RECENZJE | Porównanie 8500GT, 8600GT(GTS), 7900GS, 2600HD(Pro) i 2400HT
Porównanie 8500GT, 8600GT(GTS), 7900GS, 2600HD(Pro) i 2400HT
Autor: DYD | Data: 19/09/07
Wraz z pojawieniem się nowego systemu Microsoftu i jednocześnie nowej odsłony środowiska graficznego 3D, producenci kart graficznych również rozpoczęli swoje działania w kierunku rozwoju. Pierwsze kroki na tym polu postawiła NVidia, wypuszczając produkt z najwyższej półki - GeForce 8800. Następnie, do grona kart wspierających "DirectX 10" wstąpiły karty z niższego segmentu, pochodzące zarówno od nVidii jak i AMD.
W niniejszym porównaniu udział wzięły karty oparte na układach: GeForce 8600GT (i GTS) , 8500GT, 7900GS oraz Radeon 2600XT (Pro) i 2400XT pochodzące od producentów Asus, HIS, MSI i Palit. Ceny tychże kart zaczynają się już od 220zł, a kończą na kwocie 720zł. Ich wydajność sprawdziliśmy przy użyciu systemu Vista 32bit a także przy pomocy testów w środowisku DirectX 10.
Specyfikacja techniczna
Analizując porównawczą specyfikację testowanych kart widać pewne ich cechy wspólne. Karty wspierające DirectX 10 posiadają dość mocno okrojoną, 128-bitową szynę pamięci (oprócz układu 2400XT, który cechuje się jedynie 64-bitową szyną). Do tego wszystkie karty korzystają z szybkich pamięci DDR3, choć w sprzedaży są także modele z wolniejszymi pamięciami DDR2. Na rynku niebawem pojawiają się także modele Radeon 2600XT wyposażone w bardzo szybkie pamięci DDR4.
Karty kompatybilne z DX10 zbudowane są na układach wykonanych w nowej technologii - 80 nm u NVidii oraz 65 nm u konkurencji. Oprócz GeForce 8600 GTS, pozostałe karty nie wymagają dodatkowego zasilania, ponieważ nowy proces technologiczny objawia się m.in. niższym zapotrzebowaniem na moc. Zunifikowana architektura shaderów pojawia się zarówno w kartach nVidii, jak i AMD/ATI.
Cechy wspólne tychże kart to również 128-bitowe zmiennoprzecinkowe oświetlenie high dynamic-range (HDR), wsparcie dla DirectX 10 i Shader Model 4.0, możliwość łączenia kart w trybie SLI (NVidia) oraz Crossfire (ATI), maksymalna rozdzielczość 2560 x 1600, podwójne cyfrowe łącze DVI Dual-Link oraz wsparcie HDCP dla odtwarzania zabezpieczonych materiałów HD.
Rodzina układów RV6xx posiada pełne, sprzętowe wsparcie dla standardów video MPEG-2, VC-1 oraz H.264. A to dzięki procesorowi UVD (Unified Video Decoder), który przy współpracy z oprogramowaniem ATI Avivo HD umożliwia akcelerację wysokiej jakości video czyli m.in. Blu-Ray i HD DVD. Z kolei w układach NVidii mamy PureVideo HD oraz wbudowany procesor wideo ze sprzętową akceleracją odtwarzania filmów High-definition H.264, VC-1, MPEG2 oraz WMV9.
Karty NVidii oferują wygładzanie krawędzi w próbkowaniu do 16x, zaś ATI wprowadza dodatkowo 24x Custom Filter Anti-Aliasing w modelach HD2600 i 2900. W układach Radeon 2400 mamy próbkowanie 12x.
Zarówno układ G84 jak i Radeon RV630 wspiera HDMI wraz ze zintegrowanym w dźwiękiem 5.1, jednak ta funkcja aktywna jest tylko w wybranych modelach i przy opcjonalnych konwerterach HDMI->DVI.
Po lewej Avivo HD, po prawej PureVideo HD - w PowerDVD 7.3 (kliknij, aby powiększyć)
Konwerter HDMI->DVI z dźwiękiem 5.1 w 8600GT i 2600XT
Dla chętnych pełna, oficjalna specyfikacja techniczna poszczególnych układów:
Technikalia GeForce 8600 GTS, 8600GT i 8500GT
Zunifikowana architektura shaderów
Technologia GigaThread
Pełne wsparcie Microsoft DirectX10
Jednostki geometrii
Geometria chwilowa
Wyjście strumieniowe
Shader Model 4.0
Pełna 128-bitowa precyzja obliczeń zmiennoprzecinkowych w całym procesie graficznym
Silnik NVIDIA Lumenex
Pełnoekranowy antyaliasing 16x
Antyaliasing metodą sterowanego przezroczystością multisamplingu i supersamplingu
Niezależne od kąta patrzenia 16x filtrowanie anizotropowe
128-bitowe zmiennoprzecinkowe oświetlenie high dynamic-range (HDR) z antyaliasingiem
Zmiennoprzecinkowe filtrowanie i blending tekstur metodą 32-bitów na składową
Zaawansowane algorytmy bezstratnej kompresji koloru, tekstur oraz danych wymiaru z
Obsługa kompresji map normalnych
Z-cull
Early-Z
Technologia NVIDIA Quantum Effects
Zaawansowane jednostki obliczeniowe przeznaczone do obliczeń fizycznych
Symulowanie i renderowanie efektów fizycznych przez procesor graficzny
Technologia NVIDIA SLI11
Umożliwiając jednoczesne współdziałanie dwóch kart graficznych pozwala na zwiększenie wydajności w stosunku do pojedynczego procesora graficznego.
Technologia NVIDIA PureVideo HD2
Dedykowany, wbudowany procesor wideo
Sprzętowa akceleracja odtwarzania filmów High-definition H.264, VC-1, MPEG2 oraz WMV9
Funkcja Inverse telecine (korekcja 2:2 oraz 3:2 pull-down)
Wysokiej jakości skalowanie obrazu wideo
Korekcja temperatury kolorów
Obsługa MicrosoftVideo Mixing Renderer (VMR)
Zaawansowane funkcje obsługi wyświetlania obrazu
Podwójne zintegrowane układy RAMDAC pracujące z częstotliwością 400MHz zapewniające obsługę analogowych wyświetlaczy do rozdzielczości 2048x1536 przy 85Hz włącznie4
Jedno podwójne wyjście DVI do obsługi płaskich wyświetlaczy cyfrowych do rozdzielczości 2560x16005
Jedno pojedyncze wyjście DVI do obsługi płaskich wyświetlaczy cyfrowych do rozdzielczości 1920x12006
Zintegrowany dekoder HDTV zapewnia możliwość odtwarzania wideo na odbiorniku TV (wyjście Component/Composite/S-Video) do rozdzielczości 1080i
Obsługa technologii wyświetlania na wielu monitorach NVIDIA nView
10-bitowe przetwarzanie obrazu
Zaprojektowany dla MicrosoftWindows Vista
Pełna obsługa DirectX 10
Dedykowany procesor graficzny obsługujący nowy interfejs 3D Windows Vista Aero
Architektura wideo wykorzystująca VMR
Szybkie interfejsy
Obsługa architektury PCI Expressx16
Zaprojektowane dla pamięci GDDR3 i DDR2
Systemy operacyjne
Zaprojektowany dla Microsoft Windows Vista
Windows XP/Windows XP 64
Linux
Obsługa API
Pełna obsługa standardu DirectX, w tym najnowszej wersji Microsoft DirectX 10 Shader Model 4.0
Pełna obsługa OpenGL, w tym także OpenGL 2.0
1 - Tylko certyfikowane dla NVIDIA SLI wersje procesorów graficznych GeForce przeznaczonych dla magistrali PCI Express.
2 - Funkcja wymaga odpowiedniego oprogramowania wideo. Funkcja niedostępna w niektórych produktach.
3 - Wymaga odpowiednich, kompatybilnych komponentów, które są także przystosowane do obsługi HDCP.
4 - Funkcja dostępna tylko w procesorach graficznych GeForce 8600.
5 - Funkcja dostępna tylko w procesorach graficznych GeForce 8500.
6 - Funkcja dostępna tylko w procesorach graficznych GeForce 8400.
Technikalia ATI Radeon HD 2600
ATI Radeon HD 2600
120 strumieniowych jednostek teksturujących
390 milionów tranzystorów
65nm proces technologiczny
128-bitowy interfejs pamięci
Pełne wsparcie dla DirectX 10
Zunifikowana architektura shaderów
Technologia skalowania kart CrossFire
128-bitowe zmiennoprzecinkowe oświetlenie high dynamic-range (HDR)
Do 24x Custom Filter Anti-Aliasing
Sprzętowa jednostka tesselacji
Dynamiczna akceleracja geometrii
Symulowanie i renderowanie efektów fizycznych przez procesor graficzny
ATI Radeon HD 2400
40 strumieniowych jednostek teksturujących
180 milionów tranzystorów
65nm proces technologiczny
64-bitowy interfejs pamięci
Pełne wsparcie dla DirectX 10
Zunifikowana architektura shaderów
Technologia skalowania kart CrossFire
Zmiennoprzecinkowe oświetlenie high dynamic-range (HDR)
Do 12x Custom Filter Anti-Aliasing
Sprzętowa jednostka tesselacji
Dynamiczna akceleracja geometrii
Symulowanie i renderowanie efektów fizycznych przez procesor graficzny
Cechy wspólne HD 2400 i HD2600
ATI Avivo HD video i architektura wideo
Wbudowane HDMI
Wbudowany dźwięk 5.1 (AC3) surround
Wbudowane wsparcie HDCP support
Obsługa adaptera ATI Radeon DVI-I na HDMI
Moduł UVD (Unified Video Decoder) Blu-ray / HD DVD