Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
B O A R D
   » Board
 » Zadaj pytanie
 » Archiwum
 » Szukaj
 » Stylizacja

 
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
OBECNI NA TPC
 
 » metacom 17:49
 » DJopek 17:48
 » Draghmar 17:47
 » Tomasz 17:47
 » Saszkin 17:42
 » Pio321 17:42
 » Kenny 17:42
 » ulan 17:41
 » 3kawki 17:41
 » XepeR 17:38
 » SebaSTS 17:38
 » Artaa 17:37
 » Rafael_3D 17:35
 » waldisobo 17:32
 » leon 17:32
 » wrrr 17:31
 » havranek 17:28
 » Armitage 17:25
 » Sherif 17:18
 » bieniek 17:18

 Dzisiaj przeczytano
 41132 postów,
 wczoraj 25974

 Szybkie ładowanie
 jest:
włączone.

 
ccc
TwojePC.pl © 2001 - 2024
A R C H I W A L N A   W I A D O M O Ś Ć
    

Ratunku --> fizyka z 8 klasy podstawówki , Raffi 8/12/19 16:39
Witam,
Dzieciak z 8 klasy ma hardcorowego nauczyciela fizyki.
Jest jakiś spec od fizyki bo 3 zadań nie mogę rozwalić?

Zad1------
Dwa statki płyną w odległości l=4,5km od siebie. Jeśli pierwszy z nich wysłał sygnał dźwiękowy to drugi z nich odebrał dwa sygnały w odstępie czasu 4 sekund. jaka jest głębokość morza po którym płyną te statki?

Zad2------
Dwaj chłopcy spuścili do przełęczy o głębokości 320 metrów kamień o masie 1kg. Po jakim czasie od puszczenia kamienia usłyszą odgłos uderzenia kamienia o dno przełęczy?

Zad3------
Turysta opuścił swobodnie kamień o masie 0,5kg i usłyszał dźwięk uderzenia tego kamienia o dno przepaści po 5,5 sekundy. Oblicz jaka jest głębokość przełęczy.

  1. zad. 1 , NimnuL-Redakcja 8/12/19 17:13
    weź pod uwagę prędkość rozchodzenia się dźwięku w wodzie (nie chce mi się sprawdzać, z tego co pamiętam to około 1,5km/s), dno znajduje się 2 sekundy dźwiękowe pod statkiem, czyli ~3km. Myślę, że kąt pomiędzy statkami można pominąć, chyba że jest wymagana dokładność do pojedynczych metrów.

    zad. 2
    czas upadku kamienia (zgodnie z grawitacją) plus czas powrótu dźwięku z tej głębokości.

    zad. 3
    właściwie powtórka z zadania 2 tyle, że z niewiadomą w innym miejscu.

    Gdyby nie wymyślono elektryczności,
    siedziałbym przed komputerem przy
    świeczkach.

    1. zad 1. , Demo 8/12/19 17:16
      co ma prędkość rozchodzenia się dźwięku w wodzie? Nie ma nic, że to łodzie podwodne.

      napisalbym swoj config,ale sie nie
      zmiescil:(

      1. aaa dobra , Demo 8/12/19 17:17
        załapałem.

        napisalbym swoj config,ale sie nie
        zmiescil:(

      2. zinterpretowałem to , NimnuL-Redakcja 8/12/19 17:18
        w ten sposób, że jeden sygnał dźwiękowy rozszedł się jednocześnie w powietrzu jak i poszedł w wodę i odbił się od dna, wracając do statku, czyli dźwięk odbity od dna dotarł jako pierwszy.
        Tą drogą bym podążał, w przeciwnym wypadku jak inaczej określić głębokość morza?

        Gdyby nie wymyślono elektryczności,
        siedziałbym przed komputerem przy
        świeczkach.

      3. To chyba nie ma znaczenia czy podwodna czy nie... , Dexter 8/12/19 17:54
        Dźwięk w wodzie rozchodzi się szybciej niż w powietrzu.
        Dźwięk z kadłuba przenosi się do wody, a potem z wody do kadłuba do drugiego statku.
        Zaokrąglając dla odległości 4,5km:
        - dźwięk przez wodę - po 3 sekundach
        - dźwięk przez powietrze - po 13 sekundach


        Pomijam takie szczegóły jak temperatura wody itd.

        Komisarz, Blimek, Bart - nie odpowiadajcie w wątkach, które zakładam.
        Odpowiedzi oleję.
        THX!

        1. panie! , yorg5 10/12/19 07:40
          to nie jest odpowiedź na pytanie :)

          Po zastanowieniu stwierdzam, że zadanie jest zbyt mało precyzyjne. Nie wiadomo jakie dźwięki słyszymy
          może być:
          -powietrze <->powietrze
          -woda <-> woda (bezpośrednio)
          -woda <-> woda (po odbiciu od dna, co raczej wymusza pytający ;))

          i w zasadzie nie wiadomo na 100% z czym to ostatnie porównać

          The Borg's frightening appearance
          may scare small children.

    2. zad. 1 , NimnuL-Redakcja 8/12/19 17:16
      w sumie tak sobie myślę, że trzeba wziąć pod uwagę odległość między statkami i opóźnienie z tego wynikające ... więc trochę tak jak napisałem wyżej, ale trochę nie :) musiałbym usiąść z kartką papieru i pomyśleć, ale po niedzielnym resecie nie jest to wykonalne :D

      Gdyby nie wymyślono elektryczności,
      siedziałbym przed komputerem przy
      świeczkach.

  2. To zadania przekrojowe chyba z olimpiady , digiter 8/12/19 17:22
    1.
    Wyobraź sobie trójkąt równoramienny tylko odwrócony o 180 st czyli trójkąt stoi na wierzchołku
    Podstawa czyli a = 4,5 km
    Boki b policzymy: 4s x 1,5km/s w wodzie czyli oba boki w sumie to 6km a jeden bok b= 3km

    Taki trójkąt tylko stoi na wierzchołku:
    http://bazywiedzy.com/trojkat-rownoramienny.html

    Masz już dane: a i b czyli teraz trzeba obliczyć wysokość czyli odleglość od powierzchni morza do dna ze wzoru:
    http://bazywiedzy.com/...acie-rownoramiennym-1.png

    Wynik: 1.9843 km

    Piszcie do mnie per ty z małej litery

    1. Żle policzyłem , digiter 8/12/19 17:35
      Boki b będą dłuższe bo czas będzie dłuższy. Trzeba policzyć całkowity czas czyli czas sygnały między statkami w linii prostej + 4s dodatkowo. Jeśli autor miał na myśli że pierwszy sygnał między statkami przenosi się w linii prostej po wodzie to trzeba dodać 3s czyli boki b w sumie:
      7s * 1,5km = 10,5 km
      b= 5,25 km
      Reszta pozostaje taka sama

      Wariant 2:
      Statek 1 odebrał sygnał od statku 2 przez dzwięk w powietrzu wtedy prędkość roznoszenia się dwieku jest mniejsza niż w wodzie i wynosi 1,224 km/s

      Piszcie do mnie per ty z małej litery

  3. @up , Wedelek 8/12/19 17:29
    Pierwsze zadanie w normalnych warunkach byłoby najtrudniejsze. Zakładam jednak, że bierzemy najprostszy możliwy scenariusz (uproszczony) i po prostu wyliczamy prędkość rozchodzenia się dźwięku w powetrzu, a następnie porównujemy do tego co dzieje się w wodzie. Haczyk w tym, że dźwięk musi się odbić od dna, więc pokonuje większą odległość niż fala która dotarła powietrzem. Trzeba sobie rozrysować trójkąt na którego wierzchołkach mamy dwa statki i dno morza. Wiedząc jaką sumaryczną długość mają oba ramiona możemy wyliczyć nasze h w trójkącie, które jest de facto głębokością morza.

    Reszta zadań to to samo, z tym, że najpierw liczymy ile czasu zajmie sam upadek ciała na dno. Tutaj podstawiamy do wzoru upadku swobodnego, a potem analogicznie jak w zadaniu nr. 1 korzystamy ze wzoru rozchodzenie fali w ośrodkach.

    Potrzebne wzory masz poniżej:
    http://www.fizykon.org/...yka_predkosc_dzwieku.htm
    http://www.fizykon.org/...zuty_spadek_swobodny.htm

    PS: Nie rób tego sam. Niech dzieciak sam sobie wyliczy. Ty mu tylko wytłumacz co i jak.

    "Tylko dwie rzeczy są nieskończone:
    wszechświat oraz ludzka głupota..."

  4. dzięki za podpowiedzi , Raffi 8/12/19 18:06
    a na co wpływa różna masa spadających rzeczy bo we wzorze na drogę jest tylko (g2*t)/2 czyli po kiego ta masa w opisie zadań

    1. masa tutaj robi za zmyłkę , Master/Pentium 8/12/19 19:10
      :-), akceleracja w polu grawitacyjnym nie zależy od masy, oczywiście przy rzeczywistych obiektach jest jeszcze tarcie atmosferyczne.
      PS. Te zadania nie są IMHO hardcorowe, 2 i3 jest banalne, te ze statkiem trochę by mnie zajeło

      Nie ma tego złego , co by się w gorsze
      obrócić nie mogło - jak nie wierzysz
      włącz komputer :-)

      1. zadanie 2 , DrLamok 8/12/19 19:41
        s = 0.5 * g * t&#178;

        z tego czas po jakim kamień spadnie 320 metrów

        t=sqrt(s/(0.5*9.81))
        t= 8.077 sekundy

        czas po jakim odgłos uderzenia wróci do chłopców
        320/343 = 0.933 sekundy

        odpowiedź 9.01 sekundy

        1. miało być pod głównym lol , DrLamok 8/12/19 19:41
          ...

        2. we wzorze jest , DrLamok 8/12/19 19:43
          t kwadrat

  5. 1 zadanie ma 2 rozwiązania.. , DrLamok 8/12/19 18:22
    sygnał biegnący powietrzem leci zawsze 13.12sekundy (4500m / 343m/s)

    jako że wiemy tylko tyle że drugi statek otrzymuje 2 sygnały dźwiękowe w odstępie 4 sekund.. a nie wiemy który sygnał dotarł pierwszy..

    jeśli sygnał wodą dobiega do drugiego statku 4 sekundy szybciej to:
    9.12s * 1481m/s = 13507m
    z tego masz trójkąt 4500 - 6753.5 - 6753.5
    i jego wysokość (tzn głębokość dna 6367m)

    jeśli sygnał wodą dobiega do drugiego statku 4 sekundy później to:
    17.12s * 1481m/s = 25355m
    z tego masz trójkąt 4500 - 12677.5 - 12677.5
    i jego wysokość (tzn głębokość dna 12476m)

    nauczyciel zapewne będzie chciał to pięknie wyprowadzone a nie tak policzone na kolanie i zaokrąglone...

  6. 3 zadanie chyba najtrudniejsze , DrLamok 8/12/19 20:53
    s = droga
    t1 = czas spadania
    t2 = czas powrotu dźwięku

    wiemy że t1 + t2 = 5.5 sek
    wiemy że droga jest ta sama

    s = 0.5 * g * t1^2
    s = t2 * 343m/s
    s = (5.5 - t1) * 343m/s

    0.5*g*t1^2 = (5.5 - t1) * 343

    po uproszczeniu

    4.905t1^2+343t1&#8722;1886.5=0

    dostajesz 2 odpowiedzi
    t1=5.1244713843115965,&#8722;75.05311562488244

    czas raczej ujemny nie będzie.. więc

    t1 (czas spadania kamienia) = 5.1245s
    t2 (czas powrotu dźwięku) = 5.5 - 5.1245 = 0.3755s

    wstawiamy do wzorów na drogę

    s = 0.5 * 9.81 * 5.1245^2 = 128.8m
    s = 0.3755 * 343 = 128.8m


    więc głębokość to 128.8metra

    1. kocham tego boarda , DrLamok 8/12/19 20:55
      jak byś nie próbował to i tak kaszanka się pokazuje...

    2. ale to 8 klasa i zaraz równanie kwadratowe :) , Raffi 9/12/19 18:38
      trzeba poważnie pogadać z tym panem od fizyki

      niech sobie jaj nie robi

      1. nie wiem jaki jest teraz poziom , Master/Pentium 9/12/19 18:42
        za moich czasów w 8smej klasie takie równanie nie było zjawiskiem nadzwyczajnym.

        Nie ma tego złego , co by się w gorsze
        obrócić nie mogło - jak nie wierzysz
        włącz komputer :-)

        1. no ja równania kwadratowe miałem dopiero w szkole średniej , Raffi 9/12/19 19:12
          czyli okolicach 92 roku :)

        2. dopytałem gówniarza , Raffi 9/12/19 19:14
          i na matmie nie było jeszcze równań kwadratowych
          a jakiegoś uproszczenia nie widzę

      2. pamiętam jak w 8 klasie , Demo 9/12/19 21:56
        przyszedł facet na zastępstwo 1h z matmy i zamiast normalnie prowadzić programowo to pokazywał matematyczne ciekawostki. Ta co zapadło mi w pamięć, to: "nie wszystkie liczby podniesione do kwadratu dają liczbę dodatnią, są np. liczby zespolone".

        I to co mi nie dawało spokoju to fakt: po jakiego penisa nam się tłucze, że WSZYSTKIE podniesione do kwadratu dają +. Serio, dla gówniaka w podstawówce właśnie zawaliły się podstawy matmy i w ogóle systemu nauczania. Skoro tu wciskają kita, to może jest tam gdzieś dalej inna matematyka- PRAWDZIWA...Eh, to były czasy.

        napisalbym swoj config,ale sie nie
        zmiescil:(

    3. 3 zadanie - wersja dla współczesnego ośmioklasisty , DrLamok 9/12/19 21:40
      z kawałkiem kartki i wykresem co się dzieje np co 10 lub 20 metrów

      skala pionowa sekundy
      skala pozioma głębokość jamy

      na 5.5 sekundy rysujesz poziomą kreskę czyli wykres y= 5.5
      na tym rysujesz drugi wykres przedstawiający SUMĘ czasów spadania kamienia i powrotu dźwięku z tej samej głębokości... tam gdzie wykresy się przetną masz punkt pokazujący głębokość jamy dla sumy czasów 5.5 sekundy

      s = 0.5 * g * t1^2
      z tego
      t1 = sqrt(s/(0.5*9.81) -> czas spadania

      s = t2 * 343
      z tego
      t2 = s/343 -> czas powrotu dźwięku

      dodajesz oba do siebie i masz funkcję y = sqrt(s/(0.5*9.81) + s/343

      liczysz wartości powiedzmy co 10 albo 20 metrów aż suma czasów przekroczy powiedzmy 6 sekund
      zaznaczasz wartości na wykresie.. rysujesz krzywą i tam gdzie krzywa przecina się z tą y=5.5 odczytujesz przybliżoną wartość na poziomej skali...

      https://imgur.com/a/ojYe4Qy



  7. i pomyśleć, że miałem 5 z fizyki , okobar 9/12/19 08:21
    a do zadania 1 od razu użyłbym echosondy....

    AMD 3800+ 2.01GHz 3.00 GB RAM
    GF 7600 GS, M2N4 SLI
    Win XP SP3

    1. No i dobrze byś zrobił , Wedelek 9/12/19 11:24
      Jw.

      "Tylko dwie rzeczy są nieskończone:
      wszechświat oraz ludzka głupota..."

    2. a to nie lepiej , Demo 9/12/19 11:47
      odczytać z map morskich :D?

      napisalbym swoj config,ale sie nie
      zmiescil:(

      1. może , GULIwer 9/12/19 12:11
        z geografii miał 2 i nie wiedziałby gdzie szukać ;)
        W tym zadaniu wychodzą dwie głębokości przy czym jedna większa niż Rów Mariański także dzieciak przy odpowiedzi mógłby się zapytać nauczycielki czy na Ziemi te statki płyną i niech się nauczycielka domyśla czemu o to pyta ;)

        I'm only noise on wires

        1. też miałem 5 , okobar 10/12/19 12:36
          ale nie chciałoby mi się na mostku szukać map, jak teraz wszystko w kompie by było... :P

          AMD 3800+ 2.01GHz 3.00 GB RAM
          GF 7600 GS, M2N4 SLI
          Win XP SP3

          1. a mapy w kompie to co? , Demo 10/12/19 13:10
            Pewnie w ogóle 1 komp chodzi odpalony tylko z mapami.

            napisalbym swoj config,ale sie nie
            zmiescil:(

            1. a możliwe, dawno na mostku byłem , okobar 10/12/19 13:32
              wszystko zależy jeszcze jaki statek, może Symphony of the Seas, może Francisko, a może MSC Gulsun?

              zawsze to może być poczciwy Jurand...

              AMD 3800+ 2.01GHz 3.00 GB RAM
              GF 7600 GS, M2N4 SLI
              Win XP SP3

              1. ostatni raz na mostku byłem , Demo 10/12/19 14:31
                w Harpoon na amidze...czyli pewnie z 25 :P

                napisalbym swoj config,ale sie nie
                zmiescil:(

  8. Jak ktoś lubi się bawić w takie zadania , NimnuL-Redakcja 10/12/19 10:34
    to polecam https://brilliant.org/daily-problems/
    Wiele jest bardzo ciekawych i wymagających ... można sobie przypomnieć sporo wiedzy ze szkoły.

    Gdyby nie wymyślono elektryczności,
    siedziałbym przed komputerem przy
    świeczkach.

  9. dzięki za pomoc --> jest 5ka za drgania i fale , Raffi 11/12/19 17:56

    tych dziwnych zadań nie było na szczęście

    1. żadne dziwne , DrLamok 12/12/19 12:44
      to zadania pobudzające do logicznego myślenia...

    2. jakie dziwne , Master/Pentium 12/12/19 16:53
      takich zadań do miało się dziesiątki na fizyce. Nic szczególnego, odrobina myślenia+tablice fizyczne (szkoda pamiętać każdy wzór).

      Nie ma tego złego , co by się w gorsze
      obrócić nie mogło - jak nie wierzysz
      włącz komputer :-)

  10. .......... , kemilb 25/12/19 22:21
    ...........

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL