|
TwojePC.pl © 2001 - 2025
|
 |
A R C H I W A L N A W I A D O M O Ś Ć |
 |
| |
|
[OT] Kolej dużej prędkości w Polsce , PaKu 7/09/25 09:30 Warto obejrzeć ten materiał, żeby przekonać się jak absurdalnym pomysłem jest forsowany przez rząd projekt szybkiej kolei 350km/h
https://www.youtube.com/watch?v=xV5LBGCd3X8
Poniżej streszczenie:
"W programie "Kanał Zero" Maciej Wilk (wcielający się w rolę ministra Piotra Malepszaka) rozmawia z Patrykiem Wildem, architektem i ekspertem ds. kolei, twórcą koncepcji kolejowych "szprych", na temat przyszłości ultra szybkiej kolei w Polsce, szczególnie w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Głównym tematem jest **narodowa dyskusja o tym, czy budować kolej na prędkość 250 km/h czy 350 km/h** i czy ma to uzasadnienie ekonomiczne, gospodarcze i społeczne.
**Koncepcja "szprych" (Wildowizja):**
* **Geneza i cel:** Koncepcja Patryka Wilda, stanowiąca pierwotny program kolejowy CPK, przenosiła na grunt infrastruktury kolejowej ustalenia Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, dokumentu przyjętego jeszcze za rządów Donalda Tuska. Jej celem było skomunikowanie całej Polski w układzie koncentryczno-radialnym, wypełniając **luki w istniejącej infrastrukturze**, szczególnie w połączeniach centrum kraju z takimi regionami jak Dolny Śląsk, Podkarpacie, Pomorze Środkowe, Warmia i Mazury, które historycznie nie miały takich połączeń.
* **Zarzuty i obrona:** Wild odpiera zarzuty, że "szprychy" nie brały pod uwagę rzeczywistego popytu pasażerskiego i były wyznaczane "bez pomyślunku". Twierdzi, że choć ruch na niektórych kierunkach (np. do Giżycka) byłby mniejszy niż na innych (np. do Wrocławia), to nawet kilka tysięcy pasażerów dziennie wypełnia kilka czy kilkanaście pociągów, co nie oznacza, że "nikt nie jeździ". Głównym założeniem było zapewnienie jednolitego standardu obsługi transportowej całego kraju, a odpowiedni dobór parametrów i taboru miał być dostosowany do przewidywanego ruchu.
* **Potencjał rozwojowy:** Wild podkreśla, że prawidłowe skomunikowanie z resztą kraju, np. 2-godzinny dojazd z Warszawy na Mazury, mógłby stymulować rozwój gospodarczy regionów i zmienić paradygmat mieszkania i pracy.
**Debata o prędkości 250 km/h vs. 350 km/h:**
* **Pierwotne założenia CPK:** Początkowo planowano, że prędkość konstrukcyjna linii wyniesie 350 km/h, ale prędkość eksploatacyjna w pierwszym etapie to 250 km/h, z możliwością późniejszego zwiększenia. Podniesienie prędkości eksploatacyjnej do 320/350 km/h jest decyzją obecnego rządu.
* **Koszty budowy i eksploatacji:**
* **Geometria:** W płaskim terenie budowa linii o geometrii na 350 km/h nie jest znacząco droższa niż na 250 km/h.
* **Tabor:** Skład pociągu na 320-350 km/h jest o 40-50% droższy (ok. 45 mln euro) niż pociąg na 250 km/h (ok. 30 mln euro). Różnica w zakupie taboru dla Polski mogłaby wynieść 2 miliardy złotych.
* **Utrzymanie:** Szybsza jazda znacznie zwiększa koszty utrzymania taboru (co najmniej 25% więcej), sieci trakcyjnej i torów.
* **Energia:** Pociąg jadący 350 km/h zużywa dwa razy więcej energii niż pociąg jadący 250 km/h. Opór powietrza rośnie w kwadracie prędkości, a energia kinetyczna potrzebna do rozpędzenia pojazdu również rośnie w kwadracie prędkości.
* **Efektywność i uzasadnienie:**
* **Czas podróży:** Na dystansach w Polsce (np. do Wrocławia czy Poznania), różnica w czasie podróży między 250 km/h a 350 km/h wynosi zaledwie 14-15 minut. Ta niewielka oszczędność czasu nie zmienia wyboru środka transportu, gdyż już przy 200-250 km/h kolej wygrywa z samolotem i samochodem na polskich dystansach.
* **Prawdziwa prędkość:** Na odcinkach takich jak Warszawa-Wrocław, pociąg będzie jechał z maksymalną prędkością 350 km/h tylko przez mniej niż 40% trasy, ze względu na konieczność przyspieszania, hamowania i postojów (np. w CPK, Łodzi).
* **Przepustowość linii:** Puszczenie na jednym torze pociągów o tak dużych różnicach prędkości (350, 250, 160 km/h) drastycznie ogranicza przepustowość linii dla wolniejszych pociągów, które musiałyby zjeżdżać na bok. To dewastuje parametry ekonomiczne infrastruktury, która miała służyć również ruchowi regionalnemu.
* **Kontekst międzynarodowy:**
* **Chiny:** Chiński system 350 km/h stanowi tylko 6% ich sieci dużych prędkości, obsługując 190 milionów ludzi na długich dystansach (600-1200 km) z bardzo wysoką gęstością pasażerów (60 tys. na km linii). W Polsce, porównywalny system obsłużyłby 4 miliony ludzi na 500 km, z ośmiokrotnie mniejszą gęstością.
* **Europa:** W Europie nikt nie jeździ 350 km/h. Tylko Francuzi i Hiszpanie jeżdżą z prędkością 300-320 km/h na znacznie dłuższych trasach (np. Paryż-Marsylia 700 km) i między aglomeracjami o dwukrotnie większej populacji i dwukrotnie większych odległościach niż w Polsce. Robią to, aby konkurować z samolotami, gdyż na tych dystansach ma to sens ekonomiczny.
