Hiper 14/01/04 01:33
123Szukam pracy jako informatyk (we
Wrocq).
- Fajnie Maruszek ale , Slawoj 13/01/04 20:00
trzymasz już nas tak długo w niepewności... podaj wreszcie rozwiązanie z jakimś prostym opisem jak do tego dojść bo już nie wytrzymam czekać dłużej :) - postaram sie opisac o co chodzi , maruszek 13/01/04 23:40
ale to nie bedzie łatwe ;)
1. Wypisujemy sobie w excelu tabelke "przestrzeń możliwych iloczynów" - pierwsza liczba od 2 do 49, druga od 2 do 9 - usuwamy, te iloczyny, które są >=100 oraz te które powstały z takich samych liczb (3-4 oraz 4-3 traktujemy jako jedną możliwość)
2. Dla tych par liczb, które dają iloczyny zgodne z zalozeniami wypisujemy podobną tabelke z sumami. Tabelka z iloczynami bedzie reprezentować wszystkie możliwe iloczyny jakie A może mieć (nasza wiedza o iloczynie kolesia A w danym momencie rozmowy, ale także wiedza kolesia B o iloczynie kolesia A), analogicznie tabelka z sumami to nasza wiedza o sumie kolesia B, ale takze wiedza kolesia A
3. Skoro A powiedział że nie wie jakie to są liczby, to znaczy że nie mógł mieć iloczynu równego 4, bo już by wiedział że to liczby 2 i 2, tak samo nie mógł mieć iloczynu 65 (5*13), ale mógł mieć np. iloczyn 63 bo wtedy by nie wiedział czy te liczby to 7 i 9, czy może 3 i 21 - wykreślamy zatem wszystkie te iloczyny, które występują tylko raz - wykreślamy również odpowiadające sumy w tabelce kolesia B
4. Teraz najtrudniejsze - koleś, który zna sumę mówi, że wiedział że A nie wiedział - znaczy to, że ma taką sumę, która może powstać jedynie z takich liczb, że ich iloczyn nie powie co to za liczby - np. B nie mógł mieć sumy 10, bo 10 mogło powstać z sumy dwóch piątek, a wtedy A wiedziałby po swoim iloczynie, że to na pewno są dwie piątki. B mógł mieć na przykład sumę 11, bo ona mogła powstać z 5+6, 4+7, 3+8 lub 2+9, a iloczyny tych liczb nie powiedziałyby kolesiowi A z jakich liczb taki iloczyn powstał. Sumy które mógł mieć B w tym kroku mozemy ograniczyc do 11, 17, 23, 27, 28, 29, 30, 35, 36, 37, 38, 40, 41, 42, 44, 46, 47, 48, 50, 51
Wykreslamy pozostałe sumy oraz odpowiadające im iloczyny w drugiej tabelce
5. A mowi ze nadal nie wie co to za liczby wiec robimy to samo co w punkcie 3 - wykreslamy pojedyncze iloczyny (18 24 28 50 54 56 68 75 80 81 84 88 98 99) i odpowiadajace im sumy
6. Teraz B mowi ze nie wie co to za liczby wiec wywalamy pojedyncze sumy - 11, 29, 37, 38, 40, 41, 47, 48, 50 i odpowiadajace im iloczyny
7. A mowi ze juz wie, wiec jest to jeden z pojedynczych iloczynow jakie zostaly - 30, 70, 76, 90, 92
8. B mowi ze tez wie, a jedyną pozostałą pojedynczą sumą jest 27, wiec szukane liczby to 4 i 23Umieść posta na Brodzie - No niezłe , DJopek 14/01/04 01:38
Trzeba mieć niezłą wyobraźnię :) Przyznam że sam bym w życiu do tego nie doszedł - taki sposób myślenia czy rozwiązywania problemu jest mi bardzo obcy - teraz przyznawać się - na jakiej uczelni było to na kolosie? ;>
|
|
|
|
|
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL |
|
|
|
|