Twoje PC  
Zarejestruj si na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
B O A R D
   » Board
 » Zadaj pytanie
 » Archiwum
 » Szukaj
 » Stylizacja

 
M E N U
  0
 » Nowo턢i
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
OBECNI NA TPC
 
 » Bitboy_ 11:14
 » Okota 11:13
 » JE Jacaw 11:12
 » ALBERT 11:12
 » jafar 11:11
 » Remek 11:11
 » komisarz 11:09
 » XTC 11:09
 » Hitman 11:08
 » ligand17 11:07
 » malyy 11:04
 » Artaa 11:03
 » Wojski 11:00
 » cVas 11:00
 » Tomasz 11:00
 » carlosA 10:59
 » michtar 10:59
 » Robak 10:58
 » Janusz 10:58
 » pawel1207 10:56

 Dzisiaj przeczytano
 10846 postw,
 wczoraj 22935

 Szybkie 쿪dowanie
 jest:
wy낢czone.

 
TwojePC.pl © 2001 - 2019
A R C H I W A L N A   W I A D O M O
    

Auto - co oznacza podsterowno뜻 i nadsterowno뜻? , pittek 1/04/05 13:33
czym to sie przejawia?

  1. w skrocie , martinezz 1/04/05 13:42
    po odjeciu gazu w skrecie/przyhamowaniu na zakrecie/zbyt duzej predkosci na zakrecie "wyrzuca" tyl samochodu na zewnatrz zakretu a przod zaciesnia zakret (nadsterownosc) lub przod "wyjezdza" na zewnatrz zakretu (podsterownosc). Oczywiscie zachowanie to rozni sie przewaznie dla aut napedzanych na kola przednie/tylne

    vaio fz11l

    1. w skrcie: mwi켧 jz. polityki mijasz si z prawd... , j23 1/04/05 19:10
      samochd z przednim napdem (zwykle nadsterowny) po zdjciu nogi z gazu (hamowanie silnikiem) ma tendencj do jak najbardziej wyrzucania dupy, a nie przodu, na zewn켾rz zakrtu! Podobnie jest z hamowaniem na zakrcie (a to dlatego, 풽 zwykle przednie hamulce z powodu przechylenia si samochodu na przd, s skuteczniejsze)! Nastpuje gwa퀃owna zmiana charakterystyki pojazdu z podsterownej na nadsterown co jest bardzo niebezpieczne dla nieprzygotowanego na to kierowcy! Dlatego na zakrtach si nie hamuje!!! I dlatego samochody z przednim napdem, cho trudniej wpadaj w po턫izg i lepiej trzymaj si drogi na zakrtach, to wymagaj wikszych umiejtno턢i, bo np. wyprowadzenie z takiego po턫izgu wymaga nieintuicyjnego DODANIA GAZU (a nie ujcia jak w tylnonapdowym) i NIE WCISKANIA HAMULCA! Wiem, bo jako ubogi student przeje펋zi쿮m kiedy zim na starej Zastawie 1100P z 퀉symi oponami (wychodzi퀉 druty...) i kontrolowane po턫izgi opanowa쿮m jak ma쿽 kto... Szczerze mwi켧 po opanowaniu arkanw techniki jazdy poslizgami, jazda przodem do kierunku jazdy wydawa쿪 mi si potem jaka bardzo nudna... ;-) I jedna uwaga-w samochodach bez wspomagania kierownicy znakomicie czuje si przyczepno뜻 k車 i nawierzchni na kierownicy, przy wspoganiu tego nie ma i jazda po "szklance" samochodem ze wspomaganiem jest nieporwnywalnie trudniejsza i mniej bezpieczna. Do tego wspomaganie wnosi op璨nienia utrudniaj켧e szybkie kontrowanie po턫izgu.

      Dumny nosiciel moherowego beretu!
      Me gustan tomar mis copas
      칤brwka es lo mejor!

      1. niestety moje niebogate do턻iadczenia nie pokrywaj si z tym co mwisz... , XTC 1/04/05 19:14
        par razy gdy MUSIA쥶M przyhamowa na zakrcie - pierwsze co czu쿮m to odchodz켧y na zewntrzn PRZD...

