Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
B O A R D
   » Board
 » Zadaj pytanie
 » Archiwum
 » Szukaj
 » Stylizacja

 
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
OBECNI NA TPC
 
 » resmedia 06:12
 » ngP 05:53
 » hokr 05:53
 » NimnuL 05:42
 » coolio 04:55
 » Martens 04:52
 » NWN 04:42
 » selves 03:38
 » Bonifacyz 03:06

 Dzisiaj przeczytano
 36882 postów,
 wczoraj 25433

 Szybkie ładowanie
 jest:
włączone.

 
ccc
TwojePC.pl © 2001 - 2025
A R C H I W A L N A   W I A D O M O Ś Ć
    

[Auto-Moto] O czym mówi maxymalny moment obrotowy ? , garnek 15/11/04 17:26
jw.....

  1. Po chlopskiemu , palioza 15/11/04 17:33
    o predkosci oddawania mocy :)
    Mozna b. ogoolnie powiedziec tak:
    moc jest odpowiedzialna w aucie za predkosc max, a moment za przyspieszenie.

    Uczyń coś idiotoodpornym, a ktoś
    stworzy lepszą wersję idioty.

  2. Sam z siebie - kompletnie o niczym , JOTEM 15/11/04 17:38
    połączony z prędkością obrotową przy jakiej występuje - trochę więcej, ale dalej prawie nic. Dopiero w formie wykresu w funkcji prędkości obrotowej - określa zdolność do zwiększania tej prędkości w zależności od momentu bezwładności wału. Jeśli teraz zastosujemy taki silnik do napędzania pojazdu, to w połaczeniu z informacją o masie pojazdu mając wykres momentu obrotowego precyzyjnie określimy zdolność pojazdu do zwiększania prędkości (przyśpieszania).
    Uprzedzajac pytania - wykres mocy uzyskuje się po prostym przekształceniu matematycznym z wykresu momentu, i drugie podawanie maksymalnej mocy i maksymalnego momentu jest grubym uproszczeniem pozwalającym OSZACOWAĆ możliwości przyśpieszania samochodu i całkiem porządnie określić (maks. moc w zestawieniu ze współczynnikiem oporu) prędkość maksymalną osiągalną przez samochód przy zastosowaniu idealnych przełożeń.
    Pozdrawiam.

    Poryjemy..zrobaczymy

  3. A tak prościej , El Vis 15/11/04 17:50
    Masz w książce napisane że auto ma 250Nm przy 5000 obr. Czyli najwyższy moment auto będzie osiągało przy takich obrotach. Właśnie wtedy samochód będzie zdolny najszybciej przyspieszać.
    Chcąc osiągać najwyższe wyniki przyspieszeń właśnie w tym momencie powinno się zmienić bieg na wyższy.

    I don't suffer from insanity.
    I actually quite enjoy it.

  4. to sie jeszcze podepne, bo do konca tego zagadnienia nie rozumiem , yeger 15/11/04 18:25
    skoro przy przyspieszaniu decydujace znaczenie ma moment, to do czego potrzebna jest moc?
    Z definicji to jest praca razy czas. Czyli tak np praca moze byc zwiekszenie szybkosci samochodu, a wiec moc tez ma tu jakies znaczenie.

    I jeszcze jedno, moc i moment laczy jakas zaleznosc czysto matematyczna, czy dochodza do tego jakies dodatkowe parametry silnika?

    Ludzie byli sobie kiedyś bliżsi, broń
    nie niosła tak daleko

    1. moc i moment łączy prosta zależność , JOTEM 15/11/04 18:41
      tak jak prosta zależność łączy siłę i moc:

      P = V*F.

      Odpowiednio tak samo dla momentu i prędkości obrotowej. Żadne dodatkowe parametry nie są potrzebne.
      Bardziej użytecznym parametrem jest moc, bo pozwala określić prędkość maksymalną. Mając moc maksymalnąi odpowiadającej jej prędkość obrotową można wyliczyćmoment obrotowy dla tej prędkości obrotowej. Mając dodatkowo moment maksymalny i odpowiadające mu obrotu mamy dwa punkty na wykresie momentu obrotowego od prędkości obrotowej. Stosując interpolację i aproksymację liniową pomiędzy nimi i poza nimi można już dosyć dokładnie określić zachowanie samochodu (nawet wyliczyć numerycznie). To taka namiastka posiadania wykresu momentu obrotowego.
      Pozdrawiam.

