Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
B O A R D
   » Board
 » Zadaj pytanie
 » Archiwum
 » Szukaj
 » Stylizacja

 
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
OBECNI NA TPC
 
 » Chavez 05:08
 » pawel1207 04:58
 » Mms 04:13
 » RusH 04:07
 » wolina 04:01
 » Misiewicz 02:51
 » Maners 02:44
 » Zibi 02:42
 » endern 02:39
 » homzik 02:33
 » burz 02:27
 » carlosA 02:20
 » rainy 02:19
 » biEski 02:06
 » Gab 01:35
 » Brauni 01:26

 Dzisiaj przeczytano
 15008 postów,
 wczoraj 66716

 Szybkie ładowanie
 jest:
wyłączone.

 
TwojePC.pl © 2001 - 2019
A R C H I W A L N A   W I A D O M O Ś Ć
    

[troche ankieta] Jaka metoda przechowywania danych w warunkach domowych jest wg was najlep , kubazzz 1/12/04 11:11
sza??
Zalozmy ze mamy 200gb danych w plikach po kilkadziesiat mb. Co jakis czas danych przybywa.
Powiedzmy, ze sa to dane srednio czestego uzytku. Nie musza byc osiagalne w ulamku sekundy.
Trzeba te dane zmagazynowac i pojawia sie pytanie, na ktore nie ma oczywistej odpowiedzi - JAK??
1. Dysk twardy - mozna zakupic odpowiednio duzy dysk i tam je trzymac
2. Plyty CD-R - nagrywarka i masa plytek
3. Plyty DVD+/-R(W) - nagrywarka i troche mniej plytek

Zalozenie dalsze- dane sa dosyc cenne dla ich posiadacza i dosyc ciezko zdobyc je ponownie. Pojawia sie problem bezpieczenstwa i trwalosci. Dopuszczalne sa pojedyncze utracone pliki, ale uzytkownikowi zalezy zeby bylo ich jak najmniej i zeby proces utraty nie mial postepu geometrycznego:)
Wracamy wiec do podpunktow:
1,. HDD - dane sa przechowywane dosyc trwale, raczej mala szansa na samoistne uszkodzenie lub utrate, ale przeciez zdarzaja sie awarie dyskow lub ich przypadkowe uszkodzenia przy nieostroznej obsludze co moze spowowodowac nieodwracalna utrate wszystkiego. poza tym mozna zachodzi ryzyko przypadkowego usuniecia danych [aczkolwiek mozliwe jest odzyskanie].
2. CD-R Bardzo duza ilosc nosnikow powoduje ogromne rozproszenie danych, ale nawet calkowite uszkodzenie jednego nosnika nie powoduje utraty bardzo duzej ich ilosci. Z drugiej jednak strony, pojawia sie problem wyboru wlasciwego producenta nosnikow, jakosci nagrania oraz trwalosci samego nosnika zaleznej od warunkow przechowywania ale nie tylko.
3. Dane sa bardziej skupione, ale wciaz rozproszone. Zniszczenie lub uszkodzenie nosnika powoduje wieksze straty niz przy CD-R, ale za to jest tych plyt mniej i mozna je latwiej przechowywac.

Idac dalej, trzeba zadac sobie pytanie o koszty:
1.HDD 200gb - 450zl
2. CDRewriter 130zl + 285*1 = 415zl
3. DVDRecorder 240zl + 43*4=432zl
Jak widac ceny bardzo podobne

Ostatnia sprawa to mozliwosc dostepu
1. HDD - najszybciej
2. CD-R - problem odpowiedniej segregacji i wyszukiwania nosnika oraz szybkosci odczytu
3. DVD - zmniejsza sie problem ogarniecia duzego zbioru plyt ale szybkosc odzcytu pozostaje podobna

Teraz zadaje WAM pytanie - ktory wariant i dlaczego bys wybral??

G955F

  1. Re: , Agnes 1/12/04 11:16
    Odp.2.

    Metafizyka: - Poznaj, proszę, to jest
    Fizyk, a to jego Meta...

  2. Generalnie , NimnuL-Redakcja 1/12/04 11:21
    kupiłbym dysk + kieszeń.

    Płyty CD w tak ogromnych ilościach to ryzyko uszkodzenia danych. Co tu dużo ukrywać, poważniejsze zarysowanie czy choćby czas zniszczy te płyty, bo z ich jakością jest róznie. Jednak CD wydają się być lepszym rozwiązaniem od DVD głownie dlatego, że jeśli padnie jeden krązek, stracimy niewiele, jeśli padnie DVD stracimy znacznie więcej.