        Linux

        1. Wyja턭ienia s 2: , j23 1/04/05 20:19
          albo by쿽 bardzo 턫isko i jecha쿮 tak wolno, 풽 przd nie doci굻a si przy hamowaniu, albo... proponuj wizyt w warsztacie w celu sprawdzenia czy przednie hamulce s sprawne (winne mog퀉 by te 퀉se przednie opony-w przednionapdowych z przodu id 3-4 razy szybciej!)... Mo풽 te zwyczajnie nie wpad쿮 w po턫izg przednimi ko쿪mi, tylko jecha쿮 na wprost na zablokowanych ko쿪ch, co na zakrcie daje odczucie wyrzucania przodu na zewn켾rz? Podsterowne owszem, wpadaj w po턫izg przednimi ko쿪mi, ale z powodu nadmiernej prdko턢i. Przy ostrym hamowaniu (szklanka na takie nie pozwala) przd ZAWSZE hamuje silniej (bo jest doci굻any, w dodatku zwykle ma lepsze hamulce np. z przodu tarczowe, z ty퀅 bbny), co na zakrcie daje taki efekt jak hamowanie rowerem na zakrcie wy낢cznie przednim hamulcem-musi zarzuci ty쿮m!

          Dumny nosiciel moherowego beretu!
          Me gustan tomar mis copas
          칤brwka es lo mejor!

          1. by쿽 tak... , XTC 1/04/05 22:35
            jad sobie 70 par na zakrcie prawym pasem... lewym jedzie kolega - niemal obok...
            a tu "nagle" na tym zakrcie kto ty쿮m wyje풼풹 z posesji...
            mia쿮m niedu퓇 mo퓄iwo턢i - przychamowa쿮m - odpu턢i쿮m zaraz jak mnie znosi zacz怨o ale dostatecznie mnie spowolni쿽, 풽by nie przywali w nikogo...
            nie by쿽 턫isko a opony mimo, 풽 g... niana dbica to na wszystkich ko쿪ch podobna z bie퓆ikiem niemal nowym... hamulce z przodu te /a mo풽 raczej wtedy "zw쿪szcza z przodu"/ sprawne...
            nie rozumiem tylko jakie to ma znaczenie na ktr o auto napdza w sytuacji gdy silnik na wysokim biegu /4-ka/ ma쿽 co hamuje a ca쿪 reszta dzieje si za spraw hamulcw...
            "Mo풽 te zwyczajnie nie wpad쿮 w po턫izg przednimi ko쿪mi, tylko jecha쿮 na wprost na zablokowanych ko쿪ch"
            to ju raczej prawda - bo na zakrcie po턫izg po prostej = zjazd do zewntrznej ...

            Linux

      2. chwilka , martinezz 2/04/05 00:40
        a gdzie ja napisalem, ze przednionapedowiec po odjeciu nogi z gazu w skrecie jest podsterowny - wyjezdza przodem na zewnatrz???
        Kolega pytal dokladnie o dwie rzeczy i odpowiedzialem mu w ten sposob:
        mozliwa przyczyna/zachowanie auta nad- lub podsterownego i skutki
        Napisalem tez, ze generalnie czestosc wystepowania zachowania nadsterownego lub pod, rozni sie dla aut przednio- i tylnonapedowych.
        Czytaj ze zrozumieniem

        vaio fz11l

  2. hmm , 0r8 1/04/05 14:58
    Oversteer is when the passengers are scared,
    understeer is when the driver is scared.
    :>

  3. Chodzi o rwnowag dynamiczn: , j23 1/04/05 15:33
    pojazd nadsterowny jest niestabilny dynamicznie, co oznacza 풽 po wytr켧eniu z kierunku jazdy (skrtem kierownicy, wjechaniem w plam po oleju czy podmuchem wiatru) ma tendencj do samoczynnego pog녠bienia zmiany toru jazdy. Pojazd podsterowny przeciwnie-jest stabilny dynamicznie, co oznacza 풽 po wytr켧eniu z dotychczasowego kierunku jazdy ma tendencj do samodzielnego powrotu na tor jazdy po ustaniu czynnika wytr켧aj켧ego z dotychczasowego kierunku. Kulka umieszczona na odwrconej p車kolistej misce (wierzcho쿮k) to nierwnowaga dynamiczna. Kulka umieszczona wewn켾rz takiej miski (dnem do do퀅) to rwnowaga dynamiczna. Kulka na poziomym blacie to charakterystyka neutralna.

