Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
B O A R D
   » Board
 » Zadaj pytanie
 » Archiwum
 » Szukaj
 » Stylizacja

 
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
OBECNI NA TPC
 
 » Markizy 11:31
 » KHot 11:26
 » madsheep 11:23
 » Liu CAs 11:21
 » Kenny 11:19
 » metacom 11:18
 » McMi21 11:10
 » b0b3r 11:09
 » ngP 10:59
 » Tomasz 10:58
 » Sherif 10:57
 » rainy 10:54
 » abes99 10:50
 » Venom79 10:49
 » hideox 10:37
 » Chrisu 10:32
 » burzynsky 10:24
 » m_aczo 10:22
 » Dhoine 10:20
 » RoBakk 10:20

 Dzisiaj przeczytano
 10986 postów,
 wczoraj 48330

 Szybkie ładowanie
 jest:
włączone.

 
ccc
TwojePC.pl © 2001 - 2024
A R C H I W A L N A   W I A D O M O Ś Ć
    

(OT - moto) Koszty i proces produkcji benzyny i oleju napędowego - jak to się kształtuje ? , JE Jacaw 8/01/12 14:45
Temat z pogranicza motoryzacji, ale tu są eksperci od wszystkiego. :-)
Chodzi o to jak wygląda koszt produkcji i tym samym skomplikowanie/kosztowność procesu produkcji dla oleju napędowego i benzyny bezołowiowej ?

Niedawno rozmawiałem o tym z kumplem i pamiętam, że kiedyś trafiłem na takie zestawienie odnośnie cen na stacjach tych paliw. Zdziwiłem się, że tam było podane, że hurtowa cena sprzedaży oleju napędowego była niższa niż benzyny bezołowiowej, a swego czasu niższa cena tego pierwszego wynikała tylko z różnicy w opodatkowaniu - teraz następuje jego wyrównanie i dlatego relacja ceny za litr się odwróciła.
Jednak to, że cena hurtowa ON jest wyższa nie znaczy, że jego koszty produkcji są wyższe, bo mogą tu działać też inne czynniki np. podaż i popyt. Jakoś zawsze mi się wydawało, że produkcja ON powinna być mniej kosztowna, aczkolwiek może to jest błędne przekonanie wynikające z tego, że ON potocznie określa się mianem ropy.

Czy ktoś posiada w tej materii jakąś widzę i mógłby mi to wyjaśnić, ewentualnie podać namiary na jakieś materiały - najlepiej po polsku ?

Z góry dziękuję za pomoc.

Socjalizm to ustrój, który
bohatersko walczy z problemami
nieznanymi w innych ustrojach

  1. z tego co pamiętam w skrócie , Wedrowiec 8/01/12 14:51
    (ale mogę się mylić) to kiedyś ON był dużo tańszy w produkcji ponieważ był to może nie tyle odpad co prawie produkt uboczny przy produkcji benzyny. Stąd niska cena - ropę i tak trzeba było przerobić, i tak zostawał ON. Z czasem struktura mocno się zmieniła i obecnie to benzyna idzie w stronę "zrobiona przy okazji". Tak przynajmniej kiedyś gdzieś (w sumie w kilku miejscach) czytałem.

    "Widziałem podręczniki
    Gdzie jest czarno na białym
    Że jesteście po**bani"

    1. No i to mnie właśnie interesuje... , JE Jacaw 8/01/12 22:36
      ...jak z tym jest. Bo może kiedyś faktycznie ON to była prawie ropa lub produkt uboczny, ale może obecny ON to już nie ten sam co kiedyś i może jego proces produkcji jest bardziej skomplikowany i kosztowny niż benzyny ? Tak jak obecne diesle i stare to dwie różne bajki. Ja nie wiem i chciałbym się dowiedzieć.

      Szukałem po necie, ale nic sensownego nie znalazłem tzn. na jednym forum ktoś sugerował, że podobno w przypadku benzyny łatwiej można uzyskać produkt spełniający określone normy i może go importować z różnych miejsc, natomiast w przypadku ON jest to trudniejsze i ponoć ON ze wschodu nie spełnia europejskich norm. Czy to prawda ? Nie mam pojęcia i chętnie bym się coś na ten temat dowiedział.

      Socjalizm to ustrój, który
      bohatersko walczy z problemami
      nieznanymi w innych ustrojach

      1. chodzi o zawartosc siarki , RusH 9/01/12 04:45
        juz chyba ten problem nie istnieje

        w us bardzo nie lubili on wlasnie przez siarke, dlatego tak malo aut osobowych tam jest na rope

        I fix shit
        http://raszpl.blogspot.com/

  2. z tego co pamiętam to benzyna jest tańsza bo , Chrisu 8/01/12 15:00
    w procesie produkcji niższe frakcje ropy naftowej idą na oleje, smary, ON, smoły, a zostaje sama "góra" drabinki.

    /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\

  3. ale cena benzyny nie ma nic wspólnego z kosztami produkcji... , metacom 8/01/12 16:06
    ...poczytaj sobie tutaj ile kosztuje benzyna w poszczególnych krajach...
    http://www.money.pl/...na;swiecie,65,0,343617.html

    ...dodatkowo musisz jeszcze wziąć pod uwagę ile w każdym kraju trzeba pracować na litr benzyny - w takim UK, pomimo wysokiej ceny realny koszt benzyny jest bardzo niski...

