Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
B O A R D
   » Board
 » Zadaj pytanie
 » Archiwum
 » Szukaj
 » Stylizacja

 
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
OBECNI NA TPC
 
 » Martens 04:21
 » selves 03:38
 » Bonifacyz 03:06
 » piszczyk 01:43
 » Chavez 01:26
 » Chrisu 01:25
 » metacom 01:21
 » BoloX 01:16
 » Dzban 01:02
 » Qjanusz 00:53
 » Irys 00:51
 » ulan 00:41
 » RaPToRR 00:22
 » zibi13 00:10

 Dzisiaj przeczytano
 36882 postów,
 wczoraj 25433

 Szybkie ładowanie
 jest:
włączone.

 
ccc
TwojePC.pl © 2001 - 2025
A R C H I W A L N A   W I A D O M O Ś Ć
    

Gwarancja i "Rękojmia" - problem ze sprzętem komputerowym z hurtownią !! , Paweł27 11/02/06 20:37
Wiem że podobne problemy były opisywane na forum, jednak nie znalazłem dokładnie tego problemu, który ma miejsce w tym przypadku. A mianowicie:

Klient zakupił nagrywarkę DVD dnia 2.12. 2003 roku z gwarancją 24 miesiące w sklepie detalicznym

Nagrywarka zepsuła się 3.06.2005 i została wymieniona przez hurtownię na nową (ten sam producent ale już inny model) - czyli po półtorej roku.

25.12.2005 czyli po terminie 24 miesięcy (pierwszej nagrywarki, ale po ponad 6 miesiącach gwarancji nowej nagrywarki) znów padła i klient znów ją przyniósł do naprawy.

Na protokole wymiany tej pierwszej nagrywarki na nową zaznaczona jest ciągłość gwarancji czyli, nowa nagrywarka jest na gwarancji 24miesiące minus okres użytkowania starej nagrywarki - 18miesięcy, co daje gwarancję na nią 6 miesięcy.

Klient powołując się na zgodność towaru z umową, który trwa 24 miesiące, żąda naprawy lub wymiany nagrywarki, jako że zgodnie z przepisami "zgodności towaru z umową" wymiana sprzętu na nowy powoduje, że termin tego trybu reklamacyjnego biegnie od nowa, czyli od 3.06.2005 do 3.06.2007.

Pytanie:
Jak się ma sprawa gwarancji sklep-hurtownia w przypadku wymiany wadliwego sprzętu na nowy? Czy są jakieś przepisy w których można by pogrzebać i Ew. znaleźć jakąś podstawę prawną do wymuszenia nowego, pełnego okresu gwarancyjnego na wymieniony na gwarancji sprzęt, a nie jak to się ma w tym przypadku - kontynuacji gwarancji?

Wiadomo że tak czy inaczej klient w obliczu tychże przepisów ma rację, co jednak w takim przypadku ma zrobić sprzedawca, który w takich przypadkach będzie musiał fundować nowy sprzęt klientowi za własne pieniądze nie mając szans na wyegzekwowanie naprawy/wymiany z hurtowni/producenta ??

Zapewne niejeden prowadzący sklep miał lub będzie miał styczność z takimi przypadkami, więc może ktoś się ustosunkuje do w/w sytuacji i pomoże ją rozwiązać w sposób taki by sprzedawca, który zarobił na sprzęcie np. 40zł, nie był stratny na nim po dwóch latach 300zł !!! Wiadomo że klient i tak wyjdzie na swoje bo "tak czy siak" będzie miał nowy towar. Jednak wydaje mi się to banalny sposób do kombinatorstwa i celowego uszkadzania towaru, np. w celu żądania zwrotu pieniędzy lub wymiany sprzętu starego na nowy ??

Z góry dzięki za sugestie i opinie.

i7-4770, Asus H87M-Pro
EVGA 750ti, SSD 840 Pro
Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold

  1. na to odpowie Ci , Glock19 11/02/06 20:47
    tylko INTEL P4
    :-)
    a tak btw to wejdz na jakies forum prawne etc

    1. Tak racja , Paweł27 11/02/06 20:52
      Ale tutaje też znajdę sporo osób, które prowadzą sklepy komputerowe i mieli lub będą mieli z takim przypadkiem doczynienia, więc może ....

      i7-4770, Asus H87M-Pro
      EVGA 750ti, SSD 840 Pro
      Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold

  2. wydaje , Ksyho 11/02/06 21:47
    mi się, że również gwarancja powinna być liczona od nowa w momencie wymiany na nowy egzemplarz, a sprzedawca nie może zastrzec sobie prawa do "kontynuacji" gwarancji.