**Ryzyka ekonomiczne i konkurencja:**
* **Ceny biletów:** Różnica w cenie biletu przy 350 km/h wyniesie kilkadziesiąt złotych (nie 8 zł, jak sugeruje minister Malepszak), co zniechęci pasażerów.
* **Konkurencja:** Od 2030 roku w UE wchodzi pełna konkurencja w transporcie pasażerskim. Pojawienie się zagranicznych przewoźników z tańszym taborem na 250 km/h i ofertą tańszych biletów (nawet przy 15 minut dłuższej jeździe) może sprawić, że drogie pociągi 350 km/h będą jeździły puste. Porównano to do Concorde'a, który pomimo technologii nie lata, bo się nie opłaca.
**Przykład Łomży:**
* Premier Tusk ogłosił triumfalnie powrót kolei do Łomży po 30 latach.
* Patryk Wild wyjaśnia, że Łomża była w planach szprychy CPK oraz w "pisowskim" programie Kolej Plus. Szprycha CPK zakładała linię przez Łomżę do Giżycka (ważną militarnie), z modernizacją linii do 160-200 km/h, co włączyłoby Łomżę i Ostrołękę w zasięg metropolii warszawskiej (czas dojazdu akceptowalny dla codziennych podróży).
* Obecnie realizowane plany (zgodne z Koleją Plus) zakładają prędkość 120 km/h (np. na odcinku Ostrołęka-Tłuszcz), co jest niewystarczające dla codziennych dojazdów, uderzając w perspektywy rozwojowe tych miast.
**Podsumowanie:**
Wild uważa, że Polska nie doczeka się kolei 350 km/h, ponieważ jest to "utopia" bez uzasadnienia ekonomicznego, szczególnie na krótkich dystansach. Podkreśla, że najważniejsze jest, by kolej powstała, a nie by toczyły się niekończące się dyskusje. Trwają konsultacje społeczne prezydenckiego projektu ustawy wspierającej CPK w pierwotnym kształcie (kolej 250 km/h) do 10 września."bez podpisu - A tu sie wypowiem... , Kenny 7/09/25 12:38
Dla mnie absurdem jest dyskutowanie jakiejkolwiek szybkiej kolei czy to 250 czy 350. Srednia predkosc pociagu w 2024:
- wszystkie: 56km/h
- intercity: 80km/h
Max predkosc nic nie da jak infrastruktura i zalozenia sa z dupy, srednia i tak bedzie niska.
Krakow - Torun: 340km koleja, srednia max 75km/h, njaszybciej 4:40 (i to z przesiadka), autem 420km, 1h szybciej bo juz na calej trasie jest S i A.:Pozdrowienia:. - no ale żeby średnia była , Demo 7/09/25 12:54
to musi się jak najmniej zatrzymywać. A wiemy jakby było: zaraz jakiś polityk wpadłby na pomysł żeby zatrzymywać pędzący expres w jakiejś totalnej pipidówie.napisalbym swoj config,ale sie nie
zmiescil:( - no wlasnie... , Kenny 7/09/25 12:56
a to tylko jeden z przykladow.:Pozdrowienia:.
- Cóż... , Kenjiro 10/09/25 18:52
Pod koniec lat 90 pospieszny Toruń-Warszawa jechał poniżej 3 godzin (o ile dobrze pamiętam to bodajże 2:50), dziś ekspres z tymi samymi przystankami ponad 4.
Jak infrastruktura nie domaga, to żaden super skład nie pomoże.pozdrówka
Kenjiro - Co??? , m&m 11/09/25 18:01
Chyba jechałeś zastępczą autobusową, IC jedzie 2:14 wg rozkładu- Tylko IC. , Kenjiro 14/09/25 18:10
Kiedyś zwykły pospieszny zatrzymujący się na kilkunastu stacjach jechał poniżej 3h. Dziś pospieszne IR i podobne jadą prawie 4h.pozdrówka
Kenjiro - przecież ci piszę , m&m 15/09/25 07:41
że jedzie 2:14 wg rozkładu a ty wyskakujesz z tymi 4h, jeśli tak raz jechałeś to może była jakaś sytuacja wyjątkowa, może remont czy postój.- Ale IC nie zatrzymuje się nawet na połowie stacji, co kiedyś pospieszny. , Kenjiro 18/09/25 21:54
Obecny pospieszny jedzie ok. 4 godziny, zatrzymując się na podobnych stacjach.pozdrówka
Kenjiro - Myślę że opierasz swoją wiedzę , m&m 20/09/25 11:09
na tzw. chłopskim rozumie, nawet nie poświecisz czasu na sprawdzenie. Ja sprawdziłem i mam nadzieję że przyznasz rację i zakończymy ten temat.
https://imgur.com/Td8eo1h- Ile masz tam stacji? , Kenjiro 21/09/25 12:48
Pospieszny w latach 90 zatrzymywał się na dobrze ponad 10 stacjach. IC na 6. Ba, elektryk z przesiadką na pospieszny w Kutnie jechał tylko jakieś 20 minut dłużej. W samym Kutnie pospieszny stał 20 minut, czasem zdążyłem zjeść obiad w barze na stacji.
IC jest dużo droższy niż pospieszny, a to że jedzie krócej wynika z tego, że zatrzymuje się na dużo mniejszej liczbie stacji.pozdrówka
Kenjiro - PS. , Kenjiro 21/09/25 14:50
Ale masz rację, że da się dojechać szybciej, tylko mi chodziło o dojazd szybciej przy zachowaniu tych samych parametrów, a nie bezwzględnie, bo prędkość samych przejazdów od lat sukcesywnie spada, za to skraca się czasy postoju na stacjach, jak również wycina same stacje.pozdrówka
Kenjiro
- no cóż , RoBakk 7/09/25 13:41
za mały kraj, za dużo miast
na takie prędkości.
350km/h to będzie decyzja polityczna poparta lobbingiem naszego zachodniego sąsiada.Najlepszym sposobem zamawiania
piwa jest powiedzenie: Ubik - O to to... , Dexter 8/09/25 06:46
Też mam podobne zdanie.
Komisarz, Blimek, Bart - nie odpowiadajcie w wątkach, które zakładam.
Odpowiedzi oleję.
THX!
- Czy kupno pendolino miało sens? , Hrabia2025 7/09/25 13:54
Predkosc max pendolino zakupione przez Polske to 250km/h, a tory wtedy umozliwaly v=160km/h
Po co wiec kupowac bylo pociag, ktorego nie wykorzystamy na maxa?
Trzeba inwestowac w nowe tory ktore umozliwia jazde z v=200-250 km/h i w polski tabor - newag i pesa aby wspierac polska gospodarke.- Tak, miało sens, bo tabor kupuje się na kilkadziesiąt lat , zartie 10/09/25 15:17
Najciekawsze jest to, że zakup Pendolino forsował niejaki Czesław Warsewicz, gdy był prezesem Intercity, a po utracie stołka nagle stał się jego zawziętym przeciwnikiem. BTW pod rządami tego samego Warsewicza nad przepaścią znalazło się PKP Cargo.Gdybym dostawał złotówkę za każde przekleństwo pod adresem Microsoftu już dawno byłbym milionerem
- Lokomotywa Julian Tuwim , resmedia 7/09/25 15:31
Stoi na stacji lokomotywa,
Ciężka, ogromna i pot z niej spływa:
Tłusta oliwa.
Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:
Buch - jak gorąco!
Uch - jak gorąco!
Puff - jak gorąco!
Uff - jak gorąco!
Już ledwo sapie, już ledwo zipie,
A jeszcze palacz węgiel w nią sypie.
Wagony do niej podoczepiali
Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali,
I pełno ludzi w każdym wagonie,
A w jednym krowy, a w drugim konie,
A w trzecim siedzą same grubasy,
Siedzą i jedzą tłuste kiełbasy,
A czwarty wagon pełen bananów,
A w piątym stoi sześć fortepianów,
W szóstym armata - o! jaka wielka!
Pod każdym kołem żelazna belka!
W siódmym dębowe stoły i szafy,
W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy,
W dziewiątym - same tuczone świnie,
W dziesiątym - kufry, paki i skrzynie.
A tych wagonów jest ze czterdzieści,
Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści.
Lecz choćby przyszło tysiąc atletów
I każdy zjadłby tysiąc kotletów,
I każdy nie wiem jak się wytężał,
To nie udźwigną, taki to ciężar.
Nagle - gwizd!
Nagle - świst!
Para - buch!
Koła - w ruch!
Najpierw - powoli - jak żółw – ociężale,
Ruszyła - maszyna - po szynach - ospale,
Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem,
I kręci się, kręci się koło za kołem,
I biegu przyspiesza, i gna coraz prędzej,
I dudni, i stuka, łomoce i pędzi,
A dokąd? A dokąd? A dokąd? Na wprost!
Po torze, po torze, po torze, przez most,
Przez góry, przez tunel, przez pola, przez las,
I spieszy się, spieszy, by zdążyć na czas,
Do taktu turkoce i puka, i stuka to:
Tak to to, tak to to , tak to to, tak to to.
Gładko tak, lekko tak toczy się w dal,
Jak gdyby to była piłeczka, nie stal,
Nie ciężka maszyna, zziajana, zdyszana,
Lecz fraszka, igraszka, zabawka blaszana.
A skądże to, jakże to, czemu tak gna?
A co to to, co to to, kto to tak pcha,
Że pędzi, że wali, że bucha buch, buch?
To para gorąca wprawiła to w ruch,
To para, co z kotła rurami do tłoków,
A tłoki kołami ruszają z dwóch boków
I gnają, i pchają, i pociąg się toczy,
Bo para te tłoki wciąż tłoczy i tłoczy,
I koła turkocą, i puka, i stuka to:
Tak to to, tak to to, tak to to, tak to to!…desipere est juris gentium - Przecież to kolejny po wiatrakach element , Paweł27 7/09/25 15:58
by pieniędzmi nas Polaków utrzymywać Siemensa i niemiecki przemysł.
Przecież to się w pale nie mieści jak rząd Tuska robi wszystko by wspomagać Nienców kosztem polskiego podatnika.i7-4770, Asus H87M-Pro
EVGA 750ti, SSD 840 Pro
Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold - niemcy maja , Markizy 9/09/25 11:55
pociągi jeżdżące 350km/h? Z tego co mi wiadomo to francja też ma takie składy to może popiera skrycie żabojadów?
Ponadto który nasz producent potrafi zbudować coś z prędkością większą niż 200km/h bez potrzeby korzystania z części zachodnich?
Widać obecne problemy ograniczmy prędkość do 120km/h którą osiąga bez problemu 90% taboru w polsce. I nie mylcie prędkości konstrukcyjnej z eksploatacyjną.Na Bordzie od 2003-03-03:D
i5 6600, 2x8GB, 7770 - No własnie wspomniany Siemens ma... , ReMoS 9/09/25 18:48
i on właśnie jeździ we wspomnianej Francji czy Hiszpani... ale fakt z mniejszą prędkością bo co innego jest v-max a co innego prędkość robocza (nie mówię o średniej na trasie)Nie ufaj każdemu, kto zawsze mówi
uwierz mi.
- Lepiej utrzymywać ruSSkich i Arabów? , zartie 11/09/25 14:53
Czy wierzysz w bajki o węglu na 200 lat?
