Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
B O A R D
   » Board
 » Zadaj pytanie
 » Archiwum
 » Szukaj
 » Stylizacja

 
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
OBECNI NA TPC
 
 » Hitman 13:40
 » GULIwer 13:38
 » OBoloG 13:33
 » laciak88 13:31
 » rainy 13:30
 » kreciak 13:28
 » Holyboy 13:28
 » AdiQ 13:25
 » Ramen 13:21
 » Demo 13:20
 » Gakudini 13:16
 » Arlathan 13:16
 » myszon 13:13
 » 5eba 13:09
 » JE Jacaw 13:08
 » pawcio 13:06
 » rzymo 13:06
 » NWN 13:05
 » LooKAS 13:04
 » PeKa 13:04

 Dzisiaj przeczytano
 47250 postów,
 wczoraj 46855

 Szybkie ładowanie
 jest:
wyłączone.

 
ccc
TwojePC.pl © 2001 - 2024
A R C H I W A L N A   W I A D O M O Ś Ć
    

Wiedziałem, że Remek maczał w tym palce , Chuck Norris 1/06/10 15:14
10:19:14

stenogramy z czarnych skrzynek


http://slimak.onet.pl/_m/TVN/tvn24/stenogram.pdf

  1. Nie byli by Polakami , Ament 1/06/10 15:17
    gdyby na koncu zapisu nie padlo sakramentalne, tu cytuje, "kurwa mac!".

    Amen.

    I
    -AMENT-
    I

    1. Byliby , Ament 1/06/10 15:22
      ofc.

      I
      -AMENT-
      I

  2. błąd pilota , Master/Pentium 1/06/10 15:24
    innej intepretacji zapisu nie widzę. Zignorowali wszystkie ostrzeżenia. Pytanie dlaczego zignorowali? Byli przekonani że są już nad pasem?

    Nie ma tego złego , co by się w gorsze
    obrócić nie mogło - jak nie wierzysz
    włącz komputer :-)

    1. Hmmmm , Remek 1/06/10 16:42
      Nie zastanawia Cię, dlaczego w najważniejszym momencie, gdy spadała wysokość, nikt praktycznie nic nie mówił albo było to (niezr.)?

    2. proste jak drut , Thadeus 1/06/10 18:16
      Lotniska w Smoleńsku nie ma w bazach GPWS. Jest to lotnisko wojskowe i wcale się temu nie dziwię żeby było z dokładnymi danymi w bazie danych aż prosząc się o jakąś rakietkę etc.W tym momencie, gadka systemu jest gówno warta bo np lotnisko może być w sporej depresji, natomiast system będzie piał już na 500m ze ziemia blisko,podczas gdy działało by to prawidłowo to np sygnalizowała by to na prawidłowej wysokości. Gdy urządzenie może podawać nieprawidłowe informacje po prostu się nie korzysta z niego.

      ...

      1. BUAHAHA :D ... , Nebuchadnezzar 1/06/10 18:33
        można tylko zacytować S. Lema "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów."

        dupa na stołku, morda przy korycie...

        1. Rozumiem ze piszesz o sobie :) , Thadeus 1/06/10 21:14
          "By Alan Levin, USA TODAY
          ...
          The Russian-built Tupolev TU-154 had been equipped with a Terrain Awareness and Warning System (TAWS) made by Universal Avionics Systems of Tucson, said company spokesman John Hamby. He said the company could not discuss the investigation into the crash or other details.

          TAWS devices contain computerized maps of the world and issue warnings whenever aircraft come too close to mountain tops, radio towers or any other obstruction. Accidents in which a functioning airplane flew into the ground had been the leading cause of deaths around the world.

          The devices, required on commercial aircraft since 2005, have virtually wiped out such crashes. If a jet gets too low, the TAWS issues a whooping siren and a recorded voice demands pilots "pull up."

          The fact that the jet had a TAWS device "opens more questions than it answers," said John Cox, a safety consultant and former accident investigator.

          "I really would like to know what was going on in that flight deck because no matter what kind of pressure other pilots have been under or what kind of weather they encountered, no pilot has ignored a TAWS warning. What is so different about this plane that it would break that chain?" Cox said.

          Bill Voss, president of the non-profit Flight Safety Foundation, said that the crash may highlight a weakness in the TAWS. Maps of the U.S. and other developed nations are highly accurate, but gaps exist in the maps for countries such as Russia and in the developing world, Voss said."

          Dane producenta co zawiera system:
          http://docs.google.com/...port%2Fusable_datums.pdf

          można znaleźć takie zadupia jak lotnisko na wysepce Grímsey (Islandia - takie klepicho z chlapnietym asfaltem pasem)

          Podpowiem Smolensk ma kod - UUBS - sorry winnetu nie ma.

          W okolicah jest Bryańsk Kod UUBP - Jest huraa :)
          Ojej nawet Lotnisko w Jesionce jest - Kod EPRZ :)

          "Waht is surprising is that th crw should have had warnings that they were below the glideslope. If this is the case then the aircraft may not have had the protection of a TAWS system . One of the fundimental weaknesses of the od GPWS systems was that in landing configuration (Gear down , Flaps in landing range) no warning would be given if you are about to land in a field, on a non ILS approach. With E-GPWS the terrain clearance floor would 'Know' if you were about to land short of a runway" a to z zagranicznego forum lotniczego.

          Dodam że samolot posiadał starszy system nie wyposażony w E-GPWS.

          Lubiącym teorie spiskowe wyborcom PiS podsuwam jedna piekną teorię - Ruscy poprosili producenta systemu o usuniecie lotniska z systemu i pozniej jak gdyby nigdy nić nasi wgrali upgrade i ZONK. :P

          ...

          1. ... , Nebuchadnezzar 2/06/10 08:54
            "Lubiącym teorie spiskowe wyborcom PiS podsuwam jedna piekną teorię - Ruscy poprosili producenta systemu o usuniecie lotniska z systemu i pozniej jak gdyby nigdy nić nasi wgrali upgrade i ZONK" ... DOBRE TO BYŁO! :D

            Chcesz udowodnić, że piloci nie wiedzieli na jakiej są wysokości, bo w bazie mogło nie być map okolic lotniska? Jak piszesz - lotnisko mogło być położone w depresji i tak naprawdę oni mogli lecieć na 500m a TAWS i tak krzyczałby "pull up"? To pytanie jest takie: skąd na 500m wzięły się drzewa? Skoro nawigator podawał spadającą wysokość: 60m 40m 20m i po chwili od tych 20m samolot zahaczył o drzewo, należy domniemywać, że piloci jednak mają urządzenia poprawnie wskazujące wysokość mimo, że lotniska mogą znajdować się w depresji.

            Z twojego cytatu wynika, że w TAWS samoloty komercyjnych linii są wyposażone obowiązkowo od 2005 roku - czyli wg. ciebie przed 2005 r. piloci nie wiedzieli na jakiej wysokości latają, bo tylko TAWS może to powiedzieć i nie ma innych systemów mierzących wysokość i nie są one niezależne i zdublowane i co tam jeszcze.

            Amerykański expert którego zacytowałeś zastanawia się w jaki sposób samolot wyposażony w TAWS mógł zderzyć się z ziemią (zakłada jego wadliwe działanie) bo DO GŁOWY MU NIE PRZYSZŁO że nasz pilot mógł zignorować jego ostrzeżenia i od tak po prostu leciał sobie na 60m, 40m i w końcu na 20m. --> "I really would like to know what was going on in that flight deck because no matter what kind of pressure other pilots have been under or what kind of weather they encountered, no pilot has ignored a TAWS warning. What is so different about this plane that it would break that chain?"

            dupa na stołku, morda przy korycie...

            1. cytuję , Thadeus 2/06/10 13:28
              "One of the fundimental weaknesses of the od GPWS systems was that in landing configuration (Gear down , Flaps in landing range) no warning would be given if you are about to land in a field, on a non ILS approach" - dlatego zignorowali

              ...

              1. a depresja jest przedlotniskiem na podejsciu , Thadeus 2/06/10 13:31
                natomiast samo lotnisko już ciut wyżej i to mogło zmylić pilotów

                ...

                1. dupa tam , Maverick 2/06/10 21:44
                  jak jest informacja Terrain Ahead to znaczy, ze masz kolizyjny ze wzniesieniem. jak masz pull up to idziesz w gore. Lotniska nie ma na mapach to i tak mozesz ladowac na polu bez zadnych info o kolizyjnym. Tyle.

                2. heh... z twoją teorią , juzek 3/06/10 13:23
                  to pewnie codziennie byłyby podobne katastrofy

      2. owszem ale w drugą stronę , Master/Pentium 1/06/10 20:17
        nieznane lotnisko, brak widoczności, niepewne odczyty instrumentów => NIE LĄDUJE się. Podjęcie decyzji o lądowaniu było podstawowym błędem.
        Piloci poszli na ryzyk-fizyk, niestety tym razem nie udało się.
        Dlatego dla mnie to jest błąd pilota.

        Nie ma tego złego , co by się w gorsze
        obrócić nie mogło - jak nie wierzysz
        włącz komputer :-)

    3. kiepsko czytasz ten zapis , Remek 1/06/10 19:28
      zobacz sobie ile czasu przed katastrofą dostali informację, że coś jest nie tak i czy mieli czas zareagować na to...

  3. od początku było to wiadomo , digiter 1/06/10 15:31
    wszelkie pitolenie i narzekanie miało na celu zaciemnienie dwóch spraw:
    1. Kaczor spóźnił się o pół godziny na samolot
    2. Piloci po aferze spowodowanej głupota Kaczora w Gruzji dostali na wszelki wypadek nadzór w postaci swojego przełozonego który stał im na głowami w ich kabinie.

    Teraz będzie kolejnych 100 zaciemniajacych artykułów we wprost i Rzeczpospolitej na temat 'co ukrył Tusk z Rosjanami' i gdzie jest spisek.

    Piszcie do mnie per ty z małej litery

    1. jeszcze dodałbym do tego , kubazzz 1/06/10 16:08
      że ze stenogramów wynika, że Kaczor w istotny sposób przyczynił się do rozgotowania zupy klopsowej wczoraj.
      Zasadniczo, wszystko można zawsze jakoś powiązać.

      SM-S908

  4. szkoda , Dabrow 1/06/10 16:12
    zę w tle nie ma "Paranoid" Sabbathów. Wiem, czarny humor.

    !!!!!TO JEST SPARTA!!!
    !Tu się nic nie zmienia!
    ------dabrow.com------

    1. Amerykanscy piloci , Ament 1/06/10 16:16
      miedzy jednym fuck a drugim zdazyliby jeszcze wyciagnac cygaro i lyknac Burbona z piersiowki.

      I
      -AMENT-
      I

  5. A mnie sie to zarypiascie nie podobie... , Wolf 1/06/10 16:22
    Jak fanem teorii spiskowych nigdy nie bylem, tak za duzo jak na moj gust tych niezrozumialych i niezidentyfikowanych wypowiedzi...

    Vey iz mir!

    1. a ty myslisz , Banan 1/06/10 16:29
      ze wszystko podadza?
      podali to co chcieli i to co mozna bylo

      1. Mysle ze powinni opublikowac... , Wolf 1/06/10 16:44
        Wszystko albo nic...

        BTW i tak za jakis czas ktos dogrzebie sie i opublikuje pelna wersje...

        Vey iz mir!

    2. zawsze tak jest , kubazzz 1/06/10 16:52
      dużo to są zakłócenia i urwane komunikaty z transmisji radiowych plus jakieś hałasy z kokpitu i z daleka.
      A w stenogramie musi być opisany każdy dźwięk, który się wybija z tła.
      Dobrze to słychać w audio zapisie.

      SM-S908

    3. a jakie mają znaczenie "niezrozumiałe" wypowiedzi w całej tej historii... , Nebuchadnezzar 1/06/10 18:25
      pilot ŚWIADOMIE zszedł na wysokość 20m - jaką teorię można do tego wymyślić?

      Już wiem jak "prawdziwi Polacy" będą dalej uzasadniać winę Ruskich, nie ma znaczenia że pilot leciał jak leciał BO PRZECIEŻ W STENOGRAMIE SĄ "NIEZROZUMIAŁE WYPOWIEDZI".

      dupa na stołku, morda przy korycie...