      Poryjemy..zrobaczymy

    2. hmm , kubazzz 15/11/04 18:45
      moment jest zalezny od mocy wiec nie ma tak, ze auto ma slaby moment obrotowy i gigantyczna moc, albo odwrotnie. moment obrotowy to moment sily >> http://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_siły . zwiekszenie predkosci to nie jest praca, a jedynie efekt pracy silnika. nie wchodzac glebiej w fizyke:
      -charakterystyka i przebieg momentu obrotowego pozwalaja ocenic elastycznosc jednostki napedowej
      -zestawiajac to z parametrami skrzyni biegow i innymi cechami pojazdu [sposob przeniesiena napedu, masa etc] mozna wnioskowac na temat przyspieszenia
      -moment obrotowy wiecej nam powie o tym niz sama moc, poniewaz to on jest wielkoscia, ktora jest jakby to obrazowo powiedziec dalej w procesie przenoszenia sily z jednostki napedowj na kola.
      dobra tyle starczy, doktoratu z fizyki nie mam.

      SM-S908

      1. hmmm :-) , JOTEM 15/11/04 19:00
        Bardzo dobrze mówisz - moment zależny od mocy, ALE jeszcze od prędkości (obrotowej), więc silnik może mieć stosunkowo mały moment, ale ogromną moc, jeśli ten moment ma osiągalny przy ogromnej prędkości obrotowej (silniki turbinowe). Zwiększenie prędkości jest tożsame ze zwiększeniem energii kinetycznej, więc może je wywołać tylko wykonanie pracy nad ciałem. Wykres momentu obrotowego od prędkości obrotowej daje TE SAME informacje co wykres mocy. jak ktoś nie wierzy - jego sprawa, niektórzy do tej pory sądzą, że Słońce krąży wokół Ziemi.
        Ciekawym porównaniem mozliwości silników jest pomiar pola pod powierzchnią wykresu mocy lub momentu i JEGO (tego pola) porównywanie pomiędzy samochodami. Wtedy łatwo odkryć potworną przewagę turbo diesli nad benzynowymi, jeśli w obu przypadkach jazdę ograniczyć do tej samej ilości obrotów silnika (czyli ekonomiczna jazda jednym i drugim w zakresie 1500-3000 obr/s). W momencie, kiedy puszczamy wodze fantacji i pozwalamy się silnikom kręcić do granic możliwości (4800 diesel, 7000 benzynowy) przewaga diesla znika całkowicie (pola pod wykresami momentu dla benzyny w zakresie 1500-7000 i diesla 1500-4800 są porównywalne).
        Aby porównywaćpoprawnie wykresy momentów lub mocy należy przeskalowaśje do tego samego zakresu obrotów. Służę dla chętnych trywialnym programikiem.
        Pozdrawiam.

        Poryjemy..zrobaczymy

        1. oczywiście wszędzie obr/min , JOTEM 15/11/04 19:02
          ...

          Poryjemy..zrobaczymy

        2. no tak , kubazzz 15/11/04 19:27
          racja, zapedzilem sie - oczywiscie obroty tez wchodza w gre. ale moc silnika tez sie zmienia wraz z obrotami. poza tym jak mowie - fizykiem nie jestem:)

          SM-S908

  5. hmmm to jeszcze sie spytam czy to dbrze rozumiem , yeger 15/11/04 19:36
    silnik ma duzy moment obrotowy, jak duza moc osiaga przy malych obrotach :) tak?

    Ludzie byli sobie kiedyś bliżsi, broń
    nie niosła tak daleko

    1. Tak, ale ujmę to nieco inaczej , JOTEM 15/11/04 19:41
      Jeśli silnik osiąga dużą moc przy niskich obrotach, to musi mieć duży moment :-) Przykładem mogą być ciągniki.

      Poryjemy..zrobaczymy

  6. na chłopski rozum... , XTC 15/11/04 19:57
    masz 2 400W silniki...
    jeden bzyczy 10 000 rpm
    drugi toczy się 20rpm ... skoro obydwa mają moc 400W to znaczy, że muszą się różnić jednak czymś innym... różnią się momentem - tak jak np. takiego silnika do wciągania bloku betonu przy użyciu jednego kółka i liny ... - jasne, że tam obroty się nie przydadzą - i od razu np. wyhamuje taki silniczek...
    za to te 20obr/min ma taki power, że wciągnie :)

    Linux

    1. Dokładnie o to chodzi , JOTEM 15/11/04 20:04
      a teraz jeszcze do tego 10000 rpm dołożymy przekładnię 500:1. Na wyjściu przekładni będziemy mieć 20rpm i ciągle 400W max. Za to moment obrotowy taki że ho ho (czyli taki jak w tym 20rpm bez przekładni ;-)

      Poryjemy..zrobaczymy

      1. nalezy tylko dodac straty na przekladni:) , Ranx 15/11/04 21:10
        i ilosc elementow potencjalnie mogacych ulec awarii.
        ew jesli silnik jest rzadkiej urody skrzynia pozwala jakos tam go zabezpieczyc:)

        o roztramtajdany charkopryszczańcu...

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2025, TwojePC.PL