PS. Może lepiej sprawdź, kto produkuje elektrownie wiatrowe...Gdybym dostawał złotówkę za każde przekleństwo pod adresem Microsoftu już dawno byłbym milionerem - Sam sprawdź ale najlepiej , Paweł27 15/09/25 16:08
nie to gdzie są produkowane turbiny ale jaki w tych firmach jest kapitał. Jak trafisz na niemiecki to odszczekaj tutaj ;)
A co do wspieranie ruskich to zapytaj Tuska dlaczego wspiera Niemców pozwalając na przesył ruskiej ropy przez "Przyjaźń" i odpowiedz sobie czy tym samym Tusk nie wspiera Putina. Przecież mógłby jednym podpisem zamknąć ruską ropę do Niemiec, ale .....
Wiadomo, o co chodzi.
Jak sobie będziesz miał ochotę przypomnieć to za PiSu tąże rafinerię mieliśmy kupić by odciąć ją od ruskiej ropy ale Niemcy się nie zgodziły, bo im ruska ropa nie śmierdzi. Skoro więc im nie śmierdzi to i Tuskowi śmierdzieć nie będzie. Proste.i7-4770, Asus H87M-Pro
EVGA 750ti, SSD 840 Pro
Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold - Udział polskich firm w tej branży to ok. 60 % , zartie 16/09/25 10:04
Z zagranicznych firm są duński Vestas (mający fabryki w Polsce), General Electric, są też polskie firmy, które kupiły od Niemców licencje na produkcję turbin. Ale według ciebie lepsze są chińskie panele i amerykański atom (BTW: Westinghouse to firma, która zawalonymi kontraktami zatopiła Toshibę).Gdybym dostawał złotówkę za każde przekleństwo pod adresem Microsoftu już dawno byłbym milionerem - ale zapoznałeś się z parametrami? , Paweł27 16/09/25 15:08
W lipcu tego roku Grenevia SA ogłosiła podpisanie strategicznej umowy licencyjnej na produkcję turbin wiatrowych eno126 w wariantach o mocy 4,0 oraz 4,8 MW gdy Niemcy już od dawna wiedzą, że te turbiny to przeżytek a moce obecnych turbin zaczynają przekraczać 15MW (Vestas). Chińskie 16MW(Goldwind), więc nie bardzo rozumiem twoje rozemocjonowanie skoro porównujesz Astrę do Ferrari.
Zresztą posłuchaj do jakich wniosków doszli szwajcarscy naukowcy, którzy na rzeczywistych danych udowodnili, że niemieckie turbiny mają jedynie sens w pasach nadmorskich i tam działają jako tako rentownie, gdy już w głębi lądu są nierentownym złomem.
Bardzo ciekawy materiał dla tych którzy uwierzyli w propagandę wiatraczkowej rewolucji.
https://youtu.be/WO3GRXMXMww
i7-4770, Asus H87M-Pro
EVGA 750ti, SSD 840 Pro
Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold - Rentowność zależy od ceny prądu , zartie 19/09/25 11:50
Jak jest tani, to będą nierentowne. Tyle że prąd tani już był. Elektrownie węglowe dogorywają, zresztą większość z nich jest chłodzona wodą z rzek, a te wysychają. Prąd z atomu będzie za ileś lat i wcale nie będzie go dużo. A prąd potrzebny jest tu i teraz.
W polskich warunkach najsensowniejsze są elektrownie na biogaz (w tym kierunku miała iść Francja), ale zaraz mielibyśmy protesty przeciwko biogazowniom.Gdybym dostawał złotówkę za każde przekleństwo pod adresem Microsoftu już dawno byłbym milionerem - z bogazowaniami się zgodzę , Paweł27 20/09/25 10:38
ale my idziemy kierunkiem wiatraczków a ten jest zwyczajnie zgubny. Jeszcze można zrozumieć turbiny na pomorzu czy na morzu ale nie w głębi lądu. To przecież jasno wyliczyli szwajcarscy naukowcy w materiale powyżej.i7-4770, Asus H87M-Pro
EVGA 750ti, SSD 840 Pro
Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold - to nie są szwajcarscy naukowcy a szwajcarscy dziennikarze , myszon 20/09/25 19:48
Szczerze, to nie widzę tu jakiś sensacji. Zamodelowali 18000 turbin wiatrowych >100kW więc jest to duży mix bardzo starych, starych i nowych technologii. Turbin ~100kW nie produkuje się od ok. 30 lat, ale brały udział w modelowaniu. Obecne turbiny >10MW mogą pracować przy o wiele mniejszym wietrze niż starsze generacje. Robi się to właśnie dlatego, aby turbiny były rentowne.
Także dziennikarze ze Szwajcarii zrobili przegląd wszystkich turbin i potraktowali je wszystkie na dzisiejszych zasadach. Nie wzięli pod uwagę, że montując turbinę podpisuje się wieloletnią umowę na dostawę energii na zasadach z dnia podpisania kontraktu. Dlatego właśnie dziś nierentowne jest instalowanie małych turbin.- Ciekawe co mówisz bo wczoraj słuchałem , Paweł27 21/09/25 05:36
materiału w którym powiedziano jasno, że w turbiny nie chce inwestować już żadna prywatna firma, gdy nie będą one dofinansowane od państwa.
Pewnie inwestorzy się mylą a to ty masz rację.i7-4770, Asus H87M-Pro
EVGA 750ti, SSD 840 Pro
Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold - Współpracuję z firmami , myszon 21/09/25 17:38
budującymi turbiny, operującymi farmami wiatrowymi i operatorami systemów energetycznych i podmiotami kupującymi turbiny na własny użytek. Mam wiele znajomych w tych instytucjach na dość wysokich stanowiskach. Nie słyszałem o problemach z inwestycjami od nich.- To wszystko tłumaczy , Paweł27 23/09/25 02:16
dobrze że napisałeś o swojej zależności z tym przekrętem.i7-4770, Asus H87M-Pro
EVGA 750ti, SSD 840 Pro
Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold - to tłumaczy , myszon 24/09/25 22:40
dlaczego ja jestem w stanie te dane lepiej zrozumieć niż jakiś rando komentator z YT.
Masz jakiś link, gdzie jest opisany ten model zrobiony przez dziennikarzy? Chciałbym go zobaczyć.- niektorym nie wytlumaczysz , Master/Pentium 25/09/25 14:06
mam to samo gdy tlumacze majaki zwiazane z IT (i nie tylko). Randomowy ludek z YT pierdolacy trzy po trzy jest wedlug nich bardziej wiarygodny bo "tlumaczy prosto" i "ujawnia spisek". Ja zas mowie o skomplikowanych zaleznosciach i pokazuje rozmaite "edge case". A i skoro pracuje w tej branzy to mam korzysc z "oficjalnej propagandy/linii" wiec jestem czescia spisku - to tez slyszalem nie raz :-D.
Nie ma tego złego , co by się w gorsze
obrócić nie mogło - jak nie wierzysz
włącz komputer :-)
- Kto ci naopowiadał bzdur o nieopłacalności wiatraków w głębi lądu? , zartie 23/09/25 12:23
Są miejsca, gdzie na wysokościach, na których montuje się turbiny, prawie ciągle wieje. Dodatkowo wiatraki zapewniają rozproszenie mocy wytwórczych i można je dosyć szybko stawiać, więc dadzą prąd znacznie wcześniej niż atom. Ważne jest dywersyfikowanie źródeł prądu.Gdybym dostawał złotówkę za każde przekleństwo pod adresem Microsoftu już dawno byłbym milionerem - 10 lat danych z 18 tys turbin wiatrowych , Paweł27 24/09/25 03:08
rozmieszczonych na terytorium Niemczech.
To nie wystarczy?
https://youtu.be/WO3GRXMXMww?t=673i7-4770, Asus H87M-Pro
EVGA 750ti, SSD 840 Pro
Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold
- co wy byście bez tych Niemców zrobili :) , m&m 11/09/25 18:04
dyżurny wróg nr 1 prawda? Łap kolego, chyba Tusk znowu Szwabom podpadł, oj oj
https://businessinsider.com.pl/...ntercity/jkbq9ew- a słuchałeś materiału pod którym piszesz? , Paweł27 15/09/25 16:15
Chyba nie, bo byś się dowiedział, że współistnienie na tych samych trasach pociągów 320 czy 350 i 250 nie istnieje.
Skoro więc te 200km/h będą na połączeniach dalekobieżnych to 350km/h będą na jakich? Jakbyś słuchał materiału to też być wiedział, że my nie dobudowujemy nowych nitek a modernizujemy stare lub budujemy nieistniejące połączenia.i7-4770, Asus H87M-Pro
EVGA 750ti, SSD 840 Pro
Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold
- Ale Ty wiesz , El Vis 22/09/25 12:14
Że kontrakt na wiatraki z Siemensa został podpisany za poprzedniego rządu?I don't suffer from insanity.
I actually quite enjoy it.
- Czy w jakimkolwiek kraju udała się ta sztuka , NimnuL-Redakcja 7/09/25 17:41
poza Shinkansen? Gdzieś jeszcze na masową skalę coś takiego istnieje? Ale nawet w przypadku bardzo dojrzałej kolei Japońskiej średnia prędkość oscyluje w okolicy 220km/h ...
PKP niech chociaż kursuje zgodnie z rozkładem, kolejnym krokiem niech będzie osiągnięcie średniej prędkości połowy Shinkansen w sposób regularny i przewidywalny, i to wystarczy.Gdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach. - Chiny , myszon 7/09/25 22:34
mają sieć 350km/h. - TGV? , Chrisu 8/09/25 08:38
123 /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\ - Racja , NimnuL-Redakcja 8/09/25 10:19
teraz próbuję przenieść rozwiązania z Chin czy Francji na mniejszy kraj jakim jest Polska, na trasie Kraków - Gdańsk oznaczałoby to 4 przystanki po drodze (Katowice, Wrocław, Poznań, Bydgoszcz), na całkowicie nowo położonym torowisku przystosowanym do takiego rozwiązania. ~750km, całkowity czas podróży 3h.
W poziomie linia Lublin-Warszawa-Łódź-Poznań-Szczecin o podobnym czasie podróży.
Wątpię, żeby takie rozwiązanie spotkało się z wystarczającym popytem - szybka kolej za granicą jest piekielnie droga w eksploatacji (czyt. bilety). M.in. z tego powodu słynny Concorde nie był popularny. Już teraz PKP nie konkuruje z samochodem dla 2+ osób. Jak zwiększymy prędkość przelotową na 300km/h to bilety będą kosztowały ile? 3, 4, 5x więcej niż obecnie?
Mi by wystarczyło połączenie np. Bydgoszcz-Wrocław (lub Warszawa) w 2h.
Duże prędkości mają sens przy b. dużych odległościach. Dla przykładu obecnie Bydgoszcz-Gdańsk (lub Poznań) to niecałe 1.5h podróży. Na tej trasie szybka kolej niewiele urwie, kto będzie chciał zapłacić kilka razy więcej za np. 20 minut krótszą podróż? Bo pociąg mogący osiągnąć 300+km/h nie pokona takiego dystansu w 30 minut (mimo, że to trasa ~150km) - nie poza prospektami reklamowymi polityków...Gdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach. - 350 i więcej jest potrzebne na długie trasy , myszon 8/09/25 11:04
np. Warszawa–Amsterdam. W tym momencie Warszawa-Berlin to 5h
a Berlin-Amsterdam to 6h. Z przesiadką 1h daje to 12h podróży. Trochę długo.
Pociąg Wwa-Poznań rzeczywiście nie musi mieć tych 350 i 250 spokojnie wystarczy. Ale skład jadący 1000km może już jechać szybciej. Nie wszystkie pociągi muszą jechać 350 po torach 250.
- Polska jest zbyt "kwadratowa" , Chrisu 8/09/25 12:04
IMO przydatne byłyby 2 linie - Gdańsk-Olsztyn-WWa-KRK i
Koszalin-Poznań-Wrocław-KRK. Do tego jakieś 2 "łączniki" - Wro-Łódź-WWa i Szczecin-Poznań.
Problem jednak jest taki, że każde większe miasto (Opole/Częstochowa), które w sumie powinno mieć taką kolej nie będzie jej miało, a dojazd Opole-Wro, żeby wsiąść w szybki pociąg będzie bez sensu.
Chyba znacznie lepiej myśleć "europejsko" o kolei dużych prędkości (nawet prawie nieistniejących w okolicy 400 km/h). I wtedy, wbrew pozorom, możemy dużo ugrać robiąc z Warszawy/Krakowa stacje "końcowe".
Tylko lepiej wojować i rozwalać jedność EU niż myśleć w skali makro... /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\ - Ale czy jest popyt na taki transport? , NimnuL-Redakcja 8/09/25 12:49
Tak szybki i jednocześnie bardzo kosztowny? Skoro dziś trzeba położyć 100zł za 300km telepiąc się w standardowym taborze przez 3 godziny, to kto miałby pakować się do wagonu za 500zł w celu oszczędzenia 1,5 godziny? To samonapędzające się błędne koło: bardzo kosztowna (tworzona od nowa), wyspecjalizowana infrastruktura (utrzymanie, obsługa) -> wysoki koszt biletu -> małe zainteresowanie -> jeszcze wyższe koszty biletów -> jeszcze mniejsze zainteresowanie ...
Gdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach. - Kończąc myśl , NimnuL-Redakcja 8/09/25 12:54
w moich oczach wysoko rozwinięta, dojrzała infrastruktura kraju to nie taka, która bije lokalne rekordy prędkości, ale taka, która swoją naturą (wygodne połączenia, cena, niezawodność) zachęca do masowego z niej korzystania, tak żeby dalsza jazda samochodem wydawała się niewygodna, tak jak do poruszania się po dużych miastach powinno wydawać się bezsensowne wsiadanie do samochodu, gdy pod nosem mamy rozbudowaną sieć zbiorkomu.Gdyby nie wymyślono elektryczności,
siedziałbym przed komputerem przy
świeczkach. - Podobno założenie jest takie , ligand17 8/09/25 14:57
żeby zlikwidować (albo przynajmniej mocno ograniczyć) transport lotniczy w EU. Czyli np. do Paryża zamiast lecieć samolotem, to wsiadasz w pociąg. W takim scenariuszu szybkie koleje mają sens - przynajmniej w teorii. - za połączenie PL-DK , myszon 8/09/25 18:48
1200km płacę zwykle 60-120 euro. Z chęcią zapłaciłbym 50% więcej jakbym pojechał 50% szybciej. Interrail w tym momencie ma promkę na 226 euro za cztery dni jazdy do bólu po całej Europie. Po kraju jest dobra oferty dla rodzin -30%. Kolej wcale nie jest taka droga.
Pamiętaj, że obecnie cały transport lotniczy jest dotowany w postaci braku VATu na paliwo lotnicze. Kolej nie ma takich zniżek.- w DE masz bilet weekendowy , Chrisu 8/09/25 22:03
za 35€ na 5 osób.
Jak jechałem na AC/DC do WWA, to za diabła nie opłacało się jechać w 4 osoby pociągiem (z Opola). W obie strony ponad 1000 zł. /// GG# 1 110 10 10 11 100 10 \\\
- i Hiszpania , ulan 8/09/25 09:09
między większymi miastami mają koleje dużych prędkości...
koleją AVE z Madrytu do Barcelony (ok 500 km) jedziesz ok 2.5 godzinypozdr. ułan vel ulan
"Uwielbiam zapach napalmu
o poranku..." - no czyli 200km/h , ReMoS 9/09/25 18:50
no może podbite właśnie do tych 250 aby uwzględnić jakieś tam zatrzymania na stacjach pośrednich.Nie ufaj każdemu, kto zawsze mówi
uwierz mi.
- Trochę sobie przeczą , m&m 8/09/25 07:58
Bo wytaczają argumenty przeciw taborowi V350 (ceny biletów, taboru, prądu itd), ale jednocześnie chcą budować pod V350 na "zaśkę" a tabor kupić V250 od polskiego producenta. Cel jest zacny, tylko że żaden polski prod. nie ma obecnie takiego składu, dopiero są plany w PESA na 2026 z V200 a gdzie V250? Gdyby na dziś mieli V250 to pewnie nie byłoby tematu, a tak to po co kupować za granicą V250 jak można od razu V350? Kolej to inwestycja na dekady, więc trzeba z zapasem. O cenach prądu czy biletów to też nie do końca prawda.- ja za cholere nie mam zaufania , ulan 8/09/25 09:14
do tego co mówią w kanale zero, to pisowska tuba propagandowa, zero obiektywizmu i materiały z góry przygotowaną tezą (dokopać Tuskowi, zrobić bohatera z Kaczora - to tak w uproszczeniu). Stanowskiego kojarzę od lat, bo to kiedyś był dziennikarz sportowy, ale już od wielu wielu lat uważam ze to straszna menda...pozdr. ułan vel ulan
"Uwielbiam zapach napalmu
o poranku..." - no dziwny gość , m&m 9/09/25 07:53
z jednej strony niby pomaga, tak jak z tą zbiórką na chorego chłopaczka, ale z drugiej wciąga w swoje wojenki ze Sznepfową jej dziecko, tylko po to żeby dowalić matce.- Jakiego ataku? , Paweł27 9/09/25 10:32
To że powiedział kiedyś, że dali dziecku imię Maksymilian taka jak dziadkowi zbrodniarzowi Maksymilianowi Sznepfowi?
Przecież to świadczy nie o dziecku a o rodzicach, że nie wstydzą się dziadka mordercy komucha skoro dają swojemu dziecku imię po nim.i7-4770, Asus H87M-Pro
EVGA 750ti, SSD 840 Pro
Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold - do mnie piszesz? , m&m 9/09/25 11:02
bo o żadnym ataku nie wspominałem
- Zapewne masz zaufanie do tego co mówi , Paweł27 9/09/25 10:28
Piński. On jest wyrocznią.i7-4770, Asus H87M-Pro
EVGA 750ti, SSD 840 Pro
Fractal Design Define R4, EVGA 750W Gold - tak myślę że , RoBakk 9/09/25 17:03
jeszcze Wiejski jest oglądany. przekaz jakich mało ;)Najlepszym sposobem zamawiania
piwa jest powiedzenie: Ubik - To ma podnieść autorytet Zero - zestawianie go z osobami, które uważasz,za nieobiektywne , pwil2 11/09/25 17:18
...9800X3D/64G/5070Ti16 HX370/128G
7800X3D/64G/6800 5600H/64G/3060
1350P/64G 13700 SSD30TB A7m3
- Nie oglądałem, przeczytałem streszczenie i jest to stek bzdur , zartie 10/09/25 14:36
1. Szprychy to poroniony pomysł, nawet symulacje autorów pokazywały wzrost przewozów o 60% przy wzroście pracy przewozowej (pociągokilometrów) o 160%!!!
A patrząc na przebieg szprychy biegnącej przez moje miasto stwierdzam, że ktoś ją rysował na podstawie mapy samochodowej, bez zwracania uwagi na ukształtowanie terenu.
2. Duża prędkość jest potrzebna, żeby zapewnić szybkie połączenia między polskimi miastami, a innymi miastami europejskimi, kolej ma zastąpić połączenia lotnicze na małych i średnich dystansach.
3. Okres eksploatacji taboru to kilkadziesiąt lat i w takiej perspektywie należy rozważać zakupy.
4. Tabor dla KDP to zupełnie inna liga, niż ta, w której grają PESA i Newag, jako inżynier po kierunku mechanika i budowa maszyn, wątpię, czy te firmy kiedykolwiek do niej dołączą.
Gdybym dostawał złotówkę za każde przekleństwo pod adresem Microsoftu już dawno byłbym milionerem - Warto zwrócić uwagę na to, że Polska staje się coraz bardziej otwarta na turystów , pwil2 11/09/25 17:43
"Wpływ na gospodarkę
Według szacunków Światowej Rady Podróży i Turystyki sektor turystyczny w Polsce w 2025 roku ma wygenerować 165,5 mld zł, co odpowiada 4,4% PKB. Branża tworzy blisko 901 tys. miejsc pracy. Napływ gości z zagranicy to nie tylko zastrzyk dla hoteli i restauracji – to także rozwój transportu, usług przewodnickich i lokalnych rynków produktów regionalnych."
Jeśli mają zostawiać kasę, a nie tylko śmieci, to trzeba rozwijać kraj tak, by zachęcać tych rozrzutnych, oczekujących jakości i wygody.9800X3D/64G/5070Ti16 HX370/128G
7800X3D/64G/6800 5600H/64G/3060
1350P/64G 13700 SSD30TB A7m3
- ciekawe, że nikt nie wpsomniał o zasilaniu , Holyboy 8/09/25 23:16
w Polsce kolejowa sieć trakcyjna jest systemu prądu stałego 3kV i już dla prędkości powyżej 250km/h jest ona ograniczeniem https://youtu.be/JgzR8V3nt5E?t=684
Strength is irrelevant.
Resistance is futile.
We wish to improve ourselves. - Dla KDP trzeba wszystko wymienić , m&m 9/09/25 07:54
na zmienny 25kV, przy obecnym to w ogóle nie ma mowy o przyśpieszeniu więc to taka oczywista oczywistość.- re: , rooter666 9/09/25 10:01
raczej pod kdp będzie osobne torowisko gdzie nic innego nie będzie wpuszczane- Taka ciekawostka , m&m 9/09/25 10:15
Czytałem że torowiska w prl-u były budowane uwzględniając większe prędkości (chodzi tutaj o promienie skrętów, dużo łagodniejsze), gdyby nie to byłyby teraz o wiele większe koszty przeróbek.- re: , rooter666 9/09/25 12:22
cyt z wiki
"Centralna Magistrala Kolejowa została zaprojektowana w latach 1970–1971 i już podczas projektowania planowano dostosować ją do prędkości 200 – 250 km/h, stąd zastosowano odpowiednio duże promienie łuków – 4000 m – oraz odpowiednio dużą odległość pomiędzy osiami torów – 4,5 m[28][29]. "
- sęk właśnie w tym , Holyboy 9/09/25 21:02
jakby zostać przy 3kV to nadal można mieć 250km/h - w końcu od 15 lat modernizowana jest CMK i może w przyszłym roku będzie tam można pojechać przynajmniej 230km/h
Na tym przykładzie z CMK to moim zdaniem zbudowanie choćby jednej linii na 25kV jest u nas mało realne, a co dopiero większy fragment sieci. Nawet nie chodzi o kwestie techniczne, a o stabilność władzy - jedni zaczną, drudzy nie skończą.Strength is irrelevant.
Resistance is futile.
We wish to improve ourselves. - 250 km/h przy 3kV zasilania to prędkość graniczna , zartie 11/09/25 09:09
System 3kV DC tak naprawdę powinno się stosować do prędkości 200 km/h, powyżej mocno rosną straty. W dodatku wymaga podstacji zasilających co kilkanaście kilometrów. System 25 kV AC (a właściwie 2x25 kV AC, bo taka wersja przyjęła się w Europie) może mieć podstacje co 65 km na liniach KDP i co 100 km na innych liniach. Problem w tym, że przez lata nic nie robiono w kierunku przejścia na liniach głównych na 25 kV AC, pchano pieniądze w modernizacje sieci 3 kV DC, a przewoźnicy jeszcze po 2010 roku kupowali pociągi jednosystemowe (np. Pesa Dart).Gdybym dostawał złotówkę za każde przekleństwo pod adresem Microsoftu już dawno byłbym milionerem - Czyli pojawia się okazja, żeby było nowocześnie i z mniejszymi stratami , pwil2 11/09/25 17:48
Mniej stacji transformatorowych to tańszy serwis.
Pewnie by się okazało, że na 3000V przy 250 byłyby straty takie, że 25000V nie będzie droższe przy 320.9800X3D/64G/5070Ti16 HX370/128G
7800X3D/64G/6800 5600H/64G/3060
1350P/64G 13700 SSD30TB A7m3 - PESA już ma , m&m 11/09/25 18:08
dwusystemowe maszyny, a o najnowszych planach można tu poczytać
https://www.rynek-kolejowy.pl/...erami-124675.html- Newag też , Holyboy 11/09/25 22:55
https://www.newag.pl/...ia/lokomotywy-elektryczne/
ale niestety nie znalazłem informacji o tym aby Impulsy miały mieć wersję wielosystemowąStrength is irrelevant.
Resistance is futile.
We wish to improve ourselves. - przypuszczam , m&m 12/09/25 07:55
że to kwestia przejściowa, z czasem będą tylko 25kV
- "na ponad 300 km/h razem z Talgo" , myszon 12/09/25 16:56
pociągi Talgo mają bardzo złą opinię. Podobno jeździ się w nich jakby się siedziało na pralce. Ostatnio pękały w nich wózki. Jak kogoś interesują te tematy ostatnio był świetny wywiad z Jonem Worth: https://jonworth.eu/...ghts-about-the-challengers/ - Co z tego, że wreszcie je oferuje, jak jeszcze niedawno sprzedawała tabor jednosystemowy , zartie 16/09/25 10:11
i taki jeździ po torach. Modernizacja CMK powinna być zrobiona pod 25 kV AC, a dwusystemowy tabor dalekobieżny powinien być kupowany przez przewoźników od 15 - 20 lat.Gdybym dostawał złotówkę za każde przekleństwo pod adresem Microsoftu już dawno byłbym milionerem
- ale że jak? , MARtiuS 9/09/25 09:01
Koleś pare miesięcy napisał, że dziecko imię ma po dziadku (co jest informacją zamieszczoną na Wikipedii). Przez ten czas nikt się o to nie czepiał.
Jak padła informacja, że ma się starać o koncesje nagle kobieta wrzuca tkliwego posta i tworzy się afera.
Jak wytłumaczyć ten kilkumiesięczny czas ciszy?
Powiem szczerze, że jakby nie ta aktualna afera to nawet bym nie wiedział, że ma jakieś dziecko.
Kto zaszkodził bardziej dziecku? Stanowski który wrzucił posta pare miesięcy temu i nikt na to nie zwrócił uwagi? Czy może matka która teraz robi afere?
Wybacz ale mnie się wydaje, że ktoś czerpie garściami z metod obecnej Rosji a wcześniej ZSRR. Jak Chodorkowski, który jak tylko zaczął krytykować Putina to zaczęto szukać na niego haki.feci, quod potui, faciant meliora
potentes
GG 617689 - ehh miało być pod "no dziwny gość" , m&m 9/09/25 07:53 , MARtiuS 9/09/25 09:02
jeden dwa trzyfeci, quod potui, faciant meliora
potentes
GG 617689 - ale ten koleś , m&m 9/09/25 09:59
to obecnie bardzo zasięgowy człowiek, nie można tego co on powie/napisze traktować tak samo jak moich czy twoich wypocin. Ta przerwa jest dziwna, ale nie mogę zrozumieć po co on w tym majowym filmie wspomina o dziecku. Jedyny powód który widzę to chęć dosrania matce i to uważam za naganne. KS wydaje się niegłupi i mógłby znaleźć tysiąc innych pocisków, a wybrał taką jednak świętość - dzieci się nie miesza jeśli nie jest to ich wina. Dodatkowo smaczku robi fakt, że KS sam niedawno krytykował hejtowanie dzieci, a jednak przez swoje zasięgi możliwe że sam się do tego przyczynia.
- czekam , Markizy 9/09/25 11:51
na sprostowanie od
https://www.youtube.com/watch?v=yeGIpN6MRNg
kanał zero wybiórczo podchodzi do tematu częściowo ignorując pewne rzeczy.
Ponadto wszystko mówione pod tezę ze w momencie realizacji planu polskie pociągi pojada 350km/h nawet tam gdzie to nie uzasadnione, a konkrecja wybierze optymalne prędkości.
Na Bordzie od 2003-03-03:D
i5 6600, 2x8GB, 7770 - W sumie nic nowego w Zero - ciągle manipulacje , pwil2 11/09/25 17:10
Ostatnio szybko usunęli materiał, który nie spodobał się deweloperom i spekulantom9800X3D/64G/5070Ti16 HX370/128G
7800X3D/64G/6800 5600H/64G/3060
1350P/64G 13700 SSD30TB A7m3
- Na początek/koniec dyskusji warto zapoznać się z tematem: , pwil2 11/09/25 17:08
https://zaufanatrzeciastrona.pl/...et-30-pociagow/9800X3D/64G/5070Ti16 HX370/128G
7800X3D/64G/6800 5600H/64G/3060
1350P/64G 13700 SSD30TB A7m3 |
|
|
|
 |
All rights reserved ® Copyright and Design 2001-2025, TwojePC.PL |
 |
|
|
|