Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2019
Czwartek 26 września 2013 
    

API Mantle i TrueAudio, czyli nowe technologie od AMD


Autor: Wedelek | źródło: AMD | 11:41
(33)
Przy okazji premiery nowych Radeonów AMD zaprezentowało również dwie nowe technologie. O pierwszej z nich, czyli TrueAudio wspomnieliśmy przy okazji opisu poszczególnych kart graficznych z serii Rx 2xx. W największym skrócie odpowiada ona za zaprzęgnięcie do pracy nad próbkami audio układu GPU i po raz pierwszy zostanie wykorzystana w grach THIEF oraz Lichdom. Drugą nowością jest API Mantle, powiązane ze stworzonym na jego potrzeby sterownikiem. Wymienione środowisko zostało zoptymalizowane pod kątem wykorzystania kart graficznych AMD zbudowanych na bazie architektury GCN (Graphics Core Next).

Technologia Mantle pozwala na optymalne wykorzystanie potencjału kart graficznych z logo Radeon i korzystanie ze wszystkich opcji nowych akceleratorów AMD. Jest to tym ważniejsze, że nowe konsole Sony i Microsoftu bazują na APU z IGP na bazie GCN, a co za tym idzie możemy się spodziewać wysypu nowych gier czerpiących pełnymi garściami z rozwiązania firmy z Sunnyvale. Jeśli dodamy do tego fakt, że nowe APU i Radeony dla komputerów klasy PC też skorzystają z nowej funkcji, to szybko dojdziemy do wniosku, że następny rok zapowiada się ciekawie.

A tak o swoich technologiach pisze AMD:

Technologie Mantle i Graphics Core Next: uproszczenie miedzyplatformowego rozwoju gier

Wielokrotnie nagradzana architektura Graphics Core Next (GCN) w kartach graficznych AMD Radeon Serii R9 i R7 nadal będzie służyła jako siła napędowa dla Ujednoliconej Strategii Gamingowej, która określa podejście AMD do zapewnienia równych możliwości gry na komputerach czy to w salonie czy też poprzez chmurę – wszędzie dzięki technologiom AMD Radeon znajdujących się zarówno w kartach graficznych AMD i procesorach APU. Cztery filary Ujednoliconej Strategii Gamingowej – konsole, chmura, treść i klient – łączą się wraz z wprowadzeniem technologi Mantle.

Wraz z technologią Mantle gry takie jak Battlefield 4 studia DICE otrzymają możliwość do komunikowania się natywnym językiem architektury Graphics Core Next, prezentując tym samym głębszy poziom optymalizacji sprzętu, z którym nie może równać się żaden inny producent kart graficznych. Technologia Mantle pomoże również deweloperom w jednym prostym procesie powoływać do życia gry na wielu platformach dzięki wykorzystaniu podobieństw w zapędzanych przez architekturę GCN komputerach i konsolach. Wraz z wprowadzeniem Mantle, firma AMD umacnia swoją pozycję wiodącego dostawcy szybkich i sprawnych platform do rozwoju gier. Technologia Mantle zostanie szczegółowo przedstawiona w trakcie konferencji AMD Developer Summit APU13, która odbędzie się między 11 a 13 listopada w San Jose w Kalifornii.

Technologia AMD TrueAudio: pierwszy na świecie programowalny potok audio

Technologia AMD TrueAudio wyznacza nowe granice realizmu dla graczy. Technologia AMD TrueAudio umożliwia twórcom gier wykorzystanie programowalnego potoku audio obliczanego przez kartę graficzną, dając im w ten sposób szansę na stworzenie unikalnego, artystycznego wyrazu w sferze dźwięku gry dokładnie w taki sam sposób, jak programowalny potok graficzny pozwala urzeczywistnić niczym nieograniczoną wizję artystyczną w grafice. Gry obsługujące to rozwiązanie za sprawą zapierającego dech w piersiach dźwięku kierunkowego i innych, nowych możliwości audio mogą otrzymać bardziej realistyczną dynamikę środowiska i jeszcze bogatsze efekty dźwiękowe. Technologia AMD TrueAudio zwiększa audio-realizm symulując to, jak ludzki mózg odbiera dźwięk, koncertowo działając wraz ze współczesnym sprzętem audio użytkownika. Dzięki temu możliwe jest odtworzenie doznań niczym z prawdziwego życia w nadchodzących grach, takich jak stworzony przez Square Enix „THIEF™” czy „Lichdom” produkcji Xaviant Games.

