Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
B O A R D
   » Board
 » Zadaj pytanie
 » Archiwum
 » Szukaj
 » Stylizacja

 
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
OBECNI NA TPC
 
 » kombajn4 06:59
 » Micky 06:57
 » Emios 06:42
 » hokr 06:40
 » loccothan 06:36
 » blimek 06:35
 » Gab 06:17
 » elliot_pl 06:08
 » Ar3cK 05:47
 » PeKa 05:44
 » endern 05:41
 » kosa23 05:32
 » Kosiarz 05:21
 » bagi_glog 05:14
 » wiesiekw 05:13
 » Mateusz00 05:07
 » Wyrzym 04:56
 » PeterMac 04:13
 » Visar 03:38
 » luckyluc 03:15

 Dzisiaj przeczytano
 4901 postów,
 wczoraj 24186

 Szybkie ładowanie
 jest:
wyłączone.

 
TwojePC.pl © 2001 - 2019
A R C H I W A L N A   W I A D O M O Ś Ć
    

(OT - motoryzacja) Jak hamować przy zjedżaniu z góry ? , JE Jacaw 1/07/14 06:55
Wiem, że to nie forum motoryzacyjne, ale mam nadzieję, że znajdą się tu odpowiedni eksperci, a przy okazji pozdrowienia z Bułgarii. :-)

A teraz do rzeczy, jako mało doświadczony kierowca (mam prawko dopiero 3 lata) prosiłbym o pomoc, jak używać hamulców przy dłuższym zjeździe w górach ? Wiem, że należy hamować przede wszystkim silnikiem i najlepiej według zasady: zjeżdżaj na takim biegu jak wjechałeś. Jednak zdarza się, że to nie wystarczy i trzeba wspomóc się hamulcami i jak to robić w osobówce (dodam, że mam w zasadzie miejskie auto Hyundai i20) ? Hamowanie powoli i długo chyba przegrzeje hamulce, czyli co jakiś czas i ostrzej, a może jeszcze jakoś inaczej ?

Generalnie chyba nieco przegrzałem hamulce i musiałem się zatrzymać przy zjedzie z Transalpiny (Rumunia). Jechałem na 2, a obroty i tak mi podchodziły pod 3 tys. i więcej oraz siłą rzeczy auto nabierało, jak na moje umiejętności, za dużej prędkości, więc użycie hamulców było konieczne. I nie wiem czy ja coś źle robiłem, czy może w takim miejskim aucie ze zwykłymi hamulcami tak już po prostu jest ? A może powinienem zredukować do 1, ale tu chyba bym szybko osiągnął graniczne obroty, co też zbyt dobre chyba nie jest ?

Z góry dziękuję za wszelką pomoc, tym bardziej, że obecnie zwiedzam Piryn (bazę wypadową mam w Bańsku i podjazd, a raczej zjazd spod schroniska Vihren też nieco mnie w tym zakresie martwi), no i cały czas myślę o powrocie przez Transfogaraskę, ale to się jeszcze zobaczy.

Socjalizm to ustrój, który
bohatersko walczy z problemami
nieznanymi w innych ustrojach

  1. hmmm , ghostmc 1/07/14 07:22
    >>A może powinienem zredukować do 1, ale tu chyba bym szybko osiągnął graniczne obroty, co też zbyt dobre chyba nie jest ?

    chyba raczej odwrotnie - powinieneś zmienić bieg na wyższy a nie niższy..

    What a beautiful creature.
    Wish him luck, boys.

    1. heh... jassne... 5 niech se wrzuci ;) , Chrisu 1/07/14 07:26
      jaki bieg Cię bardziej hamuje przy zjeździe? Niższy czy wyższy? Hę?

      Parę razy widziałem speców w ciężarówkach, którzy zjeżdżali z górki na hamulcu na trasie... Nawet nie za dużej górki. A później stali na pierwszej stacji bo się biedakom hamulce skończyły... Jeszcze jeden przykład - Kłodzko ~rok temu...

