Firma Havok, stojąca za oprogramowaniem symulującym zachowania modeli 3D w grach poinformowała opinię publiczną, że już niebawem w jej ofercie pojawi się nowy silnik fizyczny, służący do symulowania oddziaływania sił fizycznych, takich jak wiatr czy woda na elementy umieszczone na scenie. Chodzi o to, by statyczne elementy, z ściśle określoną animacją zastąpić ich dynamicznymi odpowiednikami, których animacja jest obliczana w czasie rzeczywistym, dzięki czemu gra nabiera realizmu.
Główną przewagą Havoka nad PhysX, rozwijanym przez Nvidię jest jego wieloplatformowość – może współpracować zarówno z kartami graficznymi AMD, jak i Nvidii. Zaleta ta może niebawem pomóc Havokowi w ostatecznym pokonaniu PhysXa, który co prawda współpracuje z dowolnym CPU, ale sprzętowa akceleracja działa tylko kartach graficznych wyprodukowanych przez Nvidię, a jak wiadomo wszystkie konsole czołowych producentów albo już korzystają, albo będą korzystać z układów AMD.
Konsola Nintendo - Wii U dysponuje IGP zbudowanym przez AMD, a w nowym PlayStation 4 i kolejnym Xboksie będą montowane SoC od AMD (rdzenie x86 Jaguar + IGP Radeon).
Według przedstawiciela firmy Havok ich nowy silnik fizyczny jest znacznie mniej zasobożerny i potrafi generować nawet dwukrotnie więcej klatek niż jego poprzednik przy zastosowaniu sprzętu o tej samej wydajności, wykorzystując przy tym do 10x mniej pamięci.
K O M E N T A R Z E
dobra nowina, aczkolwiek było to do przewidzenia. (autor: Qjanusz | data: 13/03/13 | godz.: 10:27) Co do fizyxa, to jego agonia bez sensu jest sztucznie przedłużana. Ten model nie ma prawa się sprawdzać, jako finansowe przedsięwzięcie.
Havok na 100% będzie musiał być dopalany przez GPU. Tu już nie ma znaczenia czy to będzie DC, czy OpenCL (obstawiam to pierwsze). Jeżeli będzie, wszystkim konsumentom pozostanie się tylko cieszyć i czerpać garściami :-)
no to miło (autor: djXone | data: 13/03/13 | godz.: 10:48) na pewno będzie wykorzystany w Wiedźminie 3 :D
nic nie jest pewne (autor: RusH | data: 13/03/13 | godz.: 11:31) bo Nvidia PLACI tobie za zaimplementowanie psiksa, a Havoc kasuje kase za licencje Havoca
Havoc jest o wiele lepszy, ale psiks jest oplacalny :/
developerzy ktorym zalezy na jakosci beda uzywac Havoca, EA i inne slumsy rynku gier nadal beda upychac psiksa
Rush (autor: Aamitoza | data: 13/03/13 | godz.: 12:05) przecież właśnie w grach EA nie ma najczęsciej fizyxa.
znacznie mniej zasobożerny (autor: piobzo | data: 13/03/13 | godz.: 12:05) to chyba wszystkich cieszy najbardziej
@RusH - jest takie pięne słowo: KONKURENCJA (autor: Qjanusz | data: 13/03/13 | godz.: 12:25) jeżeli jakiś pies zaimplementuje psiksa, który będzie dupowato działał na x86 w next genach i połowie PCtów, a KONKURENCYJNA stajnia zaimplementuje w swoim hiciorze Havoca, który będzie pięknie, wydajnie i oczojebnie działał na każdej platformie, to jak myślisz, jakie mogą być konsekwencje?
Czy oby kasa od nVidii zrekompensuje przegraną pozycję w porównaniu z konkurentem w zestawieniach oczojebności, fajności i ficzerowatości? Fama pójdzie na cały świat. Taki zdawałoby się, głupi detal, może pogrążyć dobrze zapowiadającą się sagę jakiegoś tytułu.
Być może za bardzo wybiegam w przyszłość i być może się mylę, ale czy w takim przypadku kasa od nVidii przypadkiem nie może pogrążyć i pociągnąć na dno amatorów łatwego szmalu?
A to nie wszystko (autor: loccothan | data: 13/03/13 | godz.: 13:01) Oprócz Havoca Next-Gen , AMD pracuje jeszcze nad Fizyką OpenCL... Czyli ogółem AMD będzie samowystarczalne (Procki, Grafiki + Fizyka oraz DX11.1 jak i Lepsza jakość filmów w Grach)
Czekam na jeszcze kilka zapowiedzi...
@loccothan - nie nie... to nie tak (autor: Qjanusz | data: 13/03/13 | godz.: 13:28) AMD samodzielnie nie pracuje nad fizyką, tylko wspiera Bullet w implementacji OpenCL
@Qjanusz (autor: Promilus | data: 13/03/13 | godz.: 16:21) Zasadniczy problem AMD z bulletem jest taki, że bullet CL jest mniej wydajny niż bullet CUDA.
6 Qjanusz sie sam oszukujesz (autor: RusH | data: 13/03/13 | godz.: 16:58) popatrz na teselacje w Crysisie chyba 2 i wode renderowana pod mapa, wszystko za sprawa middleware od Nvidii bo akurat klepneli nowa arch ktora miala szybka teselacje wiec czemu nie wyswietlac w grze betonowych barier skladajacych sie z MILIONOW trojkatow? :)
kolejne przyklady to EVE online, nowa Arma 3 - avatary APEX prosto od nvidii - szybkie na NV, liczone na cpu na ATI ... kaska za logo NVIDIA przy odpalaniu gry i mniejsze koszta implementacji (gotowy kod i pomoc koderow Nvidii zamiast zatrudniania kilku osob przez rok aby opracowac wlasna implementacje)
@RusH (autor: Promilus | data: 13/03/13 | godz.: 19:25) "wiec czemu nie wyswietlac w grze betonowych barier skladajacych sie z MILIONOW trojkatow? :)"
Wszystko jest teselowane. I o ile np. złamane deski wyglądają ok, i woda w zasadzie też (ale tam gdzie jest!) to o tyle teselacja całego betonowego bloczka żeby ładny "głęboki" uchwyt mieć jest raczej nie na miejscu ;) A przecież teselowane są też blaszane kontenery (prostopadłościach) gdzie żadnej różnicy nie ma. Pytanie - czy graczom to wisi, bo mają mniejszy spadek na nv niż na radkach? Mnie by nie wisiało skoro mógłbym mieć minimalny spadek, a i tak jakiś tam dość odczuwalny mam, a wizualnych doznań niet.
Ale jednak trzeba przyznac (autor: Kosiarz | data: 14/03/13 | godz.: 01:02) Ze amd ogarnelo rynek konsol i teraz bedzie tak ze albo piszesz pod havoka albo pozamiatane. Coraz mniej jest tytulow pc exclusive gdzie nv moglaby mieszac physixem a portu na pc nikt nie bedzie robic zeby po drodze zmienic silnik graficzny.
12 tez mam taka nadzieje (autor: RusH | data: 14/03/13 | godz.: 07:44) mam tez nadzieje ze wreszcie nastanie era natywnie wielowatkowego kodu w grach
koniec hegemonii Intelowego jednego rdzenia
@13 (autor: Kosiarz | data: 14/03/13 | godz.: 19:45) No nie bez przyczyny nowe konsole maja wielojajowce... Przeciez nie beda na tym cinebencha puszczac :)
D O D A J K O M E N T A R Z
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.