Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
B O A R D
   » Board
 » Zadaj pytanie
 » Archiwum
 » Szukaj
 » Stylizacja

 
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
OBECNI NA TPC
 
 » JE Jacaw 11:36
 » rbxxxx 11:35
 » burz 11:34
 » bmiluch 11:34
 » Flo 11:32
 » PCCPU 11:27
 » Kenny 11:27
 » dugi 11:25
 » DJopek 11:23
 » rainy 11:21
 » DYD 11:19
 » rrafaell 11:13
 » Matti 11:12
 » yeger 11:12
 » Dexter 11:11
 » biEski 11:10
 » El Vis 11:06
 » AdiQ 11:04
 » havranek 11:04
 » NimnuL 11:02

 Dzisiaj przeczytano
 41121 postów,
 wczoraj 25974

 Szybkie ładowanie
 jest:
włączone.

 
ccc
TwojePC.pl © 2001 - 2024
A R C H I W A L N A   W I A D O M O Ś Ć
    

Taka refleksja wokol MS i FSX i ogolnie optymalizacji gier , kubazzz 23/11/06 19:07
kazdy juz dobrze wie ze FSX ma potworne wymagania.
Udalo mi sie jako tako ta gre ustawic, z pewnymi kompromisami, ale ogolnie jest niezle i da sie latac.
Wyglada momentami rzeczywiscie nawet fajnie.
Tak sie jednak zastanawiam czasem...
Gra zajmuje prawie 15GB na dysku. Oczywiscie modeli jest dosyc duzo, jest pokrycie calego globu itd, ale MS wszystko zrobil na nieskopresowanych danych. Tzn dzwieki to wav, strasznie duzo plikow bmp sie przewija w folderach. Screenshoty tez zapisuje w bmp. Narobilem 1,5GB screenow, ktore po przekonwertowaniu do JPEG zajmuja 36MB [stopien kompresji 70%]. Ogolnie przy 1GB RAM i 512MB na karcie grafiki, mielenia dyskiem jest duzo, gubienie tekstur jest nagminne, na ponowne zaladowanie trzeba czekac kilkanascie sekund. Gra nie korzysta chyba w ogole z wielu rdzeni - dzieki temu drugi rdzen 3,2 ghz mojego c2d sie marnuje, podczas gdy pierwszy robi za cztery...
Gra potwornie nie lubi szybkich zwrotow akcji - gwaltowny obrot kamery potrafi zwalic fps z 50 do 5, przy szybkich zmianach kamery [kokpit/widok na zewnatrz] kiedy zmieniaja sie dzwieki silnika, pojawiaja sie czasem trzaski. Bo aktywowaniu niektorych efektow [np light bloom] potrafia sie zrobic rozne dziwne kwiatki. Nawet muzyka w menu to sa jakies gigantyczne wavy co powoduje, ze na starcie mamy 450MB zajete i czasem sie przytnie. Modele maja czesto jakies dziury, cos nie do konca spasowane, cos przeswituje. Nie ma dramatu, ale czasem to widac. Z drugiej strony - niebo, chmury i kolory nieba sa calkiem porzadnie zrobione.
Co chwile jednak odnosze wrazenie, ze to jest jakby poskladane w jakims programie dla idiotow 'polacz kropki i zrob gre'. Taki wlasnie MS Style... Rozbrajaja mnie niektore tekstury tez. Jakby sie nie dalo dac normalnej w wysokiej jakosci, tylko jakies kurde rozmycia robic, zeby zatuszowac.
Niby to jest glownie symulator, a nie przygodowka, ale jak na takie wymagania, na koniec 2006 roku to mozna duzo ciekawsze efekty zobaczyc.
Albo np ciekawie zrobiony efekt wody, odbicia slonca wygladaja calkiem efektownie jak sie leci wysoko, nie bylo tego w FS9 [czyt. 2004]. Ale jest jeden bajer, ktory sie odkrywa po chwili. Na wode nie sa rzucane, rzadne cienie [poza cieniem samolotu, ktory jest LOL no comments - pomniejszony obrazek w ciemnym kolorze]. Wyglada to tak, jakby woda byla renderowana osobno i na to nalozone inne tekstury i obiekty. W ten sposob bardzo czesto wyglada to bardzo sztucznie.
Juz dluzszy czas probuje znalezc najbardziej optymalne ustawienia i doszedlem do nastepujacych wnioskow:
- nie robi u mnie wiekszej roznicy traffic. Wiec dalem na maksa. Tutaj glownie procesor sie musi wykazac, a ten mam niezly. Aczkolwiek 2 rdzenie moglyby byc uruchomione. Tzn podobno, czasem uzywa kilka procent i jestem na zglebiania tego tematu [gdzies cos tam ktos wynalazl jak to zrobic].
- jakosc tekstur tez nie ma duzego znaczenia, nie ma drastycznych roznic. Dlatego samolot jest na ultrahigh, detailed 3d cockpit, nie bede sie meczyl z jakimis rozmyty pikselami, ktore niby przedstawiaja napisy i galki.
- inny traffic, pojazdy na lotnisku, nie powoduja tez wielkich roznic, ale jak jest na 0 to ciutke lepiej potrafi byc [zalezy od innych ustawien tez]
- ustawienia scenery - to jest to co zgnoi i ponizy kazdy komputer. tutaj sa dwie zasadnicze kategorie - ustawienia terenu [meshe, tekstury, poziom detali, efekty wody] i ustawienia obiektow [senery complexity i autogen]. Tak dobralem ustawienia, ze nawet na duzych lotniskach [Frankfurt, De Gaulle, JFK itp] przy max trafficu bylo niezle, fpsy byly dwucyfrowe i pelnoletnie [z chwilowymi spadkami - z 44 na 12 np, ale to nic dziwnego w tej grze, fpsy strasznie skacza, nawet jak nic sie nie dzieje]. Ale scenery complexity, czyli ilosc obiektow byla na SPARSE, czyli na lotnisku we frankfurcie mialem jedynie plyte lotniska, taxiways i cala reszte oraz jedna wieze kontroli lotow. wow. To zwiekszylem to na Extremly Dense [max] nie zmieniajac innych ustawien [autogen dalej na sparse]- i niestety okolo 7-9fps w porywach 12. Efekt wizualny jest, bo dodane zostaly wszystkie budynki lotniska, plus kilka daleko widocznych wiezowcow z miasta Frankfurt. Troche to dziwne bo budynki te to nieskomplikowane bryly, oblozone teksturami. Wielosciany roznego typu, ale kurde to mogloby byc wyzwanie 10 lat temu, a nie teraz. Zeby tam byly detale zrobione, jak okna z szybami, ludzie chodzacy, czy super tekstury z dokladnoscia 10cm, ale niestety nie. Lotnisko wyglada realistycznie, ale nie jak z filmu. Skad w takim razie ten spadek wydajnosci?
Ja gram sporo w FPSy, nawet taki UT2004 ma w bonus packach gigantyczne mapy, z bardzo szczegolowymi obiektami, jakies figlarne powyginane rzezby, wykonczenia dziwne i fpsy mi tam nie spadaja przy max. ustawieniach ponizej 50-60. To zebym ja mial przy tym poziomie wrazen wizualnych jaki daje FS, przy tej zlozonosci jaka ma 20-30fps to bym zrozumial. Ale 7-9? Nawet taki 3d Cockpit, troche elementow 3d, oblozonych srednimi teksturami i juz czuc ze mocno obciaza. Przy tej smoczej wydajnosci komputerow to naprawde jest