      /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\

      1. ciężarówki , Adex1234 1/07/14 20:28
        mają retarder (takie z naczepą)

        http://hwbot.org/user/adex1234

        1. brzmi jak układ hamowania , Demo 1/07/14 22:16
          dla debili :D

          napisalbym swoj config,ale sie nie
          zmiescil:(

          1. rotfl , Kenny 2/07/14 00:21
            :))))

            PS. ciezarowki, autobusy...wszystko co ma pow. 5,5t gdzie hamulce cierne to za malo...

            .:Pozdrowienia:.

      2. Był taki jeden miszczu, co 26 osób zabił.... , marcool 2/07/14 01:11
        bo nikt mu nie powiedział do czego służy retrder.

        *wypadek polskiego autobusu w Vizille w 2007r.

  2. zależy jak bardzo chcesz hamowac , Deus ex machine 1/07/14 07:26
    im niższy bieg, tym bardziej hamujesz. Obrotami sie nie przejmuj, na tym wlasnie polega hamowanie silnikiem.

    "Uti non Abuti"

    1. + 1 , Kosiarz 2/07/14 17:09
      nic dodac nic ujac. a jak czasem trzeba bedzie przychamowac to nie boj sie nacisnac hamulca... tylko zebys nie jechal pol gorki na nim bo i klocki i tarcze bedziesz miec do wymiany ;) tam w bansku na 2-gim biegu spokojnie sobie zjezdzalem ;)

      Ale urwal...

  3. 3 tys RPM , Chrisu 1/07/14 07:28
    to nic. Pamiętaj, że to "tylko" obroty, a silnik mało co się wtedy grzeje. Zaczął bym się martwić przy 4500 RPM. No chyba, że masz diesela (a raczej nie z tego co pamiętam). 3k to normalna drogowa jazda dla benzyniaka, więc luzik ;).

    /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\

    1. dużo ludzi boi się 3k rpm , myszon 1/07/14 07:57
      Kiedyś pożyczyłem od kumpla samochód i aż się zdziwiłem, że taki żwawy jest na swoje lata. On nigdy powyżej 3k rpm nie jeździł. Ktoś go tak nauczył i tak mu zostało.

      1. Obrotów się nie boję... , JE Jacaw 1/07/14 08:06
        ...opisałem to szerzej poniżej. W końcu, żeby mój silnik 1.2 na autostradzie osiągnął 130 to muszę i na ponad 4 tys. wejść - cóż brak szóstego biegu niestety. :-(

        Socjalizm to ustrój, który
        bohatersko walczy z problemami
        nieznanymi w innych ustrojach

      2. przecież benzyniak jak nie wejdzie na obroty , Demo 1/07/14 09:13
        to się zamula niemiłosiernie...

        napisalbym swoj config,ale sie nie
        zmiescil:(

  4. jakie 3000-4500 to nie problem nawet dla disela, , ReMoS 1/07/14 07:54
    a co dopiero dlabenzyniaka. Hamulców musisz tak czy inaczej używać, bo jak sam zauważyłeś auto i tak nabiera pędkości.
    Ważne natomiast abyś nie dodawał gazu się zbytnio jeżeli shamowałeś za mocno, plus hamowanie na prostej przed zakrętem jeżeli taka droga a nie w zakręcie. Hamujesz wtedy właśnie jak a szybko dla Ciebie zjeżdżasz, wspomagasz hamowani silnikiem, nie naciskasz sprzęgła (jakby przyszło Ci to do głowy), hamujesz w miarę mocno aby wytracić prędkość i puszczasz a nie trzymasz hamulec w połowie.
    Generalnie dla hamulców to nie ma znaczenia czy z górki czy po płaski,, działa siła tarcia.

    Nie ufaj każdemu, kto zawsze mówi
    uwierz mi.

  5. Uzupełnienie co do obrotów , JE Jacaw 1/07/14 08:04
    Bo chyba się nie do końca dobrze wyraziłem. Te 3 tys. to mnie nie przerażają, jako obroty, w końcu mój silniczek 1.2 benzyna przy 6 tys. ma maksymalne obroty. Chodzi o to, że w wielu przypadkach przy 3 tys. na dwójce to mam coś koło 40km/h, a przy ostrych zakrętach (jak dla mnie) to jest już nieco za dużo. Wiem, że niektórzy pewnie by takie zakręty i z 60km/h łykali... ale ja mistrzem kierownicy nie jestem i wolę wolniej, ale bezpieczniej.

    Natomiast przy zjeździe z Transalpiny właśnie zmartwiły mnie hamulec, bo pod koniec zacząłem je czuć "nosem" i jak się zatrzymałem to były gorące. I dlatego się zastanawiam, czy gdzieś popełniłem błąd, czy jednak nic się na to poradzić nie da przy miejskim aucie w górach ?

    Socjalizm to ustrój, który
    bohatersko walczy z problemami
    nieznanymi w innych ustrojach

    1. tarcze będziesz miał gorące , Chrisu 1/07/14 08:31
      nawet jak naciśniesz hamulec na 15 metrów...

      /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\

  6. Raczej nic nie poradzisz... , Pron! 1/07/14 08:26
    Auto pomyślane na miasto i hamulce raczej będą się grzały w górach. O dziwo z tego co widzę tarcze hamulcowe mają 256mm średnicy, więc nie są wielkości płyty CD jak w niektórych miejskich autkach ;)
    Może tarcze są już cienkie i się szybciej przegrzewają?

    Babciu! Babciu! Znalazłem twój
    dowód!

    1. przegrzewaja... , Kosiarz 2/07/14 17:23
      a robia cieple to jest roznica ;) smiem twierdzic nawet ze cieple lepiej hamuja... byle sie nie robily czerwone ^^

      Ale urwal...

  7. mogłeś przecież dochamować hamulcem noznym i wspomagać w ten sposób silnik , Artk 1/07/14 08:28
    hamulec powinien być wciskany na krótko i dość intensywnie, by wytracić prędkość do takiej byś czuł się bezpiecznie podczas zjazdu. Długie trzymanie hamulca powoduje nagrzanie elementów.
    Generalnie ja gdy zmieniem bieg na niższy to jeszcze w tym czasie razem ze sprzęgłem dohamowuję hamulcem, daje to bardzo efektywne zwalnianie, a hamulce zużywają się minimalnie.

    1. dochamowac? , okobar 1/07/14 11:39
      nie mogłem się powstrzymać :P

      AMD 3800+ 2.01GHz 3.00 GB RAM
      GF 7600 GS, M2N4 SLI
      Win XP SP3

      1. a tak uważałem :) , Artk 1/07/14 12:26
        ...

  8. Hamować krótko ale intensywnie. , ptoki 1/07/14 08:32
    Oczywiście z wyjątkiem sytuacji kiedy jest slisko lub piasek. Wtedy trzeba delikatnie.

    Krótkie i intensywne hamowanie pozwala te energie szybciej wytracic a potem szybciej oddać powietrzu (wieksza różnica temperatur).
    A że czas zjazdu będzie podobny to hamulce sie lepiej ostudzą...

    Czasem po prostu górka jest taka że nie da się z niej zjechać autem bez przegrzania hamulców (szczególnie jesli miejskie) jesli zjeżdzasz całośc za jednym razem.

    Lepiej zrobic sobie przerwe na poboczu (jesli się da).

  9. Jak juz napisali - hamowac krotko, ale intensywnie , Yorg 1/07/14 08:39
    no i jak mozliwe to na prostej przed zakretem

    GG: 1706185
    lub komórka :)

  10. uuu fajne gorki :) , Kenny 1/07/14 09:08
    jak na dwojce bylo za szybko, to nie ma wyjscia.... trza hamowac :) Tak jak napisali ciut wyzej, jedziesz ile sie da, hamujac momentami ta dwojka, najlepiej wiecej niz trzeba, to potem dluzej sie bedziesz rozpedzal do momentu, az znow bedziesz musial przyhamowac.

