TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
A R C H I W A L N A W I A D O M O Ś Ć |
|
|
|
[OT] Pytanie o czarne skrzynki w samolotach , Matti_2 3/06/09 15:08 Właśnie przeczytałem fragment na tvn24.pl:
"Tajemnica lotu z Rio do Paryża spoczywa teraz w czarnych skrzynkach. Jak twierdzą Brazylijczycy, którzy uczestniczą w akcji, ich odnalezienie może być bardzo trudne. Spoczywają prawdopodobnie na głębokości 4 km, a dno oceanu w rejonie domniemanej katastrofy jest bardzo górzyste".
Dlaczego w dzisiejszych czasach, satelitarnego netu i telefonów, kiedy to z samolotu można zadzwonić w każde miejsce na ziemi, dane z czarnej skrzynki nie są transmitowane on-line na serwery np. danej linii lotniczej? Jakieś fizyczne przeszkody ku temu są czy tylko chodzi o kasę?- Zadzwoń do Boeninga i Airbusa... , Dexter 3/06/09 15:15
Będą się o Ciebie zabijać.
A tak serio - pewnie są jakieś przesłanki, nie takie głowy tam pracują (bez obrazy dla Twojej głowy).
Równie dobrze mogłyby być np. 2, 3 równolegle pracujące skrzynki i w razie jakiejś awarii (tak jak teraz - samolot coś tam wysłał tyż przed katastrofą) i jedna z tych skrzynek w sytuacji krytycznej zostaje automatycznie odstrzelona z samoloty i sobie swobodnie opada do morza na spadochronku przy okazji wysyłając sygnał radiolokacyjny... Kurde, może to ja powinienem zadzownić?Komisarz, Blimek, Bart - nie odpowiadajcie w wątkach, które zakładam.
Odpowiedzi oleję.
THX! - Btw , Ament 3/06/09 15:18
sygnal nadawany jest przez 30 dni tylko. I
-AMENT-
I - I... , Ament 3/06/09 15:19
czarna skrzynka wcale nie jest czarna. I
-AMENT-
I - I co jeszcze? , Dexter 3/06/09 15:27
Może Kopernik nie była kobietą?
;-DKomisarz, Blimek, Bart - nie odpowiadajcie w wątkach, które zakładam.
Odpowiedzi oleję.
THX! - czarne skrzynki , Żółwica6 3/06/09 15:57
mają różne kolory. Najczęściej pomarańczowe, często też żółte. Zawsze są to kolory jaskrawe, żeby łatwiej było ją odnaleźć.jedna z niewielu.. - No nie mów... , Dexter 3/06/09 15:58
Ściemniasz i tyle, przecież one MUSZĄ być czarne, czarne jest lepiej widoczne...
A tak serio - nie zauważyłes emotikonka?Komisarz, Blimek, Bart - nie odpowiadajcie w wątkach, które zakładam.
Odpowiedzi oleję.
THX! - nie "nie zauważyłeś", a "nie zauważyłaś". , Matti_2 3/06/09 16:15
Wiem, że to ewenement tutaj, ale Żółwica6 wskazuje, że to płeć odmienna od Twojej:)- A fakt... , Dexter 3/06/09 16:22
Zaraz będzie "dobra, dobra, pokaż (.)(.)"...Komisarz, Blimek, Bart - nie odpowiadajcie w wątkach, które zakładam.
Odpowiedzi oleję.
THX! - ja bym się nie obraził , Matti_2 3/06/09 16:57
jakby do tego doszło:)))- spokojnie Matti , Żółwica6 3/06/09 17:17
nic nie będę pokazywać;)jedna z niewielu..
- chyba , Żółwica6 3/06/09 17:21
czarna dziura...jedna z niewielu..
- Ale przecież dane są ciągle przesyłane! , Rhobaak 3/06/09 15:23
Cały czas radiowo przesyłane są dane telemetryczne, jest komunikacja radiowa z załogą. Czarne skrzynki są rozwiązaniem awaryjnym - działają nawet, gdy padnie w samolocie cała elektronika.Kor2dual3,2hZ overkloc,4Gbit Ram
G-forc 460 gietex,barakudy
Children of Neostrada Association MVP - to po co szukają? , Matti_2 3/06/09 16:16
A tak btw: przecież mogłyby być zamontowane kamery wew./zew/ samolotu i byłoby jasne czy w coś trafili, gdzie spadł, itd.- Szukają, bo nie wiadomo co działo się od chwili utraty komunikacji i od przesłania... , Rhobaak 3/06/09 16:55
...ostatniej porcji danych telemetrycznych. A kamery można montować, są np. w nowych Airbusach. Ale wszystko to sa zawodne urządzenia i w przypadku dużej awarii elektroniki i tak mogą zawieść.
Można też wpakować do samolotu sto czarnych skrzynek z własnymi silnikami rakietowymi (aby mogły odlecieć z samolotu) i pontonami (aby pływały), można montować katapultowalne fotele ze spadochronami dla pasażerów (do tego oczywiście jeszcze aparaty oddechowy), można na żywo transmitować obraz z kamer w HD + 10 GBps danych technicznych za pomocą łącza satelitarnego. Ale jest to całkowicie nieopłacalne. - wypadki lotnicze zdarzają się bardzo rzadko w stosunku do ilości lotów i nie ma to sensu.Kor2dual3,2hZ overkloc,4Gbit Ram
G-forc 460 gietex,barakudy
Children of Neostrada Association MVP
- bo w samolotach , Hitman 3/06/09 15:28
łączność odbywa się drogą satelitarną (czyt. drogo) a transmisja danych po gsmie w roamingu zrujnowałaby każdego a satelitarnie to już paru szejków na to by było stać..Teoretycznie okłamywanie samego siebie
jest niemożliwe. W praktyce robi to
każdy z nas. - ciekawe , Fantomas 3/06/09 15:37
czy na czarnej skrzynce bedzie zapis trafienia rakieta ...
chociaz mnie jeszcze bardziej dziwi , ze na lotnisku nie znaleziono egzemplarza koranu ....... jezeli nie wyłapałes(aś)
złosliwosci to przeczytaj raz
jeszcze ... - wyjaśniam , kubazzz 3/06/09 16:38
czarne skrzynki są na ogół pomarańczowe;)
są dwie czarne skrzynki, które zapisują stosunkowo dużo informacji
FDR - flight data recorder, zapisuje informacje o parametrach lotu
CVR - Cockpit voice recorder, zapisuje komunikacje w kabinie pilotów i z ATC
Czarne skrzynki są zrobione tak, żeby przetrwać gigantyczne przeciążenia. W niektórych samolotach przy wypadku, FDR jest wyrzucany automatycznie.
Mają wbudowane anteny i nadają sygnał też pod wodą [dla sonarów] przez około 30 dni [na tyle starcza zasilania].
Wiele samolotów ma system ACARS, czyli system automatycznego raportowania o statusie samolotu. Jest to najczęściej przekazywane krótkimi pakietami na falach VHF albo SATCOM. [o tym była właśnie mowa, że samolot automatycznie wysłał komunikaty]
Problem o którym mówisz nie jest taki prosty - z jednej strony, technologie satelitarne są, a z drugiej strony jest gigantyczna ilość samolotów.
Po pierwsze koszty - to musi być duża ilość danych, transmitowanych stale drogą satelitarną z olbrzymiej ilości samolotów. Koszt szybkich połączeń, koszt certyfikacji i zakupu sprzętu [wielokrotnie większy niż do zwykłego cywilnego użytku].
Po drugie - wydajność sieci satelitarnych nie jest wcale taka duża, kiedy mowa jest o dwustronnej komunikacji. Nie wiadomo czy w ogóle jest odpowiednia infrastruktura.
Po trzecie - kalkulacja - wypadków lotniczych w stosunku do ilości ruchu jest mało, takich w których nie da się odnaleźć czarnych skrzynek - też tylko ułamek. W połączeniu z poprzednimi problemami, po prostu nie warto.
Póki co podstawą komunikacji w ruchu lotniczym jest zakres VHF [Kontrolerzy i samoloty między sobą], nad oceanami i dużymi przestrzeniami używa się czasem zakresu HF [ale tylko w komunikacji z kontrolerami], no i praktycznie wszystkie liniowe samoloty mają terminal satelitarny, ale nie jest cały czas połączony, bardziej na zasadzie telefonu to działa. Czasem ACARS wysyła satelitarnie, ale malutkie pakiety.
No i są oczywiście plany na ulepszenie FDRów, ulepszenie transmisji, kontroli pozycji samolotów, ale to się nie dzieje z dnia na dzień.SM-S908 - o widzisz , Matti_2 3/06/09 17:01
dzięki za wyjaśnienia. Czyli najważniejszą kwestią pozostaje ilość danych do transmisji via satelita. Tego chyba nie będzie za dużo - przecież to same liczby + jakiś mp3 z głosem pilotów. Spakowane pewnie nie zajęłoby więcej jak 5kB/s. Ciekawe ile samolotów w każdej sekundzie znajduje się w powietrzu na całej ziemi? Kilka tysięcy czy kilkadziesiąt?- licząc tylko te duże to jest kilka tysięcy na raz , kubazzz 3/06/09 17:16
nie wiem czy 5kB/s by starczyło, ale biorąc pod uwagę że np Iridium pracuje na 2-3kbps to jednak jest dużo danych.
Poza tym, jednak to są koszty wprowadzenia, opracowania urządzeń, kanałów zapasowych, systemów gromadzenia tego, certyfikowania urządzeń.
Z czasem zepewne to powstanie, może niektóre wydarzenia to przyspieszą, ale nie jutro;)SM-S908 - wszystko pięknie tylko ... , Nebuchadnezzar 3/06/09 18:55
żeby ten system miał sens musiałbyś zapewnić nieprzerwaną transmisję przez cały czas lotu - przez kilkanaście(?) godzin lotu pozostawać online. Minuta rozmowy telefonicznej (zapewne podobna ilość danych do przetransmitowania) z pokładu samolotu kosztuje dużo (nie wiem ile dokładnie ale dużo :) Najśmieszniejsze, że nawet jeśli coś takiego by funkcjonowało, to w przypadku kiedy w samolot uderzy piorun to ten system tak samo może się zepsuć jak inna aparatura czyli ostatnią informację jaką nada będzie to, że wszystko jest ok. Na końcu pytanie: czy to się opłaca skoro rocznie w takich katastrofach ginie 200 osób(?) - to najbezpieczniejszy środek transportu. Równie dobrze można się zapytać, czemu nie zabezpieczyć pasażerów katapultą ze spadochronem jak w myśliwcach - kapitan by wystrzelił pasażerów, załogę a na końcu siebie - ile istnień by się uratowało do tej pory, ale to się najzwyczajniej nie opłaca, bo inaczej już by działało.dupa na stołku, morda przy korycie...
- jak zwykle , Żółwica6 3/06/09 17:18
kubazzz wie wszystko:)jedna z niewielu..
- tak sie zastanawiam co ... , akslow 3/06/09 17:15
zrobilo cisninie na tej glebokosci z samolotem. I ciekawe czy ta skrzynka to przetrwala.- woda na pewno dostała się do środka i wtedy raczej nic nie zrobiło , Kriomag 3/06/09 17:18
leży sobie na dnie. - powinna przetrwać , kubazzz 3/06/09 17:18
taką głębinę.SM-S908 - O_O A co miałoby zrobić... , Dexter 3/06/09 17:19
Ciśnienie z czarną skrzynką? Nie na takie cuda jest projektowana...Komisarz, Blimek, Bart - nie odpowiadajcie w wątkach, które zakładam.
Odpowiedzi oleję.
THX!
- o k.... , Raphi 3/06/09 20:57
najpierw bylo 1 km, potem 2 km - widze ze sie zapadają te czarne skrzynki... teraz juz 4 - jutro bedzie 9. Tak samo jak ludzi w samolocie - ilu ich bylo? 231, 215, 225...Najlepsze pomysły przychodzą
zawsze w najdziwniejszych
miejscach. http://hoonda.pl - srednia głębina tam , kubazzz 3/06/09 22:03
to 3500-4000m, ludzi było 216+12=228SM-S908 - I to sie nazywa , Raphi 5/06/09 11:49
konkretna odpowiedź :)Najlepsze pomysły przychodzą
zawsze w najdziwniejszych
miejscach. http://hoonda.pl
|
|
|
|
|
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL |
|
|
|
|