    1. hmm , LooKAS 11/02/06 21:51
      to jak to jest z LG? teraz nie naprawiaja napedow tylko od reki wymieniaja na nowy, ale gwarancja leci stara.

      1. Ale przecież gwarancja jest dopięta do konkretnego modelu , Paweł27 11/02/06 21:58
        i jest to okres 24 miesiący na działanie tego i konkretnie tego sprzętu, więc myślę że jest to niezgodne z prawem lub prawo w tym przypadku jest niedokońca określone i mogą robić tak jak im się podoba ??

        i7-4770, Asus H87M-Pro
        EVGA 750ti, SSD 840 Pro
        Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold

    2. Mnie też się tak wydaje, ale , Paweł27 11/02/06 21:55
      żeby walczyć z dużą hurtownią jaką jest Action trzeba mieć jednak jakąś konkretną podstawę prawną której nie będą mogli podważyć czy zinterpretować na swoją korzyść ?

      i7-4770, Asus H87M-Pro
      EVGA 750ti, SSD 840 Pro
      Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold

  3. poza tym , Ksyho 11/02/06 22:02
    "kombinatorstwo" i próbę wyłudzenia pieniędzy lub nowego sprzętu trzeba udowodnić. Nie wiem jaki problem jest dla sprzedawcy, bo przecież to on kombinował pisząc jakieś protokoły "ciągłości" gwarancji, która powinna biec od nowa gdy egzemplarz zosytał wymieniony na nowy (a w wypadku naprawy - przedłużona o jej czas). Sprzedawca powinien otrzymać od hurtowni nową gwarancję na nowa nagrywarkę, a w momencie jej uszkodzenia bezproblemowo przyjąć ja na naprawe gwarancyjną. Widać, że sprzedawca nie dopilnował swoich interesów z hurtownią, a teraz chce aby koszty tego poniósł klient. Zaznacze też, że umyślne uszkodzenia zdażają się (mnie też krew zalewa jak na wieść o nowym modelu dotychczasowi użytkownicy pytają w postach jak uszkodzić swój sprzęt, tak aby reklamacja została uznana, a że nie jest on już produkowany to liczą na nowy).

    p.s. a jeszcze bardziej mnie krew zalewa jak w 90% sklepów z gwarancji na 3 lata robi się 33 miesiące itp a klientowi wmawia, że 3 lata to jest dla sprzedawcy. Rozumiem interes tych ostatnich (bo zawsze boją się być obdarowanymi towarem, na który wystawiona była np. 3 letnia gwarancja, która kończy się za 5dni), ale skoro sa sklepy, które dają pełne 36 miesięcy to dlaczego oni nie mogą?? Dodatkowa asekuracja? Może czas powalczyć z hurtowaniami, a nie klientami???

    1. Chłopie, naucz się czytać ze zrozumieniam a potem posądzaj , Paweł27 11/02/06 22:57
      Kiedy ja napisałem że to ja jako sklep dawałem ciągłość gwarancji po wymianie sprzętu? Przecież piszę że chodzi mi o sprawę sklep vs hurtowania a nie sklep klient. To ja jako sklep dostałem po naprawie nagrywarkęklienta z ciągłością okresu gwarancyjnego z poprzedniej starej nagrywarki, więc jak ja mu mogę dać nową gwarancję na 24 miesiące skoro sam dostaję na 6miesięcy? Ciekawe jak podejdziesz do tej sprawy jak będziesz prowadził sklep i klient miesiąc przed końcem gwarancji przyjdzie ci z zepsutym np. telewizorem za 7 tysięcy, ty wyślesz go do serwisu gwarancyjnego, oni nie będą w stanie go naprawić i dadzą ci nowy ale z miesięczną gwarancją, ty oddasz go klientowi mówiąc że ma ciągłość gwarancji czyli miesiąc, a on po 6 miesiącach przyjdzie ci z nim i każe naprawić bo prawo stanowi że po wymianie sprzętu może skożystać z prawa "zgodności towaru z umową", która trwa przez 24miesiące od odbioru wymienionego na nowy sprzętu. Teraz co? Wyślesz go na serwis i sam na własny koszt go naprawisz i tak przez 24 miesiące, co by mu się nie stało to ty mu to będziesz finansował? A jak naprawa będzie niemożliwa to kupisz mu nowy telewizor za swoje pieniądze czy może weźmiesz sobie ten zepsuty a klientowi oddasz z kieszeni 7000zł które za iego zapłacił dwa lata temu?

      Teraz pomyśl i wczuj się we właściciela sklepu, który sprzedaje 2 telewizory dziennie, 5 nagrywarek DVD, 3 komputery, 2 lodówki, 3 pralki i jeszcze inne duperszwance i masz takiego pecha że większość tego sprzętu sprzedajesz nie ciemniakom bez zawodówki lecz inteligentnym znającym się na przepisach lub bardzo dociekliwym klientom?

      Życzę ci dużych obrotów i módl się za sprzęt który sprzedałeś żeby nie padł oraz za klientów żeby im się nie znudził i żeby im nie chodziła po głowie darmowa wymiana na nowy model :-(

      i7-4770, Asus H87M-Pro
      EVGA 750ti, SSD 840 Pro
      Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold

      1. chłopie.. , Ksyho 12/02/06 00:54
        spokojnie. Wiem, że sprzedawcy też nie mają lekko co ująłem w moim tekście. Co więcej Kenny pokazał, że przepisy się zmieniły, ale Ciebie interesowały sprawy miedzy sprzedawca a hurtownikiem, a nie konsumentem. A co do "niezgodności towaru z umową" to chociaż daje ona 2 letni okres ochrony, to REALNY wynosi ok 6 miesięcy (czyli zazwyczaj krótszy niz gwarancja) i nie jestem pewien czy wymiana sprzętu na nowy powoduje, że ten okres jest liczony od nowa (bo przecież rachunek będący dowodem zakupu i podstawą do takich reklamacji jest z datą zakupu starego towaru - z drugiej strony to jest nowy egzemplarz).

        Na koniec.. Nie unoś sie i nie denerwuj. Nie pisałem, że to sprzedawcy są winni całemu złu na świecie.

  4. niestety jak [wydawalo by sie bezsensownie] przypuszczales... , Kenny 11/02/06 22:13
    po wywiazaniu sie z gwarancji moga ja przedluzyc jak im sie zewnie odoba:
    http://ww20.mediarun.pl/story.php?story=417

    Wraz z wejściem w życie Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (DzU 2002 Nr141, poz.1176) 1 stycznia 2003r. straciły moc przepisy Kodeksu cywilnego mówiące o gwarancji.

    Gwarancji dotyczy tylko jeden artykuł Ustawy – art. 13, podczas gdy w Kodeksie cywilnym jest tych artykułów pięć – art. 577–582. Już z tak prostego zestawienia wynika, że obecnie gwarancja konsumencka jest normowana o wiele mniej dokładnie niż gwarancja w ogólności.

    Kodeks cywilny zawiera reguły dotyczące wzajemnych rozliczeń gwaranta i kupującego, mówi wyraźnie o braku odpłatności za naprawy gwarancyjne, o kosztach demontażu i transportu – art. 580 Kc. Precyzyjnie reguluje również sposób, w jaki gwarancja się przedłuża – przedłuża się ona o okres naprawy, a jeżeli rzecz była wymieniana, to gwarancja biegnie od początku. W ustawie konsumenckiej brak jest takich przepisów, a więc gwarancja konsumencka może się nie przedłużać o okresy naprawy i może nie biec na nowo w razie wymiany rzeczy.

    .:Pozdrowienia:.

    1. No nie dokońca o to mi chodzi , Paweł27 11/02/06 23:02
      podałeś mi prawa konsumenta, które znam. Mnie bardziej chodzi o prawa gwarancyjne osób prawnych czyli firm między sobą. Sprawa konsumenta (klienta ostatecznego) są dla mnie jasne i niepodważalne.

      i7-4770, Asus H87M-Pro
      EVGA 750ti, SSD 840 Pro
      Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold

      1. ok, zagłębilem sie... , Kenny 11/02/06 23:24
        coś mieszasz.

        Błąd w rozumowaniu jest tu:

        quote: "Klient powołując się na zgodność towaru z umową, który trwa 24 miesiące, żąda naprawy lub wymiany nagrywarki, jako że zgodnie z przepisami "zgodności towaru z umową" wymiana sprzętu na nowy powoduje, że termin tego trybu reklamacyjnego biegnie od nowa, czyli od 3.06.2005 do 3.06.2007. "

        ...ponieważ NIE BIEGNIE. Zgodnie z tokiem postepowania gwaranta, ktory postanowił nie przedluzac gwarancji, lecz zachować jej ciaglosc, do czego mial prawo, druga nagrywarka najzwyczajniej w swiecie padła PO OKRESIE GWARANCJI w zwiazku z czym klient nie ma ZADNYCH PRAW do zadoscucznienia. Jeśli, nieświadom powyższego, sklep mu dał nową to mu ja po prostu zafundował...