    Hamulce przegrzane poznasz po tym, ze ich nie ma :D Dzialaja tak, jakby byl wylaczony silnik - wylacznie mechanicznie, bez wspomagania. Zapierasz sie w fotel, a autko... cos tam zwalnia ... :)

    Wlasnie siedze drugi raz na Gran Canarii :) - tu sa drogi po ktorych na dwojce nowe c3 nie chce jechac. Wiec w potrzebie nic nie stoi na przeszkodzie aby sie zatrzymac, wbic jedynke, i sobie zjezdzac. Przynajmniej praktycznie ni bedziesz musia uzywac hamulca. O silnik sie nie boj... nie da sie mu nic w ten sposob zrobic, chyba ze jedziesz obladowana ciezarowka. Piszesz o 4krpm na autostradzie... to jest nic... mozesz jechac az do odciecia przy tych 6 czy 6,5k i nic mu nie bedzie.

    PS. Sam zawsze jezdze benzynami. Pierwszy raz dostalem diesla z wypozyczalni - nowa astra 1,7 cdti - fuck... pod dwoch dniach opanowalem ruszanie, ale juz znam metodologie: Wcisnij gaz do dechy, poogladaj widoki, pusc sprzeglo :D

    .:Pozdrowienia:.

    1. to ten diesel jakiś lipny był :) , Artk 1/07/14 09:28
      mój ma taką metodologie: sprzęgło, 1 bieg, puszczasz sprzęgło i gaz :)
      nawet jak nie wciśniesz gazu to samochód jedzie :)

      1. jak jeździsz dieslem to tak , Demo 1/07/14 09:33
        a jak benzyniakiem i nagle przesiadasz się do diesla to po prostu gaśnie i tyle.

        napisalbym swoj config,ale sie nie
        zmiescil:(

        1. bez jaj , Chrisu 1/07/14 09:53
          nie wiem czym jeździcie, ale gadacie jak w powiedzeniu o baletnicy...

          /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\

          1. nie wiem jak inne , Kenny 1/07/14 10:03
            bo tylko jeszcze starym mercem C dieslem pare razy jezdzilem, ale to dawno bylo. Ale ten, zanim wejdzie na obroty to mozna zasnac...

            .:Pozdrowienia:.

            1. Wystarczy 2.5 litra V6 , Bitboy_ 1/07/14 10:54
              w benzynce, i już się nie ma co martwić. Ja mogę ruszać swoim wozem nawet z 3 biegu, i nie muszę się specjalnie wysilać ;)

              9600K@4.6,AorusEliteZ390,CryorigR1
              Ultimate,GskillRipjawsV3200 8GB,AsusGTX1070,
              Corsair HX520

              1. Duratec Power? , Adex1234 1/07/14 20:31
                Automat dawali do niego 4(3) biegowy, także daje rade :D

                http://hwbot.org/user/adex1234

                1. Dokładnie , Bitboy_ 1/07/14 22:45
                  uwielbiam ten silnik :)
                  Choć ostatnio mało się nie zes*ałem.. Noszę kartę ID roboczą w plastikowym etui na gumce takiej. Stanąłem pod domem, ale że miałem jechać gdzieś dalej, standardowo zostawilem wóz na 1 biegu z kluczykami w środku. Niefartownie ID w etui zostało w spodniach, przyczepione naciągniętą gumką do kluczy w stacyjce. Wysiadając jakimś cudem gumka spowodowała przekręcenie kluczyka, ja byłem już na wpół poza samochodem, a ten rusza ;P
                  Na szczęście szybki powrót do środka zniwelował naprężenie gumki i kluczyk jakby "odbił" zatrzymując silnik. Ale co się strachu najadłem ;)
                  Już nie noszę ID w etui z kluczykami hehehe

                  9600K@4.6,AorusEliteZ390,CryorigR1
                  Ultimate,GskillRipjawsV3200 8GB,AsusGTX1070,
                  Corsair HX520

      2. "nawet jak nie wciśniesz gazu to samochód jedzie :)" , Kenny 1/07/14 10:04
        benzyna tez. Ale nie nazywajmy tego 'ruszaniem' :)

        .:Pozdrowienia:.

        1. Mi nawet , konio 1/07/14 21:00
          pod górkę bez gazu jedzie ... :) wystarczy hamulec puścić .

      3. Nie kazdy diesel jest taki sam. , ptoki 1/07/14 12:04
        Ważne jest aby wiedzieć jak wygląda moment na kołach.
        Wtedy jesli moment jest duzy to mozna ruszac "bez gazu".
        A jak moment na kołach przy niskich obrotach jest mały to taki diesel zachowa sie podobnie jak benzyniak.