    Największą sztuczką Szatana jest to,
    że ludzie w niego nie wierzą.

    1. No wiem... , JE Jacaw 8/01/12 22:33
      ...dlatego pytam o koszty produkcji i proces tej produkcji.

      Socjalizm to ustrój, który
      bohatersko walczy z problemami
      nieznanymi w innych ustrojach

  4. mylisz realny koszt wyrobu z surowca , bajbusek 8/01/12 21:33
    z rafinacji ropy w zależności od frakcji:

    Temperatury wrzenia w reakcji destylacji ropy naftowej:
    - < 110C- gaz opałowy;
    - 110C- benzyna oraz paliwa silnikowe;
    - 180C- nafta;
    - 260C- oleje opalowe;
    - < 340C- smoła, masy bitumiczne oraz asfalt.

    Jak widać jeden pies ON i benzyna - ta sama frakcja więc pewnie koszty uzyskania te same ale

    1. obecnie jest większy popyt na ropę
    2. paliw kopalnych mamy coraz mniej
    3. popyt rośnie zarówno na ON jaki benzynę
    4. podatki stanowią większość ceny

    1. mi tam się coś kołacze, że , Wedrowiec 8/01/12 22:27
      frakcja może i w przybliżeniu ta sama ale nie identyczna tzn mając ileś tam "towaru" nie znaczy że 100% tego co się da przerobisz na benzynę lub 100% na ON - masz wybór. Tylko przerabiając masz np. (dane z sufitu) 50% benzyny, 50% ON. Więc jak zużycie globalne było 80% benzyna, 20% ON to benzyna była dużo tańsza, proporcje się odwróciły (znowu z sufitu) i tym samym cena ulega zmianie.

      "Widziałem podręczniki
      Gdzie jest czarno na białym
      Że jesteście po**bani"

    2. No właśnie chciałbym, aby mi to ktoś wyjaśnił , JE Jacaw 8/01/12 22:30
      Bo olej napędowy potocznie nazywa się ropą i wydaje się, że skoro wydobywa się ropę, to... no właśnie tu już wiem, że to nie tak. Natomiast dyskutowałem ostatnio z kolegą i on twierdził, że ON wymaga jakiś tam 4 procesów, a benzyna 6 (ale nie potrafił powiedzieć jakich) i że na 100% produkcja ON jest tańsza. A ja chciałbym to zgłębić, bo tak jak napisałem, to, że hurtowo litr ON jest tańszy jest wprawdzie przesłanką, że jego koszty produkcji są mniejsze lub porównywalne z benzyna, ale nie oznacza, że faktycznie tak jest.

      Socjalizm to ustrój, który
      bohatersko walczy z problemami
      nieznanymi w innych ustrojach

      1. ON to znaczy olej napędowy , bajbusek 8/01/12 22:36
        potocznie nazywany jest ropą, i nie ma to nic do ropy naftowej jako wydobywanego złoża kopalnego. Mam gdzieś zagrzebane w pudłach notatki z rafinacji i otrzymywania poszczególnych frakcji, ale studia kończyłem 10 lat temu i na biochemii ściągałem ;)

        1. Ej... bo się obrażę... , JE Jacaw 8/01/12 22:40
          ...tyle to już sam wiem i doskonale zdaję sobie sprawę, że kwestia nazewnictwa jest tu myląca - aż tak głupi nie jestem ;-) i dlatego chętnie bym się coś więcej na ten temat dowiedział. Oczywiście nie chodzi mi o bardzo szczegółowy opis techniczny procesu, bo pewne i tak bym nie zrozumiał i nie umiał ocenić. Z grubsza chodzi mi przede wszystkim o koszty produkcji (nie mylić z ceną produktu - chodzi o kosztowność procesu produkcji) ON i benzyny oraz skomplikowanie procesu produkcji, bo przypuszczam, że te dwie sprawa są skorelowane ze sobą.

          Socjalizm to ustrój, który
          bohatersko walczy z problemami
          nieznanymi w innych ustrojach

    3. zapomniales o crackingu , RusH 9/01/12 04:48
      mozna na zawolanie rozbijac dlugie lancuchy na krotsze
      inna sprawa ze spalanie ropy naftowej to zbrodnia na naszych wnukach (chyba ze ktos wreszcie dopracuje cold fusion :) )

      I fix shit
      http://raszpl.blogspot.com/

    4. Jesteś pewien tych temperatur ? , JE Jacaw 9/01/12 08:59
      Pytam dlatego, że na Wikipedii anglojęzycznej znalazłem takie coś w artykule o ropie ( http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_oil ):

      Fraction Boiling Range C
      Liquefied petroleum gas (LPG) -40
      Butane -12 to -1
      Petrol -1 to 180
      Jet fuel 150 to 205
      Kerosene 205 to 260
      Fuel oil 205 to 290
      Diesel fuel 260 to 315

      Socjalizm to ustrój, który
      bohatersko walczy z problemami
      nieznanymi w innych ustrojach

  5. Chyba od ludzi z 'troche lepszymi szkolami' mozna by wymagac choc podstawowej , speed 9/01/12 05:47
    wiedzy z tego zakresu.
    Bo jak dobrze pamietam to edukacji nie zakonczyles na LO czy technikum.
    Zadaj sobie pytanie :
    czce zrobic 1000 litrow benzyny i 1000 litrow oleju napedowego
    i ktory bedzie lub powinien wiecej kosztowac.

    Z dobrej ropy naftowej z 1000 litrow mozemy zrobic 500 litrow benzyny i 300 litrow oleju napedowego.
    Sam proces zakladamy ze kosztuje tyle samo (co nie jest prawda ) bo aby otrzymac olej napedowy potrzeba wiecej energi co jednoznacznie pokazuje ze jest kosztowniejszy.
    Ze wzgledu ze majac rope i chcac z niej wyciagnac ile sie da to
    zakladamy ze dostarczenie energi ( koszt ) jest dla ON i benzyny taki sam.
    liczac ze 1000 litrow ropy kosztuje 700.00$ latwo wyliczyc ze zrobienie 1000 litrow ON wyniesie sporo wiecej od zrobienia 1000litrow benzyny .
    W normalnym swiecie zawsze ON byl drozszy od benzyny zwykla ekonomia tak nakazywala.
    Ale zadajac takie pytanie majac "Szkoly" to nie dziwota.
    JE Jacaw fajny chlop jestes ale wstrzymaj sie czasami.

    1. latwo wyliczyc ze zrobienie 1000 litrow ON wyniesie sporo wiecej od zrobienia 1000litrow b , RusH 9/01/12 07:46
      BZZZZZ zle, moze 100 lat temu

      diesel jest prawie produktem ubocznym produkcji benzyny, dlatego zawsze byl tanszy
      ON uzyskuje sie przez zwykla destylacje, do niedawna nawet sie go nie odsiarczalo
      benzyna jest wynikiem skomplikowanego procesu o ktorym wspomnialem wyzej (kraking, duzo energii termicznej, katalizatory itd).

      Dlatego przy liczeniu cracking ratio koszt uzyskania benzyny i diesla jest taki sam, stosuje sie przelicznik 3-2-1, czyli
      3 beczki ropy + czysty zysk dla rafinerii = 2 beczki benzyny + beczka ON

      >W normalnym swiecie zawsze ON byl drozszy od benzyny zwykla ekonomia tak nakazywala

      &#8220;We are at war with Eastasia. We&#8217;ve always been at war with Eastasia. We will always be at war with Eastasia&#8221;

      W US ON jest drozszy dopiero od ~2005
      http://205.254.135.7/...M_EPM0_PTE_NUS_DPG&f=W
      http://205.254.135.7/..._EPD2D_PTE_NUS_DPG&f=W

      szwajcaria http://upload.wikimedia.org/...is_ch_monatlich.png

      niemcy pewnie tez nie sa normalnym swiatem
      cala tabelka z dzisiejszymi cenami http://en.wikipedia.org/...iesel_usage_and_pricing

      moze kanada jest tym normalnym swiatem?
      http://www.gtz.de/...z2009-en-ifp-full-version.pdf
      diesel tanszy od benzyny od zawsze do 2008 roku

      tak sie wysmiewasz z Jacawa a sam jak zwykle wyprodukowales bzdury

      I fix shit
      http://raszpl.blogspot.com/

      1. Oczywiscie ze latwo , speed 9/01/12 08:02
        Ile wyjdzie tej benzyny z krakingu??
        Pitolicie chlopie
        ON produktem ubocznym (mozna go tak nazwac ) jak nie umialo sie z niego korzystac.
        Poczytaj jak wyglada destylacja ropy i ile energi do kazdej frakcji potrzebne.
        Uwodorowienie juz nie jest taka abstrakcja jak 50lat temu.
        I choc bys sie z kichal zawsze trzeba prawie dwa razy wiecej ropy aby uzyskac taka sama ilosc ON i to obojetnie jaka metoda.
        I Pomijajac inne czynniki ON bedzie wiecej kosztowal.
        Policz ile w Polsce rocznie potrzeba benzyny a ile ON . Tylko chemia ratuje sytuacje bo pochlania ogromne ilosci benzyny co jest zwiazane z tym ze produkuje sie spore ilosci ON a ze nie wszystko idzie sprzedac to byl czas ze byl tanszy.

        Tak, moze nie wysmiewam ale takie informacje czlowiek ze szkola powinien miec i nie ma zmiloj sie ,chyba ze rzeczywiscie prawdziwy jest ranking polskich szkol :)))))

        1. ale pierdzielisz , RusH 9/01/12 08:11
          dostales 10 linkow z cenami a ty nadal swoje filozofujesz

          I fix shit
          http://raszpl.blogspot.com/

          1. RusH ,czy Ty odrozniasz cene sprzedazy od kosztow wyprodukowania ? , speed 9/01/12 19:15
            Choc bys nie wiem co zrobil i jak to koszt zrobienia jednego litra ON byl jest i bedzie wiekszy od zrobienia jednego litra benzyny.
            JE Jacaw chyba bardzo wyraznie zadal pytanie to po kiego grzyba wstawiacie ceny sprzedazy?
            Popatrz sobie na to:
            http://www.google.ca/...Q&biw=1024&bih=681
            Chyba nie jest to az takie trodene do zrozumienia i wyciagniecia wnioskow.

