TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
A R C H I W A L N A W I A D O M O Ś Ć |
|
|
|
Multiplexing i podlaczenie wyswietlacza. , zeb 28/06/10 12:55 Jest sobie wyswietlacz LCD dot-matrix (nie wiem jak to sie po polsku nazywa http://en.wikipedia.org/wiki/Dot-matrix_display) 4 wiersze po 20 znakow, kazdy znak ma rozdzielczosc 8x5 punktow. Pytanie jest: ile potrzeba polaczen pomiedzy wyswietlaczem a kontrolerem wyswietlacza uzywajac multiplexingu ? Strasznie mi sie to miesza i szczerze to nie wiem jak sie za to zabrac.
Z gory dzieki za pomoc.Zack - najpewniej: , myszon 28/06/10 16:37
w poziomie: 40 x 5 = 200
w pionie: 4 x 8 = 32
w sumie 232- a moglbys to troszke objasnic jak doszedles do takich wynikow ? , zeb 28/06/10 21:12
I dodatkowe pytanie: czy w takich wyswietlaczach nie jest tak (nie mowie teraz o multiplexingu), ze kazdy punkt powinien byc osobno podlaczony z kontrolerem obrazu ?Zack - każdy punkt... , XTC 28/06/10 21:59
osobna linia dla każdego to nierealne przy używalnych ilościach pikseli.
Dlatego się multipleksuje.
Obejrzyj sobie przebiegi prostszych konfiguracji szkieł np. 4MUX (polecam tu dokumentację np. mikrokontrolerów z wbudowanym kontrolerem LCD choćby MSP430F449 lub z innej stajni) - są tam sensowne objaśnienia. Potem możesz to ekstrapolować na bardziej złożone przebiegi.Linux - ja rozumiem, ze to jest nierealne , zeb 28/06/10 22:07
to jest teoretyczne zadanie i oprocz wyniku chcialbym to moc jakos zrozumiec. Rozumiem po co sie stosuje multiplexing, nie rozumiem tylko na jakiej zasadzie dokonuje sie redukcji polaczen. Czytalem o tym wiele w sieci, ale jakos to chyba do mne nie dociera - to chyba sprawa wieku :)Zack - na takiej, że , XTC 29/06/10 07:53
aby wysterować piksel musisz mieć na nim przebieg przemienny (czyli musisz przeładowywać ten kondensator raz w jedną, raz w drugą stronę).
Możesz teraz sobie tak wyobrazić sygnały sterujące linie i wiersze, że odpowiednie ich kombinacje przekładać się będą na większe zmiany na jednych, a mniejsze na innych pikselach.
Raczej idąc z mux w górę zawsze będzie tak, że wygaszone piksele będą wysterowywane małym sygnałem - zera tam nie będzie.
Po oscylogramy dla prostych przypadków - przejrzyj dokumentację o której wspomniałem.Linux
- i jeszcze możesz zrobić taki trik: , myszon 29/06/10 00:14
Mając wyświetlacz 4x20 znaków:
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
cccccccccccccccccccc
dddddddddddddddddddd
gdzie musisz osobno sterować 4 liniami po 8 punktów (32 linie) i 20 kolumnami po 5 punków (100) w sumie 132 (w poprzednim poście jest błąd), łączysz to tak elektrycznie:
aaaaaaaaaa
aaaaaaaaaa
bbbbbbbbbb
bbbbbbbbbb
cccccccccc
cccccccccc
dddddddddd
dddddddddd
i masz 8 linii po 8 punktów (64 linie) i 10 kolumn po 5 punków (50) i w sumie wychodzi tylko 50+64=114 połączeń.
- dzieki za info panowie :) , zeb 29/06/10 08:55
j.w.Zack - a czy to nie jest tak , gorky 30/06/10 16:44
ze multipleksing polega na cyklicznym przelaczaniu modulow?
czyli ze potrzeba tyle linii, ile do wysterowania pojedynczego znaku, plus dodatkowe linie do obslugi przelaczania (do przekazania infomacji ktory znak jest aktualnie sterowany)?
elektronike mialem juz dawno, ale tak mi sie cos mota po glowie... |
|
|
|
|
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL |
|
|
|
|