        Czyli to zachowanie zalezy od:
        -momentu obrotowego silnika na niskich obrotach
        -charakterystyki momentu w dolnym zakresie obortow
        -przelozenia na skrzyni biegow
        -masy calego auta

        I jak latwo zauważyc te cechy sa sporo różne dla golfa dwójki z dieslem i dla focusa kombi.
        W rezultacie lekkim golfem rusza sie jak traktorem a focus ma szanse zgasnąć...

      4. Astra , ligand17 1/07/14 22:33
        i wszystko jasne.
        Będąc kiedyś na Cyprze wypożyczyłem ten cud techniki w wersji Cabrio. Dostałem chyba wersję z silnikiem 1.2 albo jeszcze mniejszym, bo pod średniej wielkości górkę (jakie górki moa być Cyprze?) nawet na 2 nie chciał podjechać. Samo cabrio rewelacyjna sprawa, ale cała reszta - szkoda gadać...

  11. To ja dodam jeszcze cos , Nezget 1/07/14 10:42
    Jak juz mocno hamujesz i musisz sie zaraz zatrzymac to wtedy nie trzymaj nogi na hamulcu ( jesli musisz uzyj recznego) - tylne klocki sa mniej nagrzane - jesli masz bebny to juz w ogole bez problemu ). dzieki temu zabiegowi twoje tarcze dluzej beda proste...

    1. powiedz to wszystkim ludziom na światłach , Tomasz 1/07/14 12:55
      nie rozumiem jak można być tak bezmyślnym i oślepiać

      Pan Croup i pan Vandemar zabijali czas.

      1. naprawdę Ciebie światła hamulcowe oślepiają? , Grocal 1/07/14 14:14
        nieźle...

        Na pewno, na razie, w ogóle...
        Naprawdę, naprzeciwko, stąd...
        Ortografia nie gryzie!

        1. mam wrażliwe oczy , Tomasz 1/07/14 15:02
          dziwne nie?

          btw wiesz co ma najnowszy Mercedes? Zmniejsza intensywność świateł hamulcowych w takiej sytuacji gdy stoją samochody w korku.

          Pewnie robili to z myślą tylko o mnie.

          Pan Croup i pan Vandemar zabijali czas.

          1. kolejny bzdurny ficzer , Demo 1/07/14 19:25
            za który można dodatkowo kasować.

            napisalbym swoj config,ale sie nie
            zmiescil:(

          2. To nie wsiadaj za kółko , Bitboy_ 1/07/14 20:07
            po zmierzchu, albo kup sobie jakieś wysokie autko, zminimalizujesz ból oczu. A w ogóle to obowiązkowo polecam okulistę lub specjalne okulary.
            Mi tam zwisa i powiewa czy ktoś trzyma nogę na hamulcu, czy nie, a też mam raczej wrażliwe oczy, po prostu to ignoruję, nie zwracam uwagi i skupiam się na czymś innym :)
            W każdym razie już dzisiaj możesz zacząć godzić się z myślą, że choćbyś na wuju stanął, to tego zachowania się u ludzi nie zmieni. Żadnym sposobem. Kto chce to będzie trzymać nogę na hamulcu, jego samochód w końcu, on jest kierowcą, i nikt mu tego nie zabroni.

            9600K@4.6,AorusEliteZ390,CryorigR1
            Ultimate,GskillRipjawsV3200 8GB,AsusGTX1070,
            Corsair HX520

          3. masz tu trochę racji , Adex1234 1/07/14 20:33
            niektóre nowsze samochody maja Stop na LEDach czerwonych a te faktycznie dają po gałach

            http://hwbot.org/user/adex1234

            1. moja ulubiona to nowa Toyota Yaris , Tomasz 1/07/14 20:46
              moje pokłony dla inżynierów od oświetlenia, najlepsi w klasie samochodów kompaktowych :)

              Pan Croup i pan Vandemar zabijali czas.