    Dumny nosiciel moherowego beretu!
    Me gustan tomar mis copas
    칤brwka es lo mejor!

    1. hmm , 0r8 1/04/05 18:24
      trzeba zaznaczyc, ze te definicje sa poprawne tylko w przypadku utracenia przyczepnosci kol napedzanych.

      1. to ma by Prima Aprilis? , j23 1/04/05 18:35
        Co to ma wsplnego z utrat przyczepno턢i? Wyobra sobie 풽 pchasz furmank za dyszel (nadsterowno뜻)-gdy tylne ko쿽 (tj. z przeciwnej do dyszla strony) najedzie na kamie (풹den po턫izg!) furmanka zacznie skrca od kierunku napdu, tym bardziej im j bardziej napdzasz. A teraz po tym samym kamieniu ci켫niesz furmank za dyszel (podsterowno뜻)-kumasz r璨nic? W tym drugim przypadku nawet mocne boczne si퀉 nie bd powodowa utraty kierunku jazdy!

        Dumny nosiciel moherowego beretu!
        Me gustan tomar mis copas
        칤brwka es lo mejor!

        1. hmm , 0r8 2/04/05 02:36
          ale jak to sie ma do samochodu?
          przy napedzie tylnym przewaznie kola napedzane skretne nie sa.
          dopoki kola nie straca przyczepnosci nie ma znaczenia ktora os jest napedzana.
          furmanka z dyszlem to zly przyklad.

  4. ja bym to ujal tak: , josh 1/04/05 23:21
    zalozmy, ze jedziesz prosta droga i zaczynasz wchodzic w zakret, wtedy:

    -jesli auto podczas skretu zacznie "zarzucac" tylem, wtedy mamy do czynienia z nadsterownoscia - auto przez chwile bedzie skrecac po luku ciasniejszym niz zakret i w konsekwencji mozemy doprowadzic do obrocenia auta tylem do przodu.

    -jesli natomiast my zaczynamy skrecac, a przednie kola wpadaja w poslizg, wtedy auto zacznie skrecac lagodniejszym lukiem niz zakret i wylecimy z niego - promien naszego skretu bedzie wiekszy niz promien zakretu.


    Odnosnie "obslugi" takiego zdarzenia przez kierujacego to nie moge powiedziec jak to jest w rzeczywistosci, ale moge powiedziec co zauwazylem w symulatorach takich jak Grand Prix Legends lub Live For Speed prowadzac samochody z napedem na tyl:

    jesli podczas skretu zbyt gwaltownie puscimy gaz lub go zbytnio dodamy i tyl straci przyczepnosc - wtedy mozemy odniesc wrazenie, ze tyl samochodu probuje nas wyprzedzic. W grze GPL praktycznie jedyne co mozemy zrboic, zeby nie wyladowac w "rowie" to gwaltownie zaczac hamowac i kontrowac zakret skrecajac kola w ta sama strone, w ktora skrecamy! Tak, to nie pomylka - naturalny odruch to kontrowanie w strone przeciwna do zakretu, ale takie zachowanie tylko przyspieszy proces obrotu samochodu wokol wlasnej osi! Dlaczego? Skrecajac kola w strone przeciwna do zakretu w trakcie, gdy tyl nam zaczyna zarzucac powoduje, ze przyczepnosc przednik kol sie jeszcze bardziej poprawia, a jedyny ratunek to spowodowanie czegos zupelnie przeciwnego. Czyli skrecamy jeszcze bardziej i blokujemy przednie kola hamulcem. W efekcie:
    (1)przednie kola wpadaja w poslizg
    (2)przod samochodu jest dociazany
    (3)tylne kola sa juz i tak w poslizgu, wiec i tak tego nam sie nie uda chwilowo zmienic, wiec nie ma co probowac.

