TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
Środa 17 października 2012 |
|
|
|
Znamy już ostateczną specyfikację GPU GK110 od Nvidii Autor: Wedelek | źródło: Softpedia | 10:01 |
(12) | Produkowany w 28nm procesie litograficznym GPU GK110, nazywany "pełnym" Keplerem, stał się częścią Tesli K20, przeznaczonej na rynek profesjonalny, a według niektórych źródeł, układ ten trafi w przyszłym roku do desktopowego GeForce'a GTX 780. Mimo, iż o Tesli K20 pisaliśmy już kilka tygodni temu, to specyfikacja techniczna opisywanego układu graficznego wciąż nie była w pełni znana. Niedawno kurtyna niewiedzy opadła i okazało się, że GK110 zbudowany jest z 7,1-miliarda tranzystorów, które budują 15 bloków SMX, co razem daje nam liczbę 2880 procesorów strumieniowych. Nadal nie jest to jednak "pełny" Kepler, bo część jednostek jest fizycznie odłączona, więc nie wykonują one żadnej pracy.
W GPU budującym Teslę K20 działa tylko 13 bloków SMX, a co za tym idzie, do dyspozycji użytkownika pozostaje "tylko" 2496 procesorów strumieniowych. Sam rdzeń graficzny pracuje z częstotliwością 750MHz, a towarzyszy mu 5GB pamięci RAM typu GDDR5, o przepustowości 200Gb/s. Zbudowana w ten sposób karta graficzna może się pochwalić wydajnością 3,52 TFLOPS, a według niektórych doniesień GK110 jest wydajniejszy od GK114 nawet o 40-55%, przynajmniej teoretycznie. Akcelerator zasilany jest przez dwie wtyczki - 6-pin oraz 8pin i może się pochwalić wsparciem dla technologii Hyper-Q oraz GPUDirect z RDMA.
Wiadomo również że Tesla K20 zostanie wykorzystana podczas budowy superkomputera Oak Ridge Titan w którym zostaną zamontowane 14 592 takie karty.
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K O M E N T A R Z E |
|
|
|
- nie (autor: piobzo | data: 17/10/12 | godz.: 11:25)
do nabycia w europie:D...
a tak poważnie wygląda imponująco
- co kogo ilosc tranzystorow (autor: RusH | data: 17/10/12 | godz.: 12:10)
jak tam wydajnosc dp?
- TFLOP/s - jaka to jednostka miary? (autor: Star-Ga-Te | data: 17/10/12 | godz.: 13:24)
FLOP = FLoating point Operations Per Second
- No tak, nie ma możliwości edycji, miało być: (autor: Star-Ga-Te | data: 17/10/12 | godz.: 13:26)
FLOPS = FLoating point Operations Per Second
- @4. (autor: Mariosti | data: 17/10/12 | godz.: 13:39)
T to skrót przedrostka Tera w układzie SI i oznacza x10^12.
- @04 (autor: Conan Barbarian | data: 17/10/12 | godz.: 14:14)
Wedelek przepisał bez zastanowienia: http://news.softpedia.com/...ly-Known-299899.shtml
- oj oj autor (autor: grubas | data: 17/10/12 | godz.: 15:24)
standard Ctrl+C and Ctrl+V + google tłumacz?
- Star chcial bys (autor: RusH | data: 17/10/12 | godz.: 23:22)
to jest SP a nie DP :)
- @6. (autor: Mariosti | data: 18/10/12 | godz.: 11:58)
Jak rozumiem nie znacie języka angielskiego i nie wiecie że "x/s" czyta się jako "x per second", co oznacza że i jeden i drugi zapis jest poprawny.
- No wydajność po prostu poraża... :>>> (autor: MBR[PL] | data: 19/10/12 | godz.: 16:13)
3,53 TFLOPS w SP na kartę z 7,1 mld tranzystorów, niedostępną, o nieznanej (pewnie niebotycznej cenie) i poborze energii wymagającej małej elektrowni, gdy głupi "cywilny" Radeon 7970 GHz Ed. dostępny w dowolnych ilościach dla każdego bardziej zasobnego gracza/osoby robiącej obliczenia GPGPU ma 4,3 TFLOPS SP i ponad 1 TFLOPS DP (tej ostatniej nVidia w K20 nie podała bo pewnie ssie).
A to jest karta za niebotyczne pieniądze, jak to Tesle.
Nie piszcie tylko że to jest jakoś specjalnie przystosowane, może długo liczyć itp. GPGPU robię w cyklu 24/7 od miesięcy na prościutkim R5750 @870 MHz na małym referencyjnym wentylatorku XFXa (więcej AMD sterowniki pod linuksem nie pozwalają, a tu nie ma tylu narzędzi jak pod MS Windows) i jest całkowicie stablina. Na drugiej karcie R7850 @1250 MHz tak Sapphire DualX tak samo, ale tego konfigu szkoda mi męczyć w takim cyklu, więc liczy tylko jak korzystam z desktopa.
Nvidia po prostu zrobiła sporo zamieszania wokół CUDA - IMHO poronionego pomysłu udzerzającego w popularyzację obliczeń równoległych przez promowanie własnego zamkniętego standardu, zamiast otwartego OpenCL. Ale to dla nVidii jedyna droga do sprzedaży wyśrubowanej cenowo Tegry (nakłonić pod stołem producentów oprogramowania by wspierali w danym produkcie tylko CUDA). Zresztą nVidia ma to we krwi - cywilni gracze też pamiętają jak wygląda od dawna sprawa z programem partnerskim nVidia TMISBP.
Inaczej nikt przy zdrowych zmysłach nie kupiłby droższych, wolniejszych i pobierających więcej prądu rozwiązań na Keplerze stanowiących regres nawet w stosunku do Fermiego w GPGPU jeśli chodzi o wydajność/jednostka obliczeniowa - ta architektura została przeprojektowana pod gry i tu sprawdza się świetnie. GCN miało odmienne podejście i od początku było projektowane pod rozwiązania heterogeniczne z grami na drugim planie - to widać jak zestawi się wydajność w grach i GPGPU.
- @9... (autor: Star-Ga-Te | data: 19/10/12 | godz.: 21:55)
...więc TFLOPS = TFLO/s, nie TFLOP/s.
Literka P w skrócie pochodzi od "Per", więc albo P, albo ukośnik.
Wiem, czepiam się ;-)
- MBR (autor: Grelcio | data: 26/10/12 | godz.: 21:05)
Ale AMD nie da sobie ręki uciąć za niezawodność i nie wsadzi 7970 do np. medycyny.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D O D A J K O M E N T A R Z |
|
|
|
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|