      1. a no , Carmamir 2/06/10 08:42
        przeciez ruskie sie teleportowaly i nieznany rozmowca -> nierozpoznana kwestia to zadania natychmiastowego ladowania.


        ;)

        No to się wkopałem...

      2. mialem nie pisac.. , Ranx 2/06/10 09:05
        ale widzę tu wypowiedzi pilota praktyka który na lotniskach wojskowych zjadł zęby. 2 mln wylatanych godzin i przezył 100 upadków samolotu.
        i ukształtowanie terenu wokol smolenska sam kazał buldozerom uformowac.
        jestem pod wielkim wrażeniem.
        jak Ty się taki pięknie nadęty w jakimkolwiek samochodzie miescisz?

        o roztramtajdany charkopryszczańcu...

        1. ja słucham co mówią ludzie którzy się znają ... , Nebuchadnezzar 2/06/10 09:14
          i w każdej wypowiedzi powtarza się: "pilot nie miał prawa zejść poniżej 100m" i mi osobiście na logikę wydaje się to całkiem uzasadnione. Czy jestes w stanie to podważyć? Czy słyszałeś jakiegoś eksperta który temu zaprzeczał?

          dupa na stołku, morda przy korycie...

          1. nie miał prawa zejsc , Ranx 3/06/10 12:19
            a ladowanie odbywa sie na 100m?
            IMHO i ze stenogramow wynika do tych 100m byli na linii i w podejsciu i teoretycznie nastepnym krokiem jest obnizenie wysokosci i kontrolowane pier... w ziemie w celu ladowania.
            ale rozumiem ze Ty na stenogramach masz tez ukryte parametry lotu i dane samolotu z FDR i wiesz lepiej?:)

            o roztramtajdany charkopryszczańcu...

            1. nie wiem jak nazywa się to, co przysłania ci logiczne myślenie ... , Nebuchadnezzar 3/06/10 15:54
              nie wiem, ale najwyraźniej ci to nie służy. Pilot nie miał prawa zejść poniżej 100m z tego względu, że te 100m jest teoretyczną granicą gdzie pilot latając tym konkretnie samolotem jeszcze ma możliwość podjęcia decyzji: ląduje albo rezygnuje z lądowania. W związku z tym, że pilot nie wiedział gdzie dokładnie się znajduje nie miał prawa schodzić poniżej - parametry lotu nie mają żadnego znaczenia (oczywiście w sytuacji gdy samolot był sprawny, co potwierdzili polscy eksperci odczytując dane z trzeciej czarnej skrzynki). W związku z tym, że lotnisko nie było wyposażone w system pozwalający na lądowanie przy braku widoczności nie mieli prawa schodzić poniżej wysokości decyzji. Czy ty tego naprawdę nie rozumiesz czy tylko udajesz?

              "IMHO i ze stenogramow wynika do tych 100m byli na linii i w podejsciu" - nie wiem skąd masz takie dane, ale ze zdjęć katastrofy jasno wynika, że oni nie tylko nie byli w linii lotniska, ale nawet nie byli równolegle do linii lotniska.

              dupa na stołku, morda przy korycie...

              1. jako, że z uporem forsujesz , Ranx 4/06/10 10:59
                zdanie ekspertów (sam nim nie będąc) i wypowiadasz się w kwestiach co powinni a na dodatek znasz już treść skrzynek z FDR to dla rozluźnienia podam wywiad ze Stanisławem Błasiakiem który wg gógla nie jest bytem sztucznym tylko pilotem LOTu który i na tu 154 latał:
                http://www.bibula.com/?p=22501
                jako praktyk a nie teoretyk mówi, że bez reszty danych i porównania nie wiemy co robili, nie wiemy czemu tak szybko schodzili i ogólnie dlaczego zostało uznane, że samolot był sprawny bez badań. dodał też, że i z 5 m nad ziemią da się wznieść. i takie tam.

                do 100m wieża nie korygowała kursu...

                o roztramtajdany charkopryszczańcu...

                1. Dobrze się stało , Bergerac 4/06/10 11:44
                  że nikt tego wywiadu nie zablokował.

                  A tutaj dziennikarskie spekulacje na temat fałszowania danych w czarnych skrzynkach: [ http://www.bibula.com/?p=22184 ]
                  Najbardziej podoba mi się fragment: ''Może pożar niespodziewanie w warszawskim budynku Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych wybuchnie, może ktoś klawisz ERASE przez godną pożałowania pomyłkę naciśnie nie w porę i tak się tym przejmie, że natychmiast sobie trzy razy w łeb i i raz w brzuch strzeli, albo może jamnik należący do portiera porwie oryginalną kartę pamięci i zakopie w niewiadomym miejscu…''

                  I jeszcze jedno: być może Ruskie przejmą również skrzynkę z Jaka-40, bo tam przecież nagrał się materiał dowodowy łącznie z ciśnieniem podawanym przez wieżę kpt Protasiukowi: [ http://www.bibula.com/?p=21936 ]

                  Barbossa: You're supposed to be dead!
                  Jack Sparrow: Am I not?

  6. Nie tylko palce... , Remek 1/06/10 17:10
    ...

  7. mnie dziwi że tak wiele rozmów jest niezrozumiałych , juzek 1/06/10 17:29
    to już mogli przez skajpa rozmawiać z tym ruskiem i nagrywać rozmowy.

    kurde w dobie takiej miniaturyzacji i technicznych możliwości żeby nie można było dokładnie wyczytać rozmów najważniejszych osób na statku to jakaś żenua.

  8. Z pozostałych fragmentów wyłania mi się bardzo nieciekawa sytuacja... , Mcmumin 1/06/10 17:43
    Pozwolę sobie zacytować znajomego:

    "Niby nie padają rozkazy, ale piloci, którzy najpierw sobie żartują, z czasem zdają sobie sprawę, że lądowanie jest niemożliwe i zamiast ogłosić SWOJĄ DECYZJĘ, zaczynają "zbierać sygnały" z saloniku.

    Prezydent nie podjął decyzji co robić, Basia przechodziła przez salonik, no powiedz Basiu co tam mówią, a oni są coraz bliżej i coraz niżej, coraz trudniej powiedzieć, że to szaleństwo.

    Potem kołują, wprowadzają współrzędne, zyskują trochę na czasie, ale z pogodą kicha, nic się nie poprawia, wreszcie po trzecim kółku ktoś z załogi mówi "WKURZY SIĘ, JEŚLI JESZCZE...".

    Rozumiecie???? Pilot zaczyna lądować na ślepo bo ktoś się wkurzy? A potem wchodzi generał i co ma powiedzieć? Panie generale, to ja jednak się nie zdecyduję? W jakim stanie psychicznym podszedł do tego lądowania?

    Chciał zejść na 100 żeby mieć alibi, że próbował, na 80 drugi pilot mówi/krzyczy "odchodzimy" i to jest ten jedyny, który się ocknął, ale był DRUGI."

  9. moja opinia , kubazzz 1/06/10 18:20
    jest mniej więcej taka, że kapitan z jakiś powodów się uparł, że wyląduje.
    Ignorowanie TAWS wskazuje na to, że do końca był pewien że podchodzi prawidłowo, ale w odniesieniu do wcześniejszych zapisów wychodzi na to, że naginał ryzyko i zdał się na intuicję i wrąbał samolot w ziemię.
    Dla mnie to jest niezrozumiałe.

    Końcowe zachowanie wygląda jak odgrywanie się w ruletkę, kiedy wypadają ciągle czarne, a obstawiasz do oporu czerwone i w końcu też jest tylko wielkie "kurwaaaa".

    SM-S908

    1. Ale on nawet jednego kolka nie zrobil. , ptoki 1/06/10 18:31
      A TAWS zawsze sie drze podczas ladowania.

      Z jakiegos powodu byli za nisko i to byla przyczyna katastrofy.
      A tego w stenogramach (moim zdaniem beznadziejnych) nie ma i nie bedzie.

      1. to z jakiego powodu wg. ciebie byli za nisko ... , Nebuchadnezzar 1/06/10 18:38
        jeśli nie z takiego, że szukali wzrokowo lotniska?

        dupa na stołku, morda przy korycie...

        1. Bo zle wpisali dane do autopilota albo cos na pokladzie zle dzialalo. , ptoki 2/06/10 08:49
          Mozliwa jest rowniez wersja z zaklocaniem gps-u lub bramek radiowych na lotnisku.
          Skoro autopilota wylaczyli na moment przed zderzeniem to znaczy ze jeszcze nie zaczeli szukac.

          kluczowe bylo by skonfrontowanie wskazan wysokosciomierza z sygnalami (np 400Hz) ktore bylo slychac. Czy byly koherentne?

          1. ty tak na poważnie? , Nebuchadnezzar 2/06/10 09:10
            no jak wpisali źle dane do autopilota, przecież nawigator podawał wysokość 60 50 40 30 20 to o czym do ch*ja pana myślał pilot? On nie miał prawa zejść poniżej 100m!

            Autopilot wbrew temu jak sobie to wyobrażasz służył w tym przypadku do tego, aby bardziej precyzyjnie kontrolować (zaprogramowane przez pilota) parametry lotu - komputer robi to znacznie precyzyjniej niż ręka ludzka. POZA TYM NIE MA ZNACZENIA ŻADEN AUTOPILOT WIEŻA KONTROLI RADIOLATARNIA I CO TAM JESZCZE piloy zszedł ponieżej 100m co według przepisów i zdrowego rozsadku zonacza KAPLICĘ!

            dupa na stołku, morda przy korycie...

            1. A gdzie ty widzisz ze nawigator (czlowiek) tak gadal? , ptoki 2/06/10 11:50
              w 10:40:41,3 masz nieokreslonego rozmowce
              a potem te liczby to nie jest rozmowca tylko dodatkowa informacja.
              Mozesz pokazac kto to niby jest ten "ktos" z 10:40:42,6?
              Bo nie znalazlem ze to nawigator. I nie znalazlem ze to byl jakis system "gadajacy"

              1. Widzę, że nie znasz rosyjskiego, w przeciwnym razie nie miałbyś wątpliwości. , Rhobaak 2/06/10 13:31
                Шт to skrót od Штурман czyli nawigator.

                Kor2dual3,2hZ overkloc,4Gbit Ram
                G-forc 460 gietex,barakudy
                Children of Neostrada Association MVP

                1. OK. Jesli to mowil czlowiek to i tak w stenogramie nie ma informacji co robil w tym czasie , ptoki 2/06/10 15:26
                  pilot.
                  No i chyba nie ustawia sie autopilota tak aby zderzyl sie z ziemia. A doniesienia sugerowaly ze wylaczony byl na chwile przed katastrofa.

            2. Nawigator podawał, ale nie wiadomo, co robił w tym czasie pilot. , Rhobaak 2/06/10 13:34
              Bez dodatkowych danych nie można wykluczyć, że próbował się wznosić.

              Kor2dual3,2hZ overkloc,4Gbit Ram
              G-forc 460 gietex,barakudy
              Children of Neostrada Association MVP

    2. No właśnie - bezpośrednia przyczyna jest oczywista - wina głównego pilota. , Rhobaak 1/06/10 18:45
      Ale "kapitan z jakiś powodów się uparł" - pytanie brzmi jakie to były powody? Niezależnie od presji i nacisków nie byłby przecież samobójcą - musiał być w 100% przekonany o tym, że znajduje się na właściwej ścieżce podejścia. Dziwne, choć z drugiej strony - świat jest dziwny - czasem zdarzają się takie sytuacje typu WTF.

      Kor2dual3,2hZ overkloc,4Gbit Ram
      G-forc 460 gietex,barakudy
      Children of Neostrada Association MVP

      1. dlatego napisałem, że to dla mnie niezrozumiałe , kubazzz 1/06/10 22:42
        piloci nie byli zaskoczeni tym o czym "informowała" maszyna, ale byli zaskoczeni zderzeniem z drzewem.
        Pilot szedł jakby w ciemno.


        Tak wygląda lądowanie w podobnych warunkach, ale na cywilizowanych lotniskach, gdzie jest GPS, pełen ILS, gigantyczne oświetlenie, i wtedy samolot praktycznie "wpada" na pas, zresztą w większości to jest autoland.
        http://www.youtube.com/watch?v=sPQhyLdWajk
        albo tu
        http://www.youtube.com/watch?v=M3wnl1Ut--o

        A tutaj tego nie miał i gdyby nawet dobrze leciał to zobaczyłby pas w ostatniej chwili.
        Ale czy dlatego ciągnął lądowanie do oporu?
        Polegał w całości na wskazaniach instrumentów i ręcznemu naprowadzaniu, wiedział że tak będzie i że musi to być superprecyzyjne, a nie był samobójcą.