            1. hmm mam pytanie: czy mając 1l ropy możemy równie dobrze uzyskać , Wedrowiec 9/01/12 22:08
              ileś tam benzyny jak i podobną ilośc ropy? Czy też mając 1l ropy np 30% z tego da się przerobić na benzynę a 20% na ON i te części nie "zużywają się" wzajemnie lub tylko w części? Jeżeli tak to masz sytuację taką:
              1l ropy koszt powiedzmy 1$,
              produkcja z tego ON (pensje prąd itepe) 15c
              jak wyżej tylko benzyna - 10c

              I kiedyś każdy chciał benzynę - sprzedawali po 1,5$ z czego 1,1$ to koszty. I zostawało im jeszcze trochę ON na które nie było za bardzo chętnych - więc puszczali za grosze - bo ropę i tak kupili prąd i tak poszedł. Stąd musieli opchnąć po cienkich bo inaczej by im leżało w magazynach albo poszło w ścieki.
              Sytuacja się odwróciła co do popytu i teraz to ON jest głównym produktem a benzyna dodatkiem.

              Tak sobie gdybam, niestety nie wiem dalej czy to co kiedyś słyszałem ma ręce i nogi;)

              Poza tym widzę lekkie pomieszanie pojęć - koszt wyprodukowania stricte jako taki nigdy nie ma najmniejszego znaczenia - przecież produkcja takiego hiper wypasionego procka najszybszego intela kosztuje może z 2 razy tyle co najsłabszego - a sprzedają 100 razy drożej. Bo muszą sobie jeszcze policzyć milion innych kosztów jak chociażby R&D i później to uśrednić żeby cały bajzel się opłacał.

              "Widziałem podręczniki
              Gdzie jest czarno na białym
              Że jesteście po**bani"

              1. Nie da sie , speed 9/01/12 22:42
                Z dobrej ropy naftowej (lekkiej) proporcje sa okolo 50% benzyny i okolo 30% ON .
                Okolo tz 48-49% a okolo 30 (27-29%) i tego nie przeskoczysz
                Chcac zrobic tylko ON to benzyna jest produktem ubocznym ijest bardzo latwo osiagalna.
                To za ile ,kiedy i gdzie jest sprzedawane jest innym tematem
                Pytanie bylo jasne i tego trzeba sie trzymac.
                Jak juz gdybamy to : wszystko jezdzi na ON (doslownie wszystko) potrzebny sam ON a benzyna idzie dla chemi.
                Widac wyraznie ze na zrobienie 1000l benzyny potrzeba 2000l ropy naftowej a na zrobienie 1000litrow ON potrzeba ponad 3000 l ropy naftowej . do tego wiecej energi i dalej latwo sobie wyobrazic co i jak. To za ile dany produkt sprzedaja to juz inna bajka ,jak sam pamietasz ON w Polsce w latach 60-70 byl dwa razy tanszy od benzyny:)) a jak od zyda to i 4-5 razy:))
                Ciekawostka , lotnictwo(wojskowe) USA uzywa paliwa wyprodukowanego z wegla kamiennego .
                Przesiadka na samochody zasilane ON byla by dosc bolesna.

                1. OK. , JE Jacaw 10/01/12 08:37
                  A masz może namiar na jakiś źródła o tych proporcjach ? Pytam, nie dlatego, że nie wierzę, ale chcę wykorzystać w dyskusji, tym bardziej, że nawet przejrzałem Wikipedię angielską (a to dla mnie język obcy), ale z tego co zrozumiałem, to tam pisało, że produkcja ON jest prostsza - co sugeruje tańsza. Pytanie o ile ? Bo nawet jak z ropy otrzymuje się 50% benzyny i 30% ON to energochłonność procesu może i tak spowodować, że ON będzie tańszy. Dlatego tak zależy mi na jakiś konkretnych źródłach z danymi.

                  Socjalizm to ustrój, który
                  bohatersko walczy z problemami
                  nieznanymi w innych ustrojach

                  1. Pamietasz dyskusje o benzynie ,tam ktos podal fajny link , speed 10/01/12 18:14
                    (chyba z AGH) ile czego wychodzi . Po angielsku jest tego tony,wystarczy wpisac:'How much gasoline does a barrel of crude oil produce'
                    Fajna (pogladowa stronka ) jak to sie robi :
                    http://science.howstuffworks.com/...l-refining.htm .Jak napisales nie jest to aby sie doktoryzowac ale daje swiatlo jak to sie robi .
                    Nawet tutaj znalazl sie taki co robi ON inna metoda jak caly swiat :))) jak ja lubie takich gosci.
                    Chyba tez jest zrozumiale ze produkty wyjsciowe ktore sie uzyskuje z ropy naftowej to nie gotowy produkt ktory na stacji benzynowej lejemy do baku ,czy to benzyna czy ON.
                    Benzyna jak i ON sa uszlachetniane roznymi dodatkami aby spelnialu wymagane normy i dopiero w takiej postacji jada na stacje paliw. Ile i jakie dodatki stosuja firmy to jak wiesz tajemnica kazdej firmy. Koszt wyprodukowania jednego litra gotowej benzyny 95oktanowej jest mniejszy od kosztu jednego litra spelniajacego normy oleju napedowego. Roznice sa male ale sa .

                2. tylko ON to benzyna jest produktem ubocznym ijest bardzo latwo osiagalna. , Mute 10/01/12 16:45
                  Bzdura kompletna - ile ci to trzeba powtarzac?

                  1. A mogę prosić o jakieś szczegóły ? , JE Jacaw 11/01/12 09:08
                    Już kilka razy zanegowałeś opinię speed'a, ale nie widzę jakiś konkretnych argumentów, a chętnie bym się też zapoznał bliżej z odmiennym stanowiskiem.

                    Socjalizm to ustrój, który
                    bohatersko walczy z problemami
                    nieznanymi w innych ustrojach

                3. czyli dobrze słyszałem. , Wedrowiec 10/01/12 20:23
                  To teraz wracając do kosztów produkcji. Masz sumaryczny koszt przerobienia 10l ropy = 10$.
                  Z tego masz 5l benzyny na którą jest duży popyt i 3l ON którego mało kto chce. Dalej będziesz liczył, że koszt produkcji ON jest większy niż benzyny? W takim wariancie w pewnym sensie koszt produkcji ON jest zerowy - ponieważ producent jest producentem benzyny a ON (którego prawie nikt nie chce) jest produktem ubocznym, koszt produkcji benzyny to 10$ za 5l. Ale jakiś tam popyt jest i udaje się opchnąć te 3l benzyny za 2$. Tym samym koszt produkcji benzyny ;) spada do 8$ za 5l.

                  W pewnym momencie popyt na ON rośnie, na benzynę maleje - koszty przesuwają się. Obecnie popyt na ON jest duży, na benzynę mały - i idziemy w kierunku (czy też tak już jest) kiedy to zysk ze sprzedaży benzyny będzie obniżał koszt produkcji ON.
                  Ja koszt produkcji widzę w ten sposób a nie w oderwaniu kompletnie od rzeczywistości na suchych liczbach "na zrobienie 1000l benzyny potrzeba 2000l ropy naftowej a na zrobienie 1000litrow ON potrzeba ponad 3000 l ropy naftowej " - bo to co piszesz teoretycznie jest prawdą ale z której strony nie spojrzeć - to jak zrobisz te 1000 l ON to zostajesz z 1,5K l benzyny. A jak masz większy popyt na benzynę i ją produkujesz - to zostajesz z ON.

                  "Widziałem podręczniki
                  Gdzie jest czarno na białym
                  Że jesteście po**bani"

                  1. Roznie to mozna przedstawiac. , speed 10/01/12 22:14
                    Popatrz na Polske
                    Jak dobrze pamietam to w 2010 roku przepalono cos okolo 6milionow ton benzyn i prawie 15milionow ton oleju napedowego.
                    Dzisjaj to juz jest tez tak ze z ciezkiej benzyny robi sie ON aby bylo go wystarczajaco. Pamietac tez trzeba o tym ze od (chyba ) 2001 roku wymagana jest produkcja ON z malymi zawartosciami 'syfu' a od 2010 wprowadzili (super duper czysty ON ) co pochlania ogromne pieniadze.
                    Rozmawialem nie dawno z gosciem z rafinerii Na pograniczy Alberty i SK . Z tego co przerabiaja wychodzi Liczac ze barylka ma 42galony , 19,5 galona benzyny i 9.2 galona diesla i oleju opalowego razem czystego diesla okolo 6-7 galonow.
                    Pamietac tez trzeba o podstawowej rzeczy ,jaka rope naftowa przerabiamy i jak nowoczesna jest rafineria.
                    Zrobic dobry ON jest i trodniej i kosztowniej od benzyny ale jak kto chce , chce aby ON byl tanszy to niech bedzie tanszy i na odwrot.:))

                    1. ale chodzi o zmianę w czasie , Wedrowiec 10/01/12 22:47
                      i teraz jak najbardziej (o czym pisałem) produkuje się albo pół na pół albo wręcz benzyna jest już produktem ubocznym. I nie chodzi mi o ostatnie 5 lat tylko raczej kilka dekad - bo w tym tysiącleciu to już zużycie ON jest znaczące nawet na początku. To co widzimy na stacjach to ułamek i w PL znowu - "jak kojarzę" - w transporcie kołowym ON to ponad 75% zużycia bodajże. Ale jakieś 25-40 lat temu ON było "dodatkiem".

                      I o to mi chodziło w całym moim wywodzie ;)

                      "Widziałem podręczniki
                      Gdzie jest czarno na białym
                      Że jesteście po**bani"

                      1. Oczywiscie zgadza sie. , speed 11/01/12 00:06
                        Robiono benzyne bo latwo i tanio a i silnik benzynowy tez byl tanszy. Niemcy w 1944 roku produkowali ogromne ilosci benzyny z wegla kamiennego ,ON tez dalo by sie zrobic ale ile by kosztowal:)))
                        Jednym slowem czy benzyna czy ON to marnotrawienie natury.
                        Mnie by nie przeszkadzalo jezdzic na spirytusie.
                        Z trzech kilogramow kukurydzy robi sie litr spirytusu 95% nie tak zle tylko aby te traktory ktore orza ,siej i zbieraja tez byly na spirytus bo inaczej to wiesz :)))

                        1. w Polsce by nie przeszło ;) , Wedrowiec 11/01/12 00:48
                          najmarniejsza flaszka z 20 zł kosztuje, z litra spirytu masz 4 flaszki :D By się nagle okazało, że przeciętne auto w PL pali 100/100.

                          No i te traktory na spiryt to by nawet na pole nie dojechały....

                          "Widziałem podręczniki
                          Gdzie jest czarno na białym
                          Że jesteście po**bani"

                          1. coś mi się obija we łbie , XTC 11/01/12 21:37
                            cena około 4zł /litr.
                            Bez akcyzy i podatków - czyli do celów technicznych (nadzorowane).

                            Linux

                  2. Ja mam wrażenie... , JE Jacaw 11/01/12 09:04
                    ...że trochę mieszasz koszt z ceną. Popyt i podaż nie mają wpływu na koszt, ale na cenę - no dobra, w pewnym stopniu mają, ale to wymagałoby za dużo założeń, aby tu uwzględnić. Mi bardziej chodziło o skomplikowanie i energochłonność (kosztochłonność) procesu. Pomijam tu kwestie, czy ktoś jest producentem benzyny, czy ON, ile zarabiają pracownicy, jakie są podatki itd.

                    Czyli już wiem, że produkcja ON wymaga większej temperatury, więc zapewne też więcej energii... a tym samym teoretycznie jest bardziej kosztochłonna, jednak wiadomo, że sama energia to nie wszystko i liczy się też skomplikowanie procesu. I jeśli by np. produkcja ON wymagała jakiś 4 procesów, a benzyny 6 - to możliwe, że zniwelowałoby to przewagę benzyny związaną z niższą temperaturą, oczywiście pod warunkiem podobnego skomplikowania owych procesów. Bo jeśli te 4 procesy byłyby super skomplikowane, a te 6 prostych to znów mamy sytuację odwrotną. I właśnie o takie coś mi głownie chodziło.

                    Natomiast teraz mnie zastanawia druga sprawa, bo prawdę mówiąc trochę się pogubiłem w Waszej wymianie zdań i nie wiem czy obecnie to benzyna jest produktem ubocznym i świat bardziej potrzebuje ON, czy odwrotnie ?

                    Socjalizm to ustrój, który
                    bohatersko walczy z problemami
                    nieznanymi w innych ustrojach

                    1. cena to jeszcze inna bajka. , Wedrowiec 11/01/12 20:59
                      przykład z serii od czapy:
                      strugasz sobie w budce frytki i je sprzedajesz. Sam obierasz ziemniaki. Po ziemniakach zostają obierki które normalnie wyrzucałeś do kosza. Koszt 1Kg frytek to było np. 15 zł. Pewnego dnia przychodzi do Ciebie gościu i mówi, że odkupi od Ciebie te obierki. Myślisz sobie, płacę jeszcze za wywóz śmieci dodatkowe 10 gr w przeliczeniu na kg frytek, opchnę mu taką ilość obierek po zylu, będę 1,05 do przodu (bo 5 gr płacisz za worek na obierki).

                      Policz teraz koszt produkcji obierek.

                      20 lat później frytek nikt nie chce żreć bo to niezdrowe tłuste itepe. Za to zupa obierkowa to hit po prostu, dieta odchudzająca i do tego obniża poziom wszystkiego złego. Biorą od Ciebie taką samą ilość obierek za 15 zł. A frytki to jacyś bezdomni po 1 zł od Ciebie wezmą.

                      Jaki jest teraz koszt produkcji obierek a jaki frytek?

                      "Widziałem podręczniki
                      Gdzie jest czarno na białym
                      Że jesteście po**bani"

                      1. dalej z obierkami:)) , speed 11/01/12 23:49
                        Jet ten sam gosc co sprzedaje frytki po 1zl za kilogram ,miesiecznie max moze sprzedac 1 tone .
                        Przychodze do goscia i mowie panie chce kupic od pane 2 tony miesiecznie obierek ile pan chce za to?? Odpowiesz?
                        Zakladamy ze ziemniak wazy 10 deko z tego mamy 2 deko obierek. Kilo ziemniakow kosztuje 30 gr.
                        Jak sam widzisz roznie z tym moze byc.:)))
                        Dlaczego 30-40 lat temu czeso ON byl tanszy , Bo nie dosc ze bylo scierwo to oprocz spalenia nie dalo sie z tego nic zrobic.
                        A benzyna nie dosc ze tania bo jak pamietasz wtedy z tego co wyszlo z rury dolano 'olowiu' mniej lub wiecej i miales super paliwko .Dzisiaj juz tak rozowo nie jest .Sami tutaj piszecie ze ON czesto to scierwo i wtryskiwacze wysiadaja itd.
                        Zrobic dobry ON niejest tak hop-siup .
                        Znalazlem opracowanie europejskich specjalistow ktorzy wyliczyli ile trzeba zainwestowac w przetworstwo aby benzyna i ON spelnialy normy europejskie na 2015 rok.
                        Wyszlo ze w benzyne od 1-2 centow na litr a w ON 3 -6 centow na litr.

                        1. jasne, że odpowiem. , Wedrowiec 12/01/12 00:09
                          Koleś najpierw będzie chciał kazać mu sp... później się zastanowi, następnie spyta się kolegów i dalej to już albo znowu każe mu sp... albo pójdzie jak z ON :D

                          Wariant 2:
                          Krzyknie wyższą cenę obierek, gościu zaakceptuje, zatrudni pracownika, otworzy drugi punkt, opchnie 3 razy tyle frytek.. jak to 3x tyle? Ano z racji, że obierki opchnie za 2 zł a nie za 1zł to a) obniży cenę frytek (koszt spadł dzięki obierkom) b) utrzyma cenę ale dzięki większym zyskom będzie go stać na trzecią budkę z frytami która przyniesie proporcjonalny zysk

                          "Widziałem podręczniki
                          Gdzie jest czarno na białym
                          Że jesteście po**bani"

                          1. wcięło , Wedrowiec 12/01/12 00:11
                            "a) obniży cenę frytek (koszt spadł dzięki obierkom)" -> "a) obniży cenę frytek (koszt spadł dzięki obierkom) i wykosi całą konkurencję -> będzie miał większe obroty-> większe zyski"

                            "Widziałem podręczniki
                            Gdzie jest czarno na białym
                            Że jesteście po**bani"

                            1. da sie ? w kazda strone :))) , speed 12/01/12 01:54
                              Zaczyna sie juz bardziej oplacac sprowadzac benzyne z europy do nas niz kupowac rope od Norwegow :)) Co sie juz porobilo na tym swiecie.

