Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Poniedziałek 15 października 2012 
    

Komisja Europejska znów chce nas uszczęśliwić na ''siłę'' ?


Autor: Wedelek | źródło: Nordic Hardware | 12:34
(52)
Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do tego, że generalnie kolejne generacje kart graficznych są coraz wydajniejsze i zużywają coraz więcej energii elektrycznej. Trend ten zaniepokoił ponoć władze Unii Europejskiej, więc postanowiono położyć kres nieograniczonemu zwiększaniu ''prądożerności'' zintegrowanych i dedykowanych układów graficznych. Granicę, której nie będzie można przekroczyć ma opisywać standard Eco Lot 3, który został szczegółowo opisany TUTAJ. Jak donosi Nordic Hardware urzędnicy pracujący nad opisywanymi regulacjami postanowili pójść na skróty i powiązać wydajność układów graficznych, oraz ich zapotrzebowanie na energię z przepustowością interfejsu pamięci RAM.

Z artykułu dowiadujemy się, że według urzędników z komisji Europejskiej, jednym z głównych powodów wysokiej "prądożerności" nowych kart graficznych jest wysokie taktowanie pamięci i szerokość szyny, więc ustanowiono granice, których producenci kart graficznych nie mogą przekraczać. W ten sposób powstało siedem klas wydajności kart graficznych - od G1 do G7, ściśle powiązanych z szyną pamięci.

Zgodnie z nowym prawem, w ostatniej grupie G7, desktopowe układy graficzne nie mogą mieć interfejsu o przepustowości wyższej niż 320 GB/s, a w przypadku odmian mobilnych górna granica wynosi zaledwie 225 GB/s. Mówiąc prościej, desktopowe akceleratory z interfejsem 384-bit, mogą mieć pamięć RAM pracującą z zegarem maksymalnie 6667 MHz, a w przypadku kart z szyną 512-bit, mowa o taktowaniu nie przekraczającym 5001 MHz.

Według twórców, nowe prawo pozytywnie wpłynie na rynek kart graficznych, ale tego entuzjazmu nie podzielają AMD i Nvidia, bo może się okazać, że ich przyszłe akceleratory nie zmieszczą się w odgórnie narzuconych normach. Zakładając, że doniesienia Nordic Hardware są prawdziwe, może więc dojść do kuriozalnej sytuacji, w której mieszkańcy Europy będą skazani na zakup słabszych akceleratorów, bo najmocniejsze odmiany nie będą dostępne na naszym rynku.

Proces wprowadzania ECO Lot 3 rozpocznie się ponoć w 2014 roku, a do 2015 nowe prawo ma obowiązywać na terenie całej Unii, oczywiście zakładając, że zostanie ostatecznie zatwierdzone.

[AKTUALIZACJA]

Wciąż pozostaje pytanie na ile informacje dostarczone nam przez Nordic Hardware faktycznie okażą się prawdą i czy propozycja nowego prawa faktycznie wejdzie w życie. Bardzo możliwe, że ostatecznie Komisja Europejska poprzestanie na wprowadzeniu klas energetycznych (jak w przypadku sprzętu AGD), tak by ułatwić kwestię wyboru niezorientowanym użytkownikom.

Pragnąłbym również uspokoić tych z Was, których rzekome pomysły KE zaniepokoiły najbardziej, bo dopóki cała sprawa nie zostanie potwierdzona przez inne źródło, należy podchodzić do niej z dystansem, uważnie obserwując wszelkie nowe doniesienia na ten temat. Co więcej na razie nie ma żadnych oficjalnych informacji, które potwierdzałyby, że takowe prawo faktycznie powstanie.


 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. to sa jakies zarty (autor: Mario2k | data: 15/10/12 | godz.: 12:45)
    Nie moze byc zeby nas zmuszali to uzywania wolniejszych kart graficznych niz reszta swiata to nie moze przejsc bez protestu.

  2. TO JEST ŻART? (autor: Krotock | data: 15/10/12 | godz.: 12:46)
    Do pierwszego kwietnia jeszcze daleko... Jeśli narzucili by granicę określoną w ilości Wat jaką zużywa układ, było by to całkiem zrozumiałe, ale to... ? Że what? Ci urzędnicy chyba się z jakimiś debilami na głowy pozamieniali. To nie może przejść. Pozostanie rozwiązanie dwóch, lub więcej kart graficznych, ale przecież to strasznie nieopłacalne.

  3. lol (autor: guziel | data: 15/10/12 | godz.: 12:49)
    zrobią z nas zadupie świata :P

  4. fala krytyki pojdzie (autor: Kosiarz | data: 15/10/12 | godz.: 12:50)
    i wypowie sie paru specjalistow = projekt padnie

  5. Jeszcze troche się okaże że (autor: Dather | data: 15/10/12 | godz.: 12:50)
    procesory maja za wysokie taktowanie wg. komisji europejskiej, bo przecież 4Ghz x 8 rdzeni to aż 32Ghz w FX 8350 ^.^

  6. Oj tam Oj tam (autor: rookie | data: 15/10/12 | godz.: 13:06)
    Narzekacie, ale pewnie zaden z was nie kupilby nic powyzej radka 7770, a to nawet jesli nie ze wzgledu na cene, to na pewno ze wzgledu na 1. Brak mozliwosci wykorzystania takiego cacka (na 7770 wszystkie tytuly dzialaja super w 1080p, a po co mi karta wykazujaca 200fps skoro monitor ma 60hz i tylko tyle wyswietli?) 2. Glosnosc zestawu (potwornej wielkosci wiatraki) 3. Ogromna ilosc wydzielanego ciepla 4.Pobor pradu (bardzo duzy pobor mocy nawet w ''idle'')

  7. @rookie (autor: anon1984 | data: 15/10/12 | godz.: 13:18)
    ad1
    Te rozwiązania prawne nie są tylko na teraz ale będą obowiązywać w przyszłości a wtedy za 5 lat będziesz jęczał że inni mają przepustowość kilkarazy większą a ty marne 320 GB/s .

    ad2
    A chłodzenie wodne jest głośne ?

    ad3
    Jak kogoś stać wydać 2000 zł i więcej na GPU to stać go na porządne chłodzenie i budę.

    ad4
    j/w

    PS.
    To że 98% kowalski nie może pozwolić sobie na Porsche nie oznacza że pozostali mają jeździć maluchami, jak większość, bo są cichsze, bezpieczniejsze i tańsze w eksploatacji no i bardziej "ekologiczne".

    Pzdr.


  8. rookie (autor: kubazzz | data: 15/10/12 | godz.: 13:19)
    ja uważam, że ksywka rookie powinna być zakazana. Przecież nikt nie chciałby mieć takiej ksywki więc w czym problem?

  9. Do rookie (autor: konopa | data: 15/10/12 | godz.: 13:40)
    ta jest, związek socjalistycznych republik jewropejskich wie lepiej z czego człowiek chce korzystać, co chce kupić i na co wydać pieniadze. podobnie rookie, on tez wie lepiej od was :D

    1) rookie jesli nie widzisz roznicy miedzy 200 fps a 60 fps to wcale nie znaczy, ze ktos rowniez nie widzi; poza tym istnieja monitory nie tylko 60 Hz ale rowniez 120 Hz i wiecej (szczegolnie pewne kineskopowe philipsy z "przeszlosci" ), a gdyby to bylo jeszcze za malo zapoznaj sie z pewna galezia nauki jaka jest miernictwo, a przede wszystkim z tym zjawiskiem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Propagacja_błędu
    2) odnośnie głośności zestawu, słyszałeś może o wersjach najmocniejszych kart z blokami wodnymi? albo wersjach z autorskimi systemami chłodzenia, które nie korzystaja z rozwiazan nvidii tudziez amd (np. arctic accelero)?
    3) zal ci ilosci wydzielanego ciepla czy jak? moze komus nie przeszkadza ilosc wydzielanych watow? chodzi ci o cos konkretnie, czy tylko tak napisales trola na sile?
    4) bardzo duzy pobor pradu? ale co z tego? energia elektryczna jest i tak tansza od energii pochodzacej ze spalania ropy tudziez benzyny. jakos nie widze ludzi pikietujacych i walczacych o produkcje aut spalajacych alkohol zamiast benzyny (tanszy w produkcji, mniej szkodliwy dla srodowiska, umozliwia uzyskiwanie wiekszych mocy podczas spalania niz benzyna). ten temat energii i jej kosztow jest dosc szeroki i mocno upolityczniony (tu jak widac nawet i w kwestii kart graficznych). chcesz miec czysta i tania energie, to zacznij walczyc o atomowki w polsce (jesli ta planowana atomowka w polsce nie powstanie to kraj odczuje to "finansowo" ku radosci innych panstw, takich jak niemcy, ktorzy bardzo chetnie nam energie elektryczna sprzedadza jak zwykle po odpowiednich cenach ;P )


  10. @All (autor: ekspert_IT | data: 15/10/12 | godz.: 14:02)
    Co sie czepiacie rookiego, on ma racje. Argument typu: ''Jak ktos chce to niech kupuje uklady niewydajne energetycznie'' sa niepowazne, poniewaz wlasnie o to chodzi by zmusic producentow do skonstruowania ukladow TOP-owych a przy tym oszczednych energetycznie. Zobaczcie co dzieje sie w samochodach - wszystkie firmy, nawet takie jak sportowe Porsche, decyduja sie na samochody spalajace malo benzyny i jezdzace w trybie eko.
    Caly swiat mysli o wydajnosci energatycznej, tylko nie uzytkownicy TwojePC, ktozy musza miec karty lykajace 500W w ofercie AMD i Nvidii. To bezsens.


  11. mnie (autor: Markizy | data: 15/10/12 | godz.: 14:12)
    ciekawi co przepustowość pamięci ma wspólnego z TDP układu?

    Na pewno jakoś tam wpływa ale nie na tyle znacznie żeby wszystko od niej uzależniać, pewnie się za jakiś czas okaże się że jest to tylko szkic, i nie będzie dotyczył pamięci ram. Bo wraz z mniejszymi procesami technologicznymi spada pobór energii.

    Z drugiej strony też UE śrubuje przepisy odnośnie norm spalin i producenci silników są w stanie je spełnić. Wiec w pewnym sensie może być to dobre dla rynku bo poprawi efektywność wykorzystywania obecnie dostępnych przepustowości.

    Ewentualnie pojawią się specjalnie eRAM których prawo unijne nie będzie dotyczyć.


  12. rookie (autor: Morgoth | data: 15/10/12 | godz.: 14:12)
    Pieprzysz, aż głowa boli.

    > na 7770 wszystkie tytuly

    Ta, wszystkie tytuły w 2D, takie jak pasjans i pająk. A to i tak na minimalnych detalach.

    > dzialaja super w 1080p

    To znaczy, że mam puszczać grę w 1080p mimo, iż monitor ma 2560 x 1440? Super pomysł.

    > monitor ma 60hz

    Bo 120Hz monitory to taaaakaaa rzadkość..,

    > Glosnosc zestawu (potwornej wielkosci wiatraki

    Duże wentylatory = (w uproszczeniu) cichsza praca. Dawniej na kartach były montowane 40mm wyjce. Tobie to nie przeszkadzało? Brawo.

    > Ogromna ilosc wydzielanego ciepla
    Co to za propblem, skoro jest wydajny system chłodzenia?

    > (bardzo duzy pobor mocy nawet w ''idle'')

    O kruwa, 15 W w spoczynku to taka ilość, że szok!!!11


  13. dlaczego? (autor: Gutko | data: 15/10/12 | godz.: 14:22)
    bo ogranicza w ten sposob moc obliczeniowa dostepna dla kowalskiego. GPU mozna wykorzystac do roznych rzeczy ktore wladzom nie sa na reke. nie wolno do tego dopuscic zeby ktos tam mogl sobie cos wymyslec i zaprogramowac na GPU. witajcie w totalitaryzmie. http://pl.wikipedia.org/wiki/Totalitaryzm

  14. haha (autor: RusH | data: 15/10/12 | godz.: 14:26)
    ktos sie dal nabrac na prima aprylis z fejsa

  15. ... (autor: Aelavin | data: 15/10/12 | godz.: 14:27)
    A Chiny i tak zrobią swoje, i ten ułamek procenta który zaoszczędzi Europa, Japonia czy Stany Zjednoczone to takie Chiny z nadwyżką zwrócą (chociaż to i tak to zawsze ciut mniej niż by było gdyby o to UE "niedbała").

    Druga sprawa jest taka, że zarówno AMD jak i NVIDIA w ogóle nie będą musiały się do tych zapisów ustosunkować, bowiem mogą stwierdzić, że mają to w nosie i skupić się na innych rynkach (w co wątpię by zrobili).
    Prawda też jest taka, że obaj producenci starają się wytworzyć jak najoszczędniejsze chipy, o jak najlepiej dopasowanych do potrzeb szerokościach szyn itp. bo im gorzej te parametry przewidzą tym mniejszy zysk dla nich będzie (typu po co ładować szynę 512-bitów do średniej półki, toż to będzie droższe rozwiązanie).
    Nie zaprzeczę, że zużycie energii jest ważną sprawą, ale UE większość tych przepisów tworzy tylko i wyłącznie z troski o swoją kasę a nie o ekologię (chociażby żarówki energooszczędne, które były by nawet dobre gdyby nie to, że producenci sztucznie ograniczają ich żywotność co powoduje, iż wyrzuca się praktycznie nowy i drogi do wytworzenia produkt). Nie wszyscy muszą korzystać z super szybkich kart graficznych, ale podejrzewam również iż są osoby dla których przy pracy takie szybkie karty (nie ważne jak głośne, czy pożerające duże ilości prądu) są potrzebne.
    KE zwróci tym sposobem uwagę AMD i NVIDII na dany "problem", ale siedzą w niej urzędnicy którzy najczęściej nie znają się na takich sprawach jak konstruowanie procesorów (stąd takie dziwne zestawienie parametrów i wybieganie na wiele lat do przodu podczas gdy wiadomo, iż w tej branży przewidywanie czegoś na 2-3 lata do przodu jest prawie niemożliwe do realizacji)


  16. ekspert_IT (autor: konopa | data: 15/10/12 | godz.: 14:28)
    "To bezsens." - bezsensem to jest socjalistyczny faszyzm, byl taki jeden socjalistyczny faszysta; nazywał sie hitler, on tez wiedzial lepiej i chcial,zeby inni rowniez wiedzieli lepiej chocby i sila. trzeba przyznac, ze rzeczywiscie niktore jego pomysly byly bezsensowne.

    ekspercie wspominasz o porsze niezgorsze i "benzynie". powiedz mi, dlaczego ciagle tak malo aut miejskich tylko na prąd?


  17. ciekawe kto to lobbował? (autor: Teriusz | data: 15/10/12 | godz.: 14:32)
    Nie powinni ograniczać wydajności jeżeli chcą ograniczać zużycie prądu. Jednak jeżeli AMD i Nvidia będą miały zakaz zwiększania przepustowości to będą musiały bardziej rozwijać chip i architekturę by to zniwelować. Gorzej się ma sprawa prawa, bo to ograniczenie tylko na Europę, ale już nie na stany, azję i resztę świata. Po prostu do nas trafi złom, a reszta globu będzie się cieszyć wydajnymi sprzętami.

  18. Nic się nie stanie (autor: mikay | data: 15/10/12 | godz.: 14:37)
    zobaczycie. Teoretycznie nie można już kupić normalnych żarówek już chyba od 60W. Faktycznie z ich kupnem nie ma żadnych problemów. W "empeczach" przeznaczonych na europejski rynek jest ograniczenie głośności. Bez większych problemów można to ograniczenie obejść. Z kartami graficznymi też będzie tak samo. Wystarczy zmiana biosu, bądź będzie możliwy wybór - słuchasz się unijnych urzędasów albo bezkarnie łamiesz to popieprzone prawo

  19. @Markizy (autor: Aelavin | data: 15/10/12 | godz.: 14:37)
    Mieszczą się, bo najczęściej dostawiają jakieś elementy dodatkowe, które mają pomóc, ale częściej szkodzą, gdyż im większa komplikacja silnika tym większa szansa na popsucie, bo producenci swoje już wyliczyli. Chociażby taki filtr DPF. Spoko spoko, mniejsza emisja spalin itp. Z tym, że jeżeli ktoś jeździ samochodem po mieście i ma ten filtr, to ten filtr się nie oczyści. Filtr najczęściej oczyszcza się pod wpływem wyższej temp. której silnik nie osiąga podczas typowej jazdy po mieście. Efekt? Po krótkim czasie filtr do wymiany. Cena wymiany? Kilka tysięcy złotych.
    Da się to obejść i część producentów stosuje taki zabieg, że podawana jest nieco większa dawka paliwa, by zwiększyć temperaturę. Filtr oczyszczony, ale spalanie wzrosło, więc efekt jest taki, że nie ma oszczędności.
    Samochody hybrydowe też nie są takie oszczędne jak by mogło się wydawać (patrząc od strony produkcji auta i jego części)
    Można by również do tego dodać ostatnio modne silniki z małą pojemnością, ale z dołożoną turbiną. Ludzie nie wiedzą jak z tym się obchodzić.
    Niestety, ale po prostu każdy stara się nas ograbić z pieniędzy pod przykrywką słowa "ECO".


  20. @rookie (autor: ligand17 | data: 15/10/12 | godz.: 14:44)
    XXX
    Ja mam 7970 z OC i nie wszystko mi działa płynnie w 2560x1600 - np. czasem Syndicate przytnie (gram ofc w najwyższych detalach). Karta jest ASUSa, ma ciche i wydajne chłodzenie DirectCU II i nie robi hałasu.
    Jak wyjdą bardziej wymagające gry albo zachce mi się przesiąść na konfigurację 4xHD to będę potrzebował bardziej wydajnego sprzętu. I co wtedy? UE powie "nie"?


  21. ojej, ale łatwo to obejść (autor: bmiluch | data: 15/10/12 | godz.: 15:10)
    karta w wersji EU będzie miała standardowo pamięć chodzącą do 6,67GHz z możliwością podkręcenia

    programik do podkręcania będzie dostarczany z kartą


  22. Aelavin (autor: Markizy | data: 15/10/12 | godz.: 15:33)
    wytrzymałość obecnych konstrukcji jest słaba dlatego że producenci oszczędzają na materiałach, co do filtra masz racje w mieście się kiepsko sprawdza, ale obecnie dąży się do tego żeby jak najwięcej korzystać z komunikacji miejskiej. Filtr te przede wszystkim dopalają tlenki azotu i tlenek węgla, wiec ogólna oszczędność dla środowiska i nas jest. Zresztą naprawdę dużo lepiej było by gdyby producenci odchudzili auto a nie dokładali kolejne kg i mówili o bezpieczeństwie.

    Obecne hybrydy (sposób połączenia) lub auta elektryczne (zasilanie i cena!) nie mają sensu. Auta elektryczne będą miały sens tylko wtedy gdy będą szeroko dostępne ogniwa paliwowe na alkohol lub inne paliwo tanie w produkcji i nie toksyczne. Hybrydy były by dobre gdyby silnik spalinowy służyłby do napędzania generatora który z kolei zasilałby silnik elektryczny napędzający koła, bo jako układ wspomagający ma to kiepski sens. Bo dalej tracimy moc na przełożeniach skrzyni biegów, i mamy tak naprawdę skomplikowany element mechaniczny w aucie dalej.


  23. Markizy (autor: konopa | data: 15/10/12 | godz.: 16:01)
    "auta elektryczne (zasilanie i cena!) nie mają sensu"
    ale o jaki dokladnie sens chodzi?
    1) czy chodzi o lobby paliwowe i ceny nowych od podstaw skonstruowanych samochodow elektrycznych? czy chodzi o cene przerobienia benzyniaka na elektryka (co coraz czesciej ma miejsce zdaje sie na polnocy kraju, gdzie przy odrobinie checi mozna dakiej przerobki dokonac; zapewne jednak nie tylko tam)? W przypadku pierwszym cena oczywiscie z wiadomych wzgledow bedzie duza, w drugim przypadku jest do przelkniecia dla kowalskiego
    2) wada jak na razie tych przerabianych samochodow benzynowych na elektryczne jest zasieg auta, ale ponad 100km w warunkach miejskich, aby zrobic zakupy, podjechac do pracy i wrocic w zupelnosci wystarczy (nie nadaje sie to jednak na dluzsze podroze; nie kazdy jednak pokonuje kazdego dnia setki kilometrow)
    3) jesli chodzi o cene przejazdu 100km takiej przerobki na elektryka w porownaniu do przejazdu 100km na benzynie to... kazdy moze sam wykazac odrobine przyzwoitosci i zweryfikowac samemu jaka jest roznica (a moim zdaniem jest spora na korzysc zasilania energia elektryczna).


  24. @Markizy (autor: Aelavin | data: 15/10/12 | godz.: 16:04)
    Ja to wiem, Ty to wiesz i wielu ludzi również, lecz nie tak dużo by ktoś rozsądny doszedł do głosu. Obecnie dąży się do zysku. Obecnym inżynierom nad ramieniem spoglądają ludzie od kosztów, stąd i cięcia oraz słabsza żywotność elementów.
    Rzecz polega na tym, że UE (oraz wiele firm) stara się mydlić oczy klientom jak to oni potrzebują "eco" rzeczy, a które tak naprawdę z główną myślą i przesłaniem słowa "eco" prawie nic wspólnego nie mają.
    Ja osobiście może bym nie chciał samochodów elektrycznych w sportach motorowych, bo co to za wyścig gdy nie słychać silnika jak wchodzi na wysokie obroty. F1 też już zaczyna na tą przypadłość cierpieć...
    Ale zgodzę się, że dla typowego użytkownika, który ma zamiar przejechać z punktu A do punktu B w miarę komfortowych warunkach i niewielkim kosztem, to takie elektryczne auta były by naprawdę dobre. Tylko nie przy obecnych konstrukcjach z bateriami Li-ion. Gdzieś tam są ogniwa paliwowe na alkohol (to bliższe) czy tez te na wodór (te dalsze rozwiązanie), a nawet super-kondensatory. Te rozwiązania prezentują się lepiej. Tylko pewnie dłuuuugo ich nie zobaczymy w normalnym użyciu, bowiem największe rybki które siedzą w tym biznesie stracą na tym.


  25. ktoś tego nie przemyślał (autor: hideox | data: 15/10/12 | godz.: 16:10)
    po szynie to bez sensu, prościej i lepiej by było po TDP! np. desktopowa domowa grafa nie może mieć więcej niż np. 200W TDP i by było git majonez :p niech się producenci graf bardziej wysilą zamiast tylko podnosić pobór prądu (mi to już też działało na nerwy z tym prądem, kiedyś topowe grafy tachały 100W a dziś każdy wie ile), natomiast dla firm nie powinno być żadnych ograniczeń prądu (bo w niektórej pracy szybki komp to lepszy zarobek), ale takie prawo powinno być obowiązujące na terenie całego świata a nie tylko Unii (żebyśmy przez to nie zostali technologicznym 3 światem gdy Amerykanie będą się cieszyć w przyszłości ze swoimi 1KW kompami ;) a tak ogólnie to więcej graf do gier nie kupię, pozostanę już tylko na konsolach

  26. @markizy (autor: krq | data: 15/10/12 | godz.: 16:23)
    "Z drugiej strony też UE śrubuje przepisy odnośnie norm spalin i producenci silników są w stanie je spełnić. Wiec w pewnym sensie może być to dobre dla rynku bo poprawi efektywność wykorzystywania obecnie dostępnych przepustowości."
    Oczywiście, że potrafią je spełnić, ale płaci za to kupujący. Np traktory z początku lat 2000 palą DUŻO mniej, niż te nowe, ponieważ w nowych właśnie zastosowano "ekotechnologie" :D W przypadku Traktorów, za miast za maszynę płacić 200.000, płacisz 250.000 :)
    Odpowiedz teraz na moje pytanie. A jakie miał byś zdanie w tym temacie, gdyby producenci podnieśli ceny o 50% spowodowane procesem technologicznym? Do tego może dojść przez tego typu regulacje. Chodzi również o to, że ta banda chamów próbuje narzucić swoje prawa, jak zrobili to np z "oszczędnymi" żarówkami. A jak chcę mieć żarówkę starego typu, to co? Ja płacę za prąd, czy oni mi opłacają rachunki jak używam ich żarówek? UE jest jak ZSRR, tylko że stosuje metody "pokojowe". Tu nie chodzi o zasadność regulacji, tylko o OGRANICZENIE NASZYCH WOLNOŚCI.


  27. @25 (autor: bmiluch | data: 15/10/12 | godz.: 16:26)
    a tam TDP 200W, niech natychmiast wprowadzą prawo, że TDP < 0W, a karta musi być zasilana energią cieplną pobieraną z otoczenia i działać już przy -20 stopni ;)

    nie ma to sensu, ale papier wszystko przyjmie

    a na koniec będzie jak z tradycyjnymi żarówkami, które można kupić jako kule grzewcze


  28. @hideox (autor: ekspert_IT | data: 15/10/12 | godz.: 16:28)
    konsola dzis to graficzna katastrofa. Poza tym konsole juz zaczynaja byc w odwrocie ze wzgledu na coraz wieksze wyswietlacze w komorkach (GalaxyIII) a przede wszystkim tabletach (Galaxy, iPad), ktore oferuja juz niewiele mniejsza wydajnosc niz obecne konsole rodem z 2006 roku: http://androidandme.com/...replaced-by-snapdragon/

  29. to jak? (autor: morgl | data: 15/10/12 | godz.: 16:32)
    http://www.wykop.pl/...-limitu-na-karty-graficzne/

  30. rookie (autor: Kriomag | data: 15/10/12 | godz.: 16:36)
    wyobraz sobie ze kata jest w stanie wyrenderowac 60fps i to jest plynnie jesli chodzi o wyscigi gdzie otoczenie ledwo co sie porusza, a teraz wyobraz sobie ze grasz w grę fpp, i robisz w grze obrot o 180' aby kogos z tylu zastrzelic, i teraz te 60 fps na sekunde dzielisz na 180' bo obrot trwa okolo sekunde (albo i mocno mniej), to juz nei wychodzi tak rozowo i widac ze plynnosc spada, tutaj mozliwosc renderowania 200fps sprawdza sie idealnie.

  31. @ekspert_IT, @bmiluch (autor: hideox | data: 15/10/12 | godz.: 17:05)
    od lat mam kompy i konsole i wcale nie katastrofa z konsolami, owszem mają dziś gorszą grafę ale i tak mają lepsze gry a na pc mniej hitów więcej crapu no ale to już mniejsza o to każdy ma swoje gusta wiec szanuję jak ktoś chce grać tylko na pc niech sobie gra nie mam nic przeciwko ale mnie granie na pc zawodzi po prostu brakuje wielu gier z konsol i wolę swoją kasę inwestować w konsole bo przynajmniej w zamian otrzymuje się ciekawsze tytuły (a fanem Diablo czy SC2 ie jestem choć to niezłe gry), a nikt nie mówi o granicy 0W w grafach ale jakieś rozsądne normy zjadania prądu w kompach by się przydały na cały świat bo nie mam ochoty ciągle mieć wyższych i wyższych rachunków za prąd bo jakiś twórca gry uznał że gra pójdzie tylko na 300W grafie :p w cpu już od lat TDP stoi w miejscu i jest dobrze, wystarczy popatrzeć na rynek aut z wyśrubowanymi normami eko (zarządzanymi w Europie przez Unię i Niemców) i tak Niemcy robią najlepsze auta na świecie pomimo dociśniętych norm spalania więc jak się chce to normy eko nie są problemem dla firm (tylko wielu firmom się nie chce i wolą iść na łatwiznę :p a szef byle jak oby szybciej i do przodu zgarnąć miliony premii ;) i żeby nie było nie jestem żadnym pro-państwowym socjalistą (w życiu zawsze tylko prywatnie pracowałem, nigdy nie byłem w budżetówce :p), a poza tym to podobno żadnego limitu nie będzie coś na wykopie o tym piszą więc wyluzujcie nadal będziecie mogli marzyć o 1500W zasilaczach z grafami 800W i rachunkami za prąd że rodzice czy żona z domu wygonią ;)

  32. konopa (autor: Markizy | data: 15/10/12 | godz.: 17:22)
    oczywiście wiadomo że były, są i będą przeróbki aut konwencjonalnych na auta elektryczne, a bardzo dużo ludzi do pracy pokonuje mniej niż 100km, w obie strony. Mi chodzi o możliwość kupna nowego auta gdzie cena auta elektrycznego tej samej klasy co konwencjonalny jest ponad 4 razy wyższa.

    Aelavin
    Mydlenie oczu klientowi ma obecnie miejsce w każdej dziedzinie życia, a im wyższa cena tym gra jest bardziej warta świeczki. A to że my wiemy i jeszcze xxx osób też niestety nie wiele jest w stanie zmienić :/

    @krq
    A zapominasz o ważnym efekcie którym jest inflacja gdzie przy 10 latach inflacji na poziomie tylko 3% otrzymujemy wzrost cen o około 40%, więc tak naprawdę powinieneś się cieszyć że kupiłeś takowy ciągnik o 30tyś taniej.

    @ogólnie
    wiadome jest już od długiego czasu że obecny model gospodarki jest do du... bo generuje bardzo duże ilości śmieci które nie są w żaden sposób wykorzystywane. Co do samej UE ma swoje plusy i minusy, chociaż w ostatnim czasie zaczynają przeważać niestety te drugie. A obecnie nie ma lepszego rozwiązania dla PL ze względu na położenie polityczne, no i w przypadku PL problemem jest też mentalność narodu gdzie liczy się tylko ja, a resztę ludzi można olać a jeszcze lepiej jak ma gorzej ode mnie.


  33. @all, a w szczególności morgl (autor: Wedelek | data: 15/10/12 | godz.: 17:26)
    Cała afera to sprawka portalu Nordic Hardware, który twierdzi, że ma takowe właśnie informacje. Jak to zwykle w tego typu sprawach bywa, warto zachować pewien dystans, bo na dobrą sprawę nie możemy mieć pewności, czy NH mówi prawdę. Problem w tym, że po różnego rodzaju wybrykach KE warto trzymać rękę na pulsie i zwracać uwagę na wszelkie, tego typu przesłanki.

    Przed chwilą dodałem aktualizację, bo doszedłem do wniosku, że ton newsa zbyt mocno sugeruje, że to o czym mówi Nordic Hardware jest pewnikiem (w rozumieniu sprawdzone, potwierdzone dane). W tym miejscu przyznaję że pytajnik w tytule newsa i zakończenie w charakterze "jeśli zostanie uchwalone" to mimo wszystko zbyt mały wydźwięk, sugerujący, że są to niepotwierdzone dane.


  34. Nic z tego nie bedzie (autor: djXone | data: 15/10/12 | godz.: 17:44)
    za 2 lata bedziemy daleko do przodu i zapis bedzie nie aktualny i nie na czasie wiec nikt tego nie podpisze, bo pewnie w momencie podpisywania musieliby usunac wszystkie karty graficzne z rynku ;)

  35. @ekspert_IT (autor: hideox | data: 15/10/12 | godz.: 17:45)
    zapomniałem dodać - odnośnie smartfonów i tabletów to nie są to urządzenia do gier hardcore ponieważ brakuje fizycznych przycisków, mam smartfona i nie gram na nim bo po wielu próbach po rostu ekran dotykowy nie nadaje się do grania pomimo faktycznie niezłej grafiki, ale sama grafa to tylko kawałek sukcesu

  36. Hmm... (autor: VIDMO | data: 15/10/12 | godz.: 17:48)
    A co z sli? Razem low-endowe karty zużyją wiecej niz wydajniejszy jeden model? Prawo tego chyba nie przewiduje

  37. Niech sobie (autor: Monku | data: 15/10/12 | godz.: 17:54)
    oszołomy z brukseli zamienią 3-litrowe (i więcej) kolubryny na maluchy. Więcej środowisko na tym zyska...

  38. ale dzicz :) z wioski chyba .... (autor: Mario2k | data: 15/10/12 | godz.: 18:18)
    Tu ludziki pisza ze radek 7770 styka do gier a Ja potrzebuje 2x7950 zeby mnie w max detalach i natywnej rozdzialce monitora Battlefield chodzil miodnie , dziwne te ludzkie wymagania nieprawdaz ???

    Jeden zre salceson inny poledwice i niby obaj sa zadowoleni , pomajgany ten swiat na maxa

    b.t.w
    wole zrec salate i marchewke niz odpady typu salceson czy kaszanka


  39. salata i marchewka (autor: konopa | data: 15/10/12 | godz.: 18:27)
    spoko spoko, jeszcze chwilka i beda pewnie modyfikowane genetycznie salaty i marchewki zdolne przyjac takie ilosci pestycydow, ze organizm czlowieka nawet sobie tego nie wyobrazi :D

  40. Czego płaczecie. (autor: RoXall | data: 15/10/12 | godz.: 18:35)
    Wydadzą kartę z obniżonymi zegarami pewnie ze zworką do OC a jak nie to sobie sami podkręcimy.
    A kto nie umie jego problem.


  41. @up (autor: 5eba | data: 15/10/12 | godz.: 18:50)
    karty będą pewnie wychodzić z EU-BIOS'em z instrukcją w sieci jak go podmienić :]

  42. Kto głosował za wejściem do tego obozu ekooszołomów? (autor: theng | data: 15/10/12 | godz.: 20:27)
    Przyznać się i prosić o łaskę. A na serio, to unijne dyrektywy zaczynają trącać tragifarsą. Najgorsze jest, że musimy ich przestrzegać. Powtórzę, to co na innych portalach: wyjdźmy z tego kołchozu zanim nie jest za późno.

  43. theng (autor: Mario2k | data: 15/10/12 | godz.: 20:31)
    Nie wszystko Unijne jest glupie i szkodliwe dla wiekszosci z nas , ale na to zeby to zobaczyc trzeba troche wiecej posiedziec i poczytac Nie powtarzac po kolegach i znajomych ;)

  44. Mario2k (autor: konopa | data: 15/10/12 | godz.: 20:58)
    Szczegolnie ten jewropejski energetyczny "Roadmap 2050" wyglada na "nieglupi i nieszkodliwy". A jak sie przy tym wiecej posiedzi i poczyta, (a jeszcze lepiej pogada z ludzmi majacymi stycznosc zawodowa z przetwarzaniem energi i energetyka), do czego zreszta bardzo zachecam jak i Ty, to wtedy okaze sie, ze owszem jest to rodzaj kolesiostwa i znajomych ale troche innego, wiekszego kalibru.

  45. @rookie (autor: MBR[PL] | data: 16/10/12 | godz.: 06:20)
    Trafiłeś jak kulą w płot.
    Akurat mam R7570 XFXa (z jednym 50mm wentylatorem i jajowatą osłoną) oraz R7850 Sapphire DualX (2x 80mm) i:
    - R7850 jest cichszy (zarówno w 2D jak i 3D)
    - R7850 dzięki lepszemu chłodzeniu jest chłodniejszy
    - oba pobierają w 2D praktycznie tyle samo, chyba nawet R7850 o 2W mniej. Przeoczyłeś, że od czasów potforków GF 8800GTX czy najwydajniejszych Fermich "parę" spraw się zmieniło i producenci kładą spory nacisk na zużycie energii w IDLE (PowerPlay/ZeroPower w CF itp).
    - wydajność energetyczna W/FPS w R7850 jest zdecydowanie lepsza, m.in. dzięki nowemu GCN oraz oczywiście procesowi 28 nm.
    - 3-letnie średniaki ze 128-bit szyną w rodzaju R7770 i bardzo podobnego R7750 (mój XFX spokojnie działa na 870c/1430mem) zdecydowanie nie wystarcza do nawet jednomonitorowego FHD, o Eyefinity czy stereoskopowym 3D nawet nie wspominając.
    Do grania w 1920x1080 w 3D R7850 po OC (1250c/1450mem) jest na styk.
    Gdyby nie to że na tyle mało gram, że cena za jednego czy 2x R7970 przy tym jest mało uzasadniona chętne przygarnąłbym 2x 7970 w CF (w 2D dzięki ZeroPower dwa pobierają tylko parę W więcej niż R7770) lub R7990 jak już będzie.


  46. errata: (autor: MBR[PL] | data: 16/10/12 | godz.: 06:30)
    Cholera, chyba zmęczony jestem. Pisałem o R5750 od XFXa, a mowa była o R7770. Nie zmienia to faktu, że R7770 z obciętą do 128bit szyną i biednymi 16ROP/640SP jest po prostu za słaba kartą do nowych tytułów w 1920x1080 i więcej na wysokich detalach.

    (*)
    Może w ramach ECO LOT 7 i 3/4 doczekamy się wreszcie na TPC "recyclingu bitów" i będzie można edytować swoje posty by nie nanosić poprawek w kolejnych i tym samym zwiększać ilości osobogodzin przeznaczonych na czytanie komentarzy na TPC, co przekłada się na zużytą ilość prądu, emisję CO2 i tym samym TPC odpowiada za topnienie lodowców na biegunie i eksterminację pingwinów ;)


  47. hmmm.... (autor: PiotrexP | data: 16/10/12 | godz.: 10:22)
    Wszyscy jak tu jesteśmy znamy się z grubsza na materii przedmiotu (sprzęt komputerowy). Pytanie jakie mi się nasuwa brzmi następująco: Skoro tutaj widać, to co widać, to co musi odpier..lać cały ten eurokołchoz w dziedzinach, na których się nie znamy?

  48. @PiotrexP - dokładnie... (autor: raczek70 | data: 16/10/12 | godz.: 12:29)
    Ostatnie "osiągnięcia" kolchozu to "kryzys" w kilku krajach obozu.
    W Islandii szybko się z tym dziadostwem rozprawili, ale dziwne, bo nigdzie nikt o tym nie pisze, nie ma "newsow" w TV, zero informacji dla zwykłego Kowalskiego. Ciekawe dlaczego... ;)


  49. Nareszcie! (autor: unodgs | data: 16/10/12 | godz.: 13:48)
    Nie wiem czemu tak długo im to zajęło. Te grzejące się i pochłaniające tak dużo watów karty graficzne na prawdę działały mi na nerwy i wystawiały na próbę moją ekologiczną wrażliwość. Mam nadzieję, że zaraz potem jeszcze bardziej wyśrubują normy. . Najlepiej by było żeby wróciły herculesy i cga..

  50. hmmm Wedelek i jego "newsy" (autor: TheW@rrior | data: 16/10/12 | godz.: 14:15)
    Powinniście na TPC te newsy by Wedelek oznaczać innym kolorem. Łatwiej by było wyłapać te mniej rzetelne informację z jakimiś sensacjami wyssanymi z palca bez ich sprawdzenia (czy to pod kątem merytorycznym czy ortograficznym).

  51. raczek70 (autor: konopa | data: 16/10/12 | godz.: 14:31)
    tam w islandii to nie bylo czasem akcji w stylu "w zwiazku z zaistniala sytuacja oraz ze wzgledu na podstawione osoby, ktore "pozaciagaly" dlugi decydujemy rowniez odgornie, ze dlugow publicznych zwykli ludzie splacac nie beda tudziez dlug ten zostaje umorzony". to bylo to, czy chodzi o cos innego?

  52. mala teoria spiskowa (autor: konopa | data: 16/10/12 | godz.: 14:33)
    ile osob z was powiedzialoby, ze sam news, ktory zaczal sie rozprzestrzeniac tu i owdzie jest tylko wstepnym badaniem opinii publicznej na ten temat?

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.