Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
B O A R D
   » Board
 » Zadaj pytanie
 » Archiwum
 » Szukaj
 » Stylizacja

 
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
OBECNI NA TPC
 
 » DYD 10:33
 » Kenjiro 10:32
 » to.be 10:31
 » patinka 10:30
 » Matti 10:28
 » biEski 10:24
 » [yureq] 10:22
 » steve 10:22
 » Endrioo 10:20
 » Barbeus 10:18
 » Venom79 10:17
 » P@blo 10:14
 » NimnuL 10:14
 » mravel 10:13
 » Shark20 10:12
 » Master/Pe 10:09
 » Wedrowiec 10:09
 » power 10:08
 » RoBakk 10:08
 » DJopek 10:07

 Dzisiaj przeczytano
 9615 postów,
 wczoraj 20359

 Szybkie ładowanie
 jest:
włączone.

 
TwojePC.pl © 2001 - 2022
A R C H I W A L N A   W I A D O M O Ś Ć
    

Orange światłowód - od czego naprawdę zależy dostępność? , kubazzz 5/05/18 23:17
Może ktoś pracuje w Orange, albo konkurencji i zna temat.
Jak to jest, że niby jest w ponad 50 miastach, ale tak naprawdę więcej jest dziur niż rzeczywistego zasięgu.
Byłem niedawno w Toruniu i w starych 4 piętrowych blokach, oprócz dwóch kablówek, zauważyłem instalacje Orange ze światłowodem.
Raczej niezbyt prestiżowa lokalizacja, ale mają w czym wybierać.
Sprawdziłem na mapie zasięgu i każdy jeden blok, każda klatka, oferta do 600mbps.
Tak samo kilka innych osiedli w tym mieście.
I choć często jest tak, że zaraz obok, inne osiedle już nie ma w ogóle, to wygląda to tak, że konsekwentnie pokrywają zasięgiem kolejne obszary.
Zestawiłem to z moimi obserwacjami w Krakowie, gdzie dostępność tej usługi wydaje się być w dużej mierze losowa.
Na mojej ulicy, dość blisko centrum, gdzie zabudowa jest mieszana, dużo domków i raczej starsze, ale też kamienice i nowe bloki, są dosłownie pojedyncze adresy gdzie światłowód jest dostępny, ale tylko 300mbps. W jednej kamienicy jest a w bloku dosłownie 15 metrów obok, najlepsze co można mieć to Neostrada 10mbps. 20 metrów dalej znowu jest, potem znowu nie ma ale Neostrada jest do 80mbps.
Generalnie tragedia z nielicznymi szczęściarzami.
Na pytanie o dostępność światłowodu w na całej ulicy odpowiadają, że póki co nie ma i prędko nie będzie - może za 2-3 lata.
Niestety więcej szczegółów ciężko się dowiedzieć.

Z ciekawości sprawdzalem dostępność w innych rejonach miasta i często tak właśnie to wygląda - tu jest tam nie ma. W blokach nantych samych osiedlach, które stoją obok siebie, nie można spodziewać się tej samej dostępności. Nie mówiąc o mniej jednorodnej zabudowie, gdzie są tylko pojedyncze kropki.
Najczęściej jesli w Krakowie jest to nie 600 a tylko 300mbps.

Tu się rodzą pytania:
1. Skąd taka niejednorodność? Skoro jest kabel na ulicy pod numerem 33 to czemu numery 31 i 35 muszą czekać dwa lata?
2. Jaki jest sens wchodzenia w nowe lokalizacje w coraz mniejszych miastach podczas gdy jest tak dużo dziur w tych największych, z większym zagęszczeniem ludności i to w miejscach, gdzie póki co nie ma konkurencji a internet mobilny jest przeciążony?
3. Czy długoterminowe zapewnianie dostępności tej usługi jest Orange narzucone, w ramach jakiś obowiązków operatora publicznego, czy jest to czysto komercyjne przedsięwzięcie?
4. Netia też oferuje światłowód - czy dziala to tak jak w przypadku DSL i pętli abonenckiej? Czy Netia buduje oddzielną infrastrukturę?
5. Co jest największą przeszkodą w rozwoju zasięgu? Wlasna sieć szkieletowa? Infrastruktura typu kable, studzienki, centralki? Nieopłacalność wobec konkurencji coraz szybszego Internetu mobilnego? Brak sensownej strategii?

Na obecną chwilę, wygląda to trochę tak, że poza blokowiskami, acz i tak nie zawsze, ta usluga jest dostępna tylko przy takim umownym słupie - jak akurat stoi koło domu to mają państwo szczęście, ale do sąsiada za płot kabla nie ciągniemy.

G955F

  1. Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć , Seba 5/05/18 23:51
    1. Często bloki to osobne wspólnoty mieszkaniowe i trudno się dogadać. Jedne mają własną infrastrukturę, inne wymagają kucia w ścianach, jeszcze inne pozwalają na plastikowe korytka. Przy tak małym pokryciu idziesz tam gdzie łatwiej. Przy starych blokach jest też taki problem że większość ma podpisane umowy i czasem masz 1 abonenta w bloku przez 2 lata.

    2. To się najbardziej opłaca, nowe budynki muszą mieć infrastrukturę (ustawa). Ludzie się wprowadzają, potrzebują usług, nie mają podpisanych umów. Raj na ziemi :)
    3. Nic nie muszą
    4. W neti wiele zależy od lokalizacji, część usług działa np na infrastrukturze dawnego dialogu
    5. Czas i moce przerobowe :)

  2. to ja coś o Netii napiszę , Chrisu 6/05/18 02:14
    wg Netii w mojej lokalizacji nie można mieć tel. stacjonarnego w Netii.
    Zgadnij u kogo jest tel. stacjonarny? ;)

    /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\

    1. A ten twój telefon to nie VoIP? , biEski 6/05/18 09:06
      ....

      1. nie , Chrisu 6/05/18 11:01
        zwykły.

        /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\

  3. Czasem logika jest tyle ze nie widoczna na pierwszy rzut oka. A czasem logiki nie ma. , ptoki 6/05/18 06:04
    Tepsa ma plan strategiczny i dlugo okresowy i jakos go tam se realizuje.
    Moze byc tak ze lokacje miastowe przechodzily ostatnio remodeling i w papierach podatkowych nie mozna za szybko tego odnawiac bo by nie bylo jak amortyzacji odliczyc?

    A moze po prostu maja rozpiske gdzie jest aktualnie mozliwosc polozenia swiatlowodu bo sa wygodniej ulokowane przepusty i najpierw tam sie wbijaja zanim miasto zrobi remonty pozostalych przepustow?

    A moze im wyszlo ze dany rejon to siedlisko studentow i tam moze nie byc ladnych kamienic ale ma byc biedra i szybki net?

    A moze te rejony zapuszczone sa zapuszczone od 30 lat i najlepsze co tam smiga to neozdrada 5mbit i jakims cudem musza to poprawic wiec takie miejsce awansuje mocno i z tych 5 niestabilnych mbit robi sie 600?


    Mysle ze nikt ci na to pytanie nie odpowie.
    U mnie tepsa sprawe pokpila bo najlepsze co dawali to 8mbit a i tak mi technik powiedzial: "Panie ciesz sie pan ze dziala na 8mbit bo w bloku ludzie maja 2mbit i to tylko jak deszcz nie pada".
    Jakis lolek sie ugadal z energetyka, powiesil swiatlowod w calej gminie i sprzedaje neta - 50pln za 100/50mbit. Na wsi. Ha!

    1. Owszem logiczne, ale nie wyjaśnia wszystkiego , kubazzz 6/05/18 09:28
      Rozumiem, że pomijane są całe obszary - dzielnice, osiedla, miasteczka itd. Ale jeśli już gdzieś dociągnęli i podłączyli jakiś dom czy kamienicę, to czemu nie rozszerza się tego dalej?
      Gdyby nie podpięli kilku bo akurat stoją za fosą, albo się walą w nich ściany i nie warto... ale to większość nie ma. Po co w ogóle gdzieś zaczynać temat jeśli będzie kilku abonentów.
      Robiąc analogię- ,nie ciągnie się kanalizacji czy gazu, żeby podłączyć jeden dom i nastepny 200 metrów dalej, a resztę pominąć.

      Moja teoria jest taka, że te pojedyncze adresy na ogólnie białej mapie to musi być jakiś low effort.

      Ale co z takimi sytuacjami jak na znanym mi osiedlu z lat 80 w Krakowie. Stoją na kupie bloki, wieżowce, takie same, w dwóch jest, w trzecim nie ma. Identyczne budynki, żadnej rzeki, nawet drogi między nimi nie ma. Nie dotyczy mnie to bezposred.nio, ale zadziwia.

      Muszą być jakieś poważne techniczne kwestie, które to warunkują bo jest to nielogiczne. Tym bardziej mając ograniczane moce przerobowe, nie ma sensu się rozdrabniać.

      G955F

      1. re: , rooter666 6/05/18 10:50
        3 bloki stoją nie znaczy że wszystkie mają taki sam status, 2 mogą być w spółdzielni i tam dostali zgode na montaż a trzeci jakaś wspólnota gdzie się nie dogadali.

      2. Moze jakis problem techniczny? Wiesz, czasem w ziemi cos tam jest zakopane , ptoki 6/05/18 11:04
        moze nawet "tajne" i tepsa musiala by papeirokolgii narzezbic aby ten trzeci blok ogarnac?

        Albo po prostu komus w excelu sie kreska postawila ze w tym roku tyle a w kolejnym dalej i akurat ten blok jest zaraz pod kreska?

        Bez konkretnego adresu i ludka z wgladem w sprawe sie nie dowiesz.

        Czy pytasz z ciekawosci czy masz jakas konkretna sprawe w tym temacie?
        Bo jak z ciekawosci i ogolnie to mysle ze nikt ci nie powie :)

        Chyba ze zapytasz na wykop.pl i akurat jakis tepsiarz bedzie w dobrym humorze i ci sie przyzna czemu tego bloku nie okablowali :)

  4. re: , rooter666 6/05/18 09:08
    netia ciągnie swoje światłowody osobne, nie słyszałem żeby na światłowodzie orange światczyli usługi konkurencji tak jak to było/jest z adsl po miedzi.
    u mnie w bloku w zeszłym roku podłączyli orange światło a w tym netia ;]

  5. To sie nazywa rozpoznanie terenu , digiter 6/05/18 09:52
    Zaklada sie ze w blokach pobudowanych w podobnym okresie czasu mieszkaja ludzie z podobnymi zasobami finansowymi. Oczywiscie mowimy tu o sredniej na blok bo kazdy sasiad jest inny. Zakladaja swiatlowod w 1 bloku i po kilku miesiacach licza czy znalazly sie osoby zainteresowane i czy inwestycja ma szanse na zwrot. Jesli statystyka wychodzi pozytywnie to podlaczaja kolejne bloki.

    Piszcie do mnie per ty z małej litery

    1. To nie ma sensu , kubazzz 6/05/18 10:51
      Przecież to nie jest jakaś nowa nieznana ludziom usługa, która nie wiadomo czy chwyci.
      To jest znany ludziom Internet. Albo się da podłączyć i podpinamy jak leci, albo się nie da.
      Na dodatek to trzon aktualnej strategii marketingowej i idealna okazja, żeby sprzedać dodatkowe usługi w pakiecie.
      Opłaty są takie same, jesli nie niższe niż za Neostrade, parametry lepsze, klientów nie trzeba nawet przekonywać. Co tu testować?
      Ile to razy Orange chcialo mi sprzedać pakiety tv, po czym się okazywało, że jednak łącze za slabe. Ile to razy przyjeżdżali technicy od adsl.
      Podejrzewam, że w głowach rozsądnych ludzi u takich providerow, jawi się wizja spójnej, nowoczesnej oferty, a nie takiego rozwarstwienia.

      W mojej okolicy nie ma też UPC (ani innej kablówki), ale od nich udało mi się dowiedzieć, że ten teren ich nie interesuje i nie ma żadnego mydlenia oczu, ani klientów testowych.
      A Orange chodzi i pyta czy chcą państwo światłowód. "Nie, dziękuję, chcę żyć jak ludzie pierwotni."
      Stawia banery reklamowe na mojej ulicy, bombarduje ze wszystkich mediów, jednocześnie dzwoni z ofertą Neostrady 80mbps, żeby potem wycofywać się z umowy bo jednak tylko 10mbps jest realne, a światłowód maja rzypadkowi sąsiedzi wsąsiedzi starej kamienicy.
      Jest w tym trochę przysłowiowego bólu d.., ale też duża dawka niepojecia.

      G955F

      1. Podpinac jak leci mozna bylo 10 lat temu , digiter 6/05/18 11:11
        Kiedy instalatorowi placilo sie grosze i podlaczano kabel miedziany. Trzeba podpiac blok, pociagnac kabel od piwnicy do klienta i dac klientowi sprzet ktory dostaje za darmo. Sprawdz sobie w internecie ile kosztuje wykonanie 1 spawania swiatlowodu. Przez pierwsze 2 lata zysk na kliencie jest symboliczny i to pod warunkiem ze takich klientow w bloku bedzie min. 10 sztuk. Abonament jest niski a podlaczenie drogie. To sa za duze koszty zeby podlaczac jak leci bez wstepnego testowania rynku.

        Piszcie do mnie per ty z małej litery

        1. i dlatego zapewne do u#$(*@# śmierci , Nikita_Bennet 6/05/18 12:12
          będę wisiał na miedzi gdzie z max 20Mbit 4-5 lat temu teraz mam w testach 16-17Mbit ;(
          Czekam aż jakiś operator postawi BTS obok mnie ;)

          nikita_bennet (at) poczta.onet.pl

          1. Jest szansa ze ci sie poprawi jak ktos temat ci lokalnie ogarnie. , ptoki 6/05/18 13:10
            Ja nie moglem uwierzyc ze u mnie we wsi zrobili swiatlo.

            Wioskowa siec najpier dzialala na wifi i trzymalem sie od niej z daleka. A nagle powiesili kable i wrecz z dnia na dzien szybka siec sie stala dostepna.

            Ale jak mieszkasz w miejscu gdzie sie nie oplaca to rzeczywiscie. Kiepsko...

        2. Bez przesady. , ptoki 6/05/18 13:08
          http://pomiarysieci.pl/pl/cennik/

          20pln za spaw. Plus jakies koszty stale.
          W praktyce pewnie per spaw wyjdzie mniej niz 50pln. A spawy rozkladaja sie na wiecej niz jednego abonenta.

          Mnie podlaczyli z slupa bez spawarki.

          A nawet jak koszt jest taki to firma moze sobie insorcowac usluge i wyjdzie taniej...

          Nie demonizuj.

          Oczywiste jest ze swiatlo jest nieco drozsze od miedzi w ukladaniu ale za to oszczedza sie na kablu (a traci na osprzecie). Ale nie jest to wielki problem.

          Aktualnie problemem jest nie specyfika swiatla a po prostu koszty kladzenia infrastruktury w ogolnosci. Bo kabelek pociagnac mozna dopiero jak papiery sa, zgody sie zalatwi, otwory sie powierci, przepusty porobi. Czy szklo czy metal koszty sa i dlatego nikt ot tak nie lata i kabli nie ciagnie...

        3. No ale co testować? , kubazzz 6/05/18 13:09
          Skoro dla każdego klienta jest to atrakcyjna oferta to nie ma tu market research. Zwłaszcza w lokalizacjach gdzie nie konkurencji.
          A docelowo ma to byc powszechna oferta - tak sami o tym mówią.
          To lepiej jest korzystać z efektów skali.

          Btw - wprowadzanie DSL tez bylo kosztowne przeciez.

          Dla mnie to wygląda jak działanie firmy, która musi ale nie chce.

          G955F

          1. ale czego nie rozumiesz ??? , Seba 6/05/18 19:44
            Światłowody dajesz do nowych budynków, wewnątrz budynku instalacja światłowodowa już jest . Mały koszt, duży zysk -- sporo abonentów. Starsze osiedla to biznesowa kozia dupa i robi się to gdzie można łatwo podejść. Dużo się buduje ostatnio i to są priorytety.

            1. Ale przecież , kubazzz 6/05/18 21:04
              nie o tym mowa.
              Ale jesli już przy tym jesteśmy - wcale to tak nie wyglada - w nowych budynkach też często nie jest dostępny światłowód.

              G955F

              1. O tym , Seba 6/05/18 23:07
                Jak pisałem : czas i moce przerobowe, jak nie możesz wejść na budynek w stanie deweloperskim to po ptakach. Zmowy deweloperów z operatorami, zarządcy wspólnoty mianowani przez deweloperów to inna bajka.

        4. 14zł ;) , Hitman 7/05/18 10:18
          a sama spawarka 15k - więc na dowolną firmę to drobne - tutaj nie szukałbym problemu..

          Teoretycznie okłamywanie samego siebie
          jest niemożliwe. W praktyce robi to
          każdy z nas.

  6. a czort wie , okobar 7/05/18 08:52
    ja swoją przygodę z orange zakończyłem po 2 dniach :P
    poszedłem do placówki, zapytałem o możliwość, podałem adres, odpowiedzieli ze jasne, nie ma najmniejszego problemu
    podpisałem papierki :P

    2 dni później zadzwonili, powiedzieli że wkradł się błąd, że nie ma szans, przeprosili i się rozłączyli :P

    AMD 3800+ 2.01GHz 3.00 GB RAM
    GF 7600 GS, M2N4 SLI
    Win XP SP3

    1. Wszystko zależy od chyba przypadku :-) , Dexter 7/05/18 18:52
      Ja tak miałem np. z Dialogiem/Netią.
      Niby studzienka jest, niby OK, ale poza zasięgiem.
      No to Vectra została. Poszedłem, zasięg jest, infrastruktura jest, podpisałem papier. Przychodzą monterzy i "albo tylko telewizja, albo tylko net". Podziękowałem i rozwiązałem umowę.
      Parę tygodni później okazało się, że Orange się tu wkręcił i wszystko od ręki, a parę miesięcy później puścili światłowód i też bezboleśnie.

      Komisarz, Blimek, Bart - nie odpowiadajcie w wątkach, które zakładam.
      Odpowiedzi oleję.
      THX!

  7. To się nazywa pilotaż , ligand17 8/05/18 12:40
    i na początek robią tak, żeby osiągnąć jak najwięcej jak najmniejszym kosztem. Czyli:
    - tam, gdzie można doprowadzić łatwo i szybko do jak największej liczby abonentów
    - tam, gdzie jest zainteresowanie
    - tam, gdzie znajdzie się ktoś chętny współfinansować inwestycję.
    Dopiero w dalszej kolejności będą łatać dziury i działać bardziej systematycznie.

  8. ale czego nie rozumiesz? , capri 8/05/18 13:22
    jeden jest właściciel tych wszystkich bloków? samo załatwienie zgód może trwać miesiącami, albo i nigdy nie uda się załatwić. przełącznica/shelter/punkt wyniesiony z gumy nie jest, sa pewnie jakieś plany inwestycyjne - to nie działa tak, że przychodzi kubazzz i klękajcie narody, za pinsiąt zyta na miech całe Orange leci ciągnąć światłowód. litości...

    Quidquid latine dictum sit,
    altum videtur

    1. ech, takie gadanie , kubazzz 8/05/18 23:11
      Fajnie jakby chcieli brać moje pieniądze, ale póki nie chcą, jakoś sobie radzę i nie łudzę się, że moja lokalizacja jest priorytetowa.
      Pytanie jest ogólnie - o to co decyduje najczęściej i próbę rozgryzienia ewentualnej strategii, a nie litosciwe banaly o tym, ze jak wlasciciel budynku się nie zgodzi to nie będzie niczego - no shit.
      Właściciel mojego się z góry zgadza, ale nawet nie było jeszcze tematu z Orange, chociaż 10 metrów dalej już śmiga i 15m dalej w drugą stronę też.
      I właśnie problem w tym, że jest wiele przykładów gdzie wszystkie te oczywiste wyjaśnienia wcale nie pasują. Być może nigdy się nie dowiemy czy to efekt ekstremalnie zoptymalizowanej strategii czy raczej braku jakiejkolwiek.
      Są zrozumiałe, uniwersalne przeszkody techniczne, ale może są jakieś mniej widoczne dla laika, które też występuja powszechnie - nie wiem, niech to będzie fizyczny brak wiertarek udarowych.
      Pytać jednak można.
      Czasem trafi się ktoś kto wie więcej i odpowie bez przesadnych emocji.

      G955F

      1. Ale wiesz , ligand17 9/05/18 07:57
        że możesz zgłosić się do Orange z informacją, że chciałbyś mieć światłowód? Czy może zachowujesz się Żyd, który miał pretensje do boga, że wciąż wygrywa na loterii - ale losu nie kupił?

        1. ale wiesz , kubazzz 9/05/18 09:17
          jak to działa?
          Generalnie dostaje się szablonową informację zwrotną w stylu tej na stronie:
          "Orange Światłowód nie jest jeszcze dostępny w Twojej lokalizacji.
          Wybierz internet domowy, a zmienimy go bezpłatnie na Orange Światłowód, gdy tylko będzie to możliwe."

          Powtarzam kolejny raz - to jest ogólna dywagacja, a nie prośba o podłączenie mi internetu :)

          G955F

          1. wiem też , ligand17 9/05/18 10:25
            że jeżeli masz odpowiedni lewar to wiele rzeczy daje się załatwić. U mnie na osiedlu początkowo w ogóle nie było sieci Orange. Ale zebrało się parę osób, znalazło odpowiedni kontakt i zorganizowało, że Orange położył instalację i zaczął oferować Neostradę. Na początku przepustowość była tylko 10Mbit, ale lepsze to, niż radiówka. Po jakimś czasie grupa mieszkańców znowu wykonała parę ruchów i Orange zamontowało lepszą infrastrukturę w skrzynce - teraz internet jest 80Mbps. Pewnie w najbliższym czasie będzie też FC, bo okoliczne miejscowości podpisały z Orange umowy na współfinansowanie budowy sieci.

  9. Dokładnie tak jest , PePe78 8/05/18 19:46
    Blok w Krakowie, nowy. Na starych obok jest (też nie na wszystkich), a na nowych nie ma. Co najlepsze, ta sama spółdzielnia zarządza, wspólnota chce, a tu lipa. Zupełnie bez ładu i składu z tym światłowodem. Mam UPC i mimo ostatniej zmiany modemu, Internet jest u mnie słaby. Co najlepsze u rodziców ulicę dalej, działa super, mieszkają w starym budownictwie.

    Z grodu Kraka

    1. moze u was na wschodzie :P , biEski 9/05/18 02:04
      u mnie wpadli na osiedle podłaczyli wszystkie bloki i siup przeszli na nastepne.

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2022, TwojePC.PL