        "Zgodnosc towaru..." nie ma tu NIC do rzeczy poniewaz klient kupil nagrywarke (1) pełnowartościową oraz (2) taką jakiej oczekiwał, w zwiazku z czym w momencie zakupu przestala dla niego istniec opcja pod tytułem "niezgodnosc towaru z umowa" oraz odpowiedzialnosc sprzedawcy, a pozostala jedynie gwarancja.

        .:Pozdrowienia:.

        1. No ie do końca , Paweł27 11/02/06 23:47
          Mam przed sobą dodatek do Gazety Prawnej i jest tam całkiem co innego napisane niż to o czym ty mówisz (piszesz). A mianowicie klient ma prawo do wyboru trybu reklamacyjnego pomiędzy gwarancją a nazwijmy to renkojmią, czyli "Zgodność towaru z umową".
          Cyt z Gazety Prawnej: "Jeżeli klient korzysta z roszczeń wynikających z niezgodności towaru z umową, sprzedawca odpowiada za wadę towaru jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem 2 lat od wydania rzeczy kupującemu. Jeżeli klient kupuje rzecz używaną, konsument i sprzedawca mogą ustalić krótszy termin, jednak nie poniżej jednego roku. W razie wymiany towaru, termin ten biegnie na nowo. W przypadku gwarancji - termin jej obowiązywania jest wskazany w dokumencie gwarancyjnym. Reklamecję należy złożyć w ciągu 2 miesięcy od dnia wykrycia wady.
          Mimo upływu ustawowych terminów, w jakich należało zgłosić reklamację, klient może dochodzić swych praw związanych z nabyciem wadliwego towaru, jeżeli sprzedawca wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy, jednak nie zwrócił na to uwagi kupującego. Natomiast jeżeli kupujący wiedział, że towar jest niezgodny z umową, bo sprzedawca go o tym poinformował, lub oceniając rozsądnie, tzn. opierając się na życiowym doświadczeniu, powinien był wiedzieć (np. wada towaru jest widoczna na pierwszy rzut oka), wówczas sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towary z umową."

          i jeszcze sankcje - cyt z GP: " jeśli reklamacja zostanie odrzucona, można skierować sprawę do sądu konsumenckiego lub sądu powszechnego"


          Tyle cytatów :-))

          i7-4770, Asus H87M-Pro
          EVGA 750ti, SSD 840 Pro
          Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold

          1. oj oj , Kenny 12/02/06 00:02
            co prawda niezbyt jasno lecz jednak nawet w tym co zacytowales jest nadmienione ze "niezgodnosc..." dotyczy tylko i wylaczie stuacji gdy istniala ona [niezgodnosc] w MOMENCIE ZAKUPU! i jest to jasno jak slonce napisane w ustawie "o szczególnych..." - Art 4, pkt. 1:

            Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wy- dania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.

            .:Pozdrowienia:.

        2. A i jeszcze jedno bo wydaje mi się że za bardzo sugerujesz się , Paweł27 11/02/06 23:56
          nazwą "niezgodność towaru z umową"

          Cyt z GP: "Warto zwrócić uwagę, czy gwarancja przewiduje możłiwość wymiany towaru na nowy, jeżeli reklamowana wada występuje ponownie. Jeżeli nie ma takiej możliwości, będziemy mieli doczynienia z "niekończącymi się naprawami" - lepiej więc skorzystać z trybu dochodzenia z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową."

          Zepsucie się towaru w okresie 2 lat od zakupu też jest niezgodnością towaru z umową. Nagrywarka nie nagrywa więc nie spełnia swojej podstawowej funkcji w której to celu została zakupiona.

          i7-4770, Asus H87M-Pro
          EVGA 750ti, SSD 840 Pro
          Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold

          1. Re: , Kenny 12/02/06 00:04
            "Zepsucie się towaru w okresie 2 lat od zakupu też jest niezgodnością towaru z umową. Nagrywarka nie nagrywa więc nie spełnia swojej podstawowej funkcji w której to celu została zakupiona."

            NIE, nie i jeszcze raz nie; jesli juz to najwyzej w ciagu 6 mies...!

            .:Pozdrowienia:.