Technologia AMD Multi-Display: przeprojektowana z myślą o graniu w ultra-rozdzielczości

Pojawienie się nowej generacji kart graficznych AMD Radeon wyznacza nowy rozdział w mającym bogatą historię wsparciu jakiego firma AMD udziela przy tworzeniu zachwycających konfiguracji wyświetlania. Karty graficzne AMD Radeon Serii R9 i R7 zostały stworzone do grania wyświetlaczach o rozdzielczości UltraHD (3840x2160) włączając w to obsługę wyświetlaczy 2160p60, która zostanie dodana w nadchodzącym wydaniu sterowników AMD Catalyst™. Dodatkowo gracze bardziej przyzwyczajeni do technologii wielu monitorów AMD Eyefinity będą mogli używać jakichkolwiek kombinacji podłączeń monitorów podczas łączenia monitorów do portów DVI or HDMI® w ich systemach.

Karty graficzne AMD Radeon Serii R9 i R7 będą dostępne w sprzedaży już w niedalekiej przyszłości.”



 

    
K O M E N T A R Z E
    

  1. lanie wody (autor: guziel | data: 26/09/13 | godz.: 11:56)
    Dużo opisów jakie to zarąbiste technologie ale bez konkretów.
    Bez sensu całkowicie wydaje się technologia AMD TrueAudio. Można ją porównać do zagrzewacza kabli dla audiofila, czyli tylko i wyłącznie MARKETING !


  2. Sprzęt nie daje rady to zamieszamy sterownikami. (autor: Mateusz007 | data: 26/09/13 | godz.: 12:25)
    DirectX miał na celu zapewnić kompatybilność kart graficznych różnych producentów z dowolnymi grami/softem (albo na odwrót). Producenci gier pisali soft pod DirectX a nie pod konkretny sprzęt. Wprowadzenie nowych sterowników niskiego poziomu cofa nas do czasów 3Dfx. Teraz NVIDIa wyda własne sterowniki niskiego poziomu i tylko pieniądze będą decydowały, które gry będą wspierały sprzęt tego lub tamtego producenta kart graficznych. Jest to ogromny krok wstecz i zagrywka, która teraz wykazuje ogromny przyrost mocy a docelowo skończy się źle dla nas, graczy.

  3. Czekamy na odpowiedź nVidii (autor: GL1zdA | data: 26/09/13 | godz.: 12:33)
    Może kolejna wersja Glide? ;)

  4. @up (autor: zgrzejan | data: 26/09/13 | godz.: 12:33)
    chyba zle sie skoczy dla posiadaczy kart NV.Biorac pod uwage NeXtgeny

  5. @1. (autor: Jarek84 | data: 26/09/13 | godz.: 12:37)
    Posluchaj dema, jesli nie "slyszysz" roznicy powinienes udac sie do laryngologa :)

    @2.
    Ale w czym problem, dlaczego pisanie gier pod najbardziej optymalnym API dla sprzetu bedacego w nowyhc konsolach, majacym bardzo maly narzut plus swietnie sie skalujacym ma sie zle skonczyc?


  6. ... (autor: trepcia | data: 26/09/13 | godz.: 12:37)
    Do pelni szczescia brakuje aby AMD mialo cos na wzor Tegry. Wtedy mogliby pokombinowac z API pod Androida i robic porty ;-)

    A teraz schodze na Ziemię.


  7. @5. (autor: Mateusz007 | data: 26/09/13 | godz.: 12:41)
    Bo za jakiś czas będziesz chciał zagrać sobie powiedzmy w dwie gry. Jedna będzie zoptymalizowana pod AMD a druga pod NVIDIę (pod DirectX-em będą obie chodziły koszmarnie). I co, kupisz sobie dwie karty graficzne do kompa?

  8. Mateusz007 (autor: Teriusz | data: 26/09/13 | godz.: 12:45)
    wbrew pozorom to bardzo dobrze. M$ tak nie odpuści ze swoim DirectX i będzie musiał być bardziej konkurencyjny. MS będzie musiał wydać nowszą wersję, jeszcze bardziej wydajniejszą.

    Jak na razie DX microsoftowi służy tylko do promowania i sprzedaży nowszych wersji windowsa.


  9. @8. (autor: Mateusz007 | data: 26/09/13 | godz.: 12:47)
    Obyś miał rację, bo mnie się wydaje, że cofniemy się do epoki 3Dfx-a i gier optymalizowanych pod sprzęt tego, kto da więcej kasy.

  10. hmm (autor: Soulburner | data: 26/09/13 | godz.: 12:47)
    jeśli Mantle zapewni bezpośredni dostęp do pamięci GPU oraz ogólnie obsługę graficznej pamięci wirtualnej, to konsole będą miały przechlapane. Wyższość konsol nad PC polega głównie na tym, że można w nich operować bezpośrednio na pamięci - dlatego stareńkie X360 i PS3 potrafią pokazać dużo lepszą grafikę niż ośmioletni PC.

    To, czy Mantle ma sens pokaże Battlefield 4. Jeśli zysk wydajnościowy będzie duży, nVidia nie będzie miała wyjścia i będzie musiała zaimplementować jego obsługę u siebie.
    AMD i nVidia współpracują z Valve nad SteamOS i Steamboksami, więc jest szansa na to, że się dogadają.


  11. bardzo proste.... (autor: zgrzejan | data: 26/09/13 | godz.: 12:55)
    Niech NV udostepni w zamian AMD PhysyX

  12. @11. (autor: Mateusz007 | data: 26/09/13 | godz.: 12:56)
    I to byłoby idealne rozwiązanie!

  13. @12 (autor: Plackator | data: 26/09/13 | godz.: 12:58)
    Dokładnie, tylko AMD by nie chciało nawet za dopłatą.

  14. @11 (autor: Kosiarz | data: 26/09/13 | godz.: 13:46)
    tyle ze teraz AMD bedzie dyktowac warunki bo maja w lapie konsole i physX srednio im potrzeny

  15. @7. (autor: Jarek84 | data: 26/09/13 | godz.: 13:52)
    Szczerze zdaje mi sie ze mantle jest otwarty i NV moze go zaimplementowac u siebie - gorzej dla nich ze nie maja GCN.

    Mantle moze miec jedna bardzo duza zalete oprocz perf - niezaleznosc od systemow i ich wersji - nie bedzie cyrkow jak brak wsparcia dla dx 11.2 ponizej win 8.1.

    A co do perf - zobaczymy ile to da na przykladzie Batlefielda 4 (DX vs Mantle) - chyba w grudniu jesli mnie pamiec nie myli


  16. AMD i Nvidia (autor: rookie | data: 26/09/13 | godz.: 14:00)
    Powinny stworzyc konsorcjum do opracowania srodowiska na miare DirectX/OpenGL. Wtedy to producenci napedzaliby nowe rozwiazania i wydajnosc a nie MIcrosoft, ktoremu sie nie spieszy, etc... Gdyby jeszcze platforma byla multisystemowa to bez znaczenia czy na Linuxie czy na Windows czy iOs, wszystkie gry na sprzecie podobnej klasy dzialalyby ok. I wtedy nawet starenki Windows XP dostalby ''druga mlodosc" :)

  17. up. (autor: Krax | data: 26/09/13 | godz.: 14:27)
    konkrety masz w nowym sdk dla sony.

  18. rookie na drugą młodość winXP M$ nie pozwoli :P (autor: Sławekpl | data: 26/09/13 | godz.: 14:32)
    moim zdaniem wszystkie te wprowadzane wersje to tylko kłopot, rozdrobnienie rynku, przecież większość funkcji z nowszych DX można zrobić w DX9, a to co dodali to mogli zrobić patcha a nie zupełnie nowy numerek, programistom nie chce się uczyć wszystkiego co oferuje dana wersja i na maksa tego wykorzystać, M$ aby zarobić też jest bezczelne wprowadzając nowe systemy i nie wspierając w pełni starszych, jedyna nadzieja to konsole nex-gen, będą przez kilka lat, lecz też kilka lat potrwa zanim twórcy gier nauczą się wykorzystywać wszystkie możliwości, a jak się nauczą to wyjdzie nowe i w kółko Macieju interes musi się kręcić a my mamy kupować nowszy sprzęt i oprogramowanie wrrr
    na wspólne API (nV i AMD) bym nie liczył, są marne szanse, nV jest za dumne i rozbuchane, a AMD ma wreszcie silniejszą pozycję przez konsole, żadna z firm nie pójdzie na kompromis a będzie chciała konkurentowi narzucić swoje rozwiązania tak aby u siebie nie musieć nic zmieniać
    trepcia - są na to wbrew pozorom duże szanse, patrząc na co rusz powiększającą się o nowe sektory współpracę AMD z ARM
    dopiero wtedy nV się ugnie ;)


  19. Mi się to za cholerę nie podoba. (autor: MBR[PL] | data: 26/09/13 | godz.: 16:38)
    Pachnie ATI Stream i jeszcze wcześniejszymi Close to Metal i Glide. Każdy z tych projektów marnie kończył. Ale chodzi o ułatwienie portów konsole-PC (na XO MS tego pewnie nie będziewspierał ze względów marketingowych - kolejny kamyczek, do tego że to bardziej taki hamerykański "dekoder polsatu" dla tamtejszych kiepskich niż porządna konsola) oraz dokopanie nVidii mając swój sprzęt na GCN we wszystkich platformach. Dużo bardziej pasowałoby porządne popracowanie nad optymalizacją wydajności OpenCL/OpenGL i OpenAL, bo tak mamy produkt dla tylko nowych kart jednej firmy (nawet HD6000 i część słabszych HD7000 odpada).
    No ale sam MS nagrabił prze uzależnianie wersji DX od kupna kolejnego Windows (sam kupiłem z tego powodu upgrade Win8 PRO + w przyszłym miesiącu darmowa aktualizacja do Win8.1).

    P.S.
    Co to jest " do portów DVI or HDMI® w ich systemach"
    Jak już robicie dosłowne tłumaczenia to chociaż warto byłoby sprawdzić czy coś przez ctrl-c ctrl-v się nie prześlizgnęło.


  20. A już (autor: MBR[PL] | data: 26/09/13 | godz.: 16:44)
    AMD TrueAudio to pokłosie zabicia stosu audio przez MałegoMiekkiego wraz z NT 6.x. Do cholery - najpierw sprowadzono porzadne DSP z dobrym torem ACDC do roli kodeka obsługiwanego przez CPU (sam z żalem z tego powodu pozbyłem się świetnej Audigy2 ZS Gold) by teraz marketing wprowadzał takie coć i to w topowych modelach R9.
    Zwracam uwagę jeszcze, że to jest podłączone przez HDMI - kto ma głośniki przy komputerze podłączone przez HDMI? To jest czasem w recaiverach przy dużym TV (a i też często przez kabel optyczny), a nie komputerze gdzie nadal króluje podłączenie głośników przez kable analogowe. PRzez HDMI przy komputerze to mam podłaczone pierdziawki wbudowane w combo monitor3D/TV i nie używam praktycznie, bo dźwięk idzie do porządnych głośników 7.1 po kablach jack-chinch, w droższych zestawach TOSLNK/SPDIF.


  21. MBR[PL] większość nowszych TV ma wyjście optyczne (autor: Sławekpl | data: 26/09/13 | godz.: 17:00)
    dźwięku, choć nie zawsze działa jeśli źródło sygnału jest zewnętrzne a nie sam telewizor, czyli program TV
    w monitorach z HDMI/DP zwykle jest możliwość podpięcia słuchawek, z tego co czytałem wynika, że to rozwiązanie dedykowane jest właśnie dla stereofonicznych słuchawek a nie wielokanałowych głośników czyli zapewne takie połączenie twórca TrueAudio miał na myśli
    przekonamy się gdy któraś z redakcji opublikuje praktyczne testy tego rozwiązania, jeśli jest tak jak wydedukowałem to świetny pomysł, fajnie jakby funkcje przestrzenne działały przy filmach również :)


  22. problem z OpenGL i Direct3D (autor: Soulburner | data: 26/09/13 | godz.: 17:42)
    jest taki, że oba te API mają duży tzw. narzut oraz nie pozwalają na zbyt dużo w kwestii bezpośredniego operowania na pamięci. Narzekał na to niesamowicie John Carmack przy okazji Rage. Pisał wtedy, że musiał nieźle się napocić, żeby gra w ogóle działała na PC, podczas gdy na konsolach była to niemalże bułka z masłem. Wydaje się więc, że niewiele da się tutaj zoptymalizować i sporo mocy GPU się marnuje.

  23. ... (autor: Krotock | data: 26/09/13 | godz.: 17:47)
    Sam nie wiem co o tym myśleć, ale jednego jestem pewien - pomoże to w rozwoju gier na Linuxie.

  24. ciekawe (autor: Mario2k | data: 26/09/13 | godz.: 19:02)
    Gdzies kiedys czytalem ,byc moze to slowa Carmacka z IDS ze omijajac niektore operacje graficzne wykozystujace DX mozna przyspieszyc kod nawet 2x ,niech taki natywny kod GCN przyspieszy tylko niektore operacje o 40% bedzie czad.

  25. asembler GPU (autor: mcz | data: 26/09/13 | godz.: 20:27)
    to mantle

  26. Mateusz007 zoptymalizowana pod NVIDIę (autor: RusH | data: 26/09/13 | godz.: 20:58)
    not gonna happen, NVidia NIE ISTNIEJE w nextgenach

    nawet gry z Tegra zone NIE SA optymalizowane, sa tylko ZABLOKOWANE programowo i dlatego nie dzialaja bez kombinacji na nie tegrach :)

    Nie wiem co myslec o mantle, znajac AMD to wsparcie na linuksa pojawi sie za rok-dwa jesli Valve ich nie przycisnie ze SteamOS.
    Za to trueaudio to max sciema - pewnie jest to cos co zrobili dla konsol i siedzi w sprzecie wiec szkoda bylo nie udostepnic w ramach darmowego PR


  27. RusH a wiesz, że w sprawie TrueAudio możesz się mylić (autor: Sławekpl | data: 26/09/13 | godz.: 21:10)
    AMD opracowując następce Brazosa (który został wycofany) pracowało nad HD Audio, być może to rozwiązanie wtedy powstało a teraz po prostu skorzystali z wcześniejszych opracowań, zresztą przyjrzyj się które firmy przy powstaniu tego współpracowały i czym się zajmują zanim zaczniesz znów z pantałyku negować jakieś rozwiązanie AMD :P
    po części masz rację, lecz nie do końca, procki w konsolach to też następcy Brazosa, lecz w konsolach będziesz miał pełne wyjście dźwięku na wszystkie kanały a nie tylko efekty przestrzenne symulowane w słuchawkach


  28. @SlawekPC: (autor: MBR[PL] | data: 26/09/13 | godz.: 22:50)
    Mam dwa takie TV z wyjściem optycznym i wyjściem na słuchawki: jeden 50" TV plazmowy do filmów, drugi 27" combo Tv/monitor3D do gier. I w obu jest to samo - to co TV dostanie z HDMI jako AC3 DD5.1/DTS/DTS-HD MA 7.1 zawsze downmiksuje na wyjściu optycznym do zwykłego stereo. O kat d*y potłuc takie coś. Tak samo nie używam słuchawek - nie po to parę lat temu kupowałm cyfrowy recaiver 7.1 i takie kolumny 4-drozne od 80 (przód) do 40-60W (przód/tył i boki) by podłączyć do TV słuchawki, nawet przyzwoite. To samo jest z komputerem - nie po to kupuje się głośniki komputerowe 5.1 by podłączyć słuchawki. Zresztą jakbym miał podłaczać słuchawki to do konsoli sterowania od głośników na biurku (ma gniazdo słuchawkowe), a nie gimnastykował się z tyłu monitora. Nie kupuję takiego rozwiazania - w PC to nie za bardzo ma sens i IMHO jest to po prostu odpad technologiczny po zrobieniu rozwiązania pod konsole przez AMD.

  29. MBR[PL] poszperałem jeszcze w sieci i chyba coś za mało (autor: Sławekpl | data: 26/09/13 | godz.: 23:38)
    wpisałem, słuchawki i opcje pozycjonowania kanałów na nich to ma być jedna z możliwości tego układu :)
    także nie masz się co martwić będziesz mógł ten wielokanałowy dźwięk puścić na kolumny też, zwłaszcza jak piszesz, że masz cyfrowy wzmacniacz, zapewne z łączami HDMI, jeśli nie, to za jakąś przystawką byś się musiał rozejrzeć chcąc ten dźwięk wykorzystać, czasem nie warto zmieniać wzmacniacza na nowszy
    sprawdź dokładnie w opcjach TV może jednak masz możliwość puszczenia po optyku dźwięku bez zmian, ja się w swoim TV tego dokopałem w ustawieniach HDMI żeby było ciekawiej ;)
    a odpad czy nie, jakie to ma znaczenie jeśli będzie dobra jakość? trzeba poczekać na testy w redakcjach, o ile któraś będzie miała odpowiedni sprzęt pod który będą mogli to podłączyć i przetestować a nie tylko opisać to co vendor im opowie :P
    a tak na marginesie, to że masz kolumny z 4 głośnikami, wcale nie powiedziane, że w nich następuje podział na 4 pasma, widziałem też użytkowników biorących otwór bas reflex za głośnik xD


  30. MBR[PL] (autor: Mute | data: 27/09/13 | godz.: 08:00)
    Pieprzysz jak potluczony. Kogo interesuje co tam sobie podlaczasz, co?

  31. @Mateusz007 (autor: VP11 | data: 27/09/13 | godz.: 08:15)
    A to PhysX od NVidii i te je cudowne cuda nie wsperane przez DirectX to co ??

    Jak nikt nie zauwazyl to wlasnie AMD odpowiedziala na starania sie NVidia. Juz od dluzszego czasu jest wojna pomiedzy NVidia i AMD. Czasy M$ powoli odchodza w niepamiec, ostatni debilizm od M$ dodatkowo przyspiesza proces upadku M$. I to dodatkowo sklania producentow sprzetu do tworzenia compilatorow wyciagajacych maksimum ze swojego sprzetu. Czyli zamiast slabo zoptymalizowanego DirectX bedzie kod ktory przyspierzy posiadany sprzet bez zakupu nowej karty graficznej.

    To wszystko pozwoli pisanie gier na Linuxie, a wtedy ostatnia domena M$ padnie. Nie lubie dokonca Google i z rozwojem Androida, ale ich dzialanie sprzyja zasypanie M$ pod kilimetry betonu za ich ignoracje klientow.


  32. VP11 nie popadaj w skrajności w skrajność ;) (autor: Sławekpl | data: 28/09/13 | godz.: 09:14)
    googgle za to nie ma Cię w nosie ale chce o Tobie wiedzieć jak najwięcej i więcej i jeszcze więcej aby później wcisnąć odpowiednią reklamę na którąś stronę
    każda firma myśli tylko o swoich zyskach, lecz google staje się po woli wręcz niebezpieczną korporacją, za dużo gromadzą informacji, kiedyś dojdzie do tego, że jak im ktoś podpadnie będą z nich korzystać o ile już tego cichcem nie robią, niekoniecznie samemu ale przez kogoś


  33. Ja tam się nie mogę doczekać (autor: Krzem | data: 28/09/13 | godz.: 13:17)
    Tego porównania w grudniu - jak będzie działać Battlefield 4 na DX vs Mantle...

    I zgadzam się z VP11 "To wszystko pozwoli pisanie gier na Linuxie" oraz "bedzie kod ktory przyspierzy posiadany sprzet bez zakupu nowej karty graficznej" +1


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.