    Gdyby nie wymyślono elektryczności,
    siedziałbym przed komputerem przy
    świeczkach.

  3. wariant 3 , PaKu 1/12/04 11:34
    a dlaczego? dysk to chyba najbardziej ryzykowna metoda w razie jakiegos padu czy czego dane moga odplynac w sina dal

    CD-R za duzo roboty, plyt i bardzo ciezko polapac sie w tym wszystkim przy takiej ilosci plyt.

    Dlatego nagrywanie na DVD wydaje mi sie optymalnym rozwiazaniem, duzo mniejsza ilosc plyt niz w przypadku CD-RW, mniej kasy trzeba wydac na same nosniki. Moim zdaniem to taki zloty srodek. Sam mam zamiar zaczac archiwizowac fotki ktore mam na dysku i prawie napewno zrobie to przy uzyciu DVD

    bez podpisu

  4. Tylko wariant 1 , stiv 1/12/04 11:49
    podpinasz jako RAID i dane masz zabezpieczone, prawdopodobieństwo aby padły dwa dyski w macierzy jest bardzo małe a duża szybkość, i łatwy dostęp są nie do pogardzenia.
    Aha keszcze moze wersja ze stremerem?

    1. ale streamer , kubazzz 1/12/04 12:01
      to nie jest rozwiazanie dla home-user'a . Dostep do danych jest klopotliwy i wcale nie jest to tanie.
      A co do RAID - nie znam sie dokladnie, ale jesli do zarchiwizowania 200gb danych potrzeba 2 dyski 200gb to wychodzi to bardzo drogo:) A to juz jest jakis argument przeciw.

      G955F

    2. musi kupic 2 HDD i kontroler lub nowe mobo... , Nebuchadnezzar 1/12/04 12:06
      to troche kosztuje. Poza tym RAID1 nie zabezpieczy przed przypadkowym skasowaniem, wirusem, uszkodzonym zasilaczem ktory spali 2 dyski na raz, piorunem itp.

      dupa na stołku, morda przy korycie...

    3. no ale chyba , PaKu 1/12/04 12:08
      w takim przypadku dane bylyby przechowywane niejako podwojnie, rownie dobrze mozna kupic kupic 2 razy wiecej plyt i miec kopie kazdej plytki, a prawdopodobienstwo ze zwala sie akurat te same 2 plytki jest bardzo male.

      kubazzz chce chyba oczyscic dysk z tych danych jakos je magazynujac a nie przechowywac na dysku i jeszcze gdzies indziej, czy tak?

      bez podpisu

  5. ja zastanawialbym sie tylko miedzy 1 i 3 , Nebuchadnezzar 1/12/04 12:02
    bo gdzie ty pomiescisz 285 plyt CD, jak bedziesz tasowal te plyty w poszukiwaniu tej konkretnej to najszybciej je uszkodzisz (w porownaniu z metoda 1 i 3). HDD to nie jest taki zly pomysl -robisz kopie, wylaczasz kompa, wyjmujesz z kieszeni i kladziesz w bezpieczne miejsce. Co do DVD to zakladajac ze to bedzie DVD DL to bedzie ich okolo 24 sztuk i nie boisz sie przekroczenia bariery 200GB. IMHO DVD DL

    dupa na stołku, morda przy korycie...

    1. A jeśli dane sa wazne, mozna wypalac , NimnuL-Redakcja 1/12/04 12:07
      2 płyty DVD z tymi samymi danymi (jakies 100zł drożej). Płyty nie sa takie drogie, a jeden komplet danych nieuzywany i jeden w którym będziemy grzebać to w zasadzie bezpieczeństwo nie do obalenia.

      Gdyby nie wymyślono elektryczności,
      siedziałbym przed komputerem przy
      świeczkach.

    2. ale trzeba uwzgledniac koszty , kubazzz 1/12/04 12:08
      DVD DL to jak na razie ogromny wydatek.

      G955F

      1. plyty DVD DL musza staniec... , Nebuchadnezzar 1/12/04 12:15
        na razie mozesz nagrywac na zwyklych 4.7GB a potem przeskoczyc na 8.5GB

        dupa na stołku, morda przy korycie...

  6. żebyś się potem tylko ze streamer'em w nocniku nie obudził... , XTC 1/12/04 12:11
    jak za parę lat okaże się, że Twój się zepsuł a najbliższy dostępny jest w muzeum techniki 4000km od Ciebie :)

    Linux

    1. Jest to wymierający standard? , NimnuL-Redakcja 1/12/04 12:15
      Sądziłem, że do archiwizacji masowych danych jest to popularny system i póki co bez realnej konkurencji (chyba, ze nadchodzący BlueRay?).

      Gdyby nie wymyślono elektryczności,
      siedziałbym przed komputerem przy
      świeczkach.

      1. nie o to mi w tym momencie chodziło... , XTC 1/12/04 12:43
        po prostu lepiej skorzystać czasem z bardziej prymitywnych metod...
        streamer'ów też dużo jest i standardem jest, że potrafią być między sobą niekompatybilne (wręcz co model to typ kasetki i format zapisu etc...)
        była kiedyś historia że ponoć dane jakiegoś banku czy coś - były odczytywane urządzeniem co się jako jedyne w muzeum zachowało...
        ja bym wybrał dużo CD ...
        zawsze to mniej się jednorazowo straci niż w przypadku DVD :)
        a najlepiej na CD + DVD w/g mnie...

        Linux

  7. hmmm , bartek_mi 1/12/04 12:22
    ja wybieram bramke numer 2 (cd)
    bo ilez mozna miec WAZNYCH danych w zaciszu domowym?

    dzisiaj jest jutrzejszym wczoraj

  8. tylko hdd , RusH 1/12/04 12:26
    2 i 3 nadaja sie do archiwizacji a nie przechowywania domowych danych

    I fix shit
    http://raszpl.blogspot.com/

    1. ale to chodzi o archiwizacje , kubazzz 1/12/04 12:34
      ale nie taka bezwgledna, ze dziurawisz tysiac kilometrow tasmy perforowanej i do sejfu, aleo najlepszy kompromis miedzy trwaloscia, kosztami i dostepnoscia.

      G955F

  9. jak bym kupił wypalarkę DVD , Auror 1/12/04 12:38
    nagrał płytki, umieścił w jakimś zgrabnym etui i głęboko do szafy!

    płytek cd jest za dużo po prostu ...... chociaż uważam że dysk to też niezły wybór. Ja tak archiwizuje zdjęcia - tzn. najpierw nagrywam na drugi, mniejszy dysk w kieszeni, a potem na cd (w przyszłość na DVD! - nie mam jeszcze kasy).

    portnicki.com
    +++++++++++++
    portnicki@gmail.com

  10. Kombinacja 1 i 2... , Grocal 1/12/04 12:40
    ... Opcja 1 zapewnia szybki dostep do danych a Opcja 2 to typowy backup. Do backupu zagladamy tylko, gdy opcja 1 nie dziala :) Na biezaco nagrywajac pliki na CD wcale nie trwa to dlugo ani nie ma wiekszych problemow z katalogowaniem.

    Sam osobiscie mam przeszlo 800 plyt CD nagranych osobiscie jak i tloczonych fabrycznie (ostatnio robilem totalne porzadki, zakupilem duze teczki-segregatory i takie tam) i wiekszosc z tych wazniejszych, czyli takich do ktorych siega sie wiecej niz raz na rok jest u mnie skatalogowana w WhereIsIt?. Jak potrzebuje jakiegos pliku, programu, filmu, czegokolwiek, to tylko wyszukuje gdzie to jest i siegam...

    Oczywiscie opcje 2 mozna zamienic na 3 - mniej plytek, ale do odczytu potrzebny jest DVDROM (w warunkach 'awaryjnych' mozna takiego nie posiadac, np. reanimujac dane u kolegi, itp.). A co do awaryjnosci CDkow, to - odpukac - ale jak przegladalem ostatnio moje zbiory, to znalazlem tylko 2 CD, ktore mialy problemy z odczytem. A wiek plyt waha sie od 5 lat do paru dni. Gwoli scislosci padly dane na plytkach AKOSS'a. Najbardziej "twarde" sa plytki Verbatima Metal AZO (takie z bardzo ciemnoniebieska warstwa odbijajaca). Po 4 latach albo i wiecej wygladaja jak swiezo nagrane! Zadnej ryski ani przeswitow... Cenne dane warto wiec nagrywac na plytach dobrej jakosci :)

    Ot i sie rozpisalem...

