Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
B O A R D
   » Board
 » Zadaj pytanie
 » Archiwum
 » Szukaj
 » Stylizacja

 
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
OBECNI NA TPC
 
 » Martens 02:31
 » Ad@mus 01:45
 » Visar 01:26
 » Zbyszek.J 01:11
 » cVas 01:03
 » rainy 01:02
 » Rybeck 00:46
 » SebaSTS 00:45
 » metacom 00:45
 » Fl@sh 00:16
 » rkowalcz 00:13
 » Remek 00:12
 » rzymo 00:05
 » Brauni 00:00
 » biEski 23:58
 » selves 23:58
 » PCCPU 23:57
 » GULIwer 23:55
 » jenot 23:51
 » tian 23:49

 Dzisiaj przeczytano
 3086 postów,
 wczoraj 25539

 Szybkie ładowanie
 jest:
włączone.

 
ccc
TwojePC.pl © 2001 - 2024
A R C H I W A L N A   W I A D O M O Ś Ć
    

(OT - moto) Olej silnikowy 0W20 vs 5W30 - jakie za i przeciw? , JE Jacaw 26/10/21 09:51
Od pół roku mam nowe auto Suzuki Vitara i mam pewien dylemat. Wprawdzie temat był poruszany na forum Suzuki, ale wiem, że jest tu kilku miłośników motoryzacji i chętnie poznam też Waszą opinię.

Otóż chodzi o to, że producent zaleca stosowanie do silnika 1.4 BOOSTERJET (K14D - miękka hybryda) olej 0W20, natomiast Suzuki Polska oraz ASO stosują 5W30. Ludzie z forum Suzuki pytali też przedstawicieli Suzuki z Węgier (tam auto jest produkowane) i Niemiec i tamci odpowiadali, że zalecany jest 0W20. Przy czym 5W30 też jest dopuszczony przez producenta.

Suzuki Polska jednak zdecydowanie twierdzi, że na nasze warunki klimatyczne i drogowe (cokolwiek przez to należy rozumieć) lepszy jest 5W30.

Ponoć Ci którzy na własną rękę wymusili zastosowanie 0W20 zauważyli nieco niższe spalanie i lepszą kulturę pracy. Jednak pojawiają się też opnie, że owszem 0W20 będzie bardziej ekonomiczny i lepszy na bardzo niskie temperatury (patrz Suwałki i okolice), ale za to 5W30 może być bezpieczniejszy przy dużym obciążeniu i wyższych temperaturach bo tworzy grubszy film olejowy.

I jestem ciekaw, czy macie jakieś zdanie w tej sprawie?

Z góry dziękuję za wszelkie opinie.

Socjalizm to ustrój, który
bohatersko walczy z problemami
nieznanymi w innych ustrojach

  1. Dokładnie to samo w Mazdzie 3 , DrLamok 26/10/21 10:15
    Zalecany niby 0W20... ASO leje 5W30.
    Jako że mało jeżdżę (maks 5000-7000 kilometrów rocznie) to do ASO go oddaje raz na 2 lata... a pomiędzy sam zmieniam olej i filtry.. Ja leję Petronas 0W-20.... oni leją 5W-30.... różnica w spalaniu czy kulturze pracy jest pomijalna...

    czasem producenci stosują myki z rzadkim olejem żeby się zmieścić w niższej kategorii emisji spalin przy homologacji modelu... Tu w UK (pewnie w innych krajach Europejskich też) były widełki do 120g/km gdzie podatek drogowy to 30 funtów na rok... powyżej już był skok na bodaj 140 na rok... no i sporo samochodów jest specjalnie pod to przygotowanych... właśnie Mazda 3 jest w tej kategorii... 119g/km sztucznie wyrobione... rzadki olej, elektronicznie ograniczona moc powyżej 4500 obrotów (kropka w kropkę ten sam silnik jest w wersji 120 konnej jak i 165 konnej - ten w 120 konnej ma elektroniczny kaganiec by zmniejszyć emisję).

    Tak więc... z tym co producent zaleca... to może być czasem tak że on musi oficjalnie zalecić :)

    1. Właśnie... , JE Jacaw 26/10/21 10:31
      ...dlatego jestem ciekaw opinii.

      Bo niestety z uwagi na te wszystkie normy EKO to już nie można polegać na tym co producent zaleca. W moim przypadku np. podpowiedź zmiany biegów jest ustawiona zdecydowanie pod normy ECO i tu już nawet ASO zaleca aby się tym nie sugerować, bo nie jest to dobre dla silnika.

      Socjalizm to ustrój, który
      bohatersko walczy z problemami
      nieznanymi w innych ustrojach

  2. 0W20 jest jak woda po rozgrzaniu , PaszkfiL 26/10/21 10:28
    nie wyobrażam sobie wlać tego do silnika jakiego kolwiek, czy nowego czy używanego czy seryjnego czy podłubanego jak w moim przypadku.

    5w30 wg mnie tu bedzie miał sens.

    w swoim powienienec lać 5w40 wg fabryki, ale z racji że jest podłubany z 210 na 375hp przeszedłem na 10w60

    o([-_-])o ..::Love::BaSS::..

    1. Niby tak... , JE Jacaw 26/10/21 10:33
      ...ale za to przy niskich temperaturach lepiej i łatwiej smaruje, a chyba zimne starty są najbardziej szkodliwe dla silnika.

      Socjalizm to ustrój, który
      bohatersko walczy z problemami
      nieznanymi w innych ustrojach

      1. niby tak i niby nie... , PaszkfiL 26/10/21 10:43
        na zimnym motor chwile dłużej poklepie, zasada jest prosta. po odpaleniu na geśtszym oleju nim dociśniesz gaz odczekaj aż sie olej rozejdzie :)

        o([-_-])o ..::Love::BaSS::..

    2. czekaj, a to nie Tobie , Demo 26/10/21 10:36
      zakosili zmodowanego Seata i znalazłeś na ogłoszeniach części z niego? Jeśli tak, jak się ta akcja skończyła i jakie teraz autko podłubałeś?

      napisalbym swoj config,ale sie nie
      zmiescil:(

      1. a i owszem mi. , PaszkfiL 26/10/21 10:58
        Jak sie sprawa zakończyła ? Otóz nie zakończyła sie, 29.07.2021 minęło 6 lat, sprawa utknęła między prokuraturą a sądem, przerzucają sie papierkami z takich czy innych powodów, obecnie pisze skarge na przewlekłośc i bede ją składał do sądu. Dla mnie to jest jakaś kompletna bzdura, są złodzieje złapani, są paserzy złapani, jest przyznanie się do winy ale nie ma sprawy na wokandzie... targają mną naprawde różne emocje i mam świadomość że nie odzyskam hajsu za auto, jedyna nadzieje w skardze na przewlekłośc gdzie może uda sie wyrwać od 2 do 20k pln - niestety z budżetu państwa za co wszystkich podatników przepraszam.