    Spelnienie powyzszych 3 warunkow spowoduje, ze rotacja auta wokol wlasnej osi zostanie nie tylko zatrzymana, ale i odrocona. Dlaczego? Poniewaz auto jest w poslizgu wszyskimi kolami zacznie sie ustawiac tak, ze jego ciezszy koniec (czyli podczas hamowania przod) bedzie z przodu - czyli przod auta zacznie wychodzic na zewnatrz a tyl do wewnatrz - czyli uzyskamy to o co chodzilo, czyli powrot do normalnego toru jazdy. Mysle, ze mozna by to obrazowo tak wyjasnic: jesli rzucimy kamien z przyczepiona linka to jak to poleci? Oczywiscie kamien bedzie lecial z przodu a linka za nim. Tak samo auto - jesli sracimy przyczepnosc tylem, po czym doprowadzimy do utraty przyczepnosci przodem i dodatkowo ciezszy bedzie przod pojazdu to prawa fizyki doprowadza to sytuacji, w ktorj ciezszy fragment calosci bedzie dozyl do tego, by byc z przodu.

    Ostatnio gralem troche w LFS i zauwazylem, ze podobny efekt wystepuje. Jesli wchodze w zakret i za bardzo zredukuje biego lub przegazuje na zakrecie to tyl zarzuca, wtedy jesli gwaltownie zahamuje to kierunek rotacji zostaje odwrocony - i przy odrobinie szczescie uda sie z tego wyjsc.


    Abstrachujac od sytuacji, w ktorej zaczyna sie "zle dziac" z autem podczas zakretow - grajac w gre Richard Burns Rally w szkolce dla kierowcow dowiedzialem sie, ze dobrze jest MINIMALNIE hamowac. Piszac minimalnie mam na mysli tak, zeby nie zablokowac przednich kol. Dzieki temu auto dociska mocniej przednie kola i mamy wieksza przyczepnosc, wiec mozemy ciasniej i szybciej wchodzic w zakrety. Stosujac to w GPL, LFS i samej RBR zauwazam, ze faktycznie - podczas bardzo delikatnego hamowania auto lepiej trzyma sie drogi przy cisanych zakretach. Jesli mamy kierownice, w ktorej mozeny ustawic osobne osie dla pedalu gazu i hamulca - wtedy dobrze jest tez podczas zakrecania nie tylko hamowac delikatnie, ale tez dodawac gazu. Wydaje sie to bez sensu, ale gazowanie silnika i jenoczesne blokowanie kol ma efekt taki, ze auto i tak lekko hamuje (hamulce sa silniejsze od silnika), ale za to silnik nie spowalnia obrotow, a turbina trzyma kompresje. Po wyjsciu z takiego zakretu wystarczy, ze puscimy hamulec a auto pelnym pedem zacznie przyspieszac, a nie dopiero "zbierac" sily.

    Uff, chetenie wyslucham komentarzy :) Moze cos pokrecilem, jedak jestem przekonany, ze wszystko co tu napisalem jest mniej wiecej zgodne z prawda. Ewentualne slowa krytyki prosze wzbogacenie merytorycznym uzasadnieniem :) :)

    1. no niby , martinezz 2/04/05 00:59
      rozumiem co piszesz, faktycznie jezeli przyhamujemy w skrecie zbyt mocno/lub zbyt szybko bedziemy w nim jechac i tyl zacznie nas wyprzedzac to "naturalnym" odruchem jest kontra kierownica i ewentualne puszczenie gazu (naped na tyl, by kola napedzane odzyskaly przyczepnosc) lub glebokie wcisniecie pedalu gazu (naped na przod, by "wyciagnac" przod zanim tyl nas wyprzedzi). Ciekawa jest ta technika, o ktorej mowisz, gdy tyl nas wyprzedza w tylnonapedowcach - skret kol w strone zakretu i mocne przyhamowanie. Szkoda, ze poparta jest Twoim doswiadczeniem w grach a nie "na zywo" bo ciekawy jestem faktycznych efektow. Niestety nie mam w tej chwili dostepu do auta "na tyl" by to sprawdzic.
      To o czym mowisz w dalszej czesci wypowiedzi to tzw. technika hamowania lewa noga. Faktycznie pozwala ona o wiele szybciej pokonywac zakrety i samochod o wiele lepiej trzyma sie drogi i dysponuje wieksza moca na kolach/ma wieksza predkosc na wyjsciu z zakretu. Jezeli ktos chce ja stosowac to niech najpierw naprawde sporo pocwiczy, bo to nie jest proste zadania dla amatora m.in. z uwagi na to ze lewa stopa wiekszosci z nas to tpe narzedzie do wciskania sprzegla a tutaj wymagana jest od niej delikatnosc i precyzja, a to juz ciezka sprawa dla prawonogich :)