              1. e tam... , Adex1234 1/07/14 21:00
                lampy pewnie Valeo/Hella

                http://hwbot.org/user/adex1234

        2. w sloneczny dzien nie , Kenny 1/07/14 19:14
          jak jest ciemniej, o*&^%iec idzie, wala bardziej niz przeciemgielne.

          .:Pozdrowienia:.

        3. W niektórych nowych samochodach mocno przegięli z jasnością , zartie 2/07/14 10:11
          Stałem niedawno na skrzyżowaniu za jakimś Volvo i mnie oślepiało, pierwszy raz na coś takiego się natknąłem.

          1922 - Narutowicz
          2019 - Adamowicz

      2. ROTFL , ligand17 2/07/14 14:56
        Wiesz, co to jest automatyczna skrzynia biegów i jak działa?

        1. rotfl , Kenny 2/07/14 15:47
          slyszales o hamulcu postojowym? Komu by sie chcialo trzymac noge na hamulcu...?

          .:Pozdrowienia:.

          1. widziałem w akcji , ligand17 2/07/14 20:44
            jak babeczka w korku toczyła się, potem zaciągała ręczny i czekała, aż się zrobi miejsce. Przy każdym ruszaniu sięgała do hamulca ręcznego i go zwalniała - w międzyczasie 2 samochody z boku wjeżdżały w lukę i babeczka przejeżdżała kolejne 3m i znowu zaciągała. Tym stojącym za nią nie było do śmiechu.
            Powodzenia.

            1. lol, slowo klucz -babeczka , Kenny 2/07/14 21:35
              przeciez tak sie rusza nawet szybciej bo prawa noga nie zawraca sobie glowy hamulcem...

              .:Pozdrowienia:.

              1. ebezedura , ligand17 2/07/14 22:11
                szybciej i łatwiej się zdejmuje nogę z hamulca, niż wyłącza hamulec ręczny.
                Ręczny jest tylko dla masochistów (i onanistów).

                1. tylko jesli ten reczny to jakies , Kenny 3/07/14 00:25
                  elektryczne gowno albo wajcha pod deska jak w mercach bylo :)

                  .:Pozdrowienia:.

        2. tak i w związku z tym wiem jak poznać barana z automatem/bez , Tomasz 2/07/14 18:51
          bo większość automatów po popuszczeniu hamulca zaczyna się toczyć od razu, zatem masz efekt że świecą stopy i auto rusza (przez chwilę).

          W manualach ludzie puszczają całkowicie hamulec i przenoszą stopę na pedał gazu.

          Możesz już przestać się turlać.

          Pan Croup i pan Vandemar zabijali czas.

          1. Hmmm... , ligand17 2/07/14 20:45
            "większość automatów po popuszczeniu hamulca zaczyna się toczyć od razu, zatem masz efekt że świecą stopy i auto rusza (przez chwilę)."
            I co z tego wynika?

  12. Dużo , konio 1/07/14 15:40
    Pomagają alusy , to bardzo dobry radiator .Tak samo ich wzór . Ale zawsze przy zjazdach będziesz gotował hamulce ... wszystko zależy od skuteczności chłodzenia tarcz . Tarcze będą zawsze bardzo gorące a ich skuteczność będzie maleć pomimo hamowania silnikiem. Dlatego jak ktoś robi takie wypady lepiej zakupić jakieś lepsze tarcze i klocki żeby nie traciły za szybko swoich właściwości. No i oczywiście lepiej mocniej i krócej wtedy dajesz czas na przekazanie ciepła z tarczy na felgę i jej lekkie schłodzenie.

    1. ta jasne... , Chrisu 1/07/14 16:11
      od razu niech zrobi tuning i założy ceramiczne hamulce...
      A tubylcy spokojnie będą jeździli seryjnymi daciami 1300

      /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\

      1. Nikt , konio 1/07/14 18:11
        nie mówi o ceramicznych..... tylko dobrych a to duża różnica.
        Nikt też nie mówi że nie można na takich jeździć....napisałem tylko co może pomóc w jakimś stopniu i tyle.