Z drugiej strony - wrazenia pozytywne tez sa, mozna poczuc klimat latania, kontrola lotow jest calkiem sprawna, mozna przeleceic caly swiat, realizm jest na wysokim poziomie, grafika w ogolnym rozrachunku tez nie jest tragiczna [aczkolwiek wypadki i uszkodzenia sa potraktowane w sposob symulatorowy - CRASH i zatrzymanie akcji, albo AIRCRAFT OVERSTRESSED i zatrzymanie akcji]. Wciaga i chce sie ciagle latac i probowac i mimo wszystko patrzec na te krajobrazy, chociaz nie sa doskonale czasami. Jest frajda i to sie liczy.
Ale potem wlasnie przychodzi refleksja [tak jak teraz] - czy aby na pewno nie mogloby to byc tak na cycuć-glancuś zrobione? Po prostu na wypasie? Przeciez to jest jeden z wazniejszych produktow MS, sam Bill Gates podobno to wspiera, jest specjalny zespol wydzielony z MS, a nie jakas firma wspolpracujaca... Ale jednak chyba nie... to jest MS...
Pamietam, ze podobne wrazenie mialem kiedys po odpaleniu Train Simulator.
Tak naprawde zrobienia produktu tego typu, na taka skale to moze sie podjac tylko bardzo duza firma, jak MS... Szkoda ze train simulator zostal zarzucony, oby nie stalo sie to z FS, za duzo jednak byloby do stracenia...