    Na pewno, na razie, w ogóle...
    Naprawdę, naprzeciwko, stąd...
    Ortografia nie gryzie!

  11. zapominacie o kosztach obslugi , RusH 1/12/04 13:09
    wachlowanie 300stoma cvzy nawet 50siecioma plytami zabiera czas, czas to pieniadz.
    Dysk po prostu jest, siedzi sobie gdzies za sciana w NASie i jest dostepny 24/7 od reki, zawsze z co najmniej 10razy szybszym transferem

    I fix shit
    http://raszpl.blogspot.com/

  12. mhmhmhmh , Pawelec 1/12/04 13:42
    zasadniczo to mam i dysk 200G (prawie pełny) i DVDRW ale do archiwizacji to wybrałbym jednak DVDR - z tą różnicą że im cenniejsze dane (mp3ki sprzed 5 lat są prawie niedostępne na p2p) tym nagrywałbym na większej ilości nośników różnych producentów np. na Verbatimka i TeDeKa. Przy cenie 3-4 pln za nośnik nie wychodzi tragicznie a nagrywarka DVD to sprzęt w sumie powszechniejący. Co do dysków - każdy nawet największy kiedyś się kończy - pojemność znaczy......

    Tom Drwal
    LAS Ltd.

  13. moze raid5 , wukillah 1/12/04 14:00
    i odtwarzanie padnietych dyskow,
    na podstawie sum kontrolnych z pozostalych?

    just d'oh it!

  14. wiec tak , GULIwer 1/12/04 15:24
    1. hdd jeśli korzystałabyś z tych danych cześćiej niż 2 razy dziennie, jednak żąglownaie płytkami jest męczące
    + szybki dostęp
    - koszt jeśli byłoby tego wiecej
    2. jeśli np. byłby to archiwizowanie filmów to DVD kasuje wszystko
    + koszt płytke po 2 zeta są TDKi (markowe i tylko takie nie ma co oszczędzać) na allegro w szpuli 100szt do tego segregator za 13zeta i do szuflady (kosztów szuflady nie uwzględniam bo jakaś się chyba znajdzie :))
    + policz sobie koszty archiwizacji dodatkowych 200GB (jak wiadomo danych wciąż przybywa) hdd vs DVD biorąc pod uwage że spalarke oraz segregator na 100DVD już masz
    + pożądek większy niż w przypadku CD oraz lepsze wykorzystanie przestrzeni (spróbuj na 700 wcisnąc 4x186MB wchodzą tylk 3 co daje 150MB starty na CD na DVD strata 400MB jest spokojnie do zaakcetowania)
    - długi czas dostepu i wyszukiwania

    Trwałość przy zachowaniu zasady dobrej marki nośnik przechowywany w suchym, ciemnym miejscu oraz nie pozyczany ma IMHO podobne prawdopodobieństawo uszkodzenia jak hdd

    I'm only noise on wires

  15. hmm , Czarek 1/12/04 17:56
    heh... trza bylo nie ssac tyle badziewia z netu - nie mialbys teraz takich problemow :).

    moja rada: wyselekcjonuj z tego jakies 5-15% w miare ci potrzebne/najlepsze etc, a reszte wywal - jak juz to wszystko wypalisz na plytki (a nawet wrzucisz na jakis wielki HDD), to szansa, ze kiedykolwiek jeszcze do tego (wiekszosci) w zyciu zajrzysz, jest niewielka - po prostu za duzo tego jest dla 1 osoby

    co to jest w ogole (jaki rodzaj danych) - przyznaj sie ;)

    a tak w ogole to fajnie widac na tym przykladzie, ze rozwoj pamieci optycznych nie nadaza za potrzebami co poniektorych ssaczy ;)

    1. hehe , kubazzz 1/12/04 18:11
      dane rozne , kolorowe i podluzne. poniewaz ja wszystko chomikuje, chocby to byl kawalek popsutego kabla telefonicznego, albo nie dzialajacy kontrolel joystickow na ISA to i tak tego nie wyrzuce. A co dopiero sciagniete z wielkim wysilkiem dane, dzieki neozdradzie od tpsa. potem mi sie na nowo zachce to albo nigdzie nei znajde albo limitow nie starczy.
      Sama Futurama zajmuje 10GB.

      G955F

      1. hmm , Czarek 1/12/04 18:15
        widze, ze bierzesz udzial w "Internet Mirroring Project" :)) - jak sobie chcesz, dla mnie takie chomikowanie to stata czasu/miejsca/kasy, a i tak potem nie zajrzysz do wiekszosci z tego. Miec zeby miec?

        1. a tam , kubazzz 1/12/04 18:48
          ja zawsze zagladam.
          Nie wyrzucilem swiadomie i z premedytacja ani jednego czasopisma jakie kupilem w swoim zyciu, gazety to tak, ale tez z bolem. Codziennie ich nie przegladam, ale jednak czasem zerkam. No po prostu nie lubie miec swiadomosci, ze czegos za co zaplacilem bezinteresownie sie pozbywam...
          A 'miec zeby miec' - troche to do mnie pasuje, ale nie zawsze.

          G955F

          1. hmm , Czarek 1/12/04 18:55
            > ja zawsze zagladam

            no coz, jakos mam pewne watpliwosci co do tego w dalszym ciagu :P.
            Chcialbym zobaczyc to twoje "zawsze zagladam" do kilkuset GB (na razie!) na kilkuset plytkach etc :D

            1. hmm , kubazzz 1/12/04 19:11
              na razie mam okolo 100gb, ale pytaniem wybieglem w niedaleka przyszlosc. Plyt CD-R mam sporo, ale wszystkie dobrze opisane. Niestety popelnilem blad i czesc danych mam nagrane na slabej jakosci nosnikach :/
              A jeszcze raz odnosnie zagladania. Ostatnio staram sie ograniczac, ale naprawde ciezko. Coprawda mam filmy, ktorych nawet nie widzialem, ale to inny problem.

              G955F

              1. hmm , Czarek 1/12/04 19:23
                taa.. dla takich przypadkow jak ty ;) wyjscie widze w Blu-Ray (do ~50 GB/nosnik w przypadku DL), no i w nosnikach holograficznych (bodajze do 1 TB/nosnik) - no ale zanim to trafi pod strzechy bedziesz sie musial jeszcze troche pomeczyc :)

                1. bede szukal , kubazzz 1/12/04 19:26
                  co by tu jeszcze sciagnac:DDDD

                  G955F

                  1. hmm , Czarek 1/12/04 20:30
                    lol.. ty pijawko - uwazaj zebys nie pekl ;)

                    1. spokojnie , kubazzz 1/12/04 20:46
                      dam rade! :P
                      Jeszcze jest tyle rzeczy, ktore nie mam, a przeciez co chwila pojawiaja sie nowe:DDD

                      G955F

  16. Tylko DVDr , sztyk 1/12/04 18:11
    Myślę. że kosztu nagrywarki nie powinno się wliczać. Wykorzystasz ją jeszcze do innych celów niż tylko sama archiwizacja, powolutku też staje się standardowym wyposażeniem komputera tak jak kiedyś CDrw. Dodatkowo, aby HDD był zabezpieczony przed utratą danych musi leżeć w bezpiecznym miejscu i nic Ci po nim.
    Ceny płytek ciągle spadają a i ich jakość jest coraz lepsza, więc pozostaje chyba tylko DVDr lub rw przy ciągłej wymianie danych.

  17. hmm.. wbrew pozorom 200 gb to nie jest tak duzo , pitero 2/12/04 03:23
    a 285 plyt w slimach to tez nie jest taki problem... ja mam wypalone przez lata 172 plyty z MP3 (te skatalogowane, ładne i potrzebne:) i jakies moze 80 z filmami (tylko te najlepsze co lubie) i to jest ok 200GB. Najlepszym rozwiązaniem jest 50 sztuk markowych DVDR, ewentualnie kilka dodatkowych na te najcenniejsze rzeczy. Miejsca zabiera niewiele, a uwierz ze jakiegos specjalnego żonglowania nie ma jesli masz porządek, tak naprawde ciagle sa nowe rzeczy, i tym sie czlowiek interesuje, wraca sie tylko do tych najlepszych. A jak bedziesz trzymal w slimach to jeszcze mniej ci to zajmie.

    i5-2500k@4,6ghz.p67pro3
    gtx760@1250/8000.PX-128M6S
    8gb1833mhz.opti7203s.bequiet630w

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2019, TwojePC.PL