        Jakie teraz autko podłubałem ?
        W zasadzie dłubie dwa, pierwsze to Volvo 850 T5 (włoskie 2 litry 210hp - jeszcze nie wystrojone ale ze zrobionym wydechem 2.75cala, wiekszym turbo, wtryskami 630cc, ic i dolotem, zostało dołożyć ECU Mastera Classic standalone ECU i wystroić, celuje w jakieś 350-400hp jak piec pozwoli, albo sie rozleci :D) i tym jeżdze sobie po zlotach w całej polsce i czasem wyskocze za granice
        https://www.instagram.com/paszkfil/


        a na codzień mam golfa 5 GTI z 2009 roku z USA (ostatni rzut produkcyjny) z silnikiem o oznaczeniu CCTa który był montowany w golfach 6 GTI na łańcuchu. typ silnika to ea888 bez problemu olejowego (nie żre jak wcześniejsza generacja np BWA) seryjne wtryski obrabiaja 400hp, zmienione turbo i IC na te z audi s3, karbonowy dolot powietrza, wydech 2,75 cala, relokacja DVki przed silnik oraz zmiana hamulców przód na brembo 6tłoków z tarcza (jak dobrze pamietam) 360mm. Program silnika i skrzyni (dsg dq250) robiony przez compsport. 100-200 robi poniżej 11sekund. Opony założyłem Kumho Ecsta - świetnie trzymają tą moc, plus felgi sparco (8kg sztuka) co dla mnie i wg mnie jest bardzo kluczowe dla osiągów. Bardzo przyjemnie sie tym jeździ, spalanie nie zabija (choć musze lać 98 bo tak było strojone, inaczej na 95 mam wyloty zapłonu, spalanie stukowe) w trasie na tempomacie jadąc 100 spalanie mam około 7,5 w trybie mieszanym w pokazuj 10,5. Seryjna procedura startu jest totalnie do dupy, lepiej jestem w stanie wystartować bez niej. w przyszłym sezonie pewnie sie pokusze o pojeżdzawki na silesia ring hot hatch :)

        Niestety, nie potrafie miec seryjnego samochodu ,-)

        o([-_-])o ..::Love::BaSS::..

        1. miałem pewną sprawę sądową , Demo 26/10/21 11:24
          od początku miałem podpisane przyznanie się do winy przez oskarżonego, sprawa trwała 3 lata. Moja pani prawnik (prawniczka, prawaczka :D?) złożyła wniosek i dostałem za przewlekłość 50% kwoty o którą wnioskowałem od oskarżonego.

          napisalbym swoj config,ale sie nie
          zmiescil:(

          1. bardzo bym chciał , PaszkfiL 26/10/21 11:38
            żeby udało sie co kolwiek ugrać przewlekłością. Inną sprawa jest fakt, żę np 30tyś dziś i 30tyś 6 lat temu to kompletnie inna wartość pieniądza.

            o([-_-])o ..::Love::BaSS::..

    3. +100 , Artaa 26/10/21 12:30
      jw.

    4. sprawdz maila z profilu , Kosiarz 27/10/21 10:17
      ;)_

      Ale urwal...

  3. u mnie zalecany 5W20 , Demo 26/10/21 10:30
    i taki stosuję. Zero problemów.

    napisalbym swoj config,ale sie nie
    zmiescil:(

  4. 5,7 litra 0W30 , bajbusek 26/10/21 10:43
    leją mi w ASO Seata ...
    oznaczenie: GS55545M9EUR

    1. Seat z silnikiem 5.7 czy co? , Demo 26/10/21 10:45
      123

      napisalbym swoj config,ale sie nie
      zmiescil:(

      1. 5,7litra , PaszkfiL 26/10/21 11:17
        wchodzi do pustego układu.

        o([-_-])o ..::Love::BaSS::..

        1. bingo :) , bajbusek 26/10/21 15:06
          silnik to dosc wysrubowane 2 litry @360 KM / 480 NM z podkreconym automatem

          1. leon cupra ? , PaszkfiL 26/10/21 15:14
            stage 1 ? :)

            o([-_-])o ..::Love::BaSS::..

          2. tak czy siak , PaszkfiL 26/10/21 15:16
            zblizone mocowo (hp i nm)

            chętnie bym się z Tobą złpał na "niemieckiej" autostradzie :) tu chyba kluczowe by były koła a raczej ich waga oraz opony bo dedukuje, że masz dsg :)

            o([-_-])o ..::Love::BaSS::..

            1. a to ja priva rzucam na maila , Demo 26/10/21 15:36
              123

              napisalbym swoj config,ale sie nie
              zmiescil:(

              1. check mail , PaszkfiL 26/10/21 15:49
                :D.

                o([-_-])o ..::Love::BaSS::..

            2. tak jest , bajbusek 26/10/21 16:23
              123

  5. 0w20 , elliot_pl 26/10/21 10:56
    to woda po parowkach. Inna sprawa, ze niektore silniki sa tak ciasno pasowane, ze lanie np. 10w60 to zabojstwo

    Na 0w20 bym sie nie odwazyl autostrada pocisnac bo tylko kwestia czasu az panewa zastuka.

    momtoronomyotypaldollyochagi...

    1. hujdaj i30 n cup , PaszkfiL 26/10/21 11:00
      ten jest jak dobrze pamiętam ciasno spasowany i leje sie tam 0w20 ale mimo wszystko, to wciąż woda.

      Swoją drogą zastanawiam sie ile wynosi interwał wymiany oleju przy 0w20 ... 10k ?
      u siebie wymieniam co 8k dla świetego spokoju.

      o([-_-])o ..::Love::BaSS::..

      1. u mnie w 5.7 hemi- 8k km , Demo 26/10/21 11:19
        dla mocno tyranych np. policja 4k km.

        napisalbym swoj config,ale sie nie
        zmiescil:(

        1. cięzko mi uwierzyć , PaszkfiL 26/10/21 11:41
          że policja wymienia olej i filtry co 4k, chyba że nie mówimy o Polskiej policji ,-)

          o([-_-])o ..::Love::BaSS::..

          1. to dane z książki do auta , Demo 26/10/21 11:42
            a co w USA robią to nie mam pojęcia. Przecież tam takie odległości są, że pewnie 1/ miesiąc na miękko by musieli wymieniać :D

            napisalbym swoj config,ale sie nie
            zmiescil:(

            1. w takich sytuacjach przypomina mi sie ten watek :) , Kenny 26/10/21 12:36
              https://forum.octaviaclub.pl/...ania-skody-octavii

              Przeglady co 15k - jeden przeglad w poniedzialek, drugi w nastepny piatek ;)

              .:Pozdrowienia:.

              1. to mi przypomina , ili@s 26/10/21 22:37
                jak sprzedalem transita 9 miejscowego kolesiowi i ten po 3 tyg. z pretensjami do mnie, ze mu panewka pekla i silnik do remonyu przez to ze mu powiedzialem ze olej byl 2 miesiace wczesniej zmieniany a teraz mechanik mu powiedial ze przez zuzyty olej poszlo sie walic. Okazalo sie ze w tym czasie jezdzil do niemiec wozac ludzi na 3 kierowcow w te i spowrotem i zrobili 24 tys km !!!!! bez zmiany oleju bo olej raz na rok sie przeciez zmienia...

                1. janusz biznesu , sred 14/11/21 19:41
                  i do tego z pała z fizyki

      2. Nie pamiętam teraz dokładnie... , JE Jacaw 26/10/21 11:31
        ...ale Suzuki chyba zaleca (dla normalnych warunków) chyba co 15 lub 20 tys. km lub co 1 rok.

        Natomiast z tego czytałem wynika, że Suzuki trzyma się jeszcze w miarę krótkich interwałów, bo teraz jest "moda" na wydłużanie okresów przeglądów i niekiedy są to przebiegi 30 tys. km i co 2 lata.

        Socjalizm to ustrój, który
        bohatersko walczy z problemami
        nieznanymi w innych ustrojach

        1. z silnikowym to akurat nie problem , Demo 26/10/21 11:34
          bo próbkę możesz pobrać i zobaczyć w jakim stanie. Był natomiast materiał w "Miłośnicy 4 kółek" gdzie badali olej w skrzyni automatycznej BMW po 20k km. Wg producenta daleko do wymiany, a stan oleju był tragiczny. Czyżby planowane postarzanie produktu żebyś musiał wymienić?

          napisalbym swoj config,ale sie nie
          zmiescil:(

        2. a ja z doświadczenia , PaszkfiL 26/10/21 11:40
          zasugeruje wymiany maks co 10-12 i lanie oleju który jest sensowny a nie najtańsze gówno bo przecież "to tylko olej" :)
          czasem zrzucić miske, zajerzeć do smoku, skontrolwać odme i cieszyć sie sprawnym i zadbanym silnikiem przez lata.