SM-S908

  1. hmm , maciell 23/11/06 19:37
    po pierwsze z tego co oglaszal wszem i wobec MS to FSX byl robiony z mysla o systemie Vista i DX. 10. Ma sie ukazac patch pod ta gre typowo pod viste. Nie wiem jak to bedzie z obsluga 2 rdzeni, ale z tego co zauwazylem w 32 bitowej odmianie visty to jakies mega rewolucji nie ma. Po drugie, gdy wychodzila kazda z czesci FS to zalamywala na starcie jakiekolwiek komputery. Po mniej wiecej roku zaczynalo to jakos chodzic. Znajdz mi inny symulator, gdzie w virtual cockpit masz tyle "klikanych" podzespolow. Z optymilizacja to jest duzy problem bo pod jaka konfiguracje to konfigurowac ? Jak sam wiesz samych kart graficznych, procesorow itp. itp. jest od zaje.... Optymilizacja pod 2 rdzenie w grach kuleje poniewaz programistom nie tyle nie chce sie tego robic tylko to przedluza prace nad kodem gry, programu. A jak wiesz dzisiaj gry tworzy sie z gory ulozonym planem terminowym. Ciekawe jak dlugo beda powstawac gry pod ps3 skoro ta konsola ma 8 rdzeni, a w sumie 7 bo jeden jest nieaktywny :-). FSX jest tez skierowany do malej rzeszy entuzjastow. To nie jest need for speed carbon, gdzie po 5 minutach jestes na klawiaturze wymiataczem i sprzedaz jest liczona w milionach sztuk. No i w FSX jest za malo akcji :-).

    Historia jest wypisana na piaskach
    Arrakis...

    1. hmm , kubazzz 23/11/06 19:54
      ale to nei jest kwestia samej wydajnosci.
      Po prostu pewne rzeczy wygladaja na mocno niedorobione, a znowu inne sa naprawde powalajace. I malo zmienic tu moze dx10 albo vista. no ale zobaczymy.
      FS wbrew pozorom ma bardzo duzo entuzjastow:)
      To ze miazdza komputery to tez znana prawidlowosc.
      Ja ciagle mam w glowie zamiane karty graficznej na lepsza i tylko skapstwo, zasilacz i resztki zdrowego rozsadku sprawiaja, ze nie wymienilem mojego 7900 na 8800gtx...

      SM-S908

      1. jako człowiek , Hitman 23/11/06 21:53
        z branży powiem Ci - że wszystkiemu winne są terminy, brakuje czasu na wszystko praktycznie, tak że do sklepów trafiają nawet wczesne bety popatrz na takiego Gothica3 który nie nadaje się do niczego po qpnie w sklepie - cud że się odpala.. ;))
        Optymalizacje ? jakie optymalizacje - lepiej napisać większe wymagania minimalne - jak się sprzeda to się zwróci wyłożona kaska, fani zainwestują w lepszy sprzęt, a jak będzie hicior to się wyda patcha (patrz far cry) W przypadku gdy gra się nie zwróci nie tracisz poważnych kwot poświęconych na optymalizacje itp itd
        To twardy biznes a ryzyko duże - znając skale piractwa..
        Zresztą nikomu nieopłaca się robić rzeczy doskonałych bo kto by qpił np NBA czy fife 2008 jak ta by już była idealna?, to samo jest z samochodami, rajtkami itp - technologia jest ale nikomu nie zależy na perfekcji bo w biznesie chodzi o to by gonić króliczka a nie żeby go złapać..

        Teoretycznie okłamywanie samego siebie
        jest niemożliwe. W praktyce robi to
        każdy z nas.

        1. nie chodzi , kubazzz 23/11/06 21:59
          mi o idealny produkt, tylko taki, ktory w miare dobrze wykorzystuje dostepne mozliwosci. czyli w przypadku gry, obecny sprzet.
          mozliwe, ze to terminy, ale z drugiej strony, seria FS jest kontynuowana, to nie jest produkt zupelnie od podstaw, baaardzo duzo rzeczy zostalo przeniesionych z neiwielkimi modyfikacjami z FS2004, robil to gigant, ktory ma dostep do wszystkich technologii, masy patentow i dobrych inzynierow. I robili to dwa lata.
          A piractwo nei ma tu nic do rzeczy - dobre gry sa bardziej dochodowe niz filmy [pomijajac produkcje czysto lokalne].

          SM-S908

    2. hmmm , wukillah 23/11/06 22:23
      bardzo klikalny kokpit ma falcon 4.0 i f4.0 af,jednak nie jest to
      cywilny symulator.

      just d'oh it!