                      2. Może nie do końca precyzyjnie się wyraziłem... , JE Jacaw 12/01/12 14:53
                        ...bo nie chodzi mi koszt w zależności do gospodarki, ale bardziej o energochłonność i skomplikowanie samego procesu. Czyli abstrahując od tego co jest produktem, a co odpadem, chodziło mi o to, ile trzeba energii i technologii wydatkować, aby uzyskać ON, a ile żeby benzynę. Jak w Twoim przykładzie można oszacować ile roboczogodzin i jakich narzędzi potrzebujesz, aby z kilograma ziemniaków uzyskać frytki lub obierki. Np. do frytek potrzebujesz 2 razy więcej czasu, noża do obierania i narzędzia do krojenia, a do bierek mniej czasu i tylko noża do obierania, czyli proces produkcji frytek jest bardziej energochłonny i potrzeba więcej narzędzi. Potem oczywiście może uwzględniać, co jest odpadem, a co produktem, albo to że można uzyskać obierki bez frytek, ale frytek bez obierków już nie.

                        Socjalizm to ustrój, który
                        bohatersko walczy z problemami
                        nieznanymi w innych ustrojach

                        1. Ceny produkcji sa powiazane z gospodarka tego nie mozna pominac , speed 12/01/12 19:13
                          Rafinerie w USA i Kanadzie sa tak zrobione aby produkowac jak najwiecej benzyny i uzysk jest okolo 50% benzyny i okolo 30% diesel. W Europie rafinerie sa inne tam kladzie sie nacisk aby produkowac jak najwiecej diesel a mniej benzyny i wychodzi ze produkuje sie okolo 35% diesel (moze troszke wiecej ) i okolo 30% benzyny.
                          Japonia ma jeszcze inne proporcje ale pol na pol benzyna /diesel i paliwo lotnicze.
                          Wiadomo ze w czystej ropie naftowej najwiecej jest benzyny ktora latwo sie uzyskuje ale sa metody ktore pozwalaja z ciezkiej benzyny jak i z ciezkich frakcji zrobic diesel z tym ze to kosztuje sporo. Sama rafineria np. w USA jest okolo 30% tansza od podobnej w Europie a to dlatego ze nie trzeba kosztownych rozwiazan i aparatury do produkcji diesel.
                          Staram sie unikac podawac linkow bo che wymosic na czytajacych choc troche samodzielnosci ale popatrz sobie na to:
                          http://www1.eere.energy.gov/...deer07_williams.pdf

                          Ja naprawde nie mam zamiaru przekonywac nikogo co tansze co drozsze ,szkoda czasu na takie pierdoly ,wole na nartach pojezdzic ,czy isc na ryby:)))))).

                          Masz juz na tyle wiedzy aby samemu podjac decyzje .

        2. Benzyny ktora nadaje sie , Mute 9/01/12 11:28
          do wykorzystania w obecnych autach nie produkuje sie przez prosta destylacje (jak ON) od wielu lat - koszty produkcji sa nieporownywalne.

          Zreszta, najlepszym "dowodem" (bo raczej nikt nie ma wtykow u producentow) jest roznica pomiedzy cena litra ropy naftowej a litra gotowego paliwa u producentow:
          - benzyna ~0%
          - ON ~10%
          biorac pod uwage, ze ON uzyskujemy 2x mniej... dalej pisac nie musze? Poradzisz sobie bez fikusnych szkol?

          1. Zrodlo , Mute 9/01/12 11:30
            http://www.eia.gov/petroleum/gasdiesel/

            czyli na listopad 2011.

            1. Co to ma wspolnego z kosztem wyprodukowania 1 litra ON lub benzyny? , speed 9/01/12 19:17
              http://www.google.ca/...Q&biw=1024&bih=681
              A jak wlozysz troche czsu to znajdziesz dosc dokladne dane ile co kosztuje.

              1. Spodziewalem sie , Mute 10/01/12 16:45
                ze nie zrozumiesz. EOT.

    2. Wybacz... , JE Jacaw 9/01/12 08:31
      ...ale w naszych szkołach nie uczą procesu produkcji ON i benzyny, może w Kanadzie lub USA jest inaczej. Nie bardzo też rozumiem, po co te personalne wycieczki ? Jeśli nie wiem czegoś to szukam, a jak znaleźć nie mogę to pytam - czy coś w tym złego ? Przeczytałeś w ogóle moje pytanie, czy tylko nagłówek lub wybrane fragmenty ?

