Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Czwartek 16 września 2010 
    

Specyfikacja GPU Barts Pro i XT ujawniona


Autor: Wedelek | źródło: Guru 3D | 11:17
(47)
Po raz kolejny azjatyccy redaktorzy z portalu ChipHell ujawnili nowe informacje na temat przyszłych Radeonów HD6000. Opublikowane dziś informacje dotyczą specyfikacji GPU Barts Pro i Barts TX i pochodzą z konferencji AMD. Układy te trafią do kart graficznych Radeon HD 6750 i HD 6770, które będą sukcesorami obecnej serii Radeon HD 5700. Portal DVHardware twierdzi, że trafią one również do akceleratorów Radeon HD 6800. Nowe GPU są zbudowane w oparciu o tę samą architekturę, co rodzina Cypress - Dual Engine, a co za tym idzie wydajność obecnej i przyszłej serii w przypadku AA oraz renderingu powinna być zbliżona.

Mocniejszy z opisywanych procesorów graficznych - Barts XT będzie zawierać 12 bloków SIMD, 48 jednostek teksturujących, 960 procesorów strumieniowych, 32 ROP, i 256-bitową magistralę pamięci. GPU tego układu jest taktowany z częstotliwością 850MHz. Akcelerator zbudowany w oparciu o Barts XT będzie wyposażony w 1GB pamięci typu GDDR5 taktowanej zegarem 4200MHz, a jego TDP przekroczy 150W. Barts PRO to nieco słabsza odmiana z 10 blokami SIMD, 40 jednostkami teksturującymi, 800 procesorami strumieniowymi, 32 ROP'ami. W tym przypadku częstotliwość pracy GPU ma wahać się od 700 do 725MHz, a zamontowany na karcie 1GB pamięci GDDR5 z 256-bitową magistralą będzie taktowany zegarem 4000MHz. TDP nie przekroczy 150W.



 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. @Sony Vaio (autor: Wujofefer | data: 16/09/10 | godz.: 11:24)
    Pisz! Komentuj! Prawdopodobnie ustawisz te karty na poziomie wydajności GTS420 xD

  2. ... (autor: piwo1 | data: 16/09/10 | godz.: 11:30)
    no jest szansa ze 5850 bedzie szybszy od 6850

  3. @ ... (autor: Promilus | data: 16/09/10 | godz.: 11:33)
    Troszkę dziwna sprawa.
    Cypress 32rop i 80tmu
    Tutaj 32 rop i 48tmu. Czy tylko mnie się wydaje, że coś jest w tym dziwnego? No chyba, że wzorem nvidii 1TMU to 3TF i 1TA


  4. shader (autor: Rajq | data: 16/09/10 | godz.: 11:38)
    w jednej 960 (XT) a w drugiej 100!?!? czy moj stary monitor w ministerstwie juz zle pokazuje?

  5. @Rajq (autor: trepcia | data: 16/09/10 | godz.: 11:41)
    Zwiększ jasność, zobaczysz wielce profesjonalny zabieg w paincie w celu usunięcia części napisu, jest "Confidential ...-AMD".

  6. @Promilus (autor: MateushGurdi | data: 16/09/10 | godz.: 11:42)
    no a co najlepsze ze Jednostki cieniujace sa tak jak w Cypress, po 80 na kazdy blok SIMD, nie okreslili tylko w ilu procesorach strumieniowych, a cos mi mowi ze cos sie zmienilo w tej kwestii, w Cypress bylo ich 16 na kazdy SIMD co dawalo po 5 na 1 procek strumieniowy, tutaj moze ich byc wiecej, np 20 na kazdy SIMD co daje 4 jednostki cieniujace na kazdy procesor strumieniowy, lub jeszcze inaczej, nie wiadomo bo tejinformacji nie podali a ona bardzo wiel;e wnosi do budowy ukladu

  7. @Rajq (autor: MateushGurdi | data: 16/09/10 | godz.: 11:43)
    Tam jest 800 tylko 8 jest w 2/3 "zjedzone" :)

  8. Ciekawe (autor: Gakudini | data: 16/09/10 | godz.: 11:48)
    dlaczego Barts XT ma Power >150W kiedy 5770 ma 105W? Ma 20% więcej SP. Czyżby 256 bitowy kontroler pamięci był tak nieefektywny? Raczej nie. 5850 (1440SP) deklaruje 151W TDP i ma kontroler 256b.
    Coś tu się nie trzyma kupy.


  9. bardzo ciekawe (autor: piwo1 | data: 16/09/10 | godz.: 12:00)
    barts xt to ma byc 6850 i ma walczyc z gtx460?ale mieszaja :)

  10. @Gakuidini (autor: MateushGurdi | data: 16/09/10 | godz.: 12:04)
    Ja mam taka teorie ze zmienili "rozklad" jednostek cieniujacych w blokach SIMD, bo nie podali liczby procesorow strumieniowych, a pozatym jest wiekszy pobor mocy co moze potwierdzac ten fakt.

    W Cypresie bylo po 5 jednostek na jeden procesor strumieniowy i ta ostatnia zazwyczaj sie nudzila, jezeli ja usuneli z procesora strumieniowego i zwiekszyli liczbe procesorow strumieniowych to liczba jednostek pozostaje taka sama a wydajnosc wzrasta, mowiac bardzo oglednie


  11. @piwo1 (autor: Wujofefer | data: 16/09/10 | godz.: 12:07)
    Seria najbardziej wydajnych układów (odpowiedniki 5850, 5870 i 5970) to teraz 6950, 6970 i dwu chipowy 6990, natomiast 6850 i 6870 mają mieć wydajność na poziomie starych 5850 i będą odpowiednikami 5750 i 5770.

  12. Wujofefer (autor: piwo1 | data: 16/09/10 | godz.: 12:10)
    a o czym ja mowie?wlasnie oi tym ze nowe hd6850 nastpeca 5750 czyli Barts XT nie dosc ze na pewno bedzie wolniejszy od hd5850 to bedzie walczyc nie z gtx470 jak do tej pory hd5850 a z gytx460 czyli tak jak teraz 5770.czyli 6850 bedzie miec wydajnosc 5770.masakra jakas z tym wszystkim :)

  13. @Wujofefer (autor: MateushGurdi | data: 16/09/10 | godz.: 12:13)
    Tylko w artykule jest mowa o 6770 i 6750, ktore maja byc sukcesorami serii 57xx a to niezbyt sie zgadza z newsem w ktorym pisali ze sukcesorami serii 57xx bedzie seria 68xx

    @Promilus, sprawa nie dziwna i ja sie tez dalem przylapac, podali specyfikacje chipow ktore zastapia chipy juniper a nie cypress, stad takie parametry a nie inne :)


  14. nie podoba mi się to nazewnictwo (autor: Lolo64_EX1_rev2.0 | data: 16/09/10 | godz.: 12:14)
    AMD miesza w nazwach i to sieje tylko zamęt. Jakby nie mogli zrobić bardziej przejrzystej oferty i nazewnictwa produktów. Już teraz widać jaka sieczka panuje w nazwach procesorów AMD.

  15. @piwo (autor: Rajq | data: 16/09/10 | godz.: 12:15)
    dokladnie tak samo AMD pozycjonuje nowe "odmlodzone" grafy ktore podobno maja zastapic 5850, do walki z gtx 460?? Smierdzi lekko spanierowanym kotletem w postacji 5770.

  16. jest tak jak pisze @MateushGurdi (autor: Qjanusz | data: 16/09/10 | godz.: 12:21)
    trzeba się trochę przyzwyczaić do nowego nazewnictwa, które zostało wymuszone przejściem stopień wyżej, poprzez wskoczenie w najniższe serie układów APU.

    Wszystko jest OK.
    Z niecierpliwością czekam na ceny HD6800 :-)
    Co do wydajności, to już można sobie sporo teraz dopowiedzieć.


  17. @piwo1 (autor: Wujofefer | data: 16/09/10 | godz.: 12:23)
    Eghm... no własnie nie. AMD zapowiedziało podniesienie poprzeczki wydajnościowej o jeden poziom w każdym segmencie.
    Na oko mniej więcej to tak wychodzi z tych slajdów.
    Średniej wydajności grafiki 5750 i 5770 rywalizowały z GTS450 (właściwie od niedawna bo nie było konkurenta dla nich z serii 400).
    Teraz średnie grafiki mają mieć zmienioną nazwę i podwyższoną wydajność. Radeon 5850 walczył i wygrywał z GTX460 który wygrywał z 5830.
    Teraz za cenę 5750 i 5770 będziesz miał grafiki walczące nie z GTS450 a GTX460, czyli o oczko wyżej. Na początku oczywiście podatek od nowości dojdzie ale z czasem stanieją.
    Pamiętajmy, że 6850/5870 są następcami 5750/5770 a dopiero 6950/6970 są następcami 5850/5870.
    Patrząc na te slajdy myślę, że 6850 będzie miał wydajność mniej więcej 5830 a 6870 mniej więcej 5850. Czyli jak dla mnie bomba :)


  18. I jeszcze jedno... (autor: Wujofefer | data: 16/09/10 | godz.: 12:26)
    Ciesze się, że AMD zrezygnowało z powolnej 128 bitowej szyny w grafikach ze średniego segmentu. :)

  19. Hahaha (autor: DonCorleone666 | data: 16/09/10 | godz.: 12:40)
    "ati" ef te wu :D

  20. :). (autor: Simon89 | data: 16/09/10 | godz.: 12:43)
    W końcu będzie bardzo dobra grafika w cenie 5750, a pozwalajaca na zabawe we wszystkie gry. I nie mówcie mi tutaj o małej liczbie FPS. Wiem co to jest: np w cod2 dobrze mi sie gra jak mam 250 FPS... i to najlepiej stałe. Natomiast w BBC2 gra mi się dobrze przy 30-60fps :).

    No ale tak: nie wiadomo jak będzie do końca... ja stawiam że 6850 będzie miało wydajność 20-30%% mniejszą od 5850. Przy TDP poniżej 150 to jest bardzo dobrze :).

    I zastrzegam: to są na razie przecieki i należy wszystko traktować z dystansem. Jak wyjdzie dobrze to szykuje sie upgrade kompa. Zastanawiałem się nad gts460, albo gts450... ale pobór prądu dalej nie jest dla mnie satysfakcjonujący. :) peace

    ps. dalej będzie darcie sie i przekrzykiwanie kto ma racje...


  21. @17 - "Patrząc na te slajdy myślę..." (autor: Mcmumin | data: 16/09/10 | godz.: 12:49)
    Eeee... Czy tylko mnie to wydaje się głupie? Kupując 6850 spodziewałbym się wydajności o ok 30% lepszej niż w 5850, inaczej poczułbym się deko wydymany... AMD odrobiło lekcję marketingu nV z czasów G80/G92??? Cóż, brak realnej konkurencji szkodzi klientom.

  22. @Mcmumin (autor: Simon89 | data: 16/09/10 | godz.: 12:54)
    Masz trochę racji w tym co piszesz. Ja również spodziewałbym się wydajności 20-30% wyższej od 5850. W sumie to i tak nie wiemy jak będą się nazywały te grafiki...
    Z drugiej strony patrząc za 500 zł otrzymamy grafikę mocniejszą od gtx460 zlopiaca mniej prądu.
    Chyba nauczyli się marketingu... 4-5 newsów na tydzień :)


  23. Kolejny zbuk graficzny od ATI (autor: pomidor | data: 16/09/10 | godz.: 12:55)
    Ulepszyli go ale nie tam gdzie trzeba. Pociągnie to fizykę ? Albo tesselację ? FanATIcy tego nie potrzebują, bo to ma zła konkurencja i są to zamknięte standardy. Wystarczy im 200 fps kiepskiej grafiki.

  24. @Mcmumin (autor: Wujofefer | data: 16/09/10 | godz.: 12:56)
    Przeczytaj jeszcze raz mój komentarz (nr. 17) i zauważ co jest odpowiednikiem czego i jakie zmiany w nazwach nastąpiły.

  25. Simon89 (autor: piwo1 | data: 16/09/10 | godz.: 13:02)
    kupujac 6850 za cene 5770 dostajesz 20% mniej niz 5850 i 30% wiecej niz 5770.wiec nazwa sie zmienia ale za cene 5770 dostaniesz wiecej.

  26. @piwo1 (autor: Simon89 | data: 16/09/10 | godz.: 13:09)
    ja to rozumiem. No ale widzisz... znajdzie się wiele osób które będą narzekały że "zostali oszukani". :)

  27. @pomidor (autor: MateushGurdi | data: 16/09/10 | godz.: 13:11)
    nie wiesz a oceniasz, jak wyjda karty HD6xxx to sie pewnie zesr... tak jak morgi po premierze HD4xxx i HD5xxx, no ale nie o tym mowa, o teselatorach nic nie napisali, a o tym jak bedzie ciagnelo fizyke sie przekonamy, bo tak sie sklada ze to twoja kochana nvidia blokuje rozwoj w kwestii fizyki w grach a nie AMD

    @Mcmumin kupujac HD6850 kupisz je pewnie w cenie w jakiej jest 5750 bo w tym przedziale cenowym ta karta ma byc umieszczona wiec nie powiem zebys mial sie czuc wydymany bo wydajnosc bedzie wieksza w stosunku do HD5750, caly myk polega na tym ze kupisz HD5850 w cenie HD5750. IMHO zapomniales o zmianie nazewnictwa kart. W cenie HD5850 bedziesz mial HD6930. Nie stawiaj znaku rownosci pomiedzy HD5850 a HD6850 bo to beda dwa rozne segmenty rynku


  28. Simon89 (autor: piwo1 | data: 16/09/10 | godz.: 13:14)
    nikt nie ebdzie sie czul oszukany jesli dostana za niska cene odpwoeidnia wydajnosc.nazwa to nazwa nic nei znaczy.wazne zeby za male pieniadze dostac odpowiednio wydajny produkt

  29. ja mysle o czym innym (autor: piwo1 | data: 16/09/10 | godz.: 13:20)
    czy tak przeprojektowane uklady to tylko czychaja na niewiedze klienta czy faktycznie podniosa wydajnosc w grach w przedzialachh wielkosc chipa w mm2/na wydajnosc i pobierana moc/ na wielkosc chipa w mm2
    no i trzecia kwestia cena/wydajnosc
    co z tych trzech parametrow uda im sie poprawic a co spi...dolic przy tych wszystkich zmianach


  30. @Piwo1 (autor: AmigaPPC | data: 16/09/10 | godz.: 13:42)
    ja mam nadzieję, że poprawionych będzie więcej niż s....dolonych.

  31. @pomidor i @Wujofefer mnie chodzi li tylko i wyłącznie (autor: Mcmumin | data: 16/09/10 | godz.: 14:14)
    o samo nazewnictwo. Po cholerę znowu robić zamieszanie na rynku? Dlaczego 6850 ma lądować w innym segmencie niż 5850? Nie mogli po prostu zastosować reguły 5850 + 30% wydajności = 6850 ? Tak samo wkurza mnie nazewnictwo procesorów u Intela... Ja stary już jestem, nie chce mi się już uczyć nowych oznaczeń... Jakich algorytmów oni używają do generowania tych kart? Ciąg algebraiczny, geometryczny?

  32. Zacytuję ponownie za semiaccurate o zmianach w archtekturze (autor: geordie | data: 16/09/10 | godz.: 14:21)
    http://www.semiaccurate.com/...s-northern-islands/

    "The biggest change is in the shaders, they have gone from a 4 simple + 1 complex arrangement to a 4 medium complexity arrangement. This should end up no slower than the old way for simple calculations, the overwhelming majority of the workload, but also be faster for most of the complex operations.

    The reason for this can be summed up by saying that the new 'medium' shaders can't do what a complex one can in the same time, but there are more of them, and they can more than make it up in number. Since a GPU is a throughput machine, not a latency bound device, you won't see the difference, it will just work a lot faster in several kinds of operations."


  33. Mcmumin (autor: piwo1 | data: 16/09/10 | godz.: 14:21)
    zgadzam sie z toba.tez nie lubie zmian.dlatego po zainstalowaniu 7ki od razu go wywalilem.mozna zmieniac wydajnosc ale po co zmieniac ergonomie.nie po to sie gaz w aucie naciska noga a wycieraczki prawa reka zeby robic tooi intuicyjnie.a malli mieccy zrobili system ktory wygladaq inaczej i wielki nowy system.a ch..j im w dupe.nie mam zamairu wszystkeigo uczuc sie na nowo.nie po to czlowiek sie przyzywczaja 10 lat do jednego zeby przez jakichs palantow z wybujala wyobraznia i przerostem ambicji uczyc sie wszystkeigo na nowo i spedzac swoj cenny czas na nauke jakichs peirdol.dlatego mam xpka na nowo i nigdy sie nie przesiade. z tych samych wzgledow mam stare gg i tak samo uwazam ze powinno byc ze wszystkim.no ale marketing sciemnaiczy czasami bierze gore.

  34. @piwo1 (autor: MateushGurdi | data: 16/09/10 | godz.: 14:38)
    A jak myslisz po co to wprowadzaja? wezmy na ten przyklad skrzynie biegow, po co wprowadzaja automatyczne skrzynie biegow? Zeby zatruwac zycie ludziom ktorzy sie przyzwyczaili do machnia sprzeglem i galka zmiany biegow? ciezko szczerze powiedziawszy o wieksze glupoty co napisales, moze jeszcze napiszesz ze siedzisz w DOSie bo wszystkie Windowsy, Linuxy, Mac OSy to niepotrzebne zmiany ktore po chwili wywaliles? W jakims celu zmiany sie wprowadza i moze kiedys to zrozumiesz.

  35. MateushGurdi (autor: piwo1 | data: 16/09/10 | godz.: 14:51)
    ale ja nie umniejszam roli ewolucji.ale po co odwracac kota ogonem?jasne cos moze inaczej wygladac gdzies uproscic dostep.ale to co zrobili w 7mce to jaksi ksozmar.nie idzie sie przyzywczaic.nie ma nawet mojego komputera na pulpicie.bez sensu.faakt faktem ze najfajniej bylo za czasow nc.skrzynie automatyczne maja wiecej wad niz zalet.auto jest ciezsze wiecej pali i glupio zmienia biegi nie wtedy keidy chcemy.w sporcie sie tego nei stosuje bo to sie nadaje ale dla 70 latkow a nie dla ludzi lubiacych jezdzic autem.a poto sie jezdzi autem.zeby sprawialo frajde.bo przemieszczac sie z a do b to mozna autobusem.a uzywanie 7ki frajdy mi nie sprawia zadnej co innego xp.szybko przyjmnie wszystko na miejscu.

  36. kolejne zamieszanie by ukryć słabą wydajność (autor: Sony Vaio | data: 16/09/10 | godz.: 14:53)
    zapewne sami pracownicy amd już się nie łapią w modelach, ale trzeba wyjść z dołka podczas gdy Nvidia odcina kupony.

  37. @piwo1 (autor: trepcia | data: 16/09/10 | godz.: 15:07)
    No ja nie wiem po co drązek skrzyni biegów został przeniesiony znad kierownicy w tunel między fotelami...
    A co do XP - ja też nie miałem mojego komputra na pulpicie :-)


  38. hehe (autor: piwo1 | data: 16/09/10 | godz.: 15:21)
    no nie warto drazyc juz :) kazdy ma swoje upodobania.im starsza osoba tym pewnie trudniej przyzwyczaja sie do zmian.ja widac sie juz zestarzalem a taki 10latek pewnie z uwielbieniem bedzie patrzyl na kazda nowinke :)
    co do nvidii to n ie odcina kuponow a przynosi straty poki co.moze dzieki 460 i 450 4 kwartal beda na plusie, ale co potem?


  39. @piwo1 (autor: MateushGurdi | data: 16/09/10 | godz.: 16:14)
    Po 1 nie dziesieciolatek, po 2 modyfikacje pulpitu sa tak proste ze nawe 10-cio latek potrafi umiescic na nim moj komputer w kilka sekund, a po 3 na XP nie wykorzystasz w pelni wszystkich mozliwosci jakie daje Ci karta graficzna czy procesor, ograniczenia tycza sie nawet pamieci RAM, idac dalej, rozmawiamy o kartach graficznych i ich nazewniectwie, ja tylko posluzylem sie alegoria a ty twardo przyjmujesz dyskusje nad skrzynia biegow. Btw to auto z automatyczna skrzynia biegow mniej pali niz manual (na pewno te montowane w BMW) ;p Nie udzielaj sie juz w kwestiach nad ktorymi sie nie znasz bo to naprawde smieszne i groteskowe. Jezeli AMD wprowadzi APU o nazewnictwa HD6xxx to zmiana nazw poszczegolnych serii byla konieczna i nie jest wymyslem "jakis palantow"

  40. ... (autor: piwo1 | data: 16/09/10 | godz.: 17:13)
    jesli zrozumiales ze 10latek ejst do ceibei przepraszam, bo chodzilo mi o ogolne wrazenia moje.szczertze nei gram w nowe gry.jak gram to odpale sobie jakeis gry w ktore keidyss gralem.nie chce mi sie uczyc nowych gier ich interfejsu bo bym sie tym szybciej znudzil niz to warte.dlatego jak odpalam juz jakas gre to pokroju herosow 3 czy xcom 1.w to mi sie fajnie gra i nie musze myslec co autor mial na mysli bo wszystko pamietam z dziecinstwa :) wiec nie wszyscy potrzebuja jakeis wymysly graficzne typu dx11 czy trojwymairowe ikonki.ja mam 1gb pamieci no moze czasami jest malo jak mi pdf dlugoo otwiera ale mysle zze jak wymienei na ssd oc vertex2 z 270 zapis i odczyt za 500zl to jakos to bedzie szybciej sie ladowalo.co do skrzyn beigow to mniej moze pali tylko wiesz dlaczego?po prostu komputer ogranicza obroty silnika czyli zdlawiia silnik i ejgo moc tam gdzie nie tzreba.kazda skrzynia automat to wieksza masa a hydrokinematyczne autoamty to dodatkowo straty wynikajace z przeneisienia napedu duzo wieksze niz zwiazane z kkolkami zebatymi w skrzyni manualnej.odnosnie nazw to na pewnmoo znawcy w amd wiedza jak wyciagnac najwiecj od klientow znaczy marketing dziala.

  41. @piwo1 (autor: MateushGurdi | data: 16/09/10 | godz.: 17:16)
    Ja jestem programista i patrze na soft w innym aspekcie :)

  42. @piwo1 & @Mcmumin (autor: Marcel | data: 16/09/10 | godz.: 21:45)
    Nie będzie oszukiwania klienta - zauważcie, że będzie seria 69xx i to będzie high end. HD68xx spadnie naturalnie w hierarchii i będzie w środku. Na dól trafią pewnie 67xx i 66xx lub 65xx (w co wątpię) i tak się numeracja praktycznie skończy. Resztę dopełnią Liano i Ontario no i może ew. 63xx czy 64xx jako zamienniki/uzupełnienie dennych integr które siłą rzeczy do starych porców i Intela zostaną na rynku

  43. Czyli teraz liczbę 800 stream procesorów trzeba dzielić przez 4 ? (autor: freakpower | data: 16/09/10 | godz.: 22:53)
    Czyli teraz liczbę 800 stream procesorów trzeba dzielić przez 4 ?

  44. @freakpower (autor: MateushGurdi | data: 16/09/10 | godz.: 23:44)
    nie wiadomo, jezeli jest 960 procesorow strumieniowych w 12 SIMD-ach to daje tyle samo na SIMD co w poprzednich seriach tj 80, ale nie wiadomo jak jednostki cieniujace sa pogrupowane, czy 4 skladaja sie na jeden procesor strumieniowy czy 5, tego nie podali, wlasciwie to ta specyfikacja nie podaje nic, znowu szum a nie wiadomo z tego zbyt wiele ;/

  45. @all (autor: mоrgi | data: 17/09/10 | godz.: 02:12)
    jedno jest pewne - seria 6xxx będzie szybsza od 5xxx !

  46. Cisza (autor: morgi | data: 17/09/10 | godz.: 10:08)
    o naprawianiu baboli jest znamienna, czyzby dalej brak teselacji na poziomie, brak fizyki i porzadnego gpgpu wyglada na klepanie bezsensowne w kolko tego samego.

  47. @46 (autor: pomidor | data: 17/09/10 | godz.: 13:11)
    To jest rezultat przyłączenia do AMD. Projektanci w ATI zrównali się do standardów z AMD, czyli w dół.

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.