  13. tak BTW... , Chrisu 1/07/14 16:16
    daj jakieś info gdzie jesteś, jak jest, za ile, czy warto i jakieś namiary na metę ;)

    /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\

    1. Więc tak , JE Jacaw 1/07/14 21:39
      Niestety wypad jest tylko na 2 tygodnie, jak dla mnie to trochę za krótko jak na tak długą podróż - szczególnie, że sobie tą Transalpinę wymyśliłem. :-)

      Nieco przeceniłem moje możliwości i siły... oraz kolejny raz dał o sobie znać lekki brak organizacji (opóźnienia przy wyjazdach) i po drodze miałem dwa noclegi: w Rumunii w Dobra (przed Devą), a planowo miał być w Sebes, a potem w Bułgarii w Ruse. Wpierw miałem 2 noclegi w Burgas (Sarafovo), aby zwiedzić okolicę m.in. Neseber, potem pierwszy dłuższy postój (5 noclegów) w Sinemorets: Willa Victoria. Teraz jestem w Bańsku na kolejne 5 noclegów, aby zwiedzić okolice Pirynu. W planach była jeszcze Riła, ale mieliśmy już dość jazdy, szukania noclegów i kolejnych przeprowadzek.

      Generalnie jestem zadowolony, aczkolwiek podróż jest dość męcząca i długa. Jechaliśmy bez żadnych rezerwacji i wszelkie noclegi były szukane na miejscu. Nad morzem powoli zaczyna się sezon i ceny w okolicy 30-50 lewów dla 2 osób za noc - oczywiście mowa o kwaterach prywatnych bez cudawianek. :-) Natomiast w Bańsku taniej... tu sezon jest zimą i mamy pokój w takim skromnym hoteliku Grami za 30 lewów, ale z śniadaniem w cenie. Patrząc na pustki w górach i na ulicach myślę, że można by spokojnie coś taniej znaleźć np. w schronisku Vihren liczą sobie 12 lewów od osoby.

      Ceny benzyny i w sklepach podobne jak w Polsce. Drogi w miarę dobre, ogólnie Bułgaria moim zdaniem oferuje podobny poziom jak Polska. Osobiście bałem się trochę tego przejazdu przez Rumunię, ale na razie (zobaczymy jeszcze co będzie w drodze powrotnej) nie jest źle, ale ciut gorzej niż w Polsce i trzeba uważać, aby nie dać się oszukać (niestety nas próbowano dwa razy i raz się im udało). Trzeba też uważać na bezpańskie psy - są dosłownie wszędzie i jeden to prawie mi po koła wlazł.

      To tyle na początek, jeśli chcesz coś więcej to daj znać.

      Socjalizm to ustrój, który
      bohatersko walczy z problemami
      nieznanymi w innych ustrojach

      1. jak już wrócisz , Chrisu 2/07/14 11:45
        zdaj jakąś relację - tu albo na maila. Tzn. co byś zmienił, jakie koszty (jedzenie/nocleg na miejscu/po drodze). Czy brać Euro, czy wymienić kasę w PL, itp.

        Od jakiegoś czasu mam ochotę jechać do Bułgarii... Przy czym "do" chciałbym jechać przez UA (mam nadzieję, że za rok już spokój tam będzie) przez Tarnopol. Tam zostałbym 2-3 dni i wtedy mam jakieś 1000 km na południe. A powrót przez Transfogarską, albo Transalpinę ;)

        /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\

  14. Hre Hre, na zjeździe z Transalpiny to nam się też nasze 3 tonowe Osiołki rozpędzały , McIsland 1/07/14 18:16
    tak, że też się ratowaliśmy dwójką i dohamowaniem i mój termos tam poległ pierwszy raz, pięknie leciał w poprzek serpentyn, ale zjechałem na zielone i go odnalazłem. Foto przed wypadkiem

    http://www.foto.mwdata.pl/...jlmNTQ0YWFkN2EyOTFhYQ

    GTD ...

    1. Fajne autka... , JE Jacaw 1/07/14 21:17
      ...z chęcią też bym tam takim pojechał, bo na początkowych wertepach za Sebes, bo się bałem, że zaraz o coś nie zahaczę podwoziem. Ale jakoś auto dało radę i na razie się nie rozsypało. :-)

      A jechaliście też Transfogarską ? Jeśli tak, to jak wypada w porównaniu do Transalpiny i czy technicznie jest gorsza, czy lepsza ?

      Socjalizm to ustrój, który
      bohatersko walczy z problemami
      nieznanymi w innych ustrojach

      1. No nie :) Z racji charakteru aut i zamiłowania unikaliśmy asfaltów , McIsland 1/07/14 22:53
        Transalpina była po drodze, potem w las. Transalpiną zjechaliśmy w dół do poziomu Novaci, potem do monastyru Polovragi i w górę mniej więcej równolegle do Transfogarskiej ale off'em (piękny teren, byliśmy ze 150 km drogi w dziczy). Transfogarska nie wiem jaka jest, wydaje mi się, że powinna być lepsza i uważam, że warto

        GTD ...

      2. Transfogarska przejechałem , Menah 2/07/14 09:55
        Renault Megane Scenikiem bez żadnych problemów, bardzo ładny asfalt. Można powiedzieć że na szczycie był korek. Ale transalpiną nie jechałem wiec nie mam porównania.

        Wysłane z mojego Commodore 64

      3. wertepy za SEbes , Dabrow 3/07/14 14:36
        luzikiem zrobione Cytryną picasso (((-;

        !!!!!TO JEST SPARTA!!!
        !Tu się nic nie zmienia!
        ------dabrow.com------

  15. Taka porada na koniec, bo jak będziesz robił Transfogarską , McIsland 2/07/14 21:54
    to jak masz klimę to nie używaj trybu ECO na zjazdach, nie wiem dokładnie jaki masz system klimatyzacji ale chodzi o to żeby sprężarka od klimy była cały czas zapięta

    GTD ...

    1. a teraz powiedz jeszcze raz , Chrisu 2/07/14 22:27
      jak chłopu na rowie bo nic nie kumam, a zaciekawiłeś mnie...

      /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\

      1. No w moim Misiu, wyłączenie klimy, na stromym zjeździe, na trzecim biegu , McIsland 2/07/14 23:19
        wynikuje ,miej więcej +-(wyczuwalne szarpnięcie)5-10 kilometrów, znaczy, że sprężarka do klimy poważnie dokłada do hamowania silnikiem

        GTD ...

        1. w moim starym fiacie tez bylo podobnie , Kenny 3/07/14 00:27
          niestety dzialalo tez w druga strone... przy wyprzedzaniu lepiej bylo klime wylaczyc :D Normalnie kop jak ssanie w polonezie :D

          .:Pozdrowienia:.

        2. aaaaa , Chrisu 3/07/14 09:59
          czyli pod górę bez klimy, z górki z klimą ;)

          /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\

          1. No raczej warunki nie nastrajały , McIsland 3/07/14 13:59
            do wyłączania klimy

            GTD ...

    2. Dzięki... , JE Jacaw 3/07/14 18:29
      ...mam klimę manualną, więc żadnego ECO nie mam. Generalnie kusi mnie ta Transfogaraska, ale chyba ją sobie odpuszczę, bo musiałbym ze 300 km nadłożyć. Transalpina była jeszcze w miarę po drodze. No nic... muszę to jeszcze przemyśleć do jutra.

      Socjalizm to ustrój, który
      bohatersko walczy z problemami
      nieznanymi w innych ustrojach

      1. No ej... Po transfogarskiej jeździło trio Top Gear , McIsland 3/07/14 23:00
        nie odpuszczaj, na pewno jest ładnie i warto, i zawsze możesz powiedzieć komentując stary odcinek TG, że Ty tam swoim I20 leciałeś jak stary :)...

        GTD ...

        1. Niestety odpuściłem... , JE Jacaw 6/07/14 13:42
          ...na razie Transalpina musi wystarczyć, może kiedyś. A przy okazji nie byłem przypadkiem w piątek w Monasterze Rylskim ? Pewnie nie, ale akurat jak odjeżdżaliśmy to na parkingu stała grupka terenowych wozów z polskimi blachami i tak mi się to z Tobą skojarzyło. :-)

          Socjalizm to ustrój, który
          bohatersko walczy z problemami
          nieznanymi w innych ustrojach

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2019, TwojePC.PL