        SM-S908

        1. Na razie jest za mało danych. Bez zapisu z FDR nie wiadomo np. czy... , Rhobaak 1/06/10 23:15
          ...po tym jak drugi pilot powiedział "Odejście." któryś z pilotów od razu ściągnął wolant i zwiększył ciąg? Na którym odczycie wysokości opierali się piloci - z radiowysokościomierza czy wysokościomierza barycznego? Itd.

          Kor2dual3,2hZ overkloc,4Gbit Ram
          G-forc 460 gietex,barakudy
          Children of Neostrada Association MVP

          1. dobre jest tu , ViS 2/06/10 02:03
            http://www.tu154.eu/index.php/archives/2103
            dziękiBergeracu

            I will not buy this record - it is
            scratched.

        2. No ale to CAT III , PrzeM 1/06/10 23:59
          czyli pierwsza liga lądowania...to nie ma co porównywać...

          PrzeM

          above the mind - powered by meat...

          1. no a tam warunki były de facto , kubazzz 2/06/10 00:06
            jak pod CAT IIIA

            SM-S908

            1. dlatego powinni... , PrzeM 2/06/10 08:48
              ...spierdalać a nie próbować siadać w mleku...dla mnie to niezrozumiałe...

              PrzeM

              above the mind - powered by meat...

              1. dokladnie a dodatkowo , Maverick 2/06/10 21:50
                nie ma ILS? to tam nie latamy i tyle.

                1. akurat na przykład w Pyrzowicach... , PrzeM 3/06/10 22:16
                  ...nie było jakiś czas ILSa ale siadali na visualu albo radarze z Krakowa - tyle tylko jak kiedyś w nocy Lufa z Frankfurtu przyleciała ostatnim lotem o 23.30 i chciała siadać w mleku a warunków nie było - ILS off a Kraków nie dawał gwarancji to co zrobili? Ano poszli na Frankfurt z powrotem. Lepiej zapłacić za hotel i lot rano niż się rozwalić...

                  PrzeM

                  above the mind - powered by meat...

                  1. dokladnie , Maverick 3/06/10 23:16
                    Moja Piekna leciala w ub. roku do Krakowa i ludziska gdy sie dowiedzieli, ze jest burza i ze maja leciec do Rzeszowa to niektorzy takie wyszukane synonimy i wyrazy bliskoznaczne znanego powszechnie "kurwa" uzywali, ze dziw bieze jakie spoleczenstwo ma zdolnosci slowotworcze.

                    A przeciez chodzilo tylko o bezpieczne wyladowanie... ale Moja przynajmniej wokol siebie uspokoila sytuacje mowiac, ze tym czy i gdzie bedzie nocowala bedzie sie zajmowala gdy wyladuje :)
                    W koncu zrobili kolko nad Krakowem i wyladowali w Krakowie ale co sie zaloga nasluchala to ich... wspolczuje. A ludzie? Sprawy sobie nie zdaja z powagi sytuacji czasem.

        3. jak ju z pisałem to proste jak drut , Thadeus 2/06/10 07:00
          1. Lotniska nie ma w bazie GPWS.

          2. Dlatego dane z systemu i jego piski można sobie równie dobrze wyłączyć bo będzie piszczał podczas podchodzenia do lądowania (konfiguracja samolotu do lądowania) jak by samolot spadał jak kamień.

          3. Przed lotniskiem na podejściu znajduje się dolinka i wąwóz, a samo lotnisko na wzniesieniu tym samym.

          4. Co z tego ze Drugi pilot zameldował odejście na 80 metrów. samolot schodziła z prędkością 10m/s jak podają. Bezwładność silników i samolotu powodują ze aby jakikolwiek rozkaz kapitana zmiany gwałtownej mocy odniósł skutek musi minąć kilka sekund nim silniki wejdą na obroty i zapewnia odpowiedni ciąg i prędkość by po zadarciu nosa samolot po prostu nie pierdolnął w glebę z powodu gwałtownej utraty siły nośnej.

          5. Kapitan nic nie mówi - bo ma kurna robotę do wykonania a nie pieprzyc o dupie Marynie. CO miał krzyczeć "All hands prepare for impact!!! Rise shields number one!!". W tej sytuacji skupia się na sterach, nawigator melduje wysokość.

          6.Kapitan niby nic nie zrobił, po komendzie drugiego i niby dalej schodził. Ale z poprzednio ujawnionych przecieków wiemy ze na 4-5 sek przed uderzeniem silniki poszły na pełną moc ile to z 50m wysokości przy jego prędkości schodzenia?? Taki samolot to nie myśliwiec (zresztą tam także nie przejdzie taki numer) żeby zawrócił w miejscu. Musi zyskać prędkości by się wznosić. komenda Kapitan an tych 20 metrach to najprawdopodobniej stwierdzenie momentu gdy samolot zaczął reagować na dodatkową moc. Gadanie ze pilot nic nie zrobiło puste gadanie podczas gdy nie mamy zapisów konfiguracji powierzchni sterowych, silników.

          Żeby zrobić odejście to nie wystarczy ciągnąc wolant d siebie trzeba robić wiele rzeczy naraz, schować klapy które w konfiguracji do lądowania mogą działać jak hamulce aerodynamiczne (zwiększają nośność w zależności od prędkości i kąta ustawienia, powyżej niej działaj jak hamulce aerodynamiczne), podwozie, zwiększyć moc silników i pewnie jeszcze kilka rzeczy innych.

          ...

          1. Wcale nie takie proste. , Rhobaak 2/06/10 11:35
            1. Zgadza sie.
            2. Nie wyłączyli jednak, i to raczej świadomie. Bez mapy nie działa FLTA, ale GPWS działa. Z rozmowy w 10:31:07 wynika, że chcieli korzystać z TAWS przy lądowaniu.
            3. Przecież na pewno wiedzieli o tym - jeśli nie z doświadczenia, to z karty podejścia lub mapy.
            4. Jeśli byli na 80 m z prędkością opadania powyżej 10m/s i bez kontaktu wzrokowego z ziemią, to znaczy, że błąd został popełniony wcześniej.
            5. Możliwe, ale jeśli chcieli chować podwozie, klapy itd., to dziwne, by obyło się to bez jakiegokolwiek komunikatu od któregoś z członków załogi.
            6. Bez zapisu z FDR nie wiadomo, co się działo.

            Kor2dual3,2hZ overkloc,4Gbit Ram
            G-forc 460 gietex,barakudy
            Children of Neostrada Association MVP

            1. Szkolenie i procedury , Thadeus 2/06/10 13:24
              po komendzie odejścia nie tracą czas na gadanie tylko wykonują procedury żęby wyprowadzić samolot - wiedza co zrobić i działają automatycznie. Gadanie było by strata czasu.

              ...

              1. Spekulacje na temat tego, czy próbowali podnieść, czy nie, nie mają teraz sensu. , Rhobaak 2/06/10 13:37
                Komisja na pewno to wie i oni mogą sobie rozważać. Na podstawie samego stenogramu nie można tego wywnioskować.

                Kor2dual3,2hZ overkloc,4Gbit Ram
                G-forc 460 gietex,barakudy
                Children of Neostrada Association MVP

  10. hmm , akustyk 1/06/10 18:50
    Polacy to jednak jest zaje* narod. nie majac bladego pojecia jak naprawde naprawde sprawy wygladaly, potrafia z luboscia obrzucac sie wzajemnie gownem i zarzucac sobie glupote - na przystankach autobusowych, w telewizji czy na forach internetowych...

    sami normalnie eksperci od wszystkiego w tym kraju... wszyscy najlepiej wiedza jak sie przed powodziami bronic, jak polityke uprawiac, jak drogi i autostrady budowac, stadiony i lotniska stawiac,... no po prostu tak zaje* zdolny narod, ze tylko czekac, az lada dzien most z zapalek na ksiezyc zbuduje...

    tylko realia jakos do tej wizji nie przystaja, nie wiedziec czemu...


    *, ludzie, idzcie na piwo i przestancie pi* po proznicy... :)

    http://akustyk.magma-net.pl

    1. szłyszeliśta? , yorg5 1/06/10 19:22
      mordy w kubeł!

      The Borg's frightening appearance
      may scare small children.

      1. hmm , akustyk 1/06/10 21:27
        kufel nie kubel ;)

        a tak na podsumowanie dyskusji, zacytuje znamienitego Stanislawa Tyma: "nie znam sie na tym, dlatego z wielka checia sie wypowiem" :)

        http://akustyk.magma-net.pl

  11. taka arogancja trochę z nich przebija , DmK 1/06/10 20:00
    tzn. z pilotów. Nie wiem, takie pierwsze wrażenie. Reszta jest standardowa, jakoś nie odbiega specjalnie od tego co pokazywało Discovery odnośnie wypadków (były tam i problemy ze skrzynkami, różne niejasności itp) - innej wiedzy o katastrofach lotniczych nie mam, więc pozostaje mi przyjąć winę pilotów.

    1. a tu taka trochę inna strona , DmK 1/06/10 20:34
      http://wiadomosci.onet.pl/..._sterownosc,item.html

      Jedno jest pewne, to kiedyś będzie na Discovery...

    2. Czemu zaraz arogancja. , Muchomor 2/06/10 11:58
      Raczej rutyna - może to właśnie ich zgubiło. Ja tam dalej uważam, że wypływają tylko starannie wybrane elementy układanki i racja stanu nie pozwoli nam poznać całej prawdy. Pojawia sie tyle sprzecznych teorii i jest tak malo oczywistych rzeczy w całej tej sprawie, że mogą nam wmówić właściwie to co chcą.

      Stary Grzyb :-) Pozdrawia
      Boardowiczów

      1. to był tylko pierwsze wrażenie , DmK 2/06/10 14:55
        pewnie błędne, dlatego od razu to zaznaczyłem.

  12. mnie to zastanawia w 3,5 sekundy stracili 40m(60->20) wysokości , yorg5 1/06/10 20:07
    i to na pułapie poniżej 100m, nie znam się ale to bardziej przypomina... spadanie?
    http://wiadomosci.onet.pl/172655,21,38,pokaz.html

    ląduje cię w końcówce chyba ciut wolniej

    The Borg's frightening appearance
    may scare small children.

    1. bo skoczyla sie dolina , Markizy 1/06/10 20:11
      i zaczynało się wzgórze (różnica jakieś 50metrów !!), dlatego tak szybko zlecieli na dół. Pytaniem jest czemu lecieli poniżej 100metrow nad ziemią.

      Na Bordzie od 2003-03-03:D
      i5 6600, 2x8GB, 7770

  13. blisko 30 osob chce odejsc ze specpulku , Meteor 1/06/10 20:13
    http://wiadomosci.gazeta.pl/...ulku_Lotnictwa.html

    to najlepszy dowod, ze do 10 kwietnia 2010 bylismy karmieni propaganda sukcesu, wedlug ktorej polski pilot poleci nawet na drzwiach od stodoly. Otoz nie poleci i w koncu trzeba to sobie uczciwie i glosno powiedziec. Koniec z romantyzmem rodem z dywizjonu 303. Bylo latanie na rozkaz, bylo "jest pizda, ale sprobujemy, moze sie tym razem uda", bylo "tak jest pranie prezydencie, jest zajebiscie" mimo, ze zaloga nie byla zgrana, nie trenowala na symulatorach, wiec nie przechodzila na sucho tego typu wydarzen lotniczych, nie bylo pieniedzy na latanie i na nowe samoloty (akutrat jesli chodzi o ostanie to winne tych zaniedban jest cale spoleczenstwo). Jak to sie mowi, prawda wyjdzie na jaw, kiedy cos w koncu pierdolnie. I pierdolnelo, z wielka pompa !

    Tak, naleze do grupy trzymajacych
    kierownice i jestem z tego dumny!
    Pzdr. Univega,Author&Meteor

  14. Poczekam 2-3 tygodnie i wtedy zaczne czytac opinie :D , Yorg 1/06/10 20:15
    bo sie na tym nie znam :D

    GG: 1706185
    lub komórka :)

  15. Jest strona o tym , Bergerac 1/06/10 20:36
    http://www.tu154.eu/...-czarnych-skrzynek-tu154-eu

    Barbossa: You're supposed to be dead!
    Jack Sparrow: Am I not?

  16. wyjasnianie wiekszosci katastrof , Ranx 1/06/10 20:41
    trwa nieco wiecej a tu juz jasne.i proste jak drut.
    nawet to ze samolot jest rozmazany a kokpit odparowal.
    a to ze MAK to komitet rzadowy a nie miedzynarodowa komisja to zupelny szczegol:)
    ale co tam.
    papier jest cierpliwy. wszystko zniesie:)

    a nie mowilem ze bedzie na pilota?

    o roztramtajdany charkopryszczańcu...

    1. wiesz , Kraszan 1/06/10 23:50
      byla informacja, ze ta zaloga miala uprawnienia na ladowanie przy widocznosci 1000 metrow, nikt tego nie negowal, a wrecz potwierdzali

      to jezeli stenogramy nie sa sfalszowane, to wielokrotnie ich informowano, ze jest widocznosc 500-400-300-200 metrow

      nie wnikam w to czy mieli naciski, czy byli pewni siebie, czy co chcieli osiagnac, ale zlamali swoje wlasne reguly, skonczylo sie jak skonczylo

      tylko co innego lamac zasady jak my np przekraczajac 50 w miescie, a co innego przekraczac takie zasady majac kilkudziesieciu tonowa maszyne, brak widocznosci i zycie 96 osob...

      no to na kogo ma byc jak nie na pilota?

      1. jest jeden slaby punkt , Ranx 2/06/10 07:49
        w tym co mowisz...
        "to jezeli stenogramy nie sa sfalszowane"
        ja nie mowie ze sa czy nie sa. ja nie wiem.
        ja wiem tylko tyle ze bez dostepu do samych czarnych skrzynek to to jest tylko papier. nie mamy innych danych. i nie wiemy czy przypadkiem jak to mowił którys wieloletni pilot tu154 - silnik im nie zawiodł...
        po prostu nie wiemy.
        ale Ty juz wiesz ze to blad pilota. chwała CI.

        o roztramtajdany charkopryszczańcu...

        1. Tobie to jak nawet pod nos wetkna czarna skrzynke , Carmamir 2/06/10 08:49
          to i tak powiesz ze nie wiesz czy to ta z rozbitego samolotu.


          Po to przy badaniu byli obecni Polacy zeby nie bylo jakis chorych pomyslow jak Twoj.

          No to się wkopałem...

          1. tiaaa , Ranx 2/06/10 09:00
            znaczy, że Ty uwierzysz jak ktoś napluje na Ciebie i powie, że deszcz pada?

            wiesz...
            ja jestem prosty chlopak którego uczono by nie wierzyć na słowo.
            co więcej - kazali żądać dowodów. możliwe, że to głupie. ale czy nie głupsze jest wierzyć zawodowym kłamcom?
            pomyśl. a jak już wejdzie w nawyk to przestanie boleć:)

            o roztramtajdany charkopryszczańcu...

            1. hmm , akustyk 2/06/10 09:21
              troche za malo inwektyw na koniec poszlo.

              jak paliwo do auta tankujesz to tez sprawdzasz, czy przypadkiem nie leja po prostu moczu? kroisz ziemniaki w warzywniaku, zeby udowdnic sobie, ze to nie przemalowane buraki?

              jesli tak, to w sumie wspolczuje. wiekszosc ludzi jednak darzy sie odrobina zaufania i dzieki temu duzo lepiej w zyciu funkcjonuje. zdarza sie sparzyc, prawda, ale nie marnuja czasu i zasobow na pierdoly i zamiast tego ciesza sie zyciem. i wiecej tego ostatniego chyba w tej sytuacji zycze.

              ja wiem, ze to jest bardzo popularny wsrod Kowalskich poglad, ze wszyscy dookola Kowalskiego probuja wydymac w pupe. ale tak nie jest. ludzie maja swoje zycie. i wielu jest zupelnie moralnych i uczciwych. naprawde

              http://akustyk.magma-net.pl

              1. hmm , Ranx 2/06/10 14:41
                troche za mało inwektyw... to dopisz.

                "jak paliwo do auta tankujesz to tez sprawdzasz, czy przypadkiem nie leja po prostu moczu? kroisz ziemniaki w warzywniaku, zeby udowdnic sobie, ze to nie przemalowane buraki?"
                nie wiem czemu miało to służyć? dyskredytacja? czy po prostu nic lepszego nie jesteś w stanie wymyślić?
                burak jest burak. widząc go wiem, że jest burakiem. co tu więcej sprawdzać? podobnie czytając buraka widzę, że nim jest.
                z ziemniakami jest podobnie. a paliwa są chrzczone i od tego są specjalne organizacje i kontrola jakości. nie ukrywam, że sprawdzam czy leję e95 czy przypadkiem nie leję ON bo już widziałem przypadki pomyłek. jakbym miał tester jakości paliwa to bym testował. i pewnie nie ja jeden:)

                zaufanie do ludzi to nieco inna sprawa. wniknę tylko w kwestię zaufania do polityków która nawet wg sondaży wynosi max 50% dla tego na samej górze... a im niżej to weselej.
                być może możesz sobie pozwolić na luksus by ufać politykom po tych wszystkich aferach ale ja nie. z tym, że nie pójdę na warszawę z kosą ale będę żądał dowodów. do czego mam prawo a jak widać mi się go odmawia.
                czasem wmawiając mi, że każdy chce mnie wydymać:)
                a to tylko kwestia rozsądku:)

                o roztramtajdany charkopryszczańcu...

  17. Zastanawiam się, czy upublicznianie zakończy się na tym stenogramie? , Rhobaak 1/06/10 21:06
    I po co robić z tego taką tajemnicę i dawkować takie informacje po kawałku? To tylko podsyca różne teorie spiskowe i zwiększa nieufność do strony rosyjskiej. Bez oryginalnego nagrania i odczytów parametrów sprawa pozostaje nadal niejasna.

    Dla przykładu:
    http://www.youtube.com/watch?v=1QpHNELieBQ

    Kor2dual3,2hZ overkloc,4Gbit Ram
    G-forc 460 gietex,barakudy
    Children of Neostrada Association MVP

    1. zaraz zostaniesz wyborca pisu , Ranx 1/06/10 21:24
      co to nie wierzy w oficjalne dane:)

      a na logike i zdrowy rozum biorac masz racje - czyli cos smierdzi:)
      co i jak to pewnie okaze sie kiedys. albo nie.
      i wcale nie musi byc nic spiskowego ale tak podawane dane sa podejrzane.

      o roztramtajdany charkopryszczańcu...

      1. Nie jestem zwolennikiem teorii spiskowych. Ale cała sprawa jest prowadzona tak, że... , Rhobaak 1/06/10 21:32
        ...każdy może przynajmniej przez chwilę zwątpić. Nie sądzę, by w oryginalnym nagraniu znalazły się fragmenty typu "Trzy MIGi na szóstej!" albo "Ląduj, dziadu!", ale po co zostawiać pole do snucia dziwnych teorii?

        Kor2dual3,2hZ overkloc,4Gbit Ram
        G-forc 460 gietex,barakudy
        Children of Neostrada Association MVP

    2. Podałem wyżej link , Bergerac 1/06/10 22:12
      Poczytaj sobie. Prawdopodobnie na stenogramie się skończy. Z nudów wujek Alosza lub inny Iwan mógł naskrobać to na kolanie, bo papier to papier i przeniesie wszystko co wymyślisz i napiszesz :]

      Barbossa: You're supposed to be dead!
      Jack Sparrow: Am I not?

      1. a te 3 podpisy Polakow , Meteor 1/06/10 22:51
        wymuszone pistoletem ?

        Tak, naleze do grupy trzymajacych
        kierownice i jestem z tego dumny!
        Pzdr. Univega,Author&Meteor

        1. a ile potrzebujesz? , Ranx 1/06/10 23:23
          i czyich?

          o roztramtajdany charkopryszczańcu...

          1. W sprawie podpisów należy się zgłaszać , Bergerac 2/06/10 00:01
            do Renatki Beger. Ona ma już doświadczenie.

            Barbossa: You're supposed to be dead!
            Jack Sparrow: Am I not?

        2. Nie trzy tylko dwa , Bergerac 1/06/10 23:59
          Tego trzeciego zabili wcześniej dla przykładu ;)

          Barbossa: You're supposed to be dead!
          Jack Sparrow: Am I not?

  18. łiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii , Mcmumin 2/06/10 00:19
    http://www.tvn24.pl/...nny-dokument,wiadomosc.html

    1. Na miejscu pozostali wymienieni eksperci - zdradza , digiter 2/06/10 01:20
      ech ci dziennikarze. Nawet w prostym zdaniu musi byc wątek tajemniczości.
      Bartosz Stroiński nie mówi. On zdradza. Co zdradza ? - pewnie jakąś tajemnicę <LOL>
      Tak... wakacje idą a pani nad zalewem robiąca jajko na miękko przed kamerą jest zbyt słabą atrakcją więc czekamy na nowe nie zbadane wątki które na pewno wniosą coś nowego.

      Piszcie do mnie per ty z małej litery

  19. Dla rozładowania , Marcinex 2/06/10 09:55
    kłótni różnorakich:
    http://www.youtube.com/...fKtQ&feature=related

    Nie ma piekła poza tym światem, on nim
    jest, nie ma diabła poza człowiekiem,
    on nim jest!

  20. moja opinia taka jak autora... , Rafael_3D 3/06/10 07:25
    ...ponizszego tekstu:
    http://rexturbo.salon24.pl/...welacyjne-stenogramy

    Gdy niesprawiedliwość staje się prawem, bunt jest obowiązkiem.

    1. co nie zmienia głównej tezy , Master/Pentium 3/06/10 08:33
      bo piloci w takich warunkach i przy takim wyposażeniu swoim i lotniska NIE MIELI możliwości bezpiecznie lądować. Ale (zapewne pod presją) spróbowali i tym razem nie wyszło.
      Ruskie mogły coś sknocić, cholera wie. Ale niech mi ktoś powie dlaczego piloci lądowali przy tak fatalnych warunkach na nieznanym lotnisku?

      Nie ma tego złego , co by się w gorsze
      obrócić nie mogło - jak nie wierzysz
      włącz komputer :-)

  21. Zdjęcia z drogi podejścia w Smoleńsku , Bergerac 4/06/10 12:18
    Żołnierze wkręcają żarówki w lampy pokazujące drogę lądowania - 3 godziny po katastrofie. Dwa pytania:
    - Czy to w ogóle przedtem działało, skoro aż muszą podciągnąć prąd?
    - Jeżeli Rosja by stwierdziła, że to rutynowa wymiana, to po co jest przy tym obecny oficer?
    [ http://thomasalamb.blogspot.com/...g-bulbs-in.html ]

    Barbossa: You're supposed to be dead!
    Jack Sparrow: Am I not?

    1. niestety światła nic by nie pomogły , Master/Pentium 4/06/10 15:53
      za gęsta mgła i piloci w ogóle nie byli w okolicy pasa jeszcze.
      Tym bardziej dziwi decyzja pilotów bo warunki pogodowe i techniczne były im znane.
      A że ruskich burdel to wiemy, u nas jest niestety podobnie.

      Nie ma tego złego , co by się w gorsze
      obrócić nie mogło - jak nie wierzysz
      włącz komputer :-)

    2. Zdjęcia znane są od dawna. Te kilka żarówek nic by nie zmieniło. , Rhobaak 4/06/10 16:20
      A co do kabla - nawet nie wiadomo po co jest ciągnięty. Może nie ma zupełnie nic wspólnego z tymi lampami, a np. jest potrzeby do prac przy wraku.

      Kor2dual3,2hZ overkloc,4Gbit Ram
      G-forc 460 gietex,barakudy
      Children of Neostrada Association MVP

      1. Może i tak , Bergerac 4/06/10 17:11
        Po prostu widać dwóch żołnierzy ciągnących druta.

        Barbossa: You're supposed to be dead!
        Jack Sparrow: Am I not?

        1. No właśnie - wstydziłbyś się takie rzeczy wrzucać na boarda;) , Rhobaak 4/06/10 17:19
          ...

          Kor2dual3,2hZ overkloc,4Gbit Ram
          G-forc 460 gietex,barakudy
          Children of Neostrada Association MVP

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL