Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2019
Wtorek 28 sierpnia 2012 
    

GTX 780 dopiero w przyszłym roku, a Maxwella zobaczymy w 2014


Autor: Wedelek | źródło: Softpedia, Vr-Zone | 09:43
(15)
Początkowo pierwsze karty graficzne na bazie architektury Kepler miały pojawić się w sprzedaży pod koniec 2012 roku, ale ostatecznie premiera pierwszego akceleratora na bazie nowego GPU miała miejsce pod koniec marca, a w chwili pisania tego newsa oferta Nvidii wciąż nie jest jeszcze kompletna. Po części wpływ na taki stan rzeczy miało opóźnienie premiery wcześniejszych kart na bazie Fermi, a także konieczność przeprojektowania chipu przez Nvidię, w wyniku anulowania pośredniego procesu 32nm i przeskoku na 28nm. Raz powstałe opóźnienie przenosi się więc na kolejne generacje i sprawia, że plany producenta z Santa Clara muszą ulec zmianom.

Tak też stanie się również w przypadku serii GTX 700, która zostanie opóźniona, a pierwszy akcelerator z nowej rodziny, oznaczony symbolem 780 zobaczymy dopiero tuż przed świętami Wielkanocnymi, a nie w grudniu bieżącego roku, jak pierwotnie planowano. Jak donoszą nieoficjalne źródła, kolejna "obsuwa" jest w tym przypadku podyktowana względami ekonomicznymi i nie ma nic wspólnego z problemami na etapie projektowania. Po prostu Nvidii nie opłaca się tak szybko zastępować obecnie sprzedawanych kart, nowymi, bo te niedawno debiutowały, a architekturę Kepler można zaliczyć do udanych.

Poza tym produkcja wspomnianego już GTX 780, korzystającego z "pełnego Keplera", w postaci układu GK110 jest w chwili obecnej nieopłacalna, bo uzysk w procesie produkcyjnym 28nm wciąż jest zbyt mały. Wszystko dlatego, że GK110 będzie zbudowany z około 7,1 miliarda tranzystorów, które będą budować 2880 procesorów strumieniowych, podzielonych na piętnaście bloków SMX. W tym momencie warto wspomnieć, że GTX 680 ma "zaledwie" 3,54 miliarda tranzystorów na pokładzie.

Po premierze tego monstrum będziemy mieć do czynienia z sukcesywnym powiększaniem oferty o następców dziś sprzedawanych akceleratorów z niższych półek cenowych, wyposażonych w mocniejsze odmiany ulepszonego Keplera.

To zaś spowoduje, że kolejna generacja kart graficznych, zbudowanych an bazie architektury Maxwell również zaliczy opóźnienie i pojawi się dopiero w 2014 roku, a produkowana będzie już w 22nm procesie produkcyjnym. Nowy proces litograficzny jest w tym przypadku niezbędny, bo GPU będzie jeszcze bardziej zaawansowane (więcej tranzystorów), a do tego dojdą przecież rdzenie ARM obsługujące instrukcje 64-bitowe, które będą budować część CPU. Tak, tak, nic mi się nie pomyliło - Maxwell będzie bowiem układem heterogenicznym, ale w przeciwieństwie do wizji Intela to GPU będzie stać na pierwszym miejscu, a CPU będzie mu tylko zlecać pracę.



 

    
K O M E N T A R Z E
    

  1. kurcze stagnacja... (autor: Jarek84 | data: 28/08/12 | godz.: 10:11)
    Sea Islands też pewnie dopiero w 2013, a wniższych segmentach pewnie rebrandy irefreshe w tej samej cenie co poprzednicy...

    Przydałoby się reanimowanie przez Intela, Samsunga, albo przez kogoś z możnych świata IT jakiegoś S3.


  2. Jarek84 (autor: Markizy | data: 28/08/12 | godz.: 10:29)
    a może za dużo oczekujesz? Przecież to że klocek nvidi będzie nie opłacalny wiadomo było już dawno, chociaż dziwi to dlaczego nie wepchną go przed światami do tesli. I nie było mowy o żadnym przeprojektowywaniu układu, bo 32nm TSMC porzuciło w momencie kiedy zaczęły się problemy z 40nm.

    Tak naprawdę obecnie dużo, za dużo gier ma problemy z efektywnym wykorzystaniem tego co jest na rynku, a zamiast zwiększać wydajność lepiej jak by dopracowali sposób efektywnego wykorzystania tej wydajności poza grami. Wiadomo nie wszędzie się da i czy też sensu, ale jest jeszcze wiele rzeczy nad którymi trzeba popracować.

    To jeśli Maxwell jest układem heterogenicznym to ciekawe gdzie skierują go, bo dla zwykłego użytkownika nic to nie wniesie przez brak softu (win 8 z ARM i kafelkami nie przejdzie).


  3. @2. (autor: Jarek84 | data: 28/08/12 | godz.: 10:40)
    Czasy skoków jak w G80 czy R300 chyba juz nie wrócą...

    Co do gier - to głównie konsolówki z czasami dodanymi ficzerami DX11 - prawdziwych perełek jak opad szczenki przy różnicy miedzy softowym Quake a Glidem już chyba nie będzie -taniej przeportować niż napisać coś porzadnie z optymalizacją pod daną platformę.

    Ogólnie przy poziomie "gniotowości" obecnych gier - to jedyne w co od czasu do czasu zagram do BF2:BC, ewentualnie puzzle quest 2 bądź majesty 2 (dwie ostatnie chodzą bardzo przyzwoicie nawet na c-60).

    A wracając do tematu - GK110 będzie miało budowę bardziej pod GPGPU, ciekawe czy weowuluje coś GK104 - chipu skrojonego wręcz rewelacyjnie dla graczy i jaki progres zanotuje AMD z HD8000 - podejrzewam, ze nowu może być bardzo wyrównana walka w najwyższym segmencie.


  4. @3. (autor: Mariosti | data: 28/08/12 | godz.: 11:06)
    Jeśli przy 7.1mld tranzystorów GK110 będzie miał aż 2880sp to nie będzie się w GPGPU różnił od GK104, co oznaczałoby że do tesli musieliby stworzyć nowe gpu. Zapewne tak się nie stanie i GK110 będzie relatywnie niewiele wydajniejszy w grach od GK104 i będzie miał góra 1800 sp'ków, ale z potencjałem do FP64 z mocą ~1:2.

  5. @4. (autor: Jarek84 | data: 28/08/12 | godz.: 11:21)
    Szczerze - nie wiem co oni będą zmieniać, ale wg. ich specyfikacji to GK110 wygląda jak rozpasiony GK104

    http://www.geeks3d.com/...-compute-capability-3-5/


  6. Czyli wchodzimy w fazę "TOCK" (autor: Shamoth | data: 28/08/12 | godz.: 11:57)
    AMD w połowie 2013 wypuści 7xxx po liftingu jako 8xxx a pół roku później nVidia wyskoczy z 6xx z doklejonymi tranzystorami jako 7xx...
    Innymi słowy do połowy 2014 posucha ;/


  7. Ale po co to? (autor: franc# | data: 28/08/12 | godz.: 12:15)
    Oczywiscie dla NV czy AMD fajnie miec nowe super karty, lepsze od konkurencji, ale dla nas wazniejsze jest to co pisze Markizy: niech sie developerzy wezma za optymalizacje kodu. Popatrzcie co wyciskaja z konsol xbox360/PS3. Ich uklady sa ok. 10 razy wolniejsze od obecnych radkow, a grafika np. Wiedzmin@xbox czy HeavyRain@PS3 rozwala. Dobrze jest, niech sie nowe akceleratory nie pojawiają, to od razu się wezmą do roboty, bo postęp w engine-ach gier MUSI być. A tu jest SPORO roboty. W mojej firmie dokladnie to samo: dajcie nowy serwer, wiecej ramu, nowe rdzenie, a optymalizowac sie nikomu nie chce!

  8. Ciekawe, jak bardzo (autor: krzysiek_mil | data: 28/08/12 | godz.: 13:07)
    będą musieli obniżyć zegary i o ile wzrośnie pobór prądu. W końcu nadal będzie to ten sam wymiar technologiczny...

  9. tock to najlepsza okazja na zakupy (autor: hideox | data: 28/08/12 | godz.: 13:21)
    tanie i dopracowane serie graf :)

  10. @5. (autor: Mariosti | data: 28/08/12 | godz.: 15:06)
    W sumie wychodzi na to że nvidia może to robić specjalnie, ponieważ kalecząc swoje układy z uniwersalności w gpgpu jaką posiadał fermi, uzyskują wysoką teoretyczną moc obliczeniową i przewagę na rynku gier komputerowych, a ponieważ AMD idiotycznie nie korzysta z tego że ma najlepszą z nowych architektur do GPGPU nie wypuszczając modeli serwerowych do niskich obudów rackowych dla systemów o dużej gęstości mocy obliczeniowej itp oddaje cały ten rynek nvidii która de facto może wypuszczać teraz na ten rynek łajno, a ludzie i tak to kupią bo wciąż będzie miało zalety względem procesorów x86, a konkurencji zwyczajnie nie ma... Bardzo chora jest ta sytuacja, mam nadzieję że wspomniane niedawno FirePro karty staną się priorytetem nr 1 dla działu grafik w amd i że zrobią wersje 4xgpu w 1U, tak jak to ma nvidia w ofercie tesli.

  11. Ile (k)W ? (autor: KAZDAN63 | data: 28/08/12 | godz.: 16:26)
    A ja chciałbym kartę graficzną o wydajności GTX 660Ti jednoslotową , pasywnie chłodzoną (chłodzenie nie wystające poza obręb karty) i bez dodatkowego zasilania (75W) . (TSMC 20nm ?) . GPU nr. 1 - dobry pomysł.

  12. KAZDAN63 (autor: Markizy | data: 28/08/12 | godz.: 17:59)
    takie coś chyba doczekasz się dopiero przy 14-16nm.

    Obecnie możesz mieć kartę o wydajności 6750 (poziom wydajności 4850/9800GT) z chłodzeniem jedno slotowym, gorzej w przypadku pasywnych (2 sloty)
    http://www.skapiec.pl/site/cat/14/comp/3819614


  13. @12. (autor: Mariosti | data: 28/08/12 | godz.: 21:12)
    Nie no, bez problemu można mieć i hd7770 pasywne, patrząc po prostu na tdp. Biorąc pod uwagę TDP HD4850, zapewne dałoby radę zrobić pasywne HD7850.

  14. @07 (autor: Plackator | data: 28/08/12 | godz.: 21:49)
    A czy na niskobudżetowym sprzęcie nie pójdzie ci wiedzmin@640x480 czy call of duty@960x720 z brakiem dynamicznych świateł i pre-renderowanymi scenami ? bo tym są właśnie gry na konsoli, pre-renderowane sceny w niskiej rozdzielczości, prawie visual novela..

  15. ad7 Ale po co to? (autor: MacLeod | data: 29/08/12 | godz.: 09:41)
    Nie wezma sie bo rynek gier wyznaczaja bardzo slabe konsole.
    Nie oplaca sie. Liczy sie tylko kasa nic wiecej.
    Dlatego smiesza mnie ludzie, ktorzy daja za grafike wiecej niz 500-600 pln bo to po prostu nie ma sensu. I tak jest 10x szybsza od dowolnej konsoli.
    Kazda karta za w/w sume pociagnie przy v-syncu (bez ktorego granie tez uwazam za bezsens) 60fps. Moze poza paroma tytulami dla zboczencow...


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.