            1. To co mam Ci zeskanowac stronę z Gazety Prawnej ?? , Paweł27 12/02/06 00:07
              Nie ma problemu mogę to zrobić ?

              i7-4770, Asus H87M-Pro
              EVGA 750ti, SSD 840 Pro
              Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold

              1. przeczytaj to: , Kenny 12/02/06 00:10
                http://ww20.mediarun.pl/story.php?story=321

                Art 4 pkt 1

                oraz to [od naglowka ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPRZEDAWCY - ZGODNOŚĆ TOWARU Z UMOWĄ]

                http://ww20.mediarun.pl/story.php?story=140

                .:Pozdrowienia:.

                1. No to chyba rozwiałeś moje wątpliwości , Paweł27 12/02/06 00:34
                  O to mi chodziło. :-))) Właśnie byłem błędnie przekonany, bo cały czas myślałem że awaria (zepsucie) sprzętu można podpiąć pod niezgodność towaru, a czytając artykuł w GP nigdzie nie było to do końca powiedziane, co zinterpretowałem podobnie jak klient z którym ten problem wyskoczył. OK. Czyli kamień z serca.
                  Jednak jeszcze druga sprawa. Jak z tymi gwarancjami? Czy hurtownia ma prawo po wymianie sprzętu na nowy nie dać na niego nowej pełnej (fabrycznej) gwarancji. Bo swój spokój mam zapewniony ale teraz pasowałoby załatwić pozytywnie klienta, który dostał nówkę z 6 miesięczną gwarancją hurtowni (czyli zarazem moją sklepową). Moim zdaniem gwarancja na nowy wymieniony produkt powinna byc nowa czyli dwu letnia ?

                  i7-4770, Asus H87M-Pro
                  EVGA 750ti, SSD 840 Pro
                  Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold

                  1. Re: , Kenny 12/02/06 00:51
                    "Czy hurtownia ma prawo po wymianie sprzętu na nowy nie dać na niego nowej pełnej (fabrycznej) gwarancji."

                    TAK - w momencie gdy przestal w tym wzglecie obowiazywac kodeks cywilny ktory to doprecyzowywal i wymuszal, wszystko zalezy od gwaranta i warunkow jakie oferuje...

                    Zreszta sam zobacz: http://ww20.mediarun.pl/story.php?story=417 :

                    W ustawie konsumenckiej brak jest takich przepisów [przyp. jakie byly w kodeksie], a więc gwarancja konsumencka może się nie przedłużać o okresy naprawy i może nie biec na nowo w razie wymiany rzeczy.

                    .:Pozdrowienia:.

              2. Kenny ma rację , JOTEM 12/02/06 00:18
                Niezgodność dotyczy tylko momentu kupna. Zazwyczaj przyjmuje się wykładnię, że jeśli niezgodność znaleziono w ciągu 6 mieś, to sprzedający musi udowodnić, że nie istniała w momencie sprzedaży, jeśli po 6 mieś, to klient musi udowodnić, że istniała. Ogólnie umiejętnie interpretowana w wielu naciąganych sytuacjach ratuje sprzedawcę, bo dochodzi do tego obowiązek zgłoszenia niezgodności w ciągu 2 mies od znalezienia.
                Pozdr.

                Poryjemy..zrobaczymy

                1. Ciekawe jest tu co innego , JOTEM 12/02/06 00:33
                  Czy wymiana towaru w trybie gwarancyjnym (ważne) traktowana jest tak samo, jak wymiana towaru w trybie "niezgodości", tzn czy wydłuża termin "niezgodnosci"???

                  Na stronie federacji konsumentów są również podstawowe informacje opisujące kontakty między przedsiębiorcami.

                  Poryjemy..zrobaczymy

          2. a owe 2 lata masz na , Kenny 12/02/06 00:07
            stwierdzenie/odkrycie/zgloszenie istniejacej w momencie zakupu niezgodnosci... [a nie ze moze ona wystapic w ciagu 2 lat]

            .:Pozdrowienia:.

            1. Kenny a co powiesz na to: , Paweł27 12/02/06 20:36
              Art. 581. § 1. Jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej.
              § 2. W innych wypadkach termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać.

              i7-4770, Asus H87M-Pro
              EVGA 750ti, SSD 840 Pro
              Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold

              1. Podałem artukuł z Kodeksu Cywilnego , Paweł27 12/02/06 20:45
                Bo jak wyczytałem w http://ww20.mediarun.pl/story.php?story=417

                Wraz z wejściem w życie Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (DzU 2002 Nr141, poz.1176) 1 stycznia 2003r. straciły moc przepisy Kodeksu cywilnego mówiące o gwarancji. Obecnie przepisy te mają zastosowanie jedynie w umowach między przedsiębiorcami lub między osobami prywatnymi.

                Czyli w tym przypadku mają Sklep - Hurtownia, Hurtownia - Producent.

                Zgadza się czy znowu coś zamotałem ???

                i7-4770, Asus H87M-Pro
                EVGA 750ti, SSD 840 Pro
                Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold

              2. szkoda ze te przepisy co podales , Iza WGK 12/02/06 20:50
                nie obowiazuja od konca 2002 roku:)
                Nowe przepisy, te co ci koledzy cytuja weszly wraz 2003 rokiem

                How fortunate the man with none ...

                1. Napewno ?? Bo tu przecież jest to aktualne: , Paweł27 12/02/06 20:54
                  http://ww20.mediarun.pl/story.php?story=417

                  i jak byk piszę że zmieniły sięprzepisy konsumenckie i tutaj nie obowiązuje K Cywilny. A w przypadku firm nadal obowiązują ???

                  Proszę ew o jakieś nowe (na czasie) artykuły, jeżeli są ??

                  i7-4770, Asus H87M-Pro
                  EVGA 750ti, SSD 840 Pro
                  Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold

  5. GWARANCJA A ZAKUPY PRZEZ INTERNET !!!!!!!!! , Paweł27 11/02/06 23:32
    Druga sprawa która mnie ciekawi to zakupy przez internet i roszczenia gwarancyjne lub trybem "Zgodności towaru z umową.

    Wyobraźmy sobie że kupujemy wywyłkowo np. ten telewizor za 7000zł i psuje się on po 6 miesiącach. Mamy gwarancję sklepu oddalonego np. 400km od miejsca zamieszkania i co robimy? Dzwonimy do tegoż sklepu i omawiamy formę dostarczenia sprzętu. Wybieramy firmękurierską i wysyłamy sprzęt w oryginalnym opakowaniu wraz z kartą gwarancyjną i paragonem lub fakturą (lub kserokopią, co i tak nic nie zmienia).

    Czekamy 14 dni robiczych czy ile tam napisano w gwarancji a sprzętu nie ma. Dzwonimy do sklepu a oni mówią że dotarła paczka ale nie było w niej tego telewizora a był Elektron z 1985 roku.
    Co w takim przypadku należy zrobić?

    Piszę o tym przypadku gdyż kumpel kupił w jakimś sklepiku internetowym może 2 lata temu kamerkę Sony Digital8, która miała taką małą wadę, a mianowicie podczas nagrywania mikrofon był na tyle czuły że rejestrował szum silniczka napędzającego kasetę. Odesłał do tegoż sklepu na gwarancję i po 3 tygodniach odebrał kamerkę kurierem lecz było dokładnie to samo. Wyglądało na to że nic z nią nie było robione. Zadzwonił do sklepu. Powiedzieli mu że regulowali mikrofon i smarowali silniczek ale jeżeli uważa że nadal jest to samo to iech wyśle ją z powrotem to najwyżej wymienią ją na inną, pozbawioną tej wady. Kumpel zaraz wysłał ją z powrotem kurierem jednak już więcej jej nie zobaczył. Wcześniej zadzwonił do sklepu i rozmawiał z właścicielem, który wpierał mu że w paczce ine było żadnej kamery, a paczka byłą wypełniona kamieniami.

    I teraz pytanie?
    Jak zabezpieczyć się przed czymś takim? Oczywiście że można osobiście to załatwoć i to jest jedyne wyjście (tak myślę).
    Z drugiej strony jak ma się zabezpieczyć sklep (który mimo wszystko nic nie traci na tego typu machlojstwie, gdyż sprzęt już sprzedał i otrzymał za niego kasę).

    Rozmawiałem z prawnikiem bo miałem podobny przypadek. Kupiłem Kamerę za 8000zł w dość znanej firmie BEIKS www.beiks.pl , która miała coś nie tak z optyką (nie podobała mi się wewnętrzna soczewka obiektywu bo miała jakieś plamy). Nie przeszkadzało to zupełnie w niczym, nie powodowało jakichś skutków na materiale filmowym, jednak kupując nowy sprzęt drażni coś takiego czego tak naprawdę być nie powinno. A więc rozmawiałem z prawnikiem jak wysłać paczkę z kamerą kurierem i mieć dowód na to że w tej paczce wysyłam tą właśnie kamerę? Z rozmowy wyszło że chyba się nie da, gdyż zawsze będzie można podważyć fakt że tam naprawdę byłą ta kamera.
    I co? Zdecydowałem się jechać osobiście i w taki sposób załatwić wymianę na nową. Na szczęście prawie 600km nie przejechałem na darmo i wymieniłem.

    W dobie ogromnej wciąż powiększającej się się ilości sprzedaży na odległość wygląda na to że jest to sprawa straszliwie śliska a większość nawet nie przypuszcza że jest to woda na młyn dla przekrętów i złodziei.

    i7-4770, Asus H87M-Pro
    EVGA 750ti, SSD 840 Pro
    Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold

    1. hmmm...tu akurat , Demo 12/02/06 06:05
      Nie widzę najmniejszego problemu. Niech odbiorca otworzy paczkę przy kurierze, i jak mu coś nie pasi spisuje się protokół niezgodności towaru. A jak facet nie zgadza się na to by przy kurierze sprawdzać to jak nic chce kręcić.

      napisalbym swoj config,ale sie nie
      zmiescil:(

      1. no tak ale to nie jest jego obowiązek , Carmamir 12/02/06 08:31
        to klient ma dostarczyć sprzęt i zadbać o niego w drodze do sprzedawcy.

        Wyobraź sobie taki komputronik gdyby sprawdzał każdą paczke od kuriera czy paczka oki jest (nie dość że kurier na to czasu nie ma, to musiałby być jeszcze jakiś specjalny pracownik do sprawdzania tego)...

        No to się wkopałem...

        1. myślę, że nie do końca tak jest , Demo 12/02/06 09:01
          To nie jest zmartwienie klienta, że komputronik ma dużo zwrotów i musiałby zatrudniac specjalnego pracownika do oglądania paczek. Jeśli taki komputronik oskarży klienta, że przesłał cegły, to na bank 1 o co spytają, to czy komputronik skorzystał z prawa sprawdzenia przesyłki. Nadawca mając śiwadomość, że przesyłka może być sprawdzona nie będzie przecież targał wała...

          napisalbym swoj config,ale sie nie
          zmiescil:(

          1. no tak ale to o niczym jeszcze nie świadczy , Carmamir 12/02/06 12:31
            i wątpie by to był jakiś dowód jeśli ktoś chce zrobić wała (nie mówie teraz o Komputroniku ;)), nie jest zobowiązany jakimiś przepisami do tego więc...

            No to się wkopałem...

  6. Hmmm... , ligand17 12/02/06 17:51
    Wybaczcie, nie przeczytałem dokładnie wywodów powyższych. Ale mam swoje zdanie następujące:
    1. "Ciągłość" gwarancji dla konsumenta była niezgodna z prawem.
    2. Przy powoływaniu się na "niezgodność towaru z umową" po okresie dłuższym, niż 6 miesięcy od daty zakupu sprzętu, to klient musi wykazać, że w momencie sprzedaży sprzęt był niezgodny z umową.
    3. Relacje pomiędzy podmiotami gospodarczymi (B2B) regulują osobne przepisy, któe nie zostały zmienioe ustawą o ochronie konsumenta - tam pojęcie gwarancji/rękojmi funkcjonuje w starych znaczeniach.

    1. nie masz racji ad 1: zgodnie z obowiązującym prawem , Iza WGK 12/02/06 18:07
      Gwarancja jest dawana DOWOLNIE, może nie by dawana wogóle. Żadne przepisy już tego nie regulują. No i co jest oczywiste w związku z tym, wydawanie nowego sprzętu w ramach starej gwarancji jest legalne.

      How fortunate the man with none ...

      1. Owszem , ligand17 13/02/06 00:16
        ale prawo nie działa wstecz. A gwarancja została udzielona w momencie zakupu , tj. w roku 2003, kiedy jeszcze obecne prawo nie obowiązywało.

        1. dziala od 1 styczna 2003 roku , Iza WGK 13/02/06 00:57
          123

          How fortunate the man with none ...

          1. od 1.01.2003 , ligand17 13/02/06 09:32
            to działała ustawa poprzednia. Obecna weszła nieco później - ta, która znosiła "rękojmię" i pozwalała na dobrowolność gwarancji.

            1. nie masz racji: weszła razem! , Iza WGK 13/02/06 11:58
              01.01.03
              - zniesiono rekojmie
              - zmiany w udzielaniu gwarancji
              - wprowadzono pojecie "niezgodnosci z umowa"

              Podaj jakis konkret kiedy weszlo wg Ciebie

              How fortunate the man with none ...

              1. Proszę bardzo: , ligand17 13/02/06 13:09
                01.01.03 r. zaczęła obowiązywać ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego z dnia 27.07.02 r. (Dz. U. z 2002 Nr 141 poz. 1176).
                16 kwietnia 2004 r pojawiła się Ustawa o zmianie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedziałalności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1204).

                1. chyba jednak nie , Iza WGK 13/02/06 16:23
                  http://ks.sejm.gov.pl/proc4/ustawy/2563_u.htm
                  Proszę: masz treść ustawy a teraz znajdź to o czym rozmawiamy czyli:
                  "A gwarancja została udzielona w momencie zakupu , tj. w roku 2003, kiedy jeszcze obecne prawo nie obowiązywało."

                  To co podałeś jest o czymś supełnie innym, zmiany znoszące rekojmię weszły 01.01.03...

                  How fortunate the man with none ...

  7. to co podales w linku mowi: , Iza WGK 12/02/06 21:31
    "W ustawie konsumenckiej brak jest takich przepisów, a więc gwarancja konsumencka może się nie przedłużać o okresy naprawy i może nie biec na nowo w razie wymiany rzeczy. Co najważniejsze - bardzo rzadko daje możliwość odstąpienia od umowy, czyli możliwość zwrotu towaru za zwrotem ceny, a takie uprawnienie – w pewnych, określonych przepisami, sytuacjach - daje nam ustawa"

    How fortunate the man with none ...

    1. Do Pawla , Iza WGK 12/02/06 21:31
      mialoo byc grr...

      How fortunate the man with none ...

      1. OK ale mnie cały czas chodzi nie o ustawę konsumencką , Paweł27 12/02/06 21:40
        czyli firma - osoba prywatna (konsument), lecz o sprawę gwarancji firma-firma, gdzie przepisy Kodeksu Cywilnego nadal obowiązują !!
        Rozumiem że w przypadku konsumenta nie ma nowej gwarancji w przypadku wymiany towaru, ale w przypadku Sklep - hurtownia czy hurtownia - producent taki przepis jest, więc ...

        Odłączmy na chwilę konsumenta i zajmijmy się dwiema firmami.

        i7-4770, Asus H87M-Pro
        EVGA 750ti, SSD 840 Pro
        Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold

        1. a, nie doczytalam że mówisz o obrocie profesjonalnym , Iza WGK 12/02/06 22:59
          racja, tak KC ciągle obowiązuje, stąd większoś disti daje rękojmię zamiast gwarancji:) a po wymianie rękojmia biegnie dalej, hehe

          How fortunate the man with none ...

          1. Tylko że jak ja biorę w Action W-awa , Paweł27 12/02/06 23:12
            to na fakturze stoi jak byk, że rękojmia jest wyłączona.

            Czyli jak z tym w końcu jest? Bo jeżeli KC przy obrocie profesionalnym obowiązuje to wymiana towaru na nowy z hurtowni powinna być połączona z nową, od nowa biegnącą gwarancją ? Tak czy nie ??

            W takim przypadku ja chcąc być w porządku wobec klienta mogę, ale nie muszę mu dać podobne warunki. Dobrze myślę?

            Czylie jest jeszcze druga sprawa. A mianowicie Action po wymianie sprzętu na nowy, wolny od wady doje mi dokument serwisowy na którym podane są numery starego i nowego sprzętu i data gwarancyjna tegoż nowego sprzętu która pokrywa się z datągwarancji starego sprzętu. Czyli po prostu dają mi kontynuację gwarancji. A wg KC nie mająprawa tak robić ??

            i7-4770, Asus H87M-Pro
            EVGA 750ti, SSD 840 Pro
            Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold

          2. a i dodam jeszcze, że na FV stoi również, , Paweł27 12/02/06 23:26
            że towar zakupiony jest tawarem wyłącznie do odsprzedaży, czyli hurtowia traktuje tą sprzedaż jako profesionalną, więc automatycznie zaczyna obowiązywać KC.

            Domyślam się, że także prowadzisz działalność. Powiedz mi jak to jest w twoim przypadku gdy hurtownia odsyła ci nowy sprzęt w zamian za ten nienaprawiony, który do nich wysłałaś? Też dostajesz kontynuację czy dostajesz nową gwarancję (ale mówimy o sprzęcie który odsyłasz bezpośrednio do hurtowni, a nie ten który wysyła się do autoryzowanego serwisy zewnętrznego jak np LG, Samsung, które posiadają puste blankiety gwarancyjne) ???

            i7-4770, Asus H87M-Pro
            EVGA 750ti, SSD 840 Pro
            Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2025, TwojePC.PL