    3. btw , kubazzz 23/11/06 22:44
      napisalem przeciez, ze tylko MSFS jest tak rozbudowany. wiec tak naprawde trzeba sie modlic, zeby im sie nie odechcialo tego rozwijac:)

      SM-S908

  2. ecch, Kuzazz... , tytan 23/11/06 19:40
    zrobiles mi chec na FS i zaczalem wlasnie sciagac FS2004...to przynajmniej uszanuje moj sprzet;) jeszcze jutro pare godzin na Uczelni i weekend, bedzie mozna pograc;)

    --
    "Wciąż w pogoni za lepszej jakości
    życiem..."

  3. Wszyscy , Mms 23/11/06 23:39
    juz tutaj wiedza, ze masz nowego kompa i do tego nie spelnia on Twoich oczekiwan. Najlepiej zrobisz, jak oddasz go mi, a sam bedziesz gral w pasjansa na laptopie. ;)

    Pozdrawiam

  4. a co się dziwisz , Carmamir 23/11/06 23:47
    ja podziwiam MS że w jego WMP9 jest obsługa mp3 ;D
    Wiadomo że gdyby to MS stworzył ten format to nałożyłby opłaty licencyjne i wszystkie jego gierki były robione z użyciem tego + Windows obsługiwałby dźwięki systemowe w postaci mp3 ;)

    No to się wkopałem...

    1. dźwięki systemowe Windows to mp3 , Master/Pentium 24/11/06 12:41
      w kontenerze WAV. Łatwo sprawdzić :)

      Nie ma tego złego , co by się w gorsze
      obrócić nie mogło - jak nie wierzysz
      włącz komputer :-)

      1. no proszę to niespodzianka :D , Carmamir 25/11/06 10:53
        : >

        No to się wkopałem...

  5. skompresuj sobie folder , Tomasz 24/11/06 09:39
    i z tych 15G Ci zejdzie do 5 skoro to BMP i WAVy :) Ciekawe jak to wplynie na fps?

    https://www.siepomaga.pl/milosz-mosko

  6. hmm , bartek_mi 24/11/06 10:45
    niestety kazde operacje na jpg to by bylo i tak rzutowanie do bmp (ram, procek, dysk)
    odtwarzanie mp3 tez zjada zasoby
    cos za cos
    wolisz miec 5 fps wiecej czy 5gb mniej na dysku?
    o co latwiej?
    jak mawia moj prof. "masz malo pamieci to sobie dokup, tania jest"

    dzisiaj jest jutrzejszym wczoraj

    1. tania to moze byla , kubazzz 24/11/06 13:36
      i moze bedzie.
      550zl za 1GB :)
      dziekuje... postoje...

      SM-S908

      1. hmm , bartek_mi 24/11/06 19:16
        mylisz sie bo myslisz w skali lokalnej :)
        a dokladniej w skali swojego, polskiego portfela

        dzisiaj jest jutrzejszym wczoraj

        1. potrfel jak portfel , kubazzz 24/11/06 19:24
          ale w usa 2gb dobrej pamieci dual ddr2 kosztuje okolo 200usd, a w polsce okolo 400usd.
          to nawet na amerykanski portfel jest drogo:)

          SM-S908

    2. tak wlasnie... , xmac 25/11/06 11:29
      imho to jest powod, dlaczego nie jest to kompresowane
      zzera to zasoby, ktorych i tak brakuje

      dual&mobile power
      XMAC

      1. czy ja wiem , kubazzz 25/11/06 12:50
        dekompresja niektorych formatow to jest pikus dla obecnych procesorow. a za to przewalenie terabajtow tekstur to juz nie jest takie izzi.
        ale ja sie nie znam na tym zbyt dobrze.

        SM-S908

  7. używasz AA i AF , petrumi 24/11/06 11:15
    ? jeśli tak to jakich wartości. Czy ze sterów czy z programu?

  8. hmm , kubazzz 24/11/06 13:41
    udalo mi sie tak dopasowac ustawienia, ze gra wyglada calkiem dobrze, bez durnych kompromisow dramatycznie pogarszajacych jakosc obrazu i bez poswiecenia wydajnosci. tzn na tych bardzo duzych lotniskach nie jest idealnie, ale jest grywalnie, na malych nei ma problemow.
    Pozniej wkleje dokladne ustawienia.
    Kluczem do tego jest - eksperymentowanie i jeszcze raz eksperymentowanie. Predefiniowane poziomy grafiki sa nieefektywe.
    Dodatkowo skorzystalem ze zmian konfiguracji autogenu, z poprawki do pliku cfg [dodana jedna linia i zmienione co innegom, ma to poprawiac buforowanie i przepustowosc ladowania tekstur]. Nie korzystalem poki co z podmienionych tekstur [ale sa - przekonwertowane i przeskalowane chmury, drzewa i chyba cos jeszcze]

    SM-S908

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL