W drugim kwartale bieżącego roku AMD zastąpi APU Trinity kolejną generacją swoich heterogenicznych procesorów, o kodowej nazwie Richland. Układy te zostaną zbudowane z rdzeni x86 Piledriver, IGP na bazie architektury GCN 2.0, oraz kontrolera pamięci RAM typu DDR3 1866MHz, a produkowane będą w 32nm procesie litograficznym. Podobnie jak w przypadku Trinity, będzie można zamontować je w podstawce FM2. Szacuje się, że APU Richland będą wydajniejsze od Trinity o około 20-40% i będą występować w konfiguracjach dwurdzeniowych (jeden moduł) oraz czterordzeniowych.
Ich TDP wyniesie, w zależności od modelu, 100W lub 65W, a współpracować będą z chipsetem A85X ‘Bolton D3′, który zapewni wsparcie dla ośmiu portów SATA 6Gb/s, czterech USB 3.0 i dwunastu USB 2.0.
Do sprzedaży trafią następujące modele:
A10-6800K Radeon HD 8670D/ Cztery rdzenie, TDP 100W
A8-6600K Radeon HD 8570D/ Cztery rdzenie, TDP 100W
A10-6700 Radeon HD 8670D/ Cztery rdzenie, TDP 65W
A8-6500 Radeon HD 8570D/ Cztery rdzenie, TDP 65W
A6-6400K Radeon HD 8470D/ Dwa rdzenie, TDP 65W
A4-6300 Radeon HD 8370D/ Dwa rdzenie, TDP 65W
TOPowy model Richlanda, o symbolu AMD A10 6800K będzie wyposażony w cztery rdzenie Piledriver (dwa moduły), IGP Radeon HD 8670D oraz zintegrowany kontroler pamięci typu DDR3-2133MHz. Kolejny na liście, czterordzeniowy model A8-6600K dostanie Radeona HD 8570D, a wersje A10-6700 i A8-6500 będą mogły pochwalić się IGP o symbolach HD 8670D oraz HD 8570D.
W sprzedaży pojawią się też dwa procesory, wyposażone w tylko jeden moduł Piledriver (dwa rdzenie) oraz 1MB pamięci podręcznej drugiego poziomu, o TDP 65W. Będą to odmiany A6-6400K i A4-6300, które dostaną IGP HD 8470D (192 procesory strumieniowe) oraz HD 8430D (128 procesorów strumieniowych).
K O M E N T A R Z E
kurcze (autor: piwo1 | data: 23/01/13 | godz.: 15:42) każdy podaje co innego. Jedni, ze bedzie robiony w 28 inni 32, jedni ze z gcn a inni ze stara architektura z radeona 6650 tylko lekko odswiezonej.
kto tu jest najblizej prawdy? http://www.frazpc.pl/...-loga-i-specyfikacje-.html
@piwo1 (autor: rainy | data: 23/01/13 | godz.: 16:14) Richland to po prostu Trinity 2.0 - nadal 32nm i VLIW4.
Zapewne podbite trochę zegary i jakieś optymalizacje np. kontroler pamięci.
Natomiast Kaveri, który ma zadebiutować w IV kwartale będzie bazował na Steamrollerze oraz GCN-ie i będzie wykonany najprawdopodobniej w 28nm.
@errata (autor: rainy | data: 23/01/13 | godz.: 16:45) W świetle informacji, które można znaleźć faktycznie niewiadomo czy to będzie VLIW4.
Zwłaszcza, że AMD podaje 20-40 procent wzrostu, co odpowiadałoby zmianie architektury - GCN jest circa 25 procent efektywniejszy od VLIW4.
tyle tylko (autor: piwo1 | data: 23/01/13 | godz.: 19:25) ze ze slajdu powyzszej dla richlanda podane sa :
2nd generation direct 11 gpu. (czy gcn nie jest 11.1 ready?)
a dopiero dla kaveri :
gcn plus HSA
Nie podkreslali by tego tak wyraznie na slajdzie, gdyby mieli przejsc wczesniej na gcn w richlandzie.
z tym Richland (autor: kombajn4 | data: 24/01/13 | godz.: 07:48) to są o tyle problemy że w ogóle nie miało ich być pierwotnie, zaliczyli obsuwę ze steamrollrami(a więc z procesorami kaveri) i stąd potrzeba wyczarowania czegoś w tzw między czasie. Więc myślę że w AMD sami w ostatniej chwili decydowali co do tego wsadzą i pewnie przed podjęciem decyzji o produkcji zastanawiali się nad kilkoma wariantami i przecieki prasowe się porobiły zanim dopięli specyfikacje.
Jak dla mnie to będzie jednak GCN (autor: Marcel | data: 24/01/13 | godz.: 11:15) Choćby dlatego żeby sprawdzić jak się to spisze w kolejnych APU, żeby z Kaveri wtopy jakiejś nie zaliczyć.
Zresztą co mieliby poprawić względem Trinity? Rdzenie w zasadzie te same - wiele już z nich nie ukręcą, to GPU miałoby być też takie samo?? Mija się z celem wydawanie takiego kotleta i chyba dobrze o tym wiedzą. Muszą coś wydać to dlaczego przy okazji nie zrobić krok w przód - przynajmniej w GPU jeśli CPU (Steamroller) nie jest jeszcze gotowy.
troche dziwne. nie wiadomo tak na prawde czy bedzie gcn czy vliw4. na pewno mocno podwyzszyli zegary. poza tym cos w komentarzach pisza o cache3? to juz zupelnie dziwne bo by znaczaco zwiekszylo powierznie ukladu. chyba lepszym rozwiazaniem bylo by zamiast cachu l3 dac wiecej jednostek gpu.
D O D A J K O M E N T A R Z
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.