          Z moich obserwacji jak czasem wymieniam olej komuś to sie za głowe łąpie jaki syf tam zlewam i jak bardzo ten olej jest przepracowany.

          o([-_-])o ..::Love::BaSS::..

          1. oil cather wg Ciebie ma sens? , Demo 26/10/21 11:44
            123

            napisalbym swoj config,ale sie nie
            zmiescil:(

            1. w seryjnym piecu ? , PaszkfiL 26/10/21 11:48
              nie. Po cholere ? odma daje sobie z tym świetnie rade. Swoją drogą u siebie też nie mam mimo ze mocy "wincyj"

              o([-_-])o ..::Love::BaSS::..

          2. Pomyślę , JE Jacaw 26/10/21 11:55
            A co masz na myśli sensowny? We wcześniejszym aucie (Hyundai i20) przez 10 lat lałem Shell 5W30 i nie było problemów, w obecnym mam wlany przez ASO Total 5W30 C3. Czy to są sensowne oleje według Ciebie?

            Co do reszty to, hmm... ja jestem tylko zwykłym użytkownikiem auta, które obecnie jest na gwarancji, więc siłą rzeczy zdaję się na ASO i warunki gwarancji, a potem się zobaczy. Przy czym ja żadnych tuningów nie planuję, a styl jazdy mam raczej względnie spokojny.

            Socjalizm to ustrój, który
            bohatersko walczy z problemami
            nieznanymi w innych ustrojach

            1. tak, to są sensowne oleje , PaszkfiL 26/10/21 11:59
              jeśli nie są olejami longlife w których cholera wie dlaczego ASO sie tak lubują :D
              Nie trzeba planować tuningów by dbać o silnik. a wielu o niego zwyczajnie nie dba.

              o([-_-])o ..::Love::BaSS::..

              1. dość powiedzieć, że kupa ludzi jeździ , Demo 26/10/21 12:03
                z żółtym check eng, bo jak nie czerwony to można :D

                napisalbym swoj config,ale sie nie
                zmiescil:(

    2. tak jest , Artaa 26/10/21 12:35
      to nie są oleje to są środki ekologiczne dla producentów aby pochwalić się niskim spalaniem

  6. Ja bym lał ten co zaleca producent w instrukcji , DJopek 26/10/21 10:59
    Z drugiej strony myślę że jakbyś jeździł tym autem i 20 lat to pewnie różnicy nie poczujesz Ty, ani Twój silnik...

    Ja mam oryginał 0W20 do mojego silnika i taki leję.

    1. kwestia , elliot_pl 26/10/21 11:08
      czy dajesz w palnik na autostradzie i jak silnik wyglada w srodku. Trzeba by zdjac pokrywe zaworow i by sie okazalo czy to dobry olej czy szmelc :)

      momtoronomyotypaldollyochagi...

      1. druga kwestia , PaszkfiL 26/10/21 11:12
        jaki to silnik pojemność/moc bo moze sie okazać że zwyczajnie nie ma czym dać w tel palnik :)

        o([-_-])o ..::Love::BaSS::..

        1. 3,6 Pentastar V6 290KM , DJopek 26/10/21 11:59
          Nie jest to demon prędkości ale daje radę do tej budy ;-)

          1. czyli jest czym nadepnąć w razie potrzeby :) , PaszkfiL 26/10/21 12:11
            trzy znaki

            o([-_-])o ..::Love::BaSS::..

      2. Uzupełnienie , JE Jacaw 26/10/21 11:22
        Moje pytanie dotyczy normalnego, seryjnego samochodu o przeciętnej mocy i pojemności (silnik 1.4 i 129KM), który służy do normalnej i raczej spokojnej jazdy. Wolałbym nie skupiać się na przypadkach ekstremalnych. :-)

        Mechanik ze mnie żaden i mogę bazować tylko na tym, co wyczytam, obejrzę lub usłyszę. I właśnie m.in. trafiłem na tezę, że teraz silniki (m.in. z powodu norm EKO) są tak ciasno spasowane, że taki rzadki olej jest im potrzebny. Jak już wspomniałem, niektórzy twierdzą, że po zalaniu 0W20 odczuli lepszą kulturę pracy i zauważalnie niższe spalanie. Oczywiście może to być efekt placebo i zastanawiam się, czy przy następnym przeglądzie zaufać bardziej temu co radzi ASO (i Suzuki Polska), czy temu co radzi producent (i m.in. przedstawicielstwa z Węgier i Niemiec).

        Socjalizm to ustrój, który
        bohatersko walczy z problemami
        nieznanymi w innych ustrojach

  7. ojeje zaczynają się od 5W40 ;-) , Artaa 26/10/21 12:33
    te o które pytasz to woda...

    masz oczywiście wybór 5W40 5W50 0W40 ;-)

    i zmieniaj max co 15tys

    1. tu masz niezły olej , Artaa 26/10/21 13:11
      https://filtrytotu.pl/...olygen-5w-50-1l-2542.html

  8. a po ilu km , RoBakk 26/10/21 12:51
    producent zaleca "wymianę" oleum ? ;)

    Najlepszym sposobem zamawiania
    piwa jest powiedzenie: Ubik

    1. Nie pamiętam dokładnie , JE Jacaw 26/10/21 13:14
      Ale to było 15-20 tys. km lub co 1 rok.

      Socjalizm to ustrój, który
      bohatersko walczy z problemami
      nieznanymi w innych ustrojach

      1. ano właśnie , RoBakk 26/10/21 13:19
        producenci (niektórzy) tak teraz zalecają, nawet po 20-30 tys. km co według fachowców jest zbrodnią na nowym silniku.

        Najlepszym sposobem zamawiania
        piwa jest powiedzenie: Ubik

        1. nie tylko fachowców , Artaa 26/10/21 14:15
          każdego kto ogarnia fizykę i ma zdrowy rozsądek...

      2. Dla mojego auta producent i ASO bredzi o 30k km / 1 rok , NimnuL-Redakcja 26/10/21 15:14
        nawet ASO temu wtóruje ...
        ... mimo wszystko wymieniam co max .10k zwykle 6-8k km, ale znam też takich, co przy tym samym silniku wymieniają nawet raz na 2 lata, żeby dobić do limitu zalecanego przebiegu 30k km.

        Gdzieś mi się o oczy obiło, że BMW zaleca co 2 lata lub 35k km ... czyli do końca gwarancji, a po gwarancji się nie znamy :)

        Gdyby nie wymyślono elektryczności,
        siedziałbym przed komputerem przy
        świeczkach.

        1. I te , Franz 27/10/21 07:43
          6-8K to bardziej rok użytkowania pewnie ? Jak ktoś mało jeździ to robi co rok niezależnie od przebiegu przecież.
          Dylemat pojawia się jak robisz np. 18K rocznie i producent pisze o wymianie co 20K

          Jest źle a będzie jeszcze gorzej.
          Niedługo nas z ujni europejskiej
          wyrzucą.

          1. Różnie , NimnuL-Redakcja 27/10/21 08:15
            kilka wymian robiłem po ~6-8k km i ~6 miesiącach (w latach, w których robiłem 12-15k km rocznie).
            Jeśli rocznie robię około 8k km to wymieniam po 12 miesiącach.

            Gdyby nie wymyślono elektryczności,
            siedziałbym przed komputerem przy
            świeczkach.

            1. No właśnie , Franz 27/10/21 10:37
              I auto i tak zmienisz po 4-8 latach max zapewne no dobra jak już się będziesz nim katował dłużej to powiedzmy że 10 lat.
              Przy takich przebiegach to zmiany oleju co pół roku to tylko nadgorliwość, fanaberia i nie ma na nic wpływu. Co roku czy tam 15K to jak ktoś dba.
              Znam babkę co sprzedała 5 letnie auto na fabrycznym oleju… i ewentualny problem nie będzie jej.

              Jest źle a będzie jeszcze gorzej.
              Niedługo nas z ujni europejskiej
              wyrzucą.

              1. Auto zostanie w rodzinie , NimnuL-Redakcja 27/10/21 11:18
                lub pójdzie do znajomego - wątpię, żeby poszło do kogoś obcego - ale nie wiem kiedy. Kupowałem je z zamiarem zmiany po 4-5 latach, aktualnie minął 5. rok (i 58tys. km na odometerze) i nie widzę powodów do zmiany - nic lepszego nie potrzebuję, a obecne auto jest jak nowe. Być może będę nim jeździł kolejne 5 lat, a później zostanie w rodzinie lub wśród znajomych. Zdaję sobie sprawę, że jestem nadgorliwy w kwestii serwisu. Materiały eksploatacyjne też wymieniam nieco wcześniej niż zalecane. Chce ktoś kupić letnich Michelin Energy Saver 205/60 92H R16 DOT1622? ;-)

                Gdyby nie wymyślono elektryczności,
                siedziałbym przed komputerem przy
                świeczkach.

  9. twoj wybor , wrrr 26/10/21 19:11
    albo ufasz ASO (zobacz jaki klimat jest w JP a tam tego jezdzi pelno bo to ichniesze auta dla Kowalskiego vel Suzukiego), albo lejesz co producent zaleca... 0w20 jest latwo dostepne (np. reklamowanej w instrukcji marki Shell: https://sklepshell.pl/...e-silnikowe&filter=26), gorzej jest z 0w16 ktore tez Suzuki zaleca w innych silnikach, a 0w20 czy 5w30 dopuszcza... ASO leje to co ma kupione hurtem i tylko to rekomenduje bo to jest biznes i musza miec zimna krew... a nie ze nie masz oleju na stanie i nie wymienisz na premierze modelu tuz po dotarciu, czyli po 2tys km wg. instrukcji (taka byla sytuacja z 0w16 w 2017 roku gdy wchodzil Ignis i Swift)

    1. Problem właśnie w tym, że nie wiem komu bardziej ufać , JE Jacaw 26/10/21 20:00
      Niby producent wie lepiej, ale w związku z normami ECO zalecenia producenta też nie zawsze muszą być najlepsze - patrz sprawa wskaźnika zmiany biegów. Z drugiej strony mamy ASO, ale też całe Suzuki Polska, które oficjalnie zaleca 5W30.

      Z trzeciej strony Suzuki Węgry i Niemcy jednak polecają 0W20, przy czym na zapytanie jednej osoby z forum Suzuki o 5W30 Suzuki Węgry odpowiedziało tak: "Jak wspomnieliśmy w naszym poprzednim liście, fabrycznym zaleceniem dla Twojego pojazdu jest olej silnikowy Ecstar 0W-20. Jednak podana przez Pana lepkość jest również odpowiednia i nie spowoduje uszkodzenia silnika. (5w30)"

      W samej instrukcji Suzuki podaje 0W20 jako zalecany, ale 5W30 też jest dopuszczony. No i jak widać na boardzie wiele osób jest dość sceptyczna do 0W20.

      Socjalizm to ustrój, który
      bohatersko walczy z problemami
      nieznanymi w innych ustrojach

      1. pamietaj tylko ze to , wrrr 26/10/21 20:25
        TPC, a nie forum mechanikow :)

        masz wspolczesny silnik projektowany pod rzadki olej, ktory wytrzyma gestszy do pewnego poziomu, i oczywiscie mozesz go zalac od razu jak chcesz - dawniej gestszy lalo sie dopiero jak natrzaskales przebiegu i silnik sie pocil albo halasowal

        k12c z 0w20 od 2kkm przebiegu (fabrycznego 0w16 nie bylo w PL) przy aktualnie chyba 75k miejskich kilometrow pod glownie kobieca noga (ktora moze nawet czasem stosuje sie do eko porad kiedy zmieniac biegi, ale pod gorke podjezdza na tym ktory jej serce podpowiada, nie wazne ze cos telepie:), kompletnie nic sie nie dzieje (pod maske sie zaglada zeby dolac plynu spryskiwaczom...), a auto widzi tez regularnie czerwone pole gdy mam okazje je przedmuchac... kto wie, moze przy 100kkm wybuchnie bo nie dostalo 5w30 ;)

        1. k12c? , NimnuL-Redakcja 26/10/21 20:42
          cóż to?

          Gdyby nie wymyślono elektryczności,
          siedziałbym przed komputerem przy
          świeczkach.

          1. silnik szerlocku , okobar 26/10/21 21:17
            silnik.... model taki

            AMD 3800+ 2.01GHz 3.00 GB RAM
            GF 7600 GS, M2N4 SLI
            Win XP SP3

      2. FIZYCE , Artaa 26/10/21 21:45
        nic się nie zmieniło w fizyce tarcia od 100 lat...

        olej typu woda nie smaruje wystarczająco...

        za to dla producenta lepiej, bo będzie co naprawiać, a może i silnik wymienić ;-0

        1. Tak i nie , JE Jacaw 26/10/21 23:23
          Zapewne masz rację, że gęstszy olej lepiej smaruje bo tworzy grubszy film olejowy, który trudniej zerwać, ale z drugiej strony przy zimnym starcie (szczególnie zimą) szybciej i lepiej zostanie rozprowadzony ten rzadszy... no i ponoć teraz silniki są ciaśniej spasowane niż kiedyś oraz dostosowane do tych rzadszych olejów.

          Czytałem nieco artykułów o tym i w sumie nie trafiłem tam na jakieś krytyczne uwagi, że niby mechanicy odradzają takie oleje bo są zbyt rzadkie. Inna sprawa, że teraz nie robi się aut tak, aby jeździły 20 lat... no i bądź tu mądry.

          Socjalizm to ustrój, który
          bohatersko walczy z problemami
          nieznanymi w innych ustrojach

          1. Też obstawiam, że niechęć do rzadkich olejów zakorzeniona jest w przeszłości , NimnuL-Redakcja 27/10/21 08:12
            dawniej silniki były pasowane stopami, obecnie technologia wytwarzania jest bardziej precyzyjna. Być może dlatego nadal przeświadczenie, że gęstsze są lepsze jest nadal żywe, podobnie jak opinia z dawnych lat, że opona zimowa powinna być węższa niż letnia.

            Gdyby nie wymyślono elektryczności,
            siedziałbym przed komputerem przy
            świeczkach.

  10. Nie ma czegos takiego? , speed 26/10/21 22:43
    https://imgur.com/a/zF6UA2M

    Stosuj sie do tego i wsystko bedzie OK.
    Tutaj w instrukcji pisze dokladnie gdzie jakiego oleju uzywac n.p ten sam silnik i ten sam samochod tutaj uzywa oleju 0W20 ale juz w Mexyku lub poludniowych stanach 5W30 .Tak ze podnies maske i to co pisze na korku to jest to co silnik potrzebuje.

    1. z reguły nie, a i korki są wymienne , Artaa 26/10/21 22:52
      ;-)

      można wkręcić z dowolnym napisem lub bez

    2. Nie, na korku niczego nie ma , JE Jacaw 26/10/21 23:17
      Natomiast w instrukcji jest. Generalnie jest tam napisane, że można stosować 0W20 i 5W30, ale ten 0W20 jest zalecany. Natomiast, tak jak pisałem, Suzuki Polska i ASO uważają, że na nasze warunki klimatyczne i drogowe niby lepszy jest 5W30.

      Socjalizm to ustrój, który
      bohatersko walczy z problemami
      nieznanymi w innych ustrojach

      1. Jak nie ma to dziwne ale kazdy rynek jest inny. , speed 26/10/21 23:34
        Jak sie nie myle to ten twoj 1.4 l jest z turbo to wedlog tego co pisze suzuki ja bym lal 5W30 .

        1. Tak , JE Jacaw 26/10/21 23:46
          To jest 1.4 z turbo, ale jest to też tzw. miękka hybryda. I Suzuki w wcześniejszym 1.4 z turbo (K14C) zalecało 5W30, natomiast w tym nowym K14D bardziej zalecają 0W20, ale 5W30 też jest dopuszczony.

          Jedna osoba z forum Suzuki zapytała Węgierską filię (tam są te samochody produkowane) o to czy zmiana zalecanego oleju z 5W30 na 0W20 jest podyktowana tylko względami ekologicznymi i dostała odpowiedź, że ponoć nie, bo między wcześniejszym K14C i obecnym K14D są m.in. takie różnice:
          - Zmodyfikowana głowica cylindra,
          - Nowe turbo, inne ciśnienie doładowania,
          - Inny tłok,
          - Całkowicie inny łańcuch rozrządu,
          - Układ EGR.

          Wiesz, wszystko wskazuje na to, że w tym silniku można stosować 0W20 i 5W30, a ja chciałem poznać zdanie boardowiczów. Możliwe, że zdecyduję się na eksperyment, aby spróbować stwierdzić czy dostrzegam różnicę (jak sugerują niektórzy na forum Suzuki). Fabrycznie miałem 0W20, po 1 tys. km był tzw. "zerowy przegląd" i ASO wlało mi 5W30, jak będę miał przegląd roczny to dam wlać 0W20 i zobaczę czy zauważę jakąś różnicę.

          Socjalizm to ustrój, który
          bohatersko walczy z problemami
          nieznanymi w innych ustrojach

          1. Caly pic polega na tym ze roznice miedzy 0W20 a 5W30 sa bardzo male , speed 27/10/21 00:00
            kazdy z tych oleji jest w 100% syntetyk .
            0W cyfra oznacza tylko to ze w temperaturze -50st C bedzie minimalnie mniej lepki od 5W. trzeba tez pamietac o tym ze olej tez w znacznycm stopniu chlodzi podzespoly silnika i czym zadszy tym tepiej to robi . Ja wyczytalem ze suzuki do tego silnika rekomenduje 5W30 i wcale sie nie dziwie temu bo n.p mazda w silniki 2.5l stosuje 0W20 ale ten "sam" 2.5l turbo juz wymaga 5W30 w tych samych warunkach klimatycznych . Ja juz pojezdzilem kilkoma autami z silnikami tutbo i nawet ten najbardziej nowoczesny 1.4l T 153KM tez tutaj wymagal oleju 5W30 Reszta mojego szrotu jezdzi na 0W20 a letni szrot na 5W30. Ja bym lal 5W30 tak pisze suzuki i ja im wierze .

            1. Tak z ciekawości , JE Jacaw 27/10/21 00:12
              Gdzie znalazłeś tą informację, że Suzuki zaleca do tego silnika 5W30? No bo u mnie jak w byk, w instrukcji, Suzuki dla Europy zaleca 0W20, czyżby w Kanadzie Suzuki inaczej zalecało? No, chyba, że u Ciebie nadal sprzedają wersje niehybrydowe z wersją silnika K14C?

              Socjalizm to ustrój, który
              bohatersko walczy z problemami
              nieznanymi w innych ustrojach

            2. Uzupełnienie , JE Jacaw 27/10/21 00:24
              Chyba już wiem, że mówimy o innych silnikach. Ty chyba piszesz o silniku 1.4 lt Boosterjet, czyli to będzie chyba wersja K14C - czyli z turbo, ale bez hybrydy. U nas (i w Europie) obecnie dostępny jest tylko jeden silnik K14D, też z turbo, ale to jest wersja hybrydowa.

              Socjalizm to ustrój, który
              bohatersko walczy z problemami
              nieznanymi w innych ustrojach

              1. wiesz to jest absurdalne aby kazdy pisal co innego , speed 27/10/21 01:40
                anglicy pisza co innego jak niemcy wegrzy tez nie sa jednoznaczni ,korwa co sie dzieje z tymi ludzmi ( dotyczy to silnika K14D).
                Wiesz co ja bym lal ten ktory jest tanszy. Jak masz w instrukcji ze 0W20 lej ten i kropka a jak pisze ze mozna ten i ten to lej ten tanszy. Ja napisze ze swojego doswiadczenia , do silnika turbo nie zalal bym oleju 0W20 , to ja tak bym zrobil a reszta moze lac i slonecznikowy .

                1. OK. , JE Jacaw 27/10/21 08:06
                  Czyli rozumiem, że jesteś zdania, że 0W20 dla silnika z turbo jest za rzadki (jak to powyżej określają koledzy eliot_pl i Artaa, że to "woda") i wolałbyś nieco gęstszy 5W30.

                  Socjalizm to ustrój, który
                  bohatersko walczy z problemami
                  nieznanymi w innych ustrojach

                  1. Kazdy jezdzi inaczej ,ja lubie pocisnac a silniki turbo , speed 27/10/21 18:42
                    lubia sie krecic i dlatego ja bym zalal 5W30 ( jak juz napisalem oba oleje 0W20 i 5W30 z tego co pisza to sa w 100% syntetyki o bardzo wysokiej jakosci) a reszta to jakies kombinacje . Dlatego roznica miedzy nimi jest minimalna .
                    N.p Honda w swoich Turbo 1,5l stosuje 0W20 . Mazda 5W30 i.t.d .
                    Jak jezdzisz spokojnie nie gnieciesz silnika na 5tys rpm przez 2-4 godziny :))
                    to 0W20 sprawdzi sie wysmienicie a jak masz dlugie gorace lata i lubisz pocisnac to 5W30 sprawdzi sie lepiej. Jest jeszcze jedna rzecz ,jak jezdzisz na krotkie dystanse 3-5km to 0W20 bedzie lepszy.
                    Dlatego producenci biora pod uwage przecietne traktowanie silnika i tak do tego dopasowuja reszte.
                    Kiedys 30-40 lat temu latem jezdzilo sie na 10W30 a na zime zmienialo sie na 5W30 teraz jeden ciort 0W20 i 5W30 wytrzymuja wszystko. Zreszta u mnie samochody maja wbudowane elektryczne podgrzewanie bo -50 zaskoczy nawet tych co maja zalany 0W20:))))) . Mazda 2.5l z 0W20 po nocy ( nie podlaczony) przy -40 jeszcze zapalila ale przy - 46 tylko wydala jek i po ptokach.
                    V8 z olejem 0W20 z akumulatorem z ktorego mozna ciagnac 800amper przy -20
                    po nocy w -42 st C wydaje jek i sie poddaje . Podlaczenie nawet na dwie godziny powoduje ze nawet przy -62 auta odpalaja bez problemu.
                    Warunki uzytkowania i klimatyczne maja wplyw na to co polecaja producencji.

                    Wegierska fabryka odpisala ze nie ma problemu aby w silniku K14D stosowac 5W30.
                    A ze lubisz sie pobawic to raz pojezdzij na tym a potem na drugim i bedziesz wiedzial czy sa jakies roznice( poza ta ze ty bedziesz wiedzial co masz wlane).

                    ciesz sie z auta szkoda czasu na takie experymenty lej tanszy a za roznice kup sobie butelke dobrej Tekili :))) ( oczywiscie po kilku wymianach),

                    1. 123 , Demo 27/10/21 21:54
                      "Dlatego producenci biora pod uwage przecietne traktowanie silnika i tak do tego dopasowuja reszte."

                      Chargery 5.7 w podręczniku mają jedynie wzmiankę, że przy ciężkiej eksploatacji (wymienione służby typu policja, gdzie chargery służą) jest jedynie krótszy interwał wymiany oleju, natomiast sam olej ten sam. Nie ma też kompletnie wzmianki o temp. użytkowania a USA wielkie i auto może pracować zarówno w mrozie jak i w gorącu.

                      Olewaja to czy częsta wymiana rozwiązuje problem?

                      napisalbym swoj config,ale sie nie
                      zmiescil:(

                      1. a wiesz dlaczego? , speed 27/10/21 23:42
                        wspomniane auta maja wbudowana chlodnice oleju ( ja mam to w trzech samochodach) i dlatego mozna sobie na to pozwolic a ze olej 0W20 to naprawde chyba najlepszy olej to mozna go zylowac na maxa tym bardziej ze silniki maja chlodnice oleju silnikowego a do tego najczesciej maja jeszcze chlodnice oleju skrzyni biegow . Warto o tym pamietac bo silniki mazdy 2.5l nie maja i w moich warunkach jezdzi sie na 0w20 ale w cieplejszych krajach ( co jest wyraznie zaznaczone w instrukcji) na 5W30. Jednycm slowem konstruktorzy motorow wiedza gdzie i co stosowac ,i wiedza lepiej od nas.

                2. +100 , Artaa 27/10/21 15:48
                  lać olej jak pisze speed, i nie kombinować

            3. Pozwolę sobie przetłumaczyć słowo 'szrot' u speeda na polski język , NimnuL-Redakcja 27/10/21 08:18
              Lexus LFA
              Lexus NX450h
              Audi RS6
              czy coś tego kalibru
              ;-)

              Jakbyś do polskiego 'szrotu' zalał 0W20 to by wyleciał szczelinami zanim byś odpalił silnik :D

              Gdyby nie wymyślono elektryczności,
              siedziałbym przed komputerem przy
              świeczkach.

            4. tak tylko zauważe ze niekoniecznie to są 100% syntetyki , okobar 27/10/21 10:43
              kwestia PAO i HC... Nie wiem jak to wygląda w Kanadzie, ale w Polsce zarówno HC jak i PAO to oleje syntetyczne, reklamowane i oznaczane jako w pełni syntetyczne :P

              AMD 3800+ 2.01GHz 3.00 GB RAM
              GF 7600 GS, M2N4 SLI
              Win XP SP3

              1. dokładnie, większość jest oszukanymi syntetykami , Artaa 27/10/21 15:55
                ponieważ my to nie Niemcy i na ma kary za oszukiwanie na butelkach...

                wszystkie synthetic technology - to pół syntetyki, a nawet o zgrozo Full Syntetyk to półsyntetyk w wielu przypadkach...

                Trzeba bardzo uważać i sprawdzać jaką ma charakterystykę w Niemczech, a nie w Polsce.

                1. Hmm... a możesz rozwinać temat? , JE Jacaw 27/10/21 23:57
                  Chodzi mi o te oszukane syntetyki i sprawdzanie charakterystyki w Niemczech. Czy to oznacza, że taki oryginalny np. Shell 5W30 sprzedawany w Polsce to nie jest niby syntetyk?

                  Socjalizm to ustrój, który
                  bohatersko walczy z problemami
                  nieznanymi w innych ustrojach

                  1. jedn przykład, resztę znajdziesz w Google , Artaa 28/10/21 11:33
                    nie jet to wiedza tajemna... ;-)
                    https://forum.fordclubpolska.org/.../t-116115.html

                    "
                    Czy olej Ford Formula F jest olejem w pełni syntetycznym?
                    To pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Dużo zależy od tego kto zadaje to pytanie.
                    Polak dostanie odpowiedź: Tak, to olej w pełni syntetyczny.
                    Niemiec musi dostać odpowiedź: Nie, ten olej nie jest olejem w pełni syntetycznym.

                    Skąd te różnice? W normach obowiązujących w danym kraju. W Niemczech olejem w pełni syntetycznym ("Vollsynthetisch"), można nazwać jedynie produkt, który w 80% składa się z baz olejowych grupy IV oraz V i do 20% bazy grupy III. Na Wikipedii jest to fajnie rozpisane jakie są bazy i proces ich uzyskiwania: https://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_silnikowy

                    Zapewne Ford Formula F wykorzystuje bazy III oraz IV/V. U nas może być reklamowany jako 100% syntetyk a w Niemczech, że "wykorzystuje technologie syntetyczne" (takie moje wolne tłumaczenie "Synthese-Technologie").
                    Fajnie to widać na oficjalnej stronie Castrola.
                    Niemiecka: https://www.castrol.com/...synthetischen-olen.html
                    Polska: https://www.castrol.com/.../oleje-syntetyczne.html

                    Castrol w Niemczech chwali się "HC-Synthese" co zapewne odnosi się do mieszanki baz grupy III powstałej w hydrokrakingu ropy naftowej (HC-> HydroCracking) z syntetycznymi bazami IV i V. Po prostu w Niemczech grupa III baz olejowych nie jest uznawana za bazę syntetyczną - nie powstaje poprzez syntezę chemiczną (zlepianie króciutkich węglowodorów w dłuższe) a kraking (rozbijanie długich węglowodorów na krótsze).

                    OK. Więc chcemy lać do naszego Forda olej, który spełnia niemieckie założenia "pełnej syntetyczności" i dodatkowo spełnia specyfikacje producenta. Ja osobiście szukałam oleju na następną wymianę do Focusa MK2 1.6 74KW/100 koni benzyna - czyli 5W30 A5/B5 spełniający specyfikacje Ford WSS-M2C913-C lub wyższą D.
                    Dużo osób na tym forum poleca produkty LiqiMoly, Motul, Valvoline i oleje Millersa. Czy produkty tych firm "do Forda" są "Vollsynthetisch"? To trzeba sprawdzać na stronach producentów/opakowaniach produktów przeznaczonych dla niemieckich konsumentów.

                    LiqiMoly 5W30 Special Tec F - jest tylko Synthese Technology
                    Motul 8100 ECO-energy A5/B5 5W30 - jest tylko Synthese Technology (a na opakowaniu na inne rynki 100% Synthetic...)
                    Motul Specific 913D 5W30 - jest tylko Synthese Technology (a na opakowaniu na inne rynki 100% Synthetic...)
                    Valvoline Synpower FE 5W30 - bingo! opisany w niemieckiej nocie katalogowej jako Vollsynthetisches Premium-Motoröl
                    Millers Oils XF Longlife Eco 5w30 A1/B1 A5/B5 - bingo! Vollsynthetisches Leichtlauföl z opisu na stronie niemieckiego sklepu
                    Millers Oils EE Longlife Eco 5w30 A5/B5 - hmmm tu nie jestem pewna, bo sklep ten sam ale w opisie nie występuje "Vollsynthetisches"
                    W trakcie poszukiwań trafiłam też na:
                    RAVENOL FDS SAE 5W-30 - na stronie producenta opisany jako "vollsynthetisches Motorenöl" głównie na bazie grupy IV tzw PAO

                    Oczywiście pozostaje jeszcze kwestia, czy np taki Valvoline Synpower FE 5W30 na polskim rynku to dokładnie ten sam produkt co Valvoline Synpower FE 5W30 na niemieckim rynku."

                    TU JEST POLSKA... i robią nas na wszystkim

                    1. stare, od lat tak oszukują , sred 3/11/21 08:00
                      mój kolega który 10 lat pracował w rafinerii do 2015, się śmiał z wielu "prawd" marketingowych wciskanych kierowcom, dotyczących paliw i olei sprzedawanych w Polsce

                      Generalnie wniosek jest prosty, producent aut zaleca to na co ma chwilowo = w danym kontrakcie/roku/rynku najbardziej opłacalne...

                      1. no i , elliot_pl 4/11/21 21:17
                        co ten kolega lal do swojego?

                        momtoronomyotypaldollyochagi...

                        1. to co miał za darmo , sred 14/11/21 19:44
                          olej syntetyczny od siebie ;-0

                  2. i trochę teorii , Artaa 28/10/21 11:44
                    https://www.autoexpert.pl/...etyk-czy-nie-syntetyk

                2. Źródło , NimnuL-Redakcja 28/10/21 05:52
                  badania? Raport. Cokolwiek.

                  Gdyby nie wymyślono elektryczności,
                  siedziałbym przed komputerem przy
                  świeczkach.

  11. powiem tak , okobar 26/10/21 23:32
    suzuki swift, zalany 0w20, po 2k wymiana oleju na 5w30...
    Aso tak robi i nic z tym nie zrobisz, chyba ze im własny olej dasz...
    a dla silnika i wymiany co 8-10k, szczerze mówiąc bez znaczenia. ale w 10w już bym nie ryzykował...

    AMD 3800+ 2.01GHz 3.00 GB RAM
    GF 7600 GS, M2N4 SLI
    Win XP SP3

    1. No właśnie wiem, że tak robią , JE Jacaw 26/10/21 23:53
      Też tak miałem. Wpierw myślałem, że tylko moje ASO mi na "zerówce" zalało 5W30, ale okazało się, że ASO w Polsce tak robią, bo tak też zaleca Suzuki Polska.

      Nawet pisałem do Suzuki Polska i dostałem taką odpowiedź:
      "Biorąc pod uwagę jakie występują w naszym kraju warunki klimatyczne, warunki drogowe itp. zalecamy, aby lepkość oleju silnikowego wynosiła 5W-30 (instrukcja obsługi jest jedna na wszystkie rynki)".

      Natomiast zawsze mogę przywieźć własny olej i możliwe, że tak zrobię, aby sprawdzić, czy zobaczę jakąś różnicę.

      Socjalizm to ustrój, który
      bohatersko walczy z problemami
      nieznanymi w innych ustrojach

      1. ale , Franz 27/10/21 07:53
        Upierdliwy klient z Ciebie.
        Suzuki Polska realizuje gwarancje czy producent ? Połącz te dwa fakty i daj sobie spokój z takimi dylematami. Taki silnik i tak jak ma paść to padnie nie zależnie od takich detali nad którymi dumasz.

        Jest źle a będzie jeszcze gorzej.
        Niedługo nas z ujni europejskiej
        wyrzucą.

        1. Wiem :-) , JE Jacaw 27/10/21 08:13
          W Suzuki już pewnie żałują, że kupiłem od nich auto. Taki ze mnie upierdliwiec, ale poza tym ciekawią mnie też takie rzeczy i zawsze fajnie dowiedzieć się jakie są za i przeciw.

          Hmm... co do gwarancji, to chyba Suzuki Polska za nią odpowiada, ale w sumie nie wiem jak to jest finalnie rozliczane. I czy takie krajowe przedstawicielstwo jakoś rozlicza się z producentem, czy nie. Też ciekawy temat.

          Poza tym to też nie jest dobry wyznacznik, bo gwarancja to tylko 3 lata i pewnie te 3 lata to by silnik w ogóle bez wymiany oleju mógł wytrzymać.

          Socjalizm to ustrój, który
          bohatersko walczy z problemami
          nieznanymi w innych ustrojach

          1. jak cię ciekawi to poczytaj charakterystyki , Artaa 27/10/21 16:05
            zobacz jakie mają parametry i to nie tylko lepkościowe...

            Są nawet testy olejowe na sieci, można pooglądać, ale się na nich nie doktoryzuj ;-)

            Ale wynika z nich z reguły zasada i większa woda tym większe ściernie ;-))

    2. Tja , Pron! 27/10/21 21:08
      Byłem dzisiaj ze swoim Trociem (VW T-roc 1.5 TSi EVO) na pierwszej wymianie oleju w ASO.
      Trochę się przeciągnęło, chciałem po kilku tyś km pierwszą wymianę robić ale jakoś
      najeździło się 12 tysi.
      No i pytanie w serwisie, czy chcę nowoczesny olej zalecany teraz przez VW: 0W20
      czy lejemy to co było z fabryki 5w30.
      Zostałem przy 5W30.
      I tak mnie to szarpnęło 750zł... ZA WYMIANĘ OLEJU! 750PLN!!!1one
      Ale nic to, jak bym chciał te siuśki 0W20, to wymiana kosztowałaby ponad 1000zł.

      Slalom alejkom!

      1. chyba za przeglad , Kenny 27/10/21 21:55
        wymiana oleju to z pol godziny czyli 100zl netto + filtr ze 40 netto, i olej, ktory kosztuje w aso 250zl a na allegro 100zl :)

        .:Pozdrowienia:.

        1. jw. , Artaa 27/10/21 22:02
          a ceny w ASO są chore od lat

          1. tylko , Franz 28/10/21 07:28
            przegląd obejmuje wiele rzeczy nie tylko olej. Olej i filtry to rzeczy które podlegają wymianie i dlatego laikowi wydaje się że nic innego nie jest robione.

            Jest źle a będzie jeszcze gorzej.
            Niedługo nas z ujni europejskiej
            wyrzucą.

        2. Chyba jednak sama wymiana oleju , NimnuL-Redakcja 28/10/21 08:05
          VW pocisnął z cenami:
          https://www.vw-aso.pl/promocje/wymiana-oleju
          Golf i Polo wahają się od 400 do 600zł w zależności od miasta.

          Cóż, w ASO płaci się za wygodę obsługi i pieczątkę w karcie serwisowej. Na przykładzie ASO Opel - umawiam się na konkretną godzinę i natychmiast auto wjeżdża na podnośnik (nigdy nie czekałem nawet minuty), w międzyczasie w poczekalni mam wygodne warunki do pracy (kanapa, stolik, czysto, cicho) + normalna toaleta, kawa, woda. Odbieram auto umyte i ogarnięte technicznie, zgodnie ze sztuką. Oczywiście, finalnie jest drożej niż u niezależnego mechanika, ale jeśli ten nie jest zaufany, to jakość obsługi jest niewiadoma, Ci na których trafiałem wcześniej umawiali się na godzinę, ale zawsze traciłem czas na czekanie (nawet godzinę lub dwie), bo nigdy auto nie wjechało o czasie, a nie było warunków do wygodnego poczekania, że o pracy nie wspomnę (głośno, brudno, w porywach jakieś krzesło). Niedawno wymieniałem olej w innym aucie u mechanika "na rogu" i cała procedura trwała około 3h (z czekaniem), koszt 140zł.
          Coś za coś. Obecnie sama wymiana oleju i filtra w moim aucie w ASO to 300zł i 1h. Każdy musi sobie policzyć indywidualnie co się bardziej opłaca.

          Gdyby nie wymyślono elektryczności,
          siedziałbym przed komputerem przy
          świeczkach.

          1. korekta , NimnuL-Redakcja 28/10/21 08:21
            190zł obecnie, 140zł to cena sprzed 2 lat. Fiat Grande Punto.

            Gdyby nie wymyślono elektryczności,
            siedziałbym przed komputerem przy
            świeczkach.

          2. to dobrze ze mam Kie , Kenny 28/10/21 08:40
            choc ceny i tak przez ostatnie dwa lata poszly w gore. W 2019 placilem w ASO 120zl z lekkim rabatem, a 2 mies temu 170zl (120zl - pol godziny roboty, 50zl - filtr, 2,50zl - uszczelka) z moim olejem.

            Ale, ale - to co linkujesz to z olejem wiec mozna odjac 250zl i juz jest 150-200. Kto normalny bierze olej w aso (oprocz floty :)

            .:Pozdrowienia:.

            1. hehe , Franz 28/10/21 08:58
              ktoś dla kogo 200zł nie robi istotnej różnicy a woli, aby nie było w systemie wpisu że przyniosłem swój olej i w razie reklamacji może być tak że trzeba będzie udowodnić że był oryginalny.
              Ja nigdy nie kupuje nic na przeglądy tylko fakturę płacę i odbieram czyste auto (na zewnątrz i w środku).

              Jest źle a będzie jeszcze gorzej.
              Niedługo nas z ujni europejskiej
              wyrzucą.

              1. nie spotkalem aso ktore wlalo by inny olej niz zalecany , Kenny 28/10/21 10:37
                jesli bym takowy przyniosl... ale tak jak mowie - od vw trzymam sie z daleka :p

                .:Pozdrowienia:.

                1. parametry tak , Franz 28/10/21 10:48
                  ale marka oleju może być dowolna pod warunkiem że spełnia normę określona przez producenta i ma odpowiednie parametry oraz dochodzi ważny wątek - czy jest to oryginalny olej a nie podrabiany ? to jest kwestia która najpewniej będzie przedmiotem sporu i linią obrony importera jak przyniesiesz olej z allegro i okaże się że silnik wymaga wymiany / generalnego remontu.

                  Generalnie nigdy nie chciało mi się ryzykować dla tych 200 PLN różnicy mimo że prawdopodobieństwo takiego scenariusza że padnie silnik i będzie kwestionwany olej jest tak samo mało prawdopodobne jak śmierć zdrowego 30 latka na covid.

                  Jest źle a będzie jeszcze gorzej.
                  Niedługo nas z ujni europejskiej
                  wyrzucą.

        3. o-o , Pron! 28/10/21 09:04
          Nope, wymiana oleju.
          I gratis kontrola układu hamulcowego ;)
          Oczywiście, gdyby nie gwarancja to bym sobie sam wymienił olej.

          Slalom alejkom!

          1. Gwarancji nie stracisz , NimnuL-Redakcja 28/10/21 09:10
            przez wymianę oleju poza ASO, zdaje się, że tylko przeglądy serwisowe są do tego wymagane.

            Gdyby nie wymyślono elektryczności,
            siedziałbym przed komputerem przy
            świeczkach.

            1. nie stracisz , Franz 28/10/21 09:17
              dopóki nie trzeba będzie wymienić silnika... wtedy zacznie się zabawa z ASO, importerem, rzeczownacami i sądami. Takich historii jest sporo.

              Jest źle a będzie jeszcze gorzej.
              Niedługo nas z ujni europejskiej
              wyrzucą.

            2. Nie lubię być gołosłowny , NimnuL-Redakcja 28/10/21 09:19
              https://www.boschcarservice.com.pl/...ac-poza-aso/

              Wyobrażam sobie jednak, że w razie draki producent samochodu postara się o utrudnienie życia klientowi. Więc w ASO kupuje się przy okazji spokój.


              https://www.motofakty.pl/...podczas-gwarancji.html



              Gdyby nie wymyślono elektryczności,
              siedziałbym przed komputerem przy
              świeczkach.

              1. No właśnie w tym problem... , JE Jacaw 28/10/21 09:31
                ...że teoretycznie można, ale jest w tym haczyk. No i konia z rzędem temu, kto jest pewien, że ten niezależny serwis spełnia to:

                "Musi on spełniać wymagania odnośnie jakości określone dla ASO. Niezależny warsztat musi mieć stosowne wyposażenie, używane w nim części muszą być akceptowane przez producenta auta, a wszystkie procedury i czynności muszą być zgodne z tymi wykonywanymi w ASO."

                Bo sobie nie wyobrażam, jak miałbym sprawdzić to, czy np. niezależny warsztat ma stosowne wyposażenie lub spełnia stosowne procedury. Oczywiście oni pewnie powiedzą, że tak, zrobią wpis, dadzą pieczątkę. Tylko w przypadku problemów, jest szansa, że producent zwali winę na niezależny serwis i trzeba będzie się bujać po sądach, aby dowieść swoich racji.

                Dodam, że ja nie do końca mam zaufanie nawet do ASO, bo jak to ktoś (niestety, prawdopodobnie słusznie) powiedział, że mechanicy w ASO to wysoko wykwalifikowanie wymieniacze części. Oczywiście pewnie nie zawsze i nie wszędzie, ale moje doświadczenia z ASO są różne. Przy czym mam przynajmniej nadzieję, że robią coś zgodnie z zalecaniami producenta. Natomiast nie ma zielonego pojęcia czy takie niezależny warsztat faktycznie zrobi (i wie jak to zrobić) przegląd zgodnie z zaleceniami producenta - szczególnie, gdy obsługują różne marki samochodów. Oczywiście jak ktoś zna takiego mechanika lub warsztat i ma do niego zaufanie to inna sprawa, ale jak nie znasz to jest to taka loteria.

                Socjalizm to ustrój, który
                bohatersko walczy z problemami
                nieznanymi w innych ustrojach

                1. Inna sprawa, że , NimnuL-Redakcja 28/10/21 09:47
                  serwisowanie w ASO dotyczy zwykle aut nowych, a więc i właścicieli, którzy z definicji mają grubszy portfel, bo przecież próba oszczędzenia kilku stów rocznie po zakupie auta 500-1000x droższego wydaje się groteskowa.
                  Choć swoim pudłem już po gwarancji nadal do ASO jeżdżę, i widzę na podnośnikach nawet auta starsze oraz także innych producentów (WV, Toyota, Ford).

                  Gdyby nie wymyślono elektryczności,
                  siedziałbym przed komputerem przy
                  świeczkach.

                  1. No, ja mam na myśli nowe auto na gwarancji... , JE Jacaw 28/10/21 09:53
                    ...po gwarancji to nie planuję go serwisować w ASO, zresztą tak samo zrobiłem z poprzednim.

                    Socjalizm to ustrój, który
                    bohatersko walczy z problemami
                    nieznanymi w innych ustrojach

                    1. po gwarancji , Franz 28/10/21 10:04
                      to już temat jest mniej oczywisty, ale jak kogoś stać i ma dobre ASO to mimo wszystko warto. Taka ciekawosta po gwarancji przeglądy są tańsze i rabaty większe. Jak ktoś zamierza pchnąc auto powiedzmy 2 lata po gwarancji to wtedy faktycznie można dać sobie luz na wymiany czegokolwiek lub zrobić to u Mietka w dziupli.

                      Przegląd ASO to wiele czynności i różne płyny który wymienia się z wiekiem lub przebiegiem nie tylko olej silnikowy i filtr oleju które rzeczywiście są proste i tanie w wymianie nawet samodzielnie.

                      Kupując auto za te powiedzmy 100K to koszty przeglądów nie są jakoś zaporowe.

                      Jest źle a będzie jeszcze gorzej.
                      Niedługo nas z ujni europejskiej
                      wyrzucą.

            3. Tiaaa , ligand17 4/11/21 12:58
              Olej możesz sobie wymienić nawet samemu. Ale wpis do książki serwisowej musisz mieć, żeby nie stracić gwarancji.
              Gorzej, jak książką serwisową jest kluczyk i potrzebujesz specjalnego sprzętu, żeby móc wpisać wymianę do kluczyka.

  12. s.w. , zibi13 29/10/21 19:57
    123

    
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2024, TwojePC.PL