      vaio fz11l

      1. hamowanie lew nog , josh 2/04/05 01:17
        faktycznie podczas jazdy w rzeczytwistosci (nie w grach) wymaga niebywalej wprawy, by jednoczesnie kontrolowac praw nog pedal gazu i lew nog peda hamulca. Ktokolwiek, kto nigdy tego nie robil - ostrzegam, ze moze sie to skonczyc tragicznym wypadkiem!! Lewa noga przyzywczajona jest do wciskania sprzegla i jego delikatnego puszczania - NIJAK TO SIE MA DO wciskania i puszczania hamulca! Probujac tego na drodze ryzykujesz zyciem swoim i innych. Wprawni kierowcy rajdowi ucz si tego na torach, gdzie bezpiecznie mog wpada w poslizgi tak dlugo, az naucz si co to znaczy wciska hamulec praw nog...
        Podobnie mozna powiedzie o normalnym hamowaniu podczas pokonywania zakretow. Jesli bedziemy to robic lew nog (czyli na puszczonym gazie) to dla kogos, kto tego probuje w celu przetestowania czy to faktycznie si sprawdza na zakrtach - mo풽 si to 펚e skoczy, poniewa nawet dobrze wywiczona lewa noga mo풽 podczas zakrtu za mocna wcisn켧 hamulec - a to ju ryzyko powa퓆ego wypadku.

        Co si tyczy zapobiegania skutkom nadsterowno턢i, jakie uda쿽 mi si przetestowa w GPL i LFS (mowa o opisanej przeze mnie technice blokowania przednich ko i kontrowaniu w stron zakrtu) - my턫, 풽 mo풽 to jako-tako dzia쿪 w rzeczywisto턢i, poniewa obydwie gry bazuj raczej na symulacji zachowania si auta na drodze ni na programowaniu pewnych z gry narzuconych reg車. Je턫i programi턢i gry LFS i GPL tego nie zak쿪dali, a ich symulator powoduje takie zachowanie to mo풽 faktycznie tak wynika z praw fizyki, ktre w obydu grach staraj si jak najwierniej na턫adowa realia. Mo풽 to jednak by tak, 풽 obydwa bazuj na pewnych uproszczeniach, ktre w rzeczywisto턢i nie wystpuj. Jsli jest tuaj kto, kto mo풽 takie zachowanie potweirdzi - to nic, tylko gratulowa programistom, 풽 ich model fizyczny jest taki dok쿪dny.

        1. errata: , josh 2/04/05 01:21
          zamota쿮m si w dwch zadniach:
          jest tak:
          "Wprawni kierowcy rajdowi ucz si tego na torach, gdzie bezpiecznie mog wpada w poslizgi tak dlugo, az naucz si co to znaczy wciska hamulec >>praw<< nog.."

          ma by:
          "Wprawni kierowcy rajdowi ucz si tego na torach, gdzie bezpiecznie mog wpada w poslizgi tak dlugo, az naucz si co to znaczy wciska hamulec >>lew <<nog.."

          ------------------------------------------------
          jest tak:
          "Jesli bedziemy to robic >>lew<< nog (czyli na puszczonym gazie) to dla kogos, kto tego probuje w celu przetestowania czy to faktycznie si sprawdza na zakrtach - mo풽 si to 펚e skoczy, poniewa nawet dobrze wywiczona >>lewa<< noga mo풽 podczas zakrtu za mocna wcisn켧 hamulec - a to ju ryzyko powa퓆ego wypadku."

          ma by:
          "Jesli bedziemy to robic >>praw<< nog (czyli na puszczonym gazie) to dla kogos, kto tego probuje w celu przetestowania czy to faktycznie si sprawdza na zakrtach - mo풽 si to 펚e skoczy, poniewa nawet dobrze wywiczona >>prawaa<< noga mo풽 podczas zakrtu za mocna wcisn켧 hamulec - a to ju ryzyko powa퓆ego wypadku."

        2. zgadza sie , martinezz 2/04/05 02:26
          dobrze,ze przestrzegles o takich niebezpiecznych probach na drodze z lewa noga o wiele bardziej dobitnie niz ja

          vaio fz11l

  5. 0r8, kiedy co pisa kierowcach , McIsland 2/04/05 17:02
    nadal si ca퀉m sercem zgadzam

    GTD ...

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2019, TwojePC.PL