      Napisałem wyraźnie, że nie wiem jak z tym jest. Nie mam wujka w rafinerii, który by mi to wyjaśnił i dlatego pytam. A Ty mi piszesz:

      "Zadaj sobie pytanie :
      czce zrobic 1000 litrow benzyny i 1000 litrow oleju napedowego
      i ktory bedzie lub powinien wiecej kosztowac.
      Z dobrej ropy naftowej z 1000 litrow mozemy zrobic 500 litrow benzyny i 300 litrow oleju napedowego."

      Niby proste, problem w tym, że ja nie mam pojęcia ile się otrzymuje ON, a ile benzyny z ropy. Jak już napisałem: nie wiem i dlatego pytam.

      W wielu dziedzinach raczej masz dość sporą wiedzę, ale mam wrażenie, że coraz bardziej "mędrkujesz" niż pomagasz. Do tego, co słusznie zauważył kolega RusH (przy czym podkreślam, że nie wiem, który z Was ma rację), podałeś kilka "oczywistych" faktów bez jakiegoś odwołania do źródła lub choćby wyjaśnienia. Np. co to jest "normalny świat" ? W Polsce odkąd pamiętam ON był tańszy, w zachodniej europie raczej też, a wybacz, ale jakoś ceny paliw w USA, Kanadzie, Boliwii, Iraku, Chinach itd. jakoś nigdy specjalnie mnie nie interesowały. Poza tym cena ceną, a koszty produkcji kosztami.

      Socjalizm to ustrój, który
      bohatersko walczy z problemami
      nieznanymi w innych ustrojach

      1. Wybacz ale juz podobne tematy byly tutaj pare lat temu i ciegle sie przewijaja , speed 9/01/12 19:27
        Zadales pytanie o koszty produkcji a nie o cene i co jest tansze w sprzedazy a co kosztuje wiecej.
        Cena jaka placisz ma sie nijak do kosztow ,jest duzo elementow ktore na to wplywaja.
        W najlepszym przypadku potrzeba 50 % wiecej sorowca do zrobienia 1litra ON niz benzyny .Koszty Procesu rafinacji Pomijam bo chcac zrobic ON benzyna jest produktem ubocznym.
        Nie da sie zrobic ON bez uzyskania benzyny a dalo by sie zrobic benzyne bez uzyskania ON.
        Nastepna rzecz to jakosc ON ,niskoparafinowy ON jest drogi .
        Wystarczy wstawic 50mililitrow ON do -30st C i przekonasz sie jakij jakosci masz ON .
        Nieda sie porownac wysokiej jakosci benzyny do niskiej jakosci ON .
        Wiadomosci takie byly kiedys w ksiazkach .dzisiaj jest net i ludziska poswiecic troche czasu i poczytac a nie pytac o wszystko.

        1. Pytam oczywiście o koszty... , JE Jacaw 10/01/12 08:43
          ...nie cenę, bo to dwie różne rzeczy. Bardziej precyzyjnie o kosztowność procesu produkcji. A Ty się tak nie irytuj, ja próbowałem coś znaleźć i w zasadzie bez większych sukcesów - w 99% trafiam na porównanie cen. Natomiast doktoryzować się w tej dziedzinie nie zamierzam, bo tak jak napisałem temat wyszedł przy okazji w dyskusji.

          Socjalizm to ustrój, który
          bohatersko walczy z problemami
          nieznanymi w innych ustrojach

      2. Jeszcze jedno, dotyczy pytania o rozne rzeczy. , speed 9/01/12 19:56
        Jak wspomnialem juz kilka ladnych lat temu bylo tu pisane jak to wyglada ,nawet byl taki co mowil ze da sie zrobic ponad 1000litrow benzyny z 1000 litrow ropy naftowej:))))
        Dlatego mierzi mnie zadawanie tego typu pytan bo wiem ze prawie nikt z tego nieskorzysta .
        Jak poswiecisz troche czasu i sam znajdziesz odpowiedz bedziesz palietal do konca zycia a tak o kant dupy potloc pisanie (a sam pisalem o tym kilka razy) z ktorego malo kto z korzysta.Sznajdera zjebali(przepraszam za slowo) ze zwrocil uwage na lenistwo a jak nazwac to ze pisze sie kilka razy to samo jak i tak nie dociera to do czytajacego?

  6. troche ot , Zryty_Berecik 11/01/12 14:07
    bylem pare dni temu w Algierii
    56L ropy 770DZD

    kurs dinara z dzisiaj :
    Algieria dinar 100 DZD 4,5788

    tankowalem pare dni temu :)

    czyli 56L na nasze 35zł 25gr

    1. teraz musisz wypelnic , Maverick 11/01/12 17:26
      PIT-Petrol i doplacic roznice tego miedzy tym co zaplaciles w Algierii a tym co zaplacilbys w Polsce bo jak Cie Skarbowa namierzy to bida bedzie ;-) nie zapomnij o znaczku skarbowym na 65zeta :D

    2. Zryty trzeba bylo pare kanistrow na zapas lyknac:)) , speed 12/01/12 01:51
      Za 63 grosze za litr ,nie jeden taksowkarz tam skoczy:))

  7. Nie dokładnie na temat, ale trochę wyjaśniające ceny: , padre 11/01/12 16:53
    http://nafta.wnp.pl/...-na-rynku,151694_1_0_0.html

    1. Nawet bardzo na temat , speed 12/01/12 01:49
      posrednio ale wszystko w tym jest.
      Moge odpoczac. Do tego pokazales ze jednak da sie cos ciekawego znalezc:)))

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL