Przedwczoraj pisaliśmy o czynionych przez dużych producentów rozważaniach na temat rynku gier przeznaczonych dla PC, dziś w tej kwestii wypowiada się programista John Carmack, współzałożyciel id Software. Niestety, również on nie widzi sytuacji różowo i twierdzi, że jeśli ktoś planuje stworzyć dziś nową grę, spogląda na PC niejako przy okazji. Zauważa, że dawniej o wyższości komputera nad konsolą stanowiły rozgrywki sieciowe i powstające modyfikacje, co dziś jest możliwe na tzw. “next-genach” (choć z możliwością tworzenia modyfikacji można polemizować). Pan Carmack sądzi, że gatunkiem gier, który będzie wciąż dominował na PC to MMO, czyli produkcje w stylu World of Warcraft.
Dostrzega też pozytywną zmianę jaka zaszła wśród producentów sprzętu komputerowego: “dziesięć lat temu, spotykałem się na cokwartalnych konferencjach z Intelem i AMD, starając się rozwiązać problemy z procesorami. Po pewnym czasie problemy zostały usunięte i nie musiałem z nimi rozmawiać już od dłuższego czasu. Podobnie było z kartami graficznymi... jednak teraz, w większości przypadków, wszystko działa zgodnie z oczekiwaniami”.
K O M E N T A R Z E
no i co ??? (autor: pit808 | data: 22/11/07 | godz.: 15:35) Co z tego wynika ??? NIC - koles nagadal, ola la la ;) Ja raz probowalem na padzie pograc w FPSa i dziekuje, klawa i mycha to jest to. Oczywiscie to detal, bo pewnie da sie podlaczyc myche i klawe pod konsole.
Za konsola przemawia "debilizm" konstrukcji - czyli wsadzam DVD i gram. Ale za to nawet zasmarkanego pisma do Urzedu nie napiszesz, cos za cos.
az wygoglalem orginal (autor: RusH | data: 22/11/07 | godz.: 15:48) bo to tlumaczenie jakies takie o niczym bylo .. i okazalo sie ze orginal tez o niczym :) wyglada to na 3 zdania wymienione w przejsciu na konferencji a nie na wywiad.
Carmaka moze bolec ze nie pomyslal pierwszy o kluczach, centralnym serwerze, banlistach, punkbusterach i steamie - na tym sie przejechal. Gdy taki Valve wydaje gre 99% ja po prostu kupuje, gdy robi to ID kupi ja moze 60% (reszta pociagnie z netu). Wow podoba sie Carmakowi ze wzgledu na subskrypcje i dziesiatki milionow dolarow miesiecznie :)
NIC nie stoi na przeszkodzie WOW na X360 .. poza Live, bo M$ chcialby czesc miesiecznej oplaty :), Nintendo tez wtraca sie do tresci gier. Moze Sony zrobi dila i bedzie WOW na PS3.
Carmack powinien przyjrzec sie Valve i poszukac KREATYWNYCH ludzi potrafiacych zbudowac fabule, a nie tluc co pare lat tego samego Dooma tylko z nowym enginem. ID obecnie spadlo do rangi producenta middleware :/
pit808 (autor: Kriomag | data: 22/11/07 | godz.: 16:10) "Ale za to nawet zasmarkanego pisma do Urzedu nie napiszesz"
PS3 + Linux = Napiszesz :P
Jeszcze trochę poczytam o PS3 i linuxie dla pewności i jak będzie to w pełni funkcjonalne to chyba się przesiądę :)
id software (autor: Piratez | data: 22/11/07 | godz.: 16:23) to dobija sam carmack ktory ma jakis dziwny poglad na gry
id software (autor: Yaq | data: 22/11/07 | godz.: 16:44) Raczej nie zrobiloby steama, bo oni koncentruja sie na technikaliach, silnikach i gry wychodza im przy okazji:). Carmack sam powiedzial parokrotnie, ze fabula itd to sprawa, ktora ktos zalatwi a najciekawsze dla niego jest gmeranie w silnikach - co nie da sie ukryc panu Carmackowi bardzo dobrze wychodzi.
co nie da sie ukryc panu Carmackowi bardzo dobrze wychodzi (autor: RusH | data: 22/11/07 | godz.: 17:09) no wlasnie nie bardzo, Valve z silnikiem Carmacka 2 generacje wstecz zrobilo wiecej niz carmack najnowszym, do tego silnik Valve chodzi szybciej i jest przyklejony do gier z FABULA
nie czepiajcie się Carmacka (autor: Soulburner | data: 22/11/07 | godz.: 17:21) za brak lub lichą fabułę w grach id software - za to odpowiedzialny jest Tim Willits i to na nim powinno się wieszać psy za to, że gry idsoftware są określane mianem dem technologicznych.
do pita (autor: LOLO64 | data: 22/11/07 | godz.: 21:53) A co za problem mieć komputer i konsole ???? W dzisiejszych czasach komputer do sporządzania pism urzędowych można kupić za 300 zł. A i muzyki na tym posłuchasz. Majątek ??
Wiecie ile gier zrobiono na engine'u np. Quake'a III ? (autor: KuTeR | data: 23/11/07 | godz.: 01:06) Pewnie id zarobiło na sprzedaży samych silników kokosy. Taki Prey jest na silniku Doom'a III, który nawiasem mówiąc mimo, że nie był jakąś rewelacją, ale i tak zdobył dużą popularność i pewnie zarobił sporo kasy. Natomiast Quake IV to kompletny niewypał, a silnik na dzień dzisiejszy jest przestarzały. id musi wymyślić jakąś całkowicie nową grę. Jak będą mieli dobry pomysł to Carmack - programista wybitnie genialny zadba o to, żeby wszystko hulało idealnie czyli jak zawsze.
Poważnie? (autor: Another Identity | data: 23/11/07 | godz.: 01:28) To właśnie oznacza określenie "middleware".
:))) (autor: RusH | data: 23/11/07 | godz.: 11:35) karmak juz eksperymentuje chyba ze streamingiem geometrii wiec moze jakis engine do MMO zrobi, w sensie LADNY engine do MMO a nie kupe pokroju wow
iD Software (autor: Adolph | data: 11/12/07 | godz.: 12:07) Carmack to geniusz I to wielkimi literami. Jako jedyny zrobił grę, która się opiera tylko i wyłącznie na procesorze i karcie, nie potrzebuje do tego shaderów.Jego silnik jest może i przestarzały ale to on stworzył Megatexture i to jego giery mają otoczenie jak marzenie. A takie Valve to sie schować może, bez shaderów, to wygląda potwornie.I porównajta sobie jak tworzone jest oświetlenie. A co do silników Valve jedzie na starym tylko go "dotuningowało", używa nawet starej techniki Radiocity.
D O D A J K O M E N T A R Z
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.